Prakticky všetky automobilky chcú najsilnejšiu motorizáciu odlíšiť od zvyšku portfólia. Všetci musia vidieť, že sa vám darí, a preto ste si mohli dovoliť tú najdrahšiu a najvýkonnejšiu verziu.
Kedysi sa BMW M5 sa od bežného radu 5 odlišovalo len inými spätnými zrkadlami a štvoricou výfukov. Dnešná M5 má mohutnejšie nárazníky, nižšiu svetlú výšku, veľké kolesá aj priehrštia odznakov M rozdistribuovaných po interiéri a exteriéri.
Dnes je vlastne celkom ťažké nájsť nenápadné a zároveň veľmi rýchle auto. V USA sa takým hovorí sleeper, vo Veľkej Británii Q-Car. Ide o auto, ktoré je veľmi rýchle, no nekričí to do sveta. Aby sme použili príklad z dielne BMW - sleeperom môže byť napríklad 450-koňový model 550i bez M-paketu, s malými kolesami, nenápadným lakom a odstráneným označením na kufri.

Ďalším z mála sleeperov, ktoré sú dnes v predaji, je testovaná Škoda Superb Combi 2,0 TSI DSG 4x4 Laurin&Klement. Pôvodne sme si mysleli, že ide o nafúknutý Volkswagen Golf R Variant - pretože pohonné ústrojenstvo majú prakticky zhodné. Rozdiely sú ale výrazné.
Vlk v rúchu... Superbovom
2,0 TSI s 280 koňmi v ponuke nahrádza 3,6-litrový šesťvalec predchádzajúcej generácie a je najsilnejšou motorizáciou, akú si môžete do Superbu objednať. Tento motor poháňa aj športové modely ako Seat Leon Cupra a Volkswagen Golf R.
Na rozdiel od nich je však 2,0 TSI v Superbe dostupný výhradne s pripojiteľným pohonom všetkých kolies a 6-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Škode Superb sme sa venovali v redakcii venovali mnoho ráz a naše zistenia v mnohých oblastiach platia aj na najsilnejšiu verziu.

Tento Superb vyzerá úplne rovnako, než "obyčajné", slabšie verzie. V bielom laku testovanej verzie pôsobí ako fleetový voz na naftu a vzhľad nenapovedá, že pod kapotou sa skrýva benzínový motor s nadpriemerným výkonom.
Jediným viditeľným rozdielom oproti priemernému Superbu bola plaketa Laurin&Klement na predných blatníkoch, ktorá označuje najvyššiu výbavu testovaného auta. Musíme povedať, že veľký zmysel v nej nevidíme.
Výbava L&K síce prinesie do strohého interiéru celkom pekné tmavohnedé kožené čalúnenie (ktoré je v horších svetelných podmienkach ťažko rozoznateľné od čierneho), no kabínu nepripraví o tvrdé plasty v dolnej časti palubnej dosky a vo výplni dverí. Ani výbava L&K nezakryje fakt, že Superb v koncerne plní úlohu chudobnejšieho príbuzného.

Sympatické však je, že s výbavou L&K dostanete množstvo komfortných prvkov a asistenčných systémov, ktoré spríjemnia cestu. Superb však cenovo posúvajú nebezpečne blízko do teritória áut strednej triedy so zvučnejšími menami.
Motor má výkonovú rezervu aj nevhodný zvuk
Keď sme hovorili o tom, že ten istý motor používajú aj športové hatchbacky koncernu, neklamali sme. Žiaľ. K Superbu sa takto naladený agregát totiž vôbec nehodí.
Očakávali sme, že 280-koňový Superb bude pohodlný rýchlik na dlhé trate. Auto je síce extrémne rýchle, no športový charakter motora nezodpovedá inak komfortnej náture auta. Pri nenáhlivej jazde je tichý a neobťažuje, no akonáhle stlačíte plyn o niečo silnejšie, prevodovka DSG podraďuje a kabínou sa ozve nevhodne výrazný rev.
Výhrady máme k spôsobu, akým motor s prevodovkou výkon podávajú. Motor v Superbe by mal mať utlmenejší zvukový prejav a prevodovka by sa mala miesto výkonu vo vysokých otáčkach spoliehať na krútiaci moment motora, dostupný prakticky od voľnobehu.
Aj výfuky sú naladené o niečo hlučnejšie, ako by sme si predstavovali (a pri pustení plynu sa ozve komicky výrazné odfúknutie blow-off ventilu turba).

Spotreba nie je na taký výkon privysoká - v meste sme jazdili podľa štýlu za 10-11 litrov na 100 km, mimo mesta klesne spotreba k 8 litrom. Upozorňujeme, že podobne ako Octavia má aj Superb relatívne malú palivovú nádrž (66 litrov), takže benzínovú pumpu budete musieť navštevovať každých 500-600 kilometrov.
Ako loď na rozbúrenom mori
Tento Superb nie je vďaka motoru autom dvoch tvárí - kvôli motoru je autom jednej, nekonzistentnej povahy. Športový prejav pohonného ústrojenstva sa nehodí ku komfortne naladenému autu.
Superb bol vybavený adaptívnym podvozkom, ktorým bolo možné regulovať tuhosť tlmičov - no vo všetkých režimoch sa auto výrazne nakláňalo. Aj pri veľkých náklonoch však stále výborne drží v zákrutách.
Auto má obrovskú priľnavosť - vďaka širším pneumatikám, pohonu 4x4 aj elektronickej uzávierke diferenciálu XDS+. Medzinápravová spojka Haldex v najnovšej generácii funguje prediktívne - výkon vie preniesť na zadné kolesá ešte predtým, než sa predné začnú pretáčať.
Je veľmi pekne cítiť, ako elektronika pribrzďovaním kolies pomáha auto smerovať od zákruty. Ku skutočnému šoférskemu zážitku nám chýba spätná väzba z volantu či možnosť upravovať stopu v oblúku pridaním alebo pustením plynu.

Prevodovka navyše trhá s autom v meste a (podľa nás) zbytočne podraďuje do otáčok, v ktorých má auto vysoký výkon.
Musíme však tiež povedať, že Superb funguje excelentne na dlhých trasách, kedy miesto motoru zapojíte do činnosti asistenčné systémy a necháte sa unášať. Na to však toľký výkon nepotrebujete.
Najlepší pomer ceny, veľkosti a výkonu - doslovne
Za najrýchlejší a najlepšie vybavený Superb si Škoda nebojí vypýtať - vyše 42 000 €. (Pritom ešte ostáva priestor na príplatkovú výbavu.) Upozorňujeme, že Seat Leon ST Cupra s rovnakým motorom a prevodovkou DSG stojí prakticky o 10 000 € menej; o niečo lacnejší než Superb je aj Volkswagen Golf R.
Superb s motorom 2,0 TSI však ponúka najlepší pomer ceny, veľkosti a výkonu (doslovne) na trhu. Je ale škoda, že v Superbe neprichádza vysoký výkon bez kompromisov.

O úspech najvýkonnejšieho Superbu sa nebojíme. Záujem oň môžu mať policajti, štátna správa či prosto niekto, kto nemá veľké nároky na spotrebu a hľadá kombináciu vysokého výkonu a nenápadného vzhľadu.
Napriek tomu by sme radili zvoliť si jednu z naftových motorizácií. Dôvodov je viacero - nižšia spotreba a dlhší dojazd, vhodnejší charakter motoru, vyššia zostatková hodnota pri následnom predaji, ale aj kultúrne dedičstvo kombinácie auta z koncernu Volkswagen a motoru TDI.
Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | Škoda Superb |
Verzia | 2,0 TSI 280k DSG 4x4 Laurin&Klement |
Cena modelu od/Cena testovanej verzie od (eur) | 22 240 / 42 490 |
Motor | prepĺňaný benzínový štvorvalec s objemom 1 984 cm3 |
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min) | 206 (280) / 5 600 - 6 500 |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min) | 350 / 1 500 - 5 600 |
Typ prevodovky/počet stupňov | dvojspojková automatická / 6 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s) | 5,8 |
Priemerná spotreba mesto - výrobca/test (l/100km) | 7,1 / 9,1 |
Objem palivovej nádrže (l) | 66 |
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg) | 1615 / 680 |
Objem batožinového priestoru po kryt/po sklopení sedadiel, po strechu(l) | 680 / 2250 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2 841 / 4 851 / 1864 / 1468 |