SME

Burlak 6x6: ruský obojživelný off-road má pokoriť Severný pól

Motor s výkonom 145 koní je umiestnený v zadnej časti vozidla. O pohon vo vode sa stará lodná vrtuľa.

Burlak 6x6Burlak 6x6 (Zdroj: autoarctic.ru)

V roku 2009 bol Severný pól prvýkrát v histórii pokorený s využitím kolesových vozidiel. Počin Vasilyja Elagina na dvoch obojživelných autách Yemelya inšpiroval ďalšieho Rusa, jekaterinburgského cestovateľa a konštruktéra Alexeja Makarova, ktorý naplánoval podobnú expedíciu, ale s tým rozdielom, že sa počas nej nebude spoliehať na dodávky paliva a stravy zo vzduchu a späť na pevninu sa vráti vlastnými silami a nie letecky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dosiahnuť tento odvážny cieľ sa v rámci projektu Transarctic Automobile Expedition pokúsi osemčlenný tím, ktorého súčasťou je aj samotný Elagin. Zostava dobrodruhov sa na cestu vyberie vo dvoch vlastnými silami vyrobených vozidlách.

SkryťVypnúť reklamu

Jedno z nich je už hotové a má za sebou prvé rozsiahle, a podľa tvrdení výrobcov nad očakávania úspešné, testovanie v pohorí Ural v nadmorskej výške presahujúcej 1800 m. n. m., ako aj v Karskom mori. Štvortonový Burlak zvládol nielen náročné zasnežené terény, no nezastavili ho ani ľadové kryhy a voda.

Ukázalo sa, že ľad musí byť hrubý minimálne 40 cm, aby odolal hmotnosti vozidla, čo by malo byť v súvislosti s chystanou expedíciou postačujúce. Sledovaná bola aj reakcia pneumatík na slanú morskú vodu. Automobil nakoniec absolvoval približne 120 km na ľade či vo vode a spolu má za sebou už viac ako 2800 testovacích kilometrov.

Načítavam video...

Burlak je konštruovaný tak, aby všetky zásadné komponenty boli prístupné z kabíny a tvrdé polárne podmienky tak nesťažovali prípadné opravy. Niektoré jeho časti pochádzajú z vozidiel BTR a Toyoty Land Cruiser, zatiaľ čo prevodovka a pohon všetkých kolies sú dielom Makarova a spol.

SkryťVypnúť reklamu

Motor s výkonom 145 koní je umiestnený v zadnej časti vozidla dlhého 6,6 m, širokého 2,9 m a vysokého 3,2 m. O pohon vo vode sa stará lodná vrtuľa. Obrovské pneumatiky s nízkym tlakom vzduchu a priemerom 175 cm sú široké 72 cm a zhotovené boli na zákazku v Číne.

Karoséria je z hliníku hrubého jeden milimeter, kým konštrukciu tvoria oceľové profily. V kabíne sa nachádzajú štyri lôžka, kuchyňa s plynovým sporákom, výlevka a sprcha. Počas testovania dokázali členovia tímu pripraviť zo snehu 30 litrov horúcej vody denne.

Načítavam video...

Makarov chce pri expedícii čerpať skúsenosti z roku 2009, kedy na inom vozidle vlastnej výroby putoval cez pohorie Ural a dosiahol najsevernejší bod euroázijského kontinentu - Mys Čeljuskin. Oproti Makaru 6x6 je však nový off-road podľa slov jeho výrobcu "väčší, ľahší, bezpečnejší a pohodlnejší." Taký by mal byť aj druhý Burlak, ktorý vyjde do terénu na budúci rok, samotná expedícia potom odštartuje v roku 2018.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 15 096
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 181
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 276
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 6 540
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 028
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 044
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 222
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 084
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  3. Peter Alexander Sokol: Cesta do izolácie: Cla, Trump a geopolitický hazard so západnými alianciami
  4. Vlado Jakubkovič: Andrej, poď k nám.
  5. Michael Achberger: Smrteľná cena za štíhle telo: Tento spaľovač vás môže zabiť!
  6. Zoltan Bardos: Veľvyslanectvo v zajatí Červených Khmérov
  7. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXI
  8. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 412
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 901
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 63 458
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 185
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 496
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 676
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 030
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 690
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  3. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  6. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  7. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  8. Tupou Ceruzou: Medvede
SkryťZatvoriť reklamu