SME
Nedeľa, 5. február, 2023 | Meniny má Agáta

Citroën C5

Španielske mesto Marbella a jeho prekrásne okolie na brehu Stredozemného mora boli miestom oboznamovania sa motoristických novinárov zo všetkých končín sveta s čerstvou novinkou Citroën C5. Päťdesiat exemplárov novučičkej, v súčasnosti vlajkovej lode fran

cúzskej automobilky stálo v komplexe hotela, pripravených podať svedectvá o svojich schopnostiach na španielskych cestách a diaľniciach. Vďaka francúzskej automobilke a slovenskému importérovi Citroën Slovakia mal možnosť byť na prvej prezentácii nového veľkého citroëna aj zástupca našej redakcie.

Nový, v súčasnosti najväčší model automobilky Citroën, ktorý nahrádza XM i Xsantiu, sa po prvý raz predstavil približne pred pol rokom na parížskom autosalóne. Vtedy ako limuzína so štvordverovou karosériou a výklopnou zadnou stenou, v tomto roku po Ženeve už aj ako break – kombi. Citroën C5, automobil strednej triedy, má dizajn karosérie triezvych tvarov, je prozaický ako jeho meno, vzdialený niekdajším osobitým tvarom, vlastným len tejto značke. Nenápadný, zato však výsostne elegantný, možno práve tým oproti dávnejším predchodcom osobitý. Navonok a viditeľne v ničom nevybočuje z radu. Možno len pre Citroën typickým hydropneumatickým nastavovacím podvozkom najnovšej generácie Hydroaktiv III, ktorý dokáže samočinne regulovať svetlú výšku podvozku a polohu ťažiska v závislosti od zaťaženia a jazdných pomerov. Oproti predchádzajúcim generáciám najnovší Hydroaktiv III do 200-tisíc kilometrov nepotrebuje žiadnu údržbu. Bolo preto lákavé sadnúť si do niektorej z pristavených C5-tiek.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

S kolegom z mesačníka MOT sa nám ušla C5-ka s výkonnejším vznetovým motorom 2,2 HDI 16V s výkonom 98 kW/133 k a štvorstupňovou samočinnou prevodovkou s možnosťou sekvenčného radenia. Tento moderný motor s priamym vstrekovaním nafty systémom Common Rail s premenlivou geometriou lopatiek turbodúchadla a medzichladičom stlačeného vzduchu nám dá už po prvých metroch zabudnúť, že sedíme v aute s naftovým motorom. Nie inak je to pri zrýchľovaní, ale aj pri jazde, kde by sa ručička tachometra pri policajnej kontrole rýchlosti určite rozklepala. Výrobca v parametroch ďalej udáva najvyšší krútiaci moment 317 Nm už pri otáčkach od 2000 min.-1, zrýchlenie z 0 na 100 km/h a maximálnu rýchlosť s touto prevodovkou 12,0 s a 200 km/h, s manuálnou päťstupňovou prevodovkou sú hodnoty 10,9 s a 205 km/h. Tento automobil i každý ďalší má už v základnej výbave palubný počítač, ABS, klimatizáciu, šesť airbagov, elektrické ovládanie okien, zrkadiel a zamykanie s diaľkovým ovládaním a ďalšie prvky vysokého komfortu. Náš mal naviac aj kožou čalúnený interiér, samozrejme kvalitnú audiosústavu s množstvom reproduktorov a v cudzích končinách pre orientáciu na cestách neoceniteľný navigačný systém s farebným displejom. Bol pre nás počas cesty neznámym krajom ďalším spolujazdcom, ktorý na každej odbočke či križovatke ukáže správny smer. S presnosťou na metre nás najmä na trase druhého okruhu, keď sme mu lepšie rozumeli a vedeli si už naprogramovať trasu, bezpečne viedol od miesta štartu až po cieľ. Tento okruh sme absolvovali s najvýkonnejším motorom V6 3,0 s výkonom 132 kW/207 k a znovu so štvorstupňovou samočinnou prevodovkou s možnosťou sekvenčného radenia. Najvyšší krútiaci moment mal 285 Nm pri otáčkach 3750 min.-1, zrýchľoval na stovku za 9,8 s a dokázal ísť rýchlosťou 232 km/h (s manuálnou 5-stupňovou prevodovkou 8,2 s a 240 km/h). Nemali sme možnosť vyskúšať novú C-ku s motorom 2,0 HDI (80 kW/109 k). Inak - základný model C5 má zážihový motor 2,0i 16V (100 kW/136 k), ďalší má rovnaký objem 2,0 l (103 kW/140 k), ale už najnovší systém priameho vstrekovania benzínu označovaný HPI.
Po dvoch jazdách na dvoch okruhoch s dvoma autami, blízko pobrežia Stredozemného mora medzi Marbellou a Malagou sme najazdili po kvalitných španielskych cestách okolo dvesto kilometrov. V príjemných automobiloch, ktoré do dvoch mesiacov budú brázdiť už aj slovenské cesty a ktoré svojim vzhľadom, vysokým komfortom a jazdnými vlastnosťami určite zaujmú aj nášho zákazníka.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  3. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  4. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  5. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  6. Dodajte vašej pokožke šťavu
  7. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  8. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Tím súťažného kvízu Riskuj! vyráža za fanúšikmi do Košíc
  3. Viete, kto je Najzamestnávateľ vo finančných službách?
  4. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  5. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  8. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 13 144
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 3 295
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 087
  4. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 212
  5. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 1 873
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 802
  7. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 1 421
  8. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 113
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

DS 9 E-Tense 4x4

Výkon aj výbava na prvý pohľad vyzerajú lákavo.


23 h
Budúce modely Peugeotu už rátajú s dlhšou životnosťou.

Nová éra áut je už teraz vo vývoji.


3. feb
Lightyear 0

Od decembra vzniklo len zopár kusov.


2. feb

Ročnú na jar zrušia, neskôr pribudne jednodňová.


a 1 ďalší 1. feb

Blogy SME

  1. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary a Neil Armstrong na výlete na severný pól
  3. Soňa Kallová: To najťažšie na záver. Národný park Mt. Kenya (UNESCO). Mt. Kenya verzus Kilimandžáro.
  4. Jozef Kozár: Výber z výskumu Marsu: Január 2023
  5. Robert Štepaník: diel 82 - rubrika: moje najhranejšie (v septembri 2022) - časť 2
  6. Martin Šuraba: Hrobárov almanach
  7. Ján Škerko: „Múdry“ Sulík spoluvytváral negatívny obraz o Matovičovi a dal ho „dole“
  8. Aliancia NIE RAKOVINE: Svetový deň proti rakovine
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 9 503
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 7 406
  3. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 4 056
  4. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 3 746
  5. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 478
  6. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 3 134
  7. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 2 683
  8. Simona Kyselicová: Ako sa najhorší rok v mojom živote stal najlepším učiteľom. 2022, dámy a páni! 2 378
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary a Neil Armstrong na výlete na severný pól
  2. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  3. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  6. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
SkryťZatvoriť reklamu