SME
Utorok, 18. máj, 2021 | Meniny má ViolaKrížovkyKrížovky

Lexus GS - nový kráľ v bezpečnosti?

Nový Lexus GS získal v bariérovom teste Euro NCAP najvyššie päťhviezdičkové hodnotenie a s 35 bodmi sa stal najbezpečnejším vozidlom vyššej strednej triedy.

Nový Lexus GS získal v bariérovom teste Euro NCAP najvyššie päťhviezdičkové hodnotenie a s 35 bodmi sa v kategórii stal najbezpečnejším vozidlom vyššej strednej triedy. Vďaka hodnoteniu podľa metodiky Euro NCAP je stále viac automobilov, ktoré sa stávajú najbezpečnejšími vozidlami svojej triedy. Označenie "najbezpečnejšie vozidlo" je do takej miery sprofanované, že jeho výpovedná sila je oveľa menšia než pred dvadsiatimi rokmi, keď v bezpečnosti kraľovalo iba Volvo. Nič to nemení na skutočnosti, že Lexus GS dosiahol mimoriadne dobré výsledky a pobil aj najväčších rivalov od Audi a BMW.

Lexus GS dosiahol maximálny počet 18 bodov pri bočnom náraze a čelný náraz bol ohodnotený 15 bodmi (zo 16 možných). Nový Lexus GS získal najlepšie hodnotenie v triede aj pre ochranu chodcov (18 bodov a dve hviezdičky), v hodnotení ochrany detí mu patrí 41 bodov a 4 hviezdičky. Okrem tuhej karosérie sa na dobrom výsledku podieľala bohatá bezpečnostná výbava. Lexus GS má 10 airbagov (dva čelné, dva bočné vpredu a dva bočné vzadu, pár hlavových airbagov a prvýkrát v tejto triede aj dva kolenné airbagy). Čelné airbagy sú vybavené dvojfázovým nafukovaním (SRS-Supplemental Restraint System) pre prípad opakovaného nárazu a tiež riadením nafukovania v závislosti od veľkosti a hmotnosti pasažiera. Kolenné airbagy sa aktivujú pod prístrojovou doskou v rovnakom čase ako čelné airbagy a ochránia tak vodičove nohy pred nárazom do stĺpika riadenia a spolujazdca pred nárazom do spodných partií prístrojovej dosky. Oveľa dôležitejšie ako ochrana kolena je skutočnosť, že kolenné airbagy vo väčšine nárazov zabraňujú posunu panvy a rotácii trupu, navyše znižujú riziko úrazu hlavy a hrudníka. Nový model GS má oveľa viac karosárskych dielcov z vysokopevnostných materiálov, čo prispieva k dosiahnutiu nízkej hmotnosti a vysokej torznej tuhosti karosérie. Takto zostavený skelet a vonkajšie diely dokážu pohltiť veľkú časť nárazovej energie. Lexus dokazuje , že prvky aktívnej i pasívnej bezpečnosti môžu veľmi efektívne spolupracovať. Napríklad systém Pre-Crash Safety (PCS) optimalizuje ťah predných bezpečnostných pásov na základe aktivácie brzdového asistenta, ktorý sa obyčajne aktivuje pri kritickom brzdení.

Oplatí sa pripútať

Výsledky v súčasnosti najuznávanejšej metodiky nárazových testov majú veľkú výpovednú hodnotu, no odborníci poukazujú na skutočnosť, že automobilky sa pri vývoji bezpečnosti príliš sústreďujú na konštrukciu automobilov pre podmienky tohto nárazového testu. Pritom reálne dopravné nehody sa môžu líšiť a tým aj ochrana posádok. Nárazové testy však jasne ukazujú potrebu používania bezpečnostných pásov. Všetky ochranné prvky vrátane airbagov a deformačných zón poskytujú ideálnu ochranu pre osoby pripútané bezpečnostným pásom. Napokon za kontrolu a sirénu nezapnutých svetiel, ktorá píska dovtedy, kým sa pasažieri nepripútajú, dostávajú automobily dva body. 

Lexus GS exceloval v bočnom náraze, kde dostal maximálny počet bodov. Asymetrický čelný náraz je stále najčastejším typom stretu vozidla s prekážkou. Najzávažnejšie poranenia vznikajú pri bočnom náraze do stĺpa, ktoré Lexus zvláda veľmi dobre, navyše v ochrane chodcov zatienil oboch konkurentov.
 
Audi A6 má extrémne silný skelet a dospelým cestujúcim poskytuje vynikajúcu ochranu, zvlášť pri bočnom náraze. Spolujazdcov airbag možno vypnúť dvoma spôsobmi (v aute alebo natrvalo v servise) a jeho stav signalizujú kontrolky na dvoch miestach. Výrobca však zabudol na pictogram s upozornením, že pri aktívnom airbagu nemožno na sedadle spolujazdca umiestniť protismernú detskú autosedačku. Počas čelného nárazu zaznamenala figurína väčšieho dieťaťa zvýšený tlak na hrudník. Audi podobne ako BMW poskytuje zlú ochranu chodcov.
BMW radu 5 má bezpečnú klietku na prežitie, ale pri čelnom náraze prístroje zaznamenali zvýšený tlak na hrudník vodiča. Ochrana posádky pri bočnom náraze bola lepšia, nehovoriac o výbornej ochrane detských pasažierov. Najhoršie však dopadla ochrana pri zrážke s chodcom, kde boli na kapote iba dve miesta s dobrou ochranou pre hlavu chodca. V súčte dostalo BMW o hviezdičku menej ako jeho konkurenti.
 
 
 
 
Lexus GS a konkurenti v nárazových testoch Euro NCAP
                              Model                čelný náraz                  bočný náraz                  pripomínač     celkové              ochrana detí            ochrana
                                                                                                                           bez. pásov     hodnotenie                                      chodcov

Lexus GS 15 b. (94 %) 18 b. (100 %) 2 body 35 bodov 41 b (83 %) 18 b
Audi A6 13 b. (81 %) 18 b. (100 %) 2 body 33 bodov 39 b (80 %) 3 b
BMW 5 11 b. (69 %) 16 b. (89 %) 2 body 29 bodov 42 b (86 %) 2 b

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Chcete mať pasívny príjem vďaka investovaniu? Ako začať?
  2. Ako správne nalepiť obklady v kúpeľni?
  3. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  4. Začala sezóna bicyklov aj ich zlodejov: Dajte si na svoj pozor!
  5. 5 spôsobov, ako Wi-Fi 6 pomáha biznisu
  6. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  7. Čo som sa naučila o mužskom holení a o mužoch
  8. SYNLAB je v Európe jednotkou v laboratórnej diagnostike
  9. Mooncity: prvá expozícia elektromobility na Slovensku
  10. Prekvapia hokejový svet? Slovensko ide na šampionát s mladíkmi
  1. FAVI tento rok plánuje expanziu na 10 ďalších trhov
  2. SYNLAB je v Európe jednotkou v laboratórnej diagnostike
  3. Mooncity: prvá expozícia elektromobility na Slovensku
  4. Čo som sa naučila o mužskom holení a o mužoch
  5. Na elektromobile môžete prerobiť, ale aj ušetriť
  6. Prekvapia hokejový svet? Slovensko ide na šampionát s mladíkmi
  7. Začala sezóna bicyklov aj ich zlodejov: Dajte si na svoj pozor!
  8. Ceny nehnuteľností stále rastú. Je čas investovať
  9. 5 spôsobov, ako Wi-Fi 6 pomáha biznisu
  10. Bakalárske študijné programy na FVT
  1. Tajná komunita, v ktorej nakupujete so zľavami až do 80% 15 016
  2. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel 8 826
  3. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 8 330
  4. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 7 971
  5. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 7 466
  6. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov 6 979
  7. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 6 961
  8. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite 5 643
  9. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 5 095
  10. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí 4 554
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Dacia Logan

V ponuke je iba najsilnejší motor na plyn.

5 h
Peugeot 2008 a pred ním jeho elektrická verzia e-2008.

Rozdiel v nákladoch na prevádzku je obrovský.

17. máj
Toyota GR Yaris

Perfektné šoférske auto kazí iba chabý zvuk trojvalca.

15. máj
Hyundai i20 N

Ponúka najlepší pomer ceny a výkonu.

14. máj