SME

Test Toyota RAV4: Kúpou hybridu získate viac ako len batérie

Jazdiť podľa pravidiel hybridu s cieľom ušetriť palivo je náročné na čas i trpezlivosť. Hybridný model ale ukrýva množstvo iných výhod.

(Zdroj: Martin Vosko)

Súčasná generácia SUV RAV4 japonskej automobilky Toyota je v poradí štvrtou evolúciou celosvetovo obľúbeného modelu. Z generácie na generáciu výrazne rástla a dnes je z nej dospelé SUV.

Zlé jazyky tvrdia, že Toyota urobila dokonca chybu, keď model RAV4 zväčšila viac ako sa patrilo, čím sa dostal do kategórie väčších SUV. Medzera po pôvodnej „ravke“ ostala nezaplnená.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Štvrtá generácia modelu RAV4 prešla faceliftom, ktorý okrem dizajnových zmien - najmä v prednej časti vozidla - rozširuje ponuku aj o hybridnú verziu. Či má hybridný systém pridanú hodnotu voči klasických prevedeniam s výhradne spaľovacím motorom sme skúmali v týždňovom teste.

SkryťVypnúť reklamu

Nová maska jej pristane viac

Po dizajnovej stránke nejde o zásadné zmeny. Preštylizovanie prednej masky je prirodzeným krokom po modernizácii modelu Auris a tak aj RAV4 dostáva užšie svetlomety, ktorých spodná hrana je teraz uložená vyššie.

Drobnou zmenou prešla aj spodná časť masky a teraz je o niečo výraznejšia ako u predchodcu, najmä vďaka väčšiemu spodnému otvoru pre prívod vzduchu.

O niečo širšie sú aj prahy dverí, ktorých vnútornú stranu  chráni spodok dverí pred špinou.

V zadnej časti vozidla sa objavili združené svetlá s LED technikou a ešte viac vystupujúci zadný nárazník.

Zmeny interiéru po facelifte považujeme za zanedbateľné, no výrobca hovorí o „vyššej kvalite dotykového vnímania“.

Hybrid zložený pre potreby SUV modelu 

Po technickej stránke sa Toyota RAV4 Hybrid spolieha v prvom rade na benzínový 2,5-litrový štvorvalcový motor pracujúci v úspornejšom Atkinsonovom cykle doplnený o elektromotor(y) a 204-článkový akumulátor typu nickel-metal-hydrid.

SkryťVypnúť reklamu

Toyota ponúka model RAV4 vo verzii s predným pohonom i vo verzii s pohonom všetkých štyroch kolies (E-FOUR), no bez centrálneho hnacieho hriadeľa. O pohon zadných kolies sa stará dodatočný elektromotor s výkonom 50 kW. Pracuje nezávisle na prednom elektromotore, je riadený automaticky a využívaný v prípade výraznej akcelerácie a potrieb napríklad na nespevnenom povrchu.

Obe hybridné verzie (2WD aj 4WD [E-FOUR]) majú hybridný systém naladený na rovnaký systémový výkon 145 kW (197 k).

Podľa výrobcu má systém elektrického pohonu zadnej nápravy výhodu aj v zvýšenej ťažnej kapacite prívesu (1.650 kg).

Špecialitou hybridných vozidiel značky Toyota je aj prevodovka e-CVT. Na rozdiel od známych prevodoviek CVT s variabilným prevodovým pomerom, základom e-CVT nie je tzv. variátor v akomkoľvek riešení, ale zložitá planétová prevodovka s elektronickým riadením. Toto riešenie umožňuje spojiť a riadiť odlišné otáčky viacerých zdrojov krútiaceho momentu, v tomto prípade spaľovacieho motora a elektromotora.

SkryťVypnúť reklamu

Prejav prevodovky e-CVT je však veľmi podobný prevodovkám typu CVT. Pri prudkom stlačení akcelerátora, otáčky motora vybehnú do spektra, kde motor ponúka aktuálne požadovaný výkon a s rastúcou rýchlosťou sa menia len minimálne. Samotné zrýchľovanie vozidla má vtedy na starosti prevodovka e-CVT.

Oproti napr. modelu Prius, hybridné riešenie v RAV4 neobsahuje funkciu zvýšeného rekuperačného režimu, kedy môže vodič voľbou (napr. na radiacej páke) zvýšiť brzdný účinok v prospech vyššej rekuperácie – nabíjania batérií. Automobil vtedy výrazne spomaľuje, nie však kvôli treniu brzdových doštičiek s kotúčmi, ale kvôli vyšším otáčkam elektromotora – generátora, ktorý vo zvýšenej miere produkuje elektrickú energiu (a kladie mechanický odpor).

Elektronika modelu RAV4 riadi rekuperáciu plne automaticky a deje sa tak v malej miere okamžite po pustení plynového pedálu. Vodič môže sledovať nabíjania batérií na ľavom ukazovateli prístrojového panela. Čím nižšie ručička klesne do oblasti označenej ako CHG (charging -nabíjanie), tým viac energie sa v danom momente ukladá v akumulátoroch. Výraznejšie stlačenie brzdy znamená výraznejšie nabíjanie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak rešpektujete pravidlá, v meste spotrebuje menej ako na diaľnici

Účinnosť hybridných systémov sa zvyšuje s príchodom do mesta. Na diaľnici pracuje spaľovací motor v relatívne konštantných otáčkach a elektromotor mu pomáha len pri zrýchľovaní a napr. stúpaní do kopca.

V meste je situácia úplne odlišná. Pomer využívania energie uloženej v akumulátore značne rastie a ak viete hrať podľa hybridných pravidiel, odmena sa dostaví v podobe klesajúcej priemernej spotreby (voči spotrebe mimo mesta).

V praxi sa zníženie spotreby dostaví len v prípade, že na zrýchľovanie častejšie využívate elektromotor – resp. energiu uloženú v akumulátoroch. To však chce veľký cit a trpezlivosť. Hybridný systém modelu RAV4 je zvlášť citlivý a spaľovací motor zapína aj pri minimálnych požiadavkách na akceleráciu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tvrdohlavým testovaním hybridného systému Toyoty RAV4 sme zároveň  žiaľ testovali aj trpezlivosť ostatných účastníkov cestnej premávky.

Myslíme si, že hybridný systém modelu RAV4 nie je tak efektívny, ako napr. v modeli Prius alebo „vesmírnej lodi“ Lexus RX450h (ktorý sme testovali hneď v ďalšom týždni po RAV4). Ak by elektronika umožnila vo vyššej miere využívať silu elektromotora a umožnila vodičovi viac pracovať s obsahom batérií, úspora paliva v meste by mohla ešte vyššia.

Automobil disponuje aj plne elektrickým režimom, kedy je spaľovací motor zapnutý len v prípade, že akceleračný pedál prekročí stanovenú hranicu. Aj tu je elektronika nekompromisná a tak si vodič tichú jazdu neužije dlho. Opäť: elektromotor má sily dosť, aj v batériách je dostatok energie, no elektronika si ju nemilosrdne stráži.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V reálnych podmienkam môžeme hovoriť o priemernej spotrebe cca 9 litrov paliva pri vytrvalom diaľničnom tempe na 100 km jazdy. Vyzbrojený trpezlivosťou a dostatkom času sme boli schopní v meste jazdiť s priemernou spotrebou približne sedem litrov benzínu na 100 kilometrov.

Čo získate kúpou hybridu?

Hybridná technika je logicky drahšia ako konvenčné riešenie pohonu. Toyota sa však cenový rozdiel snaží vyvážiť širšou štandardnou výbavou hybridných verzií a musíme uznať, že rozdiely sú dosť zásadné. Porovnali sme vozidlá s pohonom všetkých štyroch kolies a automatickými prevodovkami v druhom stupni výbavy.

 

2,0 Valvematic 112 kW Multidrive S AWD - výbava Active

2,5 Hybrid 145 kW e-CVT AWD (E-FOUR) - výbava Active

Cena

27 300,00 €

31 200,00 €

Rozdiel vo výbave

Bi-halogénové predné svetlomety

Bi-LED predné svetlomety s automatickým nastavením výšky

nie je k dispozícii

Parkovacie senzory vpredu a vzadu

nie je k dispozícii

Bezpečnostný systém - Toyota Safety Sense (viď. paket Safety)

nie je k dispozícii

Sledovanie slepého uhla (BSM)

nie je k dispozícii

Upozornenie na dopravu za vozidlom (RCTA)

len s paketom Style

Diaľkový ovládač 3 tlačidlá (odomknúť/zamknúť/dvere batožinového priestoru)

len s paketom Style

Elektricky ovládané otváranie dverí batožinového priestoru s pamäťovou funkciou

Mechanické štartovanie kľúčom

Štartovanie tlačidlom

Sklápací kľúč s diaľkovým ovládaním (2×)/mechanické štartovanie

Smart Entry & Start (2× inteligentný kľúč)/bezkľúčový vstup + štartovanie tlačidlom

Motor

2,0 Valvematic

2,5 HYBRID

Palivo

benzín

benzín

Výkon

112 kW (152 k)

145 kW (197 k)

Krútiaci moment

196 Nm

206 Nm (spaľ. motor)/spoločný kr.moment neznámy

Zrýchlenie 0-100 km/h

10,7 s

8,3 s

Max. rýchlosť

185 km/h

180 km/h

Priemerná spotreba

6,5 l/100 km

5,1 l/100 km

Pohotovostná hmotnosť

1520 kg

1690 kg

Užitočné zaťaženie

590 kg

580 kg

Max. hm. Brzd. prívesu

1500 kg

1650 kg

Svetlá výška

163 mm

177 mm

Objem bat. priestoru po kryt

547 l

501 l

Cenový rozdiel

 

+ 3900 €

Zákazník nemusí byť vyslovene fanúšik modernej techniky, ani vážne ekologicky zameraný aby siahol práve po hybridnej verzii. Model s batériami totiž ponúka prvky, ktoré získa klasické prevedenie až v najvyššom výbavovom stupni, ktorý je voči porovnávanému stupňu Active výrazne drahší. Niektoré prvky výbavy sú dokonca pre klasické prevedenia úplne nedostupné.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Toyota zvolila v rámci modelu RAV4 zaujímavú stratégiu. Pohon 4x4 je dostupný výhradne pre vozidlá s benzínovým motorom, čo hybridnej technike nahráva ešte viac.

Hybrid je tuhší. Aj napriek vyššej váhe sa menej nakláňa

Prevodovky typu CVT a e-CVT disponujú pri zrýchľovaní nezvyklým efektom a to takmer lineárnym pocitom zo zrýchľovania. Absencia záťahu a opakovaného stúpania otáčok pri preraďovaní prevodových stupňov môže byť pre „nováčika“ nezvyklá.

Napriek pocitovo nepresvedčivému zrýchľovaniu, RAV4 Hybrid naberá rýchlosť mimoriadne ochotne a v podstate nie je situácia, kedy by technika ostala zaskočená. S vozidlom je možné bezpečne predbiehať bez pocitu, že pretlačíte podlahu pod plynovým pedálom.

Ani hybridná verzia sa celkom nezbavila známeho „predo-zadného“ pohybu - kolísania. Napriek tomu, že je hybrid ťažší o cca 170 kg voči klasickej verzii si myslíme, že sa vozidlo v zákrutách menej nakláňa. Pripísať by sme to mohli aj nižšie položenému ťažisku auta a odlišne naladenému podvozku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hybridné verzie disponujú voči ostatným AWD modelom  svetlou výškou vyššou o 14 mm. P ohyb v zložitom teréne je vďaka elektromotorom dostatočne citlivý  a benzínový motor sa netrápi. Ani vo veľmi pomalej rýchlosti nechýba dostatok krútiaceho momentu. Parkovanie na sídliskách s takmer terénnym povrchom je hračka.

Technické informácie 

Značka a model

Toyota RAV4

Verzia

2,5 Hybrid AWD (E-FOUR)

Cena modelu od/Cena testovanej verzie od (eur)

22 500 / 36 500

Spaľovací motor

benzínový štvorvalec s objemom 2494 cm3

Elektromotor 1

105 kW

Elektromotor 2 (len AWD E-FOUR)

50 kW

Systémový výkon

145 kW (197 k)

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

206 Nm/4400 - 4800 ot./min.

(len spaľovací motor)

Typ prevodovky/počet stupňov

e-CVT

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

8,3

Priemerná spotreba mesto - výrobca/test (l/100km)

5,1/7,2

Objem palivovej nádrže (l)

56

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1690 / 580

Objem batožinového priestoru po kryt/po strechu/po sklopení sedadiel (l)

501/1054/1633

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2660; 4605; 1845; 1675

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 462
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 327
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 902
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 807
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 561
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 425
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 135
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 741
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 533
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 310
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 242
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 039
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 445
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 474
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu