Príde koniec analógového tachometra?

Neúspešný pokus o nahradenie analógového rýchlomeru tu už bol. Digitálna technológia útočí znovu.

Peugeot i-Cockpit(Zdroj: Peugeot)

Už prešli desaťročia odvtedy, ako sa v autách začali presadzovať digitálne ukazovatele namiesto analógových. Klasickú ručičku a ciferník tachometra, či otáčkomera nahradili displeje najskôr v odvážnych konceptoch, a potom aj v sériových autách.

Podľa Wikipedie bol prvým sériovým európskym autom s digitálnou palubnou doskou Renault 11 z roku 1983. V minulosti išlo skôr o módnu vlnu, ktorá neponúkala pridanú hodnotu. Výber analógového alebo digitálneho zobrazovania údajov tak ostal skôr na vkuse zákazníkov.

Digitálny tachometer mal nedostatky

Navyše bolo digitálnemu riešeniu vyčítaných viacero nedostatkov. Zlá viditeľnosť údajov na slnku, nákladná oprava v prípade poruchy, ako aj neschopnosť zobrazovania presnej rýchlosti v každom momente akcelerácie, ako je tomu v prípade analógového tachometra.

S odstupom času môžeme konštatovať, že analógové prístroje svoj prvý boj “vyhrali“. Iste boli a sú auta, v ktorých môžeme nájsť digitálne zobrazovanie základných údajov na displeji, ale dnes vo väčšine prípadov svojím vzhľadom aj tak len kopírujú klasické “budíky“.

V tomto období však prichádza druhá digitálna ofenzíva a tentokrát jej predpovedáme úspech. Okrem toho, že sa konzervatívnym dizajnom snažia stále odkazovať na analógových predchodcov, dnes na rozdiel od minulosti prichádzajú aj s pridanou hodnotou.

Veľký displej pred šoférom prispôsobí svoj vzhľad a zobrazované informácie momentálnym požiadavkám šoféra. A je to silnejšia “zbraň“, ako sa na prvý pohľad zdá.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Toto je desať najlepších interiérov roku 2016

Prichádza Peugeot a i-Cockpit

Pri výbere budíkov sme konzervatívni. Napríklad v BMW nás vždy poteší auto, ktoré ešte aj momentálnu spotrebu ukazuje pomocou ručičky, ako to bolo ešte pred pár rokmi v prípade tejto značky úplne bežné. Keď sme však vyskúšali Virtual Cockpit od Audi, rýchlo sme si zvykli na možnosti, ktoré nám táto novinka ponúkala.

Zobrazenie navigácie s podrobnou mapou medzi otáčkomerom a rýchlomerom je z praktického hľadiska výborná vec. Oproti iným súčasným riešeniam iba minimálne odpútava pozornosť vodiča od diania na ceste. V prípade potreby si mapu jedným kliknutím zväčšíte na úkor zobrazovacej plochy otáčkomera a rýchlomera. Takisto všetky možné nastavenia sa dostanú do zorného poľa šoféra.

Najnovšie sa k automobilkám presadzujúcim túto technológiu pridal Peugeot, keď predstavil svoj nový i-Cockpit. Veľkosťou 12,3 palca sa displej pred vodičom, ktorý nahradzuje klasické “budíky“, vyrovná Audi a jeho Virtual Cockpit. Interiér, ktorý sa objaví v budúcich modeloch značky, si zachoval svoju jednoduchosť aj malý volant.

Pri pohľade na prístroje sa tak šofér nemusí pozerať cez, ale ponad volant. Celý interiér je orientovaný na šoféra, prejavuje sa to na stredovom dotykovom displeji, ako aj na smerovaní tlačidiel pod ním.

Okrem Audi a Peugeotu ponúkajú podobné riešenie s digitálnym panelom napríklad aj Volkswagen a Mercedes. Dá sa predpokladať, že v najbližších rokoch sa digitálny panel rozšíri aj medzi ostatnými značkami a postupne nahradí analógové “budíky“.

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. All inclusive dovolenka na Severnom Cypre
  2. Zvažujete nové auto? Namiesto platenia celej sumy skúste paušál
  3. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň
  4. Dvojnásobný šampión v rozhovore o ceste, ktorá mu priniesla zisk
  5. Cestou - necestou
  6. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  7. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  8. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  9. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  10. Zábavný aj sebavedomý
  1. All inclusive dovolenka na Severnom Cypre
  2. Pozvánka na 4. ročník International Week na EU v Bratislave
  3. Poradňa: Ako používať peniaze banky aj bez pôžičky
  4. Konferencia Fakulty informatiky PEVŠ má rečníkov z celého sveta
  5. Ďalší doktorandský program a strediská praxe Fakulty manažmentu
  6. Špecialisti v Prešove bezplatne poradia, ako ušetriť energiu
  7. Zvažujete nové auto? Namiesto platenia celej sumy skúste paušál
  8. Ako financovať obnovu bytového domu v 2017
  9. Dom od ES - bolo to fajn
  10. Zdravé zuby rovná sa zdravý kôň
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 12 996
  2. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň 12 022
  3. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci 10 859
  4. Zvažujete nové auto? Namiesto platenia celej sumy skúste paušál 7 155
  5. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností 3 334
  6. Za štadiónom Lokomotívy rastie zaujímavý projekt 3 330
  7. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 2 919
  8. Zábavný aj sebavedomý 2 604
  9. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku 2 479
  10. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre 2 137

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Bývalému šéfovi SNS Moricovi sa darí. Vozíme sa najmä v jeho vlakoch

Železničná spoločnosť Slovensko si objedná päť nových vozňov na diaľkovú dopravu od vrútockej firmy.

DOMOV

Pre amnestie zmenili ústavu. Čo to vlastne znamená?

Samotné amnestie sa budú rušiť najskôr na budúci týždeň.

KOMENTÁRE

Amnestie sú škvrnou na našej slobode. Zrušte ich

Poslanci urobili to, čo od nich žiada nádej pre ďalšie generácie.

ŠPORT

Je to vojna? Belgičania nechcú, aby Sagan vyhral

Jeden z najsilnejších tímov vraví, že bude Slovákovi škodiť.

Neprehliadnite tiež

Aký dosah má diaľkové ovládanie k autu a pomôže, ak si ho priložíte k hlave?

Bezkľúčové odomykanie je pohodlnejšie, no predstavuje aj príležitosť pre zlodejov.

Toyota pre problematické airbagy zvoláva takmer 3-milióny áut

Zvolávanie vozidiel do servisov pre problémové airbagy spoločnosti Takata nemá konca.

Mercedes-Benz urýchli príchod svojich elektromobilov

Nemecká automobilka plánuje do roku 2022 priniesť na trh 10 elektromobilov.

Recoil 4 je adrenalínová jazda ulicami Havany s rekordným skokom

To, čo v Holywoode natáčajú na zelenom pozadí s využitím špeciálnych efektov, zvládol BJ Baldwin a jeho tím v reálnom svete.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop