Vespa - symbol talianskej elegancie založil len 20-ročný chlapec

Jazda na kapotážovanom motocykli Vespa sa stala symbolom voľnosti, slnka a talianskeho životného štýlu ,, LA DOLCE VITA “.

Vespa ACMA PARIS, rok výroby 1955. Dvojmiestna, luxusnejšia verzia Vespy, licenčne vyrábaná vo Francúzsku. Vzduchom chladený jednovalec s objemom 125 cm3, ručné 3-stupňové riadenie na ľavej strane riadidie prepojené so spojkovou pálkou.(Zdroj: Richard Tízik)

Začiatky spoločnosti PIAGGIO

Spoločnosť založil v roku 1884 len 20- ročný Rinaldo Piaggio. Firma sa na začiatku venovala stavbe lodí, neskôr rozšírila svoju činnosť o výrobu železničných vagónov, motorov, električiek a dielov pre nákladné automobily.

Počas vojny sa spoločnosť preorientovala na lietadlá a hydroplány. Piaggio sa stalo jedným z najväčších talianskych výrobcov lietadiel. O nový začiatok výroby a tým aj novej éry zn. Piaggio sa postarali deti Rinalda – Enrico a Armando.

Zrodenie legendy menom VESPA

Vespa sa zrodila na stole konštruktéra Corradina D´Ascania v roku 1946. Prvé prototypy pod označením MP5 (Paperino) boli  vyrobené už  v roku 1944 a druhý prototyp MP6 o rok neskôr. Vespa za svoje meno vdačí  Enricovi Piaggiovi, ktorému prototyp pripomínal osu (po taliansky vespa).

Krátko potom, 23.apríla 1946 bol podaný návrh na patent vo Florencii na motocykel s racionálne riešenými prvkami - blatníkmi a kapotou, zakrývajúcou mechanické časti motora, spojkou a prevodovou rýchlostnou pákou, umiestnenou na ľavej strane riadidiel, tretím rezervným kolesom a krásnou oblou kapotážou, chrániacou nohy jazdca.

Vespa s typovým označením 98cc vyšla z továrne, ktorá sídli dodnes v Pontedera (Pisa-Toskánsko) v dvoch verziách. V štandardnej a luxusnej, ktorá mala rýchlomer a bočný stojan.

Odborná verejnosť sa rozdelila do dvoch skupín. Tí, ktorí brali Vespu ako skvelý nápad a skeptici, ktorí čoskoro zmenili názor. Hneď v prvom roku sa vyrobilo 2500 kusov. O rok neskôr sa číslo zvýšilo štvornásobne a z fabriky vyletelo 10535 ôs.

V roku 1948 sa objavila Vespa 125, väčší model, ktorý nahradil model 98cc. Úspech trval, výroba a predaj rástli a 28. apríla 1956 bola vyrobená miliónta Vespa.

V 50-tych rokoch ju vyrábali licenčne už v 13 krajinách (Nemecko, Francúzsko, Veľká Británia, Španielsko, Rusko, India ...) a predávala sa v 114 krajinách sveta. The Times označil Vespu za ,,absolútne taliansky výrobok“.

Do roku 1953, vďaka neúnavnému odhodlaniu Enrica, bolo po svete viac ako 10-tisíc servisných miest, vrátane Ameriky a Ázie.

Nový skúter sa stal symbolom životného štýlu, kultúrnym fenoménom, ktorý sa objavoval vo filmoch, knihách a reklamách. Azda najviac sa Vespa vo filmovej roli preslávila v romantickej  komédii Prázdniny v Ríme, v hlavnej úlohe s Audrey Hepburnovou a  Gregorym Peckom.

Dodnes je Vespa legendárna ikonická značka, symbol štýlu, kreativity a talianskej elegancie. Jej obrovská popularita a celosvetová obľúbenosť sa dedí z generácie na generáciu, o čom svedčí obrovský počet fanklubov s miliónmi členov a tým aj spojené rôzne akcie a zrazy.

Vespa World Days

Vrcholom Vespa podujatí je nepochybne celosvetový zraz Vespa skútrov, ktorý sa v roku 2014 konal v dňoch 12. -15.6. v talianskej Mantove, ktorá je spätá s významným motocyklovým a automobilovým pretekárom Taziom Nuvolarim.

My, ako správni nadšenci a fanúšikovia tejto značky a legendy, sme nemohli pri tom chýbať a zúčastnili sme sa tohto festivalu.

Boli to štyri nezabudnuteľné dni plné zábavy, jazdy, nových priateľstiev a skvelej atmosféry. Na VWD sa zúčastnilo 130 klubov z 31 krajín, odhadom 5000 – 6000 skútrov, čo hovorí samo za seba.

Výborná organizácia, skvelé počasie a k tomu nádherné scenérie talianskej histórie v Lombardii dali tomuto podujatiu to najlepšie vysvedčenie, a preto dávame jednoznačne palec hore.

Článok pripravený v spolupráci s redakciou veteransk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  6. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  7. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  3. Cíťte sa v priestore príjemne
  4. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  7. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  8. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  9. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  10. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 819
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 770
  3. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 3 600
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 559
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 208
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 035
  7. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 2 849
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 002
  9. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 020
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 873

Téma: Veterány


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Spolupracuje aj s firmou Apple. Peniaze na výskum ale nedostal

Spoločnosť Highchem s pätnástimi zamestnancami a vyše miliónovými tržbami nemá podľa hodnotenia dostatočné odborné kapacity.

Neprehliadnite tiež

Peugeot 301 je lacný sedan, za ktorý sa nemusíte hanbiť (test)

Facelift mu dodal eleganciu a trochu luxusu.

Prečo rôzne značky predávajú to isté auto?

Niektoré autá sa predávajú pod rôznymi značkami v rôznych krajinách, niektoré môžeme vidieť s rozdielnym logom výrobcu aj u nás.

Mercedes spúšťa systém, s ktorým vystúpite z auta a ono sa odparkuje

Hľadanie parkovacieho miesta sa stane minulosťou.

Šéf Dacie prezradil, aká bude budúcnosť automobilky

S väčšími ani menšími Daciami sa už nepočíta.