REDAKČNÝ TEST

Renault Laguna 1,9 dCi Grandtour – elegantné a praktické kombi

Lagunu prvej generácie uviedol Renault v roku 1993, úplne novú Lagunu na jesennom autosalóne v Paríži roku 2000. K nám sa dostala v polovici tohto roku hneď vo dvoch karosárskych variantoch – ako elegantný sliftback tak trochu v športovom strihu a praktic


ké kombi Grandtour (v cene od 774 900 Sk), hneď so štyrmi benzínovými motormi a jedným naftovým - počínajúc základným štvorvalcom 1,6 16V s najvyšším výkonom 79kW/110 k, končiac špičkovým vidlicovým šesťvalcom 3,0 V6 24V, ktorého výkon kulminuje pri  152 kW/210 k (so samočinnou päťstupňovou prevodovkou), a preplňovaným dieslom 1,9 dCi s priamym vstrekovaním Common Rail. Lagun práve s touto pohonnou jednotkou a šesťstupňovou mechanickou prevodovkou s ručným radením sme mali možnosť vyskúšať v redakčnom teste.


Neboli sme jediní, ktorým nová Laguna „nesadla“. Neskôr sme si na ňu zvykali a svojimi elegantnými, ostro rezanými líniami, bez zbytočných okrás sa nám páčila stále viac. Rovnako elegantný a dobre využitý má Laguna II aj interiér. Zapôsobila na nás aj samo- otváraním a zatváraním, teda čipovou kartičkou namiesto kľúčika do dverí a do spínacej skrinky. Stačí ju mať vo vrecku, dotknúť sa kľučky a môžete nastúpiť. Tomu v Renaulte vravia funkcia „voľné ruky“ - Laguna II má tento systém ako prvé auto v sériovej výbave a pre všetky verzie. Potom už len vložíme kartičku do štrbinky na stredovom paneli, stlačíme gombík Start/Stop a motor naskočí.


Kým sa tak stane, pohľad na displej v prístrojovom štíte nás poinformuje pomocou jednoduchej schémy so stavom tlaku vo všetkých štyroch pneumatikách. Motor naskočí a vy máte dojem, že vo fabrike sa zmýlili a pod kapotou namiesto diesla je tichý benzínový motor. A to aj vtedy, keď je studený. Je to tak a nie je to zázrak. Za jazdy ho počuť vlastne len pri prudšom zrýchľovaní. A netreba ho vytáčať, od 1600 otáčok má ťah, od 1900 už zaberá naplno. V aute vládne príjemné ticho. Nepočuť motor ani aerodynamický hluk.



Prekĺzne tiahlou zákrutou ako motokára, bez nakláňania. Ak sme o dosť prehnali rýchlosť, zadok má snahu vybočiť zo zákruty, na vyrovnanie vďaka skvelému podvozku však stačí mierna kontra a malé ubratie plynu. Nemusí to byť jednoduché, pretože na to, aby ste dostali Lagunu do pretáčavého šmyku na pneumatikách 225/45 R 17 (na testovanom aute boli spolu so 17-palcovými diskmi ako príplatková výbave), treba poriadnu rýchlosť. Ak však potrebujeme náhle zabrzdiť pred nečakanou prekážkou, naporúdzi je ABS s rozdeľovačom brzdného tlaku EBV i brzdový asistent ako podpora brzdenia v núdzovej situácii.


V tom momente sa samočinne rozsvietia výstražné svetlá, aby za vzadu idúce auto brzdilo tiež a neskončilo v našom kufri. A keď  by už k niečomu predsa len došlo, sú tu dva čelné a dva bočné airbagy pre vodiča a spolujazdca a okenné pre predné a zadné sedadlá montované sériovo (testované auto malo ešte dva zadné bočné airbagy). Okrem toho je tu pre Lagunu II ako najbezpečnejšie auto v triede päť hviezdičiek z Crash testu od Euro NCAP.


K samozrejmému komfortu Laguny patrí rádio s CD prehrávačom, kompletná elektrická výbava otvárania okien a nastavovania vonkajších zrkadiel, atermické sklá, parkovací asistent, bočné slnečné žalúzie vzadu, dvojosové nastavovanie volantu v koži, samorozsvecovanie vonkajších svetiel, pohodlné sedadlá z materiálu velúr a koža, ale aj veľký batožinový priestor (bez záchytnej siete) a variabilný interiér.
     
TECNICKÉ ÚDAJE
Renault Laguna Grandtour 1,9 dCi


Motor
Kvapalinou chladený vznetový štvorvalec uložený vpredu naprieč. Priame vstrekovanie systémom Commom Rail. Preplňovanie turbodúchadlom s premenlivou geometriou lopatiek. Ventilový rozvod OHC poháňaný ozubeným remeňom. Dva ventily v každom valci. Zdvihový objem 1870 cm3, vŕtanie a zdvih 80,0/93,0 mm. Kompresný pomer 18,3:1. Najväčší výkon 88 kW/120 k pri otáčkach 4000 min.-1. Najvyšší krútiaci moment 270 Nm pri otáčkach 2000 min.-1. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Tlakové obežné mazanie s plnoprietokovým čističom oleja. Uzavretá chladiaca sústava s elektrickým ventilátorom.


Prevodové ústrojenstvo
Pohon predných kolies. Jednokotúčová suchá spojka. Šesťstupňová prevodovka s priamym radením. Prevodové stupne – 3,91 – 2,11 – 1,39 - 0,98 – 0,78 – 0,64, R – 3,54. Stály prevod hnanej nápravy 3,37.


Podvozok
Bezrámová konštrukcia, vpredu s pomocným rámom. Všetky kolesá nezávisle zavesené, predné na spodných priečnych ramenách a tlmičových teleskopických vzperách McPherson. Zadné na vlečených ramenách spojených priečkou.  Odpruženie vinutými pružinami a teleskopickými tlmičmi. Vpredu i vzadu priečny skrutný stabilizátor. Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom brzdného účinku, vpredu i vzadu kotúčové, predné s vnútorným chladením. Parkovacia brzda ručná s pôsobením na zadné kolesá. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 225/45 R 17.


Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 4695/1772/1443 mm, rázvor náprav 2748 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1525/1480 mm. Pohotovostná hmotnosť 1370 kg. Objem batožinového priestoru 475/1500 dm³. Objem palivovej nádrže 70 l.


Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 200 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h  za 10,7 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 7,7/4,6/5,5 l/100 km.


Karoséria
Samonosná oceľová,  päťdverová päťmiestna typu kombi.


Cena
Základný model 1 054 900  Sk
testovaný automobil 1 131 000 Sk
                                                          
Namerané hodnoty
Akcelerácia 0 – 100 km/h  10,8 s
Zrýchľovanie
60 – 100 km/h (III/IV) –  5,7/8,1 s 
80 – 120 km/h (IV/V) – 8,5/12,0 s
Max.  rýchlosť - 192 km/h
Spotreba počas testu 7,6 l/100 km


Porovnanie s konkurenčnými automobilmi:



Alfa Romeo 156 Sportwagon 2,4 JTD Distingtive
Zdvih. objem 2387 cm³
Výkon 103 kW/140 k
Krút. mom. 270/2000 Nm.min-1
0 – 100 km/h 9,4 s
Max. rých. 205 km/h
Spotreba mesto 8,9 l/100 km
 mimo mesta 5,4 l/100 km
kombinovaná 6,7 l/100 km
Cena 1 018 000 Sk                                   


Ford Mondeo Kombi 2,0 TDdi Ghia
Zdvih. objem 1998 cm³
Výkon 85 kW/115 k
Krút. mom. 280/1900 Nm.min-1
0 – 100 km/h 11,2 s
Max. rých. 193 km/h
Spotreba mesto 8,2 l/100 km
 mimo mesta 4,6 l/100 km
kombinovaná 5,9 l/100 km
Cena 1 037 700 Sk                                   


Opel Vectra Caravan 2,2 DTI 16 V Comfort
Zdvih. objem 2171 cm³
Výkon 92 kW/125 k
Krút. mom. 270/1500 Nm.min-1
0 – 100 km/h 13,0 s
Max. rých. 195 km/h
Spotreba mesto 9,8 l/100 km
 mimo mesta 5,8 l/100 km
kombinovaná 7,3 l/100 km
Cena 924 900 Sk                                   

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 590
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 835
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 476
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 095
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 999
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 986
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 772
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 485
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 305
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 889

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Nemecký tím zachránil najmenej pravdepodobný darca. Diktátor

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.