TEST: Oplatí sa hybridné BMW 330e?

BMW 330e v sebe pri minimálnych kompromisoch kombinuje výhody nafty, benzínu aj elektromobilu.

BMW 330e(Zdroj: Ján Krošlák)

Hybridné vozidlá postupne nachádzajú svoje miesto na trhu, aj v ponuke jednotlivých automobiliek. Výnimkou nie je ani BMW. V našom teste sme sa bližšie pozreli na schopnosti modelu 330e.

Za týmto označením sa skrýva sedan radu 3 s Plug-in hybridnou pohonnou jednotkou. Na prvý pohľad sa ničím neodlišuje od bežného BMW 3. Priestorové kompromisy sú minimálne.

O dynamické vlastnosti sa stará benzínový turbomotor s objemom 2,0 l v kombinácii s elektromotorom. Ten je integrovaný do automatickej prevodovky Steptronic a vďaka tomu možno aj pri jazde v čisto elektrickom pohone využívať jednotlivé prevodové stupne.

Oficiálny dojazd na elektriku je 40 km. Nám sa podarilo najviac prejsť 35 km, aj to dole Hronom. Treba však priznať, že sme nezľavili z nárokov na dynamiku a celkové tempo jazdy.

Štandardne v kombinovanej prevádzke treba očakávať číslo niekde medzi 20 až 30 km. Najvýraznejšie z dojazdu odkrajuje kúrenie. Ak prejdete 10 km, necháte auto dve hodiny na zime, a potom znovu pokračujete, tak elektrika nemusí pokryť ani spomínaných 20 km.

Šofér si môže pomôcť a nechať vykúriť auto ešte pred jazdou, pokým sa nabíja z domácej siete. Buď jednoducho nastaví čas odchodu prostredníctvom multimediálneho systému priamo v aute, alebo využije mobilnú aplikáciu BMW Remote. Táto žiaľ zatiaľ nie je dostupná na Slovensku.

Využívanie výlučne elektrického pohonu je v tomto aute značne obmedzené kapacitou batérií, stále sa však nájde preň dostatok využitia. Mnoho jázd cez týždeň neprekročí 20 až 30 km. Ideálnym riešením je v situácii, ak má šofér možnosť nabíjať vozidlo aj v práci. V takom prípade sú základné prevádzkové náklady skutočne nízke.

Komu však štandardne nestačí dojazd 30 km, môže využívať režim Auto eDrive. V tomto móde rozhoduje softvér o využívaní elektromotora a spaľovacieho agregátu. Do úvahy berie údaje z navigácie.

Režim jazdy tak prispôsobuje aktuálnym podmienkam ako sklon cesty a v prípade dostupnosti služby berie do úvahy aj hustotu premávky, či prípadné zápchy na zvolenej trase.

Inak sa správa v meste a inak mimo neho. Vidno to na tom, ako hospodári s energiou v batériách. Po minutí elektrickej energie v meste ju drží na hodnote šesť percent.

Osciluje okolo tejto hodnoty na základe spôsobu jazdy a správa sa ako klasický hybrid (bez možnosti nabíjania batérie z el. siete) s nižšou kapacitou batérií.

Po výjazde z mesta, v priebehu pár kilometrov systém nechá dobiť batérie na úroveň zhruba 13 % a energia sa pohybuje okolo tejto úrovne, až kým znovu nevojdete do mesta.

Automatický režim bude podľa nás v tomto aute najpoužívanejší. Jasné, každého bude prvé tisícky km baviť skúšanie jednotlivých režimov (Save Battery, Max eDrive a Auto eDrive), ale nakoniec asi vyhrá pohodlnosť a Auto eDrive.

V tomto režime sa naša spotreba pohybovala nasledovne (vyrazili sme s plne nabitými batériami). Na 60 km trase, ktorá už pokryje denný štandard veľkej časti motoristov, sme dosiahli priemernú spotrebu 3,8 l benzínu. K tomu treba prirátať 8,3 kWh elektrickej energie.

Po 100 km to bolo 5,0 l a 5,0 kWh. Po vyše 250 km (z toho 200 diaľnica) 5,9 l a 1,9 kWh. Pri štarte s vybitou batériou sme rovnakú trasu absolvovali s priemernou spotrebou 7,2 l. Vďaka nabíjaniu sa BMW 330e ešte aj pri trase dlhej 200 až 300 km vyrovná podobne výkonnému dieselu.

Ako nevýhoda sa v súčasnej dobe javí rozdielna cena benzínu a nafty, ich opätovným vyrovnaním by hybrid získal na výhodnosti. Na konci dňa vyvstáva otázka, či sa investícia do takéhoto auta z hľadiska ekonomiky oplatí.

Odpoveď je jednoznačná. Momentálne to ekonomický zmysel nemá, resp. má iba vo výnimočných prípadoch – častá jazda na krátke trasy s možnosťou nabíjania auta zadarmo.

Obstarávacia cena testovaného vozidla sa vyšplhala na takmer 60tisíc eur. Svojou výbavou zodpovedá rovnako drahému BMW 320d, ktorý sme vyskúšali na švédskych cestách.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Cestovali sme Švédskom. Chýbajúce hroty nahradil xDrive

Zásadným rozdielom bol chýbajúci systém xDrive. Tu by sme mohli skončiť a konštatovať, že BMW 330e sa jednoducho neoplatí. Ale nie je tomu tak. Je tu aj iný ako prísne ekonomický pohľad.

Hybrid totiž ponúka slušný výkon navyše. Namiesto naftových 140 kW získate systémový výkon hybridu 185 kW. Namiesto 400 Nm krútiaceho momentu, získate 420 Nm. Nie veľký rozdiel? Možno nie na prvý pohľad. Ale prítomnosť elektromotora zaručuje okamžité reakcie na plyn a lepší priebeh krútiaceho momentu v spektre otáčok.

Treba priznať aj mínus, hybrid je ťažší zhruba o 70 kg. Toto auto v sebe však kombinuje výhody naftového, benzínového a aspoň čiastočne aj elektrického vozidla.

Cez víkend sa v ňom na stredne dlhé trasy dokážete prepravovať s podobnými nákladmi ako pri nafte. Cez týždeň, pri dochádzaní do práce vysoko prekonáte možnosti benzínového auta. V prípade krátkych vzdialeností je z neho luxusný elektromobil.

Bez skrývania priznávame, že nás táto kombinácia dostala a dáva nám zmysel. Najmä, keď v podobe výkonu a výborných reakcií na plyn prináša aj niečo navyše.

 

 

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

BMW 330e

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

31 300/42 800/59 634

Motor

benzínový štvorvalec TwinPower Turbo s objemom 1998 cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

135(184)/5000-6000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

290/1350-4250

Elektromotor

synchrónny elektromotor integrovaný do automatickej prevodovky Steptronic

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

65(88)/2500

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

250/0-2500

Systémový výkon kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

185(252)/5000

Typ prevodovky/počet stupňov

automat Steptronic/8

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

6,1

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

2,1/5,6 l + 5,2 kWh

Objem palivovej nádrže (l)

41

Kapacita Li-ion batérie/využiteľná kapacita

7,6/5,7

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1660/535

Objem batožinového priestoru (l)

370

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2810/4633/1811/1429

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  2. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami.
  2. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  3. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  4. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  5. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  6. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  7. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  8. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  10. Cíťte sa v priestore príjemne
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 10 074
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 541
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 267
  4. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 4 078
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 957
  6. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 810
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 747
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 473
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 2 059
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 742

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kauzy aj pomalosť. Prečo by mal Plavčan odstúpiť

Peter Plavčan, ktorého si vybrala SNS, mal za sebou kauzy, už keď sa stal členom vlády. Aj keď ďalšie pribúdajú, odstúpiť zatiaľ neplánuje.

KOMENTÁRE

Keď už je trápne posmievať sa ministrovi školstva

Dôležité je ukázať, kto to celé vymyslel. A či to je riadená schéma.

EKONOMIKA

Flash končí, Tatra banka zmení internet banking

Flashové internetové bankovníctvo je bezpečné, uisťuje Tatra banka.

ŠPORT

Ružomberok potrápil favorita, s Evertonom prehral iba o gól

Jediný gól stretnutia strelil kapitán domácich Leighton Baines.

Neprehliadnite tiež

O Ford B-Max nie je záujem. Končí bez nástupcu

Na výrobnej linke ho nahradí crossover EcoSport.

Záujemcovia o Teslu Model 3 sú nedočkaví, vadí im slabá výbava aj Musk

Ani niekoľko mesiacov po zložení zálohy 1 000 dolárov nemajú žiadne informácie o termíne dodania alebo výbave.

Moderné autá majú príliš utesnenú kabínu, vydýchaný vzduch je nebezpečný

Pri dlhšej jazde môže oxid uhličitý predstavovať zdravotné riziko, či dokonca prispieť k havárii.

Viete, čo všetko môžete šoférovať s vodičákom na auto?

Vyskúšať môžete skúter, štvorkolku aj malotraktor.