SME
Pondelok, 15. august, 2022 | Meniny má Marcela

So zvyšovaním rýchlostných limitov rastie úmrtnosť na cestách

Zvyšovanie rýchlostných limitov v USA v období 1993-2013 zapríčinilo až 33 000 úmrtí, tvrdí americký výskum.

(Zdroj: Vladimír Šimíček)

WASHINGTON, BRATISLAVA. Zvyšovanie rýchlostných limitov v USA podpísalo pod 33 000 úmrtí pri dopravných nehodách, hovorí nová štúdia inštitútu pre bezpečnosť cestnej premávky IIHS. Keby najvyššia povolená rýchlosť ostala na úrovni z roku 1993, zomieralo by ročne o 1 900 ľudí menej - zhruba toľko životov zachránia v USA airbagy.

Štúdia sa odvoláva na to, že v rokoch 1973-1987 bola kvôli prebiehajúcej ropnej kríze v celej USA maximálna rýchlosť obmedzená na 55 míľ za hodinu (88,5 km/h) - pôvodne sa teda rýchlostnými limitmi nezvyšovala bezpečnosť, ale šetrilo palivo. V roku 1987 povolil federálny zákon na niektorých úsekoch 65 míľ za hodinu (104,6 km/h); v roku 1995 bol jednotný federálny zákon zrušený a rýchlostné limity sú v kompetencii jednotlivých štátov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

"Aj keď úmrtnosť na cestách klesá, mohla byť ešte nižšia keby sa štáty nerozhodli zvýšiť rýchlostné limity," hovorí autor štúdie, Charles Farmer z IIHS.

Štúdia vychádza z priemerného počtu úmrtí na miliardu precestovaných míľ v štáte medzi rokmi 1993-2013. Tieto dáta boli potom očistené od ďalších faktorov, ktoré na úmrtnosť vplývajú, ako napríklad zmeny v nezamestnanosti alebo v spotrebe alkoholu.

Vo výsledku Farmer zistil, že každé zvýšenie maximálnej povolenej rýchlosti o 5 míľ za hodinu (8 km/h) zvyšuje úmrtnosť o 8 percent. Rovnaké zvýšenie rýchlostného limitu na diaľnici zvýši úmrtnosť o 8 percent.

Farmer uvádza, že zachovaním rýchlostných limitov na úrovni z roku 1993 sa mohlo predísť 33 000 úmrtiam - a toto číslo je pravdepodobne ešte podhodnotené.

SkryťVypnúť reklamu

 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  3. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  4. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  6. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. Po rokoch cichosci richtuju v Raslavicoch slavnosci
  2. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom.
  3. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  4. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  5. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  6. Trenčín potrebuje nový impulz!
  7. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  8. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 20 396
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 15 597
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 13 519
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 741
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 3 838
  6. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 2 578
  7. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné 2 184
  8. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 2 127
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jesenná vlna by už nemala zaplniť nemocnice.

Hlavný hygienik nepredpokladá zavedenie celoplošných opatrení.


11. aug
K1 Attack lákala na svoje autá aj na autosalónoch.

K-1 Attack bol fenoménom. Ale len krátko.


5 h
Nataša Holinová

Ficovci opomenuli jednu zásadnú vec, lebo sa im nehodí do krámu.


12 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


4 h

Blogy SME

  1. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa
  2. Jozef Sitko: Tajomstvo môjho dlhého veku (2.)
  3. Ján Serbák: Nová adrenalínová atrakcia na tyrkysovom jazierku v lome Beňatina
  4. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Jánošíkove diery, Terchovské srdce
  5. Marian Nanias: Jadrová energia - Múdrosť je viac ako hrubá sila.
  6. Peter Remeň: Vodná nádrž Čierny Váh (horná)
  7. Štefan Vidlár: Volebňí SaS
  8. Peter Lacina: Pozemský raj na Podšípe
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 63 369
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 14 977
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 890
  4. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 803
  5. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 5 670
  6. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 4 874
  7. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 4 750
  8. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 3 511
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu