TEST: Oplatí sa hybridné BMW 330e?

BMW 330e v sebe pri minimálnych kompromisoch kombinuje výhody nafty, benzínu aj elektromobilu.

BMW 330e(Zdroj: Ján Krošlák)

Hybridné vozidlá postupne nachádzajú svoje miesto na trhu, aj v ponuke jednotlivých automobiliek. Výnimkou nie je ani BMW. V našom teste sme sa bližšie pozreli na schopnosti modelu 330e.

Za týmto označením sa skrýva sedan radu 3 s Plug-in hybridnou pohonnou jednotkou. Na prvý pohľad sa ničím neodlišuje od bežného BMW 3. Priestorové kompromisy sú minimálne.

O dynamické vlastnosti sa stará benzínový turbomotor s objemom 2,0 l v kombinácii s elektromotorom. Ten je integrovaný do automatickej prevodovky Steptronic a vďaka tomu možno aj pri jazde v čisto elektrickom pohone využívať jednotlivé prevodové stupne.

Oficiálny dojazd na elektriku je 40 km. Nám sa podarilo najviac prejsť 35 km, aj to dole Hronom. Treba však priznať, že sme nezľavili z nárokov na dynamiku a celkové tempo jazdy.

Štandardne v kombinovanej prevádzke treba očakávať číslo niekde medzi 20 až 30 km. Najvýraznejšie z dojazdu odkrajuje kúrenie. Ak prejdete 10 km, necháte auto dve hodiny na zime, a potom znovu pokračujete, tak elektrika nemusí pokryť ani spomínaných 20 km.

Šofér si môže pomôcť a nechať vykúriť auto ešte pred jazdou, pokým sa nabíja z domácej siete. Buď jednoducho nastaví čas odchodu prostredníctvom multimediálneho systému priamo v aute, alebo využije mobilnú aplikáciu BMW Remote. Táto žiaľ zatiaľ nie je dostupná na Slovensku.

Využívanie výlučne elektrického pohonu je v tomto aute značne obmedzené kapacitou batérií, stále sa však nájde preň dostatok využitia. Mnoho jázd cez týždeň neprekročí 20 až 30 km. Ideálnym riešením je v situácii, ak má šofér možnosť nabíjať vozidlo aj v práci. V takom prípade sú základné prevádzkové náklady skutočne nízke.

Komu však štandardne nestačí dojazd 30 km, môže využívať režim Auto eDrive. V tomto móde rozhoduje softvér o využívaní elektromotora a spaľovacieho agregátu. Do úvahy berie údaje z navigácie.

Režim jazdy tak prispôsobuje aktuálnym podmienkam ako sklon cesty a v prípade dostupnosti služby berie do úvahy aj hustotu premávky, či prípadné zápchy na zvolenej trase.

Inak sa správa v meste a inak mimo neho. Vidno to na tom, ako hospodári s energiou v batériách. Po minutí elektrickej energie v meste ju drží na hodnote šesť percent.

Osciluje okolo tejto hodnoty na základe spôsobu jazdy a správa sa ako klasický hybrid (bez možnosti nabíjania batérie z el. siete) s nižšou kapacitou batérií.

Po výjazde z mesta, v priebehu pár kilometrov systém nechá dobiť batérie na úroveň zhruba 13 % a energia sa pohybuje okolo tejto úrovne, až kým znovu nevojdete do mesta.

Automatický režim bude podľa nás v tomto aute najpoužívanejší. Jasné, každého bude prvé tisícky km baviť skúšanie jednotlivých režimov (Save Battery, Max eDrive a Auto eDrive), ale nakoniec asi vyhrá pohodlnosť a Auto eDrive.

V tomto režime sa naša spotreba pohybovala nasledovne (vyrazili sme s plne nabitými batériami). Na 60 km trase, ktorá už pokryje denný štandard veľkej časti motoristov, sme dosiahli priemernú spotrebu 3,8 l benzínu. K tomu treba prirátať 8,3 kWh elektrickej energie.

Po 100 km to bolo 5,0 l a 5,0 kWh. Po vyše 250 km (z toho 200 diaľnica) 5,9 l a 1,9 kWh. Pri štarte s vybitou batériou sme rovnakú trasu absolvovali s priemernou spotrebou 7,2 l. Vďaka nabíjaniu sa BMW 330e ešte aj pri trase dlhej 200 až 300 km vyrovná podobne výkonnému dieselu.

Ako nevýhoda sa v súčasnej dobe javí rozdielna cena benzínu a nafty, ich opätovným vyrovnaním by hybrid získal na výhodnosti. Na konci dňa vyvstáva otázka, či sa investícia do takéhoto auta z hľadiska ekonomiky oplatí.

Odpoveď je jednoznačná. Momentálne to ekonomický zmysel nemá, resp. má iba vo výnimočných prípadoch – častá jazda na krátke trasy s možnosťou nabíjania auta zadarmo.

Obstarávacia cena testovaného vozidla sa vyšplhala na takmer 60tisíc eur. Svojou výbavou zodpovedá rovnako drahému BMW 320d, ktorý sme vyskúšali na švédskych cestách.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Cestovali sme Švédskom. Chýbajúce hroty nahradil xDrive

Zásadným rozdielom bol chýbajúci systém xDrive. Tu by sme mohli skončiť a konštatovať, že BMW 330e sa jednoducho neoplatí. Ale nie je tomu tak. Je tu aj iný ako prísne ekonomický pohľad.

Hybrid totiž ponúka slušný výkon navyše. Namiesto naftových 140 kW získate systémový výkon hybridu 185 kW. Namiesto 400 Nm krútiaceho momentu, získate 420 Nm. Nie veľký rozdiel? Možno nie na prvý pohľad. Ale prítomnosť elektromotora zaručuje okamžité reakcie na plyn a lepší priebeh krútiaceho momentu v spektre otáčok.

Treba priznať aj mínus, hybrid je ťažší zhruba o 70 kg. Toto auto v sebe však kombinuje výhody naftového, benzínového a aspoň čiastočne aj elektrického vozidla.

Cez víkend sa v ňom na stredne dlhé trasy dokážete prepravovať s podobnými nákladmi ako pri nafte. Cez týždeň, pri dochádzaní do práce vysoko prekonáte možnosti benzínového auta. V prípade krátkych vzdialeností je z neho luxusný elektromobil.

Bez skrývania priznávame, že nás táto kombinácia dostala a dáva nám zmysel. Najmä, keď v podobe výkonu a výborných reakcií na plyn prináša aj niečo navyše.

 

 

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

BMW 330e

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

31 300/42 800/59 634

Motor

benzínový štvorvalec TwinPower Turbo s objemom 1998 cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

135(184)/5000-6000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

290/1350-4250

Elektromotor

synchrónny elektromotor integrovaný do automatickej prevodovky Steptronic

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

65(88)/2500

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

250/0-2500

Systémový výkon kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

185(252)/5000

Typ prevodovky/počet stupňov

automat Steptronic/8

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

6,1

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

2,1/5,6 l + 5,2 kWh

Objem palivovej nádrže (l)

41

Kapacita Li-ion batérie/využiteľná kapacita

7,6/5,7

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1660/535

Objem batožinového priestoru (l)

370

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2810/4633/1811/1429

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  5. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  7. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  9. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  10. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  1. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  3. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  4. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  5. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  6. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  7. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  8. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  9. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  10. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  1. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 788
  2. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 137
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 195
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 6 047
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 5 428
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 926
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 353
  8. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 4 194
  9. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 3 494
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 397

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

O zaistení pozemkov U. S. Steelu vedeli skôr, než súd rozhodol

Majetok jedného z najväčších podnikov v krajine súd zaistil bez toho, aby to poriadne vysvetlil.

TECH

Postavili umelú maternicu, ktorá vynosila jahňa

Zariadenie môže o niekoľko rokov zachrániť predčasne narodené deti.

DOMOV

Fico prijal bieloruského premiéra, ani v minulosti nemal problém

Bielorusko neakceptujem, hovorí poslanec Peter Osuský.

Neprehliadnite tiež

S Oplom Ampera-e na jedno nabitie prejdete z Bratislavy do Košíc, lepšie mu je v meste (prvá jazda)

Tesla ukázala, že elektromobil môže byť sexi. Opel nám ukázal, že elektromobil môže byť dostupný a použiteľný.

Majiteľka Tesly X žiada odškodné milión dolárov

Pri nehode začala Tesla horieť a zadné dvere ostali zablokované.

Uber chce mať do roku 2020 lietajúci taxík

Lietajúce taxi Uber bude malé lietadlo, ktoré bude vzlietať a pristávať vertikálne.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop