Vyhliadky pre automobilový priemysel v strednej Európe sú optimistické

Automobilový priemysel v strednej Európe rastie aj napriek rizikovým faktorom v regióne.

Peugeot vlani vyrobil vyše 300-tisíc áut.(Zdroj: Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Približne jedno z troch áut vyrobených v Európskej únii sa v súčasnosti vyrába v Česku, Maďarsku, Poľsku, Rumunsku, Slovinsku a na Slovensku.

Medzi tri najväčšie konkurenčné výhody týchto krajín pritom patria mzdové náklady, dostupnosť kvalifikovanej pracovnej sily a daňový režim. Vyplýva to zo štúdie o automobilovom priemysle spoločnosti Deloitte. Medzi tri najväčšie nevýhody krajín strednej Európy patria nízka spoľahlivosť právneho systému, zaostalé školstvo a nedostatky v dopravnej infraštruktúre.

Článok pokračuje pod video reklamou

Prieskum spoločnosti Deloitte v automobilovom priemysle sa uskutočnil medzi 80 vedúcimi pracovníkmi automobilového priemyslu zo 6 krajín strednej Európy a to z Bulharska, Česka, Maďarska, Poľska, Rumunska a zo Slovenska, informovala Henrieta Kiššová zo spoločnosti Deloitte.

Keďže dostupnosť kvalifikovanej pracovnej sily sa považuje za dôležitú výhodu, nie je prekvapujúce, že všetci respondenti investujú do zlepšenia zručností a kvalifikácie svojich zamestnancov.

"Všetky spoločnosti, ktoré sa zapojili do prieskumu, chcú podporovať a rozvíjať svojich zamestnancov. Zatiaľ čo v niektorých krajinách sa to dosahuje poskytovaním interných školení, iné krajiny sa zameriavajú na spoluprácu s lokálnymi verejnými inštitúciami a školami," uviedol Juraj Kovács, senior manažér spoločnosti Deloitte. Výrobcovia automobilov majú podľa neho stále pocit, že ich očakávania v oblasti odbornej prípravy nie sú splnené.

Pokiaľ ide o budúcnosť, väčšina oslovených riaditeľov (97 %) uviedla, že neplánuje v nasledujúcich piatich rokoch premiestňovať svoje výrobné závody. Odpovedali tiež na otázku, ktorú krajinu by si vybrali, keby plánovali otvoriť nové závody, pričom 34 % si vybralo Poľsko, 16 % Bulharsko a 11 % Maďarsko a Rumunsko. Slovensko a Česko sa ocitli v tesnom závese (10 % a 9 %).

Až tri štvrtiny respondentov prieskumu plánujú zvýšiť výrobné kapacity a len 6 % oslovených riaditeľov uviedlo, že neplánuje zvýšiť výrobu. Na prvých priečkach sa ocitlo Bulharsko a Poľsko, kde plánuje expanziu viac ako 80 % opýtaných, s najhoršími výsledkami na úrovni 64 % skončilo Maďarsko.

V rámci investícií sa väčšina opýtaných plánuje zamerať najmä na inovácie nových produktov (76 %) a investície do vzdelávania zamestnancov (66 %). Mnohé spoločnosti prestávajú byť len čisto výrobnými závodmi a čoraz častejšie berú na seba úlohy v oblasti výskumu a vývoja, ako aj úlohy technických kompetenčných centier.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  2. S dobrým pivom leto chutí
  3. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  4. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  5. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  6. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  7. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  8. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  1. Spomaľovači internetu v mobile – 5 tipov ako s nimi zatočíte
  2. Create your own map in a new museum
  3. Ako bojovať proti plesniam v interiéri
  4. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  5. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  6. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  7. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  8. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  9. S dobrým pivom leto chutí
  10. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 26 520
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 25 188
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 886
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 11 514
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 445
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 756
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 905
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 370
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 123
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 873

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gajdoš podáva trestné oznámenie vo veci Slovenských brancov

Minister chce, aby prokuratúra preskúmala činnosť organizácie.

Autorská strana Matúša Krčmárika

K riešeniu utečencov sme neprispeli ničím a ešte sa tým chválime

Po rokoch hovoríme stále to isté.

PRIEVIDZA

V Zemianskych Kostoľanoch sa zrazil vlak s nákladiakom

Vo vlaku bolo takmer šesťdesiat cestujúcich.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.