TEST: Oplatí sa hybridné BMW 330e?

BMW 330e v sebe pri minimálnych kompromisoch kombinuje výhody nafty, benzínu aj elektromobilu.

BMW 330e(Zdroj: Ján Krošlák)

Hybridné vozidlá postupne nachádzajú svoje miesto na trhu, aj v ponuke jednotlivých automobiliek. Výnimkou nie je ani BMW. V našom teste sme sa bližšie pozreli na schopnosti modelu 330e.

Za týmto označením sa skrýva sedan radu 3 s Plug-in hybridnou pohonnou jednotkou. Na prvý pohľad sa ničím neodlišuje od bežného BMW 3. Priestorové kompromisy sú minimálne.

O dynamické vlastnosti sa stará benzínový turbomotor s objemom 2,0 l v kombinácii s elektromotorom. Ten je integrovaný do automatickej prevodovky Steptronic a vďaka tomu možno aj pri jazde v čisto elektrickom pohone využívať jednotlivé prevodové stupne.

Oficiálny dojazd na elektriku je 40 km. Nám sa podarilo najviac prejsť 35 km, aj to dole Hronom. Treba však priznať, že sme nezľavili z nárokov na dynamiku a celkové tempo jazdy.

Štandardne v kombinovanej prevádzke treba očakávať číslo niekde medzi 20 až 30 km. Najvýraznejšie z dojazdu odkrajuje kúrenie. Ak prejdete 10 km, necháte auto dve hodiny na zime, a potom znovu pokračujete, tak elektrika nemusí pokryť ani spomínaných 20 km.

Šofér si môže pomôcť a nechať vykúriť auto ešte pred jazdou, pokým sa nabíja z domácej siete. Buď jednoducho nastaví čas odchodu prostredníctvom multimediálneho systému priamo v aute, alebo využije mobilnú aplikáciu BMW Remote. Táto žiaľ zatiaľ nie je dostupná na Slovensku.

Využívanie výlučne elektrického pohonu je v tomto aute značne obmedzené kapacitou batérií, stále sa však nájde preň dostatok využitia. Mnoho jázd cez týždeň neprekročí 20 až 30 km. Ideálnym riešením je v situácii, ak má šofér možnosť nabíjať vozidlo aj v práci. V takom prípade sú základné prevádzkové náklady skutočne nízke.

Komu však štandardne nestačí dojazd 30 km, môže využívať režim Auto eDrive. V tomto móde rozhoduje softvér o využívaní elektromotora a spaľovacieho agregátu. Do úvahy berie údaje z navigácie.

Režim jazdy tak prispôsobuje aktuálnym podmienkam ako sklon cesty a v prípade dostupnosti služby berie do úvahy aj hustotu premávky, či prípadné zápchy na zvolenej trase.

Inak sa správa v meste a inak mimo neho. Vidno to na tom, ako hospodári s energiou v batériách. Po minutí elektrickej energie v meste ju drží na hodnote šesť percent.

Osciluje okolo tejto hodnoty na základe spôsobu jazdy a správa sa ako klasický hybrid (bez možnosti nabíjania batérie z el. siete) s nižšou kapacitou batérií.

Po výjazde z mesta, v priebehu pár kilometrov systém nechá dobiť batérie na úroveň zhruba 13 % a energia sa pohybuje okolo tejto úrovne, až kým znovu nevojdete do mesta.

Automatický režim bude podľa nás v tomto aute najpoužívanejší. Jasné, každého bude prvé tisícky km baviť skúšanie jednotlivých režimov (Save Battery, Max eDrive a Auto eDrive), ale nakoniec asi vyhrá pohodlnosť a Auto eDrive.

V tomto režime sa naša spotreba pohybovala nasledovne (vyrazili sme s plne nabitými batériami). Na 60 km trase, ktorá už pokryje denný štandard veľkej časti motoristov, sme dosiahli priemernú spotrebu 3,8 l benzínu. K tomu treba prirátať 8,3 kWh elektrickej energie.

Po 100 km to bolo 5,0 l a 5,0 kWh. Po vyše 250 km (z toho 200 diaľnica) 5,9 l a 1,9 kWh. Pri štarte s vybitou batériou sme rovnakú trasu absolvovali s priemernou spotrebou 7,2 l. Vďaka nabíjaniu sa BMW 330e ešte aj pri trase dlhej 200 až 300 km vyrovná podobne výkonnému dieselu.

Ako nevýhoda sa v súčasnej dobe javí rozdielna cena benzínu a nafty, ich opätovným vyrovnaním by hybrid získal na výhodnosti. Na konci dňa vyvstáva otázka, či sa investícia do takéhoto auta z hľadiska ekonomiky oplatí.

Odpoveď je jednoznačná. Momentálne to ekonomický zmysel nemá, resp. má iba vo výnimočných prípadoch – častá jazda na krátke trasy s možnosťou nabíjania auta zadarmo.

Obstarávacia cena testovaného vozidla sa vyšplhala na takmer 60tisíc eur. Svojou výbavou zodpovedá rovnako drahému BMW 320d, ktorý sme vyskúšali na švédskych cestách.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Cestovali sme Švédskom. Chýbajúce hroty nahradil xDrive

Zásadným rozdielom bol chýbajúci systém xDrive. Tu by sme mohli skončiť a konštatovať, že BMW 330e sa jednoducho neoplatí. Ale nie je tomu tak. Je tu aj iný ako prísne ekonomický pohľad.

Hybrid totiž ponúka slušný výkon navyše. Namiesto naftových 140 kW získate systémový výkon hybridu 185 kW. Namiesto 400 Nm krútiaceho momentu, získate 420 Nm. Nie veľký rozdiel? Možno nie na prvý pohľad. Ale prítomnosť elektromotora zaručuje okamžité reakcie na plyn a lepší priebeh krútiaceho momentu v spektre otáčok.

Treba priznať aj mínus, hybrid je ťažší zhruba o 70 kg. Toto auto v sebe však kombinuje výhody naftového, benzínového a aspoň čiastočne aj elektrického vozidla.

Cez víkend sa v ňom na stredne dlhé trasy dokážete prepravovať s podobnými nákladmi ako pri nafte. Cez týždeň, pri dochádzaní do práce vysoko prekonáte možnosti benzínového auta. V prípade krátkych vzdialeností je z neho luxusný elektromobil.

Bez skrývania priznávame, že nás táto kombinácia dostala a dáva nám zmysel. Najmä, keď v podobe výkonu a výborných reakcií na plyn prináša aj niečo navyše.

 

 

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

BMW 330e

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

31 300/42 800/59 634

Motor

benzínový štvorvalec TwinPower Turbo s objemom 1998 cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

135(184)/5000-6000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

290/1350-4250

Elektromotor

synchrónny elektromotor integrovaný do automatickej prevodovky Steptronic

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

65(88)/2500

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

250/0-2500

Systémový výkon kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

185(252)/5000

Typ prevodovky/počet stupňov

automat Steptronic/8

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

6,1

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

2,1/5,6 l + 5,2 kWh

Objem palivovej nádrže (l)

41

Kapacita Li-ion batérie/využiteľná kapacita

7,6/5,7

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1660/535

Objem batožinového priestoru (l)

370

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2810/4633/1811/1429

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 8 968
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 6 180
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 395
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 089
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 088
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 862
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 818
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 816
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 694
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 885

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená. Nízka nezamestnanosť, vysoká pôrodnosť, kultúra. Šéfuje jej len 33-ročný starosta.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.