
Bombaj, Praha 13.marca (TASR) - Projekt výroby automobilov značky Octavia v Indii, ktorý mladoboleslavská automobilka pripravuje už 3 roky, sa neustále predlžuje a teraz zrejme stojí pred ďalšími komplikáciami. Pôvodne pritom mala Škoda v Indii zmontovať už vlani prvých 3 000 vozidiel. Informoval o tom český denník Mladá fronta Dnes.
Český premiér Miloš Zeman v pondelok po rokovaniach s predstaviteľmi regionálnej vlády indického štátu Maháráštra vyhlásil, že zámer automobilky postaviť montážny závod v tamojšom meste Aurangabad bol odložený dovtedy, kým budú známe nové investičné podmienky, stanovené ústrednou indickou vládou. "Osud projektu závisí od vyjasnenia novej automobilovej politiky indickej vlády," povedal M. Zeman. Podmienky majú byť výrazne tvrdšie a pre výrobcu menej priaznivejšie ako terajšia legislatíva.
Hovorca mladoboleslavskej automobilky Milan Smutný síce priznal, že kvôli administratívnym problémom sa štart nového závodu odkladá, ale pravidlá pre investíciu sú s indickou vládou vyjasnené a nemajú v nich nastať zmeny. "Rozjazd výroby plánujeme v horizonte niekoľkých budúcich mesiacov. Nové podmienky indickej vlády majú platiť pre projekty, ktoré doteraz neboli dohodnuté, a to nie je náš prípad," uviedol M. Smutný.
Ľudia z českej vládnej delegácie v Indii však tvrdia, že také ľahké to automobilka mať nebude. O tom svedčí aj skutočnosť, že o osude projektu bude musieť rokovať premiér M. Zeman v budúcich dňoch s indickým predsedom vlády Atalom Bihárím Vádžpéjom.
V čom budú nové podmienky pre zahraničných investorov v Indii iné ako tie súčasné? Indickí ekonomickí ministri vláde predovšetkým navrhujú, aby v oblasti automobilového priemyslu podporovala iba projekty s minimálnou výškou investícií 250 miliónov USD, čo je päťnásobok súčasnej sumy. Ak kabinet návrh prijme, majú nové pravidlá pre investorov platiť už od začiatku tohtoročného apríla. Hovorca Škody M. Smutný nechcel povedať, koľko plánuje podnik do indického závodu vložiť. Podľa dostupných informácií má však ísť o čiastku blízku súčasnej minimálnej povinnej hranici a v prípade posudzovania podľa nových pravidiel by to pre firmu mohlo znamenať komplikácie s financovaním, ktoré má poskytnúť jedna z významných nemeckých bánk.
Škoda Auto chce v Indii montovať zatiaľ iba jeden modelový rad Octavia a po nabehnutí výroby plánuje ročnú produkciu 10 000 vozidiel, určených hlavne pre veľké indické mestá. V minulom roku sa pritom v Indii predalo zhruba 15 000 áut nižšej strednej triedy.
Škoda chcela pôvodne začať v Indii montáž koncom minulého roka, potom termín preložila na jeseň. Podobné preťahovania ako v Indii má tiež avizovaný štart výroby škodováckych automobilov v Rusku. Automobilka nedávno oznámila, že po dlhých mesiacoch končí rokovania o spolupráci s firmou Ižmaš-Avto, v závode ktorej chcela ročne vyrábať až 100 000 vozidiel. Teraz firma hľadá sama pozemky na stavbu závodu na zelenej lúke. V zahraničí automobilka v súčasnosti vyrába automobily v poľskej Poznani a bosnianskom hlavnom meste Sarajeve.
(1 USD = 46,991 SKK)
* bam gl