So zvyšovaním rýchlostných limitov rastie úmrtnosť na cestách

Zvyšovanie rýchlostných limitov v USA v období 1993-2013 zapríčinilo až 33 000 úmrtí, tvrdí americký výskum.

(Zdroj: Vladimír Šimíček)

WASHINGTON, BRATISLAVA. Zvyšovanie rýchlostných limitov v USA podpísalo pod 33 000 úmrtí pri dopravných nehodách, hovorí nová štúdia inštitútu pre bezpečnosť cestnej premávky IIHS. Keby najvyššia povolená rýchlosť ostala na úrovni z roku 1993, zomieralo by ročne o 1 900 ľudí menej - zhruba toľko životov zachránia v USA airbagy.

Štúdia sa odvoláva na to, že v rokoch 1973-1987 bola kvôli prebiehajúcej ropnej kríze v celej USA maximálna rýchlosť obmedzená na 55 míľ za hodinu (88,5 km/h) - pôvodne sa teda rýchlostnými limitmi nezvyšovala bezpečnosť, ale šetrilo palivo. V roku 1987 povolil federálny zákon na niektorých úsekoch 65 míľ za hodinu (104,6 km/h); v roku 1995 bol jednotný federálny zákon zrušený a rýchlostné limity sú v kompetencii jednotlivých štátov.

"Aj keď úmrtnosť na cestách klesá, mohla byť ešte nižšia keby sa štáty nerozhodli zvýšiť rýchlostné limity," hovorí autor štúdie, Charles Farmer z IIHS.

Štúdia vychádza z priemerného počtu úmrtí na miliardu precestovaných míľ v štáte medzi rokmi 1993-2013. Tieto dáta boli potom očistené od ďalších faktorov, ktoré na úmrtnosť vplývajú, ako napríklad zmeny v nezamestnanosti alebo v spotrebe alkoholu.

Vo výsledku Farmer zistil, že každé zvýšenie maximálnej povolenej rýchlosti o 5 míľ za hodinu (8 km/h) zvyšuje úmrtnosť o 8 percent. Rovnaké zvýšenie rýchlostného limitu na diaľnici zvýši úmrtnosť o 8 percent.

Farmer uvádza, že zachovaním rýchlostných limitov na úrovni z roku 1993 sa mohlo predísť 33 000 úmrtiam - a toto číslo je pravdepodobne ešte podhodnotené.

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 6 237
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 5 368
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 399
  4. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 3 159
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 2 104
  6. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 1 840
  7. Ako na refinancovanie hypotéky 1 069
  8. Splnený sen 1 045
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 976
  10. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 962

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

V bašte Smeru deti chorľavejú a starším sa cnie za socializmom

Baníci cítia krivdu, keď niekto kritizuje umelé dotovanie Hornonitrianskych baní vládou. Na ťažkú prácu nedajú dopustiť.

PRIMÁR

K pandémiám chrípky môže dochádzať s príchodom leta

Simulácia správne predpovedala pandémiu vírusu prasacej chrípky.

Neprehliadnite tiež

Prešli sme sa pohrebiskom klasických áut uprostred švédskej prírody

Vraky sú dnes spomienkou na majiteľa aj domovom lesných zvierat.

Nové Audi A7 Sportback dostane ku všetkým motorom hybrid

Predaj odštartuje so šesťvalcovým motorom 3,0 TFSI.

Takmer tretina nových áut nemá rezervné koleso

Pri defekte sa musia vodiči spoliehať na lepiacu sadu.