Prvá jazda: Focus RS je víťazstvom techniky nad šoférom

Hlavnou devízou Fordu Focus RS je jednoduchosť ovládania vo vysokých rýchlostiach. Driftovať s ním zvládne aj amatér.

Ford Focus RS(Zdroj: Tomáš Kelement)

Tlačové správy o novom Focuse RS chrlilo mediálne oddelenie Fordu so železnou pravidelnosťou. Očakávania boli veľké, najmä po zverejnení technických detailov.

Obe poháňané nápravy, 350 konských síl (257 kW) a šprint na stovku za 4,7 sekundy. Silným parametrom motora 2,3 EcoBoost, spriahnutým so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, je aj najvyššia hodnota krútiaceho momentu 440 Nm.

Viac ako na zrýchlenie a maximálnu rýchlosť 266 km/h upozorňoval výrobca na inovatívny systém pohonu všetkých kolies. Súčasťou systému sú dve elektronicky riadené spojky, ktoré rozdeľujú krútiaci moment medzi prednú a zadnú nápravu a zároveň regulujú jeho distribúciu na jednotlivé strany zadnej nápravy.

Fordu v tomto prípade nejde o miliónové predaje, aj keď nepochybujeme, že vzhľadom na kategóriu auta bude o Focus RS veľký záujem. Skôr mu ide o prezentovanie svojich technických možností a pozdvihnutie imidžu značky.

Zvuk negraduje s otáčkami

Prvé skúsenosti s ostrým hatchbackom sme získali už koncom minulého roka, ale len z pozície spolujazdca. Vtedy nám ovládanie tohto rýchlika pripadalo na pohľad extrémne jednoduché.

Potvrdiť nám to mal prvý reálny “dotyk“ s autom. Takmer šesťkilometrová trať Slovakia ringu preverila schopnosti auta naplno. Prvé kolo sme absolvovali vo Focuse ST v rámci oživenia si profilu trate. V tomto prípade nešlo o rýchlosť, ale jeden - dva ostrejšie prejazdy zákrut nám naznačili schopnosti a ovládateľnosť slabšieho súrodenca.

Nasledoval prestup do RS a  jedno jediné sklamanie počas akcie. Interiér modelu RS nie je nijako zásadne odlíšený od interiéru Focusu ST. Myslíme, že by si to zaslúžil.

Prvým citeľným rozdielom boli príplatkové sedadlá Recaro Performance. Tie už sú svojou stavbou vhodné aj na okruh. Na všímanie interiéru neostávalo viac času. Dokonca aj základným informáciám, ako rýchlosť a otáčky motora, sme venovali počas jazdy na okruhu minimum pozornosti.

Zvuk Focusu RS je najkrajší pri jemnom pridaní na voľnobehu, krásne zabuble, aj keď v stredných otáčkach vodič náhle uberie plyn, ale pri výkonovej špičke nedá nijako výraznejšie vedieť o tom, že sa blíži k obmedzovaču.

Jednoducho akustická špička, ktorá by oznámila správny čas na zmenu prevodového stupňa, chýba. Takto sa na výjazde z dvoch zákrut stalo, že sme “narazili“ na obmedzovač. Signál na to, aby sa vodič začal viac venovať údajom z otáčkomera.

Pri maximálnej akcelerácii z nízkych otáčok až k hranici obmedzovača sa objavili asi dve- tri miesta, kedy Focus nabral druhý dych a ešte vystupňoval zrýchľovanie.

Je ovládateľný aj v krízových situáciách

Veľký a široký okruh ako je Slovakia ring, do značnej miery skresľuje pocit z rýchlosti, a tak sa aj vplyvom nevenovania sa naplno jazde (prestavovali sme režimy jazdy ovládačom pri páke prevodovky) počas ostrého kola vyskytla situácia s neskorým brzdením do zákruty.

Plné brzdy, ich následné čiastočné uvoľnenie a rýchle natočenie volantu doslova myklo s autom. Postavilo sa mierne bokom, ale nosom sa nasmerovalo do zákruty. V tejto situácii už bolo ľahko zrovnateľné.

Focus RS nám odpustil chybu, ktorá by pri inom aute mohla ľahko znamenať nedotáčavý šmyk a výlet mimo trate. Rovnaké mierne pretáčavé, ale ľahko korigovateľné správanie predvádzal aj v zákrutách pri prehnanom pridaní plynu.

Auto sa začalo hrnúť bokom dopredu, ale jeho predok bolo jednoduché smerovať do zákruty. Driftéri túto vlastnosť ocenia.

Pokusu o drift pomôže aj jemné myknutie volantom do zákruty, Focus RS môže pri tomto manévri nadvihnúť zadné vnútorné koleso. Znovu sa však postaví bokom a stačí trochu plynu na “podržanie“ driftu.

Jednoduchosť, s akou sa ovláda Focus RS, z nikoho na okruhu rýchlejšieho jazdca nespraví. Dá však  šancu na korigovanie prípadnej chyby.

Všetko to má na svedomí aktívne presmerovanie (až do 70 percent) krútiaceho momentu dozadu. Následne ho systém podľa potreby rozdelí na pravé a (alebo) ľavé zadné koleso. V praxi to prináša nielen dobré jazdné vlastnosti, ale aj zábavu.

Driftovanie? Žiadny problém

Porovnávať správanie Focusu RS so slabším ST je scestné kvôli rozdielnej technike (ST poháňa len predná náprava), nám to však ukázalo, o koľko je RS popredu.

Päť ostrých kôl skončilo rýchlejšie, ako sme čakali. Brzdy za ten čas subjektívne nestratili nič zo svojho účinku. Od jedného momentu bolo však potrebné stláčať brzdový pedál o niečo hlbšie.

Nakoniec sme dostali netradičnú úlohu. Doraziť načaté pneumatiky Michelin Pilot Super Sport driftovaním na voľnej otvorenej ploche. V priebehu dňa sa na nich vystriedalo niekoľko jazdcov, takže už mali toho za sebou dosť.

Zapnutie drift módu opäť uľahčilo prácu šoféra. Stačilo v malej rýchlosti mierne vytočiť volant a prudko stupiť na plyn. Chvíľa napätia a auto začalo opisovať oblúk okolo kužeľa. Pri tomto, asi najjednoduchšom driftérskom prvku bolo navyše znovu ľahko korigovateľné.

Kto nemá vášeň pre autá a jazdu dverami napred, asi len pokrúti hlavou, ale prvé Vianoce v tomto kalendárnom roku sú za nami.

Jedna analógia s lyžovaním

Najmladší lyžiari si to asi nepamätajú, ale dvadsať rokov dozadu nebola žiadnou zriedkavosťou lyžovačka na neupravených zjazdovkách s “bubnami“ vyše pása.

Zrazu prišla nová doba, carvingové lyže, upravené svahy a z pomalých lyžiarov so slabou technikou sa zo dňa na deň stali rýchli a niekedy aj nebezpeční pretekári.

Podobné je to aj s Focusom RS, jeho ovládateľnosť prináša do sveta automobilov malú revolúciu, zvyšujúcu rýchlosť. Navyše z vodiča spraví “majstra driftu“, hoci ešte nedávno jeho technika medzi bubnami a bez carvingových lyží nestála za nič.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Ford Focus

Verzia

RS

Cena modelu od (eur)

37 990

Motor

2,3 EcoBoost

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

257(350)/6000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

440/2000-4500

Typ prevodovky/počet stupňov

manuál/6

Pohon

Ford Performance AWD

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

4,7

Spotreba - výrobca (l/100km)

7,7

Objem palivovej nádrže (l)

51

Typ a rozmer pneumatík

Michelin Pilot Super Sport 235/35 R19

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1599/426

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2647; 4390; 2010; 1472

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  1. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  3. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  4. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  5. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  6. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  7. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  10. Vysoká hra o súdne trovy
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 14 543
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 6 660
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 4 251
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 2 475
  5. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 2 204
  6. Splnený sen 1 656
  7. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 1 249
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 1 074
  9. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 1 058
  10. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 000

Téma: Prieskumy volebných preferencií


Článok je zaradený aj do ďalších tém Letecké nehody, Severokórejská kríza

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Babiš pre SME: Nie som skorumpovaný, ale ostatní sú

Kauza Čapí hnízdo je pomsta, tvrdí možný budúci český premiér.

TECH

Facebook sa radikálne mení, začal ukrývať správy

Nová funkcia rozdelí obsah do dvoch kanálov.

SVET

Trump urazil matku padlého vojaka. Navyše vraj klame

Vedel, do čoho ide, povedal o zabitom vojakovi prezident.

Neprehliadnite tiež

Motory v autách by mohli dostať turbo pre každý valec, pomôže to odozve

Konštruktéri snívajú o trojvalci s tromi turbami a šiestimi škrtiacimi klapkami.

Honda Civic jazdí lahodne a konečne vyzerá dobre (test)

Dojem trochu kazí ovládanie elektroniky na palube.

Malé autá sú čoraz drahšie, ľudia chcú výbavu z veľkých áut

Zákazníci si aj pri kompaktných autách radi priplatia za bohatú výbavu a možnosť prispôsobiť si vzhľad.

Jazdené auto sa samo nepredá. Ako mu pomôcť

Atraktivitu auta môžete zvýšiť už za pár eur.