SME
Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

TEST: Tento kúsok plastu by nám mal pomôcť pri šoférovaní v noci

Miesto peňazí zaň radšej investujte čas do poriadneho očistenia čelného okna.

(Zdroj: Jozef Jakubčo)

Šoférovanie v tme so sebou nesie viaceré riziká. Vodič sa musí v tme viac sústrediť, oslepujú ho protiidúce autá, stráca pozornosť kvôli nastupujúcej únave. Musí navyše dávať pozor, aby cestu neukončilo rande nárazníka so zverou alebo zle osvetleným chodcom či cyklistom.

Na trhu je množstvo automobilových doplnkov, ktoré ponúkajú zlepšenie viditeľnosti a zníženie únavy očí. Ide o taľafatky z teleshoppingu aj produkty renomovaných výrobcov. Sú naozaj na niečo dobré?

V noci sa svaly zrenice viac namáhajú

Najprv v krátkosti vysvetlíme, prečo sú oči v tme viac namáhané - svaly zrenice sa musia viac pracovať pri tom, ako sa oči prispôsobujú veľkému kontrastu medzi svetlom a tmou. Pozeranie sa do tmy striedajú momenty prudkého osvetlenia, rozptyľujú aj ostré odrazy. Pritom treba kontrolovať cestu pred autom aj neosvetlené krajnice.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Výrobcovia tiež tvrdia, že na oči nepôsobí dobre studená farba svetla, ktoré majú dnešné xenónové a LED svetlá. Halogény s teplejšou farbou sú príjemnejšie pre oči a ich svetlo sa viac odráža od dažďových kvapiek, takže lepšie osvetľujú za dažďa. Nedosvietia ale tak ďaleko, ako svetlá s modernejšou technológiou.

Problémom môže byť aj očná myopia (krátkozrakosť) - porucha, pri ktorej v noci nevieme kvôli viac roztiahnutej zrenici tak dobre zaostriť do diaľky. Trpia ňou častejšie mladí ľudia ako tí starí.

Vidieť nočný svet cez žlté okuliare

V ponuke je však mnoho výrobkov, ktoré by - podľa ich popisu - mali pomôcť nášmu zraku v noci. Asi najznámejším produktom sú okuliare Night Vision, ktoré firma Tag Heuer predstavila v roku 2008.

Išlo v zásade o žlté polykarbonátové "sklá", ktoré mali zvýšiť kontrast, potlačiť odrazy a potlačiť únavu očí. Výhodou bola tiež antireflexná povrchová vrstva, ktorá tlmila odrazy. V čase predstavenia stáli okuliare okolo 450 USD, výrobca však už pravdepodobne ukončil ich predaj; v predaji sú však podobné, výrazne lacnejšie produkty.

Skryť Vypnúť reklamu

My sme vyskúšali tento údajne zázračný štít. Chceli sme vedieť, či naozaj pomáha pri jazde v noci. (Nápoveda: Nepomáha.)

O tomto produkte sme sa dozvedeli vďaka teleshoppingovej reklame; stretli sme ho však aj v jarmočných stánkoch na Bratislavskom autosalóne. Objednali sme si ho nakoniec cez eBay, kde produkt stojí výrazne menej. Síce nám neprišiel v peknej krabičke, len v bielej obálke, nemáme pochybnosti o tom, že ide o rovnaký produkt.

Načítavam video...

Ide o dva kúsky farebného plastu (reklamné video hovorí o akryle), ktoré sa štipcom uchytáva o slnečnú clonu pred spolujazdcom. Ak zvládnete ignorovať trasenie tejto pomôcky, v noci by mal zlepšiť  viditeľnosť žlto zafarbený štít. 

Na prvé počutie má žlté zafarbenie istú logiku. Žltooranžové predsa bývajú lyžiarske okuliare - a tie sa používajú na zvýšenie kontrastu medzi svetlom a tieňom. Preto - žltý štít na slnečnej clone musí v noci pôsobiť priam zázračne!

Skryť Vypnúť reklamu

Toto tvrdenie podporuje aj posledná aktualizácia operačného systému iOS, ktorá prináša funkciu Night Shift, ktorá v noci upravuje farebnosť displeja na teplejšie tóny.

Prečítajte si tiež: Apple ukázal nový iPhone, pomôže aj so spánkom Čítajte 

Pravda je taká, aj keď môže žltá scenéria pôsobiť príjemnejšie na oči, štít filtruje isté množstvo svetla - takže vás oberá o možnosť spozorovať drobné detaily. Žlté šošovky môžu pomôcť v šere, no "bolo preukázané, že v noci nijako nezlepšujú našu schopnosť vidieť", píše tím vedcov v knihe Forenzné aspekty viditeľnosti a bezpečnosti cestnej premávky.

Samozrejme, výrobca tiež hovorí, že druhý, zatmavený štít je vynikajúci na šoférovanie pri šoférovaní oproti slnku. V tomto použití vidíme dva problémy: Po prvé je plast relatívne malý, takže pred vodičom vzniká nepríjemný kontrast medzi kúskom zatmavenej cesty a presvetleným okolím. Po druhé nám súdnosť nedovolila používať takúto haraburdu za dňa, keď by nás mohol niekto vidieť.

Skryť Vypnúť reklamu

Opäť - investujte radšej do slnečných okuliarov s kvalitným UV filtrom, ideálne aj s polarizačnou vrstvou.

Tmavé ulice a kľud - to je krásny pocit

Spoliehať sa, že vďaka plastovej tabuľke uvidíte lepšie - či už v noci, alebo za dňa - vám naozaj neodporúčame. Aj keď stojí iba pár eur. Ak chcete zlepšiť viditeľnosť v noci, skúste radšej tieto tipy:

  • Poriadne si očistite okná - zvnútra aj zvonku. Svetlo protiidúcich áut sa láme na nečistotách a čiastočkách prachu na skle a môže vás ľahšie oslepiť.
  • Očistite si svetlá. Ak ste si menili žiarovky, pri ďalšej návšteve servisu požiadajte o ich správne nastavenie.
  • Poutierajte si dioptrické okuliare, ak ich nosíte. Na noc by ste mali používať tie s antireflexnou vrstvou.
  • Znížte silu osvetlenia prístrojov, navigácie či mobilného telefónu, ak ich pri jazde používate.
  • Nesústreďujte sa na sledovanie jedného bodu pred vami - pravidelne hýbte očami, aby ste si ich udržali čerstvé. Kontrolujte cestu pred sebou, krajnice aj spätné zrkadlá.
  • Aby ste nezaspali, pustite si hudbu a nastavte kúrenie na mierny chlad. Udržujte bdelosť konverzáciou s pasažiermi.
  • Ak cítite prvé príznaky únavy za volantom, zastavte na najbližšom bezpečnom mieste a oddýchnite si. Je lepšie prísť do cieľa neskoro, než vôbec.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  2. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  3. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  4. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  5. Budovanie zelenej značky
  6. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  7. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  8. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  9. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  10. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 30 505
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 22 844
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 16 695
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 082
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 688
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 495
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 561
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 482
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 377
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 306
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná fotografia.

Slovensko sa bojí míňať vakcíny, aby zostalo na druhú dávku.

19 h
 Milan Uhrík v končí v Kotlebovej strane.

Pozícia Kotlebu sa výrazne upevnila po zmene v stanovách.

41m
Ilustračná fotografia.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 238-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 4 260 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

7 h

Neprehliadnite tiež

Chevrolet Corvette Stingray

Dnes má jeho kabriolet už slušnú hodnotu.

18 h
Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan