SME
Štvrtok, 23. september, 2021 | Meniny má ZdenkaKrížovkyKrížovky

Príde koniec analógového tachometra?

Neúspešný pokus o nahradenie analógového rýchlomeru tu už bol. Digitálna technológia útočí znovu.

Peugeot i-CockpitPeugeot i-Cockpit (Zdroj: Peugeot)

Už prešli desaťročia odvtedy, ako sa v autách začali presadzovať digitálne ukazovatele namiesto analógových. Klasickú ručičku a ciferník tachometra, či otáčkomera nahradili displeje najskôr v odvážnych konceptoch, a potom aj v sériových autách.

Podľa Wikipedie bol prvým sériovým európskym autom s digitálnou palubnou doskou Renault 11 z roku 1983. V minulosti išlo skôr o módnu vlnu, ktorá neponúkala pridanú hodnotu. Výber analógového alebo digitálneho zobrazovania údajov tak ostal skôr na vkuse zákazníkov.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Digitálny tachometer mal nedostatky

Navyše bolo digitálnemu riešeniu vyčítaných viacero nedostatkov. Zlá viditeľnosť údajov na slnku, nákladná oprava v prípade poruchy, ako aj neschopnosť zobrazovania presnej rýchlosti v každom momente akcelerácie, ako je tomu v prípade analógového tachometra.

S odstupom času môžeme konštatovať, že analógové prístroje svoj prvý boj “vyhrali“. Iste boli a sú auta, v ktorých môžeme nájsť digitálne zobrazovanie základných údajov na displeji, ale dnes vo väčšine prípadov svojím vzhľadom aj tak len kopírujú klasické “budíky“.

V tomto období však prichádza druhá digitálna ofenzíva a tentokrát jej predpovedáme úspech. Okrem toho, že sa konzervatívnym dizajnom snažia stále odkazovať na analógových predchodcov, dnes na rozdiel od minulosti prichádzajú aj s pridanou hodnotou.

Skryť Vypnúť reklamu

Veľký displej pred šoférom prispôsobí svoj vzhľad a zobrazované informácie momentálnym požiadavkám šoféra. A je to silnejšia “zbraň“, ako sa na prvý pohľad zdá.

Prečítajte si tiež: Toto je desať najlepších interiérov roku 2016 Čítajte 

Prichádza Peugeot a i-Cockpit

Pri výbere budíkov sme konzervatívni. Napríklad v BMW nás vždy poteší auto, ktoré ešte aj momentálnu spotrebu ukazuje pomocou ručičky, ako to bolo ešte pred pár rokmi v prípade tejto značky úplne bežné. Keď sme však vyskúšali Virtual Cockpit od Audi, rýchlo sme si zvykli na možnosti, ktoré nám táto novinka ponúkala.

Zobrazenie navigácie s podrobnou mapou medzi otáčkomerom a rýchlomerom je z praktického hľadiska výborná vec. Oproti iným súčasným riešeniam iba minimálne odpútava pozornosť vodiča od diania na ceste. V prípade potreby si mapu jedným kliknutím zväčšíte na úkor zobrazovacej plochy otáčkomera a rýchlomera. Takisto všetky možné nastavenia sa dostanú do zorného poľa šoféra.

Skryť Vypnúť reklamu

Najnovšie sa k automobilkám presadzujúcim túto technológiu pridal Peugeot, keď predstavil svoj nový i-Cockpit. Veľkosťou 12,3 palca sa displej pred vodičom, ktorý nahradzuje klasické “budíky“, vyrovná Audi a jeho Virtual Cockpit. Interiér, ktorý sa objaví v budúcich modeloch značky, si zachoval svoju jednoduchosť aj malý volant.

Pri pohľade na prístroje sa tak šofér nemusí pozerať cez, ale ponad volant. Celý interiér je orientovaný na šoféra, prejavuje sa to na stredovom dotykovom displeji, ako aj na smerovaní tlačidiel pod ním.

Okrem Audi a Peugeotu ponúkajú podobné riešenie s digitálnym panelom napríklad aj Volkswagen a Mercedes. Dá sa predpokladať, že v najbližších rokoch sa digitálny panel rozšíri aj medzi ostatnými značkami a postupne nahradí analógové “budíky“.

Skryť Vypnúť reklamu
Načítavam video...

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  2. Môžu byť kancelárie pripravené na budúcnosť?
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  4. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád
  5. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  6. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  7. Nová certifikovaná káva na vašich obľúbených čerpacích staniciac
  8. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  9. K online predplatnému teraz získate DIGI GO na 6 mesiacov zdarma
  10. Znalec slovenského brandy
  1. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  2. Nevedomosť poslancov opäť zhorší podmienky pre zamestnancov
  3. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  4. Na ropnej plošine sa len pracuje a spí
  5. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  6. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  7. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  8. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  9. K online predplatnému teraz získate DIGI GO na 6 mesiacov zdarma
  10. SodaStream má viac ako 700 predajcov, očakáva ďalší rast
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 10 186
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 5 730
  3. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 4 211
  4. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 057
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 639
  6. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 086
  7. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 543
  8. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 2 443
  9. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 277
  10. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 214
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Slovenský vedec Pavol Čekan zo spoločnosti MultiplexDX.

Vystúpi na Európskej noci výskumníkov.


17 h
Testovanie na koronavírus.

Ďalších 422 prípadov pribudlo z antigénového testovania.


a 4 ďalší 10 h
Učiteľka s deťmi počas dištančného vyučovania v Košiciach.

Návšteva pápeža sa na číslach neukáže.


20. sep

Svet obletela správa, že na jednom z chorvátskych ostrovov našli nezámu ženu, ktorá si absolútne nič nepamätala.


Blogy SME

  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
  1. Tupou Ceruzou: 3. vlna
  2. Martin Dorčák: Náhradná výhra pre Zuzanu áno, pre záchranára v službe nie
  3. Jan Pražák: Nenávidím tě, sestřičko rozmazlená!
  4. Vladimír Bohm: Podporovať migráciu a utečencov? - Áno, ale inak ako doteraz
  5. Igor Bilák: Post Covid Príhodka #16 - Prvý beh vonku a mnoho iného
  6. Jozef Sitko: Dilema dnes: Zákonnosť či spravodlivosť?
  7. Vladimír Troják: Trojdňový cyklovýlet na Moravu
  8. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 25 516
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 17 232
  3. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 8 929
  4. Stanislav Martinčko: Zatýkanie za spevu pápežskej hymny !! 6 058
  5. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 5 523
  6. Peter Chudý: Vyšetrovateľov NAKA treba umlčať a naordinovať im leopoldovskú diétu alebo ako nevinný človek môže skončiť za mrežami 5 310
  7. Tomáš Mihalík: Ľuboš Blaha nechcene priznal, že vakcíny chránia pred covidom 3 905
  8. Marek Mačuha: Boris Kollár preráža dno 3 744
Skryť Zatvoriť reklamu