SME
Utorok, 7. december, 2021 | Meniny má AmbrózKrížovkyKrížovky

Prvá jazda: Focus RS je víťazstvom techniky nad šoférom

Hlavnou devízou Fordu Focus RS je jednoduchosť ovládania vo vysokých rýchlostiach. Driftovať s ním zvládne aj amatér.

Ford Focus RSFord Focus RS (Zdroj: Tomáš Kelement)

Tlačové správy o novom Focuse RS chrlilo mediálne oddelenie Fordu so železnou pravidelnosťou. Očakávania boli veľké, najmä po zverejnení technických detailov.

Obe poháňané nápravy, 350 konských síl (257 kW) a šprint na stovku za 4,7 sekundy. Silným parametrom motora 2,3 EcoBoost, spriahnutým so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, je aj najvyššia hodnota krútiaceho momentu 440 Nm.

Viac ako na zrýchlenie a maximálnu rýchlosť 266 km/h upozorňoval výrobca na inovatívny systém pohonu všetkých kolies. Súčasťou systému sú dve elektronicky riadené spojky, ktoré rozdeľujú krútiaci moment medzi prednú a zadnú nápravu a zároveň regulujú jeho distribúciu na jednotlivé strany zadnej nápravy.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Fordu v tomto prípade nejde o miliónové predaje, aj keď nepochybujeme, že vzhľadom na kategóriu auta bude o Focus RS veľký záujem. Skôr mu ide o prezentovanie svojich technických možností a pozdvihnutie imidžu značky.

Zvuk negraduje s otáčkami

Prvé skúsenosti s ostrým hatchbackom sme získali už koncom minulého roka, ale len z pozície spolujazdca. Vtedy nám ovládanie tohto rýchlika pripadalo na pohľad extrémne jednoduché.

Potvrdiť nám to mal prvý reálny “dotyk“ s autom. Takmer šesťkilometrová trať Slovakia ringu preverila schopnosti auta naplno. Prvé kolo sme absolvovali vo Focuse ST v rámci oživenia si profilu trate. V tomto prípade nešlo o rýchlosť, ale jeden - dva ostrejšie prejazdy zákrut nám naznačili schopnosti a ovládateľnosť slabšieho súrodenca.

Skryť Vypnúť reklamu

Nasledoval prestup do RS a  jedno jediné sklamanie počas akcie. Interiér modelu RS nie je nijako zásadne odlíšený od interiéru Focusu ST. Myslíme, že by si to zaslúžil.

Prvým citeľným rozdielom boli príplatkové sedadlá Recaro Performance. Tie už sú svojou stavbou vhodné aj na okruh. Na všímanie interiéru neostávalo viac času. Dokonca aj základným informáciám, ako rýchlosť a otáčky motora, sme venovali počas jazdy na okruhu minimum pozornosti.

Zvuk Focusu RS je najkrajší pri jemnom pridaní na voľnobehu, krásne zabuble, aj keď v stredných otáčkach vodič náhle uberie plyn, ale pri výkonovej špičke nedá nijako výraznejšie vedieť o tom, že sa blíži k obmedzovaču.

Jednoducho akustická špička, ktorá by oznámila správny čas na zmenu prevodového stupňa, chýba. Takto sa na výjazde z dvoch zákrut stalo, že sme “narazili“ na obmedzovač. Signál na to, aby sa vodič začal viac venovať údajom z otáčkomera.

Skryť Vypnúť reklamu

Pri maximálnej akcelerácii z nízkych otáčok až k hranici obmedzovača sa objavili asi dve- tri miesta, kedy Focus nabral druhý dych a ešte vystupňoval zrýchľovanie.

Je ovládateľný aj v krízových situáciách

Veľký a široký okruh ako je Slovakia ring, do značnej miery skresľuje pocit z rýchlosti, a tak sa aj vplyvom nevenovania sa naplno jazde (prestavovali sme režimy jazdy ovládačom pri páke prevodovky) počas ostrého kola vyskytla situácia s neskorým brzdením do zákruty.

Plné brzdy, ich následné čiastočné uvoľnenie a rýchle natočenie volantu doslova myklo s autom. Postavilo sa mierne bokom, ale nosom sa nasmerovalo do zákruty. V tejto situácii už bolo ľahko zrovnateľné.

Focus RS nám odpustil chybu, ktorá by pri inom aute mohla ľahko znamenať nedotáčavý šmyk a výlet mimo trate. Rovnaké mierne pretáčavé, ale ľahko korigovateľné správanie predvádzal aj v zákrutách pri prehnanom pridaní plynu.

Skryť Vypnúť reklamu

Auto sa začalo hrnúť bokom dopredu, ale jeho predok bolo jednoduché smerovať do zákruty. Driftéri túto vlastnosť ocenia.

Pokusu o drift pomôže aj jemné myknutie volantom do zákruty, Focus RS môže pri tomto manévri nadvihnúť zadné vnútorné koleso. Znovu sa však postaví bokom a stačí trochu plynu na “podržanie“ driftu.

Jednoduchosť, s akou sa ovláda Focus RS, z nikoho na okruhu rýchlejšieho jazdca nespraví. Dá však  šancu na korigovanie prípadnej chyby.

Všetko to má na svedomí aktívne presmerovanie (až do 70 percent) krútiaceho momentu dozadu. Následne ho systém podľa potreby rozdelí na pravé a (alebo) ľavé zadné koleso. V praxi to prináša nielen dobré jazdné vlastnosti, ale aj zábavu.

Driftovanie? Žiadny problém

Porovnávať správanie Focusu RS so slabším ST je scestné kvôli rozdielnej technike (ST poháňa len predná náprava), nám to však ukázalo, o koľko je RS popredu.

Skryť Vypnúť reklamu

Päť ostrých kôl skončilo rýchlejšie, ako sme čakali. Brzdy za ten čas subjektívne nestratili nič zo svojho účinku. Od jedného momentu bolo však potrebné stláčať brzdový pedál o niečo hlbšie.

Nakoniec sme dostali netradičnú úlohu. Doraziť načaté pneumatiky Michelin Pilot Super Sport driftovaním na voľnej otvorenej ploche. V priebehu dňa sa na nich vystriedalo niekoľko jazdcov, takže už mali toho za sebou dosť.

Zapnutie drift módu opäť uľahčilo prácu šoféra. Stačilo v malej rýchlosti mierne vytočiť volant a prudko stupiť na plyn. Chvíľa napätia a auto začalo opisovať oblúk okolo kužeľa. Pri tomto, asi najjednoduchšom driftérskom prvku bolo navyše znovu ľahko korigovateľné.

Kto nemá vášeň pre autá a jazdu dverami napred, asi len pokrúti hlavou, ale prvé Vianoce v tomto kalendárnom roku sú za nami.

Skryť Vypnúť reklamu

Jedna analógia s lyžovaním

Najmladší lyžiari si to asi nepamätajú, ale dvadsať rokov dozadu nebola žiadnou zriedkavosťou lyžovačka na neupravených zjazdovkách s “bubnami“ vyše pása.

Zrazu prišla nová doba, carvingové lyže, upravené svahy a z pomalých lyžiarov so slabou technikou sa zo dňa na deň stali rýchli a niekedy aj nebezpeční pretekári.

Podobné je to aj s Focusom RS, jeho ovládateľnosť prináša do sveta automobilov malú revolúciu, zvyšujúcu rýchlosť. Navyše z vodiča spraví “majstra driftu“, hoci ešte nedávno jeho technika medzi bubnami a bez carvingových lyží nestála za nič.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Ford Focus

Verzia

RS

Cena modelu od (eur)

37 990

Motor

2,3 EcoBoost

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

257(350)/6000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

440/2000-4500

Typ prevodovky/počet stupňov

manuál/6

Pohon

Ford Performance AWD

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

4,7

Spotreba - výrobca (l/100km)

7,7

Objem palivovej nádrže (l)

51

Typ a rozmer pneumatík

Michelin Pilot Super Sport 235/35 R19

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1599/426

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2647; 4390; 2010; 1472

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  2. Získaj náskok pred štartom
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  4. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  6. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás
  7. Vytvor si svoju budúcnosť podľa vlastných predstáv!
  8. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  9. Nadácia Orange s neziskovakmi pomôže na Vianoce ľuďom v núdzi
  10. Budúcnosť je v komplexnej ponuke financovania a v digitalizácii.
  1. Kvalitná divina na pár klikov. LESY SR spúšťajú e-shop
  2. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  3. METROPOLIS bude postavený podľa japonského know-how
  4. Rekonštrukcia prsníka po chirurgickej liečbe
  5. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  6. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  7. Nadácia Orange s neziskovakmi pomôže na Vianoce ľuďom v núdzi
  8. Budúcnosť je v komplexnej ponuke financovania a v digitalizácii.
  9. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu?
  10. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 19 289
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 12 707
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 331
  4. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 4 902
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 4 639
  6. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 4 149
  7. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 188
  8. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 2 826
  9. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu 2 382
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 2 215
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kníhkupectvo Panta Rhei v Bratislave.

Robí nám vrásky, že stále nepoznáme kompenzácie, vraví Michal Rajter.


13 h
Pre zaočkovaných a tých, ktorí ochorenie Covid-19 prekonali, sa otvoria všetky obchody už v piatok 10. decembra.

Od pondelka ostane doma druhý stupeň a stredné školy.


5 h
Ukrajinskí vojaci na fronte v Doneckej oblasti.

Biden volal v utorok s Putinom.


4 h

Neprehliadnite tiež

Suzuki S-Cross

Jediný motor sa dá kombinovať s automatom aj pohonom 4x4.


8 h
Mazda 2 Hybrid

Spolupráce pri znižovaní emisií budú čoraz častejšie.


6. dec
Mercedes-Benz S400d Long 4Matic a BMW 740Ld xDrive

Víťaz závisí aj od toho, či radšej sedíte vzadu, alebo za volantom.


a 1 ďalší 3. dec

Blogy SME

  1. Ján Šeďo: Kocúrkovo alebo len aby sme v hanbe nezostali.
  2. Lubomir Zahora: Koľko je známych zriedkavých ochorení
  3. Otilia Horrocks: Aký je Váš plán B?
  4. Ľudovít Mravík: Covid-19: Po stopách Covidu. Relevantné údaje! Situácia v Európe: Česko epicentrom!
  5. Víťazoslav Würschner: Vážení redaktori Plus JEDEN DEŇ
  6. Martin Sukupčák: Máme sprostý národ, teda aspoň značnú časť.
  7. Jano Richter: Dnešnému jubilantovi
  8. Sylvia Smatanová: Máme predsa lockdown
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 16 889
  2. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 4 979
  3. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 468
  4. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 977
  5. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 794
  6. Věra Tepličková: Je Igor nenormálny, alebo si iba vychutnávame dôsledky rozhodnutí primitívneho národa? 3 569
  7. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 2 837
  8. Pavol Ondreáš: Vypneme Európu 2 769
  1. Pavol Koprda: Zas to dopadlo tak, že deti sú doma. Pripravili sme online súťaž, ktorá deťom ukáže krásu matematiky!
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Zatvoriť reklamu