Výstavba diaľničného tunela pod Braniskom vstúpi 7. januára do finále
Široké 17. decembra (TASR) - Od 7. januára sa začne finále na
stavbe diaľničného tunela popod horský masív Branisko pri Prešove
s cieľom, aby bol začiatkom ...
TASR
Tlačová agentúra
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
Široké 17. decembra (TASR) - Od 7. januára sa začne finále na stavbe diaľničného tunela popod horský masív Branisko pri Prešove s cieľom, aby bol začiatkom júla 2002 spustený do skúšobnej prevádzky. Na realizáciu týchto zámerov treba ešte 1 miliardu Sk. Po dnešnej kontrolnej prehliadke stavby to vyhlásil v Širokom predseda vlády SR Mikuláš Dzurinda. Dodal, že to nebude problém.
Tunel je súčasťou diaľničného úseku D 1 Behárovce - Branisko. V 1. etape sa prerazila a vybudovala pravá tunelová rúra, dlhá 4822 metrov. K 30. novembru bolo na nej preinvestovaných vrátane valorizácie vyše 3,11 miliardy Sk, z toho v tomto roku bezmála 343 miliónov Sk. Definitívne je hotová vozovka, ktorá má z bezpečnostných dôvodov betónový, a nie asfaltový povrch. Hotové je aj dopravno-vetracie prepojenie pod vetracou šachtou. V 2. etape, ktorá má byť hotová práve do júla 2002, sa zrealizujú za vyše 762 miliónov Sk portálové objekty zo západnej a východnej strany a združený výdušný objekt. Súčasťou 2. etapy je aj technologická časť. Zmluvná cena na ňu vrátane doplnkov je vyše 766,5 milióna Sk.
Generálny riaditeľ hlavného investora stavby Slovenskej správy ciest Dušan Matonok uviedol, že skúšobná prevádzka by mala prebiehať za normálneho dopravného zaťaženia tunela asi 3 mesiace. Počas nej budú pracovníci dodávateľa technológie monitorovať prevádzku a zaúčať obslužný personál. Z hľadiska bezpečnosti je uplatnený najmodernejší systém vetrania a namiesto pôvodne navrhovaných 6-7 únikových otvorov je ich dnes hotových 13.
Riaditeľ sekcie cestnej infraštruktúry Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Peter Barek konštatoval, že tunel pod Braniskom je v tomto smere budovaný tak, že bude jedným z prvých, ktorý vyhovie sprísneným bezpečnostným opatreniam, prijímaným v krajinách Európskej únie po viacerých nešťastiach v cestných tuneloch. Jedným z opatrení je aj riešenie, že jestvujúci cestný prechod cez Branisko zostane v prevádzke na prípadné riadenie premávky v kritických momentoch.