Na autosalóne úžitkových vozidiel v britskom meste Birmingham mali minulý týždeň svetovú premiéru nové úžitkové vozidlá automobilky Ford - Transit a Transit Custom, ktoré poháňa nový dvojlitrový vznetový motor Ford EcoBlue.
Rad vznetových motorov EcoBlue od spoločnosti Ford bude poháňať budúce osobné a úžitkové vozidlá značky Ford, pričom ich výkon sa bude pohybovať v rozmedzí 100 k až 240 k. Medzi prínosy nového motora má patriť zvýšená odolnosť pri práci v extrémne nízkych otáčkach, tichší chod, nižšie emisie, turbodúchadlo s krátkou zotrvačnosťou a ďalšie novinky.
Univerzálny dvojlitrový motor Ford EcoBlue, ktorý vyvinuli tímy spoločnosti Ford vo Veľkej Británii a Nemecku, bude spočiatku v ponuke v úžitkových vozidlách vo výkonnostných verziách 74 kW (105 k), 96 kW (130 k) a 125 kW (170 k). Motor však dokáže vyvinúť aj viac ako 200 konských síl, takže neskôr ním budú vybavené aj osobné automobily značky Ford – a to spoločne s ďalšími novými motormi radu EcoBlue, vrátane 1,5 litrového variantu.
Nový agregát splní aj budúce európske emisné požiadavky, pretože má podporu štandardizovaného systému selektívnej katalytickej redukcie. Ford sľubuje, že zvukový prejav motora a množstvo vibrácií je na úrovni motorov určených pre osobné vozidlá. Nový motor emituje pri voľnobehu údajne len polovicu akustickej energie ako 2,2-litrový vznetový motor TDCi.
Výkon motora bol preskúšaný v podmienkach ekvivalentných vzdialenosti 5,5 milióna kilometrov v rámci skúšok odolnosti, ktorých súčasťou bolo 400 000 km v rukách reálnych zákazníkov.
Porovnanie motorov
Nový 2,0-litrový motor Ford EcoBlue | Predchádzajúci 2,2-litrový motor TDCi | Nárast výkonu/krútiaceho momentu |
105 k/360 Nm | 100 k/310 Nm | +5 k/+50 Nm |
130 k/385 Nm | 125 k/350 Nm | +5 k/+35 Nm |
170 k/405 Nm | 155 k/385 Nm | +15 k/+20 Nm |
Koncom roka 2016 bude pre úžitkový model Transit na objednávanie k dispozícii aj šesťstupňová automatická prevodovka namiesto manuálnej a model Transit Custom Kombi môže ťažiť aj z pneumatického odpruženia zadnej nápravy.

Modely Transit a Transit Custom využívajú kamerovú a radarovú technológiu, ktorú majú spoločnú s najnovšími osobnými automobilmi Ford Mondeo a S-MAX, a vďaka nej si môžu zákazníci oboch modelov objednať aj prednárazový bezpečnostný systém s funkciou detekcie chodcov, adaptívny tempomat i systém rozpoznávania dopravných značiek.
Pri jazde vodičovi môže pomôcť aj stabilizačný systém na ochranu pred bočným vetrom, automatické zníženie rýchlosti pri jazde v zákrute a stabilizačný systém proti prevráteniu.
V interiéri nechýba Ford SYNC 2 s hlasovou aktiváciou, novou šesťpalcovou farebnou dotykovou obrazovkou s vysokým rozlíšením, ktorého súčasťou je funkcia hlasového ovládania audiosystému, navigácie a mobilných telefónov.
Na vozidlách Transit Custom vybavených systémom konektivity SYNC je súčasťou štandardnej výbavy nový štvorpalcový farebný displej, ktorý nastupuje na miesto doterajšej 3,5-palcovej obrazovky.
Modernizované modely Transit a Transit Custom ponúkajú prevádzkovateľom úžitkových vozidiel ten istý rad variantov, vrátane rôznej výšky strechy či veľkosti rázvoru, široký výber možností celkovej hmotnosti vozidla, ako aj karosérie vo verzii dodávky, kombi či dvojitej kabíny.
Vodiči modelu Transit môžu siahnuť po verzii s pohonom predných kolies, zadných kolies alebo s inteligentným pohonom všetkých kolies, ako aj po karosérii vo verzii podvozka s kabínou alebo minibusu.