KÚPIŤ 4X4 ZA KAŽDÚ CENU?

Porovnali sme 4x2 a 4x4

Pohon všetkých kolies 4x4 nie je dnes ničím výnimočným a okrem tradičných výrobcov osobných vozidiel s týmto typom pohonu (Audi, Subaru), ho ponúka takmer každá automobilka. Preto sa stále viac zákazníkov rozhoduje, či ostať pri jednej poháňanej nápra

Kúpiť 4x4 za každú cenu ?

Pohon všetkých kolies 4x4 nie je dnes ničím výnimočným a okrem tradičných výrobcov osobných vozidiel s týmto typom pohonu (Audi, Subaru), ho ponúka takmer každá automobilka. Preto sa stále viac zákazníkov rozhoduje, či ostať pri jednej poháňanej náprave alebo si priplatiť za 4x4. Pokiaľ si to vyžadujú sťažené prevádzkové podmienky, alebo záľuba v jazde po nespevnenom povrchu, voľba automobilu s pohonom všetkých kolies je jasná. Väčšina motoristov žijúcich v meste jazdí po odhrnutých a posypaných cestách, so snehom sa stretáva výnimočne a napriek tomu uvažuje o kúpe auta s pohonom všetkých kolies. Vozidlo 4x4 je však drahšie, má o niečo vyššiu spotrebu a horšie manévrovacie schopnosti v zúženom priestore.  V rukách skúseného vodiča dokáže 4x4 v zasneženej zákrute zázraky, ale naopak pri minimálnych skúsenostiach môže neopatrné narábanie s plynovým pedálom skomplikovať situáciu. Na voľnej ploche pripomínajúcej odhrnutý ale neposypaný sneh sme urobili porovnanie dvoch malých automobilov s rozdielnym typom pohonu. Cieľom porovnania nebola kritika pohonu 4x4, ale porovnanie vozidiel  v malých ostrých zákrutách, pripomínajúcich ulice mesta. V hlbokom snehu a sťažených podmienkach sa Suzuki Ignis 4x4 správal ako skutočný kamzík, nás však zaujímalo porovnanie na ceste. Výsledná voľba je vecou priorít a peňaženky. Potvrdilo sa nám však, že pohon jednej nápravy nemusí na snehu ťahať vždy za kratší koniec. Zvlášť na dobre udržiavaných zasnežených cestách.

Článok pokračuje pod video reklamou

Na kľukatej dráhe sa nám citeľne ľahšie ovládala Fiesta, pretože Ignis opisoval väčšiu trajektóriu a pri neopatrnom narábaní s plynom sme nestíhali točiť volantom. Najlepšie časy sme paradoxne dosiahli s pohonom jednej nápravy. Fiesta bola pri každom meraní o jednu až dve sekundy vpredu. Ignis doplatil na vyššie položené ťažisko a menšie kolesá. V pravouhlých zákrutách sa pohon všetkých kolies správal nedotáčavo.


V priamom zrýchlení bol pohon všetkých kolies v jasnej výhode, nehovoriac o jazde do kopca. Dobre rozložená hmotnosť a veľké kolesá Fiesty sa tiež nenechali zahanbiť. Predbiehanie na snehu bude bezpečnejšie so Suzuki.

 

 

Brzdná dráha bola vyrovnaná a vďaka systémom ABS sa správali obe autá stabilne. Pri brzdení v zákrute mal automobil s pohonom všetkých kolies väčší sklon k pretáčavému šmyku. Každý majiteľ vozidla 4x4 si musí uvedomiť, že hoci jeho vozidlo na snehu zrýchľuje oveľa lepšie ako auto s pohonom jednej nápravy, brzdný účinok je rovnaký.

 

 

 

 

Doplnené 14.02.2005 - Na základe reakcií čitateľov pre vysvetlenie dopĺňame: Cieľom článku nie je porovnanie konkrétnych dvoch automobilov ale reakcie vozidla s komerčným pohonom všetkých kolies, prípadne  len jednej nápravy na tú istú situáciu.  Obe vozidlá mali pneumatiky Dunlop WinterSport avšak rozdielneho rozmeru.  Pod horšími manévrovacími vlastnosťami v zúženom priestore myslíme  parkovanie.   

 

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  2. Keď Slováci krotia morský vietor
  3. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  4. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  5. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  6. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  7. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  8. Vizuálny smog je problém
  9. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  10. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou
  1. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  2. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  3. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  4. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  5. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  6. Keď Slováci krotia morský vietor
  7. Ochrana pred tropickou horúčavou
  8. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  9. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  10. Savills Investment Management kupuje Gdanski Business Center II
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 17 774
  2. Vizuálny smog je problém 10 692
  3. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 5 196
  4. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 3 756
  5. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 3 130
  6. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 3 014
  7. Spoznajte exotický Zanzibar od severu až po juh 2 519
  8. Reportáž: Hranolky z McDonald’s sú zložené z 5 ingrediencií 2 506
  9. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 2 126
  10. Prešovská Spinea tromfla Japoncov a spresnila roboty 2 114

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTO

Vývojár palív v F1 pre SME: Niekedy vieme viac ako technici

Benoit Poulet už začína vyvíjať benzín na budúci rok.

KULTÚRA

Prezidentom pripomínala ľudskosť. Zomrela kráľovná, Aretha Franklin

Speváčka odišla po dlhom boji so zákernou chorobou.

DOMOV

Bývalý policajný prezident Gašpar robí poradcu ministerke Sakovej

Gašpar patril k najbližším spolupracovníkom bývalého ministra vnútra Roberta Kaliňáka.

Neprehliadnite tiež

Vodičov čakajú obmedzenia na diaľnici v Bratislave

Premávka bude presmerovaná po Einsteinovej ulici.

Skontrolujte si, dokedy vám platí váš starý vodičský preukaz

Staré vodičské preukazy mali neobmedzenú platnosť, v roku 2013 ju skrátili.

Onedlho začne platiť jednotné označovanie palív. Čo sa zmení?

Cieľom je pomôcť vodičom vybrať správne palivo.

Pozrite si najpredávanejšie autá v Európe za prvý polrok

Aj po šiestich rokoch sa najlepšie darí Golfu.