Keď na svet príde Model 3, aký je osud ostatných áut Tesly?

Malý elektromobil môže ohroziť drahšie modely automobilky. Tesla musí prísť na to, ako ich zatraktívniť.

Ako dlho vydrží majiteľom Modelu S úsmev na tvári?(Zdroj: Flickr / CC cdorobek)

Kým sa automobilke hrnú objednávky na nedávno predstavený Model 3, Tesla stojí pred veľkou výzvou - dostatočne ho odlíšiť od zvyšku jej portfólia. Automobilka totižto musí nájsť spôsob, ako udrží záujem aj o svoje mnohonásobne väčšie modely.

Model 3 predstavila automobilka na konci marca. Ide o štvrtý model automobilky a prvý elektromobil vôbec, ktorý má potenciál (a cenovku) osloviť širšie masy. Cena najlacnejšieho modelu sa má začínať na 35 000 dolároch pred započítaním dotácií či daňových zvýhodnení.

Väčší Model S pritom stojí najmenej dvojnásobok a s príchodom novej Tesly je problém pochopiť, prečo. Je Model 3 skrátka príliš dobrý?

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Tesla predstavila Model 3, svoje štvrté auto v poradí

Výhoda dvoch sedadiel nemusí stačiť

Model S sám osebe rozhodne nie je zlé auto, no pri porovnaní s novším modelom 3 vyzerá jeho cena neopodstatnene. Model S je o niečo väčší a do väčšieho kufru (Model S je liftback, Model 3 je sedan so zúfalo malým vstupným otvorom) sa zmestia aj dve núdzové sedadlá otočené proti smeru jazdy.

S je o niečo rýchlejší a má lepší dojazd, no ani 3 príliš nezaostáva - aj základná verzia má zrýchliť z nuly na stovku za menej ako šesť sekúnd a na jedno nabitie prejsť viac ako 350 kilometrov. "Tesla nevyrába pomalé autá," komentoval riaditeľ automobilky Elon Musk.

Hlavným rozdielom medzi Teslami je ich dostupnosť. Kým na Model 3 treba čakať niekoľko rokov, S je k dispozícii prakticky ihneď - skladové kusy sú v ponuke vo Viedni aj v ďalších západoeurópskych mestách. 

Zatraktívniť Model S by mal jeho facelift, ktorého predstavenie chystá automobilka na tento rok. S faceliftom však súvisí aj ďalšie navýšenie ceny, čo môže ďalej znížiť atraktívnosť Modelu S.

Kvalitnejší interiér? Je načase

Podľa portálu cnet je hlavným cieľom zlepšenie kvality interiéru a pridanie úložných priestorov, ktorých je momentálne v Modeli S relatívne málo. Najvyššia verzia elektromobilu by mala tiež dostať batériu zväčšenú z 90 na 100 kWh.

Hovorí sa aj o rozšírenej ponuke farieb laku a čalúnenia. Dúfame v návrat hnedej, ktorá Modelu S mimoriadne svedčala, no Tesla ju z ponuky koncom roka 2014 vypustila.

Je tiež možné, že so záujmom o väčšie modely nebude žiaden problém. Nemecké prémiové automobilky spokojne vyrábajú dvadsať či tridsať karosárskych verzií práve preto, že na odbyt idú všetky. Výbavu pritom ponúkajú prakticky rovnakú, líšia sa najmä vo veľkosti - a v sile ich statusového symbolu.

Objednávky sa hrnú naďalej

Minulý týždeň vo štvrtok podľa statusu Elona Muska (jeho twitter je hlavný kanál komunikácie značky s verejnosťou) evidovala Tesla už 325 000 objednávok na Model 3.

Pri očakávanej cene 42 000 dolárov za priemerne vybavený kus (túto cenu oznámila automobilka, opäť, prostredníctvom Twitteru jej riaditeľa) tak má Tesla nazbierané objednávky na autá v hodnote 14 miliárd dolárov. Prví zákazníci majú svoje kusy dostať koncom budúceho roka, vybavovanie predobjednávok sa pravdepodobne natiahne až do roku 2020.

Dôležité je upozorniť na to, že nie všetky objednávky budú nakoniec vyzdvihnuté (záloha 1 000 dolárov za objednávku je vratná). Môžeme to ilustrovať na príklade Nissanu Leaf.

Pri predstavení Leafu v roku 2010 očakával Carlos Ghosn, prezident aliancie Renault Nissan, že v roku 2013 dosiahne odbyt Leafu 500 000 kusov. Hoci Nissan po premiére zaregistroval 115 000 záujemcov, od roku 2010 sa ho dokopy predalo len 211 000 kusov.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Automobilky nevedia predpovedať budúcnosť

S vybavovaním objednávok bojuje aj Tesla pri jej SUV, Modeli X. Údajne až tretina zo zákazníkov, ktorí si Model X predobjednali, sa rozhodla so samotnou kúpou počkať. Dôvod má byť vychytanie múch prvých kusov a dotiahnutie kvality výroby - čo je problém, s ktorým sa Tesla trápi už dlhšie.

Model S síce v teste Consumer Reports získal rekordných 103 bodov z možných 100, no sám portál upozorňuje na interiér, ktorý kvalitou nezodpovedá cene. Consumer Reports neskôr zaradil Teslu Model S do zoznamu jazdených áut, ktorým je radno sa vyhnúť.

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 17 891
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 512
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 529
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 196
  5. Kam do tepla v januári? 1 843
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 677
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 596
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 464
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 1 402
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 919

Téma: Elektromobily


Článok je zaradený aj do ďalších tém Tesla, Elon Musk

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Štefunko: Nešiel by som do toho, keby som mal byť bezvýznamný hráč

Predseda novej strany Progresívne Slovensko si trúfa vo voľbách na 15 percent. Kandidátov chce nasadiť už do tohtoročných komunáliek.

ŠPORT

Nechcel som, aby Nasťa odišla. Dnes to chápem, tvrdí jej brat

Ako je možné, že Kuzminová vyhráva, a naši nie, čudujú sa Rusi.

KOMENTÁRE

Štefunkov test politických zákonitostí

Vyzerá to, ako keby cielene trolovali voličov nezaujímavými témami.

Neprehliadnite tiež

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.

Peugeot čaká elektrifikácia aj návrat do USA

Do roku 2025 bude mať každý model elektrickú verziu.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.