SME

TEST: Oplatí sa hybridné BMW 330e?

BMW 330e v sebe pri minimálnych kompromisoch kombinuje výhody nafty, benzínu aj elektromobilu.

BMW 330eBMW 330e (Zdroj: Ján Krošlák)

Hybridné vozidlá postupne nachádzajú svoje miesto na trhu, aj v ponuke jednotlivých automobiliek. Výnimkou nie je ani BMW. V našom teste sme sa bližšie pozreli na schopnosti modelu 330e.

Za týmto označením sa skrýva sedan radu 3 s Plug-in hybridnou pohonnou jednotkou. Na prvý pohľad sa ničím neodlišuje od bežného BMW 3. Priestorové kompromisy sú minimálne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

O dynamické vlastnosti sa stará benzínový turbomotor s objemom 2,0 l v kombinácii s elektromotorom. Ten je integrovaný do automatickej prevodovky Steptronic a vďaka tomu možno aj pri jazde v čisto elektrickom pohone využívať jednotlivé prevodové stupne.

SkryťVypnúť reklamu

Oficiálny dojazd na elektriku je 40 km. Nám sa podarilo najviac prejsť 35 km, aj to dole Hronom. Treba však priznať, že sme nezľavili z nárokov na dynamiku a celkové tempo jazdy.

Štandardne v kombinovanej prevádzke treba očakávať číslo niekde medzi 20 až 30 km. Najvýraznejšie z dojazdu odkrajuje kúrenie. Ak prejdete 10 km, necháte auto dve hodiny na zime, a potom znovu pokračujete, tak elektrika nemusí pokryť ani spomínaných 20 km.

Šofér si môže pomôcť a nechať vykúriť auto ešte pred jazdou, pokým sa nabíja z domácej siete. Buď jednoducho nastaví čas odchodu prostredníctvom multimediálneho systému priamo v aute, alebo využije mobilnú aplikáciu BMW Remote. Táto žiaľ zatiaľ nie je dostupná na Slovensku.

Využívanie výlučne elektrického pohonu je v tomto aute značne obmedzené kapacitou batérií, stále sa však nájde preň dostatok využitia. Mnoho jázd cez týždeň neprekročí 20 až 30 km. Ideálnym riešením je v situácii, ak má šofér možnosť nabíjať vozidlo aj v práci. V takom prípade sú základné prevádzkové náklady skutočne nízke.

SkryťVypnúť reklamu

Komu však štandardne nestačí dojazd 30 km, môže využívať režim Auto eDrive. V tomto móde rozhoduje softvér o využívaní elektromotora a spaľovacieho agregátu. Do úvahy berie údaje z navigácie.

Režim jazdy tak prispôsobuje aktuálnym podmienkam ako sklon cesty a v prípade dostupnosti služby berie do úvahy aj hustotu premávky, či prípadné zápchy na zvolenej trase.

Inak sa správa v meste a inak mimo neho. Vidno to na tom, ako hospodári s energiou v batériách. Po minutí elektrickej energie v meste ju drží na hodnote šesť percent.

Osciluje okolo tejto hodnoty na základe spôsobu jazdy a správa sa ako klasický hybrid (bez možnosti nabíjania batérie z el. siete) s nižšou kapacitou batérií.

Po výjazde z mesta, v priebehu pár kilometrov systém nechá dobiť batérie na úroveň zhruba 13 % a energia sa pohybuje okolo tejto úrovne, až kým znovu nevojdete do mesta.

SkryťVypnúť reklamu

Automatický režim bude podľa nás v tomto aute najpoužívanejší. Jasné, každého bude prvé tisícky km baviť skúšanie jednotlivých režimov (Save Battery, Max eDrive a Auto eDrive), ale nakoniec asi vyhrá pohodlnosť a Auto eDrive.

V tomto režime sa naša spotreba pohybovala nasledovne (vyrazili sme s plne nabitými batériami). Na 60 km trase, ktorá už pokryje denný štandard veľkej časti motoristov, sme dosiahli priemernú spotrebu 3,8 l benzínu. K tomu treba prirátať 8,3 kWh elektrickej energie.

Po 100 km to bolo 5,0 l a 5,0 kWh. Po vyše 250 km (z toho 200 diaľnica) 5,9 l a 1,9 kWh. Pri štarte s vybitou batériou sme rovnakú trasu absolvovali s priemernou spotrebou 7,2 l. Vďaka nabíjaniu sa BMW 330e ešte aj pri trase dlhej 200 až 300 km vyrovná podobne výkonnému dieselu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako nevýhoda sa v súčasnej dobe javí rozdielna cena benzínu a nafty, ich opätovným vyrovnaním by hybrid získal na výhodnosti. Na konci dňa vyvstáva otázka, či sa investícia do takéhoto auta z hľadiska ekonomiky oplatí.

Odpoveď je jednoznačná. Momentálne to ekonomický zmysel nemá, resp. má iba vo výnimočných prípadoch – častá jazda na krátke trasy s možnosťou nabíjania auta zadarmo.

Obstarávacia cena testovaného vozidla sa vyšplhala na takmer 60tisíc eur. Svojou výbavou zodpovedá rovnako drahému BMW 320d, ktorý sme vyskúšali na švédskych cestách.

Prečítajte si tiež: Cestovali sme Švédskom. Chýbajúce hroty nahradil xDrive Čítajte 

Zásadným rozdielom bol chýbajúci systém xDrive. Tu by sme mohli skončiť a konštatovať, že BMW 330e sa jednoducho neoplatí. Ale nie je tomu tak. Je tu aj iný ako prísne ekonomický pohľad.

Hybrid totiž ponúka slušný výkon navyše. Namiesto naftových 140 kW získate systémový výkon hybridu 185 kW. Namiesto 400 Nm krútiaceho momentu, získate 420 Nm. Nie veľký rozdiel? Možno nie na prvý pohľad. Ale prítomnosť elektromotora zaručuje okamžité reakcie na plyn a lepší priebeh krútiaceho momentu v spektre otáčok.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Treba priznať aj mínus, hybrid je ťažší zhruba o 70 kg. Toto auto v sebe však kombinuje výhody naftového, benzínového a aspoň čiastočne aj elektrického vozidla.

Cez víkend sa v ňom na stredne dlhé trasy dokážete prepravovať s podobnými nákladmi ako pri nafte. Cez týždeň, pri dochádzaní do práce vysoko prekonáte možnosti benzínového auta. V prípade krátkych vzdialeností je z neho luxusný elektromobil.

Bez skrývania priznávame, že nás táto kombinácia dostala a dáva nám zmysel. Najmä, keď v podobe výkonu a výborných reakcií na plyn prináša aj niečo navyše.

 

 

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

BMW 330e

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

31 300/42 800/59 634

Motor

benzínový štvorvalec TwinPower Turbo s objemom 1998 cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

135(184)/5000-6000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

290/1350-4250

Elektromotor

synchrónny elektromotor integrovaný do automatickej prevodovky Steptronic

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

65(88)/2500

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

250/0-2500

Systémový výkon kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

185(252)/5000

Typ prevodovky/počet stupňov

automat Steptronic/8

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

6,1

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

2,1/5,6 l + 5,2 kWh

Objem palivovej nádrže (l)

41

Kapacita Li-ion batérie/využiteľná kapacita

7,6/5,7

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1660/535

Objem batožinového priestoru (l)

370

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2810/4633/1811/1429

 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Digitálne platby a poistenie pre bezstarostnú dovolenku
  2. Dizajn nového muralu v Košiciach nájdeš aj na oblečení.
  3. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  4. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  5. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu?
  6. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  7. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  8. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  1. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  2. Dizajn nového muralu v Košiciach nájdeš aj na oblečení.
  3. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu?
  4. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  5. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  6. TIPOS spustil novú kampaň
  7. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké
  8. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  1. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 9 223
  2. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 8 221
  3. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live 7 101
  4. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 7 042
  5. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave 7 041
  6. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel 4 530
  7. EURO U21 2025: S kým, kde a kedy hráme zápasy? 4 136
  8. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol 3 717
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Marian Nanias: “Fazuľky” jadrového paliva fungujú…
  2. Irena Šimuneková: Pominovec
  3. Patrik Benčík: Právna poradňa: Likvidátor môže vykonávať len právne úkony smerujúce k likvidácii spoločnosti
  4. Marcel Rebro: Ficova brána do Afganistanu
  5. Daniel Bíro: Japonské dny v Ostravě patria medzi populárne a obľúbené podujatia. Čím sú lákavé a zaujímavé pre návštevníkov?
  6. Irena Šimuneková: Letecké múzeum Slávnica
  7. Ján Žabka: Povinná maturita z matematiky zas a znova
  8. Andrii Bashlak: Možno nás už umelá inteligencia nenápadne nahrádza v práci – bez škandálu?
  1. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 17 866
  2. Ivan Čáni: Ak rozbijem okno na Súmračnej, budem pre súdruha Blahu tiež „hrdý Slovák a hrdina“? 17 650
  3. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 13 199
  4. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 11 750
  5. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman 11 525
  6. Rastislav Puchala: Ficina ďalej krája salámu 9 783
  7. Ivan Čáni: Súdruh Blaha sa v Bruseli na rozdiel od Moskvy asi neskutočne zle cíti. Držia ho tam ale tie „smradľavé“ bruselské prachy. 8 884
  8. Martin Fronk: Zabudnutý betónový zázrak: Kostol, ktorý predbehol dobu aj Eiffelovu vežu 8 160
  1. Marian Nanias: “Fazuľky” jadrového paliva fungujú…
  2. Marcel Rebro: Ficova brána do Afganistanu
  3. Marian Nanias: Jadrová energia EÚ - konečne zdravý rozum na obzore.
  4. Marian Nanias: Izrael-Irán-Dnes. Kde a Prečo....
  5. Marcel Rebro: Narodil sa v Gruzínsku, položil život za Ukrajinu
  6. Radko Mačuha: Blahova lampáreň.
  7. Věra Tepličková: Utečú, zamrznú alebo zaútočia?
  8. Marcel Rebro: Taxík do zóny smrti
SkryťZatvoriť reklamu