Ferruccio Lamborghini by dnes oslávil 100. narodeniny

Po druhej svetovej vojne vyrábal Lamborghini poľnohospodársku techniku. V 60. rokoch sa rozhodol, že postaví lepší športiak, ako Enzo Ferrari.

Lamborghini Aventador SV.(Zdroj: Lamborghini)

RÍM, BRATISLAVA. Keď Ferruccio Lamborghini v 60. rokoch premenil svoj sen o jedinečnom športovom automobile na skutočnosť, mal jasnú predstavu o tom, ako by mal vyzerať. Luxusný športiak mal pripomínať lietadlo, či dokonca raketu. Dizajn aj technika mala zatieniť všetko, čo sa dovtedy na cestách objavilo. A predovšetkým chcel prekonať svojho rivala Enza Ferrariho. Tvorca legendárnych športových áut by práve dnes, 28. apríla, oslávil svoje sté narodeniny. Informovala o tom agentúra DPA.

Keďže Enzo Ferrari na akúkoľvek kritiku reagoval veľmi povýšene, rozhodol sa Lamborghini vstúpiť na scénu. "Lamborghini, možno vieš šoférovať traktory, ale nikdy nebudeš schopný dostať Ferrari poriadne do ruky," vyjadroval sa na jeho adresu Enzo Ferrari. "To bol presne bod, keď som sa rozhodol postaviť dokonalé auto," spomínal Ferruccio. Ako zvykol hovorievať, techniku mal v krvi a pohŕdavé vyjadrenie rivala dodalo aj presvedčivú motiváciu.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Lamborghini spúšťa dielňu na reštaurovanie starých modelov

Lamborghini sa skutočne vyznal v traktoroch. Jeho kariéra sa začala v roku 1946 skupovaním vojenských vozidiel, ktoré prerábal na poľnohospodárske stroje. O dva roky neskôr založil továreň Lamborghini Trattori, kde vyrábal traktory vlastnej konštrukcie. A s nimi nahromadil nemalé bohatstvo.

Vášni pre športové vozidlá prvýkrát podľahol v roku 1948, keď sa s vlastnoručne upraveným Fiatom Topolino prihlásil na cestné preteky Mille Miglia z Brescie do Ríma. A vyletel z cesty. Na jeho záujme o športové autá to však nič nezmenilo. Začiatkom 60. rokov sa z výrobne traktorov stala továreň, ktorá produkovala ušľachtilé športové modely. Nová spoločnosť Automobili Ferruccio Lamborghini debutovala v roku 1963 na autosalóne v Turíne. Luxusný model 350 GTV sa vyznačoval futuristickými líniami a 12-valcovým motorom. "Kilometer za 27 sekúnd," básnil vtedy jeho tvorca.

Preslávil sa aj nasledujúci model Miura, pomenovaný podľa známeho španielskeho chovateľa bojových býkov. Za slávou Miury nezaostali ani modely Countach (1974) či Diablo (1990), ktoré sa dodnes na medzinárodnej scéne radia medzi najmondénnejšie autá. Jeho klientelu tvorili skutočne zvučné mená tých čias, ako Frank Sinatra, Henry Ford či Grace Kelly. Sinatra vtedy povedal: "Kúpiš si Ferrari, keď chceš niekým byť. Kúpiš si Lamborghini, keď už niekým si."

Lamborghini sa na začiatku ropnej krízy v roku 1973 stiahol z automobilovej branže, usadil sa na svojom majetku pri Trasimenskom jazere a odštartoval kariéru úspešného vinára. No i tak si vo svojej súkromnej "stajni" odstavil tri autá. "Keď mi chýba zvuk rýchlej jazdy, zasuniem kľúč do zapaľovania svojej Miury," vysvetlil vtedy 69-ročný Ferruccio. Tvorca legendárnych áut zomrel v roku 1993 vo veku 76 rokov. Jeho spoločnosť medzičasom patrí koncernu Volkswagen.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 28 980
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 555
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 279
  4. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 949
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 755
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 737
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 478
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 455
  9. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 239
  10. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 168

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Michal Gučík o návšteve Danka: Možno mám len dobrý kávostroj

O vypovedaní koaličnej zmluvy som sa dozvedel z médií, hovorí pre SME podnikateľ Michal Gučík, ktorého označujú za radcu Andreja Danka.

PLUS

SNS skúšajú posunúť slovenské "zvyklosti", doplatia na svoju nenažranosť

Peniaze na vedu sa na Slovensku rozdeľujú hlboko pod úrovňou civilizovaného sveta.

KOMENTÁRE

Počet superstarostov sa zvýšil o sto percent

Raslavický starosta je nový Vlado Ledecký.

KOMENTÁRE

Kam sa podelo Učiace sa Slovensko? Danka to netrápi

Kde je tá najväčšia reforma školstva z dielne Plavčana?

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.

Auto ako investícia? Na čo by ste si mali dať pozor pri výbere

Na cene začínajú rásť aj celkom obyčajné autá.