WASHINGTON, BRATISLAVA. Zvyšovanie rýchlostných limitov v USA podpísalo pod 33 000 úmrtí pri dopravných nehodách, hovorí nová štúdia inštitútu pre bezpečnosť cestnej premávky IIHS. Keby najvyššia povolená rýchlosť ostala na úrovni z roku 1993, zomieralo by ročne o 1 900 ľudí menej - zhruba toľko životov zachránia v USA airbagy.

Štúdia sa odvoláva na to, že v rokoch 1973-1987 bola kvôli prebiehajúcej ropnej kríze v celej USA maximálna rýchlosť obmedzená na 55 míľ za hodinu (88,5 km/h) - pôvodne sa teda rýchlostnými limitmi nezvyšovala bezpečnosť, ale šetrilo palivo. V roku 1987 povolil federálny zákon na niektorých úsekoch 65 míľ za hodinu (104,6 km/h); v roku 1995 bol jednotný federálny zákon zrušený a rýchlostné limity sú v kompetencii jednotlivých štátov.
"Aj keď úmrtnosť na cestách klesá, mohla byť ešte nižšia keby sa štáty nerozhodli zvýšiť rýchlostné limity," hovorí autor štúdie, Charles Farmer z IIHS.

Štúdia vychádza z priemerného počtu úmrtí na miliardu precestovaných míľ v štáte medzi rokmi 1993-2013. Tieto dáta boli potom očistené od ďalších faktorov, ktoré na úmrtnosť vplývajú, ako napríklad zmeny v nezamestnanosti alebo v spotrebe alkoholu.
Vo výsledku Farmer zistil, že každé zvýšenie maximálnej povolenej rýchlosti o 5 míľ za hodinu (8 km/h) zvyšuje úmrtnosť o 8 percent. Rovnaké zvýšenie rýchlostného limitu na diaľnici zvýši úmrtnosť o 8 percent.
Farmer uvádza, že zachovaním rýchlostných limitov na úrovni z roku 1993 sa mohlo predísť 33 000 úmrtiam - a toto číslo je pravdepodobne ešte podhodnotené.
