TEST: Lexus IS200t je na polceste medzi komfortným a športovým

Zlatá stredná cesta, ktorú Lexus zvolil, má niečo do seba. Slovenským zákazníkom bude chýbať naftový motor.

(Zdroj: Gabriel Kuchta)

Minulý rok predal Lexus, prémiová divízia japonskej Toyoty, celosvetovo 680 000 652 000 áut - asi tretinu toho, čo predalo Audi, BMW alebo Mercedes-Benz. Avšak kým v USA bojuje Lexus s Nemcami o titul najpredávanejšej prémiovej značky, na Slovensku sú predajné čísla Lexusov zanedbateľné.

Zisťovali sme, prečo slovenských zákazníkov neoslovuje Lexus IS (nápoveda: pretože mu chýba naftový motor) a prečo robia chybu, že si vyberajú spomedzi nemeckej konkurencie (nápoveda: pretože Lexus IS je príťažlivý a dobre sa šoféruje).

Základná motorizácia s 245 koňmi

Vo všeobecnosti musíme povedať, že stratégia Lexusu sa nám páči. Kým konkurencia ponúka príehrštia karosárskych verzií a motorizácií - napríklad BMW ponúka rad 3 s dvanástimi (!) rôznymi motorizáciami - Lexus sa sústredil na kľúčový produkt. Pripomína nám to trochu reštauráciu, ktorá miesto jedálneho lístku s kuracími prsiami na stodvdsať spôsobov má iba jednoduché menu s desiatimi premyslenými jedlami.

Je však škoda, že v novej európskej ponuke Lexusu IS neostal žiaden šesťvalcový motor. Verziu IS250 s 2,5-litrovým vidlicovým šesťvalcom nahradila minulý rok štvorvalcová preplňovaná verzia IS200t. (V USA je v predaji aj so šesťvalcom ako IS350.) Okrem nej je v ponuke ešte hybridný IS300h, ktorý má pod kapotou elektromotor a atmosférický štvorvalec s objemom 2,5 litra.

Zaujalo nás, že v Lexus ponúka mnoho "výbavových stupňov" a málo príplatkovej výbavy - s výnimkou metalízy a strešného okna v ponuke jednotlivé prvky za príplatok neexistujú. Znamená to, že si musíte vybrať jednu úroveň výbavy, a tak si možno priplatíte aj za prvky, ktoré vlastne nechcete ani nepotrebujete.

Pozitívom je, že v porovnaní s nemeckou konkurenciou by mal Lexus IS za rovnaké peniaze ponúknuť o niečo lepšiu výbavu. 

Klasické proporcie s gýčovými doplnkami

To, že Lexus IS na našich cestách nevidno veľmi často, rozhodne nemôžeme pripísať na vrub dizajnu. Najmä vďaka všakovakým detailom je IS neprehliadnuteľne odlišný.

Malý sedan ponúka viacero nápaditých detailov, ktoré ho robia na pohľad celkom zaujímavým. Napríklad predné svetlá s oddeleným pásom diód denného svietenia nám pripadajú trochu preštylizované, ale spodnú linku dverí prechádzajúcu do zadných svetiel, naopak, chválime.

Ak odstránime všetky tieto gýčové detaily, ostane nám malý, športový sedan s vynikajúcimi proporciami - krátky predný previs, dlhá kapota, malý kufor s odtrhovou hranou, svalnaté blatníky. V novom Lexuse IS tiež rozpoznávame jeho predchodcu, model IS z rokov 2005-2013. Ten mal pritom krásne jednoduchý a strohý dizajn exteriéru bez zbytočnej výzdoby. 

Výbava F Sport testovaného kusu, obsahuje navyše výraznejšie nárazníky aj tmavé osemnásťpalcové kolesá. V dolnej časti predného nárazníku pribudli dva veľké otvory, slúžiace na chladenie bŕzd.

Japonská Hi-Fi veža z 90. rokov

Vizuálne zaujme Lexus IS aj v interiéri. Po otvorení dverí nás privítal interiér čalúnený červenou kožou, krásny volant a členitá palubná doska.

Sedí sa športovo nízko, vďaka vysokému stredovému panelu sa cítite doslova obopnutí. Sedadlá poskytujú dobré bočné vedenie, no vysokým šoférom bude chýbať väčší rozsah nastavenia.

Ovládacie prvky, tlačidlá aj grafika stredového displeja sú však citeľne zastarané. Plasty aj tlačidlá a pôsobia ako z japonskej Hi-Fi veže z 90. rokov. (Vzhľadom, ale aj vysokou kvalitou vyhotovenia.)

K ovládaniu infotainmentu majú automobilky dva rôzne prístupy - buď volia dotykovú obrazovku s celkom prirodzeným ovládaním, alebo nejaký druh ovládača, ktorý sa používa celkom intuitívne a netreba sa mu vôbec venovať.

V prípade Remote Touch, ktorý v Lexuse IS nájdeme, ide o kombináciu toho najhoršieho a vôbec sa nečudujeme, že v neskorších modeloch Lexus uprednostňuje jednoduchšie pochopiteľný touchpad, podobný tým notebookovým.

Na stredovej konzole je umiestnená akási myš či trackpad s digitálnym odporom, ktorý sa používa na navigáciu v menu. Musíme povedať, že nejde o príliš šťastné riešenie - spočiatku sme často tápali, ako a kam myš posúvať, aby sme sa v menu pohybovali. Ku koncu testovacieho týždňa sme si však postupne zvykali.

Potešili nás aspoň dobre čitateľné prístroje pred vodičom. Pri práci s nastaveniami palubného počítača sa dokonca kovový prstenec odsunie - po vzore superšportového modelu LF-A.

Hladký motor s nezaujímavým zvukom

Pozdĺžne uložený radový štvorvalec s variabilným časovaním ventilov odvádza veľmi dobrú prácu. Je pružný, ťahá dobre v celom rozsahu otáčok a má pohotovú odozvu na plyn. Je dynamický, ale nie vyslovene športový.

Osemstupňová automatická prevodovka radí za bežných okolností veľmi hladko a motor nedrží v príliš nízkych otáčkach. V manuálnom režime sú jej reakcie ospalé.

Motor má tiež dobre odtlmený, plochý a celkom nezaujímavý zvukový prejav. Ak už niekto odmietne počúvať naftový rachot, Lexus IS by sa mu mohol odvďačiť aspoň trochu zaujímavým zvukom.

Vyvážený podvozok s pohonom zadných kolies

Je cítiť, že podvozková platforma aj motor ukrývajú veľký potenciál, no Lexus sa ho rozhodol nevyužiť. Jazdný zážitok tak nekorešponduje s výrazným, športovým vzhľadom. To je škoda, lebo áut s nezaujímavým prejavom je mnoho.

Z pohľadu bežnej jazdy však ide o dobrú "zlatú strednú cestu". Aj so športovou výbavou F Sport a osemnásťpalcovými diskami posádku Lexus IS200t výborne izoluje - je tichý a pohodlný.

Ani pri odmeranej jazde však spotreba neklesá - mimo mesta si dvojliter vypýta 8-9 litrov na 100 km, v meste je to 10 a viac. Na trhu sú však aj benzínové motory s porovnateľným výkonom, ktoré sú úspornejšie. Je to celkom škoda, pretože mnohých zákazníkov to od kúpy môže odradiť.

Po zvolení športového jazdného režimu auto príliš "neožije". Samozrejme, auto výborne sedí na ceste a v zákrutách príjemne cítiť, ako vás tlačí pohon zadných kolies. Problémom je ale necitlivé riadenie s elektronickým posilňovačom, ktoré vodičovi nedáva žiadnu spätnú väzbu.

Príjemne nás prekvapila možnosť úplne vypnúť trakčnú kontrolu aj stabilizačný systém. Po ich vypnutí dokáže IS200t jazdiť šmykom, no auto sme museli presviedčať hrubou silou, nie šoférskou finesou.

Dobré auto s chýbajúcim naftovým motorom

Spomedzi konkurencie prémiových kompaktných manažérskych sedanov je Lexus IS druhým najstarším modelom. Audi A4, Mercedes-Benz triedy C aj Jaguar XE boli predstavené neskôr; najstaršie BMW radu 3 už absolvovalo medzigeneračný facelift.

Na prebiehajúcom autosalóne v Pekingu predstavil Lexus faceliftovaný model IS. Oproti staršej verzii, na ktorej sme jazdili, model IS získal umiernenejší dizajn predku aj dobehol technologickú prevahu. Oproti minulej generácii mu ale chýba dieselový motor, ktorý európski zákazníci v tejto triede obľubujú.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Lexus IS získal novšiu asistenčnú techniku aj tlačidlo Enter

Bez naftového motoru je Lexus IS stratený niekde medzi dvomi pozíciami. Na to, aby išlo o pohodlné auto do mesta alebo na dlhšie cesty, mu chýba úspornejší agregát a jednoduchšie použiteľný interiér.

Tieto nedostatky by sme mu dokázali odpustiť, keby bolo IS zábavným športovým náčiním. K tomu nám však chýba ostrejší prejav a väčšia komunikatívnosť.

Lexus IS tak ostáva zaujímavou voľbou pre tých, ktorí sú ochotní zmieriť sa s vysokou spotrebou za cenu zaujímavého vzhľadu a príjemnej jazdy.

Z testovacieho zápisníku
Značka a modelLexus IS
Verzia200t F SPORT NAVI TOP
Cena modelu od / testovaný model (eur)35 690 / 51 920
Motorprepĺňaný benzínový štvorvalec s objemom 1 998 cm3
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min) 180 (245) / 5 800
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)252 / 4 800
Typ prevodovky / počet stupňovautomatická / 8
Zrýchlenie z 0-100 km / h - výrobca (s)7,0
Spotreba - výrobca / test (l/100km)7,2 / 10,7 - prevažne v meste
Objem palivovej nádrže (l)66
Typ a rozmer pneumatíkPirelli SottoZero 225/40 R18 vpredu a 255/35 R18 vzadu
Pohotovostná hmotnosť / úžitková (kg)1 590 / 535
Objem batožinového priestoru (l)480
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)2 800; 4 665; 1 810; 1 430 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 10 550
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 433
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 241
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 2 126
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 865
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 633
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 609
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 223
  9. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 961
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 865

Hlavné správy zo Sme.sk

SPIŠ KORZÁR

Deň, ktorý navždy zmenil Vysoké Tatry. Takto to vyzeralo pred trinástimi rokmi

Víchrica zničila 19. novembra 2004 až 12-tisíc hektárov lesa.

ŠPORT

Kaddáfí zachránil nemecký klub. Niečo za to však chcel

Nemecký hokejový tím zachránil diktátor.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.