Dlhé čakanie motoristickej verejnosti na šiestu generáciu modelu Passat sa skončilo na ženevskom autosalóne, presnejšie ešte pred ním, kedy automobilka uvoľnila prvé fotografie a informácie. Po návale teoretických informácií sa nám podarilo získať prvé praktické skúsenosti s novým Passatom na cestách v okolí Bracelony.
Nový Passat po 32 rokoch existencie potvrdzuje svoje dominantné postavenie tým, že prerástol obvyklé rozmery strednej triedy a vydal sa ešte vyššie. Po dokonalom vykŕmení pribral najmä do šírky (7,4 cm) a dĺžky (6,2 cm), čo sme pocítili okamžite po usadení dopredu i dozadu. Väčší predný previs ukrýva najmä bezpečné deformačné zóny a zväčšený zadný previs zase batožinový priestor väčší až o 90 l (565 l). Pri extrémnon naťahovaní Passatu do každej strany sa však rázvor náprav zmenil iba minimálne (+1 cm). Na pomery nemeckých automobilov sme vzadu našli až neskutočne veľa miesta na nohy a veľa odkladacích priestorov. Jedine nárast do výšky o 1 cm sme na zadných sedadlách takmer nepocítili a keď už ide o radikálne zväčšovanie, mohlo byť viac miesta nad hlavou. Podvozok si hravo poradí s hmotnosťou i rozmermi auta a zásluhou novej zadnej nápravy s viacprvkovým zavesením kolies veľmi dobre absorbuje kinetickú energiu karosérie pri prudkej zmene smeru jazdy. Výrobca síce apeluje na lepší komfort, nové prvky vybavenia a priestor, no nám sa zdá, že obrovský skok dopredu urobil Passat práve v podvozku. Široká paleta motorov začína na hranici, ktorá sa už vo vyššej spoločnosti nenosí. Passat so starším motorom 1,6 (75 kW) má síce lákavú cenu 756 200 Sk, nemyslíme si však, že ide o vhodnú pohonnú jednotku, pretože nami skúšaná „jedna šestka“ FSI (85 kW) nás nepresvedčila. Oveľa temperamentnejšie a tichšie jazdil Passat s motorom 1,9 TDI (77 kW). Novinkou medzi motormi je silnejšia verzia nového dvojlitra 2,0 TDI s výkonom 125 kW , ktorý si možno objednať aj v prevedení s výkonom 103 kW. V bežnej premávke sme veľký rozdiel vo výkone nepocítili, ale najvýkonnejší diesel sa zdá byť kultivovanejší, pretože do vienka dostal nový systém vstrekovania čerpadlo-tryska s piezoelektrickým čerpadlom v tryske. Z benzínových motorov na nás zapôsobil dvojliter 2,0 FSI (110 kW), nad ktorým bude v ponuke ešte unikátny motor 2,0 TFSI (147 kW) a 3,2 V6 (184 kW). Škoda , že novú prevodovku DSG s rýchlym radením si možno kúpiť iba s dvomi motormi (2,0 TDI a 3,2 V6 FSI) a k ostatným vybraným motorom sa dodáva šesťstupňová automatika Tiptronic. Obe prevodovky sme si vyskúšali hneď za sebou. Rozdiel v prospech DSG je citeľný , najmä pre dynamických vodičov.
Passat sa za 32 rokov (debut 1973) stal ikonou strednej triedy a jeho posunu smerom k vyššej strednej triede zodpovedá rozsiahle štandardné vybavenie (6 airbagov, ABS, ESP, centrálne zamykanie, elektromechanický posilňovač riadenia, elektricky ovládané okná, poloautomatická klimatizácia). Z automobilov vyšších tried má Passat elektromechanickú parkovaciu brzdu, zadné LED svetlá, stierače na sušenie brzdových kotúčov, štartovanie bez klasického kľúča, adaptívny tempomat, nový audio systém a systém Bluetooth pre mobilné telefóny. Drahšie verzie môžu byť vybavené natáčacími xenónovými svetlami a zásuvkou na 230 V, prípadne kontrolou tlaku v pneumatikách. Volkswagen zvládol prípravu šiestej generácie naozaj brilantne a je iba otázkou času, kedy Passat prekoná svoje vlastné predajné rekordy v danej triede. Okrem vyspelej techniky a veľkého vnútorného priestoru mu k úspechu napomôže aj priaznivá cena.
Na prvej dynamickej prezentácii sme mali možnosť vyskúšať niekoľko druhov interiérov od špecializovaného vybavenia z ponuky Indivudual(vľavo) cez komfortné zostavy s drevenou dekoráciou (vpravo) až po základný interiér Trendline s manuálnou klimatizáciou. Aj základné vybavenie Trendline, o ktoré bude zrejme na Slovensku najväčší záujem, vyzerá celkom príjemne. Jediné, čo nám na interiéri mierne prekážalo, sú ovládacie prvky zhodné s tými, ktoré sa používajú v Octavii a Golfe. Na drhej strane vďaka využitiu jednotných prvkov si Passat zachoval mimoriadne priaznivú cenu.
Nová elektromechanická parkovacia brzda sa ovláda tlačidlom na prístrojovej doske. Pri pohýnaní sa samočinne uvoľní a v prípade potreby (nevieme o akú situáciu ide) možno pridržaním tlačidla rukou spustiť núdzové brzdenie auta podobne ako vo vlaku. Za príplatok dokáže systém automaticky zatiahnuť ručnú brzdu, keď auto zastaví. Pri pohýnaní sa opäť samočinne uvoľní.
Ovládač centrálneho zamykania slúži aj ako kľúč, ktorý vodič vsunie do pripraveného otvoru a opätovným zatlačením naštartuje.
Veko batožinového priestoru sa otvára podobne ako pri Golfe 5 masívnym znakom, prípadne na diaľkovom ovládači, kedy sa veko samočinne zdvihne a obsluhujúci si nezašpiní ruky. Vzpery, na ktorých sa veko otvára, neznižujú objem kufra a zasúvajú sa priamo do telesa karosérie. Predcházajúci Passat mal slušný batožinový priestor, ale jeho nástupca je na tom výrazne lepšie (565 l).
Pri autách vyššej strednej kategórie, kde sa Passat svojimi vonkajšími rozmermi hlási, je ťažké priniesť niečo , čo ešte konkurencia nemá. Po vzore Škody Superb prichádza Passat so svojim riešením uloženia dáždnika. Je to veľmi praktický detail, pokiaľ nezavriete dvere s nedostatočne zasunutým dáždnikom.
Veľký odkladací box vo dverách je prvým dôkazom v zmene myslenia nemeckých tvorcov interiéru, pretože v aute je dostatok odkladacích poličiek a skriniek. Veľmi umne je vložený CD menič v skrinke pred spolujazdcom tak, aby mu neprekážal. Pri výmene CD diskov stačí potiahnuť za textilný pás a CD menič sa vyklopí z inak nevyužitého priestoru pod spolujazdcovým airbagom.
Passat vyzerá v skutočnosti o niečo lepšie než na obrázku. Kruhové motívy použité na predných i zadných svetlách mu neuberajú z vážnosti. Rešpekt budí aj nová čelná maska s masívnym „grilom“ a chrómovým orámovaním.