SME
Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky
PRVÝ TEST "ĽUDOVÉHO" AUTOMOBILU

Dacia Logan 1,4 Ambiance

Na redakčný test sme vybrali horúcu „ľudovú“ novinku Dacia Logan 1,4 iba o málo drahšiu od základnej verzie Base. Vybavenie Ambiance neobsahuje posilňovač riadenia ani airbag spolujazdca, nechýba však centrálne zamykanie, tónované sklá, nárazníky vo farbe


Priestor pre rodinu
Vnútorný priestor (šírka v oblasti ramien, výška a priestor na nohy) patrí k najväčším plusom Loganu a v tejto cenovej hladine neexistuje rovnako priestranné vozidlo. prístrojový panel Pokiaľ ide o centimetre vnútorného priestoru Logan možno porovnať s nižšou strednou až strednou triedou. Nevýrazné tvarovanie sedadiel a poťahový materiál však zodpovedá nižšej cene auta. Do vyššie položených sedadiel sa ľahko nastupuje a všetky tri miesta na sedenie sú vybavené trojbodovými bezpečnostnými pásmi (predné pásy sú výškovo nastaviteľné). K ergonómii pracoviska vodiča i stvárneniu prístrojovej dosky nemáme vážnejšie výhrady. Akurát ovládače vykurovacej a sedenie vzaduventilačnej sústavy sú nízko a plynový pedál je voči brzdovému umiestnený príliš hlboko. Do úzkych odkladacích boxov vo dverách nemožno vsunúť vyššie predmety, lebo prekážajú kľuke na manuálne otváranie okien. Interiér Loganu nás oslovil výborným odhlučnením od vonkajších ruchov a slušným dielenským spracovaním. Ani na rozbitých cestách nič nevŕzgalo, povrch plastov sa ľahko udržiava čistý a vôbec nezaostáva za automobilmi B segmentu. Čakali sme však lepšie odhlučnenie motora vo vyšších otáčkach a viac odkladacích priestorov. Pre majiteľov starších automobilov ako Favorit, Felícia, či iných vozidiel tejto kategórie bude Dacia Logan výrazný posun k lepšiemu.

 

Bez posilňovača riadenia
Bez posilňovača riadenia sa nám nejazdilo zle, ale kto šoféruje aspoň raz až dvakrát do týždňa, mal by si zaň priplatiť (12 900 Sk) alebo siahnuť po vyššom stupni vybavenia Laureate, kde je posilňovač štandardne. Sila potrebná na otáčanie volantu je ešte prijateľná, ale na väčšie natočenie kolies treba otočiť volantom viackrát (iný prevod riadenia) ako pri verzii s posilňovačom. Opäť však záleží na prioritách a nárokoch motoristu, vzhľadom na naše skúsenosti ho odporúčame. Výškové nastavovanie volantu a ani sedadla nám vďaka konfekčnej postave vodiča nechýbalo.


Lodný kufor
K priestrannému interiéru patrí nadštandardný batožinový priestor objemu 510 l. Ako mnoho karosérií typu sedan aj táto ponúka obmedzený nakladací otvor a nesklápateľné operadlá zadných sedadiel. Otváranie batožinového priestoru kľúčom (otváranie z miesta vodiča nie je v ponuke) je nepraktické, na druhej strane nikdy nenecháte veko kufra odomknuté.

 

Na ceste nesklamala
Obavy z vyslovene nebezpečných jazdných vlastností Loganu iba preto, že je to Dacia, sú neopodstatnené. Podvozok Loganu spĺňa nutný štandard bezpečného rodinného auta. Brzdy nesklamali ani pri brzdení z vysokej rýchlosti (auto bolo stabilné), hoci s ABS by to bolo lepšie. Motor Renault 1,4i s prijateľnou dynamikou sa vo vyšších rýchlostiach s veľkým autom zapotí, ale na diaľnici s rezervou udržiava rýchlosť od 130 do 150 km/h. Skúšaný exemplár bol paradoxne najhlučnejší pásme otáčok od 3500 hlučné pásmo otáčokdo 4100 ot/min. Vo vyšších otáčkach išiel subjektívne tichšie, ale hlučné pásmo sa nachádzalo práve v obľúbenej rýchlosti 130 až 140 km/h. S nábehom a účinkom kúrenia budú určite spokojní aj Eskimáci. Výrobca šetril prostriedky na tlmiacich materiáloch, krytoch skrutiek a na čalúnení batožinového priestoru, ale nezabudol na spodný plastový kryt motora. Spotrebu udávanú výrobcom (6,9 l/100 km) sme sa nedosiahli, no v rodinnom tempe sme jazdili za 7,5 l/100km. Pri dynamickej jazde v podmienkach zimy stúpla spotreba na 8,6 l/100km. V nočnej prevádzke sa nám celkom pozdávalo podsvietenie prístrojovej dosky, ale hlavne výborné svetlomety. Nová Dacia Logan (najazdených 3000 km) nás nesklamala a potvrdila záruky, ktoré do projektu vložil Renault. Na prvé skúsenosti s dlhodobím používaním vozidla si musíme počkať.

 

 

Losí test

Losí testJazdné vlastnosti Loganu sa nezmenili ani po naložení 100 kg závažia do batožinového priestoru. Podvozok na kvalitných cestách spĺňa nutný štandard, ale v náročných podmienkach rozbitých ciest schová do vrecka aj technologicky vyspelejšie automobily. Robustný podvozok Dacie s vyššou svetlosťou zvláda väčšie jamy a nerovnosti bez tvrdých rázov a rezonovania.

 

Pomer ceny a ponúknutých úžitkových vlastností je pre zákazníka mimoriadne priaznivý, dokonca v niektorých parametroch (vnútorný priestor) kvality auta prevyšujú cenu.  Na bežné rodinné používanie postačí motor objemu 1,4 litra a testovaný model Ambiance. Najlacnejšia verzia Base sa nám vzhľadom na dnešnú dobu zdá chudobná. Prijateľné vybavenie Ambiance začína na 279 900 Sk a ideálna verzia Laureate na 309 900 Sk. Pokiaľ ide o hornú hranicu oplatí sa ísť do 350 000 Sk (ABS, druhý airbag, palubný počítač, el. okná, 15“kolesá, posilňovač riadenia, diaľkové ovládanie centrálneho zamykania, el. ovládané a vyhrievané zrkadlá a predné hmlovky). Podľa prvých skúseností patrí Logan hlavne do rodiny, na videk a do taxislužby.

Motor  je kompletne prevzatý z materskej fabriky Renault, vrátane reklamných nadpisov, kábeláže a príslušenstva. Autobatéria nemá plastový kryt, ktorý by ju chránil pred vplyvom okolia.  V porovnaní s predsériovým modelom, ktorý sme videli v Paríži pribudli  v motorovom priestore elegantné plastové uchytenia kábeláže (pre tým boli plechové). Medzi prednú masku a motor sa na prianie montuje klimatizácia a nádržka servoriadenia.

 

Spodný kryt motora má iba máloktoré auto segmentu B a na naše veľké prekvapenie sa tento kryt objavil aj v Logane. Pri jazde po rozbitých, prašných, prípadne zablatených cestách chráni motorový priestor pred vplyvom prostredia.

 

Na niektorých miestach  vidieť systém sporenia peňazí v konštrukcii lacného rodinného sedanu. Napríklad závesy prednej kapoty sú viditeľné a vystavené vrtochom počasia. Naopak veľmi pedantne spracované tesnenie dverí dobre tesní aj pri rýchlosti okolo 150 km/h.

 

 

Jazda po lesných cestách Daciu nevystraší a ak sa bude po pár rokoch prevádzky tak dobre správať  na rozbitej štrkovej ceste ako počas testu, potom klobúk dole.  Svetlosť podvozka narástla oproti bežným osobným automobilom iba o pár centimetrov ale na lesných cestách to znamená veľa. Dokonca aj na rozbahnenom sklade dreva sme prešli bez väčších problémov. Lepší prenos sily na  šmykľavom povrchu bude mať verzia s posiľňovačom riadenia a torzným stabilizátorom prednej nápravy. Dacia Logan nie je Off-road ale pohodlnú jazdu po lesných cestách ocenia najmä chalupári, poľovníci a rybári.

Centrálne zamykanie  reaguje na odomknutie dverí na strane vodiča. Ak kľúčom otvoríte spolujazdcove dvere, ostatné  sa neodomknú. Horšia situácia je pri otváraní batožinového priestoru. Otvoríte ho jedine kľúčom a to aj v najdrahšom stupni vybavenia (podľa dostupných informácií). Ak vás čaká manželka s nákupom pred obchodom musíte po príjazde na miesto  vypnúť motor výjsť von, odomknúť veko kufra a až potom naložiť nákup.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  6. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  9. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  10. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 27 417
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 24 705
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 11 833
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 287
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 787
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 693
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 532
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 572
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 513
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 476
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

CYNICKÁ OBLUDA

Ako presvedčiť boha

Po očividnom úspechu jarného prelietavania proti covidu, cirkevný predstaviteľ opäť v lietadle s relikviou.

Keď začal boj s extrémizmom prinášať výsledky, prokuratúra ho ide oslabiť

Samostatné oddelenie špeciálnej prokuratúry má dnes päť ľudí.

Milan Mazurek v budove Najvyššieho súdu (vpravo).
Dobré ráno

Dobré ráno: Obvinili Fica, Kotlebu aj Mazureka. Teraz im hrozí zánik

Pripravuje sa reorganizácia prokuratúry.

Komentár Zuzany Kepplovej

Žilinka vykročil ľavou

Rozpustenie Honzovho úradu sa nezdá ako dobrý začiatok perestrojky na prokuratúre.

Zuzana Kepplová.

Neprehliadnite tiež

Dacia Sandero a Sandero Stepway.
Volkswagen Polo Harlekin
Subaru Legacy Wagon

Ktoré autá sa na Slovensku v minulom roku najčastejšie kupovali?

Niektorým značkám predaje klesli aj o polovicu.

Skokanom minulého roka je Škoda Kamiq, ktorá sa ako nováčik dostala na 6. miesto.