SME

Ženeva 2005 : Lancia Stratos ožíva!

Po zadaní kľúčového slova „Lancia Stratos“ do internetového vyhľadávača sa v zozname nájdených stránok objaví viac ako 100 000 adries webových stránok týkajúcich sa unikátneho automobilu zo začiatku sedemdesiatych rokov. Aj to je dôkaz, že Lancia Strat

Návrat k legendárnym automobilom minulého storočia je stále aktuálny. Záleží iba na tvorcoch novodobej kópie, ako sa vysporiadajú s pretransformovaním hlavných tromfov predchodcu do dnešnej doby. Koncept Stratos vystavený na autosalóne v Ženeve naznačil , že znovuzrodenie Lancie Stratos je reálne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Myšlienky obnoviť niekdajšiu slávu Stratosu sa ujal mladý automobilový dizajnér a jeden zo zakladateľov anglickej firmy Fenomenon, Christian Hrabalek. „Hrabi“, ako ho pozná svet priemyselného dizajnu, ktorý študuje na kráľovskej univerzite umenia v Kensigtone automobilový dizajn, v roku 2003 založil firmu Fenomenon spoločne so svojim obchodným priateľom a šéfdizajnérom Serge Procherom (navrhol Citroen Pluriel). Ich prvým dielom je Stratos vystavený na autosalóne v Ženeve. Lancia Stratos je podľa Hrabaleka zaujmavé auto a zaslúži si znovuzrodenie podobne ako Ford GT 40, VW Beetle a Mini.

SkryťVypnúť reklamu

 

 

Stratos 2005, väčší o 10 % v porovnaní s originálom, postavili v Parížskom štúdiu D3 – Prototyping, kde vznikli výstavné kusy ako Mini, BMW Z9 či Z8. Dvere nového Stratosu sa otvárajú smerom hore aj s polovicou čelného okna. Čelné a bočné sklo je vlastne zlúčené do jedného. Vodičovi tak pribudol v strede okna stĺpik, ale vďaka nemu sa zlepšil výhľad šikmo dopredu. V interiéri sú dve „škrupinové“ pretekárske sedadlá a miesto na odloženie prilby. Orientácia na automobilové rely súťaže, v ktorých Lancia Stratos dominovala, ostáva zachovaná. Fenomenon má dokonca pripravené bojové sfarbenie v štýle súťažného špeciálu. Podvozok a hlavný rám Stratosu 2005 pozostáva z hliníka a kompozitných materiálov. Vďaka hojnému využitiu karbónu a iných ultra ľahkých materiálov hmotnosť prototypu nepresahuje 950 kg. Dynamické vlastnosti hravo vyzerajúceho auta zodpovedajú super športovým automobilom. Za prednými sedadlami buráca motor Ferrari 360 V8 s výkonom 425 k a krútiacim momentom 373 Nm. Vozidlo so 6 stupňovou sekvenčnou prevodovkou a poháňanou zadnou nápravou zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 3,8 s a dosiahne maximálnu rýchlosť okolo 300 km/h. Vzhľadom na obrovský výkon má zadný diferenciál obmedzenú svornosť a brzdový systém dostal podporu brzdenia v núdzovej situácii a ABS. Na diskoch navrhnutých špeciálne pre toto auto sú obuté pneumatiky Goodyear Eagle F1 rozmeru 235/45 ZR18 (vpredu) a 315/40 ZR 19 (vzadu).

SkryťVypnúť reklamu

Prvá Lancia Stratos mala premiéru na autosalóne v Turíne v roku 1970 a v rokoch 1974, 1975, 1976 vyhrala majstrovstvá sveta v rely. Pôvodný model poháňal V6 motor Ferrari Dino s výkonom 195 k a hmotnosť Stratosu dosahovala iba 960 kg, kým Ferrari Dino vážilo až 1260 kg. Hmotnosť súťažnej verzie Lancia Stratos Gruppe 4 klesla na 880 kg a motor s tromi karburátormi Weber  dosahoval výkon 270k. Cena Lancie Stratos na trhu s veteránmi sa pohybuje okolo 80 000 Eur.


Dizajnérska dielňa Fenomenon sa zaoberá návrhom dizajnu a kompletného inžinieringu nových automobilov určených pre okrajové segmenty v modelovej palete automobiliek. Stratos možno považovať za prvý impulz aj pre automobilku Lancia a jej smerovanie v budúcnosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 78 744
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 399
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 112
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 444
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 6 974
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 222
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 205
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 289
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Rudolfa Vallová: Prečo nám dnešok pripomína čas II. svetovej vojny?
  2. Vladimír Bojničan: Prečo je “Desatoro” morálne neakceptovateľné v dnešnej modernej spoločnosti
  3. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  4. Ján Škerko: Prečo vláda nezvládla slintačku a krívačku? Lebo sama je ňou postihnutá
  5. Teodor Dlužanský: Vážení zamestnanci okrem verejného sektora – štát ďakuje!
  6. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  7. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  8. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 637
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 561
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 51 467
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 204
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 357
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 957
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 673
  8. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 10 072
  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  5. Tupou Ceruzou: Businessman
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
SkryťZatvoriť reklamu