SME
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky
KÚPIŤ 4X4 ZA KAŽDÚ CENU?

Porovnali sme 4x2 a 4x4

Pohon všetkých kolies 4x4 nie je dnes ničím výnimočným a okrem tradičných výrobcov osobných vozidiel s týmto typom pohonu (Audi, Subaru), ho ponúka takmer každá automobilka. Preto sa stále viac zákazníkov rozhoduje, či ostať pri jednej poháňanej nápra

Kúpiť 4x4 za každú cenu ?

Pohon všetkých kolies 4x4 nie je dnes ničím výnimočným a okrem tradičných výrobcov osobných vozidiel s týmto typom pohonu (Audi, Subaru), ho ponúka takmer každá automobilka. Preto sa stále viac zákazníkov rozhoduje, či ostať pri jednej poháňanej náprave alebo si priplatiť za 4x4. Pokiaľ si to vyžadujú sťažené prevádzkové podmienky, alebo záľuba v jazde po nespevnenom povrchu, voľba automobilu s pohonom všetkých kolies je jasná. Väčšina motoristov žijúcich v meste jazdí po odhrnutých a posypaných cestách, so snehom sa stretáva výnimočne a napriek tomu uvažuje o kúpe auta s pohonom všetkých kolies. Vozidlo 4x4 je však drahšie, má o niečo vyššiu spotrebu a horšie manévrovacie schopnosti v zúženom priestore.  V rukách skúseného vodiča dokáže 4x4 v zasneženej zákrute zázraky, ale naopak pri minimálnych skúsenostiach môže neopatrné narábanie s plynovým pedálom skomplikovať situáciu. Na voľnej ploche pripomínajúcej odhrnutý ale neposypaný sneh sme urobili porovnanie dvoch malých automobilov s rozdielnym typom pohonu. Cieľom porovnania nebola kritika pohonu 4x4, ale porovnanie vozidiel  v malých ostrých zákrutách, pripomínajúcich ulice mesta. V hlbokom snehu a sťažených podmienkach sa Suzuki Ignis 4x4 správal ako skutočný kamzík, nás však zaujímalo porovnanie na ceste. Výsledná voľba je vecou priorít a peňaženky. Potvrdilo sa nám však, že pohon jednej nápravy nemusí na snehu ťahať vždy za kratší koniec. Zvlášť na dobre udržiavaných zasnežených cestách.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Na kľukatej dráhe sa nám citeľne ľahšie ovládala Fiesta, pretože Ignis opisoval väčšiu trajektóriu a pri neopatrnom narábaní s plynom sme nestíhali točiť volantom. Najlepšie časy sme paradoxne dosiahli s pohonom jednej nápravy. Fiesta bola pri každom meraní o jednu až dve sekundy vpredu. Ignis doplatil na vyššie položené ťažisko a menšie kolesá. V pravouhlých zákrutách sa pohon všetkých kolies správal nedotáčavo.


V priamom zrýchlení bol pohon všetkých kolies v jasnej výhode, nehovoriac o jazde do kopca. Dobre rozložená hmotnosť a veľké kolesá Fiesty sa tiež nenechali zahanbiť. Predbiehanie na snehu bude bezpečnejšie so Suzuki.

 

 

Brzdná dráha bola vyrovnaná a vďaka systémom ABS sa správali obe autá stabilne. Pri brzdení v zákrute mal automobil s pohonom všetkých kolies väčší sklon k pretáčavému šmyku. Každý majiteľ vozidla 4x4 si musí uvedomiť, že hoci jeho vozidlo na snehu zrýchľuje oveľa lepšie ako auto s pohonom jednej nápravy, brzdný účinok je rovnaký.

Skryť Vypnúť reklamu

 

 

 

 

Doplnené 14.02.2005 - Na základe reakcií čitateľov pre vysvetlenie dopĺňame: Cieľom článku nie je porovnanie konkrétnych dvoch automobilov ale reakcie vozidla s komerčným pohonom všetkých kolies, prípadne  len jednej nápravy na tú istú situáciu.  Obe vozidlá mali pneumatiky Dunlop WinterSport avšak rozdielneho rozmeru.  Pod horšími manévrovacími vlastnosťami v zúženom priestore myslíme  parkovanie.   

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 037
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 271
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 500
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 963
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 699
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 665
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 857
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 764
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 627
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 8 957
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie nielen môže bolieť, ale možno sa pri čakaní naň nakaziť. Ilustračná fotografia.
Dobré ráno

Dobré ráno: Monika Jankovská sa chce dohodnúť s políciou

Štátna tajomníčka zrejme chce spolupracovať.

Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Vždy sa dá počítať s vypätím všetkých síl

Krajčí počas testovania videl "silného ducha slovenského národa".

Minister obrany Jaroslav Naď (OĽaNO) počas návštevy odberného miesta. v obci Nižná v okrese Tvrdošín.
Minister obrany Jaroslav Naď.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.