Do akej miery je Tesla skutočne zelená?

Hoci elektrické autá nepotrebujú benzín či naftu, elektrická energia, ktorá ich poháňa, môže stále pochádzať zo spaľovania uhlia.

Tesla Model 3(Zdroj: Tesla Motors)

Tesla len pred niekoľkými týždňami predstavila nový Model 3, ktorý sa má svojou cenou 35-tisíc dolárov stať najdostupnejším elektromobilom značky. Hoci sa k prvým zákazníkom dostane až koncom budúceho roka, vozidlo si už objednalo viac ako 325-tisíc záujemcov, ktorí očakávajú, že kúpou tohto vozidla získajú nielen potrebný výkon a komfort, ale zároveň výraznejšie uľahčia aj životnému prostrediu. Kým z hľadiska techniky by ich Tesla sklamať nemusela, s jej šetrnosťou k prírode je to podľa magazínu Wired diskutabilnejšie.

Článok pokračuje pod video reklamou
Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Tesla predstavila Model 3, svoje štvrté auto v poradí

Výskum firmy Devonshire Research Group, ktorá sa špecializuje na hodnotenie technologických spoločností, totiž ukázal, že vozidlá Tesly, a teda elektromobily všeobecne, nie sú až také zelené, ako sa na prvý pohľad môžu zdať.

Hoci elektrické autá nepotrebujú benzín či naftu, elektrická energia, ktorá ich poháňa, môže stále pochádzať zo spaľovania uhlia. "Pokiaľ využívate elektrinu vyrábanú v uhoľných elektrárňach, potom elektromobily z hľadiska uvoľnených skleníkových plynov nie sú zas o toľko lepšie ako bežné autá,“ povedala Virginia McConnell z výskumnej spoločnosti Resources for the Future. Až využitie solárnej alebo veternej energie znamená z tohto hľadiska skutočný posun k "čistejšej" jazde.

Výroba elektromobilu spôsobuje viac emisií uhlíka

Pre objektivitu treba dodať, že ani nafta nevzniká z ničoho. Rafinácia či doprava paliva tiež pridáva emisie navyše, ktoré každé vozidlo priamo či nepriamo vytvára. Vyrobiť galón (3,7 l) benzínu si vraj vyžaduje rovnaké množstvo energie, ktorú Tesla Model S potrebuje na prejdenie vzdialenosti 32 km.

Je zrejmé, že na ceste je elektromobil v porovnaní s konvenčným automobilom výrazne ekologickejší. Nakoniec, keby aj jazdil výlučne na elektrinu z uhoľných elektrární, pri výrobe ktorej by sa uvoľnilo rovnaké množstvo oxidu uhličitého ako v prípade jazdy na podobne výkonnom vozidle so spaľovacím motorom, výhodou elektromobilu zostávajú nulové emisie v mieste prevádzky. To určite ocenenia najmä obyvatelia miest.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Vlastník elektrickej Tesly dostal pokutu za príliš vysoké emisie

Ako je tomu však s emisiami počas výrobného procesu? Tu sa ten pomer otáča v neprospech elektromobilu, a to najmä kvôli batériám. V snahe stlačiť hmotnosť elektromobilov čo najnižšie, sa pri výrobe ich častí v značnej miere využívajú vzácne kovy. Takým je napríklad ľahké a vodivé lítium v batériách, ale aj iné prvky, ktoré sú súčasťou svetlometov alebo palubnej elektroniky. Ťažba vzácnych kovov je pritom mimoriadne náročná a prebieha v baniach, ktoré patria medzi najväčších znečisťovateľov životného prostredia.

Problémová je ťažba vzácnych kovov a recyklácia batérií

Ako príklad je uvádzaná čínska baňa v Ťiang-si, kde sa z celkového vyťaženého materiálu zužitkuje asi len 0,2 percenta, pričom rôznymi chemikáliami kontaminovaná väčšia časť sa vracia späť do prírody. Navyše pri ťažbe sa neraz využívajú ťažké mechanizmy. V procese získavania kovov určených na výrobu automobilov s nulovými emisiami sa do tak ovzdušia paradoxne uvoľňuje veľké množstvo oxidu uhličitého.

Avšak napriek podobným nedostatkom elektromobily sú stále šetrnejšou alternatívou voči prírode, akurát je potrebné v súvislosti s nimi vyriešiť niekoľko otáznikov. Jedným z nich je, čo s batériami po životnom cykle. Na recykláciu lítiových batérií sa v súčasnosti nešpecializuje veľa firiem, očakáva sa však, že s rastúcim počtom elektromobilov bude aj ich recyklácia dostupnejšia a efektívnejšia. K tomu, aby batérie nekončili na skládke odpadu chce svojim recyklačným programom prispieť samotná Tesla, ale aj ďalšie automobilky.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  2. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  3. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  4. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  5. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  6. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  7. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  8. Keď Slováci krotia morský vietor
  9. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  10. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  1. Predstavenie projektu Ružomberok v pohybe
  2. OMV ponúkne svojim zákazníkom chute známeho šéfkuchára
  3. OMV ponúkne zákazníkom chute známeho šéfkuchára Braňa Križana
  4. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  5. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  6. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  7. Všetko, čo rodiny milujú
  8. Bratislava má najmodernejšiu linku na triedenie surovín
  9. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  10. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  1. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 23 852
  2. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 16 732
  3. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek 13 157
  4. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 7 574
  5. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach? 6 038
  6. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo 5 228
  7. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 4 913
  8. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely 4 792
  9. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby 3 496
  10. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť 3 089

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Maďarič a Poliačik sa v parlamente spojili, predkladajú spoločný návrh zákona o RTVS

V RTVS je časť redaktorov nespokojná, hovorí o pretláčaní konšpiračných teórií. Nedávno skončili štyria externisti, ktorí boli k vedeniu kritickí.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Béla na sebe nechá aj drevo rúbať

Koaličná dohoda už je len na ozdobu.

AUTORSKÁ STRANA PETRA SCHUTZA

Trump je najškodlivejší zjav, čo Zem nosila

Výročná správa SIS je opäť raz akoby volanie po zrušení inštitúcie.

Neprehliadnite tiež

Citroen C5 Aircross prichádza. Má byť najpohodlnejším SUV

Novinka chce zaujať aj farebnými kombináciami a kvalitným interiérom.

Ferrari SP38 je ďalším unikátom z Maranella

Pod jedinečným zovňajškom sa skrýva technika z modelu 488 GTB.

Volvo už do nových modelov nebude montovať naftové motory

Švédska automobilka sa sústredí na elektrifikáciu svojich modelov.

Pod Prístavným mostom havaroval linkový autobus

Kĺbová Karosa sa po zrážke s osobným autom skoro prevrátila do priekopy.

Peugeot Traveller Business VIP: Podarený útok na Multivan

Šesťmiestna verzia je dobrým spoločníkom na veľké výlety aj pojazdnou kanceláriou.