Príde koniec analógového tachometra?

Neúspešný pokus o nahradenie analógového rýchlomeru tu už bol. Digitálna technológia útočí znovu.

Peugeot i-Cockpit(Zdroj: Peugeot)

Už prešli desaťročia odvtedy, ako sa v autách začali presadzovať digitálne ukazovatele namiesto analógových. Klasickú ručičku a ciferník tachometra, či otáčkomera nahradili displeje najskôr v odvážnych konceptoch, a potom aj v sériových autách.

Podľa Wikipedie bol prvým sériovým európskym autom s digitálnou palubnou doskou Renault 11 z roku 1983. V minulosti išlo skôr o módnu vlnu, ktorá neponúkala pridanú hodnotu. Výber analógového alebo digitálneho zobrazovania údajov tak ostal skôr na vkuse zákazníkov.

Digitálny tachometer mal nedostatky

Navyše bolo digitálnemu riešeniu vyčítaných viacero nedostatkov. Zlá viditeľnosť údajov na slnku, nákladná oprava v prípade poruchy, ako aj neschopnosť zobrazovania presnej rýchlosti v každom momente akcelerácie, ako je tomu v prípade analógového tachometra.

S odstupom času môžeme konštatovať, že analógové prístroje svoj prvý boj “vyhrali“. Iste boli a sú auta, v ktorých môžeme nájsť digitálne zobrazovanie základných údajov na displeji, ale dnes vo väčšine prípadov svojím vzhľadom aj tak len kopírujú klasické “budíky“.

V tomto období však prichádza druhá digitálna ofenzíva a tentokrát jej predpovedáme úspech. Okrem toho, že sa konzervatívnym dizajnom snažia stále odkazovať na analógových predchodcov, dnes na rozdiel od minulosti prichádzajú aj s pridanou hodnotou.

Veľký displej pred šoférom prispôsobí svoj vzhľad a zobrazované informácie momentálnym požiadavkám šoféra. A je to silnejšia “zbraň“, ako sa na prvý pohľad zdá.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Toto je desať najlepších interiérov roku 2016

Prichádza Peugeot a i-Cockpit

Pri výbere budíkov sme konzervatívni. Napríklad v BMW nás vždy poteší auto, ktoré ešte aj momentálnu spotrebu ukazuje pomocou ručičky, ako to bolo ešte pred pár rokmi v prípade tejto značky úplne bežné. Keď sme však vyskúšali Virtual Cockpit od Audi, rýchlo sme si zvykli na možnosti, ktoré nám táto novinka ponúkala.

Zobrazenie navigácie s podrobnou mapou medzi otáčkomerom a rýchlomerom je z praktického hľadiska výborná vec. Oproti iným súčasným riešeniam iba minimálne odpútava pozornosť vodiča od diania na ceste. V prípade potreby si mapu jedným kliknutím zväčšíte na úkor zobrazovacej plochy otáčkomera a rýchlomera. Takisto všetky možné nastavenia sa dostanú do zorného poľa šoféra.

Najnovšie sa k automobilkám presadzujúcim túto technológiu pridal Peugeot, keď predstavil svoj nový i-Cockpit. Veľkosťou 12,3 palca sa displej pred vodičom, ktorý nahradzuje klasické “budíky“, vyrovná Audi a jeho Virtual Cockpit. Interiér, ktorý sa objaví v budúcich modeloch značky, si zachoval svoju jednoduchosť aj malý volant.

Pri pohľade na prístroje sa tak šofér nemusí pozerať cez, ale ponad volant. Celý interiér je orientovaný na šoféra, prejavuje sa to na stredovom dotykovom displeji, ako aj na smerovaní tlačidiel pod ním.

Okrem Audi a Peugeotu ponúkajú podobné riešenie s digitálnym panelom napríklad aj Volkswagen a Mercedes. Dá sa predpokladať, že v najbližších rokoch sa digitálny panel rozšíri aj medzi ostatnými značkami a postupne nahradí analógové “budíky“.

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  6. Bratislava gets a new public space and park
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  8. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  9. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  10. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 28 382
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 794
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 2 124
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 015
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 818
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 562
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 501
  8. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 467
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 414
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 263

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

V SNS vyčkávajú na Danka a mlčia, viaže ich zákaz zhora

Andrej Danko nezvládol situáciu, SNS na vstup do koalície nemala. Myslí si to jej bývalý člen Rudolf Pučík, ktorý Danka do politiky dostal.

DOMOV

Horúčavy končia, príde ochladenie aj dážď

Meteorologická jeseň sa začína už prvého septembra.

SVET

Španielska polícia zastavila druhý útok, zabila päť útočníkov

Pásy s výbušninami zastrelených mužov boli atrapami.

ŠPORT

Číňanom už len hráči nestačia. Doplatil na to aj Kucka

Čínske spoločnosti míňajú stovky miliónov.

Neprehliadnite tiež

BMW predstavilo roadster Z4 v takmer sériovej podobe

Oproti predchodcovi bude výkonnejší a luxusnejší.

Britský záhradník sa vydal v šope na 1 400 kilometrov dlhú cestu

Jeho šopa je najrýchlejšou na svete, na cesty ju pomohol dostať britský expremiér David Cameron.

Blíži sa najväčšia dražba áut roka. Aké kúsky sú na predaj?

Očakáva sa predaj za takmer 250 miliónov eur.

Porsche 911 dostalo špeciálnu metalízu, ktorá stojí ako nové Porsche 911

Jedinečnosť je zaručená, v špeciálnych farbách Chromaflair sa vyrobí maximálne päť kusov za rok.