Vespa - symbol talianskej elegancie založil len 20-ročný chlapec

Jazda na kapotážovanom motocykli Vespa sa stala symbolom voľnosti, slnka a talianskeho životného štýlu ,, LA DOLCE VITA “.

Vespa ACMA PARIS, rok výroby 1955. Dvojmiestna, luxusnejšia verzia Vespy, licenčne vyrábaná vo Francúzsku. Vzduchom chladený jednovalec s objemom 125 cm3, ručné 3-stupňové riadenie na ľavej strane riadidie prepojené so spojkovou pálkou.(Zdroj: Richard Tízik)

Začiatky spoločnosti PIAGGIO

Spoločnosť založil v roku 1884 len 20- ročný Rinaldo Piaggio. Firma sa na začiatku venovala stavbe lodí, neskôr rozšírila svoju činnosť o výrobu železničných vagónov, motorov, električiek a dielov pre nákladné automobily.

Počas vojny sa spoločnosť preorientovala na lietadlá a hydroplány. Piaggio sa stalo jedným z najväčších talianskych výrobcov lietadiel. O nový začiatok výroby a tým aj novej éry zn. Piaggio sa postarali deti Rinalda – Enrico a Armando.

Zrodenie legendy menom VESPA

Vespa sa zrodila na stole konštruktéra Corradina D´Ascania v roku 1946. Prvé prototypy pod označením MP5 (Paperino) boli  vyrobené už  v roku 1944 a druhý prototyp MP6 o rok neskôr. Vespa za svoje meno vdačí  Enricovi Piaggiovi, ktorému prototyp pripomínal osu (po taliansky vespa).

Krátko potom, 23.apríla 1946 bol podaný návrh na patent vo Florencii na motocykel s racionálne riešenými prvkami - blatníkmi a kapotou, zakrývajúcou mechanické časti motora, spojkou a prevodovou rýchlostnou pákou, umiestnenou na ľavej strane riadidiel, tretím rezervným kolesom a krásnou oblou kapotážou, chrániacou nohy jazdca.

Vespa s typovým označením 98cc vyšla z továrne, ktorá sídli dodnes v Pontedera (Pisa-Toskánsko) v dvoch verziách. V štandardnej a luxusnej, ktorá mala rýchlomer a bočný stojan.

Odborná verejnosť sa rozdelila do dvoch skupín. Tí, ktorí brali Vespu ako skvelý nápad a skeptici, ktorí čoskoro zmenili názor. Hneď v prvom roku sa vyrobilo 2500 kusov. O rok neskôr sa číslo zvýšilo štvornásobne a z fabriky vyletelo 10535 ôs.

V roku 1948 sa objavila Vespa 125, väčší model, ktorý nahradil model 98cc. Úspech trval, výroba a predaj rástli a 28. apríla 1956 bola vyrobená miliónta Vespa.

V 50-tych rokoch ju vyrábali licenčne už v 13 krajinách (Nemecko, Francúzsko, Veľká Británia, Španielsko, Rusko, India ...) a predávala sa v 114 krajinách sveta. The Times označil Vespu za ,,absolútne taliansky výrobok“.

Do roku 1953, vďaka neúnavnému odhodlaniu Enrica, bolo po svete viac ako 10-tisíc servisných miest, vrátane Ameriky a Ázie.

Nový skúter sa stal symbolom životného štýlu, kultúrnym fenoménom, ktorý sa objavoval vo filmoch, knihách a reklamách. Azda najviac sa Vespa vo filmovej roli preslávila v romantickej  komédii Prázdniny v Ríme, v hlavnej úlohe s Audrey Hepburnovou a  Gregorym Peckom.

Dodnes je Vespa legendárna ikonická značka, symbol štýlu, kreativity a talianskej elegancie. Jej obrovská popularita a celosvetová obľúbenosť sa dedí z generácie na generáciu, o čom svedčí obrovský počet fanklubov s miliónmi členov a tým aj spojené rôzne akcie a zrazy.

Vespa World Days

Vrcholom Vespa podujatí je nepochybne celosvetový zraz Vespa skútrov, ktorý sa v roku 2014 konal v dňoch 12. -15.6. v talianskej Mantove, ktorá je spätá s významným motocyklovým a automobilovým pretekárom Taziom Nuvolarim.

My, ako správni nadšenci a fanúšikovia tejto značky a legendy, sme nemohli pri tom chýbať a zúčastnili sme sa tohto festivalu.

Boli to štyri nezabudnuteľné dni plné zábavy, jazdy, nových priateľstiev a skvelej atmosféry. Na VWD sa zúčastnilo 130 klubov z 31 krajín, odhadom 5000 – 6000 skútrov, čo hovorí samo za seba.

Výborná organizácia, skvelé počasie a k tomu nádherné scenérie talianskej histórie v Lombardii dali tomuto podujatiu to najlepšie vysvedčenie, a preto dávame jednoznačne palec hore.

Článok pripravený v spolupráci s redakciou veteransk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  7. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 12 553
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 453
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 052
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 390
  5. Moskva alebo Petrohrad? 2 831
  6. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 626
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 336
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 320
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 815
  10. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 733

Téma: Veterány


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Danko v dume dvoril Rusom, keď prekrúcajú ´68, mlčí

Danko je absolútne mimo reality, ohodnotil proruský sentiment šéfa slovenského parlamentu politológ Grigorij Mesežnikov.

EKONOMIKA

Analytici ukázali, v akom stave je naozaj výstavba diaľnic

Štát chce D1 do Košíc dokončiť v roku 2026. Pozrite si mapu.

REPORTÁŽ

Prežil pochod púšťou, aby si zaraftoval v Líbyi

Zostať doma, sa stáva luxusom.

Neprehliadnite tiež

Vedec, ktorý vyvíja palivá: Motory majú problémy, aké sme roky nevideli

Benzíny a nafty sa musia vyvíjať s motormi, hovorí Andreas Schäfer.

Volkswagen Polo opäť dvihlo latku vo svojej triede (test)

Trojvalec 1,0 TSI v Pole funguje najlepšie zo všetkých áut koncernu.

Do dražby evidenčných čísel sa v Emirátoch zapojil aj 12-ročný chlapec

Kúpa je dobrou investíciou do budúcnosti a mnohí neváhajú zaplatiť milióny.

Nový Aston Martin Vantage je ľahší, silnejší a rýchlejší

Najmenší model v ponuke dostane 510 koní a nový elektronický diferenciál.

Škoda na veľtrhu predstavila nový elektrobus E'City

Plzenský výrobca tak reaguje na zvýšený dopyt po ekologickej doprave.