SME
reklama

Prvá jazda: Focus RS je víťazstvom techniky nad šoférom

Hlavnou devízou Fordu Focus RS je jednoduchosť ovládania vo vysokých rýchlostiach. Driftovať s ním zvládne aj amatér.

Ford Focus RSFord Focus RS (Zdroj: Tomáš Kelement)

Tlačové správy o novom Focuse RS chrlilo mediálne oddelenie Fordu so železnou pravidelnosťou. Očakávania boli veľké, najmä po zverejnení technických detailov.

Obe poháňané nápravy, 350 konských síl (257 kW) a šprint na stovku za 4,7 sekundy. Silným parametrom motora 2,3 EcoBoost, spriahnutým so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, je aj najvyššia hodnota krútiaceho momentu 440 Nm.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Viac ako na zrýchlenie a maximálnu rýchlosť 266 km/h upozorňoval výrobca na inovatívny systém pohonu všetkých kolies. Súčasťou systému sú dve elektronicky riadené spojky, ktoré rozdeľujú krútiaci moment medzi prednú a zadnú nápravu a zároveň regulujú jeho distribúciu na jednotlivé strany zadnej nápravy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Fordu v tomto prípade nejde o miliónové predaje, aj keď nepochybujeme, že vzhľadom na kategóriu auta bude o Focus RS veľký záujem. Skôr mu ide o prezentovanie svojich technických možností a pozdvihnutie imidžu značky.

Zvuk negraduje s otáčkami

Prvé skúsenosti s ostrým hatchbackom sme získali už koncom minulého roka, ale len z pozície spolujazdca. Vtedy nám ovládanie tohto rýchlika pripadalo na pohľad extrémne jednoduché.

Potvrdiť nám to mal prvý reálny “dotyk“ s autom. Takmer šesťkilometrová trať Slovakia ringu preverila schopnosti auta naplno. Prvé kolo sme absolvovali vo Focuse ST v rámci oživenia si profilu trate. V tomto prípade nešlo o rýchlosť, ale jeden - dva ostrejšie prejazdy zákrut nám naznačili schopnosti a ovládateľnosť slabšieho súrodenca.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nasledoval prestup do RS a  jedno jediné sklamanie počas akcie. Interiér modelu RS nie je nijako zásadne odlíšený od interiéru Focusu ST. Myslíme, že by si to zaslúžil.

Prvým citeľným rozdielom boli príplatkové sedadlá Recaro Performance. Tie už sú svojou stavbou vhodné aj na okruh. Na všímanie interiéru neostávalo viac času. Dokonca aj základným informáciám, ako rýchlosť a otáčky motora, sme venovali počas jazdy na okruhu minimum pozornosti.

Zvuk Focusu RS je najkrajší pri jemnom pridaní na voľnobehu, krásne zabuble, aj keď v stredných otáčkach vodič náhle uberie plyn, ale pri výkonovej špičke nedá nijako výraznejšie vedieť o tom, že sa blíži k obmedzovaču.

Jednoducho akustická špička, ktorá by oznámila správny čas na zmenu prevodového stupňa, chýba. Takto sa na výjazde z dvoch zákrut stalo, že sme “narazili“ na obmedzovač. Signál na to, aby sa vodič začal viac venovať údajom z otáčkomera.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pri maximálnej akcelerácii z nízkych otáčok až k hranici obmedzovača sa objavili asi dve- tri miesta, kedy Focus nabral druhý dych a ešte vystupňoval zrýchľovanie.

Je ovládateľný aj v krízových situáciách

Veľký a široký okruh ako je Slovakia ring, do značnej miery skresľuje pocit z rýchlosti, a tak sa aj vplyvom nevenovania sa naplno jazde (prestavovali sme režimy jazdy ovládačom pri páke prevodovky) počas ostrého kola vyskytla situácia s neskorým brzdením do zákruty.

Plné brzdy, ich následné čiastočné uvoľnenie a rýchle natočenie volantu doslova myklo s autom. Postavilo sa mierne bokom, ale nosom sa nasmerovalo do zákruty. V tejto situácii už bolo ľahko zrovnateľné.

Focus RS nám odpustil chybu, ktorá by pri inom aute mohla ľahko znamenať nedotáčavý šmyk a výlet mimo trate. Rovnaké mierne pretáčavé, ale ľahko korigovateľné správanie predvádzal aj v zákrutách pri prehnanom pridaní plynu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Auto sa začalo hrnúť bokom dopredu, ale jeho predok bolo jednoduché smerovať do zákruty. Driftéri túto vlastnosť ocenia.

Pokusu o drift pomôže aj jemné myknutie volantom do zákruty, Focus RS môže pri tomto manévri nadvihnúť zadné vnútorné koleso. Znovu sa však postaví bokom a stačí trochu plynu na “podržanie“ driftu.

Jednoduchosť, s akou sa ovláda Focus RS, z nikoho na okruhu rýchlejšieho jazdca nespraví. Dá však  šancu na korigovanie prípadnej chyby.

Všetko to má na svedomí aktívne presmerovanie (až do 70 percent) krútiaceho momentu dozadu. Následne ho systém podľa potreby rozdelí na pravé a (alebo) ľavé zadné koleso. V praxi to prináša nielen dobré jazdné vlastnosti, ale aj zábavu.

Driftovanie? Žiadny problém

Porovnávať správanie Focusu RS so slabším ST je scestné kvôli rozdielnej technike (ST poháňa len predná náprava), nám to však ukázalo, o koľko je RS popredu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Päť ostrých kôl skončilo rýchlejšie, ako sme čakali. Brzdy za ten čas subjektívne nestratili nič zo svojho účinku. Od jedného momentu bolo však potrebné stláčať brzdový pedál o niečo hlbšie.

Nakoniec sme dostali netradičnú úlohu. Doraziť načaté pneumatiky Michelin Pilot Super Sport driftovaním na voľnej otvorenej ploche. V priebehu dňa sa na nich vystriedalo niekoľko jazdcov, takže už mali toho za sebou dosť.

Zapnutie drift módu opäť uľahčilo prácu šoféra. Stačilo v malej rýchlosti mierne vytočiť volant a prudko stupiť na plyn. Chvíľa napätia a auto začalo opisovať oblúk okolo kužeľa. Pri tomto, asi najjednoduchšom driftérskom prvku bolo navyše znovu ľahko korigovateľné.

Kto nemá vášeň pre autá a jazdu dverami napred, asi len pokrúti hlavou, ale prvé Vianoce v tomto kalendárnom roku sú za nami.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jedna analógia s lyžovaním

Najmladší lyžiari si to asi nepamätajú, ale dvadsať rokov dozadu nebola žiadnou zriedkavosťou lyžovačka na neupravených zjazdovkách s “bubnami“ vyše pása.

Zrazu prišla nová doba, carvingové lyže, upravené svahy a z pomalých lyžiarov so slabou technikou sa zo dňa na deň stali rýchli a niekedy aj nebezpeční pretekári.

Podobné je to aj s Focusom RS, jeho ovládateľnosť prináša do sveta automobilov malú revolúciu, zvyšujúcu rýchlosť. Navyše z vodiča spraví “majstra driftu“, hoci ešte nedávno jeho technika medzi bubnami a bez carvingových lyží nestála za nič.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Ford Focus

Verzia

RS

Cena modelu od (eur)

37 990

Motor

2,3 EcoBoost

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

257(350)/6000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

440/2000-4500

Typ prevodovky/počet stupňov

manuál/6

Pohon

Ford Performance AWD

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

4,7

Spotreba - výrobca (l/100km)

7,7

Objem palivovej nádrže (l)

51

Typ a rozmer pneumatík

Michelin Pilot Super Sport 235/35 R19

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1599/426

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2647; 4390; 2010; 1472

 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 707
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 888
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 539
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 841
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 075
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 016
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 711
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 6 074
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  2. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  3. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  4. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  5. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  6. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  7. Juraj Kumičák: Kolaborant
  8. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 841
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 568
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 396
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 550
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 401
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 356
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 175
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 431
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu