SME
Streda, 7. december, 2022 | Meniny má Ambróz

TEST: Tento kúsok plastu by nám mal pomôcť pri šoférovaní v noci

Miesto peňazí zaň radšej investujte čas do poriadneho očistenia čelného okna.

(Zdroj: Jozef Jakubčo)

Šoférovanie v tme so sebou nesie viaceré riziká. Vodič sa musí v tme viac sústrediť, oslepujú ho protiidúce autá, stráca pozornosť kvôli nastupujúcej únave. Musí navyše dávať pozor, aby cestu neukončilo rande nárazníka so zverou alebo zle osvetleným chodcom či cyklistom.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na trhu je množstvo automobilových doplnkov, ktoré ponúkajú zlepšenie viditeľnosti a zníženie únavy očí. Ide o taľafatky z teleshoppingu aj produkty renomovaných výrobcov. Sú naozaj na niečo dobré?

V noci sa svaly zrenice viac namáhajú

Najprv v krátkosti vysvetlíme, prečo sú oči v tme viac namáhané - svaly zrenice sa musia viac pracovať pri tom, ako sa oči prispôsobujú veľkému kontrastu medzi svetlom a tmou. Pozeranie sa do tmy striedajú momenty prudkého osvetlenia, rozptyľujú aj ostré odrazy. Pritom treba kontrolovať cestu pred autom aj neosvetlené krajnice.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Výrobcovia tiež tvrdia, že na oči nepôsobí dobre studená farba svetla, ktoré majú dnešné xenónové a LED svetlá. Halogény s teplejšou farbou sú príjemnejšie pre oči a ich svetlo sa viac odráža od dažďových kvapiek, takže lepšie osvetľujú za dažďa. Nedosvietia ale tak ďaleko, ako svetlá s modernejšou technológiou.

Problémom môže byť aj očná myopia (krátkozrakosť) - porucha, pri ktorej v noci nevieme kvôli viac roztiahnutej zrenici tak dobre zaostriť do diaľky. Trpia ňou častejšie mladí ľudia ako tí starí.

Vidieť nočný svet cez žlté okuliare

V ponuke je však mnoho výrobkov, ktoré by - podľa ich popisu - mali pomôcť nášmu zraku v noci. Asi najznámejším produktom sú okuliare Night Vision, ktoré firma Tag Heuer predstavila v roku 2008.

Išlo v zásade o žlté polykarbonátové "sklá", ktoré mali zvýšiť kontrast, potlačiť odrazy a potlačiť únavu očí. Výhodou bola tiež antireflexná povrchová vrstva, ktorá tlmila odrazy. V čase predstavenia stáli okuliare okolo 450 USD, výrobca však už pravdepodobne ukončil ich predaj; v predaji sú však podobné, výrazne lacnejšie produkty.

SkryťVypnúť reklamu

My sme vyskúšali tento údajne zázračný štít. Chceli sme vedieť, či naozaj pomáha pri jazde v noci. (Nápoveda: Nepomáha.)

O tomto produkte sme sa dozvedeli vďaka teleshoppingovej reklame; stretli sme ho však aj v jarmočných stánkoch na Bratislavskom autosalóne. Objednali sme si ho nakoniec cez eBay, kde produkt stojí výrazne menej. Síce nám neprišiel v peknej krabičke, len v bielej obálke, nemáme pochybnosti o tom, že ide o rovnaký produkt.

Načítavam video...

Ide o dva kúsky farebného plastu (reklamné video hovorí o akryle), ktoré sa štipcom uchytáva o slnečnú clonu pred spolujazdcom. Ak zvládnete ignorovať trasenie tejto pomôcky, v noci by mal zlepšiť  viditeľnosť žlto zafarbený štít. 

Na prvé počutie má žlté zafarbenie istú logiku. Žltooranžové predsa bývajú lyžiarske okuliare - a tie sa používajú na zvýšenie kontrastu medzi svetlom a tieňom. Preto - žltý štít na slnečnej clone musí v noci pôsobiť priam zázračne!

SkryťVypnúť reklamu

Toto tvrdenie podporuje aj posledná aktualizácia operačného systému iOS, ktorá prináša funkciu Night Shift, ktorá v noci upravuje farebnosť displeja na teplejšie tóny.

Prečítajte si tiež: Apple ukázal nový iPhone, pomôže aj so spánkom Čítajte 

Pravda je taká, aj keď môže žltá scenéria pôsobiť príjemnejšie na oči, štít filtruje isté množstvo svetla - takže vás oberá o možnosť spozorovať drobné detaily. Žlté šošovky môžu pomôcť v šere, no "bolo preukázané, že v noci nijako nezlepšujú našu schopnosť vidieť", píše tím vedcov v knihe Forenzné aspekty viditeľnosti a bezpečnosti cestnej premávky.

Samozrejme, výrobca tiež hovorí, že druhý, zatmavený štít je vynikajúci na šoférovanie pri šoférovaní oproti slnku. V tomto použití vidíme dva problémy: Po prvé je plast relatívne malý, takže pred vodičom vzniká nepríjemný kontrast medzi kúskom zatmavenej cesty a presvetleným okolím. Po druhé nám súdnosť nedovolila používať takúto haraburdu za dňa, keď by nás mohol niekto vidieť.

SkryťVypnúť reklamu

Opäť - investujte radšej do slnečných okuliarov s kvalitným UV filtrom, ideálne aj s polarizačnou vrstvou.

Tmavé ulice a kľud - to je krásny pocit

Spoliehať sa, že vďaka plastovej tabuľke uvidíte lepšie - či už v noci, alebo za dňa - vám naozaj neodporúčame. Aj keď stojí iba pár eur. Ak chcete zlepšiť viditeľnosť v noci, skúste radšej tieto tipy:

  • Poriadne si očistite okná - zvnútra aj zvonku. Svetlo protiidúcich áut sa láme na nečistotách a čiastočkách prachu na skle a môže vás ľahšie oslepiť.
  • Očistite si svetlá. Ak ste si menili žiarovky, pri ďalšej návšteve servisu požiadajte o ich správne nastavenie.
  • Poutierajte si dioptrické okuliare, ak ich nosíte. Na noc by ste mali používať tie s antireflexnou vrstvou.
  • Znížte silu osvetlenia prístrojov, navigácie či mobilného telefónu, ak ich pri jazde používate.
  • Nesústreďujte sa na sledovanie jedného bodu pred vami - pravidelne hýbte očami, aby ste si ich udržali čerstvé. Kontrolujte cestu pred sebou, krajnice aj spätné zrkadlá.
  • Aby ste nezaspali, pustite si hudbu a nastavte kúrenie na mierny chlad. Udržujte bdelosť konverzáciou s pasažiermi.
  • Ak cítite prvé príznaky únavy za volantom, zastavte na najbližšom bezpečnom mieste a oddýchnite si. Je lepšie prísť do cieľa neskoro, než vôbec.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  2. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  3. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  4. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  5. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  6. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  7. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  8. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý
  1. Auto do 14-tisíc už nekúpite. Zvážte radšej prenájom
  2. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  3. Helenky prichádzajú na svetlo sveta s ďalšími novými bytmi
  4. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  5. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  6. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  7. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  8. Šariš ľuďom pomáha regiónu už takmer 20 rokov
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 696
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 608
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 900
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 4 991
  5. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 4 509
  6. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 284
  7. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME 3 262
  8. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 095
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

MG EHS

Jedenásť otázok a odpovedí o novinke.


1 h
Borgward BX7 predstavený v roku 2015.

Veriteľom dlhuje stovky miliónov eur.


6. dec
Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


2. dec
Ilustračná snímka.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: Pracovať od svitu do mrku a nikdy inak
  2. Peter Chovanec: Mestá a vlaky Uzbekistanu
  3. Post Bellum SK: Nechcem byť súčasťou zániku demokracie
  4. Ján Roháč: Fotoblog XII.: Moje ulice Bukurešti
  5. Anna Miľanová: Zlatoň obyčajný ( Cetonia aurata )... 2022
  6. Miroslav Haviar: A čo takto kráľovstvo?
  7. Vladimír Čuchran: Takový schody do nebe... (na košický magistrát)
  8. Štefan Vidlár: Skaza vojny
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 23 572
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 12 918
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 9 889
  4. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 357
  5. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 946
  6. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 2 604
  7. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 358
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 250
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťZatvoriť reklamu