SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Ženeva 2005 : Lancia Stratos ožíva!

Po zadaní kľúčového slova „Lancia Stratos“ do internetového vyhľadávača sa v zozname nájdených stránok objaví viac ako 100 000 adries webových stránok týkajúcich sa unikátneho automobilu zo začiatku sedemdesiatych rokov. Aj to je dôkaz, že Lancia Strat

Návrat k legendárnym automobilom minulého storočia je stále aktuálny. Záleží iba na tvorcoch novodobej kópie, ako sa vysporiadajú s pretransformovaním hlavných tromfov predchodcu do dnešnej doby. Koncept Stratos vystavený na autosalóne v Ženeve naznačil , že znovuzrodenie Lancie Stratos je reálne.

Myšlienky obnoviť niekdajšiu slávu Stratosu sa ujal mladý automobilový dizajnér a jeden zo zakladateľov anglickej firmy Fenomenon, Christian Hrabalek. „Hrabi“, ako ho pozná svet priemyselného dizajnu, ktorý študuje na kráľovskej univerzite umenia v Kensigtone automobilový dizajn, v roku 2003 založil firmu Fenomenon spoločne so svojim obchodným priateľom a šéfdizajnérom Serge Procherom (navrhol Citroen Pluriel). Ich prvým dielom je Stratos vystavený na autosalóne v Ženeve. Lancia Stratos je podľa Hrabaleka zaujmavé auto a zaslúži si znovuzrodenie podobne ako Ford GT 40, VW Beetle a Mini.

 

 

Stratos 2005, väčší o 10 % v porovnaní s originálom, postavili v Parížskom štúdiu D3 – Prototyping, kde vznikli výstavné kusy ako Mini, BMW Z9 či Z8. Dvere nového Stratosu sa otvárajú smerom hore aj s polovicou čelného okna. Čelné a bočné sklo je vlastne zlúčené do jedného. Vodičovi tak pribudol v strede okna stĺpik, ale vďaka nemu sa zlepšil výhľad šikmo dopredu. V interiéri sú dve „škrupinové“ pretekárske sedadlá a miesto na odloženie prilby. Orientácia na automobilové rely súťaže, v ktorých Lancia Stratos dominovala, ostáva zachovaná. Fenomenon má dokonca pripravené bojové sfarbenie v štýle súťažného špeciálu. Podvozok a hlavný rám Stratosu 2005 pozostáva z hliníka a kompozitných materiálov. Vďaka hojnému využitiu karbónu a iných ultra ľahkých materiálov hmotnosť prototypu nepresahuje 950 kg. Dynamické vlastnosti hravo vyzerajúceho auta zodpovedajú super športovým automobilom. Za prednými sedadlami buráca motor Ferrari 360 V8 s výkonom 425 k a krútiacim momentom 373 Nm. Vozidlo so 6 stupňovou sekvenčnou prevodovkou a poháňanou zadnou nápravou zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 3,8 s a dosiahne maximálnu rýchlosť okolo 300 km/h. Vzhľadom na obrovský výkon má zadný diferenciál obmedzenú svornosť a brzdový systém dostal podporu brzdenia v núdzovej situácii a ABS. Na diskoch navrhnutých špeciálne pre toto auto sú obuté pneumatiky Goodyear Eagle F1 rozmeru 235/45 ZR18 (vpredu) a 315/40 ZR 19 (vzadu).

Prvá Lancia Stratos mala premiéru na autosalóne v Turíne v roku 1970 a v rokoch 1974, 1975, 1976 vyhrala majstrovstvá sveta v rely. Pôvodný model poháňal V6 motor Ferrari Dino s výkonom 195 k a hmotnosť Stratosu dosahovala iba 960 kg, kým Ferrari Dino vážilo až 1260 kg. Hmotnosť súťažnej verzie Lancia Stratos Gruppe 4 klesla na 880 kg a motor s tromi karburátormi Weber  dosahoval výkon 270k. Cena Lancie Stratos na trhu s veteránmi sa pohybuje okolo 80 000 Eur.


Dizajnérska dielňa Fenomenon sa zaoberá návrhom dizajnu a kompletného inžinieringu nových automobilov určených pre okrajové segmenty v modelovej palete automobiliek. Stratos možno považovať za prvý impulz aj pre automobilku Lancia a jej smerovanie v budúcnosti.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  5. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  6. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  7. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  8. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  9. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  10. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 34 095
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 33 100
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 906
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 10 251
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 251
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 684
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 008
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 754
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 705
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 597
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Miroslav Marček na hlavnom pojednávaní v prípade obžaloby za vraždu Jána Kuciaka, Martiny Kušnírovej a Petra Molnára začiatkom roka 2020.

Miroslav Marček si odpykáva trest 25 rokov za tri vraždy.

8 h

Už stihol vydať zásadné nariadenia.

7 h
Marcel Slávik

Sulík naňho podal trestné oznámenie.

12 h