
ké kombi Grandtour (v cene od 774 900 Sk), hneď so štyrmi benzínovými motormi a jedným naftovým - počínajúc základným štvorvalcom 1,6 16V s najvyšším výkonom 79kW/110 k, končiac špičkovým vidlicovým šesťvalcom 3,0 V6 24V, ktorého výkon kulminuje pri 152 kW/210 k (so samočinnou päťstupňovou prevodovkou), a preplňovaným dieslom 1,9 dCi s priamym vstrekovaním Common Rail. Lagun práve s touto pohonnou jednotkou a šesťstupňovou mechanickou prevodovkou s ručným radením sme mali možnosť vyskúšať v redakčnom teste.
Neboli sme jediní, ktorým nová Laguna „nesadla“. Neskôr sme si na ňu zvykali a svojimi elegantnými, ostro rezanými líniami, bez zbytočných okrás sa nám páčila stále viac. Rovnako elegantný a dobre využitý má Laguna II aj interiér. Zapôsobila na nás aj samo- otváraním a zatváraním, teda čipovou kartičkou namiesto kľúčika do dverí a do spínacej skrinky. Stačí ju mať vo vrecku, dotknúť sa kľučky a môžete nastúpiť. Tomu v Renaulte vravia funkcia „voľné ruky“ - Laguna II má tento systém ako prvé auto v sériovej výbave a pre všetky verzie. Potom už len vložíme kartičku do štrbinky na stredovom paneli, stlačíme gombík Start/Stop a motor naskočí.
Kým sa tak stane, pohľad na displej v prístrojovom štíte nás poinformuje pomocou jednoduchej schémy so stavom tlaku vo všetkých štyroch pneumatikách. Motor naskočí a vy máte dojem, že vo fabrike sa zmýlili a pod kapotou namiesto diesla je tichý benzínový motor. A to aj vtedy, keď je studený. Je to tak a nie je to zázrak. Za jazdy ho počuť vlastne len pri prudšom zrýchľovaní. A netreba ho vytáčať, od 1600 otáčok má ťah, od 1900 už zaberá naplno. V aute vládne príjemné ticho. Nepočuť motor ani aerodynamický hluk.

Prekĺzne tiahlou zákrutou ako motokára, bez nakláňania. Ak sme o dosť prehnali rýchlosť, zadok má snahu vybočiť zo zákruty, na vyrovnanie vďaka skvelému podvozku však stačí mierna kontra a malé ubratie plynu. Nemusí to byť jednoduché, pretože na to, aby ste dostali Lagunu do pretáčavého šmyku na pneumatikách 225/45 R 17 (na testovanom aute boli spolu so 17-palcovými diskmi ako príplatková výbave), treba poriadnu rýchlosť. Ak však potrebujeme náhle zabrzdiť pred nečakanou prekážkou, naporúdzi je ABS s rozdeľovačom brzdného tlaku EBV i brzdový asistent ako podpora brzdenia v núdzovej situácii.
V tom momente sa samočinne rozsvietia výstražné svetlá, aby za vzadu idúce auto brzdilo tiež a neskončilo v našom kufri. A keď by už k niečomu predsa len došlo, sú tu dva čelné a dva bočné airbagy pre vodiča a spolujazdca a okenné pre predné a zadné sedadlá montované sériovo (testované auto malo ešte dva zadné bočné airbagy). Okrem toho je tu pre Lagunu II ako najbezpečnejšie auto v triede päť hviezdičiek z Crash testu od Euro NCAP.
K samozrejmému komfortu Laguny patrí rádio s CD prehrávačom, kompletná elektrická výbava otvárania okien a nastavovania vonkajších zrkadiel, atermické sklá, parkovací asistent, bočné slnečné žalúzie vzadu, dvojosové nastavovanie volantu v koži, samorozsvecovanie vonkajších svetiel, pohodlné sedadlá z materiálu velúr a koža, ale aj veľký batožinový priestor (bez záchytnej siete) a variabilný interiér.
TECNICKÉ ÚDAJE
Renault Laguna Grandtour 1,9 dCi
Motor
Kvapalinou chladený vznetový štvorvalec uložený vpredu naprieč. Priame vstrekovanie systémom Commom Rail. Preplňovanie turbodúchadlom s premenlivou geometriou lopatiek. Ventilový rozvod OHC poháňaný ozubeným remeňom. Dva ventily v každom valci. Zdvihový objem 1870 cm3, vŕtanie a zdvih 80,0/93,0 mm. Kompresný pomer 18,3:1. Najväčší výkon 88 kW/120 k pri otáčkach 4000 min.-1. Najvyšší krútiaci moment 270 Nm pri otáčkach 2000 min.-1. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Tlakové obežné mazanie s plnoprietokovým čističom oleja. Uzavretá chladiaca sústava s elektrickým ventilátorom.
Prevodové ústrojenstvo
Pohon predných kolies. Jednokotúčová suchá spojka. Šesťstupňová prevodovka s priamym radením. Prevodové stupne – 3,91 – 2,11 – 1,39 - 0,98 – 0,78 – 0,64, R – 3,54. Stály prevod hnanej nápravy 3,37.
Podvozok
Bezrámová konštrukcia, vpredu s pomocným rámom. Všetky kolesá nezávisle zavesené, predné na spodných priečnych ramenách a tlmičových teleskopických vzperách McPherson. Zadné na vlečených ramenách spojených priečkou. Odpruženie vinutými pružinami a teleskopickými tlmičmi. Vpredu i vzadu priečny skrutný stabilizátor. Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom brzdného účinku, vpredu i vzadu kotúčové, predné s vnútorným chladením. Parkovacia brzda ručná s pôsobením na zadné kolesá. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 225/45 R 17.
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 4695/1772/1443 mm, rázvor náprav 2748 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1525/1480 mm. Pohotovostná hmotnosť 1370 kg. Objem batožinového priestoru 475/1500 dm³. Objem palivovej nádrže 70 l.
Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 200 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 10,7 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 7,7/4,6/5,5 l/100 km.
Karoséria
Samonosná oceľová, päťdverová päťmiestna typu kombi.
Cena
Základný model 1 054 900 Sk
testovaný automobil 1 131 000 Sk
Namerané hodnoty
Akcelerácia 0 – 100 km/h 10,8 s
Zrýchľovanie
60 – 100 km/h (III/IV) – 5,7/8,1 s
80 – 120 km/h (IV/V) – 8,5/12,0 s
Max. rýchlosť - 192 km/h
Spotreba počas testu 7,6 l/100 km
Porovnanie s konkurenčnými automobilmi:
Alfa Romeo 156 Sportwagon 2,4 JTD Distingtive
Zdvih. objem 2387 cm³
Výkon 103 kW/140 k
Krút. mom. 270/2000 Nm.min-1
0 – 100 km/h 9,4 s
Max. rých. 205 km/h
Spotreba mesto 8,9 l/100 km
mimo mesta 5,4 l/100 km
kombinovaná 6,7 l/100 km
Cena 1 018 000 Sk
Ford Mondeo Kombi 2,0 TDdi Ghia
Zdvih. objem 1998 cm³
Výkon 85 kW/115 k
Krút. mom. 280/1900 Nm.min-1
0 – 100 km/h 11,2 s
Max. rých. 193 km/h
Spotreba mesto 8,2 l/100 km
mimo mesta 4,6 l/100 km
kombinovaná 5,9 l/100 km
Cena 1 037 700 Sk
Opel Vectra Caravan 2,2 DTI 16 V Comfort
Zdvih. objem 2171 cm³
Výkon 92 kW/125 k
Krút. mom. 270/1500 Nm.min-1
0 – 100 km/h 13,0 s
Max. rých. 195 km/h
Spotreba mesto 9,8 l/100 km
mimo mesta 5,8 l/100 km
kombinovaná 7,3 l/100 km
Cena 924 900 Sk
Autor: gold