Volkswagen Golf GTI

Prvý VW Golf GTI vzbudil rešpekt výkonom motora 81 kW, štvorstupňovou prevodovkou a maximálnou rýchlosťou 182 km/h. Súčasný Golf GTI je takmer o triedu väčší, má šesťstupňovú prevodovku, motor s turbodúchadlom, výkon 147 kW a dosahuje maximálnu rýc

Prvý VW Golf GTI vzbudil rešpekt výkonom motora 81 kW, štvorstupňovou prevodovkou a maximálnou rýchlosťou 182 km/h. Súčasný Golf GTI je takmer o triedu väčší, má šesťstupňovú prevodovku, motor s turbodúchadlom, výkon 147 kW a dosahuje maximálnu rýchlosť 235 km/h. Kým v roku 1976 stačilo pokoriť stokilometrovú rýchlosť za 9 sekúnd, dnešné GTI to musí zvládnuť za menej ako 7 sekúnd.


Zachováva tradície
Po dvoch nie príliš výrazných generáciách špičkového modelu Golf GTI prišlo na trh nové skutočné GTI, ktoré nesie odkaz svojho predchodcu z roku 1976. Označenie GTI má právo nosiť iba také auto , ktoré má okrem silného motora športový volant, hliníkové pedále, poriadne „korýtkové“ sedadlá a nádherný zvuk výfukového potrubia. V prípade súčasného Golfu GTI sa k tomu pridalo fučanie turbodúchadla, radenie na volante ( prevodovka DSG) a stupnica tachometra (trochu prehnane) ciachovaná do 300 km/h. Mierne sklamaní sme boli z doladenia zadnej časti, kde pribudla iba dvojitá koncovka výfuku a decentný strešný spojler. Jedine onačenie GTI nad zadným nárazníkom prezrádza , že naháňať tento Golf bude poriadna fuška. Vonkajší imidž a patričné doplnky plnia našu predstavu o GTI na 80%.

Benzínový turbomotor s priamym vstrekom benzínu 2,0 TFSI vyniká vo všetkých smeroch. V prvom rade má nádherný zvuk a v neposlednom rade takmer ideálne dynamické vlastosti. Od 1800 až po 5000 ot./min vyvíja maximálny krútiaci moment 280 Nm a od 5100 do 6000 ot./min zo seba súka maximálny výkon blízko 200 k.  Zvukom a silou motora sa  chce človek opájať aj cestou do práce alebo na nákupy. Pritom netreba vždy porušovať predpisy, stačí pri rozbiehaní využiť maximálne zrýchlenie a počúvať „plesnutie“ vo výfuku pri rýchlom preradení systému DSG. Dúfam, že nám väčšina „pretekárov“ odpustí kacírske vyjadrenie , že prevodovka DSG ponúka rovnaké (ak nie lepšie) potešenie z jazdy ako manuálna 6-stupňová prevodovka. Smerom hore i dole radí mimoriadne rýchlo a s minimálnou stratou v ťahu motora. Preto VW Golf GTI zrýchľuje z 0 na 100 km/h lepšie (6,9 s) ako s manuálnou prevodovkou (7,2 s) a dosahuje nižšiu priemernú spotrebu. Skrátka DSG je prvá „automatická“ prevodovka, pri ktorej radenie na volante nevyzerá trápne. Možnosti podvozka a jazdné vlastnosti negatívne ovplyvnili zimné pneumatiky, zvlášť pri poludňajších teplotách, kedy teplota asfaltu stúpala. Sterilne dokonalý podvozok GTI je na náš vkus až priveľmi civilný a mäkký. K menu GTI by sa hodilo tvrdé naladenie pre dokonalé spojenie s cestou, to by si však športovú legendu nemohli kúpiť tí, ktorí za jej volantom najazdia 60 000 km ročne. K plnému využitiu temperamentu motora by sa hodili ostrejšie brzdy, menej citlivé na prehriatie. Okrem sily motora nás príjemne prekvapila spotreba rodinného šporťáka v päťdverovom vyhotovení. Pri rodinnom štýle jazdy sme sa priblížili k osemlitrovej priemernej spotrebe (výrobca udáva 7,9). Akonáhle sme neodolali silnému pokušeniu, spotreba sa stabilizovala na 12,8 l/100 km.

Nové GTI sa zaradilo tam, kde patrí, teda medzi najlepšie sériovo vyrábané športové kompakty formujúce životný štýl. Motor, prevodovka, sedadlá , volant a nádherný zvuk výfuku pri preraďovaní sú také, ako majú byť. V čase testu sme nepoznali ešte presnú cenu pre slovenský trh, no podľa odhadov bude GTI v závislosti od vybavenia a prevodovky stáť od 1,1 do 1,4 milióna Sk. Na kompaktný rodinný automobil je to vskutku veľa, nehovoriac o tom, že tento „gangster“ vás veľmi ľahko vtiahne za hranu platných pravidiel zákona o cestnej premávke. Na druhej strane súčasné GTI je viac než len najsilnejšia verzia Golfa.


Zadné partie GTI vyzerajú mierumilovne, kým predná maska s veľkou mriežkou (štruktúra s motívom včelieho plástu), nápisom GTI a červeným pásikom vyzerá mimoriadne dravo. Tvar nárazníka a spojlera bol optimalizovaný tak, aby sa k brzdám i motoru dostalo čo najviac vzduchu. Zámena GTI s „obyčajným“ modelom VW Golf je vylúčená, aspoň odpredu.


Letné pneumatiky majú väčšie a krajšie disky, my sme však skúšali GTI na zimných plášťoch a štandardných 16 palcových diskoch z ľahkej zliatiny. Červené strmene bŕzd sú neoddeliteľnou súčasťou športových automobilov. Brzdy nás nesklamali pri občasnom prudkom brzdení z vysokých rýchlostí. Rýchlu jazdu na kľukatých cestách, kde sa intenzívne brzdí dosť často, znášali horšie a ich účinok pri prehriatí citeľne klesal.

 

Sedadlá držia telo ako kliešť. Milovníci športovej jazdy oželejú aj komplikovanejšie nasadanie, len aby mohli sedieť v príjemne tuhých „korýtkach“.

 

Stupnica tachometra má maximum (300km/h) až prehnane vysoké, ale ten pohľad stojí zato. Nehovoriac o údive chlapcov, ktorí cez determálne sklá nazerajú do interiéru zaparkovaného Golfu GTI a hľadajú magický údaj na tachometri.

 

 

Koncovka výfuku na pohľad nevyzerá vôbec výnimočne, ale ten zvuk, čo odtiaľ vychádza, rozbúcha srdce, zvlášť pri preraďovaní pod plným plynom. Akustika výfuku patrí medzi najsilnejšie zážitky z GTI.

Praktickým doplnkom v rýchlom aute sú sieťky, ktoré malé predmety dokonale obopnú, aby pri prudkom zrýchlení nedostávali krídla.

 

 

 

 

 


V tesnom závese za VW Golf R32

Dynamické vlastnosti modelov GTI sa z generácie na generáciu zlepšujú. Súčasné GTI sa takmer dostalo na úroveň „ostrého“ modelu Golf R32 s 3,2 litrovým šesťvalcovým motorom. Zaujímalo nás, ako dopadne porovnanie komerčne ladeného GTI piatej generácie a „kusovky“ R32 postavenej na báze štvrtej generácie. Papierové výhody Golfu R32 sú jasné : pohon všetkých kolies a silnejší motor. Nové GTI má kontinuálny ťah turbomotora od nízkych až do vysokých otáčok a rýchle radenie prevodovky DSG s minimálnymi stratami v ťahu motora. Naše porovnanie oboch verzií sa obmedzilo na jazdné dojmy a klasický šprint zo „semafóru“, kde si každý majiteľ takéhoto auta rád dokáže, akú mašinu vlastní. Vonkajšie prejavy oboch Golfov sú rôzne, pretože šesťvalec R32 vo vysokých otáčkach doslova spieva až okoloidúcim a posádke naskakuje husia koža. Vďaka pohonu všetkých kolies z miesta doslova odstrelí bez zbytočného preklzávania a pískania pneumatík. Medzinápravová spojka Haldex však neustále rozdeľuje krútiaci moment tak, aby 241 koní zostalo na ceste. VW Golf GTI naproti tomu necháva vodičovi priestor na prácu s ručnou brzdou a plynom v oveľa väčšej miere. Kým R32 potrebuje na otočenie sa pod plynom veľký priestor nové GTI sa s pomocou ručnej brzdy a obrovského výkonu otočí aj v jednom pruhu cesty. GTI skrátka ponúka viac zábavy a možností ako sa hrať s autom. Silnejší Golf R32 má však stále navrch, ak sa dostane do patričných otáčok. Navyše vo vysokých rýchlostiach ide ako v koľajniciach, nehovoriac o trakcii na šmykľavom povrchu. V šprinte vyšli na povrch dve očakávané skutočnosti. R32 bez jediného zbytočného preklzu kolies prejde pár metrov, kým DSG sa snaží pohnúť s pretáčajúcimi sa kolesami. V aute bez spojky vodič iba ťažko koriguje preklz kolies a tým sú straty pri rozbehu veľké. Až keď sme zapli protipreklzový systém a pridusili sme GTI pred štartom ručnou brzdou, strata bola výrazne menšia. V polovici šprintu GTI začalo ukrajovať zo straty až sa pomaly dostávalo na úroveň R32. Pre krátkosť času sme nemohli porovnať obe autá podrobnejšie, ale už prvé kontakty ukázali, že nové GTI rúbe vysoko a dokáže s nafúkanou R32-kou hrať vyrovnanú partiu.

VW Golf V. GTI verzus VW Glof IV. 1,8T

Pred koncom existecie štvrtej generácie VW Golf sa na trhu objavila verzia 1,8 T s výkonom 180 k. Porovnanie nového GTI s najsilnejším štvorvalcom predchádzajúcej generácie dopadlo podľa očakávania. Golf GTI DSG na štarte mierne stratil, ale následne išiel výrazne dopredu. Posun medzi generáciami je citeľný vo všetkých smeroch. Nehovoriac o sedadlách, stvárnení prístrojovej dosky a jazdných vlastnostiach. Na druhej strane ojazdený a stále temperamentný Golf IV 1,8T sa dá kúpiť za výrazne nižšiu cenu než nové ale lepšie GTI.

 

 

Doteraz najsilnejší šesťvalcový Golf R32 neprišiel o svoj trón, ale GTI ním poriadne otriaslo. Následovník VW Golf R32 bude musieť poskočiť o niečo vyššie, aby sa zachoval rozdiel medzi GTI a šesťvalcovým Golfom.

 

Pod kapotami troch najsilnejších Golfov drieme dovedna 621 koní. Najpredávanejší automobil kompaktnej triedy je teda dobre vyzbrojený v každej generácii. Navyše modely GTI v sebe ukrývajú slušný komerčný potenciál, pretože od roku 1976 sa ich predalo viac ako 1,5 milióna kusov. Priemerný ročný predaj je 52 000 kusov GTI.

 

 

VW Golf V. GTI
Motor : 2,0 TFSI
Objem : 1984 cm3
Výkon : 147 kW/200k
Krútiaci moment: 280 Nm
Zrýchlenie: 6,9s
Max. rýchlosť: 235 km/h

 

 

 

VW Golf IV. 1,8 T
Motor : 1,8 T
Objem : 1781 cm3
Výkon : 132 kW/180k
Krútiaci moment: 235 Nm
Zrýchlenie: 7,9 s
Max. rýchlosť: 222 km/h

 

 

 

VW Golf R32
Motor : 3,2
Objem : 3189 cm3
Výkon : 177 kW/241k
Krútiaci moment: 320 Nm
Zrýchlenie: 6,6 s
Max. rýchlosť: 247 km/h



Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kreditná karta – áno alebo nie
  2. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  3. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  5. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  6. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  8. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  10. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  1. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  2. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  3. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  4. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  5. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  6. Kreditná karta – áno alebo nie
  7. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  8. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  9. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  10. Uncovering Artificial Intelligence in Slovakia
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 24 574
  2. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 18 360
  3. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 12 755
  4. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 10 179
  5. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 9 382
  6. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 7 159
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 011
  8. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 4 338
  9. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 4 119
  10. Sú bolesti kĺbov dôvodom, že nemôžete v živote robiť čo chcete? 3 070

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Penta, Rusko či Technopol. Pri Kočnerovi sa často objavujú zmenky

Zmenky sa objavujú pri tunelovaní Technopolu aj snahách získať vratky DPH. Kočner chcel podľa SIS získať aj zmenky, ktoré takmer položili Dzurindovu vládu.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto už neprejde ani Kočnerovi

Kočner nie je nič iné ako historická anomália, relikt mafiánskych deväťdesiatych rokov.

ŽILINA

Pod Strečnom sa bude jazdiť v dvoch pruhoch

Opatrenie má pomôcť záchranárom.

Neprehliadnite tiež

Nové Volvo S60 má americký pôvod a žiaden diesel

Dvorná divízia Polestar vyladí výkon nového Volva na 415 koní.

Radšej Kiu alebo Hyundai ako Porsche. Ktoré auto má najviac chýb?

V prieskume pohorelo Volvo, Jaguar, Land Rover.

Tesla v USA vyšetruje prvé samovznietenie Modelu S

Ide o prvý prípad bezdôvodného samovznietenia batérie Tesly.

Audi A1 narástlo na veľkosť Pola. Dieselový motor už nedostane

Digitálne budíky na prístrojovej doske ponúkne už v základe.