Pohľad do zákulisia MS v rely

Dohady o tom, či je kráľovnou motoristického športu rely alebo formula 1 sú také staré ako obe disciplíny. Niekdajšia sláva rely sa pomaly navracia a formula jeden zase stráca popularitu, nemyslím si však, že divácka priazeň je to jediné, čo rozhoduj

Kolektívny šport
Automobilové rely súťaže patria medzi kolektívne športy, a to bez ohľadu na to, či ide o národnú súťaž alebo podujatie Majstrovstiev sveta. Do najvyššej kategórie Majstrovstiev sveta WRC (World Rally Championship) sa prihlásilo niekoľko automobilových značiek, ktoré majú vlastný športový tím alebo zastupovanie značky zverili spoločnosti špecializujúcej sa pretekaniu. Napríklad Ford zastupuje vo WRC spoločnosť M Sport a Subaru zase anglický Prodrive. Vo WRC sa dnes točia veľké peniaze a automobilku stojí ročná účasť v šampionáte minimálne 30 miliónov Eur. Napriek tomu je príprava na preteky rozsiahlejšia ako v kolotoči F1. Značka zúčastňujúca sa WRC musí do celého seriálu 16- podujatí nasadiť minimálne dve vozidlá a jedného stabilného jazdca. Na druhom vozidle sa môžu jazdci striedať podľa tímovej stratégie. Neznamená to však , že na celý rok postavia iba dve vozidlá. Kým v Európe využívajú niekoľko vozidiel WRC, ďalšie už dva mesiace dopredu putujú v kontajneroch do Argentíny prípadne Mexika na nasledujúce súťaže. Tohto roku sú vo WRC Citroen, Peugeot, Subaru, Ford, Škoda a Mitsubishi. Podujatia WRC sú okrem Európy po celom svete (Austrália, Nový Zéland, Japonsko, Mexiko, Argentína, Cyprus). V tíme WRC sa pohybujú manažéri, mechanici, tlačoví tajomníci, tréneri, traťoví informátori, meteorológovia, špecialisti na pneumatiky, technici, IT špecialisti, fyzioterapeuti, lekári a ľudia starajúci sa o logistiku tímu. Jeden človek má na starosti vybavovanie prepravných povolení a administratívy. Bohatšie tímy využívajú vlastné helikoptéry, prípadne prenosnú meteorologickú stanicu. Každý člen nesie zodpovednosť za úspech i sklamanie a samotná posádka je iba personálny zlomok celého mechanizmu.

Šéf tímu Peugeot, Corado Provera dohliada na auto Marcusa Gronholma v rannom servise tretieho dňa rely Monte Carlo. Prísny pohľad Proveru sa zvykne rozjasniť iba na konci rely, samozrejme ak bolo dobré umiestnenie. Corado Provera je jeden z najúspešnejších šéfov, akí kedy v rely pôsobili a s tímom Peugeot získal tri tituly majstra sveta v hodnotení značiek.

Práca na celú sezónu
Cirkus majstrovstiev sveta rely sa rozbieha krátko po vianočných sviatkoch, keď začína príprava na rallye Monte Carlo. Testovanie, preteky a cestovanie sa končí až v novembri po poslednom podujatí rely Australia. Tímy WRC testujú pred pretekami na rôznych miestach sveta. Kým na Rallye Monte Carlo sa pripraví špeciálne nastavenie podvozka a pneumatiky, o týždeň v zasneženom Švédsku bude zázemie tímu a konštrukcia auta prispôsobená snehu. Súbežne s pretekaním prebieha vývoj nových častí, ktoré sa neskôr homologujú pre použitie vo WRC. V databáze z minulých ročníkov sa hľadajú informácie a poznámky o konkrétnej rely a o opakujúcich sa rýchlostných skúškach. Prispôsobiť techniku formulového monopostu na podmienky daného okruhu je zrejme jednoduchšie ako pripraviť úplne odlišný podvozok vozidla WRC na sneh, blato, štrk alebo asfalt. Jedna konkrétna rely začína testovaním, následne presunom do dejiska a trénovaním na trati. Posádky majú presne vyhradený čas, kedy si môžu prejsť rýchlostné skúšky, napísať rozpis a pri ďalšom prejazde ho skontrolovať. Jazdci po ukončení súťaže letia na iné miesta sveta a pripravujú sa na novú rely s ďalšou časťou tímu.

Vo WRC sa aktivizujú všetky významné olejárske firmy ako Shell, BP, Castrol a Total. V pneumatikách dominuje Michelin a Pirelli. V každom tíme je jeden expert na pneumatiky vyslaný materskou firmou. Rozhodujúce slovo vo výbere pneumatiky má jazdec.

Špióni
Diskutovanou témou posledných týždňov sú „ľadoví špióni“ sliediaci na rýchlostných skúškach tesne pred štartom posádky. Továrenské tímy mali totiž špeciálnu posádku , ktorá autom prešla trať rýchlostnej skúšky hodinu alebo dve pred štartom a spolujazdcovi do rozpisu nadiktovala zmeny na trati. Navigátor si pripravuje rozpis napríklad v stredu pred súťažou, ale na rýchlostnej skúške štartuje až v sobotu. Poveternostné podmienky sa môžu zmeniť a to, čo platilo o snehu, ľade a blate prípadne suchom asfalte v stredu, v sobotu už neplatí. Medzinárodná automobilová federácia chcela špiónov zakázať kvôli zníženiu nákladov vo WRC. Piloti sa však k tomu stavajú veľmi kriticky. Dnes sa jazdí veľmi rýchlo a zákaz špiónov by mohol mať tragické následky. Zatiaľ budú špióni povolení na súťažiach s meniacim sa povrchom a nestabilným počasím.

Okrem špiónov sú na trati informátori, ktorí monitorujú počasie a merajú teplotu asfaltu. Tento zamestnanec Peugeotu na rely Monte Carlo meral teplotu asfaltu ešte 10 min pred začiatkom rýchlostnej skúšky. Na základe informácii o teplote asfaltu môže tím vybrať vhodné pneumatiky, ale ak už taká možnosť nie je, jazdec prispôsobí rýchlosť obutým pneumatikám a teplote cesty.

Jazdec a ten druhý (spolujazdec)
V automobilových súťažiach rely žne slávu jazdec, hoci na jeho úspechu sa podieľa celý tím, najmä spolujazdec. Po poslednej rýchlostnej skúške na rely Monte Carlo obehla svetom správa, že túto prestížnu súťaž vyhral tri krát za sebou Sebastien Loeb. Málo kde sa však hovorilo o spolujazdcovi prípadne posádke v zložení Sebastien Loeb a Daniel Elena. Spolujazdec ostáva v tieni jazdca i napriek tomu, že je nenahraditeľný. Spolujazdec (co-pilot prípadne co-driver) sleduje presný čas príjazdu do časovej kontroly i servisu, stará sa o administratívu spojenú s posádkou, stále pozerá na hodinky, vie presne kadiaľ majú ísť na štart rýchlostnej skúšky. Napokon spolujazdec vie s nevídanou presnosťou predpovedať, aká zákruta nasleduje, aký povrch cesty ich čaká za zákrutou, kde je ukrytý kameň, jama, konár trčiaci do cesty , alebo drevené brvno v priekope. Všetky údaje zo seba chŕli v správnej chvíli bez ohľadu nato, že špeciál WRC sa rúti lesom rýchlosťou 200 km/h. Ten nenápadný a skromný introvert na sedadle spolujazdca musí vedieť, v ktorej zákrute sa práve nachádzajú, hoci je stá v poradí a s predchádzajúcimi sa nápadne podobá. Kvôli vysokej úrovni hluku sa posádka dorozumieva prostredníctvom „intercomu“, teda palubného telefónu zabudovaného v prilbách. Obe hlavy tak pomyselne splynú v jednu, spojenú tenkým káblom. Od štartu rýchlostnej skúšky sa vnem pilota obmedzí iba na príkazy z vedľajšieho sedadla, kde oči co-pilota striedavo pozerajú do poznámkového bloku a na cestu. Čítať poznámky so sklopeným zrakom práve v čase, keď sa brzdiaci účinok pred ostrou zákrutou rovná preťaženiu väčšiemu ako 1G chce dobrý žalúdok a odvahu. Nervozita v aute je neprípustná a keď sa náhodou zaiskrí a každý si myslí, že chybu spravil ten druhý, o zmierenie sa však stará spolujazdec. Ak sa posádke pritrafí technický problém alebo nehoda z navigátora sa stáva posol zlých správ, ktorý musí správu oznámiť vedeniu tímu. Napokon spolujazdec musí trpieť nálady toho rozmarného „decka“ za volantom, musí ho vedieť pochopiť, vypočuť, popohnať dopredu, alebo pribrzdiť a napokon poslušne stáť vedľa auta, keď fanúšikovia nosia svojho favorita na rukách. Talentovaných vodičov je na svete veľmi veľa, málo kto si však môže povedať, že je rodený spolujazdec.

leftMajster sveta z roku 2003 Petter Solberg dstal prezývku Mr. Hollywood, pretože pokiaľ sa mu darí, robí okolo seba rozruch všade kde príde. V jeho tieni však stojí jeden z najlepších spolujazdcov sveta Phil Mills. V aute si zrejme rozumejú, a keď sa Petter objíma s fanúšikmi Phil sa iba pokojne usmieva.


Ľavá dva, pravá desať . . .
Posádka majstrovstiev sveta absolvuje súťaž dlhú tisíc a viac kilometrov, z toho na rýchlostné skúšky pripadá najviac 340 km. Ak zoberieme do úvahy, že niektoré skúšky sa prechádzajú opakovane, posádka musí podrobne zapísať do rozpisu okolo 200 km trate rátane každej zákruty horizontu alebo nerovnosti. Pred každou rely sú určené časy a dni, kedy si môžu posádky prejsť trať rýchlostnej skúšky a napísať si rozpis zákrut a všetkých podrobností. Tréningové auto v majstrovstvách sveta má zabudovaný systém GPS a komisári sledujú počet povolených tréningových prejazdov a rýchlosť. Pretekár nesmie pri písaní rozpisu a trénovaní ísť rýchlejšie ako 60 km/h. Poznámky z celého dňa si večer spolujazdec prepíše na čisto a pripraví sa na súťaž. Vynechaný riadok v rozpise môže mať katastrofálne následky. Autá používané v rely sú stále rýchlejšie a tomu sa prispôsobuje rozpis. Kým pred tridsiatimi rokmi stihol navigátor rozprávať množstvo údajov, dnes musí byť spolujazdec rýchly výstižný a presný. Vozidlá WRC sú na asfaltovom povrchu veľmi rýchle a série zákrut nasledujúcich za sebou musí spolujazdec prečítať na jeden dych. V majstrovstvách sveta sa používa opisný spôsob trate s výstižným popisom obtiažnosti zákruty a jej smerovania doprava alebo doľava. Okrem toho spolujazdec už vopred oznamuje, čo nasleduje za zákrutou a aká je tá ďalšia. Najpoužívanejší je však tzv. desiatkový rozpis, s obtiažnosťou zákrut podchytenou v číslach od 1 do 10. To znamená, že „ľavá jeden“ je minimálna zákruta smerujúca doľava a dá sa ísť na plný plyn. Zákruta s obtiažnosťou desať je taká ostrá, že sa dá prejsť iba veľmi pomaly, prípadne šmykom s pomocou ručnej brzdy. Pre jazdca sú dôležité informácie o horizontoch, skokoch a jamách. Pretekár nevchádza do zákruty podľa toho, čo vidí ale podľa rozpisu, teda aj do zdanlivo ostrej zákruty vchádza rýchlo, pretože vie čo za ňou nasleduje a aká je jej ďalšia časť. Na palube vozidla WRC je osem kamier, ktoré snímajú priebeh jazdy a zaznamenávajú pre potreby tímu a televíznej spoločnosti.

Informácie o každom pohybe vozidla otáčkach kolies motora zaradenom prevodovom stupni a uhle natočenia volantu sa zaznamenávajú do pamäte , ktorá slúži na analyzovanie jazdy. V servise si technik stiahne potrebné údaje a prispôsobí nastavenie auta charakteristike nasledujúcej rýchlostnej skúšky.


Odtučňovacia kúra
Automobil používaný v každodennom živote možno považovať za príčinu obezity populácie v západnom svete. Sedieť tri dni za volantom pretekárskeho automobilu je skvelá odtučňovacia kúra. Piloti oblečení v nehorľavom spodnom prádle a kombinézach schudnú na rely aj niekoľko kilogramov. Na rely Akropolis alebo rely Cyprus sa teplota v kabíne šplhá na 50 stupňov. Jazdec má v aute nádobu s nápojom a hadičku dovedenú až k ústam. Na Akropolise má čerstvý nápoj pri výjazde zo servisu teplotu 5 stupňov, ale keď sa jazdec vracia vo fľaši je 45-stupňová „brečka“. Nápoje pripravuje špecializovaný človek presne pre telo konkrétneho jazdca. Na súťaže v trpiskom prostredí nosí tím zo sebou mrazničky v ktorých sa chladia kombinézi. Jazdec si popríchode do servisu vyzlečie spotený a oblečie vychladený overal. Miesto v továrenskom tíme WRC kladie obrovské nároky na fyzickú prípravu jazdcov. Najobľúbenejším športom majstrov sveta je lyžovanie, bicyklovanie, jazda na snežných skútroch ale aj beh na lyžiach a kondičné cvičenie. Za volantom javiac trpia ruky a krčná chrbtica. Posádka prežije v aute celé tri dni a na oddych využíva iba krátke prestávky v servise alebo pred vstupom do časovej kontroly.

Servis
Vidieť naživo pracovať servis v majstrovstvách sveta rely je rovnako veľký zážitok ako sledovať autá na rýchlostnej skúške. Práve servis v rely je jedna z oblastí , ktorej krátka výmena pneumatík v F1 nedokáže konkurovať. Mechanici vo WRC musia za 20 min stihnúť opraviť zdemolované časti karosérie, vymeniť tlmiče, brzdové kotúče, prípadne prevodovku. Rekordné časy výmeny prevodovky sa pohybujú okolo 20 až 30 min. V sprievodnom kamióne sú pripravené diely karosérie s nálepkami sponzorov a vo farbách tímu. Okrem základného skeletu sú v kamióne všetky súčiastky. Pretekársky špeciál WRC pripomína stavebnicu, pretože výmena dverí netrvá viac ako 5 min. Podľa nových pravidiel WRC sú za jeden deň povolené dva malé (ráno 10 min, poludnie 20 min) a jeden veľký servis (večer 45 min) tzv. flexiservis. V malom servise môžu mechanici vymeniť pneumatiky a dotankovať palivo. Výmenu ostatných častí robí posádka sama s dohľadom dvoch mechanikov, preto musí jazdec poznať auto skoro tak dobre ako mechanik. Po celodennom boji nasleduje veľký večerný servis , teda dvadsať minútová reinkarnácia umierajúceho auta. Akonáhle príde auto do servisu, posádka ho opustí a mechanici sa dajú do práce. V priebehu pár minút vymenia tlmiče, ochranné lišty, riadenie alebo brzdy. Ak sa na druhý deň mení povrch skúšok, auto dostane nový podvozok.

Každý mechanik má svoje miesto , úlohy a svoje náradie. Výmena kolesa je len začiatok práce, pretože musí stihnúť vymeniť tlmič pokazené zavesenie kolesa, brzdový kotúč alebo zdemolované dvere. Popri naučených úkonoch sa vyžaduje zmysel pre improvizáciu. Ťažko opraviteľné časti auta musí dať do prevádzky schopného času.  Mechanici a posádka majú stále na očiach, kedy začína a končí ich zastavenie v boxe. Meškanie sa trestá.

 

 

 servisMechanici a posádka majú stále na očiach, kedy začína a končí ich zastavenie v boxe. Meškanie sa trestá.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako zabrániť povodniam, či suchu? Riešenie nájde Climathon
  2. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  3. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  4. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  5. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  6. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  7. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  8. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  9. Dva rekordy na druhý pokus
  10. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  1. Prijatie delegácie z Kyjevskej národnej ekonomickej univerzity
  2. Nevymením peniaze Humenčanov za hodnotenie jednej mimovládky
  3. Ako zabrániť povodniam, či suchu? Riešenie nájde Climathon
  4. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  5. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  6. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  7. EU v Bratislave udelila čestný titul doctor honors causa
  8. Company´s autumn in the High Tatras
  9. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  10. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  1. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli 33 152
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s 28 897
  3. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 18 020
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 470
  5. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 653
  6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 7 113
  7. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 4 475
  8. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy 4 363
  9. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu 4 240
  10. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká 4 123