SME
Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Nákladné vozidlá by mohli po zavedení elektronického mýta platiť okolo 4 Sk/km

Po zavedení elektronického mýta na Slovensku by poplatok za diaľničný kilometer mohol pre nákladné vozidlá predstavovať okolo 4 Sk.

Bratislava 16. februára (TASR) -

Na dnešnej tlačovej besede to uviedol generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Dušan Faktor, podľa ktorého takáto, na slovenské pomery akceptovateľná cena, vychádza z ekonomických štúdií zrealizovaných pre rezort dopravy.

"V modelových prepočtoch sa uvažovalo s dvoma sadzbami, 4 a 8 korún za kilometer. Od určitej výšky ale celkový objem mýtneho nevzrastie, pretože vodiči zrejme pôjdu inokadiaľ. Takýto prelomový bod by mohol byť práve okolo štyroch, piatich korún, ale aj v závislosti od konkrétnej cesty," skonštatoval Faktor s tým, že vplyv na cenu budú mať aj dopravné obmedzenia, prípadne možnosť využitia paralelných ciest.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Ako doplnil riaditeľ úseku investícií NDS Peter Gandl, v prvej etape by sa nemali poplatky za používanie diaľnic a rýchlostných ciest výraznejšie zvýšiť. "Samozrejme, ak niekto pôjde z Bratislavy do Trnavy raz za rok, zaplatí ináč ako ten, čo chodí raz za týždeň z Bratislavy do Michaloviec," poznamenal. Po prvotnom zavedení elektronického mýta pre nákladné vozidlá sa v dlhodobejšom horizonte počíta s rozšírením systému aj na osobné vozidlá a príjmy z poplatkov za používanie ciest by mali rásť. "Analýzy hovoria o výbere mýta na úrovni 3,5 miliardy Sk okolo roku 2008, čo je trikrát viac ako teraz," spresnil Faktor. Poplatky pre osobné vozidlá, ktoré omnoho menej opotrebúvajú cesty, však budú rádovo, možno desaťnásobne nižšie a bude stanovených niekoľko poplatkových kategórií pre jednotlivé typy vozidiel.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa Gandla v súčasnosti Európska únia pracuje na príprave smernice, ktorá má zaviesť mieru spoplatnenia najmä v závislosti od investičných nákladov na infraštruktúru a nákladov na jej správu a údržbu. Mýtne však nebude rozhodujúcim zdrojom financovania rozvoja slovenskej diaľničnej siete. Ten by mali zabezpečiť iné zdroje, vrátane verejno-súkromného partnerstva, s ktorým sa v budúcnosti počíta. "Investičný náklad je len jedna z premenných pre výpočet mýta, všade na svete však jeho výšku stanovuje štát a berie sa do úvahy aj sociálny aspekt, aby cena bola únosná. Musíme mať primeranú cenu s ohľadom na našich susedov, na dĺžku a stav našej diaľničnej siete a rýchlostných ciest a sociálna akceptovateľnosť mýta sa tiež musí brať do úvahy," upozornil šéf NDS.

Skryť Vypnúť reklamu

Systém elektronického výberu mýta by sa mal na Slovensku zaviesť pre nákladnú dopravu od začiatku, najneskôr v polovici budúceho roka, Gandl pritom upozorňuje, že NDS do jeho vybudovania nebude vkladať vlastné zdroje. Rovnako zrejme nebude dopredu určené, aký z technických modelov SR uprednostní. Dodávateľ totiž vloží do projektu vlastné prostriedky a určí percento, ktoré si bude od štátu nárokovať z výberu mýtneho, aby splatil investičné náklady a zabezpečil funkčnosť systému a primeraný zisk. "Vybraný bude ten, kde súčet týchto troch premenných bude najnižší," vysvetlil Gandl.

Ministerstvo dopravy podľa Faktora už pripravilo návrh zákona o elektronickom spoplatnení, ktorý nový systém spoplatňovania diaľnic a rýchlostných ciest uzákoní. Rezort by ho mal v krátkom čase predložiť na medzirezortné pripomienkové konanie.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Zelená Bratislava
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 18 501
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 13 947
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 179
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 12 950
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 246
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 360
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 854
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 945
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 779
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 758
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Už teraz prišlo viac ľudí ako na voľby, hodnotí testovanie Matovič (minúta po minúte)

Na Slovensku pribudlo 2890 pozitívne testovaných na koronavírus a 25 úmrtí pacientov s Covid-19. Na Orave a v Bardejove pokračuje celoplošné testovanie na Covid-19.

Premiér Igor Matovič na tlačovej konferencii v Námestove.

Boris Kollár mal v Bratislave vážnu dopravnú nehodu

Predseda parlamentu je pri vedomí, previezli ho do nemocnice.

Predseda Národnej rady Boris Kollár.
Odberové miesto v dolnokubínskej nemocnici.
Luka Modrič strieľa gól v zápase FC Barcelona - Real Madrid.

Neprehliadnite tiež

Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.
Volkswagen ID.3 1st

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.