Kým sa automobilke hrnú objednávky na nedávno predstavený Model 3, Tesla stojí pred veľkou výzvou - dostatočne ho odlíšiť od zvyšku jej portfólia. Automobilka totižto musí nájsť spôsob, ako udrží záujem aj o svoje mnohonásobne väčšie modely.
Model 3 predstavila automobilka na konci marca. Ide o štvrtý model automobilky a prvý elektromobil vôbec, ktorý má potenciál (a cenovku) osloviť širšie masy. Cena najlacnejšieho modelu sa má začínať na 35 000 dolároch pred započítaním dotácií či daňových zvýhodnení.
Väčší Model S pritom stojí najmenej dvojnásobok a s príchodom novej Tesly je problém pochopiť, prečo. Je Model 3 skrátka príliš dobrý?

Výhoda dvoch sedadiel nemusí stačiť
Model S sám osebe rozhodne nie je zlé auto, no pri porovnaní s novším modelom 3 vyzerá jeho cena neopodstatnene. Model S je o niečo väčší a do väčšieho kufru (Model S je liftback, Model 3 je sedan so zúfalo malým vstupným otvorom) sa zmestia aj dve núdzové sedadlá otočené proti smeru jazdy.
S je o niečo rýchlejší a má lepší dojazd, no ani 3 príliš nezaostáva - aj základná verzia má zrýchliť z nuly na stovku za menej ako šesť sekúnd a na jedno nabitie prejsť viac ako 350 kilometrov. "Tesla nevyrába pomalé autá," komentoval riaditeľ automobilky Elon Musk.
Hlavným rozdielom medzi Teslami je ich dostupnosť. Kým na Model 3 treba čakať niekoľko rokov, S je k dispozícii prakticky ihneď - skladové kusy sú v ponuke vo Viedni aj v ďalších západoeurópskych mestách.
Zatraktívniť Model S by mal jeho facelift, ktorého predstavenie chystá automobilka na tento rok. S faceliftom však súvisí aj ďalšie navýšenie ceny, čo môže ďalej znížiť atraktívnosť Modelu S.
Kvalitnejší interiér? Je načase
Podľa portálu cnet je hlavným cieľom zlepšenie kvality interiéru a pridanie úložných priestorov, ktorých je momentálne v Modeli S relatívne málo. Najvyššia verzia elektromobilu by mala tiež dostať batériu zväčšenú z 90 na 100 kWh.
Hovorí sa aj o rozšírenej ponuke farieb laku a čalúnenia. Dúfame v návrat hnedej, ktorá Modelu S mimoriadne svedčala, no Tesla ju z ponuky koncom roka 2014 vypustila.

Je tiež možné, že so záujmom o väčšie modely nebude žiaden problém. Nemecké prémiové automobilky spokojne vyrábajú dvadsať či tridsať karosárskych verzií práve preto, že na odbyt idú všetky. Výbavu pritom ponúkajú prakticky rovnakú, líšia sa najmä vo veľkosti - a v sile ich statusového symbolu.
Objednávky sa hrnú naďalej
Minulý týždeň vo štvrtok podľa statusu Elona Muska (jeho twitter je hlavný kanál komunikácie značky s verejnosťou) evidovala Tesla už 325 000 objednávok na Model 3.
Pri očakávanej cene 42 000 dolárov za priemerne vybavený kus (túto cenu oznámila automobilka, opäť, prostredníctvom Twitteru jej riaditeľa) tak má Tesla nazbierané objednávky na autá v hodnote 14 miliárd dolárov. Prví zákazníci majú svoje kusy dostať koncom budúceho roka, vybavovanie predobjednávok sa pravdepodobne natiahne až do roku 2020.
Loading
...
Dôležité je upozorniť na to, že nie všetky objednávky budú nakoniec vyzdvihnuté (záloha 1 000 dolárov za objednávku je vratná). Môžeme to ilustrovať na príklade Nissanu Leaf.
Pri predstavení Leafu v roku 2010 očakával Carlos Ghosn, prezident aliancie Renault Nissan, že v roku 2013 dosiahne odbyt Leafu 500 000 kusov. Hoci Nissan po premiére zaregistroval 115 000 záujemcov, od roku 2010 sa ho dokopy predalo len 211 000 kusov.

S vybavovaním objednávok bojuje aj Tesla pri jej SUV, Modeli X. Údajne až tretina zo zákazníkov, ktorí si Model X predobjednali, sa rozhodla so samotnou kúpou počkať. Dôvod má byť vychytanie múch prvých kusov a dotiahnutie kvality výroby - čo je problém, s ktorým sa Tesla trápi už dlhšie.
Model S síce v teste Consumer Reports získal rekordných 103 bodov z možných 100, no sám portál upozorňuje na interiér, ktorý kvalitou nezodpovedá cene. Consumer Reports neskôr zaradil Teslu Model S do zoznamu jazdených áut, ktorým je radno sa vyhnúť.
Tesla je v strate už jedenásty štvrťrok v rade
Ak by straty pokračovala súčasným tempom, so súčasnými prostriedkami vydrží Tesla rok, maximálne dva.
Podľa minuloročnej výročnej správy je Tesla za rok 2015 v strate 887 miliónov dolárov, pričom len na posledný štvrťrok pripadá strata 320 miliónov. Na konci štvrtého štvrťroku mala automobilka na účte 1,2 miliardy dolárov - ktoré získala nielen predajom áut, ale aj z rôznych štátnych a federálnych dotácií.
Podľa LA Times získali Muskove firmy - Tesla, SolarCity a SpaceX - dokopy 4,9 miliardy dolárov v štátnych podporách. Dan Dolev, analytik Jefferies Equity Research tvrdí, že Musk si zámerne vyberá na investície tie odvetvia, v ktorých sa najľahšie získavajú granty - podpora elektromobility, rozvoj dopravy, ekologická energia. Dotácie však jedného dňa skončia, varuje Dolev.
Ak by minuloročná strata pokračovala, automobilka môže zbankrotovať už na konci roku 2016 alebo v 2017. Výročná správa však tvrdí, že v roku 2016 očakáva automobilka zisk. Pomôcť tomu má hlavne 80- až 90-tisíc kusov Modelov S a X, ktoré plánuje automobilka budúci rok dodať zákazníkom.