SME

Škoda Tudor: prvý povojnový model automobilky využívala aj diplomacia či armáda

Vozidlo, ktoré v týchto dňoch oslavuje sedemdesiatiny, bolo možné kúpiť len na špeciálny poukaz.

Škoda 1101 "Tudor"Škoda 1101 "Tudor" (Zdroj: Škoda)

Prvý exemplár Škody 1101 Tudor vznikol 7. mája 1946. Uplynulo teda už 70 rokov odvtedy, ako sa začala sériová výroba prvého povojnového modelu českej automobilky.

Vozidlo bolo postavené na chrbticovom ráme podvozku a využíval nezávislé zavesenie všetkých kolies. Pod kapotou pracoval radový štvorvalcový motor so zdvihovým objemom 1089 ccm, ktorý produkoval výkon 23,5 kW (32 k). Stačilo to na dosiahnutie maximálnej rýchlosti 105 km/h. Priemerne pritom spotreboval 8,5 litra benzínu na sto kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Automobilu rýchlo prischlo označenie Tudor, odvodené z anglického výrazu "two-door" a odkazujúceho na fakt, že sa najskôr vyrábal s dvojdverovou uzavretou karosériou. Predával sa však tiež ako štvordverový sedan, ktorý sa od roku 1949 stal najrozšírenejším variantom modelu. Napokon poslúžil aj ako služobné vozidlo československých ministerstiev a diplomatického zboru.

Ďalšou dostupnou verziou bol kabriolet s dverami v pevných rámoch a sklápacou textilnou časťou strechy, či elegantný roadster. V ponuke modelového radu nechýbala dokonca ani dodávka s párom bočných okien a taktiež kombi so sklápacou zadnou lavicou a úložným priestorom dlhým 1490 mm a širokým 980 až 1380 mm.

Aby toho nebolo málo, Tudor sa ešte vyrábal vo verziách Škoda 1101 VO a 1101 P (po roku 1948) so špeciálnou otvorenou karosériou. V týchto zhotoveniach našiel využitie v bezpečnostných zložkách viacerých štátov, vrátane Portugalska, Saudskej Arábie alebo Egypta.

SkryťVypnúť reklamu

Pri vstupe na trh sa Škoda 1101 predávala za 67 700 korún. Vzhľadom k neľahkej povojnovej hospodárskej situácii museli zákazníci pri kúpe predložiť špeciálny poukaz.

Medzi rokmi 1946 a 1952 vzniklo 66 904 kusov modelu v civilnej verzii a 4 237 kusov určených pre ozbrojené zložky. Takmer dve tretiny celkovej produkcie pritom smerovalo za hranice - v roku 1947 do 36 krajín sveta, o štyri roky už do 76-ich štátov. Popri najvýznamnejších odberateľoch ako Poľsko, Holandsko, Belgicko či NSR, bol o Tudor záujem aj v Austrálii, Brazílii, Indii, Juhoafrickej únii alebo Kanade.

Škoda 1101, po modernizácii označovaná 1102, sa nestratila ani ako pretekársky špeciál. V roku 1948 prišli na 24-hodinových pretekoch v belgickom Spa tri Tudory (v kategórii do 1100 ccm) bok po boku víťazne do cieľa.

SkryťVypnúť reklamu

Zo sériovej verzie vychádzali aj špeciály Škoda Sport a Supersport. Najvýkonnejší variant Supersportu mal pod kapotou kompresorom Roots prepĺňaný agregát s objemom 1,5 l a výkonom 132 kW. Vozidlo tak dokázalo uháňať rýchlosťou 200 až 210 km/h.

Pokrokovú koncepciu Tudora rozvíjali ďalšie modelové rady až do roku 1964, kedy sa začala výroba novej generácie vozidiel Škoda 1000 MB s motorom umiestneným v zadnej časti samonosnej celokovovej karosérie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 15 643
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 423
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 087
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 770
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 632
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 609
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 016
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  2. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  3. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  4. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  5. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  6. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  7. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  8. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 38 830
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 710
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 386
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 819
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 336
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 087
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 476
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 507
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu