SME
Streda, 29. september, 2021 | Meniny má Michal, MichaelaKrížovkyKrížovky

Kamióny: návrat jednej dakarskej legendy

Výzva pre tých, ktorí do toho idú, sen pre všetkých, ktorí sa nezúčastnia“ - to bolo krédo Thierryho Sabina, zakladateľa rallye Paríž – Dakar. Skutočný priekopník „Dakaru“ otvoril dvere do tohto neznámeho sveta, v ktorom prežíva túžba a vášeň a objavovani

„e tajomných diaľok. V severofrancúzskom Arrase na Námestí hrdinov odštartovali tri dni pred Silvestrom 24. ročník slávnej rallye. Zo štartovej rampy schádza japonský kamión Hino s pilotovaný Sugawarom.

Má v tejto kategórii najnižšie číslo, 400. Po ňom odmávli ďalších 32 truckov triedy T4, medzi nimi aj najväčších favoritov - s číslom 408 šesťnásobného víťaza Lopraisa, 409 Čaguina, 410 De Rooya, 411 Tomečka, 412 Berxa, 414 Bosenneta, 415 Reifa. Desať značiek nákladných vozov sa rozhodlo ruvať sa o vidinu víťazstva necestami vysušených kútov Afriky. Homologácia medzinárodnej federácie je platná ešte dva roky, ale organizátor je pán a vystúpením z majstrovstiev sveta maratónskych súťaží získal možnosť určovať pravidlá. Za slovom „sám“ je lobbing veľkých výrobcov nákladných áut a – úprimne povedané – aj snaha poskytnúť šancu aj iným mimo okruh značiek Tatra a Kamaz. Napokon – to isté sa deje aj v „osobákoch“, pretože dlhodobá hegemónia jednej alebo dvoch firiem žiadnym pretekom nesvedčí. Rusi to, samozrejme, s tou nesériovosťou prehnali natoľko, že nové predpisy idú rovno do druhého extrému.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Dakar bez účasti Tatry Kopřivnice si jednoducho nemožno ani predstaviť. Firma je totiž pravým korením kamiónovej rallye. S Karlom Lopraisom pôjde africký mág Josef Kalina a tretím mužom v zostave je Petr Hamerla, ktorý už pred rokom nahradil infarktom postihnutého Radka Stachuru. Stajňu BR Lubrax/Letka budú tvoriť Tomeček, de Azevedo a Martinec. Vrásky na čele bude Čechom spôsobovať medzi inými aj 16 mercedesov (už tradične nechýbajú ani typy Unimog), v úlohe favorita sa predstaví aj Merolove Iveco, medzi konkurentmi nesmieme vynechať Ginaf spomínaného Bekxa a Benbekhtiho „nákladiak“ Mitsubishi. Veľkej pozornosti sa tešia aj tri renaulty a MAN-y. Nemenej nebezpečný bude trojlístok Čaguin-Mardejev-Savostin, idúci vo farbách Kamaz-Master Teamu! Vidí sa, že aj spoločnosť Tamaz z Tatarstanu stihla pripraviť voz zodpovedajúci novým predpisom.

Skryť Vypnúť reklamu

S číslom 410 sa predstaví 57-ročný Johannes De Rooy, ktorý sa na Dakar vracia po štrnástich rokoch! Majiteľ dopravnej spoločnosti, ktorá vlastní 600 nákladných automobilov a víťaz z Dakaru 1987 (v 7. rallye skončil druhý, v rokoch 1982 a 1983 bol tretí). Ťažko si prestaviť, že by tento legendárny muž reprezentoval inú firmu než holandský DAF. Pripomeňme, že v 10. ročníku havaroval jeho stajňový kolega Theo Van De Rijt a pri nehode prišiel o život navigátor. Značka vtedy De Rooya z ralley hneď stiahla a prehlásila, že na dakarskej expedícii sa už nikdy neobjaví.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  2. Slováci prepadli SENCORMÁNII a hľadajú najstarší spotrebič
  3. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  4. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali
  5. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  6. Proxenta získala ocenenie Developer roka
  7. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  8. Vydajte sa po stopách kvalitnej kávy
  9. Znalec slovenského brandy
  10. Ako Dom odborov Istropolis pochoval Berchtoldov palác
  1. Ako Dom odborov Istropolis pochoval Berchtoldov palác
  2. Hľadáte nové príležitosti v kariére? Nájdete ich v obchode
  3. Odomknite si celé SME.sk s predplatným Prémium
  4. U. S. Steel nie je len dymiaci komín
  5. Najviac škôd slovenskí šoféri hlásia v júni
  6. Proxenta získala ocenenie Developer roka
  7. HB Reavis postavil Bratislave novú autobusovú stanicu
  8. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  9. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  10. Prečo by sa elektrárne mali zaujímať o ekologické riešenia?
  1. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali 19 197
  2. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 9 107
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 6 985
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 230
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 5 695
  6. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 984
  7. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu 4 698
  8. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále 4 640
  9. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 438
  10. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska 4 254
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezidentka Zuzana Čaputová vystúpila so správou o stave republiky.

Spravodlivosť a právny štát boli súčasťou jej druhej správy o stave republiky.


6 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Čo nám o Slovensku povedala správa o stave republiky.


a 2 ďalší 2 h

Neprehliadnite tiež

Ford Fiesta

Ostrá verzia ST ostáva, motor získal väčší krútiaci moment.


15 h
Na snímke 4,3 km dlhý úsek diaľnice D4 medzi križovatkami Bratislava - Petržalka a Bratislava - Juh, ktorý zahŕňa Lužný most v deň oficiálneho otvorenia.

Motoristi pri jeho prejazde potrebujú diaľničnú známku.


SITA 26. sep
Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep

Blogy SME

  1. Martin Greguš: Stav ovzdušia na Slovensku. Aké sú hlavné zdroje znečistenia podľa krajov? Aké sú výsledky meraní?
  2. František Cudziš: Na tému – Protest proti klimatickej zmene
  3. Dušan Koniar: Akoby člen Smeru Ficovi nijako nevadil
  4. Marian Baran: Električka číslo štyri
  5. Anton Kaiser: Historické premeny Oponického hradu
  6. Martin Sukupčák: Komunistický zločinec
  7. Miriam Studeničová: Prečo mnohí nedokážu vnímať duchovno?
  8. Štefan Vidlár: Pomýlený gazda
  1. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 15 101
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 7 890
  3. Janka Bittó Cigániková: Čo sa to preboha deje v Izraeli? Prestali vakcíny fungovať? 6 843
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 6 293
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 671
  6. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 5 091
  7. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 593
  8. Andy Morávek: Tomuto štátu už nedarujem ani jedinú kvapku mojej krvi. Nezaslúži(š) si ju! 4 194
  1. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  3. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  4. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  5. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  6. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
Skryť Zatvoriť reklamu