Ženeva 2005 : Lancia Stratos ožíva!

Po zadaní kľúčového slova „Lancia Stratos“ do internetového vyhľadávača sa v zozname nájdených stránok objaví viac ako 100 000 adries webových stránok týkajúcich sa unikátneho automobilu zo začiatku sedemdesiatych rokov. Aj to je dôkaz, že Lancia Strat

Návrat k legendárnym automobilom minulého storočia je stále aktuálny. Záleží iba na tvorcoch novodobej kópie, ako sa vysporiadajú s pretransformovaním hlavných tromfov predchodcu do dnešnej doby. Koncept Stratos vystavený na autosalóne v Ženeve naznačil , že znovuzrodenie Lancie Stratos je reálne.

Myšlienky obnoviť niekdajšiu slávu Stratosu sa ujal mladý automobilový dizajnér a jeden zo zakladateľov anglickej firmy Fenomenon, Christian Hrabalek. „Hrabi“, ako ho pozná svet priemyselného dizajnu, ktorý študuje na kráľovskej univerzite umenia v Kensigtone automobilový dizajn, v roku 2003 založil firmu Fenomenon spoločne so svojim obchodným priateľom a šéfdizajnérom Serge Procherom (navrhol Citroen Pluriel). Ich prvým dielom je Stratos vystavený na autosalóne v Ženeve. Lancia Stratos je podľa Hrabaleka zaujmavé auto a zaslúži si znovuzrodenie podobne ako Ford GT 40, VW Beetle a Mini.

 

 

Stratos 2005, väčší o 10 % v porovnaní s originálom, postavili v Parížskom štúdiu D3 – Prototyping, kde vznikli výstavné kusy ako Mini, BMW Z9 či Z8. Dvere nového Stratosu sa otvárajú smerom hore aj s polovicou čelného okna. Čelné a bočné sklo je vlastne zlúčené do jedného. Vodičovi tak pribudol v strede okna stĺpik, ale vďaka nemu sa zlepšil výhľad šikmo dopredu. V interiéri sú dve „škrupinové“ pretekárske sedadlá a miesto na odloženie prilby. Orientácia na automobilové rely súťaže, v ktorých Lancia Stratos dominovala, ostáva zachovaná. Fenomenon má dokonca pripravené bojové sfarbenie v štýle súťažného špeciálu. Podvozok a hlavný rám Stratosu 2005 pozostáva z hliníka a kompozitných materiálov. Vďaka hojnému využitiu karbónu a iných ultra ľahkých materiálov hmotnosť prototypu nepresahuje 950 kg. Dynamické vlastnosti hravo vyzerajúceho auta zodpovedajú super športovým automobilom. Za prednými sedadlami buráca motor Ferrari 360 V8 s výkonom 425 k a krútiacim momentom 373 Nm. Vozidlo so 6 stupňovou sekvenčnou prevodovkou a poháňanou zadnou nápravou zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 3,8 s a dosiahne maximálnu rýchlosť okolo 300 km/h. Vzhľadom na obrovský výkon má zadný diferenciál obmedzenú svornosť a brzdový systém dostal podporu brzdenia v núdzovej situácii a ABS. Na diskoch navrhnutých špeciálne pre toto auto sú obuté pneumatiky Goodyear Eagle F1 rozmeru 235/45 ZR18 (vpredu) a 315/40 ZR 19 (vzadu).

Prvá Lancia Stratos mala premiéru na autosalóne v Turíne v roku 1970 a v rokoch 1974, 1975, 1976 vyhrala majstrovstvá sveta v rely. Pôvodný model poháňal V6 motor Ferrari Dino s výkonom 195 k a hmotnosť Stratosu dosahovala iba 960 kg, kým Ferrari Dino vážilo až 1260 kg. Hmotnosť súťažnej verzie Lancia Stratos Gruppe 4 klesla na 880 kg a motor s tromi karburátormi Weber  dosahoval výkon 270k. Cena Lancie Stratos na trhu s veteránmi sa pohybuje okolo 80 000 Eur.


Dizajnérska dielňa Fenomenon sa zaoberá návrhom dizajnu a kompletného inžinieringu nových automobilov určených pre okrajové segmenty v modelovej palete automobiliek. Stratos možno považovať za prvý impulz aj pre automobilku Lancia a jej smerovanie v budúcnosti.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  2. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  3. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  4. Ako zabrániť povodniam, či suchu? Riešenie nájde Climathon
  5. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  6. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  7. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  8. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  9. Dva rekordy na druhý pokus
  10. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  1. Nevymením peniaze Humenčanov za hodnotenie jednej mimovládky
  2. Ako zabrániť povodniam, či suchu? Riešenie nájde Climathon
  3. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  4. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  5. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  6. EU v Bratislave udelila čestný titul doctor honors causa
  7. Company´s autumn in the High Tatras
  8. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  9. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  10. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  1. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli 32 535
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s 26 516
  3. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 18 006
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 467
  5. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 651
  6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 7 111
  7. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 5 111
  8. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 5 079
  9. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 4 883
  10. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu 4 219