Lexus GS - nový kráľ v bezpečnosti?

Nový Lexus GS získal v bariérovom teste Euro NCAP najvyššie päťhviezdičkové hodnotenie a s 35 bodmi sa stal najbezpečnejším vozidlom vyššej strednej triedy.

Nový Lexus GS získal v bariérovom teste Euro NCAP najvyššie päťhviezdičkové hodnotenie a s 35 bodmi sa v kategórii stal najbezpečnejším vozidlom vyššej strednej triedy. Vďaka hodnoteniu podľa metodiky Euro NCAP je stále viac automobilov, ktoré sa stávajú najbezpečnejšími vozidlami svojej triedy. Označenie "najbezpečnejšie vozidlo" je do takej miery sprofanované, že jeho výpovedná sila je oveľa menšia než pred dvadsiatimi rokmi, keď v bezpečnosti kraľovalo iba Volvo. Nič to nemení na skutočnosti, že Lexus GS dosiahol mimoriadne dobré výsledky a pobil aj najväčších rivalov od Audi a BMW.

Lexus GS dosiahol maximálny počet 18 bodov pri bočnom náraze a čelný náraz bol ohodnotený 15 bodmi (zo 16 možných). Nový Lexus GS získal najlepšie hodnotenie v triede aj pre ochranu chodcov (18 bodov a dve hviezdičky), v hodnotení ochrany detí mu patrí 41 bodov a 4 hviezdičky. Okrem tuhej karosérie sa na dobrom výsledku podieľala bohatá bezpečnostná výbava. Lexus GS má 10 airbagov (dva čelné, dva bočné vpredu a dva bočné vzadu, pár hlavových airbagov a prvýkrát v tejto triede aj dva kolenné airbagy). Čelné airbagy sú vybavené dvojfázovým nafukovaním (SRS-Supplemental Restraint System) pre prípad opakovaného nárazu a tiež riadením nafukovania v závislosti od veľkosti a hmotnosti pasažiera. Kolenné airbagy sa aktivujú pod prístrojovou doskou v rovnakom čase ako čelné airbagy a ochránia tak vodičove nohy pred nárazom do stĺpika riadenia a spolujazdca pred nárazom do spodných partií prístrojovej dosky. Oveľa dôležitejšie ako ochrana kolena je skutočnosť, že kolenné airbagy vo väčšine nárazov zabraňujú posunu panvy a rotácii trupu, navyše znižujú riziko úrazu hlavy a hrudníka. Nový model GS má oveľa viac karosárskych dielcov z vysokopevnostných materiálov, čo prispieva k dosiahnutiu nízkej hmotnosti a vysokej torznej tuhosti karosérie. Takto zostavený skelet a vonkajšie diely dokážu pohltiť veľkú časť nárazovej energie. Lexus dokazuje , že prvky aktívnej i pasívnej bezpečnosti môžu veľmi efektívne spolupracovať. Napríklad systém Pre-Crash Safety (PCS) optimalizuje ťah predných bezpečnostných pásov na základe aktivácie brzdového asistenta, ktorý sa obyčajne aktivuje pri kritickom brzdení.

Oplatí sa pripútať

Výsledky v súčasnosti najuznávanejšej metodiky nárazových testov majú veľkú výpovednú hodnotu, no odborníci poukazujú na skutočnosť, že automobilky sa pri vývoji bezpečnosti príliš sústreďujú na konštrukciu automobilov pre podmienky tohto nárazového testu. Pritom reálne dopravné nehody sa môžu líšiť a tým aj ochrana posádok. Nárazové testy však jasne ukazujú potrebu používania bezpečnostných pásov. Všetky ochranné prvky vrátane airbagov a deformačných zón poskytujú ideálnu ochranu pre osoby pripútané bezpečnostným pásom. Napokon za kontrolu a sirénu nezapnutých svetiel, ktorá píska dovtedy, kým sa pasažieri nepripútajú, dostávajú automobily dva body. 

Lexus GS exceloval v bočnom náraze, kde dostal maximálny počet bodov. Asymetrický čelný náraz je stále najčastejším typom stretu vozidla s prekážkou. Najzávažnejšie poranenia vznikajú pri bočnom náraze do stĺpa, ktoré Lexus zvláda veľmi dobre, navyše v ochrane chodcov zatienil oboch konkurentov.
 
Audi A6 má extrémne silný skelet a dospelým cestujúcim poskytuje vynikajúcu ochranu, zvlášť pri bočnom náraze. Spolujazdcov airbag možno vypnúť dvoma spôsobmi (v aute alebo natrvalo v servise) a jeho stav signalizujú kontrolky na dvoch miestach. Výrobca však zabudol na pictogram s upozornením, že pri aktívnom airbagu nemožno na sedadle spolujazdca umiestniť protismernú detskú autosedačku. Počas čelného nárazu zaznamenala figurína väčšieho dieťaťa zvýšený tlak na hrudník. Audi podobne ako BMW poskytuje zlú ochranu chodcov.
BMW radu 5 má bezpečnú klietku na prežitie, ale pri čelnom náraze prístroje zaznamenali zvýšený tlak na hrudník vodiča. Ochrana posádky pri bočnom náraze bola lepšia, nehovoriac o výbornej ochrane detských pasažierov. Najhoršie však dopadla ochrana pri zrážke s chodcom, kde boli na kapote iba dve miesta s dobrou ochranou pre hlavu chodca. V súčte dostalo BMW o hviezdičku menej ako jeho konkurenti.
 
 
 
 
Lexus GS a konkurenti v nárazových testoch Euro NCAP
                              Model                čelný náraz                  bočný náraz                  pripomínač     celkové              ochrana detí            ochrana
                                                                                                                           bez. pásov     hodnotenie                                      chodcov

Lexus GS 15 b. (94 %) 18 b. (100 %) 2 body 35 bodov 41 b (83 %) 18 b
Audi A6 13 b. (81 %) 18 b. (100 %) 2 body 33 bodov 39 b (80 %) 3 b
BMW 5 11 b. (69 %) 16 b. (89 %) 2 body 29 bodov 42 b (86 %) 2 b

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur
  2. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  3. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  4. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  5. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  6. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  7. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne
  8. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami?
  9. Liek na obezitu v reklamách nenájdete
  10. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  1. Move in immediately, if you feel like it
  2. Predaj poistenia motorových vozidiel cez web rastie a bude rásť
  3. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur
  4. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  5. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  6. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  7. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  8. V bratislavskom Poluse vystrájali čerti :-)
  9. Pred Auparkom vystúpi Veronika Rabada, chýbať nebude ani Mikuláš
  10. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  1. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 20 288
  2. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 13 891
  3. Na školách potrebujeme kontroverznejšie témy. Byť ticho nepomáha 13 616
  4. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 13 050
  5. Prehrieva sa vám mobil? Môžete prísť o peniaze 12 822
  6. Kramáre prešli zmenami. Detským pacientom viac chutí jesť 9 711
  7. Liek na obezitu v reklamách nenájdete 6 383
  8. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 4 874
  9. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami? 4 552
  10. Nový Supermarket Fresh Plus v centre je nabitý novinkami 4 477

Hlavné správy zo Sme.sk

PREŠOV KORZÁR

Obvineného kanadského profesora sa zastávali aj matky dievčat (fotogaléria)

Mušinka: Tento prípad nie je detská pornografia.

EKONOMIKA

Kočnerove výpovede nesedia. Klamal o zmenkách súdu alebo polícii?

Kočnera vypočúvali pre vraždu Valka.

DOMOV

Polícia zatkla Šajgala z kauzy vraždy Jána Kubašiaka

Odsúdeného podnikateľa zatkli v okrese Rimavská Sobota.

Neprehliadnite tiež

Audi A1 je už v predaji. Koľko stojí a aké prvky výbavy ponúka?

Mestské autá sú hitom, no zákazníci sú na cenu citliví.

Volkswagen čaká plodný rok 2019. Vieme, čo prinesie

Najočakávanejší je príchod nového radu elektromobilov.

Podcast Za volantom

Za volantom: Ako sa bude dariť autopriemyslu na Slovensku?

Svoj moderný závod nedávno otvoril Jaguar Land Rover.

Fiat Panda aj Jeep Wrangler v testoch Euro NCAP prepadli

Panda a Punto sú najhoršie hodnotenými autami v histórii testov.