Strohá a praktická
V porovnaní s predchádzajúcou generáciou Fiesty, kedy Ford spoločne s Mazdou 121 hľadal úspešný dizajn, je jej súčasná podoba o dve triedy lepšia. Podľa nás je Fiesta jedno z najkrajších malých automobilov nehovoriac o červenej farbe a elegantných 15 palcových diskoch testovaného modelu. Interiér však nehýri veľkou fantáziou, ale ponúka niekoľko zaujímavých riešení, ako napríklad tvar výstupov ventilácie alebo výplne dverí. S počtom odkladacích priestorov sme boli spokojní no pripomienky máme k tvrdým plastom. Gumený poťah ich dna by sa hodil aspoň v odkladacích poličkách, kde malé predmety lietajú už pri bežnej rodinnej jazde a vodiča to značne vyrušuje. Verzia 1,6 16 V Trend stojí 475 000 Sk, čo nie je málo a za tieto peniaze by si majiteľ zaslúžil elektrické ovládanie spätných zrkadiel a diaľkové ovládanie centrálneho zamykania. Našťastie ABS i čelné airbagy sú súčasťou štandardného vybavenia. Ak si motorista priplatí za klimatizáciu a kvalitné autorádio (ako to bolo pri testovanom vozidle) tak sa cena vyšplhá až na 530 000 Sk. Pri tejto cene sú aj nároky na malé rodinné auto opodstatnené. Nakoľko ide o športovo ladenú Fiestu, chýbala nám opierka ľavej nohy vodiča, palubný počítač, prípadne anatomické predné sedadlá s lepším bočným vedením. Ponuka priestoru, vysoká kvalita dielenského spracovania, jednoduché nastupovanie a jeden z najväčších batožinových priestorov v triede patria k tradičným kladom Fiesty. Svojich zástancov i odporcov bude mať otváranie batožinového priestoru kľúčom alebo tlačidlom na prístrojovej doske. Klasické madlo prípadne mikrospínač piatych dverí vo Fieste nenájdete. Pri presadaní z jedného testovacieho auta do druhého možno veľmi dobre spoznať ergonómiu sedenia a to, ako rýchlo si na nové auto človek zvykne. Pokiaľ ide o pracovisko vodiča, Fiesta môže ísť ostatným malým autám príkladom. Cena Fiesty zrejme nie je merateľná iba výbavou ale aj prepracovaním detailov a konštrukciou auta.
Temperament
Rovná stovka koní vtesnaná do motora 1,6 Duratec vyzerá na papieri nevinne, pretože ide o celkom bežný výkon aj v kategórii malých automobilov. Fiesta 1,6 16 V nám však na ceste ukázala, že je temperamentné rodinné autíčko so zmyslom pre brilantný prejazd zákrutou. Pod chvályhodné jazdné vlastnosti sa nemalou mierou podpísali 15 palcové nízkoprofilové pneumatiky obuté na elegantných diskoch, výborne naladený podvozok a účinné brzdy. Fiesta zostala stabilná aj pri brzdení vo vysokej rýchlosti a náhlej zmene smeru jazdy. Prevodovka sa celkom hodí k charakteristike motora (74kW/100k), ktorý sa v nízkych otáčkach trochu zdráha, ale po prekročení hranice 4000 ot./min. prepožičiava Fieste slušnú dynamiku. Podľa tachometra sme o málo prekročili hranicu 200 km/h, no výrobca ostáva nohami na zemi a garantuje najvyššiu rýchlosť 185 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h na hranici 10 sekúnd nie je také ohurujúce ako pocit z roztáčajúceho sa motora. Totiž podľa pocitov za volantom sme odhadovali zrýchlenie na 9 s. Drahú a výkonnú verziu možno odporučiť, najmä ak pôjde o referentské vozidlo alebo auto pre rodinu, prácu i občasné potešenie sa rýchlou jazdou. Na bežné používanie v meste je motor zbytočne drahý a smädný, pretože podľa výrobcu je spotreba v meste 9,1/l. Náš priemer v zmiešanom režime, s ťažšou nohou na plyne prekročil 8 litrovú hranicu a tým sa vzdialil papierovej hodnote 6,6 l/100km. Za cenu okolo 500 000 Sk je možné kúpiť aj väčšie rodinné auto, ale rozhodne nie s takým temperamentom ako nám ukázala Fiesta 1,6 16V Trend.
Na šmykľavom povrchu vodič veľmi rýchlo a jasne rozpozná, že sa blíži k hranici šmyku. Žiadnej záludnosti sme sa nedočkali ani vtedy, keď už zadná časť auta začala opúšťať zvolenú stopu.
S prihliadnutím na jazdné vlastnosti sme boli čím ďalej tým viac zhovievaví k cene verzie 1,6 Trend.
Povestná nemecká precíznosť ale i strohosť dýcha z každého detailu. Vo výkonnom malom aute nám chýbalo výraznejšie tvarovanie sedadiel a opierka na ľavú nohu vodiča.
Autor: foto : Tomáš Kelement, autor