SME
Utorok, 25. január, 2022 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Dlhodobý test : Dacia Logan 1,4

Po boku lacných ale malých automobilov sa na trhu objavil skutočný rodinný sedan s priestranným interiérom, veľkým batožinovým priestorom a výbornou cenou. Jeho kvality a nedostatky odhalí dlhodobý test.

Pozornosť bežných slovenských motoristov sa stále viac upriamuje na lacné autá , ktoré dokážu za primeranú cenu splniť rodinné, prípadne pracovné požiadavky. Po boku lacných ale malých automobilov sa na trhu objavil skutočný rodinný sedan s priestranným interiérom, veľkým batožinovým priestorom, výbornou cenou. Dacia sa na Slovensko dováža s prestávkami od roku 1972 a po spočiatku vydarenom okopírovaní modelu Renault 12 začala kvalita automobilov Dacia klesať, čím utrpela povesť značky. Prerod Dacie na modernú automobilku vyvrcholil až vlani príchodom modelu Logan, ktorý vyvinul Renault a za jeho výrobu, predaj a servis prevzal plnú zodpovednosť.

Prístupné rodinné auto je na svete a podľa prvých skúšobných jázd možno povedať, že jazdí primerane svojej cene a poslaniu. Aký však bude Logan po rokoch a po najazdení väčšieho počtu kilometrov? Táto otázka trápila aj nás a preto sme sa podujali na dlhodobý test Dacie Logan (50 000 km). Na realizovaní testu sa podieľajú špecializovaní redaktori denníka SME, rádia Expres a motoristického mesačníka Autožurnál. Plánovaný termín ukončenia testu je november tohto roku. A až po ukončení a vyhodnotení testu budeme vedieť aspoň čiastočne odpovedať na otázky týkajúce sa kvalít Dacie Logan.

Červená Dacia Logan sa bude na cestách Slovenska i Európy preháňať až do novembra, kedy by mal test vyvrcholiť. Prvé vážnejšie výsledky i samotné auto bude k nahliadnutiu aj na Autosalóne v Nitre. Zatiaľ máme k dispozícii prvé vstupné merania na špecializovaných meracích zariadeniach v servise.


Výber vozidla

Kritériom pri výbere testovacieho Loganu bola cena do 300 000 Sk, teda verzia Ambiance (279 990 Sk) s príplatkovým posilňovačom riadenia. Dacia Logan s klimatizáciou, a ABS zasahuje do vyššej cenovej kategórie a naopak najlacnejší model bez posilňovača riadenia, bez stabilizátora prednej nápravy a bez centrálneho zamykania poskytuje veľmi nízky štandard. Súčasné lacné rodinné auto by podľa nás malo mať aspoň dva airbagy, centrálne zamykanie, posilňovač riadenia a veľký batožinový priestor. Náš Logan tieto požiadavky spĺňa s výnimkou spolujazdcovho airbagu, ktorý sa do sumy 300 000 nevošiel. Celú vzdialenosť 50 000 km najazdíme na aute bez klimatizácie a prvkov, ktorými sú obyčajne testovacie autá prepchaté, aby sme ostali oboma nohami na zemi a v realite lacných automobilov. V súlade s cenou a požiadavkami trhu sme zvolili aj motor objemu 1,4 litra a výkonu 55 kW. Celková cena automobilu je 292 800 Sk, s tým, že zákazník si môže zvoliť buď autorádio z príplatkového zoznamu (8 900 Sk) alebo zaobstarať vlastné, aby sa cena vmestila do 300 000 Sk. Z tohto dôvodu nerátame autorádio do celkovej ceny vozidla.

Zoznam základného i príplatkového vybavenia vozidla

Sériové vybavenie modelu Ambiance za 279 900 Sk 

 trojbodové pásy na všetkých sedadlách, airbag vodiča, tretie brzdové svetlo, otáčkomer, výškovo nastaviteľné opierky hlavy na všetkých sedadlách, príprava na autorádio, imobilizér, centrálne zamykanie, tónované sklá, výškovo nastaviteľné bezpečnostné pásy vpredu, uzavretá recirkulácia vzduchu, nárazníky vo farbe karosérie, manuálne ovládanie spätných zrkadiel z interiéru

Príplatkové vybavenie 

 Posilňovač riadenia (12 900 Sk) a autorádio (8 900 Sk)

Slávnostný začiatok
Náš zámer zorganizovať dlhodobý test ľudového rodinného automobilu zaujal aj mimoriadnu a splnomocnenú veľvyslankyňu Rumunska na Slovensku, jej excelenciu Valerica Epure, ktorá nám slávnostne odovzdala kľúče od nového auta. Dacia Logan 1,4 Ambiance mala v čase preberania najazdených 11 km a do konca testu na jej tachometri pribudne minimálne 49 989 km. Pani veľvyslankyňa v krátkom rozhovore vyjadrila presvedčenie, že Dacia Logan nás nesklame ani v náročných podmienkach testu a bude dobrou správou o kvalite práce v reštrukturalizovanej továrni Dacia. Zároveň podotkla, že Rumunsko má okrem prírodných krás, mora, delty rieky Dunaj aj perspektívnu automobilku a veľký ľudský potenciál. Málo kto vraj vie, že v Rumunsku vyrastajú aj schopní IT odborníci.

Kľúče od vozidla odovzdala zástupcom denníka SME (vľavo) a motoristického mesačníka Autožurnál (vpravo) mimoriadna a splnomocnená veľvyslankyňa Rumunska na Slovensku, jej Excelencia Valerica Epure (v strede).

Priebeh testu
Celý dlhodobý test rozdelíme do niekoľkých tematických častí závislých na spôsobe používania a situáciách, do akých sa dostane rodinné i firemné auto.
Za volantom sa v pravidelných intervaloch vystrieda niekoľko vodičov s rôznym štýlom jazdy a v úplne inom prostredí. Istý čas bude Dacia jazdiť iba v uliciach mesta, a minimálne taký istý čas budeme venovať jazdeniu na vidieku a na jeho menej kvalitných cestách. V pláne máme vyskúšať Logan v službách drobných živnostníkov, poľovníkov, prípadne rybárov alebo športovcov. Súčasťou testu bude reportážna cesta do Čiernej Hory a Chorvátska, prípadne Talianska, kde vlastnou dopravou cestujú tisíce Slovákov. V pravidelných intervaloch budeme vyhodnocovať náklady na palivo prípadne iné náplne spojené s prevádzkou.

Okrem celkovej spotreby analyzujeme spotrebu v meste, mimo mesta a na dovolenkových cestách. Hoci ide o veľký počet najazdených kilometrov, nepodarí sa nám zažiť zimu na cestách a tiež nemôžeme pozorovať vplyv času na auto, pretože náš test bude trvať iba 7 mesiacov. Aby sme eliminovali tento nedostatok, posnažíme sa Logan zaťažiť až na hranicu extrémneho spôsobu používania.
Testovaný exemplár doslova bije do očí a na uliciach vzbudzuje pozornosť okoloidúcich aj napriek tomu, že Logan začína byť celkom bežným zjavom na našich cestách. Či dokáže zatieniť českú Škodu, ukáže čas. Vo východnej Európe sa rozbehol predaj tak dobre, že prvenstvo Fabie bude ohrozené. Na Slovensku si zatiaľ na predaje Škody Fabie netrúfol.

Prvé merania
Na Logane sme najazdili prvých dvetisíc kilometrov a v autoservise sme zmerali účinnosť bŕzd a tlmičov. Na základe skúsenosti z iných testov očakávame, že motor si časom „sadne“ a tým sa zníži spotreba a zlepšia sa dynamické parametre. Zmeny budeme zisťovať po najazdení 10 000 až 20 000 km. Presné merania patria do stáleho programu dlhodobého testu, pretože jedna vec je subjektívny dojem z jazdy a auta, na ktoré si vodič časom zvykne a druhá vec sú výsledky meracej techniky.

 

Vstupná kontrola podvozka

Hmotnosť vozidla s vodičom : 1017 kg
Zaťaženie prednej nápravy : 620 kg
Zaťaženie zadnej nápravy : 397 kg

Účinnosť tlmičov na prednej náprave
Ľavý predný: 74%
Pravý predný: 65 %
Nesúmernosť účinku tlmičov na prednej náprave: 12 %

Účinnosť tlmičov na zadnej náprave
Ľavý zadný : 75%
Pravý zadný : 73%
Nesúmernosť účinku na zadnej náprave : 2%

Brzdy na prednej náprave
Brzdná sila ľavej strany: 2,18 kN
Brzdná sila pravej strany: 2,03 kN
Nesúmernosť bŕzd na prednej náprave : 7%

Brzdy na zadnej náprave
Brzdná sila ľavej strany: 0,97 kN
Brzdná sila pravej strany: 1,27, kN
Nesúmernosť bŕzd na prednej náprave : 24%
Maximálna momentálna nesúmernosť brzdného účinku: 28%

Ručná brzda
Maximálna brzdná sila ľavej strany: 0,97 kN
Maximálna brzdná sila pravej strany: 1,15 kN
Hranicu zablokovania dosiahlo pravé koleso.

Ovalita predných bŕzd
Ľavá strana : +/- 9%
Pravá strana: +/- 8%

Ovalita zadných bŕzd
Ľavá strana : +/- 9%
Pravá strana: +/- 8%

Brzdy ako celok
Celková sila prevádzkových dvojokruhových bŕzd : 6,45 kN
Celková účinnosť bŕzd : 64 %

Hodnotenie výsledkov vstupnej kontroly podvozka
Dacia Logan vyhovela v hodnotení všetkých parametrov a neprekročila normované hodnoty. Tesne pod hranicou krajnej hodnoty bola ovalita bŕzd, čo môže byť spôsobené aj nízkym počtom najazdených kilometrov, preto budeme tento parameter sledovať po najazdení väčšieho počtu kilometrov. O niečo lepšia mohla byť súmernosť účinku predných tlmičov a zadných bŕzd.

Prvé dojmy po začiatku testu

Náš dobrý dojem z vozidla je iste ovplyvnený ešte nízkym počtom kilometrov a preto sme zvedavý na vývoj technického stavu s pribúdajúcou záťažou. V úvodnej fáze sme sa snažili zabehnúť motor v pokojnom režime, za čo sa nám odmenil priemernou spotrebou 6,2 l/100 km. Väčšiu časť úvodu testu sme však najazdili na cestách mimo mesta. Vnútorný priestor (šírka v oblasti ramien, výška a priestor na nohy) patrí k najväčším plusom Loganu a v tejto cenovej hladine neexistuje rovnako priestranné vozidlo. Do vyššie položených sedadiel sa ľahko nastupuje a všetky tri miesta na sedenie sú vybavené trojbodovými bezpečnostnými pásmi (predné pásy sú výškovo nastaviteľné). K ergonómii pracoviska vodiča i stvárneniu prístrojovej dosky nemáme vážnejšie výhrady. Akurát ovládače vykurovacej a ventilačnej sústavy sú nízko a plynový pedál je voči brzdovému umiestnený príliš hlboko. K priestrannému interiéru patrí nadštandardný batožinový priestor objemu 510 l. Ako mnoho karosérií typu sedan aj táto ponúka obmedzený nakladací otvor a nesklápateľné operadlá zadných sedadiel. Otváranie batožinového priestoru kľúčom (otváranie z miesta vodiča nie je v ponuke) je nepraktické, na druhej strane nikdy nenecháte veko kufra odomknuté. Obavy z vyslovene nebezpečných jazdných vlastností Loganu iba preto, že je to Dacia, sú neopodstatnené. Nakoľko naša testovaná verzia má posilňovač riadenia, privítali by sme širšie pneumatiky s nižším profilovým číslom. Motor Renault 1,4i s prijateľnou dynamikou sa vo vyšších rýchlostiach s veľkým autom zapotí, ale na diaľnici s rezervou udržiava rýchlosť okolo 130 km/h. Vyššie rýchlosti nás čakajú po zabehnutí motora. Skúšaný exemplár bol paradoxne najhlučnejší pásme otáčok od 3500 do 4100 ot/min. Vo vyšších otáčkach išiel subjektívne tichšie.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zánik platobných kariet. Ako budú vyzerať platby budúcnosti?
  2. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť
  3. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  4. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  5. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  6. Mecom ide na zelenú
  7. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  8. Marrákeš je červená perla Maroka
  9. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať
  10. F&F Slovensko je najdôveryhodnejšou odevnou značkou na trhu
  1. Slovensko uvažuje! Video so ŠOKOM má už vyše 900-tisíc videní
  2. Developer Mint Investments získal prvenstvo v CIJ Awards 2021
  3. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  4. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  5. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť
  6. Viac ihrísk aj bylinkových záhrad vo vašom okolí.
  7. Plánujete kúpu nehnuteľnosti ? Správajte sa ako investor
  8. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  9. Union prichádza s novinkami pre diabetológov
  10. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  1. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty 7 761
  2. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom 4 335
  3. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny 4 025
  4. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 3 773
  5. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 3 587
  6. Predplatné SME.sk len za 29 eur 3 581
  7. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 € 2 599
  8. Marrákeš je červená perla Maroka 2 327
  9. Mecom ide na zelenú 2 267
  10. Poisťovne pod značkou Union prichádzajú na prvú pobočku pošty 1 134
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vojenský stan pred nemocnicou v Kežmarku, ktorý slúži na triáž pacientov a zdravotníckeho personálu.

Poľné nemocnice sa zatiaľ nezriaďujú.


7 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Prečo sa debata o obrannej dohode tak zvrhla?


a 2 ďalší 5 h

Neprehliadnite tiež

Škoda 110 R

Na ich siluetu nadviaže nová verzia elektrického Enyaqu.


21 h
Citroën C3 Aircross a Hyundai Bayon

Zaujímavému štvorvalcu Hyundaiu mimo mesta dochádza dych.


22. jan
Kia Sephia

Sephia na Slovensku úspech nemala.


21. jan
Skica konceptu Fiat Centoventi ako nástupcu Pandy.

Talianska značka sa prebudí z agónie.


19. jan

Blogy SME

  1. Anna Milanová: Z dekoratívnej tvorby...
  2. Matúš Lazúr: Pandémia sa nám zrejme chýli ku koncu. Jej dôsledky však len začnú.
  3. Zuza Kumanova: Štatistický úrad SR zverejnil výsledky postojových otázok zo Sčítanie obyvateľov, domov a bytov 2021
  4. Miriam Studeničová: Ako ďalej? Pokrok nebude umožnený nehodným!
  5. Robert Škerko: Zimná dovolenka v Terchovej.
  6. Kristína Jakubičková: Zápisky z psychiatrie alebo ako prežiť a nezblázniť sa
  7. Tomáš Harustiak: Ježišova identita sa stratila vo vzduchoprázdne
  8. Roman Kebísek: Básnik Krasko a Groeblová
  1. Pavel Macko: Vodka a cigary? 13 096
  2. Michal Porubän: Tak si tu žijeme - poslanec Blaha je zaočkovaný a Žilinka nechce zverejniť zmluvu čo podpísal v Rusku :) 5 985
  3. Lórant Kulík: URBEX: Keď prejdete v Košiciach na ulici kpt.Nálepku cez (ne)utajenú pasáž, zapne sa časostroj 5 534
  4. Tereza Krajčová: Anglický denník: 21. Posledné razy, ktoré mi zlomili srdce 4 571
  5. Martin Ondráš: Keď sa podvod a klamstvo tvári ako etalón morálky 4 542
  6. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta? 4 274
  7. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: V roku 2022 pôjdu do dôchodku tisícky ľudí. Ste pripravené a pripravení? 4 218
  8. Vanda Tuchyňová: Primátor chce ukázať rešpekt a silu, Žilinu však obracia smerom k Jánovi Slotovi ! 3 840
  1. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  2. Jiří Ščobák: Proč má akvarista začátečník dlouho čekat, než vloží do akvária ryby? (v rostlinných akváriích se substrátem)
  3. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  4. Jiří Ščobák: Připravované důchodové reformy na Slovensku: V 3. pilíři se neudělá mnoho, 2. vypadá optimističtěji
  5. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  6. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  7. Jiří Ščobák: Jsou poplatky v slovenských bankách vysoké? Dá se jim vyhnout? Které jsou skryté?
  8. Jiří Ščobák: Novak Djoković pravděpodobně pozitivní test neměl. Oslava poštovní známky a akce s dětmi to dokazují
Skryť Zatvoriť reklamu