SME
Nedeľa, 23. január, 2022 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Lexus GS - nový kráľ v bezpečnosti?

Nový Lexus GS získal v bariérovom teste Euro NCAP najvyššie päťhviezdičkové hodnotenie a s 35 bodmi sa stal najbezpečnejším vozidlom vyššej strednej triedy.

Nový Lexus GS získal v bariérovom teste Euro NCAP najvyššie päťhviezdičkové hodnotenie a s 35 bodmi sa v kategórii stal najbezpečnejším vozidlom vyššej strednej triedy. Vďaka hodnoteniu podľa metodiky Euro NCAP je stále viac automobilov, ktoré sa stávajú najbezpečnejšími vozidlami svojej triedy. Označenie "najbezpečnejšie vozidlo" je do takej miery sprofanované, že jeho výpovedná sila je oveľa menšia než pred dvadsiatimi rokmi, keď v bezpečnosti kraľovalo iba Volvo. Nič to nemení na skutočnosti, že Lexus GS dosiahol mimoriadne dobré výsledky a pobil aj najväčších rivalov od Audi a BMW.

Lexus GS dosiahol maximálny počet 18 bodov pri bočnom náraze a čelný náraz bol ohodnotený 15 bodmi (zo 16 možných). Nový Lexus GS získal najlepšie hodnotenie v triede aj pre ochranu chodcov (18 bodov a dve hviezdičky), v hodnotení ochrany detí mu patrí 41 bodov a 4 hviezdičky. Okrem tuhej karosérie sa na dobrom výsledku podieľala bohatá bezpečnostná výbava. Lexus GS má 10 airbagov (dva čelné, dva bočné vpredu a dva bočné vzadu, pár hlavových airbagov a prvýkrát v tejto triede aj dva kolenné airbagy). Čelné airbagy sú vybavené dvojfázovým nafukovaním (SRS-Supplemental Restraint System) pre prípad opakovaného nárazu a tiež riadením nafukovania v závislosti od veľkosti a hmotnosti pasažiera. Kolenné airbagy sa aktivujú pod prístrojovou doskou v rovnakom čase ako čelné airbagy a ochránia tak vodičove nohy pred nárazom do stĺpika riadenia a spolujazdca pred nárazom do spodných partií prístrojovej dosky. Oveľa dôležitejšie ako ochrana kolena je skutočnosť, že kolenné airbagy vo väčšine nárazov zabraňujú posunu panvy a rotácii trupu, navyše znižujú riziko úrazu hlavy a hrudníka. Nový model GS má oveľa viac karosárskych dielcov z vysokopevnostných materiálov, čo prispieva k dosiahnutiu nízkej hmotnosti a vysokej torznej tuhosti karosérie. Takto zostavený skelet a vonkajšie diely dokážu pohltiť veľkú časť nárazovej energie. Lexus dokazuje , že prvky aktívnej i pasívnej bezpečnosti môžu veľmi efektívne spolupracovať. Napríklad systém Pre-Crash Safety (PCS) optimalizuje ťah predných bezpečnostných pásov na základe aktivácie brzdového asistenta, ktorý sa obyčajne aktivuje pri kritickom brzdení.

Oplatí sa pripútať

Výsledky v súčasnosti najuznávanejšej metodiky nárazových testov majú veľkú výpovednú hodnotu, no odborníci poukazujú na skutočnosť, že automobilky sa pri vývoji bezpečnosti príliš sústreďujú na konštrukciu automobilov pre podmienky tohto nárazového testu. Pritom reálne dopravné nehody sa môžu líšiť a tým aj ochrana posádok. Nárazové testy však jasne ukazujú potrebu používania bezpečnostných pásov. Všetky ochranné prvky vrátane airbagov a deformačných zón poskytujú ideálnu ochranu pre osoby pripútané bezpečnostným pásom. Napokon za kontrolu a sirénu nezapnutých svetiel, ktorá píska dovtedy, kým sa pasažieri nepripútajú, dostávajú automobily dva body. 

Lexus GS exceloval v bočnom náraze, kde dostal maximálny počet bodov. Asymetrický čelný náraz je stále najčastejším typom stretu vozidla s prekážkou. Najzávažnejšie poranenia vznikajú pri bočnom náraze do stĺpa, ktoré Lexus zvláda veľmi dobre, navyše v ochrane chodcov zatienil oboch konkurentov.
 
Audi A6 má extrémne silný skelet a dospelým cestujúcim poskytuje vynikajúcu ochranu, zvlášť pri bočnom náraze. Spolujazdcov airbag možno vypnúť dvoma spôsobmi (v aute alebo natrvalo v servise) a jeho stav signalizujú kontrolky na dvoch miestach. Výrobca však zabudol na pictogram s upozornením, že pri aktívnom airbagu nemožno na sedadle spolujazdca umiestniť protismernú detskú autosedačku. Počas čelného nárazu zaznamenala figurína väčšieho dieťaťa zvýšený tlak na hrudník. Audi podobne ako BMW poskytuje zlú ochranu chodcov.
BMW radu 5 má bezpečnú klietku na prežitie, ale pri čelnom náraze prístroje zaznamenali zvýšený tlak na hrudník vodiča. Ochrana posádky pri bočnom náraze bola lepšia, nehovoriac o výbornej ochrane detských pasažierov. Najhoršie však dopadla ochrana pri zrážke s chodcom, kde boli na kapote iba dve miesta s dobrou ochranou pre hlavu chodca. V súčte dostalo BMW o hviezdičku menej ako jeho konkurenti.
 
 
 
 
Lexus GS a konkurenti v nárazových testoch Euro NCAP
                              Model                čelný náraz                  bočný náraz                  pripomínač     celkové              ochrana detí            ochrana
                                                                                                                           bez. pásov     hodnotenie                                      chodcov

Lexus GS 15 b. (94 %) 18 b. (100 %) 2 body 35 bodov 41 b (83 %) 18 b
Audi A6 13 b. (81 %) 18 b. (100 %) 2 body 33 bodov 39 b (80 %) 3 b
BMW 5 11 b. (69 %) 16 b. (89 %) 2 body 29 bodov 42 b (86 %) 2 b

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  2. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  3. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  4. Mecom ide na zelenú
  5. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  6. Marrákeš je červená perla Maroka
  7. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať
  8. F&F Slovensko je najdôveryhodnejšou odevnou značkou na trhu
  9. Predplatné SME.sk len za 29 eur
  10. Očarujúca Srí Lanka: Malý ostrov plný prekvapení
  1. Plánujete kúpu nehnuteľnosti ? Správajte sa ako investor
  2. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  3. Ak sa chcete zotaviť po Covide, zamerajte sa na podporu zdravia
  4. Union prichádza s novinkami pre diabetológov
  5. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  6. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  7. Ekologicky sa zeleniť je časom overený hit
  8. Pripomíname dôležitý dátum –31. januára 2022
  9. Vysoká spotreba vody? Môže to byť nepovšimnutý únik vody
  10. 7 predsavzatí, ktoré pomôžu nielen vám
  1. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty 7 783
  2. Predplatné SME.sk len za 29 eur 5 049
  3. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 4 850
  4. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny 3 472
  5. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 3 371
  6. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 € 3 140
  7. Marrákeš je červená perla Maroka 2 733
  8. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom 2 666
  9. Mecom ide na zelenú 2 079
  10. Vieme, kde získate najlepšie semienka zeleniny 1 369
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Demonštranti držia fotografie zavraždenej novinárky Daphne Caruanovej-Galiziovej.

Prečo by sa Slovensko nemalo inšpirovať ostrovným štátom.


30. dec
Zuzana Kepplová.

Keď hlavný záujem je nenavoziť.


4 h

V januári 2017 sme sa dozvedeli, že Andrej Danko si od ministra obrany nechal prideliť titul kapitána.


Riaditeľ INEKO Dušan Zachar

Reforma na krátko prinesie i problémy.


20. jan

Neprehliadnite tiež

Citroën C3 Aircross a Hyundai Bayon

Zaujímavému štvorvalcu Hyundaiu mimo mesta dochádza dych.


22. jan
Kia Sephia

Sephia na Slovensku úspech nemala.


21. jan
Skica konceptu Fiat Centoventi ako nástupcu Pandy.

Talianska značka sa prebudí z agónie.


19. jan
Škoda Fabia

Podiel nových áut klesá a dovezených jazdeniek naopak stúpa.


18. jan

Blogy SME

  1. Lea Linerová: Keď vás umlčí demokracia
  2. Věra Tepličková: Čo dôležité sme sa dnes v jednej z diskusných relácií dozvedeli?
  3. Rudolfa Vallová: Nezakrývajme si ďalej svoje oči
  4. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy
  5. Michal Šustek: Riešenia udržateľnosti dôchodkového systému (zníženie zodpovednosti štátu 1-3/9) - 3. časť
  6. Jiří Ščobák: Proč má akvarista začátečník dlouho čekat, než vloží do akvária ryby? (v rostlinných akváriích se substrátem)
  7. Miro Koseček: Homofóbia v cirkvách raz skončí
  8. Martina Meriačová: Svetelný cestovateľ
  1. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta? 14 116
  2. Pavel Macko: Vodka a cigary? 11 719
  3. Vanda Tuchyňová: Primátor chce ukázať rešpekt a silu, Žilinu však obracia smerom k Jánovi Slotovi ! 6 091
  4. Michal Porubän: Tak si tu žijeme - poslanec Blaha je zaočkovaný a Žilinka nechce zverejniť zmluvu čo podpísal v Rusku :) 5 870
  5. Lórant Kulík: URBEX: Keď prejdete v Košiciach na ulici kpt.Nálepku cez (ne)utajenú pasáž, zapne sa časostroj 5 009
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 21. Posledné razy, ktoré mi zlomili srdce 4 478
  7. Tomáš Harustiak: Je na Slovensku 56% katolíkov ? Ale kdeže ! 3 442
  8. Daniel Bíro: 10 zaujímavostí, o ktorých ste, možno, nevedeli 2 877
  1. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  2. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  3. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  4. Matúš Sarvaš: Prokurátor: Pri čítaní listov na rozlúčku je nemožné neprecítiť slová obete
  5. Katarína Pázmányová: Je spoločná manželská posteľ pilierom dobrého manželstva?
  6. Valentína Sedileková: Podcast, ktorý vám odhalí svet ľudí s poruchami príjmu potravy
  7. Milota Sidorová: Muži sa boja napadnutia, ženy znásilnenia. Bezpečnosť v meste sa týka všetkých
  8. Pavol Koprda: Erik Kaliňák používa rovnaké metódy ako Blaha. Verili by ste jemu alebo vedcom? (rozbor videa)
Skryť Zatvoriť reklamu