SME

Renault Laguna 1,9 dCi Grandtour – elegantné a praktické kombi

Lagunu prvej generácie uviedol Renault v roku 1993, úplne novú Lagunu na jesennom autosalóne v Paríži roku 2000. K nám sa dostala v polovici tohto roku hneď vo dvoch karosárskych variantoch – ako elegantný sliftback tak trochu v športovom strihu a praktic


ké kombi Grandtour (v cene od 774 900 Sk), hneď so štyrmi benzínovými motormi a jedným naftovým - počínajúc základným štvorvalcom 1,6 16V s najvyšším výkonom 79kW/110 k, končiac špičkovým vidlicovým šesťvalcom 3,0 V6 24V, ktorého výkon kulminuje pri  152 kW/210 k (so samočinnou päťstupňovou prevodovkou), a preplňovaným dieslom 1,9 dCi s priamym vstrekovaním Common Rail. Lagun práve s touto pohonnou jednotkou a šesťstupňovou mechanickou prevodovkou s ručným radením sme mali možnosť vyskúšať v redakčnom teste.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


Neboli sme jediní, ktorým nová Laguna „nesadla“. Neskôr sme si na ňu zvykali a svojimi elegantnými, ostro rezanými líniami, bez zbytočných okrás sa nám páčila stále viac. Rovnako elegantný a dobre využitý má Laguna II aj interiér. Zapôsobila na nás aj samo- otváraním a zatváraním, teda čipovou kartičkou namiesto kľúčika do dverí a do spínacej skrinky. Stačí ju mať vo vrecku, dotknúť sa kľučky a môžete nastúpiť. Tomu v Renaulte vravia funkcia „voľné ruky“ - Laguna II má tento systém ako prvé auto v sériovej výbave a pre všetky verzie. Potom už len vložíme kartičku do štrbinky na stredovom paneli, stlačíme gombík Start/Stop a motor naskočí.


Kým sa tak stane, pohľad na displej v prístrojovom štíte nás poinformuje pomocou jednoduchej schémy so stavom tlaku vo všetkých štyroch pneumatikách. Motor naskočí a vy máte dojem, že vo fabrike sa zmýlili a pod kapotou namiesto diesla je tichý benzínový motor. A to aj vtedy, keď je studený. Je to tak a nie je to zázrak. Za jazdy ho počuť vlastne len pri prudšom zrýchľovaní. A netreba ho vytáčať, od 1600 otáčok má ťah, od 1900 už zaberá naplno. V aute vládne príjemné ticho. Nepočuť motor ani aerodynamický hluk.



Prekĺzne tiahlou zákrutou ako motokára, bez nakláňania. Ak sme o dosť prehnali rýchlosť, zadok má snahu vybočiť zo zákruty, na vyrovnanie vďaka skvelému podvozku však stačí mierna kontra a malé ubratie plynu. Nemusí to byť jednoduché, pretože na to, aby ste dostali Lagunu do pretáčavého šmyku na pneumatikách 225/45 R 17 (na testovanom aute boli spolu so 17-palcovými diskmi ako príplatková výbave), treba poriadnu rýchlosť. Ak však potrebujeme náhle zabrzdiť pred nečakanou prekážkou, naporúdzi je ABS s rozdeľovačom brzdného tlaku EBV i brzdový asistent ako podpora brzdenia v núdzovej situácii.


V tom momente sa samočinne rozsvietia výstražné svetlá, aby za vzadu idúce auto brzdilo tiež a neskončilo v našom kufri. A keď  by už k niečomu predsa len došlo, sú tu dva čelné a dva bočné airbagy pre vodiča a spolujazdca a okenné pre predné a zadné sedadlá montované sériovo (testované auto malo ešte dva zadné bočné airbagy). Okrem toho je tu pre Lagunu II ako najbezpečnejšie auto v triede päť hviezdičiek z Crash testu od Euro NCAP.


K samozrejmému komfortu Laguny patrí rádio s CD prehrávačom, kompletná elektrická výbava otvárania okien a nastavovania vonkajších zrkadiel, atermické sklá, parkovací asistent, bočné slnečné žalúzie vzadu, dvojosové nastavovanie volantu v koži, samorozsvecovanie vonkajších svetiel, pohodlné sedadlá z materiálu velúr a koža, ale aj veľký batožinový priestor (bez záchytnej siete) a variabilný interiér.
     
TECNICKÉ ÚDAJE
Renault Laguna Grandtour 1,9 dCi


Motor
Kvapalinou chladený vznetový štvorvalec uložený vpredu naprieč. Priame vstrekovanie systémom Commom Rail. Preplňovanie turbodúchadlom s premenlivou geometriou lopatiek. Ventilový rozvod OHC poháňaný ozubeným remeňom. Dva ventily v každom valci. Zdvihový objem 1870 cm3, vŕtanie a zdvih 80,0/93,0 mm. Kompresný pomer 18,3:1. Najväčší výkon 88 kW/120 k pri otáčkach 4000 min.-1. Najvyšší krútiaci moment 270 Nm pri otáčkach 2000 min.-1. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Tlakové obežné mazanie s plnoprietokovým čističom oleja. Uzavretá chladiaca sústava s elektrickým ventilátorom.


Prevodové ústrojenstvo
Pohon predných kolies. Jednokotúčová suchá spojka. Šesťstupňová prevodovka s priamym radením. Prevodové stupne – 3,91 – 2,11 – 1,39 - 0,98 – 0,78 – 0,64, R – 3,54. Stály prevod hnanej nápravy 3,37.


Podvozok
Bezrámová konštrukcia, vpredu s pomocným rámom. Všetky kolesá nezávisle zavesené, predné na spodných priečnych ramenách a tlmičových teleskopických vzperách McPherson. Zadné na vlečených ramenách spojených priečkou.  Odpruženie vinutými pružinami a teleskopickými tlmičmi. Vpredu i vzadu priečny skrutný stabilizátor. Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom brzdného účinku, vpredu i vzadu kotúčové, predné s vnútorným chladením. Parkovacia brzda ručná s pôsobením na zadné kolesá. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 225/45 R 17.


Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 4695/1772/1443 mm, rázvor náprav 2748 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1525/1480 mm. Pohotovostná hmotnosť 1370 kg. Objem batožinového priestoru 475/1500 dm³. Objem palivovej nádrže 70 l.


Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 200 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h  za 10,7 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 7,7/4,6/5,5 l/100 km.


Karoséria
Samonosná oceľová,  päťdverová päťmiestna typu kombi.


Cena
Základný model 1 054 900  Sk
testovaný automobil 1 131 000 Sk
                                                          
Namerané hodnoty
Akcelerácia 0 – 100 km/h  10,8 s
Zrýchľovanie
60 – 100 km/h (III/IV) –  5,7/8,1 s 
80 – 120 km/h (IV/V) – 8,5/12,0 s
Max.  rýchlosť - 192 km/h
Spotreba počas testu 7,6 l/100 km


Porovnanie s konkurenčnými automobilmi:



Alfa Romeo 156 Sportwagon 2,4 JTD Distingtive
Zdvih. objem 2387 cm³
Výkon 103 kW/140 k
Krút. mom. 270/2000 Nm.min-1
0 – 100 km/h 9,4 s
Max. rých. 205 km/h
Spotreba mesto 8,9 l/100 km
 mimo mesta 5,4 l/100 km
kombinovaná 6,7 l/100 km
Cena 1 018 000 Sk                                   


Ford Mondeo Kombi 2,0 TDdi Ghia
Zdvih. objem 1998 cm³
Výkon 85 kW/115 k
Krút. mom. 280/1900 Nm.min-1
0 – 100 km/h 11,2 s
Max. rých. 193 km/h
Spotreba mesto 8,2 l/100 km
 mimo mesta 4,6 l/100 km
kombinovaná 5,9 l/100 km
Cena 1 037 700 Sk                                   


Opel Vectra Caravan 2,2 DTI 16 V Comfort
Zdvih. objem 2171 cm³
Výkon 92 kW/125 k
Krút. mom. 270/1500 Nm.min-1
0 – 100 km/h 13,0 s
Max. rých. 195 km/h
Spotreba mesto 9,8 l/100 km
 mimo mesta 5,8 l/100 km
kombinovaná 7,3 l/100 km
Cena 924 900 Sk                                   

SkryťVypnúť reklamu

Autor: gold

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 7 231
  2. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 5 264
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 5 009
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 160
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 3 021
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 555
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 022
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 649
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Dušan Piršel: Kašleme na zdravie
  2. Lukáš Čelinák: Sankcie voči Rusku: Štyri tváre obmedzení a ich ozvena v slovenskej peňaženke
  3. Roman Kebísek: Štúrova teória zakliatia Slovanov
  4. Martin Eštočák: Prešov: Zdražili MHD, ale škody v mestských firmách nikto nerieši. Je čas sa postaviť!
  5. Anton Kovalčík: Ako "Volský Jano" prispel k porážke nacizmu - prvá časť.
  6. Anna Miľanová: Diktátori, sadisti v rôznych oblastiach spoločnosti, počnúc od rodín, zvyknú byť zákerne útoční...
  7. Milan Srnka: Ako poslať Fica do politického dôchodku: Opozícia musí urobiť kompromisy
  8. Štefan Šturdzík: Výstrel Igora Matoviča.
  1. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 24 481
  2. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 12 385
  3. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 9 562
  4. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 7 832
  5. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 7 379
  6. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 7 139
  7. Elena Antalová: Ane pred 20 rokmi oznámili, že jej dieťa pri pôrode zomrelo 6 700
  8. Ivan Mlynár: Očistec 4 692
  1. Roman Kebísek: Štúrova teória zakliatia Slovanov
  2. Radko Mačuha: Viem ako oslabiť Fica, zoberme mu tému.
  3. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
  4. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  5. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  6. Tupou Ceruzou: Smerákov
  7. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  8. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
reklama
SkryťZatvoriť reklamu