Automobilka BMW v tomto roku oslavuje 30. výročie vzniku modelového radu 3. Najlepším spôsobom, ako si pripomenúť najdôležitejší model, je predstaviť novú generáciu, ktorá príde na trh v priebehu marca 2005. Každá generácia BMW 3 priniesla niečo nové a inak to nie je ani v piatom pokračovaní najúspešnejšieho "bavoráku", ktorý sme vyskúšali na cestách v okolí španielskej Valencie. Pred uvedením modelu a po skúsenostiach s BMW 7 a 5 sa verejnosť bála, čo s "trojkou" urobí nový dizajnérsky rukopis BMW. Obavy boli zbytočné, pretože BMW 3 si zachováva prísny pohľad čelnej masky, krátky predný previs a harmonickú bočnú líniu. Zadná časť je však veselšia a jemnejšia, ako sme boli doteraz zvyknutí. Tradične nefotogenické BMW je aj v tomto prípade krajšie v skutočnosti, než na obrázku.
V porovnaní s predchádzajúcou generáciou trojka narástla do dĺžky (+4,9 cm), šírky (+7,8 cm) a do výšky (+0,6 cm). Pre pasažierov na zadných sedadlách bude podstatný nárast rázvoru náprav o 3,5 cm. Naša praktická skúsenosť ukázala, že nové BMW 3 má výrazne lepší priestor pre nohy vzadu, no nad hlavou sa situácia nezmenila. V interiéri sme našli najmodernejšiu techniku, športový posed vodiča, prehľadné prístroje a dobre tvarovaný volant. Systém i-Drive dodávaný za príplatok pochádza z radu 5 a v tejto triede je to novinka. Z celého interiéru nás najviac ohúrila nízka úroveň aerodynamického hluku a dokonalé odfiltrovanie od nerovností cesty. Napriek tomu vodič dokonale cíti správanie sa auta na ceste. Zážitok z jazdy pramení v rovnomernom rozložení hmotnosti (50:50) na obe nápravy. Súčasťou ospevovaných jazdných vlastností je výrazné zlepšenie komfortu na nerovnom povrchu cesty, čo bola donedávna Achillova päta vozidiel BMW. Podľa doterajších skúseností s konkurenciou si dovolíme tvrdiť, že BMW opäť posúva úroveň jazdných vlastností o triedu vyššie. Aj napriek množstvu nových technológií, elektroniky a tlmiacich materiálov ostáva vždy športovou limuzínou.
Na španielskych cestách
Prvú časť etapy z Valencie do Albacete (diaľnica) sme využili na nasávanie športovej atmosféry interiéru, ktorá sa roky nemení. Nízko položené sedadlo, masívna prístrojová doska, veľký stredový tunel a krátka radiaca páka sú neoddeliteľnou súčasťou trojkového BMW. Vodič síce riadi rodinnú limuzínu (časom pribudne kombi a kupé), ale cíti sa ako v športovom aute. Preto sme odbočili na kľukaté asfaltové cesty španielskeho vidieka. Až tu prišlo na rad vychutnávanie podvozka, aktívneho riadenia a dvojlitrového naftového motora s výkonom 120 kW (163 k). Nový diesel sa necháva s radosťou vytáčať až na 5000 ot./min. a poskytuje slušnú dávku dynamiky. Jediným možným negatívom je klasický dieselový zvuk. Pre potešenie ucha je však stvorený nový radový šesťvalec 330i s ladeným výfukovým potrubím a výkonom 190 kW (258 k). Ten sme si v plnej sile a zvuku vychutnali na pretekárskom okruhu v Albacete. Vo svojej kategórii benzínových motorov patrí k špičke, pretože okrem výkonu a zvuku dosahuje krútiaci moment 300 Nm od 2500 do 4000 ot./min. Výrobca udáva priemernú spotrebu v zmiešanom režime iba 8,7 l/100 km a mimo mesta dokonca 6,4 l/100km. Po tristo kilometroch za volantom BMW 320 d si dovolíme tvrdiť, že popri dobre známych športových vlastnostiach BMW 3 sa zlepšil komfort cestovania na vidieckych cestách. Všetky modely majú 6-stupňové automatické alebo manuálne prevodovky, nové pruženie a štartovanie motora tlačidlom. V batožinovom priestore objemu 460 l je praktická veľká zásuvka na bezpečný prevoz drobnejších predmetov.
Záplava technológií
Trojkový rad BMW si doposiaľ vedeli vychutnať zdatní vodiči so záľubou v športovej jazde. Vďaka novým technológiám si auto užijú aj "bežní" vodiči, pretože auto rozmýšľa a často koná za nich. V zozname použitých technológií nechýba aktívne riadenie, systém sušenia brzdových kotúčov, brzdové svetlá s variabilnou intenzitou svietenia, adaptívne svetlomety, posledná generácia stabilizačného systému DSC, adaptívny tempomat a riadiaci systém i-Drive. Mnohé zo spomenutých prvkov sa doposiaľ v strednej triede nepoužívali. Brzdové svetlá reagujú na silu brzdenia. Pri bežnom brzdení svietia štandardne, ale pri panickom brzdení zažiaria dvojnásobnou svietivosťou. Vodič idúci za BMW 3 tak rýchlejšie spozoruje prudké brzdenie.
Nový šesťvalec 330i dokáže splniť každý chlapčenský sen o rýchlom aute. Rodinná limuzína s ním zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 6,3 s a dosiahne maximálnu rýchlosť 250 km/h. Na pretekárskom okruhu v Albacete nás okrem motora ohúril podvozok a presné držanie stopy. Na rozdiel od bežnej premávky, tu sme si mohli vyskúšať hranice podvozka.
BMW 3 už tradične posúva úroveň techniky a jazdných vlastností v triede smerom hore. Koncepcia športovej limuzíny sa už 30 rokov nemení, ale vylepšujú sa detaily, motory, zavesenie kolies a komfort posádky. Dôležitá je radosť z jazdy a tú si vďaka novým systémom môžu vychutnať aj menej zdatní vodiči. Piata generácia prináša viac komfortu pre pasažierov na zadných sedadlách a rad technologických inovácií. Na prvej dynamickej prezentácii sme vyskúšali dva nové motory 330i a 320 d. Diesel ponúka vynikajúci pomer dynamických vlastností (0-100 km/h za 8,3 s, max. 225km/h) a spotreby (5,7 l/100 km). Vďaka časticovému filtru neprodukuje škodlivé sadze, ale nezbavil sa naftového klepotu, preto bude zaujímavý pre racionálne zmýšľajúcich vodičov. Zvuk a výkon radového šesťvalca 330i je z úplne iného súdka. Ladené výfukové potrubie nepotrebuje ďalší tunning a spotreba je extrémne nízka.
Tradične výkonné brzdy majú systém sušenia v daždivom počasí. Aktívne riadenie (za príplatok) samočinne vyrovná vychýlenie auta pri brzdení na povrchu s rôznou priľnavosťou. Ak vodič prudko brzdí jednou stranou na zľadovatenej krajnici a druhou na asfalte, vozidlo má tendenciu vychýliť sa z priameho smeru. Aktívne riadenie vtedy jemne natočí kolesá do opačného smeru, aby zostal zachovaný priamy smer. Vodič zásah riadenia nespozoruje a na testovacom polygóne sme dokonca pri brzdení pustili volant z rúk. Pod pravou stranou auta bol hrubozrný asfalt a pod ľavými kolesami špeciálne leštený (šmykľavý) betónový povrch.
Aktívne riadenie mení prevodový pomer podľa rýchlosti. Pri otáčaní na parkovisku alebo v ostrých zákrutách sa na jemné natočenie volantu kolesá výrazne vychýlia. Naopak vo vysokej rýchlosti sa na dané natočenie volantu kolesá natočia miernejšie. Aktívne riadenie prináša výhodu aj pri zdolávaní šmyku, kedy netreba zbytočne „rúčkovať“ po volante.
Nový stabilizačný systém DSC (ESP) stráži každý pohyb vozidla a zabraňuje pretáčaniu kolies alebo šmyku. Pri športovej jazde možno vypnúť prvý stupeň ochrany DTC a aj vodič-laik môže jazdiť pretekárskym štýlom a miernym šmykom. Ak sa mu vozidlo začne vymykať spod kontroly zasiahne systém DSC. Pri úplnom deaktivovaní DSC treba na zvládnutie auta s pohonom zadnej nápravy a výkonom 258 k skúsenosti.
Na multifunkčnom športovom volante sú voľne programovateľné tlačidlá a je na rozhodnutí vodiča, ktoré funkcie chce prostredníctvom nich ovládať. Štvorsmerovým tlačidlom (vedľa ručnej brzdy) systému i-Drive sa nastavuje činnosť klimatizácie, autorádia, navigačného systému prípadne iných súčastí auta. Veľký LCD displej narušil tradičné tvary prístrojovej dosky, je však dobre čitateľný a umiestnený v zornom poli vodiča. Kto zvláda mobilný telefón, pochopí aj systém i-Drive.
História
Vízia prvého športového sedanu 320i (r. 1975) s dvoma dverami sa prispôsobovala požiadavkám zákazníkov a v ponuke pribudla štvordverová karoséria, kombi, kupé a kabriolet. Športové jazdné vlastnosti, silné motory, pohon zadnej nápravy a dokonalé rozloženie hmotnosti ostalo pre BMW nemenné 30 rokov. Prvú generáciu predstavili v Mníchove v roku 1975. Už o dva roky na autosalóne vo Frankfurte BMW predstavilo prvý šesťvalcový model 323 i v tejto triede. Druhá generácia debutovala v roku 1982 a spolu s ňou sa časom objavilo kombi a kabriolet. V roku 1990 prichádza tretia generácia so svetlometmi pod sklom a väčšími vonkajšími rozmermi. Pre štvrtú generáciu je typická široká paleta motorov a masívny nástup naftových agregátov. Okrem modelu 320d sa dostal do ponuky silný diesel 330d.