SME
Piatok, 18. október, 2019 | Meniny má Lukáš

TEST: Tento kúsok plastu by nám mal pomôcť pri šoférovaní v noci

Miesto peňazí zaň radšej investujte čas do poriadneho očistenia čelného okna.

(Zdroj: Jozef Jakubčo)

Šoférovanie v tme so sebou nesie viaceré riziká. Vodič sa musí v tme viac sústrediť, oslepujú ho protiidúce autá, stráca pozornosť kvôli nastupujúcej únave. Musí navyše dávať pozor, aby cestu neukončilo rande nárazníka so zverou alebo zle osvetleným chodcom či cyklistom.

Na trhu je množstvo automobilových doplnkov, ktoré ponúkajú zlepšenie viditeľnosti a zníženie únavy očí. Ide o taľafatky z teleshoppingu aj produkty renomovaných výrobcov. Sú naozaj na niečo dobré?

Článok pokračuje pod video reklamou

V noci sa svaly zrenice viac namáhajú

Najprv v krátkosti vysvetlíme, prečo sú oči v tme viac namáhané - svaly zrenice sa musia viac pracovať pri tom, ako sa oči prispôsobujú veľkému kontrastu medzi svetlom a tmou. Pozeranie sa do tmy striedajú momenty prudkého osvetlenia, rozptyľujú aj ostré odrazy. Pritom treba kontrolovať cestu pred autom aj neosvetlené krajnice.

Výrobcovia tiež tvrdia, že na oči nepôsobí dobre studená farba svetla, ktoré majú dnešné xenónové a LED svetlá. Halogény s teplejšou farbou sú príjemnejšie pre oči a ich svetlo sa viac odráža od dažďových kvapiek, takže lepšie osvetľujú za dažďa. Nedosvietia ale tak ďaleko, ako svetlá s modernejšou technológiou.

Problémom môže byť aj očná myopia (krátkozrakosť) - porucha, pri ktorej v noci nevieme kvôli viac roztiahnutej zrenici tak dobre zaostriť do diaľky. Trpia ňou častejšie mladí ľudia ako tí starí.

Vidieť nočný svet cez žlté okuliare

V ponuke je však mnoho výrobkov, ktoré by - podľa ich popisu - mali pomôcť nášmu zraku v noci. Asi najznámejším produktom sú okuliare Night Vision, ktoré firma Tag Heuer predstavila v roku 2008.

Išlo v zásade o žlté polykarbonátové "sklá", ktoré mali zvýšiť kontrast, potlačiť odrazy a potlačiť únavu očí. Výhodou bola tiež antireflexná povrchová vrstva, ktorá tlmila odrazy. V čase predstavenia stáli okuliare okolo 450 USD, výrobca však už pravdepodobne ukončil ich predaj; v predaji sú však podobné, výrazne lacnejšie produkty.

My sme vyskúšali tento údajne zázračný štít. Chceli sme vedieť, či naozaj pomáha pri jazde v noci. (Nápoveda: Nepomáha.)

O tomto produkte sme sa dozvedeli vďaka teleshoppingovej reklame; stretli sme ho však aj v jarmočných stánkoch na Bratislavskom autosalóne. Objednali sme si ho nakoniec cez eBay, kde produkt stojí výrazne menej. Síce nám neprišiel v peknej krabičke, len v bielej obálke, nemáme pochybnosti o tom, že ide o rovnaký produkt.

Načítavám video...

Ide o dva kúsky farebného plastu (reklamné video hovorí o akryle), ktoré sa štipcom uchytáva o slnečnú clonu pred spolujazdcom. Ak zvládnete ignorovať trasenie tejto pomôcky, v noci by mal zlepšiť  viditeľnosť žlto zafarbený štít. 

Na prvé počutie má žlté zafarbenie istú logiku. Žltooranžové predsa bývajú lyžiarske okuliare - a tie sa používajú na zvýšenie kontrastu medzi svetlom a tieňom. Preto - žltý štít na slnečnej clone musí v noci pôsobiť priam zázračne!

Toto tvrdenie podporuje aj posledná aktualizácia operačného systému iOS, ktorá prináša funkciu Night Shift, ktorá v noci upravuje farebnosť displeja na teplejšie tóny.

Prečítajte si tiež: Apple ukázal nový iPhone, pomôže aj so spánkom Čítajte 

Pravda je taká, aj keď môže žltá scenéria pôsobiť príjemnejšie na oči, štít filtruje isté množstvo svetla - takže vás oberá o možnosť spozorovať drobné detaily. Žlté šošovky môžu pomôcť v šere, no "bolo preukázané, že v noci nijako nezlepšujú našu schopnosť vidieť", píše tím vedcov v knihe Forenzné aspekty viditeľnosti a bezpečnosti cestnej premávky.

Samozrejme, výrobca tiež hovorí, že druhý, zatmavený štít je vynikajúci na šoférovanie pri šoférovaní oproti slnku. V tomto použití vidíme dva problémy: Po prvé je plast relatívne malý, takže pred vodičom vzniká nepríjemný kontrast medzi kúskom zatmavenej cesty a presvetleným okolím. Po druhé nám súdnosť nedovolila používať takúto haraburdu za dňa, keď by nás mohol niekto vidieť.

Opäť - investujte radšej do slnečných okuliarov s kvalitným UV filtrom, ideálne aj s polarizačnou vrstvou.

Tmavé ulice a kľud - to je krásny pocit

Spoliehať sa, že vďaka plastovej tabuľke uvidíte lepšie - či už v noci, alebo za dňa - vám naozaj neodporúčame. Aj keď stojí iba pár eur. Ak chcete zlepšiť viditeľnosť v noci, skúste radšej tieto tipy:

  • Poriadne si očistite okná - zvnútra aj zvonku. Svetlo protiidúcich áut sa láme na nečistotách a čiastočkách prachu na skle a môže vás ľahšie oslepiť.
  • Očistite si svetlá. Ak ste si menili žiarovky, pri ďalšej návšteve servisu požiadajte o ich správne nastavenie.
  • Poutierajte si dioptrické okuliare, ak ich nosíte. Na noc by ste mali používať tie s antireflexnou vrstvou.
  • Znížte silu osvetlenia prístrojov, navigácie či mobilného telefónu, ak ich pri jazde používate.
  • Nesústreďujte sa na sledovanie jedného bodu pred vami - pravidelne hýbte očami, aby ste si ich udržali čerstvé. Kontrolujte cestu pred sebou, krajnice aj spätné zrkadlá.
  • Aby ste nezaspali, pustite si hudbu a nastavte kúrenie na mierny chlad. Udržujte bdelosť konverzáciou s pasažiermi.
  • Ak cítite prvé príznaky únavy za volantom, zastavte na najbližšom bezpečnom mieste a oddýchnite si. Je lepšie prísť do cieľa neskoro, než vôbec.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  4. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  5. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Nestarnú, ale dozrievajú
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Firma BONATO oddlžila svojich klientov v sume 100 000 000 Eur
  2. Ako manažovať 16 miliónov dielov denne?
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  5. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  6. Slávnostné otvorenie VIVO! Bratislava už o tri týždne
  7. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  8. Udržateľné úspešné podnikanie na Slovensku a v Bulharsku
  9. Slováci sú chlebovým národom
  10. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  1. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 13 029
  2. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 12 697
  3. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 12 646
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 10 009
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 9 400
  6. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 8 102
  7. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 8 032
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 7 308
  9. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 6 884
  10. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 6 799

Hlavné správy zo Sme.sk

Gorila vyhnala do ulíc zástupy ľudí, pochodovali Za spravodlivé Slovensko

Organizátori vyzvali na odchod Trnku, Jankovskú, Fica aj Kováčika.

Pochod iniciatívy Za slušné Slovensko podporili tisíce ľudí

Threema potvrdzuje Kočnerov vplyv na novinárku

Pri Kočnerovi sa opäť ukázala Ruttkayová.

Marian Kočner a aplikácia Threema.
Autorská strana Michala Havrana

Kočner pochopil, čo je štát (píše Michal Havran)

A potom sa pokúsil ním stať.

Marian Kočner na súde.

Čo dnes robí Bubeníková z Gorily? Stala sa developerkou

Šéfka FNM rozbehla kariéru v realitnom biznise.

Anna Bubeníková, bývalá šéfka Fondu národného majetku.

Neprehliadnite tiež

Šoféri v Bratislave musia počas nedele rátať s obmedzeniami

Obmedzenia sa budú týkať zjazdovej vetvy z diaľnice D1 v smere od Petržalky na Bajkalskú ulicu.

Ilustračné foto.

Renault varoval pred slabšímu výsledkami, jeho akcie prudko klesli

V piatok sa jeho akcie prepadli o pätnásť percent.

Dočasná generálna riaditeľka Renaultu Clotilde Delbosová.
Škoda Octavia
Honda HR-V a Toyota C-HR