SME

TEST: Škode Superb sa 280-koňový motor 2,0 TSI nehodí

Superb s pohonom z Golfu R jazdí presne tak, ako táto kombinácia znie. Problémom nie je príliš veľa koní, ale športový charakter motora.

(Zdroj: Michael Kasarda)

Prakticky všetky automobilky chcú najsilnejšiu motorizáciu odlíšiť od zvyšku portfólia. Všetci musia vidieť, že sa vám darí, a preto ste si mohli dovoliť tú najdrahšiu a najvýkonnejšiu verziu.

Kedysi sa BMW M5 sa od bežného radu 5 odlišovalo len inými spätnými zrkadlami a štvoricou výfukov. Dnešná M5 má mohutnejšie nárazníky, nižšiu svetlú výšku, veľké kolesá aj priehrštia odznakov M rozdistribuovaných po interiéri a exteriéri.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dnes je vlastne celkom ťažké nájsť nenápadné a zároveň veľmi rýchle auto. V USA sa takým hovorí sleeper, vo Veľkej Británii Q-Car. Ide o auto, ktoré je veľmi rýchle, no nekričí to do sveta. Aby sme použili príklad z dielne BMW - sleeperom môže byť napríklad 450-koňový model 550i bez M-paketu, s malými kolesami, nenápadným lakom a odstráneným označením na kufri.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalším z mála sleeperov, ktoré sú dnes v predaji, je testovaná Škoda Superb Combi 2,0 TSI DSG 4x4 Laurin&Klement. Pôvodne sme si mysleli, že ide o nafúknutý Volkswagen Golf R Variant - pretože pohonné ústrojenstvo majú prakticky zhodné. Rozdiely sú ale výrazné.

Vlk v rúchu... Superbovom

2,0 TSI s 280 koňmi v ponuke nahrádza 3,6-litrový šesťvalec predchádzajúcej generácie a je najsilnejšou motorizáciou, akú si môžete do Superbu objednať. Tento motor poháňa aj športové modely ako Seat Leon Cupra a Volkswagen Golf R.

Na rozdiel od nich je však 2,0 TSI v Superbe dostupný výhradne s pripojiteľným pohonom všetkých kolies a 6-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Škode Superb sme sa venovali v redakcii venovali mnoho ráz a naše zistenia v mnohých oblastiach platia aj na najsilnejšiu verziu.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Test: Komfort Superbu kombi sme preverili na slovenských cestách Čítajte 

Tento Superb vyzerá úplne rovnako, než "obyčajné", slabšie verzie. V bielom laku testovanej verzie pôsobí ako fleetový voz na naftu a vzhľad nenapovedá, že pod kapotou sa skrýva benzínový motor s nadpriemerným výkonom.

Jediným viditeľným rozdielom oproti priemernému Superbu bola plaketa Laurin&Klement na predných blatníkoch, ktorá označuje najvyššiu výbavu testovaného auta. Musíme povedať, že veľký zmysel v nej nevidíme.

Výbava L&K síce prinesie do strohého interiéru celkom pekné tmavohnedé kožené čalúnenie (ktoré je v horších svetelných podmienkach ťažko rozoznateľné od čierneho), no kabínu nepripraví o tvrdé plasty v dolnej časti palubnej dosky a vo výplni dverí. Ani výbava L&K nezakryje fakt, že Superb v koncerne plní úlohu chudobnejšieho príbuzného.

SkryťVypnúť reklamu

Sympatické však je, že s výbavou L&K dostanete množstvo komfortných prvkov a asistenčných systémov, ktoré spríjemnia cestu. Superb však cenovo posúvajú nebezpečne blízko do teritória áut strednej triedy so zvučnejšími menami.

Motor má výkonovú rezervu aj nevhodný zvuk

Keď sme hovorili o tom, že ten istý motor používajú aj športové hatchbacky koncernu, neklamali sme. Žiaľ. K Superbu sa takto naladený agregát totiž vôbec nehodí.

Očakávali sme, že 280-koňový Superb bude pohodlný rýchlik na dlhé trate. Auto je síce extrémne rýchle, no športový charakter motora nezodpovedá inak komfortnej náture auta. Pri nenáhlivej jazde je tichý a neobťažuje, no akonáhle stlačíte plyn o niečo silnejšie, prevodovka DSG podraďuje a kabínou sa ozve nevhodne výrazný rev.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Výhrady máme k spôsobu, akým motor s prevodovkou výkon podávajú. Motor v Superbe by mal mať utlmenejší zvukový prejav a prevodovka by sa mala miesto výkonu vo vysokých otáčkach spoliehať na krútiaci moment motora, dostupný prakticky od voľnobehu.

Aj výfuky sú naladené o niečo hlučnejšie, ako by sme si predstavovali (a pri pustení plynu sa ozve komicky výrazné odfúknutie blow-off ventilu turba).

Spotreba nie je na taký výkon privysoká - v meste sme jazdili podľa štýlu za 10-11 litrov na 100 km, mimo mesta klesne spotreba k 8 litrom. Upozorňujeme, že podobne ako Octavia má aj Superb relatívne malú palivovú nádrž (66 litrov), takže benzínovú pumpu budete musieť navštevovať každých 500-600 kilometrov.

Ako loď na rozbúrenom mori

Tento Superb nie je vďaka motoru autom dvoch tvárí - kvôli motoru je autom jednej, nekonzistentnej povahy. Športový prejav pohonného ústrojenstva sa nehodí ku komfortne naladenému autu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Superb bol vybavený adaptívnym podvozkom, ktorým bolo možné regulovať tuhosť tlmičov - no vo všetkých režimoch sa auto výrazne nakláňalo. Aj pri veľkých náklonoch však stále výborne drží v zákrutách.

Auto má obrovskú priľnavosť - vďaka širším pneumatikám, pohonu 4x4 aj elektronickej uzávierke diferenciálu XDS+. Medzinápravová spojka Haldex v najnovšej generácii funguje prediktívne - výkon vie preniesť na zadné kolesá ešte predtým, než sa predné začnú pretáčať.

Je veľmi pekne cítiť, ako elektronika pribrzďovaním kolies pomáha auto smerovať od zákruty. Ku skutočnému šoférskemu zážitku nám chýba spätná väzba z volantu či možnosť upravovať stopu v oblúku pridaním alebo pustením plynu.

Prevodovka navyše trhá s autom v meste a (podľa nás) zbytočne podraďuje do otáčok, v ktorých má auto vysoký výkon.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Musíme však tiež povedať, že Superb funguje excelentne na dlhých trasách, kedy miesto motoru zapojíte do činnosti asistenčné systémy a necháte sa unášať. Na to však toľký výkon nepotrebujete.

Najlepší pomer ceny, veľkosti a výkonu - doslovne

Za najrýchlejší a najlepšie vybavený Superb si Škoda nebojí vypýtať - vyše 42 000 €. (Pritom ešte ostáva priestor na príplatkovú výbavu.) Upozorňujeme, že Seat Leon ST Cupra s rovnakým motorom a prevodovkou DSG stojí prakticky o 10 000 € menej; o niečo lacnejší než Superb je aj Volkswagen Golf R.

Superb s motorom 2,0 TSI však ponúka najlepší pomer ceny, veľkosti a výkonu (doslovne) na trhu. Je ale škoda, že v Superbe neprichádza vysoký výkon bez kompromisov.

O úspech najvýkonnejšieho Superbu sa nebojíme. Záujem oň môžu mať policajti, štátna správa či prosto niekto, kto nemá veľké nároky na spotrebu a hľadá kombináciu vysokého výkonu a nenápadného vzhľadu. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Napriek tomu by sme radili zvoliť si jednu z naftových motorizácií. Dôvodov je viacero - nižšia spotreba a dlhší dojazd, vhodnejší charakter motoru, vyššia zostatková hodnota pri následnom predaji, ale aj kultúrne dedičstvo kombinácie auta z koncernu Volkswagen a motoru TDI.

Z testovacieho zápisníka
Značka a modelŠkoda Superb
Verzia2,0 TSI 280k DSG 4x4 Laurin&Klement
Cena modelu od/Cena testovanej verzie od (eur)22 240 / 42 490
Motorprepĺňaný benzínový štvorvalec s objemom 1 984 cm3
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min) 206 (280) / 5 600 - 6 500
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)350 / 1 500 - 5 600
Typ prevodovky/počet stupňovdvojspojková automatická / 6
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)5,8
Priemerná spotreba mesto - výrobca/test (l/100km)7,1 / 9,1
Objem palivovej nádrže (l)66
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)1615 / 680
Objem batožinového priestoru po kryt/po sklopení sedadiel, po strechu(l)680 / 2250
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)2 841 / 4 851 / 1864 / 1468

Škoda

Súvisiace témy: Kompaktné autá
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Plátené tašky a opakované použitie
  3. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  5. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  1. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  2. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  3. Nela Pocisková: Dovolím si už robiť chyby a nevyčítať si to
  4. Plátené tašky a opakované použitie
  5. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  6. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  7. Nespoliehajú sa na štát, ale na vlastné sily
  8. Digitálna bezpečnosť opäť v centre pozornosti
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 100
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 5 341
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 318
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 038
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 717
  6. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 2 711
  7. Plátené tašky a opakované použitie 2 201
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 182
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Timotej Opálek: Peter Doherty - Felt Better Alive
  2. Patrik Benčík: Denník advokáta: 22 rokov v advokácii & 1 z 5800 advokátov
  3. Irena Šimuneková: Vyšehrad
  4. Branko Štefanatný: Dôverujte, ale preverujte
  5. Matúš Grznár: Prosperujúci domov kdekoľvek na Slovensku – píše sa rok 2053
  6. Marek Strapko: Pellegrini zmaril referendum!!!
  7. Martin Turčan: Prečo rušia práve 17. November?!
  8. Milan Polician: Cena za nesprávne rozhodnutie môže byť krutá
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 40 710
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 21 404
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 640
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 467
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 554
  6. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 10 175
  7. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 5 820
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 783
  1. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  2. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  3. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  4. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  5. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  6. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  7. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči
SkryťZatvoriť reklamu