SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Nákladné vozidlá by mohli po zavedení elektronického mýta platiť okolo 4 Sk/km

Po zavedení elektronického mýta na Slovensku by poplatok za diaľničný kilometer mohol pre nákladné vozidlá predstavovať okolo 4 Sk.

Bratislava 16. februára (TASR) -

Na dnešnej tlačovej besede to uviedol generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Dušan Faktor, podľa ktorého takáto, na slovenské pomery akceptovateľná cena, vychádza z ekonomických štúdií zrealizovaných pre rezort dopravy.

"V modelových prepočtoch sa uvažovalo s dvoma sadzbami, 4 a 8 korún za kilometer. Od určitej výšky ale celkový objem mýtneho nevzrastie, pretože vodiči zrejme pôjdu inokadiaľ. Takýto prelomový bod by mohol byť práve okolo štyroch, piatich korún, ale aj v závislosti od konkrétnej cesty," skonštatoval Faktor s tým, že vplyv na cenu budú mať aj dopravné obmedzenia, prípadne možnosť využitia paralelných ciest.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Ako doplnil riaditeľ úseku investícií NDS Peter Gandl, v prvej etape by sa nemali poplatky za používanie diaľnic a rýchlostných ciest výraznejšie zvýšiť. "Samozrejme, ak niekto pôjde z Bratislavy do Trnavy raz za rok, zaplatí ináč ako ten, čo chodí raz za týždeň z Bratislavy do Michaloviec," poznamenal. Po prvotnom zavedení elektronického mýta pre nákladné vozidlá sa v dlhodobejšom horizonte počíta s rozšírením systému aj na osobné vozidlá a príjmy z poplatkov za používanie ciest by mali rásť. "Analýzy hovoria o výbere mýta na úrovni 3,5 miliardy Sk okolo roku 2008, čo je trikrát viac ako teraz," spresnil Faktor. Poplatky pre osobné vozidlá, ktoré omnoho menej opotrebúvajú cesty, však budú rádovo, možno desaťnásobne nižšie a bude stanovených niekoľko poplatkových kategórií pre jednotlivé typy vozidiel.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa Gandla v súčasnosti Európska únia pracuje na príprave smernice, ktorá má zaviesť mieru spoplatnenia najmä v závislosti od investičných nákladov na infraštruktúru a nákladov na jej správu a údržbu. Mýtne však nebude rozhodujúcim zdrojom financovania rozvoja slovenskej diaľničnej siete. Ten by mali zabezpečiť iné zdroje, vrátane verejno-súkromného partnerstva, s ktorým sa v budúcnosti počíta. "Investičný náklad je len jedna z premenných pre výpočet mýta, všade na svete však jeho výšku stanovuje štát a berie sa do úvahy aj sociálny aspekt, aby cena bola únosná. Musíme mať primeranú cenu s ohľadom na našich susedov, na dĺžku a stav našej diaľničnej siete a rýchlostných ciest a sociálna akceptovateľnosť mýta sa tiež musí brať do úvahy," upozornil šéf NDS.

Skryť Vypnúť reklamu

Systém elektronického výberu mýta by sa mal na Slovensku zaviesť pre nákladnú dopravu od začiatku, najneskôr v polovici budúceho roka, Gandl pritom upozorňuje, že NDS do jeho vybudovania nebude vkladať vlastné zdroje. Rovnako zrejme nebude dopredu určené, aký z technických modelov SR uprednostní. Dodávateľ totiž vloží do projektu vlastné prostriedky a určí percento, ktoré si bude od štátu nárokovať z výberu mýtneho, aby splatil investičné náklady a zabezpečil funkčnosť systému a primeraný zisk. "Vybraný bude ten, kde súčet týchto troch premenných bude najnižší," vysvetlil Gandl.

Ministerstvo dopravy podľa Faktora už pripravilo návrh zákona o elektronickom spoplatnení, ktorý nový systém spoplatňovania diaľnic a rýchlostných ciest uzákoní. Rezort by ho mal v krátkom čase predložiť na medzirezortné pripomienkové konanie.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Hygge ako životný štýl
  8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 41 075
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 40 400
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 103
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 355
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 909
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 839
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 292
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 174
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 035
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 912
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

17 h

Prvá vlna ich minula, druhá udrela horšie.

7 h

Nemocnica nikdy nezažila toľko úmrtí.

22. jan

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan