SME
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Dopravné nehody chodcov a cyklistov spôsobujú väčšinou oni sami

Bratislava 4. januára (TASR) - Na území Bratislavy došlo za minulý rok celkom k 291 dopravným nehodám, ktoré zapríčinili, alebo sa na nich podieľali ...

Bratislava 4. januára (TASR) - Na území Bratislavy došlo za minulý rok celkom k 291 dopravným nehodám, ktoré zapríčinili, alebo sa na nich podieľali chodci a cyklisti. Zomrelo pri nich 18 ľudí, 89 sa zranilo ťažko a 167 ľahko.

Podľa riaditeľa Krajského dopravného inšpektorátu KR PZ v Bratislave Alexandra Vajdu sú za vznik spomínaných dopravných nehôd zodpovední v prevažnej miere práve chodci a cyklisti. Zároveň pri dopravnej nehode nesú aj najväčšie riziko poškodenia svojho zdravia.

Z informácií bratislavského dopravného inšpektorátu vyplýva, že cyklisti boli v minulom roku účastníkmi 30 dopravných nehôd. Sami z toho zavinili 21 nehôd. Chodci boli účastníkmi 261 dopravných nehôd, z ktorých 146 spôsobili sami.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Krajský dopravný inšpektorát upozorňuje chodcov a cyklistov na nebezpečenstvo, ktoré im hrozí na komunikáciách. Okrem všeobecného upozornenia na povinnosť jazdiť za zníženej viditeľnosti na osvetlenom bicykli, odporúča používať reflexné, či aspoň sýto farebné oblečenie.

Chodci ako účastníci cestnej premávky sú okrem toho povinní dodržiavať pravidlá cestnej premávky. Musia používať predovšetkým chodník a na chodníku chodiť vpravo. Po krajnici smú ísť maximálne dvaja vedľa seba. Ak je v blízkosti križovatky s riadenou premávkou priechod pre chodcov, nadchod alebo podchod, chodec smie prechádzať len tade. Nesmie prekonávať zábradlie, ani iné zábrany. Mimo priechod smie cez vozovku prechádzať len kolmo na jej os. Pred vstupom na vozovku sa chodec musí presvedčiť, či mu nehrozí nebezpečenstvo. Len čo vstúpi na vozovku, nesmie sa tam bezdôvodne zdržiavať ani zastavovať. Chodci, ktorí prechádzajú cez priechod pre chodcov, musia brať ohľad na vodičov prichádzajúcich vozidiel najmä tým, že neprechádzajú jednotlivo, ale v skupinách. To platí aj voči vodičom odbočujúcim na cestu, cez ktorú chodci prechádzajú. V iných prípadoch chodci smú prechádzať cez vozovku, len ak s ohľadom na vzdialenosť a rýchlosť jazdy prichádzajúcich vozidiel nedonútia ich vodičov na zmenu smeru, alebo rýchlosti jazdy.

Skryť Vypnúť reklamu

Upravené sú i povinnosti cyklistov jazdiacich po pozemných komunikáciách. Na bicykli majú jazdiť pri pravom okraji vozovky, prípadne po pravej krajnici vozovky ak tým neohrozujú chodcov. Pri zníženej viditeľnosti cyklisti nesmú jazdiť bez osvetlenia bicykla. Cyklisti smú jazdiť len jednotlivo za sebou, nesmú jazdiť bez držania riadidiel, držať sa iného vozidla, viesť počas jazdy druhý bicykel, ručný vozík, psa ani iné zviera. Pri jazde musia mať nohy na pedáloch. Na jednomiestnom bicykli nie je dovolené jazdiť dvom osobám. Osoba mladšia ako 10 rokov smie na ceste s výnimkou poľných a lesných ciest a obytných zón jazdiť na bicykli len pod dohľadom osoby staršej ako 15 rokov, ktorá je dostatočne spôsobilá, aby na ňu riadne dozrela.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  2. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  8. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  9. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  10. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 30 567
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 27 986
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 413
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 112
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 845
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 322
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 490
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 558
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 287
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 5 005
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ako prvý dostal vakcínu proti covidu profesor Krčméry.
Dobré ráno

Dobré ráno: Kotleba je navždy vodca, fašisti sa hádajú

Prečo nastal rozkol v ĽSNS.

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Holý o výnimke nehovoril pravdu, papalášizmus dokazuje úspešný vedec

Pracuje v Anglicku, žiadosť mu zamietli.

Podpredseda vlády pre legislatívu a strategické plánovanie Štefan Holý (Sme rodina)
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Kotlebovci sa bijú o peniaze

Milióny od štátu už zamávali aj inou čeliadkou.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Koľko elektromobilov sa za rok predalo na Slovensku?

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.
Dacia Sandero a Sandero Stepway.
Volkswagen Polo Harlekin
Subaru Legacy Wagon