Škoda Tudor: prvý povojnový model automobilky využívala aj diplomacia či armáda

Vozidlo, ktoré v týchto dňoch oslavuje sedemdesiatiny, bolo možné kúpiť len na špeciálny poukaz.

Škoda 1101 "Tudor"(Zdroj: Škoda)

Prvý exemplár Škody 1101 Tudor vznikol 7. mája 1946. Uplynulo teda už 70 rokov odvtedy, ako sa začala sériová výroba prvého povojnového modelu českej automobilky.

Vozidlo bolo postavené na chrbticovom ráme podvozku a využíval nezávislé zavesenie všetkých kolies. Pod kapotou pracoval radový štvorvalcový motor so zdvihovým objemom 1089 ccm, ktorý produkoval výkon 23,5 kW (32 k). Stačilo to na dosiahnutie maximálnej rýchlosti 105 km/h. Priemerne pritom spotreboval 8,5 litra benzínu na sto kilometrov.

Automobilu rýchlo prischlo označenie Tudor, odvodené z anglického výrazu "two-door" a odkazujúceho na fakt, že sa najskôr vyrábal s dvojdverovou uzavretou karosériou. Predával sa však tiež ako štvordverový sedan, ktorý sa od roku 1949 stal najrozšírenejším variantom modelu. Napokon poslúžil aj ako služobné vozidlo československých ministerstiev a diplomatického zboru.

Ďalšou dostupnou verziou bol kabriolet s dverami v pevných rámoch a sklápacou textilnou časťou strechy, či elegantný roadster. V ponuke modelového radu nechýbala dokonca ani dodávka s párom bočných okien a taktiež kombi so sklápacou zadnou lavicou a úložným priestorom dlhým 1490 mm a širokým 980 až 1380 mm.

Aby toho nebolo málo, Tudor sa ešte vyrábal vo verziách Škoda 1101 VO a 1101 P (po roku 1948) so špeciálnou otvorenou karosériou. V týchto zhotoveniach našiel využitie v bezpečnostných zložkách viacerých štátov, vrátane Portugalska, Saudskej Arábie alebo Egypta.

Pri vstupe na trh sa Škoda 1101 predávala za 67 700 korún. Vzhľadom k neľahkej povojnovej hospodárskej situácii museli zákazníci pri kúpe predložiť špeciálny poukaz.

Medzi rokmi 1946 a 1952 vzniklo 66 904 kusov modelu v civilnej verzii a 4 237 kusov určených pre ozbrojené zložky. Takmer dve tretiny celkovej produkcie pritom smerovalo za hranice - v roku 1947 do 36 krajín sveta, o štyri roky už do 76-ich štátov. Popri najvýznamnejších odberateľoch ako Poľsko, Holandsko, Belgicko či NSR, bol o Tudor záujem aj v Austrálii, Brazílii, Indii, Juhoafrickej únii alebo Kanade.

Škoda 1101, po modernizácii označovaná 1102, sa nestratila ani ako pretekársky špeciál. V roku 1948 prišli na 24-hodinových pretekoch v belgickom Spa tri Tudory (v kategórii do 1100 ccm) bok po boku víťazne do cieľa.

Zo sériovej verzie vychádzali aj špeciály Škoda Sport a Supersport. Najvýkonnejší variant Supersportu mal pod kapotou kompresorom Roots prepĺňaný agregát s objemom 1,5 l a výkonom 132 kW. Vozidlo tak dokázalo uháňať rýchlosťou 200 až 210 km/h.

Pokrokovú koncepciu Tudora rozvíjali ďalšie modelové rady až do roku 1964, kedy sa začala výroba novej generácie vozidiel Škoda 1000 MB s motorom umiestneným v zadnej časti samonosnej celokovovej karosérie.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 124
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 075
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 8 622
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 863
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 369
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 210
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 715
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 043
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 605
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 3 681

Téma: Veterány


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kotlebovcom po zrušení môžu siahnuť na majetok, pozrite sa na aký

Kotlebovcom sa po vstupe do banskobystrickej župy začalo dariť, kupovali autá aj domy.

SVET

Rakúska štátna tajomníčka: Teraz útočia na webe, zajtra v uliciach

Rakúsko pripravuje zákony o nenávistných prejavoch.

KOMENTÁRE

Netreba vedieť, čo je Kajínek. Z väznice vykročila celebrita (Schutzov týždeň)

Proti „ideám“ Sme rodina je šuvix aj nový „sociálny balík“ Smer-SNS-HíD.

Neprehliadnite tiež

Tesla začala vysvetľovať, že Model 3 je horší ako Model S

Jedno z najočakávanejších áut nakoniec nie je také skvelé.

BMW oživuje ikonu deväťdesiatych rokov, luxusné kupé radu 8

Novinka využíva tradičné dizajnové prvky novým spôsobom.

Na rakúskej výstave sa veterány naživo reštaurovali

Organizátori vymysleli spôsob, ako prilákať čo najviac veteránov.

Vodičov čakajú v Bratislave dopravné obmedzenia kvôli konferencii Globsec

V sobotu dočasne vylúčia aj električkovú dopravu z okolia Reduty.