ROZBEHLI SME TEST LACNÉHO RODINNÉHO AUTA NA 50 000 KM

Dlhodobý test : Dacia Logan 1,4

Po boku lacných ale malých automobilov sa na trhu objavil skutočný rodinný sedan s priestranným interiérom, veľkým batožinovým priestorom a výbornou cenou. Jeho kvality a nedostatky odhalí dlhodobý test.

Pozornosť bežných slovenských motoristov sa stále viac upriamuje na lacné autá , ktoré dokážu za primeranú cenu splniť rodinné, prípadne pracovné požiadavky. Po boku lacných ale malých automobilov sa na trhu objavil skutočný rodinný sedan s priestranným interiérom, veľkým batožinovým priestorom, výbornou cenou. Dacia sa na Slovensko dováža s prestávkami od roku 1972 a po spočiatku vydarenom okopírovaní modelu Renault 12 začala kvalita automobilov Dacia klesať, čím utrpela povesť značky. Prerod Dacie na modernú automobilku vyvrcholil až vlani príchodom modelu Logan, ktorý vyvinul Renault a za jeho výrobu, predaj a servis prevzal plnú zodpovednosť.

Prístupné rodinné auto je na svete a podľa prvých skúšobných jázd možno povedať, že jazdí primerane svojej cene a poslaniu. Aký však bude Logan po rokoch a po najazdení väčšieho počtu kilometrov? Táto otázka trápila aj nás a preto sme sa podujali na dlhodobý test Dacie Logan (50 000 km). Na realizovaní testu sa podieľajú špecializovaní redaktori denníka SME, rádia Expres a motoristického mesačníka Autožurnál. Plánovaný termín ukončenia testu je november tohto roku. A až po ukončení a vyhodnotení testu budeme vedieť aspoň čiastočne odpovedať na otázky týkajúce sa kvalít Dacie Logan.

Červená Dacia Logan sa bude na cestách Slovenska i Európy preháňať až do novembra, kedy by mal test vyvrcholiť. Prvé vážnejšie výsledky i samotné auto bude k nahliadnutiu aj na Autosalóne v Nitre. Zatiaľ máme k dispozícii prvé vstupné merania na špecializovaných meracích zariadeniach v servise.


Výber vozidla

Kritériom pri výbere testovacieho Loganu bola cena do 300 000 Sk, teda verzia Ambiance (279 990 Sk) s príplatkovým posilňovačom riadenia. Dacia Logan s klimatizáciou, a ABS zasahuje do vyššej cenovej kategórie a naopak najlacnejší model bez posilňovača riadenia, bez stabilizátora prednej nápravy a bez centrálneho zamykania poskytuje veľmi nízky štandard. Súčasné lacné rodinné auto by podľa nás malo mať aspoň dva airbagy, centrálne zamykanie, posilňovač riadenia a veľký batožinový priestor. Náš Logan tieto požiadavky spĺňa s výnimkou spolujazdcovho airbagu, ktorý sa do sumy 300 000 nevošiel. Celú vzdialenosť 50 000 km najazdíme na aute bez klimatizácie a prvkov, ktorými sú obyčajne testovacie autá prepchaté, aby sme ostali oboma nohami na zemi a v realite lacných automobilov. V súlade s cenou a požiadavkami trhu sme zvolili aj motor objemu 1,4 litra a výkonu 55 kW. Celková cena automobilu je 292 800 Sk, s tým, že zákazník si môže zvoliť buď autorádio z príplatkového zoznamu (8 900 Sk) alebo zaobstarať vlastné, aby sa cena vmestila do 300 000 Sk. Z tohto dôvodu nerátame autorádio do celkovej ceny vozidla.

Zoznam základného i príplatkového vybavenia vozidla

Sériové vybavenie modelu Ambiance za 279 900 Sk 

 trojbodové pásy na všetkých sedadlách, airbag vodiča, tretie brzdové svetlo, otáčkomer, výškovo nastaviteľné opierky hlavy na všetkých sedadlách, príprava na autorádio, imobilizér, centrálne zamykanie, tónované sklá, výškovo nastaviteľné bezpečnostné pásy vpredu, uzavretá recirkulácia vzduchu, nárazníky vo farbe karosérie, manuálne ovládanie spätných zrkadiel z interiéru

Príplatkové vybavenie 

 Posilňovač riadenia (12 900 Sk) a autorádio (8 900 Sk)

Slávnostný začiatok
Náš zámer zorganizovať dlhodobý test ľudového rodinného automobilu zaujal aj mimoriadnu a splnomocnenú veľvyslankyňu Rumunska na Slovensku, jej excelenciu Valerica Epure, ktorá nám slávnostne odovzdala kľúče od nového auta. Dacia Logan 1,4 Ambiance mala v čase preberania najazdených 11 km a do konca testu na jej tachometri pribudne minimálne 49 989 km. Pani veľvyslankyňa v krátkom rozhovore vyjadrila presvedčenie, že Dacia Logan nás nesklame ani v náročných podmienkach testu a bude dobrou správou o kvalite práce v reštrukturalizovanej továrni Dacia. Zároveň podotkla, že Rumunsko má okrem prírodných krás, mora, delty rieky Dunaj aj perspektívnu automobilku a veľký ľudský potenciál. Málo kto vraj vie, že v Rumunsku vyrastajú aj schopní IT odborníci.

Kľúče od vozidla odovzdala zástupcom denníka SME (vľavo) a motoristického mesačníka Autožurnál (vpravo) mimoriadna a splnomocnená veľvyslankyňa Rumunska na Slovensku, jej Excelencia Valerica Epure (v strede).

Priebeh testu
Celý dlhodobý test rozdelíme do niekoľkých tematických častí závislých na spôsobe používania a situáciách, do akých sa dostane rodinné i firemné auto.
Za volantom sa v pravidelných intervaloch vystrieda niekoľko vodičov s rôznym štýlom jazdy a v úplne inom prostredí. Istý čas bude Dacia jazdiť iba v uliciach mesta, a minimálne taký istý čas budeme venovať jazdeniu na vidieku a na jeho menej kvalitných cestách. V pláne máme vyskúšať Logan v službách drobných živnostníkov, poľovníkov, prípadne rybárov alebo športovcov. Súčasťou testu bude reportážna cesta do Čiernej Hory a Chorvátska, prípadne Talianska, kde vlastnou dopravou cestujú tisíce Slovákov. V pravidelných intervaloch budeme vyhodnocovať náklady na palivo prípadne iné náplne spojené s prevádzkou.

Okrem celkovej spotreby analyzujeme spotrebu v meste, mimo mesta a na dovolenkových cestách. Hoci ide o veľký počet najazdených kilometrov, nepodarí sa nám zažiť zimu na cestách a tiež nemôžeme pozorovať vplyv času na auto, pretože náš test bude trvať iba 7 mesiacov. Aby sme eliminovali tento nedostatok, posnažíme sa Logan zaťažiť až na hranicu extrémneho spôsobu používania.
Testovaný exemplár doslova bije do očí a na uliciach vzbudzuje pozornosť okoloidúcich aj napriek tomu, že Logan začína byť celkom bežným zjavom na našich cestách. Či dokáže zatieniť českú Škodu, ukáže čas. Vo východnej Európe sa rozbehol predaj tak dobre, že prvenstvo Fabie bude ohrozené. Na Slovensku si zatiaľ na predaje Škody Fabie netrúfol.

Prvé merania
Na Logane sme najazdili prvých dvetisíc kilometrov a v autoservise sme zmerali účinnosť bŕzd a tlmičov. Na základe skúsenosti z iných testov očakávame, že motor si časom „sadne“ a tým sa zníži spotreba a zlepšia sa dynamické parametre. Zmeny budeme zisťovať po najazdení 10 000 až 20 000 km. Presné merania patria do stáleho programu dlhodobého testu, pretože jedna vec je subjektívny dojem z jazdy a auta, na ktoré si vodič časom zvykne a druhá vec sú výsledky meracej techniky.

 

Vstupná kontrola podvozka

Hmotnosť vozidla s vodičom : 1017 kg
Zaťaženie prednej nápravy : 620 kg
Zaťaženie zadnej nápravy : 397 kg

Účinnosť tlmičov na prednej náprave
Ľavý predný: 74%
Pravý predný: 65 %
Nesúmernosť účinku tlmičov na prednej náprave: 12 %

Účinnosť tlmičov na zadnej náprave
Ľavý zadný : 75%
Pravý zadný : 73%
Nesúmernosť účinku na zadnej náprave : 2%

Brzdy na prednej náprave
Brzdná sila ľavej strany: 2,18 kN
Brzdná sila pravej strany: 2,03 kN
Nesúmernosť bŕzd na prednej náprave : 7%

Brzdy na zadnej náprave
Brzdná sila ľavej strany: 0,97 kN
Brzdná sila pravej strany: 1,27, kN
Nesúmernosť bŕzd na prednej náprave : 24%
Maximálna momentálna nesúmernosť brzdného účinku: 28%

Ručná brzda
Maximálna brzdná sila ľavej strany: 0,97 kN
Maximálna brzdná sila pravej strany: 1,15 kN
Hranicu zablokovania dosiahlo pravé koleso.

Ovalita predných bŕzd
Ľavá strana : +/- 9%
Pravá strana: +/- 8%

Ovalita zadných bŕzd
Ľavá strana : +/- 9%
Pravá strana: +/- 8%

Brzdy ako celok
Celková sila prevádzkových dvojokruhových bŕzd : 6,45 kN
Celková účinnosť bŕzd : 64 %

Hodnotenie výsledkov vstupnej kontroly podvozka
Dacia Logan vyhovela v hodnotení všetkých parametrov a neprekročila normované hodnoty. Tesne pod hranicou krajnej hodnoty bola ovalita bŕzd, čo môže byť spôsobené aj nízkym počtom najazdených kilometrov, preto budeme tento parameter sledovať po najazdení väčšieho počtu kilometrov. O niečo lepšia mohla byť súmernosť účinku predných tlmičov a zadných bŕzd.

Prvé dojmy po začiatku testu

Náš dobrý dojem z vozidla je iste ovplyvnený ešte nízkym počtom kilometrov a preto sme zvedavý na vývoj technického stavu s pribúdajúcou záťažou. V úvodnej fáze sme sa snažili zabehnúť motor v pokojnom režime, za čo sa nám odmenil priemernou spotrebou 6,2 l/100 km. Väčšiu časť úvodu testu sme však najazdili na cestách mimo mesta. Vnútorný priestor (šírka v oblasti ramien, výška a priestor na nohy) patrí k najväčším plusom Loganu a v tejto cenovej hladine neexistuje rovnako priestranné vozidlo. Do vyššie položených sedadiel sa ľahko nastupuje a všetky tri miesta na sedenie sú vybavené trojbodovými bezpečnostnými pásmi (predné pásy sú výškovo nastaviteľné). K ergonómii pracoviska vodiča i stvárneniu prístrojovej dosky nemáme vážnejšie výhrady. Akurát ovládače vykurovacej a ventilačnej sústavy sú nízko a plynový pedál je voči brzdovému umiestnený príliš hlboko. K priestrannému interiéru patrí nadštandardný batožinový priestor objemu 510 l. Ako mnoho karosérií typu sedan aj táto ponúka obmedzený nakladací otvor a nesklápateľné operadlá zadných sedadiel. Otváranie batožinového priestoru kľúčom (otváranie z miesta vodiča nie je v ponuke) je nepraktické, na druhej strane nikdy nenecháte veko kufra odomknuté. Obavy z vyslovene nebezpečných jazdných vlastností Loganu iba preto, že je to Dacia, sú neopodstatnené. Nakoľko naša testovaná verzia má posilňovač riadenia, privítali by sme širšie pneumatiky s nižším profilovým číslom. Motor Renault 1,4i s prijateľnou dynamikou sa vo vyšších rýchlostiach s veľkým autom zapotí, ale na diaľnici s rezervou udržiava rýchlosť okolo 130 km/h. Vyššie rýchlosti nás čakajú po zabehnutí motora. Skúšaný exemplár bol paradoxne najhlučnejší pásme otáčok od 3500 do 4100 ot/min. Vo vyšších otáčkach išiel subjektívne tichšie.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  2. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  3. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  4. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  5. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  6. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  7. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  8. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  9. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  10. Najužitočnejšia appka
  1. Billa otvorila svoju 150. predajňu na Slovensku
  2. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  3. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  5. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  6. Polus Market – trh v srdci nákupného centra
  7. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  8. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  9. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  10. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  1. Najužitočnejšia appka 17 284
  2. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 16 770
  3. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 988
  4. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 604
  5. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 8 878
  6. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 371
  7. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 5 185
  8. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 4 821
  9. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 3 332
  10. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 3 306

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Hamšík vypadol z Ancelottiho zostavy, o odchode neuvažuje

Nerozumiem, odkiaľ tieto správy pochádzajú, odbil tvrdenia agent Petráš.

Blog Radovana Bránika

Synovia Detvy, Bytes a ďalší z kola von

Ľudia z pozadia firmy BYTES sa v obave z negatívnej publicity ozvali.

ROZHOVOR S DAVIDOM ENGELSOM - FÓRUM

Belgický historik: Čaká nás čo Rimanov v prvom storočí pred Kristom

K vláde majú prísť autoritárske režimy.

Neprehliadnite tiež