SME
Piatok, 25. september, 2020 | Meniny má VladislavKrížovkyKrížovky

TEST: Oplatí sa hybridné BMW 330e?

BMW 330e v sebe pri minimálnych kompromisoch kombinuje výhody nafty, benzínu aj elektromobilu.

BMW 330eBMW 330e (Zdroj: Ján Krošlák)

Hybridné vozidlá postupne nachádzajú svoje miesto na trhu, aj v ponuke jednotlivých automobiliek. Výnimkou nie je ani BMW. V našom teste sme sa bližšie pozreli na schopnosti modelu 330e.

Za týmto označením sa skrýva sedan radu 3 s Plug-in hybridnou pohonnou jednotkou. Na prvý pohľad sa ničím neodlišuje od bežného BMW 3. Priestorové kompromisy sú minimálne.

O dynamické vlastnosti sa stará benzínový turbomotor s objemom 2,0 l v kombinácii s elektromotorom. Ten je integrovaný do automatickej prevodovky Steptronic a vďaka tomu možno aj pri jazde v čisto elektrickom pohone využívať jednotlivé prevodové stupne.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Oficiálny dojazd na elektriku je 40 km. Nám sa podarilo najviac prejsť 35 km, aj to dole Hronom. Treba však priznať, že sme nezľavili z nárokov na dynamiku a celkové tempo jazdy.

Štandardne v kombinovanej prevádzke treba očakávať číslo niekde medzi 20 až 30 km. Najvýraznejšie z dojazdu odkrajuje kúrenie. Ak prejdete 10 km, necháte auto dve hodiny na zime, a potom znovu pokračujete, tak elektrika nemusí pokryť ani spomínaných 20 km.

Šofér si môže pomôcť a nechať vykúriť auto ešte pred jazdou, pokým sa nabíja z domácej siete. Buď jednoducho nastaví čas odchodu prostredníctvom multimediálneho systému priamo v aute, alebo využije mobilnú aplikáciu BMW Remote. Táto žiaľ zatiaľ nie je dostupná na Slovensku.

Využívanie výlučne elektrického pohonu je v tomto aute značne obmedzené kapacitou batérií, stále sa však nájde preň dostatok využitia. Mnoho jázd cez týždeň neprekročí 20 až 30 km. Ideálnym riešením je v situácii, ak má šofér možnosť nabíjať vozidlo aj v práci. V takom prípade sú základné prevádzkové náklady skutočne nízke.

Skryť Vypnúť reklamu

Komu však štandardne nestačí dojazd 30 km, môže využívať režim Auto eDrive. V tomto móde rozhoduje softvér o využívaní elektromotora a spaľovacieho agregátu. Do úvahy berie údaje z navigácie.

Režim jazdy tak prispôsobuje aktuálnym podmienkam ako sklon cesty a v prípade dostupnosti služby berie do úvahy aj hustotu premávky, či prípadné zápchy na zvolenej trase.

Inak sa správa v meste a inak mimo neho. Vidno to na tom, ako hospodári s energiou v batériách. Po minutí elektrickej energie v meste ju drží na hodnote šesť percent.

Osciluje okolo tejto hodnoty na základe spôsobu jazdy a správa sa ako klasický hybrid (bez možnosti nabíjania batérie z el. siete) s nižšou kapacitou batérií.

Po výjazde z mesta, v priebehu pár kilometrov systém nechá dobiť batérie na úroveň zhruba 13 % a energia sa pohybuje okolo tejto úrovne, až kým znovu nevojdete do mesta.

Skryť Vypnúť reklamu

Automatický režim bude podľa nás v tomto aute najpoužívanejší. Jasné, každého bude prvé tisícky km baviť skúšanie jednotlivých režimov (Save Battery, Max eDrive a Auto eDrive), ale nakoniec asi vyhrá pohodlnosť a Auto eDrive.

V tomto režime sa naša spotreba pohybovala nasledovne (vyrazili sme s plne nabitými batériami). Na 60 km trase, ktorá už pokryje denný štandard veľkej časti motoristov, sme dosiahli priemernú spotrebu 3,8 l benzínu. K tomu treba prirátať 8,3 kWh elektrickej energie.

Po 100 km to bolo 5,0 l a 5,0 kWh. Po vyše 250 km (z toho 200 diaľnica) 5,9 l a 1,9 kWh. Pri štarte s vybitou batériou sme rovnakú trasu absolvovali s priemernou spotrebou 7,2 l. Vďaka nabíjaniu sa BMW 330e ešte aj pri trase dlhej 200 až 300 km vyrovná podobne výkonnému dieselu.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako nevýhoda sa v súčasnej dobe javí rozdielna cena benzínu a nafty, ich opätovným vyrovnaním by hybrid získal na výhodnosti. Na konci dňa vyvstáva otázka, či sa investícia do takéhoto auta z hľadiska ekonomiky oplatí.

Odpoveď je jednoznačná. Momentálne to ekonomický zmysel nemá, resp. má iba vo výnimočných prípadoch – častá jazda na krátke trasy s možnosťou nabíjania auta zadarmo.

Obstarávacia cena testovaného vozidla sa vyšplhala na takmer 60tisíc eur. Svojou výbavou zodpovedá rovnako drahému BMW 320d, ktorý sme vyskúšali na švédskych cestách.

Prečítajte si tiež: Cestovali sme Švédskom. Chýbajúce hroty nahradil xDrive Čítajte 

Zásadným rozdielom bol chýbajúci systém xDrive. Tu by sme mohli skončiť a konštatovať, že BMW 330e sa jednoducho neoplatí. Ale nie je tomu tak. Je tu aj iný ako prísne ekonomický pohľad.

Hybrid totiž ponúka slušný výkon navyše. Namiesto naftových 140 kW získate systémový výkon hybridu 185 kW. Namiesto 400 Nm krútiaceho momentu, získate 420 Nm. Nie veľký rozdiel? Možno nie na prvý pohľad. Ale prítomnosť elektromotora zaručuje okamžité reakcie na plyn a lepší priebeh krútiaceho momentu v spektre otáčok.

Skryť Vypnúť reklamu

Treba priznať aj mínus, hybrid je ťažší zhruba o 70 kg. Toto auto v sebe však kombinuje výhody naftového, benzínového a aspoň čiastočne aj elektrického vozidla.

Cez víkend sa v ňom na stredne dlhé trasy dokážete prepravovať s podobnými nákladmi ako pri nafte. Cez týždeň, pri dochádzaní do práce vysoko prekonáte možnosti benzínového auta. V prípade krátkych vzdialeností je z neho luxusný elektromobil.

Bez skrývania priznávame, že nás táto kombinácia dostala a dáva nám zmysel. Najmä, keď v podobe výkonu a výborných reakcií na plyn prináša aj niečo navyše.

 

 

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

BMW 330e

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

31 300/42 800/59 634

Motor

benzínový štvorvalec TwinPower Turbo s objemom 1998 cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

135(184)/5000-6000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

290/1350-4250

Elektromotor

synchrónny elektromotor integrovaný do automatickej prevodovky Steptronic

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

65(88)/2500

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

250/0-2500

Systémový výkon kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

185(252)/5000

Typ prevodovky/počet stupňov

automat Steptronic/8

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

6,1

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

2,1/5,6 l + 5,2 kWh

Objem palivovej nádrže (l)

41

Kapacita Li-ion batérie/využiteľná kapacita

7,6/5,7

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1660/535

Objem batožinového priestoru (l)

370

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2810/4633/1811/1429

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  2. Toto jedlo si v čínskej reštaurácii objednávajú iba tí, ktorí sa vyznajú
  3. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  4. Veľký úspech slovenskej kávy v medzinárodnej súťaži Great Taste
  5. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  6. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  7. Slováci zisťujú, že mať plán je dobrá vec
  8. Regionálne poklady nájdete aj v Kauflande
  9. Týchto 5 nehôd v domácnosti vás presvedčí - poistenie sa oplatí
  10. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  1. Mobilný zdvihák pre pacienta
  2. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  3. Otázky zo zubárskeho kresla: Zubné implantáty
  4. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  5. Únava, Stres ? Nízke libido ? Riešenie je jednoduché!
  6. Veľký úspech slovenskej kávy v medzinárodnej súťaži Great Taste
  7. Obľúbená značka YES! sa rozrastá o nové proteínové tyčinky
  8. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  9. Štyri znaky nesprávneho zateplenia a ako sa im vyhnúť
  10. Kreatívne učenie
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 28 188
  2. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 17 528
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 15 883
  4. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 10 564
  5. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 10 099
  6. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 9 990
  7. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 9 984
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 378
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 196
  10. Zatepľujete? Stavte na kvalitný materiál od expertného výrobcu 7 769
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Hlavný hygienik Ján Mikas a predseda vlády SR Igor Matovič.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Jedného dňa neprídu bociany

Mysleli sme si, že temná budúcnosť ostane scenárom katastrofických filmov, ale nie.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Neprehliadnite tiež

Peugeot 508 PSE
DS3 Crossback E-Tense

Volkswagen ID.4 je nový súrodenec Škody Enyaq

Vyrábať sa bude v Nemecku aj v USA.

Volkswagen ID.4
Renault Arkana