Volkswagen Golf GTI

Prvý VW Golf GTI vzbudil rešpekt výkonom motora 81 kW, štvorstupňovou prevodovkou a maximálnou rýchlosťou 182 km/h. Súčasný Golf GTI je takmer o triedu väčší, má šesťstupňovú prevodovku, motor s turbodúchadlom, výkon 147 kW a dosahuje maximálnu rýc

Prvý VW Golf GTI vzbudil rešpekt výkonom motora 81 kW, štvorstupňovou prevodovkou a maximálnou rýchlosťou 182 km/h. Súčasný Golf GTI je takmer o triedu väčší, má šesťstupňovú prevodovku, motor s turbodúchadlom, výkon 147 kW a dosahuje maximálnu rýchlosť 235 km/h. Kým v roku 1976 stačilo pokoriť stokilometrovú rýchlosť za 9 sekúnd, dnešné GTI to musí zvládnuť za menej ako 7 sekúnd.


Zachováva tradície
Po dvoch nie príliš výrazných generáciách špičkového modelu Golf GTI prišlo na trh nové skutočné GTI, ktoré nesie odkaz svojho predchodcu z roku 1976. Označenie GTI má právo nosiť iba také auto , ktoré má okrem silného motora športový volant, hliníkové pedále, poriadne „korýtkové“ sedadlá a nádherný zvuk výfukového potrubia. V prípade súčasného Golfu GTI sa k tomu pridalo fučanie turbodúchadla, radenie na volante ( prevodovka DSG) a stupnica tachometra (trochu prehnane) ciachovaná do 300 km/h. Mierne sklamaní sme boli z doladenia zadnej časti, kde pribudla iba dvojitá koncovka výfuku a decentný strešný spojler. Jedine onačenie GTI nad zadným nárazníkom prezrádza , že naháňať tento Golf bude poriadna fuška. Vonkajší imidž a patričné doplnky plnia našu predstavu o GTI na 80%.

Benzínový turbomotor s priamym vstrekom benzínu 2,0 TFSI vyniká vo všetkých smeroch. V prvom rade má nádherný zvuk a v neposlednom rade takmer ideálne dynamické vlastosti. Od 1800 až po 5000 ot./min vyvíja maximálny krútiaci moment 280 Nm a od 5100 do 6000 ot./min zo seba súka maximálny výkon blízko 200 k.  Zvukom a silou motora sa  chce človek opájať aj cestou do práce alebo na nákupy. Pritom netreba vždy porušovať predpisy, stačí pri rozbiehaní využiť maximálne zrýchlenie a počúvať „plesnutie“ vo výfuku pri rýchlom preradení systému DSG. Dúfam, že nám väčšina „pretekárov“ odpustí kacírske vyjadrenie , že prevodovka DSG ponúka rovnaké (ak nie lepšie) potešenie z jazdy ako manuálna 6-stupňová prevodovka. Smerom hore i dole radí mimoriadne rýchlo a s minimálnou stratou v ťahu motora. Preto VW Golf GTI zrýchľuje z 0 na 100 km/h lepšie (6,9 s) ako s manuálnou prevodovkou (7,2 s) a dosahuje nižšiu priemernú spotrebu. Skrátka DSG je prvá „automatická“ prevodovka, pri ktorej radenie na volante nevyzerá trápne. Možnosti podvozka a jazdné vlastnosti negatívne ovplyvnili zimné pneumatiky, zvlášť pri poludňajších teplotách, kedy teplota asfaltu stúpala. Sterilne dokonalý podvozok GTI je na náš vkus až priveľmi civilný a mäkký. K menu GTI by sa hodilo tvrdé naladenie pre dokonalé spojenie s cestou, to by si však športovú legendu nemohli kúpiť tí, ktorí za jej volantom najazdia 60 000 km ročne. K plnému využitiu temperamentu motora by sa hodili ostrejšie brzdy, menej citlivé na prehriatie. Okrem sily motora nás príjemne prekvapila spotreba rodinného šporťáka v päťdverovom vyhotovení. Pri rodinnom štýle jazdy sme sa priblížili k osemlitrovej priemernej spotrebe (výrobca udáva 7,9). Akonáhle sme neodolali silnému pokušeniu, spotreba sa stabilizovala na 12,8 l/100 km.

Nové GTI sa zaradilo tam, kde patrí, teda medzi najlepšie sériovo vyrábané športové kompakty formujúce životný štýl. Motor, prevodovka, sedadlá , volant a nádherný zvuk výfuku pri preraďovaní sú také, ako majú byť. V čase testu sme nepoznali ešte presnú cenu pre slovenský trh, no podľa odhadov bude GTI v závislosti od vybavenia a prevodovky stáť od 1,1 do 1,4 milióna Sk. Na kompaktný rodinný automobil je to vskutku veľa, nehovoriac o tom, že tento „gangster“ vás veľmi ľahko vtiahne za hranu platných pravidiel zákona o cestnej premávke. Na druhej strane súčasné GTI je viac než len najsilnejšia verzia Golfa.


Zadné partie GTI vyzerajú mierumilovne, kým predná maska s veľkou mriežkou (štruktúra s motívom včelieho plástu), nápisom GTI a červeným pásikom vyzerá mimoriadne dravo. Tvar nárazníka a spojlera bol optimalizovaný tak, aby sa k brzdám i motoru dostalo čo najviac vzduchu. Zámena GTI s „obyčajným“ modelom VW Golf je vylúčená, aspoň odpredu.


Letné pneumatiky majú väčšie a krajšie disky, my sme však skúšali GTI na zimných plášťoch a štandardných 16 palcových diskoch z ľahkej zliatiny. Červené strmene bŕzd sú neoddeliteľnou súčasťou športových automobilov. Brzdy nás nesklamali pri občasnom prudkom brzdení z vysokých rýchlostí. Rýchlu jazdu na kľukatých cestách, kde sa intenzívne brzdí dosť často, znášali horšie a ich účinok pri prehriatí citeľne klesal.

 

Sedadlá držia telo ako kliešť. Milovníci športovej jazdy oželejú aj komplikovanejšie nasadanie, len aby mohli sedieť v príjemne tuhých „korýtkach“.

 

Stupnica tachometra má maximum (300km/h) až prehnane vysoké, ale ten pohľad stojí zato. Nehovoriac o údive chlapcov, ktorí cez determálne sklá nazerajú do interiéru zaparkovaného Golfu GTI a hľadajú magický údaj na tachometri.

 

 

Koncovka výfuku na pohľad nevyzerá vôbec výnimočne, ale ten zvuk, čo odtiaľ vychádza, rozbúcha srdce, zvlášť pri preraďovaní pod plným plynom. Akustika výfuku patrí medzi najsilnejšie zážitky z GTI.

Praktickým doplnkom v rýchlom aute sú sieťky, ktoré malé predmety dokonale obopnú, aby pri prudkom zrýchlení nedostávali krídla.

 

 

 

 

 


V tesnom závese za VW Golf R32

Dynamické vlastnosti modelov GTI sa z generácie na generáciu zlepšujú. Súčasné GTI sa takmer dostalo na úroveň „ostrého“ modelu Golf R32 s 3,2 litrovým šesťvalcovým motorom. Zaujímalo nás, ako dopadne porovnanie komerčne ladeného GTI piatej generácie a „kusovky“ R32 postavenej na báze štvrtej generácie. Papierové výhody Golfu R32 sú jasné : pohon všetkých kolies a silnejší motor. Nové GTI má kontinuálny ťah turbomotora od nízkych až do vysokých otáčok a rýchle radenie prevodovky DSG s minimálnymi stratami v ťahu motora. Naše porovnanie oboch verzií sa obmedzilo na jazdné dojmy a klasický šprint zo „semafóru“, kde si každý majiteľ takéhoto auta rád dokáže, akú mašinu vlastní. Vonkajšie prejavy oboch Golfov sú rôzne, pretože šesťvalec R32 vo vysokých otáčkach doslova spieva až okoloidúcim a posádke naskakuje husia koža. Vďaka pohonu všetkých kolies z miesta doslova odstrelí bez zbytočného preklzávania a pískania pneumatík. Medzinápravová spojka Haldex však neustále rozdeľuje krútiaci moment tak, aby 241 koní zostalo na ceste. VW Golf GTI naproti tomu necháva vodičovi priestor na prácu s ručnou brzdou a plynom v oveľa väčšej miere. Kým R32 potrebuje na otočenie sa pod plynom veľký priestor nové GTI sa s pomocou ručnej brzdy a obrovského výkonu otočí aj v jednom pruhu cesty. GTI skrátka ponúka viac zábavy a možností ako sa hrať s autom. Silnejší Golf R32 má však stále navrch, ak sa dostane do patričných otáčok. Navyše vo vysokých rýchlostiach ide ako v koľajniciach, nehovoriac o trakcii na šmykľavom povrchu. V šprinte vyšli na povrch dve očakávané skutočnosti. R32 bez jediného zbytočného preklzu kolies prejde pár metrov, kým DSG sa snaží pohnúť s pretáčajúcimi sa kolesami. V aute bez spojky vodič iba ťažko koriguje preklz kolies a tým sú straty pri rozbehu veľké. Až keď sme zapli protipreklzový systém a pridusili sme GTI pred štartom ručnou brzdou, strata bola výrazne menšia. V polovici šprintu GTI začalo ukrajovať zo straty až sa pomaly dostávalo na úroveň R32. Pre krátkosť času sme nemohli porovnať obe autá podrobnejšie, ale už prvé kontakty ukázali, že nové GTI rúbe vysoko a dokáže s nafúkanou R32-kou hrať vyrovnanú partiu.

VW Golf V. GTI verzus VW Glof IV. 1,8T

Pred koncom existecie štvrtej generácie VW Golf sa na trhu objavila verzia 1,8 T s výkonom 180 k. Porovnanie nového GTI s najsilnejším štvorvalcom predchádzajúcej generácie dopadlo podľa očakávania. Golf GTI DSG na štarte mierne stratil, ale následne išiel výrazne dopredu. Posun medzi generáciami je citeľný vo všetkých smeroch. Nehovoriac o sedadlách, stvárnení prístrojovej dosky a jazdných vlastnostiach. Na druhej strane ojazdený a stále temperamentný Golf IV 1,8T sa dá kúpiť za výrazne nižšiu cenu než nové ale lepšie GTI.

 

 

Doteraz najsilnejší šesťvalcový Golf R32 neprišiel o svoj trón, ale GTI ním poriadne otriaslo. Následovník VW Golf R32 bude musieť poskočiť o niečo vyššie, aby sa zachoval rozdiel medzi GTI a šesťvalcovým Golfom.

 

Pod kapotami troch najsilnejších Golfov drieme dovedna 621 koní. Najpredávanejší automobil kompaktnej triedy je teda dobre vyzbrojený v každej generácii. Navyše modely GTI v sebe ukrývajú slušný komerčný potenciál, pretože od roku 1976 sa ich predalo viac ako 1,5 milióna kusov. Priemerný ročný predaj je 52 000 kusov GTI.

 

 

VW Golf V. GTI
Motor : 2,0 TFSI
Objem : 1984 cm3
Výkon : 147 kW/200k
Krútiaci moment: 280 Nm
Zrýchlenie: 6,9s
Max. rýchlosť: 235 km/h

 

 

 

VW Golf IV. 1,8 T
Motor : 1,8 T
Objem : 1781 cm3
Výkon : 132 kW/180k
Krútiaci moment: 235 Nm
Zrýchlenie: 7,9 s
Max. rýchlosť: 222 km/h

 

 

 

VW Golf R32
Motor : 3,2
Objem : 3189 cm3
Výkon : 177 kW/241k
Krútiaci moment: 320 Nm
Zrýchlenie: 6,6 s
Max. rýchlosť: 247 km/h



Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  2. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  3. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  4. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  5. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  6. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  7. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  8. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  9. Najužitočnejšia appka
  10. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  1. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  2. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  3. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  4. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  5. Polus Market – trh v srdci nákupného centra
  6. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  7. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  8. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  9. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  10. Bratislava dostane o rok nový mestský bulvár
  1. Najužitočnejšia appka 16 526
  2. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 15 107
  3. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 948
  4. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 10 576
  5. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 10 427
  6. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 569
  7. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 327
  8. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 5 788
  9. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 3 609
  10. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu 2 418

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Biskupov prípad údajného obťažovania už rieši prokuratúra

Polícia tvrdí, že skutok sexuálneho zneužívania sa nestal.

Podcast Za Volantom

Za volantom: Aké sú najväčšie chyby slovenských vodičov?

Spúšťame nový týždenný podcast o autách.

ŠPORT

Hrdina Trnavy: Hrám v tretej lige a o pár dní rozhodnem proti Bruselu

Anderlecht zaskočil najmladší Trnavčan.

DOMOV

Odchod Matoviča už Danko nerieši, poslanci o ňom nehlasovali

Výbor navrhol pokutu ešte vlani v marci.

Neprehliadnite tiež

Podcast Za Volantom

Za volantom: Aké sú najväčšie chyby slovenských vodičov?

Spúšťame nový týždenný podcast o autách.

Centrum Paríža bude raz za mesiac bez áut

Opatrenia sa budú opakovať každú prvú nedeľu v mesiaci.

Peugeot zabalil budúcnosť do minulosti a predstavuje koncept e-Legend

Elektromobil zrýchli z nuly na sto pod štyri sekundy.

Doručovateľské dodávky chce Renault zmeniť na inteligentný vlak

Najnovší koncept EZ-PRO je jednou z vízií o preprave tovaru v budúcnosti.

Už si len tak nezatiahnete. Z áut sa vytráca ručná brzda

Mechanickú brzdu majú len malé lacné autá.