Prvá jazda: Focus RS je víťazstvom techniky nad šoférom

Hlavnou devízou Fordu Focus RS je jednoduchosť ovládania vo vysokých rýchlostiach. Driftovať s ním zvládne aj amatér.

Ford Focus RS(Zdroj: Tomáš Kelement)

Tlačové správy o novom Focuse RS chrlilo mediálne oddelenie Fordu so železnou pravidelnosťou. Očakávania boli veľké, najmä po zverejnení technických detailov.

Obe poháňané nápravy, 350 konských síl (257 kW) a šprint na stovku za 4,7 sekundy. Silným parametrom motora 2,3 EcoBoost, spriahnutým so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, je aj najvyššia hodnota krútiaceho momentu 440 Nm.

Viac ako na zrýchlenie a maximálnu rýchlosť 266 km/h upozorňoval výrobca na inovatívny systém pohonu všetkých kolies. Súčasťou systému sú dve elektronicky riadené spojky, ktoré rozdeľujú krútiaci moment medzi prednú a zadnú nápravu a zároveň regulujú jeho distribúciu na jednotlivé strany zadnej nápravy.

Fordu v tomto prípade nejde o miliónové predaje, aj keď nepochybujeme, že vzhľadom na kategóriu auta bude o Focus RS veľký záujem. Skôr mu ide o prezentovanie svojich technických možností a pozdvihnutie imidžu značky.

Zvuk negraduje s otáčkami

Prvé skúsenosti s ostrým hatchbackom sme získali už koncom minulého roka, ale len z pozície spolujazdca. Vtedy nám ovládanie tohto rýchlika pripadalo na pohľad extrémne jednoduché.

Potvrdiť nám to mal prvý reálny “dotyk“ s autom. Takmer šesťkilometrová trať Slovakia ringu preverila schopnosti auta naplno. Prvé kolo sme absolvovali vo Focuse ST v rámci oživenia si profilu trate. V tomto prípade nešlo o rýchlosť, ale jeden - dva ostrejšie prejazdy zákrut nám naznačili schopnosti a ovládateľnosť slabšieho súrodenca.

Nasledoval prestup do RS a  jedno jediné sklamanie počas akcie. Interiér modelu RS nie je nijako zásadne odlíšený od interiéru Focusu ST. Myslíme, že by si to zaslúžil.

Prvým citeľným rozdielom boli príplatkové sedadlá Recaro Performance. Tie už sú svojou stavbou vhodné aj na okruh. Na všímanie interiéru neostávalo viac času. Dokonca aj základným informáciám, ako rýchlosť a otáčky motora, sme venovali počas jazdy na okruhu minimum pozornosti.

Zvuk Focusu RS je najkrajší pri jemnom pridaní na voľnobehu, krásne zabuble, aj keď v stredných otáčkach vodič náhle uberie plyn, ale pri výkonovej špičke nedá nijako výraznejšie vedieť o tom, že sa blíži k obmedzovaču.

Jednoducho akustická špička, ktorá by oznámila správny čas na zmenu prevodového stupňa, chýba. Takto sa na výjazde z dvoch zákrut stalo, že sme “narazili“ na obmedzovač. Signál na to, aby sa vodič začal viac venovať údajom z otáčkomera.

Pri maximálnej akcelerácii z nízkych otáčok až k hranici obmedzovača sa objavili asi dve- tri miesta, kedy Focus nabral druhý dych a ešte vystupňoval zrýchľovanie.

Je ovládateľný aj v krízových situáciách

Veľký a široký okruh ako je Slovakia ring, do značnej miery skresľuje pocit z rýchlosti, a tak sa aj vplyvom nevenovania sa naplno jazde (prestavovali sme režimy jazdy ovládačom pri páke prevodovky) počas ostrého kola vyskytla situácia s neskorým brzdením do zákruty.

Plné brzdy, ich následné čiastočné uvoľnenie a rýchle natočenie volantu doslova myklo s autom. Postavilo sa mierne bokom, ale nosom sa nasmerovalo do zákruty. V tejto situácii už bolo ľahko zrovnateľné.

Focus RS nám odpustil chybu, ktorá by pri inom aute mohla ľahko znamenať nedotáčavý šmyk a výlet mimo trate. Rovnaké mierne pretáčavé, ale ľahko korigovateľné správanie predvádzal aj v zákrutách pri prehnanom pridaní plynu.

Auto sa začalo hrnúť bokom dopredu, ale jeho predok bolo jednoduché smerovať do zákruty. Driftéri túto vlastnosť ocenia.

Pokusu o drift pomôže aj jemné myknutie volantom do zákruty, Focus RS môže pri tomto manévri nadvihnúť zadné vnútorné koleso. Znovu sa však postaví bokom a stačí trochu plynu na “podržanie“ driftu.

Jednoduchosť, s akou sa ovláda Focus RS, z nikoho na okruhu rýchlejšieho jazdca nespraví. Dá však  šancu na korigovanie prípadnej chyby.

Všetko to má na svedomí aktívne presmerovanie (až do 70 percent) krútiaceho momentu dozadu. Následne ho systém podľa potreby rozdelí na pravé a (alebo) ľavé zadné koleso. V praxi to prináša nielen dobré jazdné vlastnosti, ale aj zábavu.

Driftovanie? Žiadny problém

Porovnávať správanie Focusu RS so slabším ST je scestné kvôli rozdielnej technike (ST poháňa len predná náprava), nám to však ukázalo, o koľko je RS popredu.

Päť ostrých kôl skončilo rýchlejšie, ako sme čakali. Brzdy za ten čas subjektívne nestratili nič zo svojho účinku. Od jedného momentu bolo však potrebné stláčať brzdový pedál o niečo hlbšie.

Nakoniec sme dostali netradičnú úlohu. Doraziť načaté pneumatiky Michelin Pilot Super Sport driftovaním na voľnej otvorenej ploche. V priebehu dňa sa na nich vystriedalo niekoľko jazdcov, takže už mali toho za sebou dosť.

Zapnutie drift módu opäť uľahčilo prácu šoféra. Stačilo v malej rýchlosti mierne vytočiť volant a prudko stupiť na plyn. Chvíľa napätia a auto začalo opisovať oblúk okolo kužeľa. Pri tomto, asi najjednoduchšom driftérskom prvku bolo navyše znovu ľahko korigovateľné.

Kto nemá vášeň pre autá a jazdu dverami napred, asi len pokrúti hlavou, ale prvé Vianoce v tomto kalendárnom roku sú za nami.

Jedna analógia s lyžovaním

Najmladší lyžiari si to asi nepamätajú, ale dvadsať rokov dozadu nebola žiadnou zriedkavosťou lyžovačka na neupravených zjazdovkách s “bubnami“ vyše pása.

Zrazu prišla nová doba, carvingové lyže, upravené svahy a z pomalých lyžiarov so slabou technikou sa zo dňa na deň stali rýchli a niekedy aj nebezpeční pretekári.

Podobné je to aj s Focusom RS, jeho ovládateľnosť prináša do sveta automobilov malú revolúciu, zvyšujúcu rýchlosť. Navyše z vodiča spraví “majstra driftu“, hoci ešte nedávno jeho technika medzi bubnami a bez carvingových lyží nestála za nič.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Ford Focus

Verzia

RS

Cena modelu od (eur)

37 990

Motor

2,3 EcoBoost

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

257(350)/6000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

440/2000-4500

Typ prevodovky/počet stupňov

manuál/6

Pohon

Ford Performance AWD

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

4,7

Spotreba - výrobca (l/100km)

7,7

Objem palivovej nádrže (l)

51

Typ a rozmer pneumatík

Michelin Pilot Super Sport 235/35 R19

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1599/426

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2647; 4390; 2010; 1472

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  6. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 8 677
  2. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 8 593
  3. Moskva alebo Petrohrad? 4 075
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 3 615
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 005
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 681
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 318
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 031
  9. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 1 954
  10. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 627

Téma: Prieskumy volebných preferencií


Článok je zaradený aj do ďalších tém Letecké nehody, Severokórejská kríza

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Najskôr rozdal cukríky, potom nariadil zabíjanie. Bosnianskeho mäsiara odsúdili

Niektorí Mladiča považujú za vojnového hrdinu, iní za kriminálnika. Rozsudok ich názor nezmení.

ARCHÍVNY ROZHOVOR

Nedžad Avdič: Chlapec, ktorý prežil vlastnú smrť v Srebrenici

Rozhovor s mužom, ktorý vraždenie v Srebrenici prežil.

KOMENTÁRE

Bezdôsledkový Smer nám zahral komédiu

Smer je len napodobenina s niekoľkými vonkajšími znakmi politickej strany.

KOŠICE KORZÁR

Bratov Paškovcov odsúdili za bitku v centre Košíc

Dvaja dostali podmienku, jeden peňažný trest.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Polo opäť dvihlo latku vo svojej triede (test)

Trojvalec 1,0 TSI v Pole funguje najlepšie zo všetkých áut koncernu.

Do dražby evidenčných čísel sa v Emirátoch zapojil aj 12-ročný chlapec

Kúpa je dobrou investíciou do budúcnosti a mnohí neváhajú zaplatiť milióny.

Nový Aston Martin Vantage je ľahší, silnejší a rýchlejší

Najmenší model v ponuke dostane 510 koní a nový elektronický diferenciál.

Škoda na veľtrhu predstavila nový elektrobus E'City

Plzenský výrobca tak reaguje na zvýšený dopyt po ekologickej doprave.

Uber má novinky pre vodičov aj cestujúcich. Spoplatní čakanie

Zákazník má dve minúty na zrušenie jazdy aj dobehnutie k autu