Ženeva 2005 : Lancia Stratos ožíva!

Po zadaní kľúčového slova „Lancia Stratos“ do internetového vyhľadávača sa v zozname nájdených stránok objaví viac ako 100 000 adries webových stránok týkajúcich sa unikátneho automobilu zo začiatku sedemdesiatych rokov. Aj to je dôkaz, že Lancia Strat

Návrat k legendárnym automobilom minulého storočia je stále aktuálny. Záleží iba na tvorcoch novodobej kópie, ako sa vysporiadajú s pretransformovaním hlavných tromfov predchodcu do dnešnej doby. Koncept Stratos vystavený na autosalóne v Ženeve naznačil , že znovuzrodenie Lancie Stratos je reálne.

Myšlienky obnoviť niekdajšiu slávu Stratosu sa ujal mladý automobilový dizajnér a jeden zo zakladateľov anglickej firmy Fenomenon, Christian Hrabalek. „Hrabi“, ako ho pozná svet priemyselného dizajnu, ktorý študuje na kráľovskej univerzite umenia v Kensigtone automobilový dizajn, v roku 2003 založil firmu Fenomenon spoločne so svojim obchodným priateľom a šéfdizajnérom Serge Procherom (navrhol Citroen Pluriel). Ich prvým dielom je Stratos vystavený na autosalóne v Ženeve. Lancia Stratos je podľa Hrabaleka zaujmavé auto a zaslúži si znovuzrodenie podobne ako Ford GT 40, VW Beetle a Mini.

 

 

Stratos 2005, väčší o 10 % v porovnaní s originálom, postavili v Parížskom štúdiu D3 – Prototyping, kde vznikli výstavné kusy ako Mini, BMW Z9 či Z8. Dvere nového Stratosu sa otvárajú smerom hore aj s polovicou čelného okna. Čelné a bočné sklo je vlastne zlúčené do jedného. Vodičovi tak pribudol v strede okna stĺpik, ale vďaka nemu sa zlepšil výhľad šikmo dopredu. V interiéri sú dve „škrupinové“ pretekárske sedadlá a miesto na odloženie prilby. Orientácia na automobilové rely súťaže, v ktorých Lancia Stratos dominovala, ostáva zachovaná. Fenomenon má dokonca pripravené bojové sfarbenie v štýle súťažného špeciálu. Podvozok a hlavný rám Stratosu 2005 pozostáva z hliníka a kompozitných materiálov. Vďaka hojnému využitiu karbónu a iných ultra ľahkých materiálov hmotnosť prototypu nepresahuje 950 kg. Dynamické vlastnosti hravo vyzerajúceho auta zodpovedajú super športovým automobilom. Za prednými sedadlami buráca motor Ferrari 360 V8 s výkonom 425 k a krútiacim momentom 373 Nm. Vozidlo so 6 stupňovou sekvenčnou prevodovkou a poháňanou zadnou nápravou zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 3,8 s a dosiahne maximálnu rýchlosť okolo 300 km/h. Vzhľadom na obrovský výkon má zadný diferenciál obmedzenú svornosť a brzdový systém dostal podporu brzdenia v núdzovej situácii a ABS. Na diskoch navrhnutých špeciálne pre toto auto sú obuté pneumatiky Goodyear Eagle F1 rozmeru 235/45 ZR18 (vpredu) a 315/40 ZR 19 (vzadu).

Prvá Lancia Stratos mala premiéru na autosalóne v Turíne v roku 1970 a v rokoch 1974, 1975, 1976 vyhrala majstrovstvá sveta v rely. Pôvodný model poháňal V6 motor Ferrari Dino s výkonom 195 k a hmotnosť Stratosu dosahovala iba 960 kg, kým Ferrari Dino vážilo až 1260 kg. Hmotnosť súťažnej verzie Lancia Stratos Gruppe 4 klesla na 880 kg a motor s tromi karburátormi Weber  dosahoval výkon 270k. Cena Lancie Stratos na trhu s veteránmi sa pohybuje okolo 80 000 Eur.


Dizajnérska dielňa Fenomenon sa zaoberá návrhom dizajnu a kompletného inžinieringu nových automobilov určených pre okrajové segmenty v modelovej palete automobiliek. Stratos možno považovať za prvý impulz aj pre automobilku Lancia a jej smerovanie v budúcnosti.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  2. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  3. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  4. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  5. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  6. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
  7. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii
  8. Audi Q3 druhej generácie: akcia na úvod
  9. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac
  10. Zrážka s lyžiarom na svahu Vás môže vyjsť poriadne draho
  1. Pozvánka na udeľovanie ceny – ABF Slovakia Bakalár 2018
  2. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  3. Deň otvorených dverí Stavebnej fakulty STU
  4. Hlas Schwarzeneggera v autokameře Mio MiVue J85 WiFi vás ochrání
  5. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  6. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  7. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  8. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  9. Rozhodujú činy!
  10. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
  1. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii 13 306
  2. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 12 308
  3. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 11 554
  4. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 9 367
  5. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Ománe? 6 194
  6. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom 5 036
  7. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne 3 522
  8. Zrážka s lyžiarom na svahu Vás môže vyjsť poriadne draho 3 449
  9. Audi Q3 druhej generácie: akcia na úvod 3 288
  10. Úbytok stromov je obrovský. Na záchranu stačí päťdesiat eur 3 249

Hlavné správy zo Sme.sk

Prečo je Ústavný súd dôležitý?

Ústavný súd: Kandidát Radovan Hrádek zastupoval Kotlebu

Radovan Hrádek dlhodobo pracuje pre ĽSNS

Dobré ráno

Dobré ráno: Čo urobí nový zákon s kolobežkármi

Ako skompiluje nový cestný zákon život kolobežkárom.

DOMOV

Trabelssie: So Slotom sa stretávam, bavíme sa o babách

Zatiaľ nemá víziu o budúcnosti bývalého Priora v Bratislave.

Neprehliadnite tiež

Podcast Za volantom

Za volantom: Ako bude vyzerať doprava v Bratislave od februára

Vodičov v hlavnom meste čakajú obmedzenia.

BMW predstavilo nový rad 7, zväčšovanie mriežok nekončí

Plug-in hybrid je po novom kombinovaný so šesťvalcom.

Hyundai chce, aby si elektroauto samo našlo parkovacie miesto

Otravné hľadanie voľného miesta bude minulosťou.

Autonómna Tesla zrazila robota, pravdepodobne ide o podvrh

Spoločnosť Promobot aj v minulosti čelila podobným podozreniam.