SME
Pondelok, 14. október, 2019 | Meniny má Boris

Keď na svet príde Model 3, aký je osud ostatných áut Tesly?

Malý elektromobil môže ohroziť drahšie modely automobilky. Tesla musí prísť na to, ako ich zatraktívniť.

Ako dlho vydrží majiteľom Modelu S úsmev na tvári?Ako dlho vydrží majiteľom Modelu S úsmev na tvári?(Zdroj: Flickr / CC cdorobek)

Kým sa automobilke hrnú objednávky na nedávno predstavený Model 3, Tesla stojí pred veľkou výzvou - dostatočne ho odlíšiť od zvyšku jej portfólia. Automobilka totižto musí nájsť spôsob, ako udrží záujem aj o svoje mnohonásobne väčšie modely.

Model 3 predstavila automobilka na konci marca. Ide o štvrtý model automobilky a prvý elektromobil vôbec, ktorý má potenciál (a cenovku) osloviť širšie masy. Cena najlacnejšieho modelu sa má začínať na 35 000 dolároch pred započítaním dotácií či daňových zvýhodnení.

Článok pokračuje pod video reklamou

Väčší Model S pritom stojí najmenej dvojnásobok a s príchodom novej Tesly je problém pochopiť, prečo. Je Model 3 skrátka príliš dobrý?

Prečítajte si tiež: Tesla predstavila Model 3, svoje štvrté auto v poradí Čítajte 

Výhoda dvoch sedadiel nemusí stačiť

Model S sám osebe rozhodne nie je zlé auto, no pri porovnaní s novším modelom 3 vyzerá jeho cena neopodstatnene. Model S je o niečo väčší a do väčšieho kufru (Model S je liftback, Model 3 je sedan so zúfalo malým vstupným otvorom) sa zmestia aj dve núdzové sedadlá otočené proti smeru jazdy.

S je o niečo rýchlejší a má lepší dojazd, no ani 3 príliš nezaostáva - aj základná verzia má zrýchliť z nuly na stovku za menej ako šesť sekúnd a na jedno nabitie prejsť viac ako 350 kilometrov. "Tesla nevyrába pomalé autá," komentoval riaditeľ automobilky Elon Musk.

Hlavným rozdielom medzi Teslami je ich dostupnosť. Kým na Model 3 treba čakať niekoľko rokov, S je k dispozícii prakticky ihneď - skladové kusy sú v ponuke vo Viedni aj v ďalších západoeurópskych mestách. 

Zatraktívniť Model S by mal jeho facelift, ktorého predstavenie chystá automobilka na tento rok. S faceliftom však súvisí aj ďalšie navýšenie ceny, čo môže ďalej znížiť atraktívnosť Modelu S.

Kvalitnejší interiér? Je načase

Podľa portálu cnet je hlavným cieľom zlepšenie kvality interiéru a pridanie úložných priestorov, ktorých je momentálne v Modeli S relatívne málo. Najvyššia verzia elektromobilu by mala tiež dostať batériu zväčšenú z 90 na 100 kWh.

Hovorí sa aj o rozšírenej ponuke farieb laku a čalúnenia. Dúfame v návrat hnedej, ktorá Modelu S mimoriadne svedčala, no Tesla ju z ponuky koncom roka 2014 vypustila.

Je tiež možné, že so záujmom o väčšie modely nebude žiaden problém. Nemecké prémiové automobilky spokojne vyrábajú dvadsať či tridsať karosárskych verzií práve preto, že na odbyt idú všetky. Výbavu pritom ponúkajú prakticky rovnakú, líšia sa najmä vo veľkosti - a v sile ich statusového symbolu.

Objednávky sa hrnú naďalej

Minulý týždeň vo štvrtok podľa statusu Elona Muska (jeho twitter je hlavný kanál komunikácie značky s verejnosťou) evidovala Tesla už 325 000 objednávok na Model 3.

Pri očakávanej cene 42 000 dolárov za priemerne vybavený kus (túto cenu oznámila automobilka, opäť, prostredníctvom Twitteru jej riaditeľa) tak má Tesla nazbierané objednávky na autá v hodnote 14 miliárd dolárov. Prví zákazníci majú svoje kusy dostať koncom budúceho roka, vybavovanie predobjednávok sa pravdepodobne natiahne až do roku 2020.

Dôležité je upozorniť na to, že nie všetky objednávky budú nakoniec vyzdvihnuté (záloha 1 000 dolárov za objednávku je vratná). Môžeme to ilustrovať na príklade Nissanu Leaf.

Pri predstavení Leafu v roku 2010 očakával Carlos Ghosn, prezident aliancie Renault Nissan, že v roku 2013 dosiahne odbyt Leafu 500 000 kusov. Hoci Nissan po premiére zaregistroval 115 000 záujemcov, od roku 2010 sa ho dokopy predalo len 211 000 kusov.

Prečítajte si tiež: Automobilky nevedia predpovedať budúcnosť Čítajte 

S vybavovaním objednávok bojuje aj Tesla pri jej SUV, Modeli X. Údajne až tretina zo zákazníkov, ktorí si Model X predobjednali, sa rozhodla so samotnou kúpou počkať. Dôvod má byť vychytanie múch prvých kusov a dotiahnutie kvality výroby - čo je problém, s ktorým sa Tesla trápi už dlhšie.

Model S síce v teste Consumer Reports získal rekordných 103 bodov z možných 100, no sám portál upozorňuje na interiér, ktorý kvalitou nezodpovedá cene. Consumer Reports neskôr zaradil Teslu Model S do zoznamu jazdených áut, ktorým je radno sa vyhnúť.

 

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov?
  2. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  3. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  4. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  5. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Volkswagen Passat: pár detailov, veľký výsledok
  8. „Vytvoriť miesto, ktoré si ľudia zamilujú, je vždy radosť“
  9. Život je len jeden: Máte ten svoj poistený správne?
  10. Vo Veľkom Grobe športujú aj hasiči
  1. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  2. V Žiari nad Hronom a okolí budete môcť využívať rýchly internet
  3. Zvolen a jeho okolie bude mať k dispozícii nový optický internet
  4. V Turčianskej kotline sa zavádza najmodernejšia optická sieť
  5. Preradiť na vyššiu rýchlosť budete môcť už aj v okolí Topoľčian
  6. Na Myjave sa zavádza najrýchlejší internet na trhu
  7. Kotrčiná Lúčka a Rajec sa budú môcť tešiť z nového internetu
  8. Na Považí budete môcť surfovať po internete 2-krát rýchlejšie
  9. Novodobá optická sieť zavíta aj do obcí v okolí Banskej Bystrice
  10. Slováci jedia vajcia pomerne často, najradšej v praženici
  1. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 22 493
  2. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 21 602
  3. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 15 187
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 10 967
  5. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 10 197
  6. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 7 426
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 7 366
  8. Kedy patrí dieťaťu do rúk mobil? Základom je, aby mu neublížil 7 276
  9. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú 7 073
  10. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 6 869

Téma: Elektromobily


Článok je zaradený aj do ďalších tém Tesla, Elon Musk

Hlavné správy zo Sme.sk

Bašternák sa nakoniec môže trestu vyhnúť, lebo správkyňa nekoná

Podnikateľ blízky Smeru previedol majetok, aby mu ho štát nevzal. Zatiaľ mu to vychádza.

Ladislava Bašternáka súd odsúdil na päťročné väzenie, rovnako dlhý zákaz podnikania a trest prepadnutia majetku.
Podcast Dobré Ráno
STĹPČEK JAKUBA FILA

Čí človek je správkyňa v Bašternákovom konkurze?

Cieľom trestu bolo z Bašternáka vyžmýkať všetky nelegálne eurá.

Jakub Filo.
Gareth Bale (vľavo) strieľa gól v kvalifikačnom zápase na EURO 2020 Wales - Chorvátsko.

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.
Martin Winterkorn.
Ilustračná fotografia.

Ford S-Max a Galaxy prešli modernizáciou a ostávajú v predaji

Vrcholná naftová motorizácia má 240 koní.

Ford S-Max a Galaxy