SME

Porovnali sme 4x2 a 4x4

Pohon všetkých kolies 4x4 nie je dnes ničím výnimočným a okrem tradičných výrobcov osobných vozidiel s týmto typom pohonu (Audi, Subaru), ho ponúka takmer každá automobilka. Preto sa stále viac zákazníkov rozhoduje, či ostať pri jednej poháňanej nápra

Kúpiť 4x4 za každú cenu ?

Pohon všetkých kolies 4x4 nie je dnes ničím výnimočným a okrem tradičných výrobcov osobných vozidiel s týmto typom pohonu (Audi, Subaru), ho ponúka takmer každá automobilka. Preto sa stále viac zákazníkov rozhoduje, či ostať pri jednej poháňanej náprave alebo si priplatiť za 4x4. Pokiaľ si to vyžadujú sťažené prevádzkové podmienky, alebo záľuba v jazde po nespevnenom povrchu, voľba automobilu s pohonom všetkých kolies je jasná. Väčšina motoristov žijúcich v meste jazdí po odhrnutých a posypaných cestách, so snehom sa stretáva výnimočne a napriek tomu uvažuje o kúpe auta s pohonom všetkých kolies. Vozidlo 4x4 je však drahšie, má o niečo vyššiu spotrebu a horšie manévrovacie schopnosti v zúženom priestore.  V rukách skúseného vodiča dokáže 4x4 v zasneženej zákrute zázraky, ale naopak pri minimálnych skúsenostiach môže neopatrné narábanie s plynovým pedálom skomplikovať situáciu. Na voľnej ploche pripomínajúcej odhrnutý ale neposypaný sneh sme urobili porovnanie dvoch malých automobilov s rozdielnym typom pohonu. Cieľom porovnania nebola kritika pohonu 4x4, ale porovnanie vozidiel  v malých ostrých zákrutách, pripomínajúcich ulice mesta. V hlbokom snehu a sťažených podmienkach sa Suzuki Ignis 4x4 správal ako skutočný kamzík, nás však zaujímalo porovnanie na ceste. Výsledná voľba je vecou priorít a peňaženky. Potvrdilo sa nám však, že pohon jednej nápravy nemusí na snehu ťahať vždy za kratší koniec. Zvlášť na dobre udržiavaných zasnežených cestách.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Na kľukatej dráhe sa nám citeľne ľahšie ovládala Fiesta, pretože Ignis opisoval väčšiu trajektóriu a pri neopatrnom narábaní s plynom sme nestíhali točiť volantom. Najlepšie časy sme paradoxne dosiahli s pohonom jednej nápravy. Fiesta bola pri každom meraní o jednu až dve sekundy vpredu. Ignis doplatil na vyššie položené ťažisko a menšie kolesá. V pravouhlých zákrutách sa pohon všetkých kolies správal nedotáčavo.


V priamom zrýchlení bol pohon všetkých kolies v jasnej výhode, nehovoriac o jazde do kopca. Dobre rozložená hmotnosť a veľké kolesá Fiesty sa tiež nenechali zahanbiť. Predbiehanie na snehu bude bezpečnejšie so Suzuki.

 

 

Brzdná dráha bola vyrovnaná a vďaka systémom ABS sa správali obe autá stabilne. Pri brzdení v zákrute mal automobil s pohonom všetkých kolies väčší sklon k pretáčavému šmyku. Každý majiteľ vozidla 4x4 si musí uvedomiť, že hoci jeho vozidlo na snehu zrýchľuje oveľa lepšie ako auto s pohonom jednej nápravy, brzdný účinok je rovnaký.

SkryťVypnúť reklamu

 

 

 

 

Doplnené 14.02.2005 - Na základe reakcií čitateľov pre vysvetlenie dopĺňame: Cieľom článku nie je porovnanie konkrétnych dvoch automobilov ale reakcie vozidla s komerčným pohonom všetkých kolies, prípadne  len jednej nápravy na tú istú situáciu.  Obe vozidlá mali pneumatiky Dunlop WinterSport avšak rozdielneho rozmeru.  Pod horšími manévrovacími vlastnosťami v zúženom priestore myslíme  parkovanie.   

 

Autor: rch

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 828
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 517
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 124
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 255
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 149
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 753
  7. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 327
  8. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 2 278
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Štefan Šturdzík: Veľká noc.
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (18. - 24.4.1925)
  3. Ján Škerko: Popriem všetko čím som žil a čomu som veril, len sa mi vráť
  4. Vladimír Bojničan: Prečo je Západ vyspelý, Rusko zaostalé a my uviaznutí na polceste
  5. Ján Valchár: Ropa ako nenabitá zbraň II.
  6. Štefan Šturdzík: Rakovina
  7. Viktor Pamula: Máme konsenzus v zahraničnej politike ?
  8. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 939
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 559
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 355
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 052
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 485
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 11 042
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 545
  8. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 460
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
reklama
SkryťZatvoriť reklamu