Keď na svet príde Model 3, aký je osud ostatných áut Tesly?

Malý elektromobil môže ohroziť drahšie modely automobilky. Tesla musí prísť na to, ako ich zatraktívniť.

Ako dlho vydrží majiteľom Modelu S úsmev na tvári?(Zdroj: Flickr / CC cdorobek)

Kým sa automobilke hrnú objednávky na nedávno predstavený Model 3, Tesla stojí pred veľkou výzvou - dostatočne ho odlíšiť od zvyšku jej portfólia. Automobilka totižto musí nájsť spôsob, ako udrží záujem aj o svoje mnohonásobne väčšie modely.

Model 3 predstavila automobilka na konci marca. Ide o štvrtý model automobilky a prvý elektromobil vôbec, ktorý má potenciál (a cenovku) osloviť širšie masy. Cena najlacnejšieho modelu sa má začínať na 35 000 dolároch pred započítaním dotácií či daňových zvýhodnení.

Väčší Model S pritom stojí najmenej dvojnásobok a s príchodom novej Tesly je problém pochopiť, prečo. Je Model 3 skrátka príliš dobrý?

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Tesla predstavila Model 3, svoje štvrté auto v poradí

Výhoda dvoch sedadiel nemusí stačiť

Model S sám osebe rozhodne nie je zlé auto, no pri porovnaní s novším modelom 3 vyzerá jeho cena neopodstatnene. Model S je o niečo väčší a do väčšieho kufru (Model S je liftback, Model 3 je sedan so zúfalo malým vstupným otvorom) sa zmestia aj dve núdzové sedadlá otočené proti smeru jazdy.

S je o niečo rýchlejší a má lepší dojazd, no ani 3 príliš nezaostáva - aj základná verzia má zrýchliť z nuly na stovku za menej ako šesť sekúnd a na jedno nabitie prejsť viac ako 350 kilometrov. "Tesla nevyrába pomalé autá," komentoval riaditeľ automobilky Elon Musk.

Hlavným rozdielom medzi Teslami je ich dostupnosť. Kým na Model 3 treba čakať niekoľko rokov, S je k dispozícii prakticky ihneď - skladové kusy sú v ponuke vo Viedni aj v ďalších západoeurópskych mestách. 

Zatraktívniť Model S by mal jeho facelift, ktorého predstavenie chystá automobilka na tento rok. S faceliftom však súvisí aj ďalšie navýšenie ceny, čo môže ďalej znížiť atraktívnosť Modelu S.

Kvalitnejší interiér? Je načase

Podľa portálu cnet je hlavným cieľom zlepšenie kvality interiéru a pridanie úložných priestorov, ktorých je momentálne v Modeli S relatívne málo. Najvyššia verzia elektromobilu by mala tiež dostať batériu zväčšenú z 90 na 100 kWh.

Hovorí sa aj o rozšírenej ponuke farieb laku a čalúnenia. Dúfame v návrat hnedej, ktorá Modelu S mimoriadne svedčala, no Tesla ju z ponuky koncom roka 2014 vypustila.

Je tiež možné, že so záujmom o väčšie modely nebude žiaden problém. Nemecké prémiové automobilky spokojne vyrábajú dvadsať či tridsať karosárskych verzií práve preto, že na odbyt idú všetky. Výbavu pritom ponúkajú prakticky rovnakú, líšia sa najmä vo veľkosti - a v sile ich statusového symbolu.

Objednávky sa hrnú naďalej

Minulý týždeň vo štvrtok podľa statusu Elona Muska (jeho twitter je hlavný kanál komunikácie značky s verejnosťou) evidovala Tesla už 325 000 objednávok na Model 3.

Pri očakávanej cene 42 000 dolárov za priemerne vybavený kus (túto cenu oznámila automobilka, opäť, prostredníctvom Twitteru jej riaditeľa) tak má Tesla nazbierané objednávky na autá v hodnote 14 miliárd dolárov. Prví zákazníci majú svoje kusy dostať koncom budúceho roka, vybavovanie predobjednávok sa pravdepodobne natiahne až do roku 2020.

Dôležité je upozorniť na to, že nie všetky objednávky budú nakoniec vyzdvihnuté (záloha 1 000 dolárov za objednávku je vratná). Môžeme to ilustrovať na príklade Nissanu Leaf.

Pri predstavení Leafu v roku 2010 očakával Carlos Ghosn, prezident aliancie Renault Nissan, že v roku 2013 dosiahne odbyt Leafu 500 000 kusov. Hoci Nissan po premiére zaregistroval 115 000 záujemcov, od roku 2010 sa ho dokopy predalo len 211 000 kusov.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Automobilky nevedia predpovedať budúcnosť

S vybavovaním objednávok bojuje aj Tesla pri jej SUV, Modeli X. Údajne až tretina zo zákazníkov, ktorí si Model X predobjednali, sa rozhodla so samotnou kúpou počkať. Dôvod má byť vychytanie múch prvých kusov a dotiahnutie kvality výroby - čo je problém, s ktorým sa Tesla trápi už dlhšie.

Model S síce v teste Consumer Reports získal rekordných 103 bodov z možných 100, no sám portál upozorňuje na interiér, ktorý kvalitou nezodpovedá cene. Consumer Reports neskôr zaradil Teslu Model S do zoznamu jazdených áut, ktorým je radno sa vyhnúť.

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 23 041
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 481
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 089
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 550
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 382
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 488
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 401
  8. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 383
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 346
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 1 009

Téma: Elektromobily


Článok je zaradený aj do ďalších tém Tesla, Elon Musk

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Piekol macesy a mal baňu. Jeho slovenská továreň prežila dodnes

Maces kupujú hlavne ľudia s problémami s trávením.

KOMENTÁRE

Rok 1997: Zmrznutý Leo desil viac než elektrikár Mečiar

Moc stále držal v rukách Mečiar a z rodinných osláv sa stávali mory.

ŠPORT

Kuzminová skončila druhá v stíhacích pretekoch

Napriek štyrom chybám v streľbe prišla len o jedno miesto.

Neprehliadnite tiež

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.