Do akej miery je Tesla skutočne zelená?

Hoci elektrické autá nepotrebujú benzín či naftu, elektrická energia, ktorá ich poháňa, môže stále pochádzať zo spaľovania uhlia.

Tesla Model 3(Zdroj: Tesla Motors)

Tesla len pred niekoľkými týždňami predstavila nový Model 3, ktorý sa má svojou cenou 35-tisíc dolárov stať najdostupnejším elektromobilom značky. Hoci sa k prvým zákazníkom dostane až koncom budúceho roka, vozidlo si už objednalo viac ako 325-tisíc záujemcov, ktorí očakávajú, že kúpou tohto vozidla získajú nielen potrebný výkon a komfort, ale zároveň výraznejšie uľahčia aj životnému prostrediu. Kým z hľadiska techniky by ich Tesla sklamať nemusela, s jej šetrnosťou k prírode je to podľa magazínu Wired diskutabilnejšie.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Tesla predstavila Model 3, svoje štvrté auto v poradí

Výskum firmy Devonshire Research Group, ktorá sa špecializuje na hodnotenie technologických spoločností, totiž ukázal, že vozidlá Tesly, a teda elektromobily všeobecne, nie sú až také zelené, ako sa na prvý pohľad môžu zdať.

Hoci elektrické autá nepotrebujú benzín či naftu, elektrická energia, ktorá ich poháňa, môže stále pochádzať zo spaľovania uhlia. "Pokiaľ využívate elektrinu vyrábanú v uhoľných elektrárňach, potom elektromobily z hľadiska uvoľnených skleníkových plynov nie sú zas o toľko lepšie ako bežné autá,“ povedala Virginia McConnell z výskumnej spoločnosti Resources for the Future. Až využitie solárnej alebo veternej energie znamená z tohto hľadiska skutočný posun k "čistejšej" jazde.

Výroba elektromobilu spôsobuje viac emisií uhlíka

Pre objektivitu treba dodať, že ani nafta nevzniká z ničoho. Rafinácia či doprava paliva tiež pridáva emisie navyše, ktoré každé vozidlo priamo či nepriamo vytvára. Vyrobiť galón (3,7 l) benzínu si vraj vyžaduje rovnaké množstvo energie, ktorú Tesla Model S potrebuje na prejdenie vzdialenosti 32 km.

Je zrejmé, že na ceste je elektromobil v porovnaní s konvenčným automobilom výrazne ekologickejší. Nakoniec, keby aj jazdil výlučne na elektrinu z uhoľných elektrární, pri výrobe ktorej by sa uvoľnilo rovnaké množstvo oxidu uhličitého ako v prípade jazdy na podobne výkonnom vozidle so spaľovacím motorom, výhodou elektromobilu zostávajú nulové emisie v mieste prevádzky. To určite ocenenia najmä obyvatelia miest.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Vlastník elektrickej Tesly dostal pokutu za príliš vysoké emisie

Ako je tomu však s emisiami počas výrobného procesu? Tu sa ten pomer otáča v neprospech elektromobilu, a to najmä kvôli batériám. V snahe stlačiť hmotnosť elektromobilov čo najnižšie, sa pri výrobe ich častí v značnej miere využívajú vzácne kovy. Takým je napríklad ľahké a vodivé lítium v batériách, ale aj iné prvky, ktoré sú súčasťou svetlometov alebo palubnej elektroniky. Ťažba vzácnych kovov je pritom mimoriadne náročná a prebieha v baniach, ktoré patria medzi najväčších znečisťovateľov životného prostredia.

Problémová je ťažba vzácnych kovov a recyklácia batérií

Ako príklad je uvádzaná čínska baňa v Ťiang-si, kde sa z celkového vyťaženého materiálu zužitkuje asi len 0,2 percenta, pričom rôznymi chemikáliami kontaminovaná väčšia časť sa vracia späť do prírody. Navyše pri ťažbe sa neraz využívajú ťažké mechanizmy. V procese získavania kovov určených na výrobu automobilov s nulovými emisiami sa do tak ovzdušia paradoxne uvoľňuje veľké množstvo oxidu uhličitého.

Avšak napriek podobným nedostatkom elektromobily sú stále šetrnejšou alternatívou voči prírode, akurát je potrebné v súvislosti s nimi vyriešiť niekoľko otáznikov. Jedným z nich je, čo s batériami po životnom cykle. Na recykláciu lítiových batérií sa v súčasnosti nešpecializuje veľa firiem, očakáva sa však, že s rastúcim počtom elektromobilov bude aj ich recyklácia dostupnejšia a efektívnejšia. K tomu, aby batérie nekončili na skládke odpadu chce svojim recyklačným programom prispieť samotná Tesla, ale aj ďalšie automobilky.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  2. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  6. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  9. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  10. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 130
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 5 834
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 812
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 446
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 676
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 639
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 300
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 050
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 039
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 910

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Návrat Ščurka z basy k hokeju: vražda, klamstvá aj podozrenie z korupcie

Pôvodne mu hrozilo až 20 rokov. Prečo dostal hokejista Ščurko za brutálnu vraždu rozhodcu Mareka Liptaja len mierny trest.

SVET

Mexiko ničí ďalšie zemetrasenie. Má už 226 obetí

Tisíce ľudí utekali ulicami, padali aj budovy. Medzi obeťami sú aj deti.

KOMENTÁRE

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

ŠPORT

Saganov debut na MS: žalúdočné problémy a hnev

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

Neprehliadnite tiež

Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten správny

Zvažujete prechod od spaľovacieho motora k elektrickému? Toto by ste mali predtým vedieť.

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok

Hyundai ide po nemeckej prémii. Predstavil konkurenta pre BMW radu 3

Genesis G70 príde na európsky trh najskôr o dva roky.

Nový Renault Mégane R.S. má natáčanie zadných kolies aj problém s váhou

Vo Frankfurte sa predstavili hneď štyri športové hatchbacky.