SME
Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky
AKO VOZIŤ LYŽE

Prehľad strešných boxov a nosičov

Voziť lyže v interiéri automobilu je nepraktické a nebezpečné aj napriek tomu, že dnešné lyže typu „carving“ sú omnoho kratšie a vmestia sa aj na zadné sedadlá auta. Strešný nosič na lyže teda patrí k nutnej výbave motoristov – lyžiarov, ktorý si môžu

Voziť lyže v interiéri automobilu je nepraktické a nebezpečné aj napriek tomu, že dnešné lyže typu „carving“ sú omnoho kratšie a vmestia sa aj na zadné sedadlá auta. Strešný nosič na lyže teda patrí k nutnej výbave motoristov – lyžiarov, ktorý si môžu vybrať z troch druhov strešných nosičov na lyže : magnetické nosiče, nadstavbové (klasické) nosiče a strešné boxy. Každý z nich má svoje výhody, nevýhody i špecifiká a preto sa hodí pre rôzne použite. My sme sa zamerali na hlavné skupiny nosičov a rozdiely v ich použití, montáži a cene.

Magnetický nosič
Pomôže hlavne motoristom, ktorí idú na lyžovačku občas, prípadne na služobnom automobile, ku ktorému nemajú základný priečny nosič. Magnetický nosič nepotrebuje drahý základný nosič a tým pádom je cenovo najvýhodnejší. Montáž magnetického nosiča je najrýchlejšia aj keď si vyžaduje čistú strechu bez námrazy a iných nečistôt. Problémom môže byť hliníková strecha alebo veľké strešné okno. Na skladovací priestor je nenáročný a poteší hlavne motoristov z veľkomesta. Niektoré modely magnetických nosičov majú špeciálny úchyt a gumenú sponu na snowboard. Zo skupiny magnetických nosičov sa nám zdajú najlepšie malé, na dva páry lyží (pre jednotlivcov) alebo veľké rodinné s dvomi magnetickými platňami a držiakom na šesť párov lyží. Do veľkého držiaku sa pohodlne vmestí aj snowboard.

 

Nadstavbový nosič
Funkčná stránka nadstavbového nosiča je porovnateľná s magnetickým, akurát ho netreba počas lyžovačky schovať do auta, lebo jeho pripevnenie k autu chránia zámky. Montáž zaberie dosť času, ale kto má základný priečny nosič tak si iba doplní výbavu. V porovnaní s magnetickým je klasický nosič v prípade dopravnej nehody stabilnejší a cenovo prístupnejší ako strešný box. Pomôže tým, ktorí vedia základný priečny nosič využiť aj počas roka na prepravu bicyklov prípadne iného náradia. Okrem lyží sa na tento typ nosiča dajú upevniť sánky, snowboard alebo detské boby.

Príležitostným lyžiarom postačia jednoduché a lacné spony, ktorými sa prichytia lyže o základný strešný nosič.


Strešný box
Boxy, ľudovo nazývané aj truhly alebo rakvy, sú najdrahšie ale najlepšie nadstavby na strechu. V princípe ich možno rozdeliť na krátke a dlhé, prípadne vysoké (batožina) a nízke (lyže a dlhé tenké predmety). Zásluhou strešného boxu sa z bežného auta stáva kombi, lebo okrem lyží sa do strešných boxov vmestia lyžiarky, palice, oblečenie, prípadne batožina na letnú dovolenku. Lyže ukryté v boxe sa nezašpinia, čo poteší najmä lyžiarov, ktorí si na svojej modernej výstroji dajú záležať. Strešné boxy majú najmenší vplyv na spotrebu i aerodynamický hluk vozidla. S narastajúcou cenou boxu stúpa komfort obsluhy, zlepšuje sa povrchová úprava a zjednodušuje montáž. Kým najlacnejší box treba upevniť na nosič ôsmimi skrutkami, tie drahšie majú rýchloupínací systém. Krátke boxy nemajú takú dobrú aerodynamiku ako dlhé boxy a sú horšie využiteľné, navyše medzi dlhým a krátkym boxom je zanedbateľný cenový rozdiel, preto odporúčame dlhé prevedenie. Snáď jedinou nevýhodou boxu je potrebný veľký priestor na skladovanie mimo sezóny. Pri kúpe boxu sa zaujímajme o spôsob montáže (najlepšie bez náradia), odolnosť plastu voči klimatickým vplyvom (slnko a mráz) a o systém zamykania (minimálne s viacbodovým centrálnym zámkom). Nezabudnite, že k strešnému boxu potrebujete strešný nosič.


Kde kupovať príslušenstvo
Od charakteru obchodu, kde chceme strešný nosič kúpiť, závisí aj nákupná cena. Najlacnejšie a najuniverzálnejšie výrobky adaptabilné na veľa druhov automobilov nájdeme v hypermarketoch a veľkých obchodných centrách. Odborná rada personálu však v hypermarketoch chýba, nehovoriac o kvalite mnohých výrobkov. Lepšie sú na tom špecializované predajne s autopríslušenstvom, kde je široký výber a personál vie zákazníkovi poradiť. Výber nosiča závisí od spôsobu používania, počtu lyží či iného náradia, ktoré chce zákazník prevážať. Príležitostnému lyžiarovi, ktorý žije sám, je úplne zbytočné kupovať strešný box, keď stačí magnetický nosič na dva páry lyží. Pod klasický nosič na lyže a tiež pod strešný box je potrebný základný strešný nosič, na ktorý sa montujú nadstavby. Pre staršie a lacnejšie automobily sa oplatí kúpiť univerzálny „priečnik“ v obchodoch z autopríslušenstvom. Naopak k novému automobilu odporúčame kúpiť základný nosič v autorizovanej predajni značky, pretože množstvo nových vozidiel má v streche pripravené miesto na montáž nosiča. Originálny základný (priečny) nosič však môže byť dva aj trikrát drahší ako univerzálny. Nadstavby na priečniky ( boxy a držiaky lyží sa oplatí kupovať mimo autorizovaných predajní automobilov a za priateľnejšie ceny. V princípe nemožno deliť výrobcov nosičov a boxov na dobrých a zlých, ale skôr na známe a menej známe značky v našich končinách. Firmy ako GEV, Mont Blanc, prípadne THULE majú v ponuke celé systémy vhodné pre lyžiarov, cyklistov, snowboardistov, či rybárov alebo montážne skupiny. Zákazník by sa mal zaujímať o jednoduchosť montáže, záruku (neraz býva aj tri roky) a prípadne certifikát nárazových testov nosiča. Základný magnetický nosič na dva páry lyží stojí od 850 Sk v hypermarketoch a 1200 až 3500 Sk v odborných predajniach. Existujú aj dvojplatňové magnetické nosiče na 6 párov lyží za 5800 Sk. Základný priečny nosič na strechu stojí od 800 Sk až po 3000 Sk. Naň sa montuje držiak lyží prípadne strešný box. Ceny uzamykateľných držiakov lyží sa pohybujú od 750 do 4000 Sk. Niekde pri hornej hranici cien držiakov na lyže začínajú strešné boxy a ich ceny sa pohybujú od 5000 Sk až po 17 000 Sk a viac.

Police s vystavenými boxmi pripomínajú expozíciu v pohrebných službách, napokon medzi motoristami má box svoje náležité pomenovanie – rakva. Najlepšie by vám mali poradiť pracovníci špecializovaných predajní z autopríslušenstvom. V hypermarketoch sa zaujímajte hlavne o certifikát bezpečnostných skúšok a záruku.



Prenájom strešného boxu
Jednorázová investícia do strešného boxu je pre väčšinu slovenských motoristov vysoká, hoci v prepočte na niekoľkoročnú až desaťročnú trvácnosť boxu, to nie je veľa. Príležitostní lyžiari i športovci si však môžu strešné boxy požičať v požičovniach od 100 do 200 Sk/deň. Kto nemá základný priečny nosič, na ktorý sa montuje box, musí si tento požičať za ďalších 50 Sk/deň. V mnohých požičovniach strešných boxov požadujú okrem dokladu totožnosti zloženie vratnej zálohy od 500 do 6000 Sk. Požičanie strešného boxu na týždennú dovolenku stojí okolo 1000 až 1800 Sk, teda za šesť až osem dovoleniek sa dopracujeme k nákupnej cene lacnejšieho boxu. Aktívnym športovcom, využívajúcim strešný nosič celú zimu prípadne v lete sa požičiavanie nevyplatí. Na druhej strane rozmerný box sa ťažko skladuje v dvoj alebo trojizbovom byte paneláku.

Dôležitá bezpečnosť
Každý výrobok, bez ohľadu na to o aký typ ide, musí byť vybavený letákom s náležitými pokynmi pre bezpečnú prevádzku, pretože strešný nosič výrazne ovplyvňuje jazdné vlastnosti automobilu. Prvoradým kritériom bezpečnej prevádzky je dôsledné uchytenie nosiča na streche automobilu a zodpovedajúce pripnutie lyží. Väčšina výrobcov uvádza maximálnu rýchlosť jazdy s nosičom okolo 120 km/h aj napriek tomu, že nosič testovali v oveľa vyšších rýchlostiach. Sila prúdu vzduchu pôsobiaceho na nosič i bremeno rastie geometrickým radom a pri rýchlosti okolo 80 km/h dokáže „vzlietnuť“ aj neupevnený pár lyží. Pri magnetických nosičoch treba zvláštnu pozornosť venovať očisteniu strechy od snehu a ľadu, aby sa magnetická platňa nosiča dotýkala strechy celou plochou. Okrem toho je magnetický nosič vybavený poistným lankom, ktoré sa privrie do dverí automobilu. Lanko v prípade nehody zabráni nekontrolovanému odleteniu nosiča zo strechy. Nepoistené teleso nosiča môže pri čelnom náraze automobilu letieť dopredu ako projektil vystrelený z pušky. O niečo bezpečnejšie sa javí klasický nosič, prípadne strešný box, aj keď musí byť dodržané maximálne zaťaženie strechy predpísané výrobcom automobilu. Pre maximálnu hmotnosť nákladu na streche je smerodajný údaj výrobcu automobilu o zaťažení strechy. Maximálne zaťaženie nosiča treba dodržiavať v tom prípade, ak je nižšie ako dovolené zaťaženie strechy automobilu. Každé bremeno pripevnené na strechu vozidla zvyšuje jeho ťažisko a teda zhoršuje jazdné vlastnosti pri prejazdoch zákrut alebo prudkom brzdení. Okrem toho vozidlo so strešným boxom je oveľa vyššie a nemusí sa vmestiť do každej podzemnej garáže. Samozrejme, že pred vjazdom do umývacej linky treba akúkoľvek strešnú nadstavbu demontovať.


Vzrastajúca spotreba a hluk
Každý predmet pripevnený na karosériu automobilu zvyšuje jej aerodynamický odpor, a tak priamo ovplyvňuje spotrebu pohonných hmôt. Samozrejme týka sa to aj strešného nosiča a strešného boxu. Podľa meraní uskutočnených Skúšobňou cestných vozidiel v Bratislave a spoločnosťou MaG Autopríslušenstvo spotreba paliva stúpne najmenej pri použití dlhého strešného boxu. Naopak klasický strešný nosič na štyri páry lyží zvýši spotrebu najviac. Podstatnou zložkou spotreby je rýchlosť, pretože kým pri rýchlosti 90 km/h vzrástla spotreba o 0,9 l, pri rýchlosti 130 km/h to bolo už 1,7 l. Podobne ako klasický nosič dopadol aj krátky strešný box. V porovnaní s dlhým boxom je lacnejší, ale vmestia sa doň iba carvingové lyže alebo snowboard a zvýši spotrebu automobilu viac ako dlhý box. Zvýšený aerodynamický hluk spôsobený nosičmi a boxmi síce nestojí peniaze, ale posádke znepríjemňuje cestovanie, preto je dobré vedieť, že podobne ako v spotrebe aj v hluku je na tom najhoršie klasický nosič prípadne krátky box.

Rozdiel v komforte obsluhy

Cenové rozpätie strešných boxov je veľké, ale principiálny rozdiel medzi lacným a drahým nosičom nie je, pretože dobrú službu splní aj lacnejší strešný box. So vzrastajúcou cenou rastie komfort obsluhy, vybavenie boxu, ochrana proti odcudzeniu lyží a lepšia povrchová úprava. Jednoduché boxy sa otvárajú iba do jednej strany , sú zo základného šedého plastu a upevnenie na priečny strešný nosič pomocou skrutiek je pracné. Drahšie komfortnejšie boxy majú kvalitnú povrchovú úpravu (imitácia karbonu), bohatšie vnútorné vybavenie a sú prístupné z oboch strán. Navyše ich montáž pomocou rýchloupínacieho systému je oveľa jednoduchšia. Ľahká montáž i demontáž poteší tých, ktorí strešný box po návrate z víkendovej lyžovačky odmontujú a založia iba opäť na prevoz športového náradia. Vozenie prázdneho boxu výrazne ovplyvňuje spotrebu najmä na dlhých cestách. Naopak v meste nie je nárast spotreby markantný. Ak pri rýchlosti 130 km/h vzrastá spotreba automobilu zo strešným boxom o 1,3 l, tak na ceste z Bratislavy do Prahy a späť spotrebuje automobil o 7,8 l (cca 260 Sk) paliva viac. S klasickým strešným nosičom sú rozdiely oveľa väčšie.

V tomto prípade má lacnejší box väčší objem, ale rozdiel je vo vybavení, komforte obsluhy a povrchovej úprave.


Na zámky sa nespoliehajte

S výnimkou najlacnejších magnetických alebo klasických nosičov všetky ostatné sú opatrené bezpečnostným zámkom, ktorý v prvom rade garantuje bezpečné uchytenie nákladu alebo uzatvorenie veka boxu. Ochrana proti zlodejom je až druhoradá, pretože skúsení zlodeji si s takýmito typmi zámkov ľahko poradia. Stačí im na to nočný kľud alebo chvíľka nepozornosti majiteľa. Nechávať lyže na nosiči aj v noci alebo v dlhej nestráženej chvíli je vyslovené riziko. Zámky chránia lyže akurát pred náhodným chamtivým okoloidúcim, ktorý nezamknuté lyže ľahko zdvihne a odnesie preč. Skúsení zlodeji často sledujú auto a na prekonanie zámkov využijú pobyt majiteľ auta v obchode alebo reštaurácii. Z tohto dôvodu sa neoplatí nechávať v boxe drahé veci (topánky, oblečenie) počas lyžovačky, kedy má zlodej veľa času na inventúru boxu. Magnetické nosiče si počas lyžovačky (na Slovensku) väčšina motoristov odkladá do auta, pretože demontáž zo strechy je rýchla a jednoduchá.

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Zelená Bratislava
  9. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  1. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  3. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  4. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  5. Bezbariérové vozidlo
  6. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  9. Zelená Bratislava
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 493
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 15 747
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 470
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 398
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 13 129
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 431
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 459
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 332
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 241
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 8 997
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.
Dobré ráno

Dobré ráno: Prvé dni po pôrode ovplyvnia celý život, aj tak delíme matky od detí

V roku 2018 sa na Slovensku narodilo predčasne štyritisíc detí.

Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ako by Trnku potrestali u Emira Kusturicu

Sebaočistu prokuratúra ani len nepredstiera.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson
Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric