Ferruccio Lamborghini by dnes oslávil 100. narodeniny

Po druhej svetovej vojne vyrábal Lamborghini poľnohospodársku techniku. V 60. rokoch sa rozhodol, že postaví lepší športiak, ako Enzo Ferrari.

Lamborghini Aventador SV.(Zdroj: Lamborghini)

RÍM, BRATISLAVA. Keď Ferruccio Lamborghini v 60. rokoch premenil svoj sen o jedinečnom športovom automobile na skutočnosť, mal jasnú predstavu o tom, ako by mal vyzerať. Luxusný športiak mal pripomínať lietadlo, či dokonca raketu. Dizajn aj technika mala zatieniť všetko, čo sa dovtedy na cestách objavilo. A predovšetkým chcel prekonať svojho rivala Enza Ferrariho. Tvorca legendárnych športových áut by práve dnes, 28. apríla, oslávil svoje sté narodeniny. Informovala o tom agentúra DPA.

Keďže Enzo Ferrari na akúkoľvek kritiku reagoval veľmi povýšene, rozhodol sa Lamborghini vstúpiť na scénu. "Lamborghini, možno vieš šoférovať traktory, ale nikdy nebudeš schopný dostať Ferrari poriadne do ruky," vyjadroval sa na jeho adresu Enzo Ferrari. "To bol presne bod, keď som sa rozhodol postaviť dokonalé auto," spomínal Ferruccio. Ako zvykol hovorievať, techniku mal v krvi a pohŕdavé vyjadrenie rivala dodalo aj presvedčivú motiváciu.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Lamborghini spúšťa dielňu na reštaurovanie starých modelov

Lamborghini sa skutočne vyznal v traktoroch. Jeho kariéra sa začala v roku 1946 skupovaním vojenských vozidiel, ktoré prerábal na poľnohospodárske stroje. O dva roky neskôr založil továreň Lamborghini Trattori, kde vyrábal traktory vlastnej konštrukcie. A s nimi nahromadil nemalé bohatstvo.

Vášni pre športové vozidlá prvýkrát podľahol v roku 1948, keď sa s vlastnoručne upraveným Fiatom Topolino prihlásil na cestné preteky Mille Miglia z Brescie do Ríma. A vyletel z cesty. Na jeho záujme o športové autá to však nič nezmenilo. Začiatkom 60. rokov sa z výrobne traktorov stala továreň, ktorá produkovala ušľachtilé športové modely. Nová spoločnosť Automobili Ferruccio Lamborghini debutovala v roku 1963 na autosalóne v Turíne. Luxusný model 350 GTV sa vyznačoval futuristickými líniami a 12-valcovým motorom. "Kilometer za 27 sekúnd," básnil vtedy jeho tvorca.

Preslávil sa aj nasledujúci model Miura, pomenovaný podľa známeho španielskeho chovateľa bojových býkov. Za slávou Miury nezaostali ani modely Countach (1974) či Diablo (1990), ktoré sa dodnes na medzinárodnej scéne radia medzi najmondénnejšie autá. Jeho klientelu tvorili skutočne zvučné mená tých čias, ako Frank Sinatra, Henry Ford či Grace Kelly. Sinatra vtedy povedal: "Kúpiš si Ferrari, keď chceš niekým byť. Kúpiš si Lamborghini, keď už niekým si."

Lamborghini sa na začiatku ropnej krízy v roku 1973 stiahol z automobilovej branže, usadil sa na svojom majetku pri Trasimenskom jazere a odštartoval kariéru úspešného vinára. No i tak si vo svojej súkromnej "stajni" odstavil tri autá. "Keď mi chýba zvuk rýchlej jazdy, zasuniem kľúč do zapaľovania svojej Miury," vysvetlil vtedy 69-ročný Ferruccio. Tvorca legendárnych áut zomrel v roku 1993 vo veku 76 rokov. Jeho spoločnosť medzičasom patrí koncernu Volkswagen.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  6. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  7. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  10. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 306
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 4 730
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 994
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 614
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 767
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 578
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 556
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 217
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 214
  10. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 142

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

KOMENTÁRE

Zosmiešnil Trump seba či rovno Ameriku?

Lídri Činy, Ruska a Nemecka si Trumpovu reč v OSN neprišli ani vypočuť.

BLOG CAFÉ EURÓPA

Café Európa: Ako dobehnúť západné platy v EÚ?

Môže sa sociálna úroveň medzi východom a západom priblížiť?

Neprehliadnite tiež

Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten správny

Zvažujete prechod od spaľovacieho motora k elektrickému? Toto by ste mali predtým vedieť.

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok.

Hyundai ide po nemeckej prémii. Predstavil konkurenta pre BMW radu 3

Genesis G70 príde na európsky trh najskôr o dva roky.

Nový Renault Mégane R.S. má natáčanie zadných kolies aj problém s váhou

Vo Frankfurte sa predstavili hneď štyri športové hatchbacky.