SME
Štvrtok, 3. december, 2020 | Meniny má OldrichKrížovkyKrížovky

Keď na svet príde Model 3, aký je osud ostatných áut Tesly?

Malý elektromobil môže ohroziť drahšie modely automobilky. Tesla musí prísť na to, ako ich zatraktívniť.

Ako dlho vydrží majiteľom Modelu S úsmev na tvári?Ako dlho vydrží majiteľom Modelu S úsmev na tvári? (Zdroj: Flickr / CC cdorobek)

Kým sa automobilke hrnú objednávky na nedávno predstavený Model 3, Tesla stojí pred veľkou výzvou - dostatočne ho odlíšiť od zvyšku jej portfólia. Automobilka totižto musí nájsť spôsob, ako udrží záujem aj o svoje mnohonásobne väčšie modely.

Model 3 predstavila automobilka na konci marca. Ide o štvrtý model automobilky a prvý elektromobil vôbec, ktorý má potenciál (a cenovku) osloviť širšie masy. Cena najlacnejšieho modelu sa má začínať na 35 000 dolároch pred započítaním dotácií či daňových zvýhodnení.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Väčší Model S pritom stojí najmenej dvojnásobok a s príchodom novej Tesly je problém pochopiť, prečo. Je Model 3 skrátka príliš dobrý?

Prečítajte si tiež: Tesla predstavila Model 3, svoje štvrté auto v poradí Čítajte 

Výhoda dvoch sedadiel nemusí stačiť

Model S sám osebe rozhodne nie je zlé auto, no pri porovnaní s novším modelom 3 vyzerá jeho cena neopodstatnene. Model S je o niečo väčší a do väčšieho kufru (Model S je liftback, Model 3 je sedan so zúfalo malým vstupným otvorom) sa zmestia aj dve núdzové sedadlá otočené proti smeru jazdy.

S je o niečo rýchlejší a má lepší dojazd, no ani 3 príliš nezaostáva - aj základná verzia má zrýchliť z nuly na stovku za menej ako šesť sekúnd a na jedno nabitie prejsť viac ako 350 kilometrov. "Tesla nevyrába pomalé autá," komentoval riaditeľ automobilky Elon Musk.

Hlavným rozdielom medzi Teslami je ich dostupnosť. Kým na Model 3 treba čakať niekoľko rokov, S je k dispozícii prakticky ihneď - skladové kusy sú v ponuke vo Viedni aj v ďalších západoeurópskych mestách. 

Skryť Vypnúť reklamu

Zatraktívniť Model S by mal jeho facelift, ktorého predstavenie chystá automobilka na tento rok. S faceliftom však súvisí aj ďalšie navýšenie ceny, čo môže ďalej znížiť atraktívnosť Modelu S.

Kvalitnejší interiér? Je načase

Podľa portálu cnet je hlavným cieľom zlepšenie kvality interiéru a pridanie úložných priestorov, ktorých je momentálne v Modeli S relatívne málo. Najvyššia verzia elektromobilu by mala tiež dostať batériu zväčšenú z 90 na 100 kWh.

Hovorí sa aj o rozšírenej ponuke farieb laku a čalúnenia. Dúfame v návrat hnedej, ktorá Modelu S mimoriadne svedčala, no Tesla ju z ponuky koncom roka 2014 vypustila.

Je tiež možné, že so záujmom o väčšie modely nebude žiaden problém. Nemecké prémiové automobilky spokojne vyrábajú dvadsať či tridsať karosárskych verzií práve preto, že na odbyt idú všetky. Výbavu pritom ponúkajú prakticky rovnakú, líšia sa najmä vo veľkosti - a v sile ich statusového symbolu.

Skryť Vypnúť reklamu

Objednávky sa hrnú naďalej

Minulý týždeň vo štvrtok podľa statusu Elona Muska (jeho twitter je hlavný kanál komunikácie značky s verejnosťou) evidovala Tesla už 325 000 objednávok na Model 3.

Pri očakávanej cene 42 000 dolárov za priemerne vybavený kus (túto cenu oznámila automobilka, opäť, prostredníctvom Twitteru jej riaditeľa) tak má Tesla nazbierané objednávky na autá v hodnote 14 miliárd dolárov. Prví zákazníci majú svoje kusy dostať koncom budúceho roka, vybavovanie predobjednávok sa pravdepodobne natiahne až do roku 2020.

Dôležité je upozorniť na to, že nie všetky objednávky budú nakoniec vyzdvihnuté (záloha 1 000 dolárov za objednávku je vratná). Môžeme to ilustrovať na príklade Nissanu Leaf.

Pri predstavení Leafu v roku 2010 očakával Carlos Ghosn, prezident aliancie Renault Nissan, že v roku 2013 dosiahne odbyt Leafu 500 000 kusov. Hoci Nissan po premiére zaregistroval 115 000 záujemcov, od roku 2010 sa ho dokopy predalo len 211 000 kusov.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Automobilky nevedia predpovedať budúcnosť Čítajte 

S vybavovaním objednávok bojuje aj Tesla pri jej SUV, Modeli X. Údajne až tretina zo zákazníkov, ktorí si Model X predobjednali, sa rozhodla so samotnou kúpou počkať. Dôvod má byť vychytanie múch prvých kusov a dotiahnutie kvality výroby - čo je problém, s ktorým sa Tesla trápi už dlhšie.

Model S síce v teste Consumer Reports získal rekordných 103 bodov z možných 100, no sám portál upozorňuje na interiér, ktorý kvalitou nezodpovedá cene. Consumer Reports neskôr zaradil Teslu Model S do zoznamu jazdených áut, ktorým je radno sa vyhnúť.

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  2. Tip na náhradu za rúško: Kvalitný nákrčník ochráni aj pred zimou
  3. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  4. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  5. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  6. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  7. Nie je to len chlapská záležitosť
  8. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  9. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  10. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  1. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  2. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  3. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  4. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  5. Detský čaj COOP Jednoty získal unikátne medzinárodné ocenenie
  6. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  7. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  8. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  9. Novinka medzi prefabrikátmi
  10. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  1. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 17 177
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 486
  3. Aká je chémia vôní 12 847
  4. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 9 656
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 449
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 975
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 680
  8. Bývanie v meste predlžuje život 8 282
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 841
  10. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom 6 748
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Elon Musk

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Tesla, Elektromobily
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jaroslav Haščák.

NAKA zadržala bývalého šéfa polície Lučanského

Zadržali ho po tom, ako prišiel na dohodnutý výsluch.

Bývalý policajný prezident Milan Lučanský.

Koronavírus: Na covid zomrel francúzsky exprezident Giscard d'Estaing (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili už viac ako 109-tisíc nakazených.

Valéry Giscard d'Estaing.
CYNICKÁ OBLUDA

Papalášske hecovanie

Večný súboj politikov o to, kto ukáže väčšie pohŕdanie občanmi, priniesol dva mimoriadne výkony.

Neprehliadnite tiež

Nehoda v Lamači na Hodonínskej.

Nový Citroen C4 je už na Slovensku. Koľko stojí a čo ponúka?

Elektrická verzia pôjde do predaja neskôr.

Citroën C4

SsangYong Korando vie šikovne skryť svoj jediný problém (test)

Za rovnakú cenu a výbavu sa podobné auto ťažko zháňa.

SsangYong Korando
Dacia Lodgy Stepway budúci rok dostane terénnejšie sa tváriacu náhradu.