KÚPIŤ 4X4 ZA KAŽDÚ CENU?

Porovnali sme 4x2 a 4x4

Pohon všetkých kolies 4x4 nie je dnes ničím výnimočným a okrem tradičných výrobcov osobných vozidiel s týmto typom pohonu (Audi, Subaru), ho ponúka takmer každá automobilka. Preto sa stále viac zákazníkov rozhoduje, či ostať pri jednej poháňanej nápra

Kúpiť 4x4 za každú cenu ?

Pohon všetkých kolies 4x4 nie je dnes ničím výnimočným a okrem tradičných výrobcov osobných vozidiel s týmto typom pohonu (Audi, Subaru), ho ponúka takmer každá automobilka. Preto sa stále viac zákazníkov rozhoduje, či ostať pri jednej poháňanej náprave alebo si priplatiť za 4x4. Pokiaľ si to vyžadujú sťažené prevádzkové podmienky, alebo záľuba v jazde po nespevnenom povrchu, voľba automobilu s pohonom všetkých kolies je jasná. Väčšina motoristov žijúcich v meste jazdí po odhrnutých a posypaných cestách, so snehom sa stretáva výnimočne a napriek tomu uvažuje o kúpe auta s pohonom všetkých kolies. Vozidlo 4x4 je však drahšie, má o niečo vyššiu spotrebu a horšie manévrovacie schopnosti v zúženom priestore.  V rukách skúseného vodiča dokáže 4x4 v zasneženej zákrute zázraky, ale naopak pri minimálnych skúsenostiach môže neopatrné narábanie s plynovým pedálom skomplikovať situáciu. Na voľnej ploche pripomínajúcej odhrnutý ale neposypaný sneh sme urobili porovnanie dvoch malých automobilov s rozdielnym typom pohonu. Cieľom porovnania nebola kritika pohonu 4x4, ale porovnanie vozidiel  v malých ostrých zákrutách, pripomínajúcich ulice mesta. V hlbokom snehu a sťažených podmienkach sa Suzuki Ignis 4x4 správal ako skutočný kamzík, nás však zaujímalo porovnanie na ceste. Výsledná voľba je vecou priorít a peňaženky. Potvrdilo sa nám však, že pohon jednej nápravy nemusí na snehu ťahať vždy za kratší koniec. Zvlášť na dobre udržiavaných zasnežených cestách.

Článok pokračuje pod video reklamou

Na kľukatej dráhe sa nám citeľne ľahšie ovládala Fiesta, pretože Ignis opisoval väčšiu trajektóriu a pri neopatrnom narábaní s plynom sme nestíhali točiť volantom. Najlepšie časy sme paradoxne dosiahli s pohonom jednej nápravy. Fiesta bola pri každom meraní o jednu až dve sekundy vpredu. Ignis doplatil na vyššie položené ťažisko a menšie kolesá. V pravouhlých zákrutách sa pohon všetkých kolies správal nedotáčavo.


V priamom zrýchlení bol pohon všetkých kolies v jasnej výhode, nehovoriac o jazde do kopca. Dobre rozložená hmotnosť a veľké kolesá Fiesty sa tiež nenechali zahanbiť. Predbiehanie na snehu bude bezpečnejšie so Suzuki.

 

 

Brzdná dráha bola vyrovnaná a vďaka systémom ABS sa správali obe autá stabilne. Pri brzdení v zákrute mal automobil s pohonom všetkých kolies väčší sklon k pretáčavému šmyku. Každý majiteľ vozidla 4x4 si musí uvedomiť, že hoci jeho vozidlo na snehu zrýchľuje oveľa lepšie ako auto s pohonom jednej nápravy, brzdný účinok je rovnaký.

 

 

 

 

Doplnené 14.02.2005 - Na základe reakcií čitateľov pre vysvetlenie dopĺňame: Cieľom článku nie je porovnanie konkrétnych dvoch automobilov ale reakcie vozidla s komerčným pohonom všetkých kolies, prípadne  len jednej nápravy na tú istú situáciu.  Obe vozidlá mali pneumatiky Dunlop WinterSport avšak rozdielneho rozmeru.  Pod horšími manévrovacími vlastnosťami v zúženom priestore myslíme  parkovanie.   

 

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  2. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  3. Ako zabrániť povodniam, či suchu? Riešenie nájde Climathon
  4. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  5. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  6. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  7. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  8. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  9. Dva rekordy na druhý pokus
  10. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  1. Nevymením peniaze Humenčanov za hodnotenie jednej mimovládky
  2. Ako zabrániť povodniam, či suchu? Riešenie nájde Climathon
  3. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  4. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  5. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  6. EU v Bratislave udelila čestný titul doctor honors causa
  7. Company´s autumn in the High Tatras
  8. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  9. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  10. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  1. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli 32 355
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s 25 766
  3. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 18 002
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 466
  5. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 646
  6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 7 111
  7. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 6 916
  8. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 6 232
  9. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 041
  10. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 4 221