SME
Štvrtok, 11. august, 2022 | Meniny má Zuzana

Vespa - symbol talianskej elegancie založil len 20-ročný chlapec

Jazda na kapotážovanom motocykli Vespa sa stala symbolom voľnosti, slnka a talianskeho životného štýlu ,, LA DOLCE VITA “.

Vespa ACMA PARIS, rok výroby 1955. Dvojmiestna, luxusnejšia verzia Vespy, licenčne vyrábaná vo Francúzsku. Vzduchom chladený jednovalec s objemom 125 cm3, ručné 3-stupňové riadenie na ľavej strane riadidie prepojené so spojkovou pálkou.Vespa ACMA PARIS, rok výroby 1955. Dvojmiestna, luxusnejšia verzia Vespy, licenčne vyrábaná vo Francúzsku. Vzduchom chladený jednovalec s objemom 125 cm3, ručné 3-stupňové riadenie na ľavej strane riadidie prepojené so spojkovou pálkou. (Zdroj: Richard Tízik)

Začiatky spoločnosti PIAGGIO

Spoločnosť založil v roku 1884 len 20- ročný Rinaldo Piaggio. Firma sa na začiatku venovala stavbe lodí, neskôr rozšírila svoju činnosť o výrobu železničných vagónov, motorov, električiek a dielov pre nákladné automobily.

Počas vojny sa spoločnosť preorientovala na lietadlá a hydroplány. Piaggio sa stalo jedným z najväčších talianskych výrobcov lietadiel. O nový začiatok výroby a tým aj novej éry zn. Piaggio sa postarali deti Rinalda – Enrico a Armando.

Zrodenie legendy menom VESPA

Vespa sa zrodila na stole konštruktéra Corradina D´Ascania v roku 1946. Prvé prototypy pod označením MP5 (Paperino) boli  vyrobené už  v roku 1944 a druhý prototyp MP6 o rok neskôr. Vespa za svoje meno vdačí  Enricovi Piaggiovi, ktorému prototyp pripomínal osu (po taliansky vespa).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Krátko potom, 23.apríla 1946 bol podaný návrh na patent vo Florencii na motocykel s racionálne riešenými prvkami - blatníkmi a kapotou, zakrývajúcou mechanické časti motora, spojkou a prevodovou rýchlostnou pákou, umiestnenou na ľavej strane riadidiel, tretím rezervným kolesom a krásnou oblou kapotážou, chrániacou nohy jazdca.

Vespa s typovým označením 98cc vyšla z továrne, ktorá sídli dodnes v Pontedera (Pisa-Toskánsko) v dvoch verziách. V štandardnej a luxusnej, ktorá mala rýchlomer a bočný stojan.

Odborná verejnosť sa rozdelila do dvoch skupín. Tí, ktorí brali Vespu ako skvelý nápad a skeptici, ktorí čoskoro zmenili názor. Hneď v prvom roku sa vyrobilo 2500 kusov. O rok neskôr sa číslo zvýšilo štvornásobne a z fabriky vyletelo 10535 ôs.

V roku 1948 sa objavila Vespa 125, väčší model, ktorý nahradil model 98cc. Úspech trval, výroba a predaj rástli a 28. apríla 1956 bola vyrobená miliónta Vespa.

SkryťVypnúť reklamu

V 50-tych rokoch ju vyrábali licenčne už v 13 krajinách (Nemecko, Francúzsko, Veľká Británia, Španielsko, Rusko, India ...) a predávala sa v 114 krajinách sveta. The Times označil Vespu za ,,absolútne taliansky výrobok“.

Do roku 1953, vďaka neúnavnému odhodlaniu Enrica, bolo po svete viac ako 10-tisíc servisných miest, vrátane Ameriky a Ázie.

Nový skúter sa stal symbolom životného štýlu, kultúrnym fenoménom, ktorý sa objavoval vo filmoch, knihách a reklamách. Azda najviac sa Vespa vo filmovej roli preslávila v romantickej  komédii Prázdniny v Ríme, v hlavnej úlohe s Audrey Hepburnovou a  Gregorym Peckom.

Dodnes je Vespa legendárna ikonická značka, symbol štýlu, kreativity a talianskej elegancie. Jej obrovská popularita a celosvetová obľúbenosť sa dedí z generácie na generáciu, o čom svedčí obrovský počet fanklubov s miliónmi členov a tým aj spojené rôzne akcie a zrazy.

SkryťVypnúť reklamu

Vespa World Days

Vrcholom Vespa podujatí je nepochybne celosvetový zraz Vespa skútrov, ktorý sa v roku 2014 konal v dňoch 12. -15.6. v talianskej Mantove, ktorá je spätá s významným motocyklovým a automobilovým pretekárom Taziom Nuvolarim.

My, ako správni nadšenci a fanúšikovia tejto značky a legendy, sme nemohli pri tom chýbať a zúčastnili sme sa tohto festivalu.

Boli to štyri nezabudnuteľné dni plné zábavy, jazdy, nových priateľstiev a skvelej atmosféry. Na VWD sa zúčastnilo 130 klubov z 31 krajín, odhadom 5000 – 6000 skútrov, čo hovorí samo za seba.

Výborná organizácia, skvelé počasie a k tomu nádherné scenérie talianskej histórie v Lombardii dali tomuto podujatiu to najlepšie vysvedčenie, a preto dávame jednoznačne palec hore.

Článok pripravený v spolupráci s redakciou veteransk.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  2. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  3. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  5. Prehľad a automatizácia
  6. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  7. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  8. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  1. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  2. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  3. Trenčín potrebuje nový impulz!
  4. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  5. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  6. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  7. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  8. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 13 443
  2. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 11 216
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 8 704
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 454
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 6 447
  6. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 3 972
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 951
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 2 563
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Čajka v oblakoch, salaš Vigľaš
  2. Robert Škerko: Moja Haidukova ulica
  3. Marek Kytka: Naša nová draftová jednotka Theo Kiss ? Jeho ukážkový gól
  4. Fondee: Eva Hlavsová z Fondee: Češky sú v porovnaní so Slovenkami voči investovaniu skeptickejšie, ukázal prieskum
  5. Jozo Peric: Česká národná banka po sérii zvyšovania ponechala úrokové sadzby
  6. Lucia Žárska: Aký dopad môže mať spor medzi Taiwanom a Čínou na akciové trhy?
  7. Olívia Lacenová: Okolo čínskej ekonomiky sa pomaly uťahuje slučka...
  8. Jan Pražák: Vražedná polyamorie
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 027
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 14 292
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 616
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 611
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 306
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 050
  7. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 344
  8. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 3 052
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu