Renault Megane druhej generácie spôsobil rozruch už počas premiéry na parížskom autosalóne v roku 2002 a vďaka svojskej zadnej partii karosérie sa stal najextravagantnejším vozidlom kompaktnej triedy. Časom však aj výnimočné autá zovšednejú, preto Renault pripravil oživenie v podobe limitovanej série Megane Exeption.
Nenápadný zovňajšok
Navonok nám Megane Exeption pripadal celkom všedne, pretože jedinou špecialitou sú 17-palcové disky z ľahkej zliatiny. Citeľná zmena však nastáva v interiéri, kde tradičné svetlé odtiene plastov nahradili tmavé v zaujímavej kombinácii rôzneho povrchu. Stredová konzola má zvláštny povrchový lesk a prehľadne usporiadané prístroje. Konečne sa našiel výrobca, ktorý umiestnil ovládanie automatickej klimatizačnej jednotky čo najvyššie do zorného poľa vodiča. S peknou prístrojovou doskou ladí aj kožený poťah interiéru kombinovaný so sivou látkou Carbone. Koža je všade tam, kde pekne vyzerá, ale kde neprekáža. So stupnicou tachometra až do 250 km/h to tvorcovia športového imidžu prehnali, pretože výrobcom stanovená maximálna rýchlosť je 192 km/h. Bohato dimenzované poličky a boxy ostali zachované a s nimi aj praktické výhody interiéru. Najviac sa nám páčili malé skrinky v madlách dverí a obe lakťové opierky. Ochrannú ruku nad posádkou drží až šesť airbagov a antiblokovací systém ABS. Za zváženie stojí rozšírenie vybavenia o xenónové svetlomety. Jediným negatívom ovládania je prepínanie diaľkových svetiel systémom priťahovania páčky smerom k vodičovi.
Vydarený motor
Na pohon Limitovanej série Exeption zvolil výrobca komerčne úspešný motor 1,6 – 16V s výkonom 83 kW (113k). Spočiatku sme si mysleli, že limitovaná séria by si zaslúžila silnejší a hlavne objemnejší agregát, ale dynamický motor nás veľmi rýchlo presvedčil o opaku. S vhodne navrhnutou prevodovkou uspokojí aj náročnejšieho motoristu a pri tom ostáva v prijateľných medziach zákonného poistenia i nákupnej ceny. Okrem dynamiky a kultivovaného prejavu motora nás potešila slušná spotreba 7,6 l/100km. Výrobca udáva priemer 6,9 l/100 km, čo sa nám občas podarilo dosiahnuť. Po odmeraní spotreby v dynamickom režime jazdy 8,8 l/ 100km si dovolíme tvrdiť, že Renault má jeden z najlepších motorov v objemovej triede 1,6 l. Jedinou neresťou motora zostáva hluk vo vyšších otáčkach.
Skrytý talent
Po motore bol druhým príjemným prekvapením komfortný ale tvrdý podvozok s účinnými brzdami a dobrým vedením stopy. Stačí však ostrejšie „rezať“ zákruty, silnejšie brzdiť a Megane okamžite odhalí trinástu komnatu. Na druhej strane milovník pohodlnej jazdy sa nebude sťažovať na nedostatok komfortu. Súčasťou rozsiahlej výbavy by však mal byť stabilizačný systém ESP. Megane Exeption nepatrí k zberateľským skvostom, ale od šedého priemeru ostatných modelov je dostatočne odlíšený, zrejme ako jeho budúci majitelia. K ponúknutému nám chýbala výkonnejšia audio sústava, viac vonkajších zmien a vypínateľný systém ESP. Takto vyšperkovaný Megane nestojí málo, ale vzhľadom na ponúkané vybavenie a športový akcent vozidla považujeme cenu 650 700 Sk za atraktívnu. Ceny náhradných dielov karosérie však určite nepatria k najlacnejším.
Spojiť netradičnú krásu a úžitkové vlastnosti nebolo ľahké. Päťdverová verzia má objem batožinového priestoru 330 l a s prevozom hranatých predmetov sú problémy. Výrazne lepšie úžitkové vlastnosti ponúka megane v prevedení sedan alebo kombi.
Vnútorný priestor Meganu rozhodne nepatrí k najväčším v triede ale ponúka nutný štandard. Za vodičom strednej postavy sa pohodlne usadia aj osoby vyššieho vzrastu. Strednému pasažierovi na zadných sedadlách prekáža teleso prednej lakťovej opierky. Vodičovi i spolujazdcovi však opierka s odkladacím priestorom padne vhod.
Praktický systém otvárania palivovej nádrže poteší najmä dámy, pretože po otvorení krytu netreba otáčať znečisteným vekom nádrže. Renault Megane má jednoduchú klapku, do ktorej stačí zasunúť tankovaciu pištoľ.