Súčasná generácia SUV RAV4 japonskej automobilky Toyota je v poradí štvrtou evolúciou celosvetovo obľúbeného modelu. Z generácie na generáciu výrazne rástla a dnes je z nej dospelé SUV.
Zlé jazyky tvrdia, že Toyota urobila dokonca chybu, keď model RAV4 zväčšila viac ako sa patrilo, čím sa dostal do kategórie väčších SUV. Medzera po pôvodnej „ravke“ ostala nezaplnená.
Štvrtá generácia modelu RAV4 prešla faceliftom, ktorý okrem dizajnových zmien - najmä v prednej časti vozidla - rozširuje ponuku aj o hybridnú verziu. Či má hybridný systém pridanú hodnotu voči klasických prevedeniam s výhradne spaľovacím motorom sme skúmali v týždňovom teste.
Nová maska jej pristane viac
Po dizajnovej stránke nejde o zásadné zmeny. Preštylizovanie prednej masky je prirodzeným krokom po modernizácii modelu Auris a tak aj RAV4 dostáva užšie svetlomety, ktorých spodná hrana je teraz uložená vyššie.

Drobnou zmenou prešla aj spodná časť masky a teraz je o niečo výraznejšia ako u predchodcu, najmä vďaka väčšiemu spodnému otvoru pre prívod vzduchu.
O niečo širšie sú aj prahy dverí, ktorých vnútornú stranu chráni spodok dverí pred špinou.
V zadnej časti vozidla sa objavili združené svetlá s LED technikou a ešte viac vystupujúci zadný nárazník.
Zmeny interiéru po facelifte považujeme za zanedbateľné, no výrobca hovorí o „vyššej kvalite dotykového vnímania“.
Hybrid zložený pre potreby SUV modelu
Po technickej stránke sa Toyota RAV4 Hybrid spolieha v prvom rade na benzínový 2,5-litrový štvorvalcový motor pracujúci v úspornejšom Atkinsonovom cykle doplnený o elektromotor(y) a 204-článkový akumulátor typu nickel-metal-hydrid.
Toyota ponúka model RAV4 vo verzii s predným pohonom i vo verzii s pohonom všetkých štyroch kolies (E-FOUR), no bez centrálneho hnacieho hriadeľa. O pohon zadných kolies sa stará dodatočný elektromotor s výkonom 50 kW. Pracuje nezávisle na prednom elektromotore, je riadený automaticky a využívaný v prípade výraznej akcelerácie a potrieb napríklad na nespevnenom povrchu.
Obe hybridné verzie (2WD aj 4WD [E-FOUR]) majú hybridný systém naladený na rovnaký systémový výkon 145 kW (197 k).
Podľa výrobcu má systém elektrického pohonu zadnej nápravy výhodu aj v zvýšenej ťažnej kapacite prívesu (1.650 kg).

Špecialitou hybridných vozidiel značky Toyota je aj prevodovka e-CVT. Na rozdiel od známych prevodoviek CVT s variabilným prevodovým pomerom, základom e-CVT nie je tzv. variátor v akomkoľvek riešení, ale zložitá planétová prevodovka s elektronickým riadením. Toto riešenie umožňuje spojiť a riadiť odlišné otáčky viacerých zdrojov krútiaceho momentu, v tomto prípade spaľovacieho motora a elektromotora.
Prejav prevodovky e-CVT je však veľmi podobný prevodovkám typu CVT. Pri prudkom stlačení akcelerátora, otáčky motora vybehnú do spektra, kde motor ponúka aktuálne požadovaný výkon a s rastúcou rýchlosťou sa menia len minimálne. Samotné zrýchľovanie vozidla má vtedy na starosti prevodovka e-CVT.
Oproti napr. modelu Prius, hybridné riešenie v RAV4 neobsahuje funkciu zvýšeného rekuperačného režimu, kedy môže vodič voľbou (napr. na radiacej páke) zvýšiť brzdný účinok v prospech vyššej rekuperácie – nabíjania batérií. Automobil vtedy výrazne spomaľuje, nie však kvôli treniu brzdových doštičiek s kotúčmi, ale kvôli vyšším otáčkam elektromotora – generátora, ktorý vo zvýšenej miere produkuje elektrickú energiu (a kladie mechanický odpor).
Elektronika modelu RAV4 riadi rekuperáciu plne automaticky a deje sa tak v malej miere okamžite po pustení plynového pedálu. Vodič môže sledovať nabíjania batérií na ľavom ukazovateli prístrojového panela. Čím nižšie ručička klesne do oblasti označenej ako CHG (charging -nabíjanie), tým viac energie sa v danom momente ukladá v akumulátoroch. Výraznejšie stlačenie brzdy znamená výraznejšie nabíjanie.

Ak rešpektujete pravidlá, v meste spotrebuje menej ako na diaľnici
Účinnosť hybridných systémov sa zvyšuje s príchodom do mesta. Na diaľnici pracuje spaľovací motor v relatívne konštantných otáčkach a elektromotor mu pomáha len pri zrýchľovaní a napr. stúpaní do kopca.
V meste je situácia úplne odlišná. Pomer využívania energie uloženej v akumulátore značne rastie a ak viete hrať podľa hybridných pravidiel, odmena sa dostaví v podobe klesajúcej priemernej spotreby (voči spotrebe mimo mesta).
V praxi sa zníženie spotreby dostaví len v prípade, že na zrýchľovanie častejšie využívate elektromotor – resp. energiu uloženú v akumulátoroch. To však chce veľký cit a trpezlivosť. Hybridný systém modelu RAV4 je zvlášť citlivý a spaľovací motor zapína aj pri minimálnych požiadavkách na akceleráciu.
Tvrdohlavým testovaním hybridného systému Toyoty RAV4 sme zároveň žiaľ testovali aj trpezlivosť ostatných účastníkov cestnej premávky.

Myslíme si, že hybridný systém modelu RAV4 nie je tak efektívny, ako napr. v modeli Prius alebo „vesmírnej lodi“ Lexus RX450h (ktorý sme testovali hneď v ďalšom týždni po RAV4). Ak by elektronika umožnila vo vyššej miere využívať silu elektromotora a umožnila vodičovi viac pracovať s obsahom batérií, úspora paliva v meste by mohla ešte vyššia.
Automobil disponuje aj plne elektrickým režimom, kedy je spaľovací motor zapnutý len v prípade, že akceleračný pedál prekročí stanovenú hranicu. Aj tu je elektronika nekompromisná a tak si vodič tichú jazdu neužije dlho. Opäť: elektromotor má sily dosť, aj v batériách je dostatok energie, no elektronika si ju nemilosrdne stráži.
V reálnych podmienkam môžeme hovoriť o priemernej spotrebe cca 9 litrov paliva pri vytrvalom diaľničnom tempe na 100 km jazdy. Vyzbrojený trpezlivosťou a dostatkom času sme boli schopní v meste jazdiť s priemernou spotrebou približne sedem litrov benzínu na 100 kilometrov.
Čo získate kúpou hybridu?
Hybridná technika je logicky drahšia ako konvenčné riešenie pohonu. Toyota sa však cenový rozdiel snaží vyvážiť širšou štandardnou výbavou hybridných verzií a musíme uznať, že rozdiely sú dosť zásadné. Porovnali sme vozidlá s pohonom všetkých štyroch kolies a automatickými prevodovkami v druhom stupni výbavy.
| 2,0 Valvematic 112 kW Multidrive S AWD - výbava Active | 2,5 Hybrid 145 kW e-CVT AWD (E-FOUR) - výbava Active |
Cena | 27 300,00 € | 31 200,00 € |
Rozdiel vo výbave | Bi-halogénové predné svetlomety | Bi-LED predné svetlomety s automatickým nastavením výšky |
nie je k dispozícii | Parkovacie senzory vpredu a vzadu | |
nie je k dispozícii | Bezpečnostný systém - Toyota Safety Sense (viď. paket Safety) | |
nie je k dispozícii | Sledovanie slepého uhla (BSM) | |
nie je k dispozícii | Upozornenie na dopravu za vozidlom (RCTA) | |
len s paketom Style | Diaľkový ovládač 3 tlačidlá (odomknúť/zamknúť/dvere batožinového priestoru) | |
len s paketom Style | Elektricky ovládané otváranie dverí batožinového priestoru s pamäťovou funkciou | |
Mechanické štartovanie kľúčom | Štartovanie tlačidlom | |
Sklápací kľúč s diaľkovým ovládaním (2×)/mechanické štartovanie | Smart Entry & Start (2× inteligentný kľúč)/bezkľúčový vstup + štartovanie tlačidlom | |
Motor | 2,0 Valvematic | 2,5 HYBRID |
Palivo | benzín | benzín |
Výkon | 112 kW (152 k) | 145 kW (197 k) |
Krútiaci moment | 196 Nm | 206 Nm (spaľ. motor)/spoločný kr.moment neznámy |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,7 s | 8,3 s |
Max. rýchlosť | 185 km/h | 180 km/h |
Priemerná spotreba | 6,5 l/100 km | 5,1 l/100 km |
Pohotovostná hmotnosť | 1520 kg | 1690 kg |
Užitočné zaťaženie | 590 kg | 580 kg |
Max. hm. Brzd. prívesu | 1500 kg | 1650 kg |
Svetlá výška | 163 mm | 177 mm |
Objem bat. priestoru po kryt | 547 l | 501 l |
Cenový rozdiel |
| + 3900 € |
Zákazník nemusí byť vyslovene fanúšik modernej techniky, ani vážne ekologicky zameraný aby siahol práve po hybridnej verzii. Model s batériami totiž ponúka prvky, ktoré získa klasické prevedenie až v najvyššom výbavovom stupni, ktorý je voči porovnávanému stupňu Active výrazne drahší. Niektoré prvky výbavy sú dokonca pre klasické prevedenia úplne nedostupné.
Toyota zvolila v rámci modelu RAV4 zaujímavú stratégiu. Pohon 4x4 je dostupný výhradne pre vozidlá s benzínovým motorom, čo hybridnej technike nahráva ešte viac.

Hybrid je tuhší. Aj napriek vyššej váhe sa menej nakláňa
Prevodovky typu CVT a e-CVT disponujú pri zrýchľovaní nezvyklým efektom a to takmer lineárnym pocitom zo zrýchľovania. Absencia záťahu a opakovaného stúpania otáčok pri preraďovaní prevodových stupňov môže byť pre „nováčika“ nezvyklá.
Napriek pocitovo nepresvedčivému zrýchľovaniu, RAV4 Hybrid naberá rýchlosť mimoriadne ochotne a v podstate nie je situácia, kedy by technika ostala zaskočená. S vozidlom je možné bezpečne predbiehať bez pocitu, že pretlačíte podlahu pod plynovým pedálom.
Ani hybridná verzia sa celkom nezbavila známeho „predo-zadného“ pohybu - kolísania. Napriek tomu, že je hybrid ťažší o cca 170 kg voči klasickej verzii si myslíme, že sa vozidlo v zákrutách menej nakláňa. Pripísať by sme to mohli aj nižšie položenému ťažisku auta a odlišne naladenému podvozku.
Hybridné verzie disponujú voči ostatným AWD modelom svetlou výškou vyššou o 14 mm. P ohyb v zložitom teréne je vďaka elektromotorom dostatočne citlivý a benzínový motor sa netrápi. Ani vo veľmi pomalej rýchlosti nechýba dostatok krútiaceho momentu. Parkovanie na sídliskách s takmer terénnym povrchom je hračka.
Náš názor
Ak by sme si vyberali Toyotu RAV4, siahli by sme práve po hybridnej verzii. Dôvodom nie je len štedrá štandardná výbava, ale aj skutočnosť, že Toyota model RAV4 predáva s pohonom všetkých štyroch kolies výhradne s motormi spaľujúcimi benzín. Motorista tak môže ušetriť aspoň v meste. To však len za predpokladu, že bude hrať podľa tvrdých hybridných pravidiel.
Subjektívne si myslíme, že RAV4 nepatrí medzi najkrajšie Toyoty a výrazné zväčšenie voči predchádzajúcej generácii nepovažujeme za jednoznačné pozitívum.
Technické informácie
Značka a model | Toyota RAV4 |
Verzia | 2,5 Hybrid AWD (E-FOUR) |
Cena modelu od/Cena testovanej verzie od (eur) | 22 500 / 36 500 |
Spaľovací motor | benzínový štvorvalec s objemom 2494 cm3 |
Elektromotor 1 | 105 kW |
Elektromotor 2 (len AWD E-FOUR) | 50 kW |
Systémový výkon | 145 kW (197 k) |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min) | 206 Nm/4400 - 4800 ot./min. (len spaľovací motor) |
Typ prevodovky/počet stupňov | e-CVT |
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s) | 8,3 |
Priemerná spotreba mesto - výrobca/test (l/100km) | 5,1/7,2 |
Objem palivovej nádrže (l) | 56 |
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg) | 1690 / 580 |
Objem batožinového priestoru po kryt/po strechu/po sklopení sedadiel (l) | 501/1054/1633 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2660; 4605; 1845; 1675 |