SME
Pondelok, 27. január, 2020 | Meniny má Bohuš

Ferruccio Lamborghini by dnes oslávil 100. narodeniny

Po druhej svetovej vojne vyrábal Lamborghini poľnohospodársku techniku. V 60. rokoch sa rozhodol, že postaví lepší športiak, ako Enzo Ferrari.

Lamborghini Aventador SV.Lamborghini Aventador SV.(Zdroj: Lamborghini)

RÍM, BRATISLAVA. Keď Ferruccio Lamborghini v 60. rokoch premenil svoj sen o jedinečnom športovom automobile na skutočnosť, mal jasnú predstavu o tom, ako by mal vyzerať. Luxusný športiak mal pripomínať lietadlo, či dokonca raketu. Dizajn aj technika mala zatieniť všetko, čo sa dovtedy na cestách objavilo. A predovšetkým chcel prekonať svojho rivala Enza Ferrariho. Tvorca legendárnych športových áut by práve dnes, 28. apríla, oslávil svoje sté narodeniny. Informovala o tom agentúra DPA.

Keďže Enzo Ferrari na akúkoľvek kritiku reagoval veľmi povýšene, rozhodol sa Lamborghini vstúpiť na scénu. "Lamborghini, možno vieš šoférovať traktory, ale nikdy nebudeš schopný dostať Ferrari poriadne do ruky," vyjadroval sa na jeho adresu Enzo Ferrari. "To bol presne bod, keď som sa rozhodol postaviť dokonalé auto," spomínal Ferruccio. Ako zvykol hovorievať, techniku mal v krvi a pohŕdavé vyjadrenie rivala dodalo aj presvedčivú motiváciu.

Článok pokračuje pod video reklamou
Prečítajte si tiež: Lamborghini spúšťa dielňu na reštaurovanie starých modelov Čítajte 

Lamborghini sa skutočne vyznal v traktoroch. Jeho kariéra sa začala v roku 1946 skupovaním vojenských vozidiel, ktoré prerábal na poľnohospodárske stroje. O dva roky neskôr založil továreň Lamborghini Trattori, kde vyrábal traktory vlastnej konštrukcie. A s nimi nahromadil nemalé bohatstvo.

Vášni pre športové vozidlá prvýkrát podľahol v roku 1948, keď sa s vlastnoručne upraveným Fiatom Topolino prihlásil na cestné preteky Mille Miglia z Brescie do Ríma. A vyletel z cesty. Na jeho záujme o športové autá to však nič nezmenilo. Začiatkom 60. rokov sa z výrobne traktorov stala továreň, ktorá produkovala ušľachtilé športové modely. Nová spoločnosť Automobili Ferruccio Lamborghini debutovala v roku 1963 na autosalóne v Turíne. Luxusný model 350 GTV sa vyznačoval futuristickými líniami a 12-valcovým motorom. "Kilometer za 27 sekúnd," básnil vtedy jeho tvorca.

Preslávil sa aj nasledujúci model Miura, pomenovaný podľa známeho španielskeho chovateľa bojových býkov. Za slávou Miury nezaostali ani modely Countach (1974) či Diablo (1990), ktoré sa dodnes na medzinárodnej scéne radia medzi najmondénnejšie autá. Jeho klientelu tvorili skutočne zvučné mená tých čias, ako Frank Sinatra, Henry Ford či Grace Kelly. Sinatra vtedy povedal: "Kúpiš si Ferrari, keď chceš niekým byť. Kúpiš si Lamborghini, keď už niekým si."

Lamborghini sa na začiatku ropnej krízy v roku 1973 stiahol z automobilovej branže, usadil sa na svojom majetku pri Trasimenskom jazere a odštartoval kariéru úspešného vinára. No i tak si vo svojej súkromnej "stajni" odstavil tri autá. "Keď mi chýba zvuk rýchlej jazdy, zasuniem kľúč do zapaľovania svojej Miury," vysvetlil vtedy 69-ročný Ferruccio. Tvorca legendárnych áut zomrel v roku 1993 vo veku 76 rokov. Jeho spoločnosť medzičasom patrí koncernu Volkswagen.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zima v koži atopika: aká je vhodná starostlivosť o pokožku?
  2. Dell offers multifaceted careers
  3. It’s not about what a company does, but how it behaves
  4. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  5. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  6. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  7. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  8. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  9. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  10. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  1. Prečo stále veríme v talizmany?
  2. Zima v koži atopika: aká je vhodná starostlivosť o pokožku?
  3. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  4. It’s not about what a company does, but how it behaves
  5. Dell offers multifaceted careers
  6. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  7. Košičan Erik Ňarjaš vyzve do tanca parlament!
  8. Úrazy v zimnom období sú častou príčinou práceneschopnosti
  9. Natankujete len za 1 euro. OMV otvára novú čerpačku
  10. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 11 749
  2. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 11 569
  3. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku? 10 787
  4. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte 10 620
  5. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 9 799
  6. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne 8 796
  7. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 8 626
  8. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy 8 484
  9. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 7 329
  10. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 7 209

Hlavné správy zo Sme.sk

Guvernér NBS Peter Kažimír.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Popierači holokaustu a obchodníci s nenávisťou sa učia predstierať, že nie sú fašisti

Veľké tragédie sa začali v jazyku.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Proces sa blíži ku koncu a znalci potvrdzujú antedatovanie

Kočnerov podpis údajne z roku 2001 je v skutočnosti oveľa mladší.

Pavol Rusko.
Stĺpček Jakuba Fila

Prvé budú zmenky, pre ktoré spoznáme rozsudok nad Kočnerom

Kauza zmenky Markízy mieri do finále.

Neprehliadnite tiež

BMW M135i posiela svojich rebelských predkov do histórie (test)

Nová koncepcia od základu všetko zmenila.

BMW M135i

Výber malých SUV je čoraz väčší. Aká je aktuálna ponuka?

Najobľúbenejší je stále Renault Captur.

Peugeot 2008

Nové emisné normy vyháňajú Suzuki Jimny z európskeho trhu

Malý teréniak sa môže vrátiť ako dodávka.

Suzuki Jimny
Smart EQ Forfour