Podvodný software, ktorý použil Volkswagen v snahe zlepšiť výsledky emisných testov svojich dieslových motorov, nepochádza pôvodne z dielne tejto automobilky. Za jeho vznikom stojí Audi, ktoré ho však nikdy nevyužilo. Informoval o tom nemecký ekonomický denník Handelsblatt, odvolávajúc sa na nemenované zdroje z prostredia prémiovej značky.
Inžinieri Audi vyvinuli software schopný vypnúť určité funkcie motora ešte v roku 1999. Volkswagen ho do svojich modelov začal inštalovať o šesť rokov neskôr, keď bojoval s tým, ako stlačiť emisie oxidov dusíka pod povolenú hranicu pri zachovaní požadovaných dynamických vlastností.
Dôvodom boli emisné normy v USA, ktoré sú pre naftové motory výrazne prísnejšie ako tie v EÚ. Jediná legálna možnosť, ako prejsť americkými testami a pritom zachovať rovnaké parametre motora, bola inštalácia tzv. selektívnej katalytickej redukcie - vstrekovania aditíva AdBlue. To by však dieselové motory predražilo a znížilo ich atraktívnosť.

Obe automobilky odmietli na tieto informácie reagovať s odôvodnením, že čakajú na výsledky prebiehajúceho vyšetrovania americkou firmou Jones Day. Tie by sme mali spoznať do konca apríla. Dnes pritom uplynie posledný termín, dokedy musí Volkswagen predstaviť americkým úradom konečné a spoľahlivé riešenie pre motory TDI na tamojšom trhu, ktoré disponujú podvodným softwarom.
Aféra Dieselgate vypukla v septembri minulého roka v USA potom, ako sa Volkswagen priznal k vzneseným obvineniam, že do automobilov s dieslovým motorom inštaloval software s cieľom zakryť počas testovania nezákonne vysoké emisie oxidov dusíka. Ukázalo sa, že problém sa globálne týka približne 11-tich miliónov vozidiel koncernu.