„e tajomných diaľok. V severofrancúzskom Arrase na Námestí hrdinov odštartovali tri dni pred Silvestrom 24. ročník slávnej rallye. Zo štartovej rampy schádza japonský kamión Hino s pilotovaný Sugawarom.
Má v tejto kategórii najnižšie číslo, 400. Po ňom odmávli ďalších 32 truckov triedy T4, medzi nimi aj najväčších favoritov - s číslom 408 šesťnásobného víťaza Lopraisa, 409 Čaguina, 410 De Rooya, 411 Tomečka, 412 Berxa, 414 Bosenneta, 415 Reifa. Desať značiek nákladných vozov sa rozhodlo ruvať sa o vidinu víťazstva necestami vysušených kútov Afriky. Homologácia medzinárodnej federácie je platná ešte dva roky, ale organizátor je pán a vystúpením z majstrovstiev sveta maratónskych súťaží získal možnosť určovať pravidlá. Za slovom „sám“ je lobbing veľkých výrobcov nákladných áut a – úprimne povedané – aj snaha poskytnúť šancu aj iným mimo okruh značiek Tatra a Kamaz. Napokon – to isté sa deje aj v „osobákoch“, pretože dlhodobá hegemónia jednej alebo dvoch firiem žiadnym pretekom nesvedčí. Rusi to, samozrejme, s tou nesériovosťou prehnali natoľko, že nové predpisy idú rovno do druhého extrému.
Dakar bez účasti Tatry Kopřivnice si jednoducho nemožno ani predstaviť. Firma je totiž pravým korením kamiónovej rallye. S Karlom Lopraisom pôjde africký mág Josef Kalina a tretím mužom v zostave je Petr Hamerla, ktorý už pred rokom nahradil infarktom postihnutého Radka Stachuru. Stajňu BR Lubrax/Letka budú tvoriť Tomeček, de Azevedo a Martinec. Vrásky na čele bude Čechom spôsobovať medzi inými aj 16 mercedesov (už tradične nechýbajú ani typy Unimog), v úlohe favorita sa predstaví aj Merolove Iveco, medzi konkurentmi nesmieme vynechať Ginaf spomínaného Bekxa a Benbekhtiho „nákladiak“ Mitsubishi. Veľkej pozornosti sa tešia aj tri renaulty a MAN-y. Nemenej nebezpečný bude trojlístok Čaguin-Mardejev-Savostin, idúci vo farbách Kamaz-Master Teamu! Vidí sa, že aj spoločnosť Tamaz z Tatarstanu stihla pripraviť voz zodpovedajúci novým predpisom.
S číslom 410 sa predstaví 57-ročný Johannes De Rooy, ktorý sa na Dakar vracia po štrnástich rokoch! Majiteľ dopravnej spoločnosti, ktorá vlastní 600 nákladných automobilov a víťaz z Dakaru 1987 (v 7. rallye skončil druhý, v rokoch 1982 a 1983 bol tretí). Ťažko si prestaviť, že by tento legendárny muž reprezentoval inú firmu než holandský DAF. Pripomeňme, že v 10. ročníku havaroval jeho stajňový kolega Theo Van De Rijt a pri nehode prišiel o život navigátor. Značka vtedy De Rooya z ralley hneď stiahla a prehlásila, že na dakarskej expedícii sa už nikdy neobjaví.
Autor: Andrej Haverda