TEST: Tento kúsok plastu by nám mal pomôcť pri šoférovaní v noci

Miesto peňazí zaň radšej investujte čas do poriadneho očistenia čelného okna.

(Zdroj: Jozef Jakubčo)

Šoférovanie v tme so sebou nesie viaceré riziká. Vodič sa musí v tme viac sústrediť, oslepujú ho protiidúce autá, stráca pozornosť kvôli nastupujúcej únave. Musí navyše dávať pozor, aby cestu neukončilo rande nárazníka so zverou alebo zle osvetleným chodcom či cyklistom.

Na trhu je množstvo automobilových doplnkov, ktoré ponúkajú zlepšenie viditeľnosti a zníženie únavy očí. Ide o taľafatky z teleshoppingu aj produkty renomovaných výrobcov. Sú naozaj na niečo dobré?

Článok pokračuje pod video reklamou

V noci sa svaly zrenice viac namáhajú

Najprv v krátkosti vysvetlíme, prečo sú oči v tme viac namáhané - svaly zrenice sa musia viac pracovať pri tom, ako sa oči prispôsobujú veľkému kontrastu medzi svetlom a tmou. Pozeranie sa do tmy striedajú momenty prudkého osvetlenia, rozptyľujú aj ostré odrazy. Pritom treba kontrolovať cestu pred autom aj neosvetlené krajnice.

Výrobcovia tiež tvrdia, že na oči nepôsobí dobre studená farba svetla, ktoré majú dnešné xenónové a LED svetlá. Halogény s teplejšou farbou sú príjemnejšie pre oči a ich svetlo sa viac odráža od dažďových kvapiek, takže lepšie osvetľujú za dažďa. Nedosvietia ale tak ďaleko, ako svetlá s modernejšou technológiou.

Problémom môže byť aj očná myopia (krátkozrakosť) - porucha, pri ktorej v noci nevieme kvôli viac roztiahnutej zrenici tak dobre zaostriť do diaľky. Trpia ňou častejšie mladí ľudia ako tí starí.

Vidieť nočný svet cez žlté okuliare

V ponuke je však mnoho výrobkov, ktoré by - podľa ich popisu - mali pomôcť nášmu zraku v noci. Asi najznámejším produktom sú okuliare Night Vision, ktoré firma Tag Heuer predstavila v roku 2008.

Išlo v zásade o žlté polykarbonátové "sklá", ktoré mali zvýšiť kontrast, potlačiť odrazy a potlačiť únavu očí. Výhodou bola tiež antireflexná povrchová vrstva, ktorá tlmila odrazy. V čase predstavenia stáli okuliare okolo 450 USD, výrobca však už pravdepodobne ukončil ich predaj; v predaji sú však podobné, výrazne lacnejšie produkty.

My sme vyskúšali tento údajne zázračný štít. Chceli sme vedieť, či naozaj pomáha pri jazde v noci. (Nápoveda: Nepomáha.)

O tomto produkte sme sa dozvedeli vďaka teleshoppingovej reklame; stretli sme ho však aj v jarmočných stánkoch na Bratislavskom autosalóne. Objednali sme si ho nakoniec cez eBay, kde produkt stojí výrazne menej. Síce nám neprišiel v peknej krabičke, len v bielej obálke, nemáme pochybnosti o tom, že ide o rovnaký produkt.

Ide o dva kúsky farebného plastu (reklamné video hovorí o akryle), ktoré sa štipcom uchytáva o slnečnú clonu pred spolujazdcom. Ak zvládnete ignorovať trasenie tejto pomôcky, v noci by mal zlepšiť  viditeľnosť žlto zafarbený štít. 

Na prvé počutie má žlté zafarbenie istú logiku. Žltooranžové predsa bývajú lyžiarske okuliare - a tie sa používajú na zvýšenie kontrastu medzi svetlom a tieňom. Preto - žltý štít na slnečnej clone musí v noci pôsobiť priam zázračne!

Toto tvrdenie podporuje aj posledná aktualizácia operačného systému iOS, ktorá prináša funkciu Night Shift, ktorá v noci upravuje farebnosť displeja na teplejšie tóny.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Apple ukázal nový iPhone, pomôže aj so spánkom

Pravda je taká, aj keď môže žltá scenéria pôsobiť príjemnejšie na oči, štít filtruje isté množstvo svetla - takže vás oberá o možnosť spozorovať drobné detaily. Žlté šošovky môžu pomôcť v šere, no "bolo preukázané, že v noci nijako nezlepšujú našu schopnosť vidieť", píše tím vedcov v knihe Forenzné aspekty viditeľnosti a bezpečnosti cestnej premávky.

Samozrejme, výrobca tiež hovorí, že druhý, zatmavený štít je vynikajúci na šoférovanie pri šoférovaní oproti slnku. V tomto použití vidíme dva problémy: Po prvé je plast relatívne malý, takže pred vodičom vzniká nepríjemný kontrast medzi kúskom zatmavenej cesty a presvetleným okolím. Po druhé nám súdnosť nedovolila používať takúto haraburdu za dňa, keď by nás mohol niekto vidieť.

Opäť - investujte radšej do slnečných okuliarov s kvalitným UV filtrom, ideálne aj s polarizačnou vrstvou.

Tmavé ulice a kľud - to je krásny pocit

Spoliehať sa, že vďaka plastovej tabuľke uvidíte lepšie - či už v noci, alebo za dňa - vám naozaj neodporúčame. Aj keď stojí iba pár eur. Ak chcete zlepšiť viditeľnosť v noci, skúste radšej tieto tipy:

  • Poriadne si očistite okná - zvnútra aj zvonku. Svetlo protiidúcich áut sa láme na nečistotách a čiastočkách prachu na skle a môže vás ľahšie oslepiť.
  • Očistite si svetlá. Ak ste si menili žiarovky, pri ďalšej návšteve servisu požiadajte o ich správne nastavenie.
  • Poutierajte si dioptrické okuliare, ak ich nosíte. Na noc by ste mali používať tie s antireflexnou vrstvou.
  • Znížte silu osvetlenia prístrojov, navigácie či mobilného telefónu, ak ich pri jazde používate.
  • Nesústreďujte sa na sledovanie jedného bodu pred vami - pravidelne hýbte očami, aby ste si ich udržali čerstvé. Kontrolujte cestu pred sebou, krajnice aj spätné zrkadlá.
  • Aby ste nezaspali, pustite si hudbu a nastavte kúrenie na mierny chlad. Udržujte bdelosť konverzáciou s pasažiermi.
  • Ak cítite prvé príznaky únavy za volantom, zastavte na najbližšom bezpečnom mieste a oddýchnite si. Je lepšie prísť do cieľa neskoro, než vôbec.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  2. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  3. Bayer posilňuje svoju značku
  4. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  5. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  6. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  7. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  8. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  9. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  10. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  1. Bieloruský veľvyslanec sa stretol s rektorom SPU v Nitre
  2. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  3. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  4. Bayer posilňuje svoju značku
  5. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  6. O2 a Matej Tóth otvárajú druhý ročník O2 Športovej akadémie
  7. METRO ukáže zákazníkom najnovšie trendy v gastronómii
  8. Joint International Week 2018 na EU v Bratislave
  9. Podpredseda vlády Vietnamu podporuje spoluprácu s EU v BA
  10. Connecting modern comfort with tradition
  1. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 927
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 15 358
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 028
  4. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 12 794
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 161
  6. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 10 065
  7. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 6 166
  8. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 6 080
  9. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 315
  10. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien 3 161

Hlavné správy zo Sme.sk

Neprehliadnite tiež

Začína sa bratislavský autosalón. Čo sa oplatí vidieť?

Okrem noviniek vyrábaných na Slovensku zaujme aj výkonnými športiakmi a elektromobilmi.

Odborníci: Tesla spravila rovnaké chyby ako automobilky v osemdesiatych rokoch

Tesla sa nepoučila a príliš sa spoliehala na robotov.

Kupujeme ojazdené auto: Na čo si dať pozor, aby ste neskončili pri opravenom vraku?

Celý proces si vyžaduje dostatok času, bystré oko a radu odborníka.

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.

Volkswagen zverejnil kompletný cenník Touaregu. Čo ponúkne slovenské SUV?

Novými prvkami je natáčanie zadných kolies aj automatické dovieranie dverí