Burlak 6x6: ruský obojživelný off-road má pokoriť Severný pól

Motor s výkonom 145 koní je umiestnený v zadnej časti vozidla. O pohon vo vode sa stará lodná vrtuľa.

Burlak 6x6(Zdroj: autoarctic.ru)

V roku 2009 bol Severný pól prvýkrát v histórii pokorený s využitím kolesových vozidiel. Počin Vasilyja Elagina na dvoch obojživelných autách Yemelya inšpiroval ďalšieho Rusa, jekaterinburgského cestovateľa a konštruktéra Alexeja Makarova, ktorý naplánoval podobnú expedíciu, ale s tým rozdielom, že sa počas nej nebude spoliehať na dodávky paliva a stravy zo vzduchu a späť na pevninu sa vráti vlastnými silami a nie letecky.

Dosiahnuť tento odvážny cieľ sa v rámci projektu Transarctic Automobile Expedition pokúsi osemčlenný tím, ktorého súčasťou je aj samotný Elagin. Zostava dobrodruhov sa na cestu vyberie vo dvoch vlastnými silami vyrobených vozidlách.

Jedno z nich je už hotové a má za sebou prvé rozsiahle, a podľa tvrdení výrobcov nad očakávania úspešné, testovanie v pohorí Ural v nadmorskej výške presahujúcej 1800 m. n. m., ako aj v Karskom mori. Štvortonový Burlak zvládol nielen náročné zasnežené terény, no nezastavili ho ani ľadové kryhy a voda.

Ukázalo sa, že ľad musí byť hrubý minimálne 40 cm, aby odolal hmotnosti vozidla, čo by malo byť v súvislosti s chystanou expedíciou postačujúce. Sledovaná bola aj reakcia pneumatík na slanú morskú vodu. Automobil nakoniec absolvoval približne 120 km na ľade či vo vode a spolu má za sebou už viac ako 2800 testovacích kilometrov.

Burlak je konštruovaný tak, aby všetky zásadné komponenty boli prístupné z kabíny a tvrdé polárne podmienky tak nesťažovali prípadné opravy. Niektoré jeho časti pochádzajú z vozidiel BTR a Toyoty Land Cruiser, zatiaľ čo prevodovka a pohon všetkých kolies sú dielom Makarova a spol.

Motor s výkonom 145 koní je umiestnený v zadnej časti vozidla dlhého 6,6 m, širokého 2,9 m a vysokého 3,2 m. O pohon vo vode sa stará lodná vrtuľa. Obrovské pneumatiky s nízkym tlakom vzduchu a priemerom 175 cm sú široké 72 cm a zhotovené boli na zákazku v Číne.

Karoséria je z hliníku hrubého jeden milimeter, kým konštrukciu tvoria oceľové profily. V kabíne sa nachádzajú štyri lôžka, kuchyňa s plynovým sporákom, výlevka a sprcha. Počas testovania dokázali členovia tímu pripraviť zo snehu 30 litrov horúcej vody denne.

Makarov chce pri expedícii čerpať skúsenosti z roku 2009, kedy na inom vozidle vlastnej výroby putoval cez pohorie Ural a dosiahol najsevernejší bod euroázijského kontinentu - Mys Čeljuskin. Oproti Makaru 6x6 je však nový off-road podľa slov jeho výrobcu "väčší, ľahší, bezpečnejší a pohodlnejší." Taký by mal byť aj druhý Burlak, ktorý vyjde do terénu na budúci rok, samotná expedícia potom odštartuje v roku 2018.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 28 082
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 6 741
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 748
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 2 770
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 735
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 412
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 342
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 309
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 096
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 964

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Dres Neapola je mojou druhou kožou, tvrdí Hamšík. Slovák dokázal nevídanú vec.

Slovák Marek Hamšík vyrovnal klubový rekord Diega Maradonu.

SVET

Brexit pokračuje. Druhá fáza môže skončiť aj referendom

Začínajú najväčšie obchodné rokovania histórie.

ŠPORT

Real Madrid vyhral MS klubov, zapísal sa do histórie

O víťazstve nad Gremiom rozhodol jediný gól Cristiana Ronalda.

KOMENTÁRE

Pointou lyžovačky nie je obrat vlekárov

Keby sa Smer držal v týchto limitoch, žili by sme v šťastnej krajine.

Neprehliadnite tiež

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.