Škoda Tudor: prvý povojnový model automobilky využívala aj diplomacia či armáda

Vozidlo, ktoré v týchto dňoch oslavuje sedemdesiatiny, bolo možné kúpiť len na špeciálny poukaz.

Škoda 1101 "Tudor"(Zdroj: Škoda)

Prvý exemplár Škody 1101 Tudor vznikol 7. mája 1946. Uplynulo teda už 70 rokov odvtedy, ako sa začala sériová výroba prvého povojnového modelu českej automobilky.

Vozidlo bolo postavené na chrbticovom ráme podvozku a využíval nezávislé zavesenie všetkých kolies. Pod kapotou pracoval radový štvorvalcový motor so zdvihovým objemom 1089 ccm, ktorý produkoval výkon 23,5 kW (32 k). Stačilo to na dosiahnutie maximálnej rýchlosti 105 km/h. Priemerne pritom spotreboval 8,5 litra benzínu na sto kilometrov.

Automobilu rýchlo prischlo označenie Tudor, odvodené z anglického výrazu "two-door" a odkazujúceho na fakt, že sa najskôr vyrábal s dvojdverovou uzavretou karosériou. Predával sa však tiež ako štvordverový sedan, ktorý sa od roku 1949 stal najrozšírenejším variantom modelu. Napokon poslúžil aj ako služobné vozidlo československých ministerstiev a diplomatického zboru.

Ďalšou dostupnou verziou bol kabriolet s dverami v pevných rámoch a sklápacou textilnou časťou strechy, či elegantný roadster. V ponuke modelového radu nechýbala dokonca ani dodávka s párom bočných okien a taktiež kombi so sklápacou zadnou lavicou a úložným priestorom dlhým 1490 mm a širokým 980 až 1380 mm.

Aby toho nebolo málo, Tudor sa ešte vyrábal vo verziách Škoda 1101 VO a 1101 P (po roku 1948) so špeciálnou otvorenou karosériou. V týchto zhotoveniach našiel využitie v bezpečnostných zložkách viacerých štátov, vrátane Portugalska, Saudskej Arábie alebo Egypta.

Pri vstupe na trh sa Škoda 1101 predávala za 67 700 korún. Vzhľadom k neľahkej povojnovej hospodárskej situácii museli zákazníci pri kúpe predložiť špeciálny poukaz.

Medzi rokmi 1946 a 1952 vzniklo 66 904 kusov modelu v civilnej verzii a 4 237 kusov určených pre ozbrojené zložky. Takmer dve tretiny celkovej produkcie pritom smerovalo za hranice - v roku 1947 do 36 krajín sveta, o štyri roky už do 76-ich štátov. Popri najvýznamnejších odberateľoch ako Poľsko, Holandsko, Belgicko či NSR, bol o Tudor záujem aj v Austrálii, Brazílii, Indii, Juhoafrickej únii alebo Kanade.

Škoda 1101, po modernizácii označovaná 1102, sa nestratila ani ako pretekársky špeciál. V roku 1948 prišli na 24-hodinových pretekoch v belgickom Spa tri Tudory (v kategórii do 1100 ccm) bok po boku víťazne do cieľa.

Zo sériovej verzie vychádzali aj špeciály Škoda Sport a Supersport. Najvýkonnejší variant Supersportu mal pod kapotou kompresorom Roots prepĺňaný agregát s objemom 1,5 l a výkonom 132 kW. Vozidlo tak dokázalo uháňať rýchlosťou 200 až 210 km/h.

Pokrokovú koncepciu Tudora rozvíjali ďalšie modelové rady až do roku 1964, kedy sa začala výroba novej generácie vozidiel Škoda 1000 MB s motorom umiestneným v zadnej časti samonosnej celokovovej karosérie.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  6. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  10. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  1. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  2. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  3. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  4. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  5. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  6. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  7. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  8. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  9. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  10. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 468
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 6 456
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 151
  4. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 5 993
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 5 949
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 661
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 642
  8. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 281
  9. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 3 365
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 2 894

Téma: Veterány


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Fico pridáva zamestnancom, zaplatia to firmy. Pozrite sa, aké výhody majú ľudia získať

Príplatky za cestovanie za prácou či vyššia minimálna mzda.

KOMENTÁRE

Dočkáme sa ešte koalície Smeru s ĽSNS?

Za čiarou sú nielen Mizíkove dávne i nedávne výroky, ale vôbec celá jeho strana.

KOMENTÁRE

Danko si v Národnej rade otvoril čitáreň (Schutzov týždeň)

Smernicu z rezortu vnútra vyvinul sám Kaliňák.

Neprehliadnite tiež

Počas víkendu polícia uzavrie úsek diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou

Nad diaľnicou budú osádzať nosníky novej križovatky Blatné.

Škoda predstavuje SUV Karoq, nástupcu Yetiho

Prekapotovaný Seat Ateca dostal najmodernejšie technológie.

Opel Ampera-e má na jedno nabitie prejsť z Bratislavy do Košíc, lepšie mu je v meste (prvá jazda)

Tesla ukázala, že elektromobil môže byť sexi. Opel nám ukázal, že elektromobil môže byť dostupný a použiteľný.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop