SME
Štvrtok, 2. december, 2021 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

TEST: Ako šofér Lexusu RX450h F-Sport budete zaručene stredobodom pozornosti

Hybridný Lexus RX patrí medzi najtichšie a dizajnovo najzaujímavejšie vozidlá na trhu s veľkými SUV. Generátor zvuku si mohol výrobca odpustiť.

(Zdroj: Martin Vosko)

Lexus RX je v súčasnosti najväčším SUV modelom japonskej automobilky ponúkaným v Európe. Nová generácia prešla zásadnou dizajnovou zmenou a zo šedej myšky sa stala doslova brutálna šelma, ktorú nie je možné na ceste prehliadnuť, nech je v akejkoľvek farbe.

Vzhľad automobilu je natoľko výrazný, že neulahodí každému. My ho hodnotíme maximálne pozitívne a modelu RX to zabezpečí jedinečnosť na dlhé roky. Chceme veriť, že ani tesne pred generačnou výmenou nebude vyzerať nový Lexus RX ako gýč.

Raz vidieť je lepšie ako stokrát čítať

V porovnaní s predchádzajúcou generáciou Lexus RX narástol o 12 cm do dĺžky a disponuje rázvorom náprav dlhším o 5 cm. Na prvý pohľad je nový model RX konkurentom pre BMW X6, no rázvor náprav je na úrovni menšieho BMW X4. Iný pohľad na vozidlo vznikne porovnaním celkovej dĺžky, kedy sa Lexus RX nemeckému BMW X6 takmer celkom vyrovná.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Dizajnové zmeny voči predchádzajúcej generácii sú doslova revolučné a v podstate neostal kameň na kameni. Lexus rozvíja vlastný dizajnový jazyk do extrému a tvary, v minulosti vyhradené pre vesmírne lode, dostali kolesá s pneumatikami.

Neexistuje žiadne SUV, ktoré by mohlo zatieniť jedinečnosť Lexusu RX. O kráse nebudeme hovoriť ani tentoraz. Nie každému sa totiž páčia maľby Pabla Picassa, či Andyho Warhola...

Interiér ako kokpit lietadla

Rovnako ako zovňajšok, tak aj interiér nie je určený každému, kto má záujem o veľké luxusné SUV. Ak je BMW orientované viac športovo a stroho, Mercedes viac luxusne, tak Lexus RX 450h F-Sport je pre milovníkov techniky a moderných zobrazovacích prvkov, kombinovaných do dizajnu evokujúceho kokpit malého lietadla.

Skryť Vypnúť reklamu

Digitálny prístrojový panel dopĺňa centrálna obrazovka s uhlopriečkou 12-palcov, zobrazovanie ktorej je možné vertikálne rozdeliť a mať tak k dispozícii informácie napr. o médiách a zároveň o ventilácii - v jednom pohľade.

Ovládanie prebieha pomocou inteligentného ovládača na stredovom tuneli, ktorý nahrádza navigačnú páčku a elektronika mení počet jeho polôh podľa ovládacích prvkov na obrazovke. Systém ovládania je myslený dobre, prechod medzi jednotlivými polohami ovládača je však prehnane jemný a vyžaduje si sústredenie vodiča (alebo dlhodobý zvyk). Následkom toho ovládanie preskakuje po prvkoch na obrazovke a výber toho požadovaného je náročnejšie.

Verzia F-Sport disponuje perfektnými sedadlami s výrazným bočným vedením a veľmi podareným volantom, ktorý má vhodne zvolený priemer. Vizualizácia centrálneho digitálneho panela je špičková a jej farebné ladenie je prispôsobované výberom jazdného režimu.

Skryť Vypnúť reklamu

Automobil nedisponuje mimoriadne veľkými sklenenými plochami, no napriek tomu je z vozidla veľmi dobrý výhľad smerom dopredu i do strán. Vodič si však musí dať pozor na relatívne dlhý predný previs, aby pekný „nos“ nenechal v susedovom aute. Vo výhľade dozadu pomáhajú kamery vytvárajúce 360° pohľad okolo vozidla z vtáčej perspektívy. Vodič si môže zvoliť režim zobrazovania, ktorý mu vyhovuje. Veľký displej vhodne dopĺňa horší výhľad v zrkadlách smerom dozadu.

Aj sedenie v druhom rade je pohodlné a zodpovedajúce triede vozidla. Typickým obmedzením SUV s karosériou podobajúcou sa kupé je obmedzenie priestoru na hlavu. Týka sa to však len pasažierov od cca 190 cm a vyšších.

Priestoru na nohy je dostatok. Nešťastná môže byť len kombinácia dvoch veľmi vysokých pasažierov sediacich za sebou. Napriek tvarovaniu zadnej časti predných sedadiel môže ich vrchná polovica mierne obmedziť priestor na kolená.

Skryť Vypnúť reklamu

Pozitívne oceňujeme možnosť upraviť sklon operadiel zadných sedadiel. Lexus RX disponuje tlačidlami po bokoch sedákov, ktorými je možné prispôsobovať sklon operadla alebo prikázať jeho sklopenie takmer do jednej  roviny s dnom kufra.

Batožinový priestor s objemom 539 litrov v štandardnom usporiadaní sedadiel pôsobí na pohľad menší. Dôvodom je veľmi vysoko položená hrana a zároveň i dno kufra. Celkový objem je skôr o šírke kufra. S bežnou batožinou problém nebude, vyššie predmety či krabice obmedzí nie len vysoko položené dno, ale aj výrazne sa zvažujúca strecha. Povedzme si však rovno, že model RX nie je kombi a nik neočakáva, že si jeho majiteľ bude do kufra nakladať práčku.

Pod podlahou kufra sa môže nachádzať rezervné dojazdové koleso alebo sada na opravu defektu.

Skryť Vypnúť reklamu

Pozitívne hodnotíme krytie dna kufra gumenou rohožou so zdvihnutými okrajmi. Myslíme si, že by vo výbave nemala chýbať. Dizajnéri pripravili aj vkusné hliníkové lišty slúžiace na predelenie dna na menšie časti. Nápad dobrý, riešenie pekné, ale... lišty nedržia spoľahlivo v gumenej podložke.

Novinkou Lexusu RX je otváranie batožinové priestoru. U konkurencie sa môžu piate dvere otvoriť po mávnutí nohou pod zadným nárazníkom. Lexus si myslí, že by sme mali ostať nohami pevne na zemi a preto stačí priblížiť napríklad. lakeť k znaku Lexus a dvere sa začnú otvárať. Podmienkou je samozrejme „kľúč“ vo vrecku (a aj ten stojí za povšimnutie).

Kandiduje na titul najtichšieho SUV

Predstavitelia Lexusu vyzdvihujú najmä zvukový komfort, čo je v prípade hybridného modelu neodškriepiteľné.

Skryť Vypnúť reklamu

Lexus spravil toľko úprav v prospech nižšieho hluku v kabíne, že ich vymenovanie zaberá v tlačovej správe takmer celú stranu. My spomenieme aspoň izoláciu v blatníkoch, pod oknami, medzi motorom a kabínou, nový materiál podbehov, zdokonalené tesnenie všetkých okien, či podlahovú pena. A výsledok?

V spojení s hybridnou pohonnou sústavou sme museli kontrolovať vlastné dýchanie. Cestou z práce nás ticho doslova ohurovalo a o zapnutí príplatkového audiosystému sme vôbec neuvažovali. Ticho doľahne na posádku najmä počas plachtenia na elektrickú energiu a na kvalitnej vozovke vám z ticha aj zaľahne v ušiach. Na ticho majú v Lexuse asi patent.

Verzia F-Sport v štandardnej výbave obsahuje aj generátor zvuku pre umocnenie atmosféry po naštartovaní benzínového šesťvalca. Nenašli sme si dostatok času aby sme hľadali, kde sa generovanie zvuku dá vypnúť, no subjektívne si myslíme, že ani verzii F-Sport podobná „umelina“ nesvedčí a je v rozpore so snahou a supertichý interiér. Na obhajobu však musíme priznať, že typ generovaného podporného zvuku je akceptovateľný a bez pazvukov, či vibrácií.

Skryť Vypnúť reklamu

Hybrid nie je na stlačenie plynu tak citlivý ako v minulosti

Tak ako sa danú triedu sluší a patrí, tak aj v prípade Lexusu RX450h F-Sport pracuje pod prednou kapotou šesťvalcový motor. Lexus nešiel po vzore iných automobiliek, ktoré dohnalo downsizing do mierne obludných rozmerov.

Prepracovaný benzínový motor 3,5 l V6 s priamym vstrekovaním paliva vyprodukuje výkon 193 kW (263 k) a krútiaci moment 335 Nm. Výkon spaľovacieho agregátu môžu podporiť dva elektromotory. Do spoločnej prevodovky typu e-CVT krútiacim momentom prispieva prvý elektromotor s výkonom 123 kW (167 k). Pohon AWD – 4x4 zabezpečuje zadný elektromotor s výkonom 50 kW (68k), ktorý je riadi elektronika nezávisle na stave primárnych motorov.

Celkový systémový výkon sa vyšplhal na 230 kW (313 k) a umožňuje vozidlu zrýchliť z pokoja na 100 km/h za 7,7 sekundy. Šprint nie je práve silnou stránkou hybridného modelu RX a o niečo slabšie parametre v porovnaní s konkurenciou nemôžeme zdôvodniť ani o málo vyššou pohotovostnou hmotnosťou. Obmedzením je v tomto prípade hybridná technika a typ použitej prevodovky.

Skryť Vypnúť reklamu

Lexus RX450h F-Sport môže dosiahnuť maximálnu rýchlosť 200 km/h.

Keďže Lexus neponúka naftové pohonné jednotky, hybridná technika má zastúpiť rolu úspornejšej alternatívy. V skutočnosti má však hybrid viacero výhod. Pri rešpektovaní hybridných pravidiel, troche trpezlivosti a využívaní potenciálu elektromotorov, sa môže spotreba v meste pohybovať aj okolo 7,5 litra benzínu na 100 km jazdy.

Nie je to vyslovene úsporná hodnota, no v danej kategórii je to častokrát menej, ako spotrebujú naftové šesťvalce s objemom tri litre – bežné v tejto kategórii. Navyše, vodičovi vozidla s naftovým motorom sa o takom tichu v aute môže len snívať.

Elektronika hybridu je v tomto prípade nastavená oveľa dôslednejšie, ako v nedávno testovanej Toyota RAV4 Hybrid a dovoľuje jazdiť na elektrickú energiu rýchlejšie a s výraznejším stlačením akcelerátora. Batéria má dostatočnú kapacitu na to, aby umožňovala vozidlu preplachtiť aj niekoľko kilometrov.

Skryť Vypnúť reklamu

Hybrid nie je ani v prípade verzie F-Sport výkonnejší ako štandardné verzie. Potenciál však dobieha adaptívnym odpružením a systémom aktívneho stabilizátora, ktorý redukuje náklony vozidla v zákrutách. Hybridná verzia má sama o sebe dosť nízko položené ťažisko a pri prejazde zákrutami máte pocit, že sa vozidlo pohybuje po koľajnici.

Aj pri vyšších diaľničných rýchlostiach je vozidlo prekvapivo pokojné. Miernu nedotáčavosť v ostrých zákrutách je možné kompenzovať zapnutím režimu Sport, kedy elektronika využíva zadný elektromotor takmer nepretržite.

Technické informácie 

Značka a model

Lexus RX

Verzia

450h AWD F-Sport

Cena modelu od/Cena testovanej verzie od (eur)

50 950 / 86 750

Spaľovací motor

benzínový V6 s objemom 3 456 cm3

Spaľovací motor - výkon193 kW (263 k)

Elektromotor 1

123 kW (167 k)

Elektromotor 2 (len AWD E-FOUR)

50 kW (68 k)

Systémový výkon

230 kW (313 k)

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

335 Nm/4600 ot./min.

(len spaľovací motor)

Typ prevodovky/počet stupňov

e-CVT

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

7,7

Priemerná spotreba mesto - výrobca/test (l/100km)

5,5/8,7

Objem palivovej nádrže (l)

65

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

2100 - 2155 / 560 - 615

Objem batožinového priestoru po kryt/po sklopení sedadiel, po strechu(l)

539/1612

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2790; 4 890;1 895;1 685

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tento rok turizmu neprial
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  3. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  4. Vieme čo je úspech. Pomôžeme ho dosiahnuť aj vám
  5. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  8. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  9. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  10. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  1. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  2. Tento rok turizmu neprial
  3. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  4. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  5. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  8. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  9. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  10. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 30 510
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 741
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 927
  4. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 7 735
  5. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 677
  6. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 287
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 728
  8. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 4 968
  9. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 209
  10. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 109
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Obvinený Jozef Brhel prichádza vypovedať na Prezídium policajného zboru v Bratislave.

Na výsluch prišiel z Kanárskych ostrovov.


7 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Čo robí pandémia so Slovenskom.


a 2 ďalší 2 h

Neprehliadnite tiež

Dacia Jogger

V ponuke sú zatiaľ dva motory, jeden na LPG.


13 h
Peugeot 2008

Golf úplne vypadol z aktuálnej desiatky najpredávanejších áut.


16 h
Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


30. nov
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Mojim rovesňíkom!
  2. Ctirad Klimčík: O študentoch
  3. Emil Fitoš: Nad technickým riešením očkovacích poukazov visí veľa otáznikov
  4. Věra Tepličková: Vydrž, Prťka alebo Ako nezatvoriť školu, v ktorej sa motá už len jeden zdravý učiteľ
  5. Jozef Rybár: Arriva - existenčný politický problém predsedu BSK Drobu...
  6. Štefan Vidlár: Hňupík Hulík
  7. Igor Múdry: Francúzaky po našom
  8. Mária Drahošová: Upratovanie v sebe. Ako na to?
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 10 007
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 784
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 961
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 5 057
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 985
  6. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 615
  7. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 541
  8. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 440
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu