SME
Streda, 23. október, 2019 | Meniny má Alojzia
PRVÝ TEST "ĽUDOVÉHO" AUTOMOBILU

Dacia Logan 1,4 Ambiance

Na redakčný test sme vybrali horúcu „ľudovú“ novinku Dacia Logan 1,4 iba o málo drahšiu od základnej verzie Base. Vybavenie Ambiance neobsahuje posilňovač riadenia ani airbag spolujazdca, nechýba však centrálne zamykanie, tónované sklá, nárazníky vo farbe


Priestor pre rodinu
Vnútorný priestor (šírka v oblasti ramien, výška a priestor na nohy) patrí k najväčším plusom Loganu a v tejto cenovej hladine neexistuje rovnako priestranné vozidlo. prístrojový panel Pokiaľ ide o centimetre vnútorného priestoru Logan možno porovnať s nižšou strednou až strednou triedou. Nevýrazné tvarovanie sedadiel a poťahový materiál však zodpovedá nižšej cene auta. Do vyššie položených sedadiel sa ľahko nastupuje a všetky tri miesta na sedenie sú vybavené trojbodovými bezpečnostnými pásmi (predné pásy sú výškovo nastaviteľné). K ergonómii pracoviska vodiča i stvárneniu prístrojovej dosky nemáme vážnejšie výhrady. Akurát ovládače vykurovacej a sedenie vzaduventilačnej sústavy sú nízko a plynový pedál je voči brzdovému umiestnený príliš hlboko. Do úzkych odkladacích boxov vo dverách nemožno vsunúť vyššie predmety, lebo prekážajú kľuke na manuálne otváranie okien. Interiér Loganu nás oslovil výborným odhlučnením od vonkajších ruchov a slušným dielenským spracovaním. Ani na rozbitých cestách nič nevŕzgalo, povrch plastov sa ľahko udržiava čistý a vôbec nezaostáva za automobilmi B segmentu. Čakali sme však lepšie odhlučnenie motora vo vyšších otáčkach a viac odkladacích priestorov. Pre majiteľov starších automobilov ako Favorit, Felícia, či iných vozidiel tejto kategórie bude Dacia Logan výrazný posun k lepšiemu.

 

Bez posilňovača riadenia
Bez posilňovača riadenia sa nám nejazdilo zle, ale kto šoféruje aspoň raz až dvakrát do týždňa, mal by si zaň priplatiť (12 900 Sk) alebo siahnuť po vyššom stupni vybavenia Laureate, kde je posilňovač štandardne. Sila potrebná na otáčanie volantu je ešte prijateľná, ale na väčšie natočenie kolies treba otočiť volantom viackrát (iný prevod riadenia) ako pri verzii s posilňovačom. Opäť však záleží na prioritách a nárokoch motoristu, vzhľadom na naše skúsenosti ho odporúčame. Výškové nastavovanie volantu a ani sedadla nám vďaka konfekčnej postave vodiča nechýbalo.


Lodný kufor
K priestrannému interiéru patrí nadštandardný batožinový priestor objemu 510 l. Ako mnoho karosérií typu sedan aj táto ponúka obmedzený nakladací otvor a nesklápateľné operadlá zadných sedadiel. Otváranie batožinového priestoru kľúčom (otváranie z miesta vodiča nie je v ponuke) je nepraktické, na druhej strane nikdy nenecháte veko kufra odomknuté.

 

Na ceste nesklamala
Obavy z vyslovene nebezpečných jazdných vlastností Loganu iba preto, že je to Dacia, sú neopodstatnené. Podvozok Loganu spĺňa nutný štandard bezpečného rodinného auta. Brzdy nesklamali ani pri brzdení z vysokej rýchlosti (auto bolo stabilné), hoci s ABS by to bolo lepšie. Motor Renault 1,4i s prijateľnou dynamikou sa vo vyšších rýchlostiach s veľkým autom zapotí, ale na diaľnici s rezervou udržiava rýchlosť od 130 do 150 km/h. Skúšaný exemplár bol paradoxne najhlučnejší pásme otáčok od 3500 hlučné pásmo otáčokdo 4100 ot/min. Vo vyšších otáčkach išiel subjektívne tichšie, ale hlučné pásmo sa nachádzalo práve v obľúbenej rýchlosti 130 až 140 km/h. S nábehom a účinkom kúrenia budú určite spokojní aj Eskimáci. Výrobca šetril prostriedky na tlmiacich materiáloch, krytoch skrutiek a na čalúnení batožinového priestoru, ale nezabudol na spodný plastový kryt motora. Spotrebu udávanú výrobcom (6,9 l/100 km) sme sa nedosiahli, no v rodinnom tempe sme jazdili za 7,5 l/100km. Pri dynamickej jazde v podmienkach zimy stúpla spotreba na 8,6 l/100km. V nočnej prevádzke sa nám celkom pozdávalo podsvietenie prístrojovej dosky, ale hlavne výborné svetlomety. Nová Dacia Logan (najazdených 3000 km) nás nesklamala a potvrdila záruky, ktoré do projektu vložil Renault. Na prvé skúsenosti s dlhodobím používaním vozidla si musíme počkať.

 

 

Losí test

Losí testJazdné vlastnosti Loganu sa nezmenili ani po naložení 100 kg závažia do batožinového priestoru. Podvozok na kvalitných cestách spĺňa nutný štandard, ale v náročných podmienkach rozbitých ciest schová do vrecka aj technologicky vyspelejšie automobily. Robustný podvozok Dacie s vyššou svetlosťou zvláda väčšie jamy a nerovnosti bez tvrdých rázov a rezonovania.

 

Pomer ceny a ponúknutých úžitkových vlastností je pre zákazníka mimoriadne priaznivý, dokonca v niektorých parametroch (vnútorný priestor) kvality auta prevyšujú cenu.  Na bežné rodinné používanie postačí motor objemu 1,4 litra a testovaný model Ambiance. Najlacnejšia verzia Base sa nám vzhľadom na dnešnú dobu zdá chudobná. Prijateľné vybavenie Ambiance začína na 279 900 Sk a ideálna verzia Laureate na 309 900 Sk. Pokiaľ ide o hornú hranicu oplatí sa ísť do 350 000 Sk (ABS, druhý airbag, palubný počítač, el. okná, 15“kolesá, posilňovač riadenia, diaľkové ovládanie centrálneho zamykania, el. ovládané a vyhrievané zrkadlá a predné hmlovky). Podľa prvých skúseností patrí Logan hlavne do rodiny, na videk a do taxislužby.

Motor  je kompletne prevzatý z materskej fabriky Renault, vrátane reklamných nadpisov, kábeláže a príslušenstva. Autobatéria nemá plastový kryt, ktorý by ju chránil pred vplyvom okolia.  V porovnaní s predsériovým modelom, ktorý sme videli v Paríži pribudli  v motorovom priestore elegantné plastové uchytenia kábeláže (pre tým boli plechové). Medzi prednú masku a motor sa na prianie montuje klimatizácia a nádržka servoriadenia.

 

Spodný kryt motora má iba máloktoré auto segmentu B a na naše veľké prekvapenie sa tento kryt objavil aj v Logane. Pri jazde po rozbitých, prašných, prípadne zablatených cestách chráni motorový priestor pred vplyvom prostredia.

 

Na niektorých miestach  vidieť systém sporenia peňazí v konštrukcii lacného rodinného sedanu. Napríklad závesy prednej kapoty sú viditeľné a vystavené vrtochom počasia. Naopak veľmi pedantne spracované tesnenie dverí dobre tesní aj pri rýchlosti okolo 150 km/h.

 

 

Jazda po lesných cestách Daciu nevystraší a ak sa bude po pár rokoch prevádzky tak dobre správať  na rozbitej štrkovej ceste ako počas testu, potom klobúk dole.  Svetlosť podvozka narástla oproti bežným osobným automobilom iba o pár centimetrov ale na lesných cestách to znamená veľa. Dokonca aj na rozbahnenom sklade dreva sme prešli bez väčších problémov. Lepší prenos sily na  šmykľavom povrchu bude mať verzia s posiľňovačom riadenia a torzným stabilizátorom prednej nápravy. Dacia Logan nie je Off-road ale pohodlnú jazdu po lesných cestách ocenia najmä chalupári, poľovníci a rybári.

Centrálne zamykanie  reaguje na odomknutie dverí na strane vodiča. Ak kľúčom otvoríte spolujazdcove dvere, ostatné  sa neodomknú. Horšia situácia je pri otváraní batožinového priestoru. Otvoríte ho jedine kľúčom a to aj v najdrahšom stupni vybavenia (podľa dostupných informácií). Ak vás čaká manželka s nákupom pred obchodom musíte po príjazde na miesto  vypnúť motor výjsť von, odomknúť veko kufra a až potom naložiť nákup.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Eva Kováčová: Motivácia vzdelávať sa je spojená s nádejou
  2. Unikát medzi značkami. CUPRA
  3. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
  4. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  5. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  6. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
  7. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
  8. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  9. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  10. Deti jedia málo ovocia a zeleniny. Multivitamíny ich nenahradia
  1. Eva Kováčová: Motivácia vzdelávať sa je spojená s nádejou
  2. Grafickí dizajnéri ukázali, ako možno zmeniť charakter miesta
  3. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
  4. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
  5. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
  6. Zdravotné stoličky Adaptic sú v predaji tiež na Slovensku
  7. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  8. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  9. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  10. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 18 080
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 12 821
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 9 863
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 8 801
  5. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 8 578
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 5 896
  7. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu 5 885
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 5 162
  9. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 5 126
  10. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 4 935

Hlavné správy zo Sme.sk

Ivan Švejna
Béla Bugár.
Komentár Petra Schutza

Ramadán na prieskumy je ďalší koaličný idiotizmus

„Návrh“ je dokumentácia ovládnutia myslí konšpiračnou optikou.

Peter Schutz.
AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Ak sa mocní začnú báť svojich šašov, je s nimi koniec

V Moskve dali zavariť dvere na nepohodlnú výstavu.

Neprehliadnite tiež

Mazda predstavila svoj prvý elektromobil MX-30, poznáme jeho cenu

Popri elektromotore sa pod kapotou objaví aj Wankel.

Mazda MX-30

Ste vodič? Prečo si za PZP opäť priplatíte

Od nového roka čaká motoristov rast cien poistiek.

Ilustračné foto.
Lancia Ypsilon