Vyhliadky pre automobilový priemysel v strednej Európe sú optimistické

Automobilový priemysel v strednej Európe rastie aj napriek rizikovým faktorom v regióne.

Peugeot vlani vyrobil vyše 300-tisíc áut.(Zdroj: Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Približne jedno z troch áut vyrobených v Európskej únii sa v súčasnosti vyrába v Česku, Maďarsku, Poľsku, Rumunsku, Slovinsku a na Slovensku.

Medzi tri najväčšie konkurenčné výhody týchto krajín pritom patria mzdové náklady, dostupnosť kvalifikovanej pracovnej sily a daňový režim. Vyplýva to zo štúdie o automobilovom priemysle spoločnosti Deloitte. Medzi tri najväčšie nevýhody krajín strednej Európy patria nízka spoľahlivosť právneho systému, zaostalé školstvo a nedostatky v dopravnej infraštruktúre.

Prieskum spoločnosti Deloitte v automobilovom priemysle sa uskutočnil medzi 80 vedúcimi pracovníkmi automobilového priemyslu zo 6 krajín strednej Európy a to z Bulharska, Česka, Maďarska, Poľska, Rumunska a zo Slovenska, informovala Henrieta Kiššová zo spoločnosti Deloitte.

Keďže dostupnosť kvalifikovanej pracovnej sily sa považuje za dôležitú výhodu, nie je prekvapujúce, že všetci respondenti investujú do zlepšenia zručností a kvalifikácie svojich zamestnancov.

"Všetky spoločnosti, ktoré sa zapojili do prieskumu, chcú podporovať a rozvíjať svojich zamestnancov. Zatiaľ čo v niektorých krajinách sa to dosahuje poskytovaním interných školení, iné krajiny sa zameriavajú na spoluprácu s lokálnymi verejnými inštitúciami a školami," uviedol Juraj Kovács, senior manažér spoločnosti Deloitte. Výrobcovia automobilov majú podľa neho stále pocit, že ich očakávania v oblasti odbornej prípravy nie sú splnené.

Pokiaľ ide o budúcnosť, väčšina oslovených riaditeľov (97 %) uviedla, že neplánuje v nasledujúcich piatich rokoch premiestňovať svoje výrobné závody. Odpovedali tiež na otázku, ktorú krajinu by si vybrali, keby plánovali otvoriť nové závody, pričom 34 % si vybralo Poľsko, 16 % Bulharsko a 11 % Maďarsko a Rumunsko. Slovensko a Česko sa ocitli v tesnom závese (10 % a 9 %).

Až tri štvrtiny respondentov prieskumu plánujú zvýšiť výrobné kapacity a len 6 % oslovených riaditeľov uviedlo, že neplánuje zvýšiť výrobu. Na prvých priečkach sa ocitlo Bulharsko a Poľsko, kde plánuje expanziu viac ako 80 % opýtaných, s najhoršími výsledkami na úrovni 64 % skončilo Maďarsko.

V rámci investícií sa väčšina opýtaných plánuje zamerať najmä na inovácie nových produktov (76 %) a investície do vzdelávania zamestnancov (66 %). Mnohé spoločnosti prestávajú byť len čisto výrobnými závodmi a čoraz častejšie berú na seba úlohy v oblasti výskumu a vývoja, ako aj úlohy technických kompetenčných centier.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  1. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  2. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  3. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  4. Modern luxury next to the Blue Church
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  6. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  9. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  10. HB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 299
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 225
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 2 664
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 182
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 546
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 390
  7. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 323
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 118
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 090
  10. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 018

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Slovensko neuspelo v boji o sídlo Európskej liekovej agentúry

Bratislava nezískala sídlo EMA, bola na štvrtej nepostupovej pozícii.

KOMENTÁRE

Prečo by sa mali Slováci začať báť Čechov

Slovensko bude musieť vynaložiť viac úsilia a vynaliezavosti, aby ho Brusel v zhluku „podivných“ demokracií na východ od Nemecka rozpoznal

KOMENTÁRE

Fico útokom na Kisku škodí hlavne sebe

Všetky pokusy o priamu konfrontáciu sa doteraz vždy skončili porážkou Fica.

Neprehliadnite tiež

Renault po cestách už jazdí s autom pre rok 2023

Experimentálny koncept ukazuje, ako budú vyzerať Renaulty o niekoľko rokov.

Londýnske autobusy budú jazdiť na kávu

Už dnes jazdia na použitý olej na varenie či loj zo spracovaného mäsa.

Ford predstavil šiltovku pre kamionistov, ktorá má zachraňovať životy

Keď je vodič unavený, šiltovka zabliká a zavibruje.

Britskí vodiči sa neboja šoférovať so zhoršeným zrakom

Oční lekári navrhujú povinné vyšetrenia.