SME
Utorok, 25. január, 2022 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Volkswagen Golf GTI

Prvý VW Golf GTI vzbudil rešpekt výkonom motora 81 kW, štvorstupňovou prevodovkou a maximálnou rýchlosťou 182 km/h. Súčasný Golf GTI je takmer o triedu väčší, má šesťstupňovú prevodovku, motor s turbodúchadlom, výkon 147 kW a dosahuje maximálnu rýc

Prvý VW Golf GTI vzbudil rešpekt výkonom motora 81 kW, štvorstupňovou prevodovkou a maximálnou rýchlosťou 182 km/h. Súčasný Golf GTI je takmer o triedu väčší, má šesťstupňovú prevodovku, motor s turbodúchadlom, výkon 147 kW a dosahuje maximálnu rýchlosť 235 km/h. Kým v roku 1976 stačilo pokoriť stokilometrovú rýchlosť za 9 sekúnd, dnešné GTI to musí zvládnuť za menej ako 7 sekúnd.


Zachováva tradície
Po dvoch nie príliš výrazných generáciách špičkového modelu Golf GTI prišlo na trh nové skutočné GTI, ktoré nesie odkaz svojho predchodcu z roku 1976. Označenie GTI má právo nosiť iba také auto , ktoré má okrem silného motora športový volant, hliníkové pedále, poriadne „korýtkové“ sedadlá a nádherný zvuk výfukového potrubia. V prípade súčasného Golfu GTI sa k tomu pridalo fučanie turbodúchadla, radenie na volante ( prevodovka DSG) a stupnica tachometra (trochu prehnane) ciachovaná do 300 km/h. Mierne sklamaní sme boli z doladenia zadnej časti, kde pribudla iba dvojitá koncovka výfuku a decentný strešný spojler. Jedine onačenie GTI nad zadným nárazníkom prezrádza , že naháňať tento Golf bude poriadna fuška. Vonkajší imidž a patričné doplnky plnia našu predstavu o GTI na 80%.

Benzínový turbomotor s priamym vstrekom benzínu 2,0 TFSI vyniká vo všetkých smeroch. V prvom rade má nádherný zvuk a v neposlednom rade takmer ideálne dynamické vlastosti. Od 1800 až po 5000 ot./min vyvíja maximálny krútiaci moment 280 Nm a od 5100 do 6000 ot./min zo seba súka maximálny výkon blízko 200 k.  Zvukom a silou motora sa  chce človek opájať aj cestou do práce alebo na nákupy. Pritom netreba vždy porušovať predpisy, stačí pri rozbiehaní využiť maximálne zrýchlenie a počúvať „plesnutie“ vo výfuku pri rýchlom preradení systému DSG. Dúfam, že nám väčšina „pretekárov“ odpustí kacírske vyjadrenie , že prevodovka DSG ponúka rovnaké (ak nie lepšie) potešenie z jazdy ako manuálna 6-stupňová prevodovka. Smerom hore i dole radí mimoriadne rýchlo a s minimálnou stratou v ťahu motora. Preto VW Golf GTI zrýchľuje z 0 na 100 km/h lepšie (6,9 s) ako s manuálnou prevodovkou (7,2 s) a dosahuje nižšiu priemernú spotrebu. Skrátka DSG je prvá „automatická“ prevodovka, pri ktorej radenie na volante nevyzerá trápne. Možnosti podvozka a jazdné vlastnosti negatívne ovplyvnili zimné pneumatiky, zvlášť pri poludňajších teplotách, kedy teplota asfaltu stúpala. Sterilne dokonalý podvozok GTI je na náš vkus až priveľmi civilný a mäkký. K menu GTI by sa hodilo tvrdé naladenie pre dokonalé spojenie s cestou, to by si však športovú legendu nemohli kúpiť tí, ktorí za jej volantom najazdia 60 000 km ročne. K plnému využitiu temperamentu motora by sa hodili ostrejšie brzdy, menej citlivé na prehriatie. Okrem sily motora nás príjemne prekvapila spotreba rodinného šporťáka v päťdverovom vyhotovení. Pri rodinnom štýle jazdy sme sa priblížili k osemlitrovej priemernej spotrebe (výrobca udáva 7,9). Akonáhle sme neodolali silnému pokušeniu, spotreba sa stabilizovala na 12,8 l/100 km.

Nové GTI sa zaradilo tam, kde patrí, teda medzi najlepšie sériovo vyrábané športové kompakty formujúce životný štýl. Motor, prevodovka, sedadlá , volant a nádherný zvuk výfuku pri preraďovaní sú také, ako majú byť. V čase testu sme nepoznali ešte presnú cenu pre slovenský trh, no podľa odhadov bude GTI v závislosti od vybavenia a prevodovky stáť od 1,1 do 1,4 milióna Sk. Na kompaktný rodinný automobil je to vskutku veľa, nehovoriac o tom, že tento „gangster“ vás veľmi ľahko vtiahne za hranu platných pravidiel zákona o cestnej premávke. Na druhej strane súčasné GTI je viac než len najsilnejšia verzia Golfa.


Zadné partie GTI vyzerajú mierumilovne, kým predná maska s veľkou mriežkou (štruktúra s motívom včelieho plástu), nápisom GTI a červeným pásikom vyzerá mimoriadne dravo. Tvar nárazníka a spojlera bol optimalizovaný tak, aby sa k brzdám i motoru dostalo čo najviac vzduchu. Zámena GTI s „obyčajným“ modelom VW Golf je vylúčená, aspoň odpredu.


Letné pneumatiky majú väčšie a krajšie disky, my sme však skúšali GTI na zimných plášťoch a štandardných 16 palcových diskoch z ľahkej zliatiny. Červené strmene bŕzd sú neoddeliteľnou súčasťou športových automobilov. Brzdy nás nesklamali pri občasnom prudkom brzdení z vysokých rýchlostí. Rýchlu jazdu na kľukatých cestách, kde sa intenzívne brzdí dosť často, znášali horšie a ich účinok pri prehriatí citeľne klesal.

 

Sedadlá držia telo ako kliešť. Milovníci športovej jazdy oželejú aj komplikovanejšie nasadanie, len aby mohli sedieť v príjemne tuhých „korýtkach“.

 

Stupnica tachometra má maximum (300km/h) až prehnane vysoké, ale ten pohľad stojí zato. Nehovoriac o údive chlapcov, ktorí cez determálne sklá nazerajú do interiéru zaparkovaného Golfu GTI a hľadajú magický údaj na tachometri.

 

 

Koncovka výfuku na pohľad nevyzerá vôbec výnimočne, ale ten zvuk, čo odtiaľ vychádza, rozbúcha srdce, zvlášť pri preraďovaní pod plným plynom. Akustika výfuku patrí medzi najsilnejšie zážitky z GTI.

Praktickým doplnkom v rýchlom aute sú sieťky, ktoré malé predmety dokonale obopnú, aby pri prudkom zrýchlení nedostávali krídla.

 

 

 

 

 


V tesnom závese za VW Golf R32

Dynamické vlastnosti modelov GTI sa z generácie na generáciu zlepšujú. Súčasné GTI sa takmer dostalo na úroveň „ostrého“ modelu Golf R32 s 3,2 litrovým šesťvalcovým motorom. Zaujímalo nás, ako dopadne porovnanie komerčne ladeného GTI piatej generácie a „kusovky“ R32 postavenej na báze štvrtej generácie. Papierové výhody Golfu R32 sú jasné : pohon všetkých kolies a silnejší motor. Nové GTI má kontinuálny ťah turbomotora od nízkych až do vysokých otáčok a rýchle radenie prevodovky DSG s minimálnymi stratami v ťahu motora. Naše porovnanie oboch verzií sa obmedzilo na jazdné dojmy a klasický šprint zo „semafóru“, kde si každý majiteľ takéhoto auta rád dokáže, akú mašinu vlastní. Vonkajšie prejavy oboch Golfov sú rôzne, pretože šesťvalec R32 vo vysokých otáčkach doslova spieva až okoloidúcim a posádke naskakuje husia koža. Vďaka pohonu všetkých kolies z miesta doslova odstrelí bez zbytočného preklzávania a pískania pneumatík. Medzinápravová spojka Haldex však neustále rozdeľuje krútiaci moment tak, aby 241 koní zostalo na ceste. VW Golf GTI naproti tomu necháva vodičovi priestor na prácu s ručnou brzdou a plynom v oveľa väčšej miere. Kým R32 potrebuje na otočenie sa pod plynom veľký priestor nové GTI sa s pomocou ručnej brzdy a obrovského výkonu otočí aj v jednom pruhu cesty. GTI skrátka ponúka viac zábavy a možností ako sa hrať s autom. Silnejší Golf R32 má však stále navrch, ak sa dostane do patričných otáčok. Navyše vo vysokých rýchlostiach ide ako v koľajniciach, nehovoriac o trakcii na šmykľavom povrchu. V šprinte vyšli na povrch dve očakávané skutočnosti. R32 bez jediného zbytočného preklzu kolies prejde pár metrov, kým DSG sa snaží pohnúť s pretáčajúcimi sa kolesami. V aute bez spojky vodič iba ťažko koriguje preklz kolies a tým sú straty pri rozbehu veľké. Až keď sme zapli protipreklzový systém a pridusili sme GTI pred štartom ručnou brzdou, strata bola výrazne menšia. V polovici šprintu GTI začalo ukrajovať zo straty až sa pomaly dostávalo na úroveň R32. Pre krátkosť času sme nemohli porovnať obe autá podrobnejšie, ale už prvé kontakty ukázali, že nové GTI rúbe vysoko a dokáže s nafúkanou R32-kou hrať vyrovnanú partiu.

VW Golf V. GTI verzus VW Glof IV. 1,8T

Pred koncom existecie štvrtej generácie VW Golf sa na trhu objavila verzia 1,8 T s výkonom 180 k. Porovnanie nového GTI s najsilnejším štvorvalcom predchádzajúcej generácie dopadlo podľa očakávania. Golf GTI DSG na štarte mierne stratil, ale následne išiel výrazne dopredu. Posun medzi generáciami je citeľný vo všetkých smeroch. Nehovoriac o sedadlách, stvárnení prístrojovej dosky a jazdných vlastnostiach. Na druhej strane ojazdený a stále temperamentný Golf IV 1,8T sa dá kúpiť za výrazne nižšiu cenu než nové ale lepšie GTI.

 

 

Doteraz najsilnejší šesťvalcový Golf R32 neprišiel o svoj trón, ale GTI ním poriadne otriaslo. Následovník VW Golf R32 bude musieť poskočiť o niečo vyššie, aby sa zachoval rozdiel medzi GTI a šesťvalcovým Golfom.

 

Pod kapotami troch najsilnejších Golfov drieme dovedna 621 koní. Najpredávanejší automobil kompaktnej triedy je teda dobre vyzbrojený v každej generácii. Navyše modely GTI v sebe ukrývajú slušný komerčný potenciál, pretože od roku 1976 sa ich predalo viac ako 1,5 milióna kusov. Priemerný ročný predaj je 52 000 kusov GTI.

 

 

VW Golf V. GTI
Motor : 2,0 TFSI
Objem : 1984 cm3
Výkon : 147 kW/200k
Krútiaci moment: 280 Nm
Zrýchlenie: 6,9s
Max. rýchlosť: 235 km/h

 

 

 

VW Golf IV. 1,8 T
Motor : 1,8 T
Objem : 1781 cm3
Výkon : 132 kW/180k
Krútiaci moment: 235 Nm
Zrýchlenie: 7,9 s
Max. rýchlosť: 222 km/h

 

 

 

VW Golf R32
Motor : 3,2
Objem : 3189 cm3
Výkon : 177 kW/241k
Krútiaci moment: 320 Nm
Zrýchlenie: 6,6 s
Max. rýchlosť: 247 km/h



Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zánik platobných kariet. Ako budú vyzerať platby budúcnosti?
  2. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť
  3. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  4. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  5. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  6. Mecom ide na zelenú
  7. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  8. Marrákeš je červená perla Maroka
  9. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať
  10. F&F Slovensko je najdôveryhodnejšou odevnou značkou na trhu
  1. Slovensko uvažuje! Video so ŠOKOM má už vyše 900-tisíc videní
  2. Developer Mint Investments získal prvenstvo v CIJ Awards 2021
  3. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  4. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  5. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť
  6. Viac ihrísk aj bylinkových záhrad vo vašom okolí.
  7. Plánujete kúpu nehnuteľnosti ? Správajte sa ako investor
  8. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  9. Union prichádza s novinkami pre diabetológov
  10. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  1. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty 7 766
  2. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom 4 333
  3. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny 4 024
  4. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 3 771
  5. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 3 590
  6. Predplatné SME.sk len za 29 eur 3 583
  7. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 € 2 599
  8. Marrákeš je červená perla Maroka 2 327
  9. Mecom ide na zelenú 2 267
  10. Poisťovne pod značkou Union prichádzajú na prvú pobočku pošty 1 134
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vojenský stan pred nemocnicou v Kežmarku, ktorý slúži na triáž pacientov a zdravotníckeho personálu.

Poľné nemocnice sa zatiaľ nezriaďujú.


7 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Prečo sa debata o obrannej dohode tak zvrhla?


a 2 ďalší 5 h

Neprehliadnite tiež

Škoda 110 R

Na ich siluetu nadviaže nová verzia elektrického Enyaqu.


21 h
Citroën C3 Aircross a Hyundai Bayon

Zaujímavému štvorvalcu Hyundaiu mimo mesta dochádza dych.


22. jan
Kia Sephia

Sephia na Slovensku úspech nemala.


21. jan
Skica konceptu Fiat Centoventi ako nástupcu Pandy.

Talianska značka sa prebudí z agónie.


19. jan

Blogy SME

  1. Anna Milanová: Z dekoratívnej tvorby...
  2. Matúš Lazúr: Pandémia sa nám zrejme chýli ku koncu. Jej dôsledky však len začnú.
  3. Zuza Kumanova: Štatistický úrad SR zverejnil výsledky postojových otázok zo Sčítanie obyvateľov, domov a bytov 2021
  4. Miriam Studeničová: Ako ďalej? Pokrok nebude umožnený nehodným!
  5. Robert Škerko: Zimná dovolenka v Terchovej.
  6. Kristína Jakubičková: Zápisky z psychiatrie alebo ako prežiť a nezblázniť sa
  7. Tomáš Harustiak: Ježišova identita sa stratila vo vzduchoprázdne
  8. Roman Kebísek: Básnik Krasko a Groeblová
  1. Pavel Macko: Vodka a cigary? 13 096
  2. Michal Porubän: Tak si tu žijeme - poslanec Blaha je zaočkovaný a Žilinka nechce zverejniť zmluvu čo podpísal v Rusku :) 5 985
  3. Lórant Kulík: URBEX: Keď prejdete v Košiciach na ulici kpt.Nálepku cez (ne)utajenú pasáž, zapne sa časostroj 5 534
  4. Tereza Krajčová: Anglický denník: 21. Posledné razy, ktoré mi zlomili srdce 4 571
  5. Martin Ondráš: Keď sa podvod a klamstvo tvári ako etalón morálky 4 541
  6. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta? 4 274
  7. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: V roku 2022 pôjdu do dôchodku tisícky ľudí. Ste pripravené a pripravení? 4 218
  8. Vanda Tuchyňová: Primátor chce ukázať rešpekt a silu, Žilinu však obracia smerom k Jánovi Slotovi ! 3 840
  1. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  2. Jiří Ščobák: Proč má akvarista začátečník dlouho čekat, než vloží do akvária ryby? (v rostlinných akváriích se substrátem)
  3. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  4. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  5. Jiří Ščobák: Připravované důchodové reformy na Slovensku: V 3. pilíři se neudělá mnoho, 2. vypadá optimističtěji
  6. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  7. Jiří Ščobák: Jsou poplatky v slovenských bankách vysoké? Dá se jim vyhnout? Které jsou skryté?
  8. Jiří Ščobák: Novak Djoković pravděpodobně pozitivní test neměl. Oslava poštovní známky a akce s dětmi to dokazují
Skryť Zatvoriť reklamu