V F1 vyhráva tímová stratégia, nie šoférske zručnosti

Jazdci F1 by mali jazdiť naplno a bojovať od začiatku do konca. Miesto toho počas veľkých cien len šetria pneumatiky a palivo.

Mechanici tímu Mercedes pracujú na monoposte Lewisa Hamiltona.(Zdroj: TASR / AP)

Nové pravidlá, ktoré organizácia FIA pre Formulu 1 posledné roky zavádza, robia z pretekov súťaž tímových stratégií a nie jazdcov. “Mali by sme viac rozprávať o jazdcoch a autách, miesto toho stále riešime pneumatiky,” povedal bývalý jazdec F1 Mark Webber pre  Top Gear.

Problémom sú podľa Webbera pneumatiky Pirelli s extrémne krátkou výdržou a zložité pravidlá ich výberu a výmeny. Kvôli nim sa naozaj súťaží iba v prvých dvoch a posledných piatich kolách každej veľkej ceny.

Zložité pravidlá obutia

Od súťaženia odvádzajú prešpekulované pravidlá o výbere a používaní pneumatík výrobcu Pirelli. Ten v roku 2011 nahradil Bridgestone ako jediného dodávateľa pneumatík do súťaže.

Na túto sezónu pripravilo Pirelli päť rôznych zmesí pneumatík na suchý povrch - od tvrdých až po ultramäkké. Okrem nich sú, tak ako doteraz, k dispozícii aj "mokré" a intermediálne pneumatiky.

Pneumatiky sú farebne odlíšené podľa nápisu na bočniciach. Na každú veľkú cenu ponúkne Pirelli na výber tri z piatich suchých zmesí.

V každý pretekársky víkend má každý jazdec k dispozícii tri sady mokrých pneumatík, štyri sady intermediálnych a trinásť sád pneumatík do suchého počasia. Sady suchých pneu si môže tím (pre každého jazdca nezávisle) nakombinovať zo zmesí, ktoré na pretek Pirelli ponúkne.

Výrobca pneumatík tiež určí pre všetkých jazdcov dve sady, ktoré musia použiť počas hlavných pretekov.

Video znázorňuje, ako prebieha výber a zostavovanie sád pneumatík pre jedného jazdca na veľkú cenu.

Nové pneumatiky majú relatívne nízku výdrž, a tak väčšinu pretekov musia jazdci šetriť pneumatiky - a meniť ich relatívne často. Na Veľkej cene Bahrajnu zvolili všetci jazdci okrem troch taktiku troch zastávok v boxoch - no výber zmesí sa líšil.

Často sa hovorí o tom, že dnešné zastávky v boxoch sú extrémne krátke - môžu trvať aj menej ako dve sekundy. Pravdou je, že ide o veľké zrýchlenie oproti časom, kedy zastávka v boxoch obsahovala aj dotankovanie. V roku 1993 - poslednom ročníku pred tým, ako sa do F1 vrátilo tankovanie počas preteku - zvládol tím Benetton výmenu pneumatík za 3,2 sekundy - a bežný čas bolo okolo štyroch sekúnd.

Webberove tvrdenia o jazdcoch šetriacich pneumatiky sa však nezhodujú úplne s realitou. Na veľkej cene Číny bol prekonaný rekord v počte predbehnutí za jeden pretek. Predbiehalo sa až 161-krát, hoci s hojným využitím systému DRS, ktorý krátkodobo znižuje prítlak pri predbiehacích manévroch.

Faktom však ostáva, že jazdci musia väčšinu pretekov jazdiť s tým, že majú na pamäti výdrž pneumatík, ale aj množstvo paliva v nádrži. 

Ďalšou zmenou, ktorú tento ročník priniesol, bolo obmedzenie komunikácie cez tímové rádio. Riaditeľ pretekov F1 Charlie Whiting sa vyjadril, že jazdci by mali byť samostatní a tím by ich nemal na diaľku koučovať.

Nové pneumatiky sú na obzore

Práve pneumatiky sú jedna z veľkých zmien, ktoré Formulu 1 čakajú v sezóne 2017. Budúci rok by mali prísť odolnejšie zmesi s lepšou priľnavosťou, ktoré by mali priniesť viac akcie a menej šetrnej jazdy.

Niki Lauda sa na videu vyjadril, že práve vďaka pneumatikám s nižšou priľnavosťou a jednoduchším správaním na limite je dnešná F1 divácky nezaujímavá. Pretekárov označil deťmi, ktoré nevedia, čo to znamená šoférovať skutočne nebezpečný monopost z jeho éry.

Na testovanie nových pneumatík vyhradila FIA pre Pirelli 25 dní. Pri testovaní bude výrobcovi pomáhať bývalý jazdec F1 Pastor Maldonado. Top Gear vtipne dodáva, že s jeho pretekárskou históriou Maldonado prinajmenšom zabezpečí, že pneumatiky budú dobre fungovať pri výlete do štrku mimo trať.

Ďalšími zmenami, ktoré nás budúci rok čakajú, sú "svätožiara" čiže nová ochrana hlavy pretekára (ktorej konkrétna podoba ešte nie je úplne známa) a možné zvýšenie hluku monopostov. Tie súčasné sú podľa divákov píliš tiché.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Red Bull testoval kryt hlavy jazdca F1 v tréningu na VC Ruska

Formula 1 je dlhodobo kritizovaná za to, že v pretekoch sa stráca súťaživosť. Jazdci by mali ísť od štartu do cieľa naplno a bojovať, nie len brániť svoju pozíciu a šetriť palivo.

Počas veľkej ceny mohli tímy dotankovať palivo naposledy v sezóne 2010. Prestávky na dotankovanie sa zrušili kvôli tomu, aby F1 pôsobila ekologickejšie; neoficiálne aj kvôli tomu, že špeciálne zariadenie na tankovanie počas pretekov (ktoré zároveň do nádrže tlačí benzín pod vysokým tlakom a vysáva z nej vzduch) stojí asi 50 000 eur a každý tím si musí nosiť svoje vlastné.

Monoposty sú tiež pomalšie - na viacerých okruhoch nebol rekordný najrýchlejší čas kola prekonaný od roku 2010. Rekord za okruh prejdený najvyššou priemernou rýchlosťou - jedno kolo na Monze zajazdené rýchlosťou 262,24 km/h - drží Juan Pablo Montoya od roku 2004.

Rozdiely medzi bohatými a chudobnými tímami sú veľké, poradie na štarte zamieša len občasná penalizácia za nedovolené mechanické opravy.

Keď sa chce, tak sa mení

Nebudeme však len kritickí a dodáme, že vedenie súťaže občas prijme zmeny, ktoré navrhujú súťažiace tímy a majú za cieľ F1 zatraktívniť. Jednou z posledných takých zmien bolo zamietnutie nového spôsobu kvalifikácie po prvých dvoch tohtoročných veľkých cenách. Súťažiace tímy si odhlasovali, že kvalifikácia pred hlavným pretekom sa vráti k pravidlám z roku 2015.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Tímy F1 dnes hlasujú, ako bude túto sezónu prebiehať kvalifikácia

Jeden z faktorov, v ktorom Formula 1 skutočne za posledné roky pokročila, je bezpečnosť. Jedinou výnimkou je Jules Bianchi, ktorý minulý rok zomrel na následky havárie v roku 2014, kedy narazil do traktoru, ktorý z výjazdovej zóny odťahoval monopost Adriana Sutila.

Kritika sa však nevyhla ani novým okruhom so širokými  výjazdovými zónami z hrubého asfaltu (ako je napríklad okruh Yas Marina v Abú Zabí) pretože sú vraj - opäť - divácky príliš nezaujímavé..

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku
  2. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň
  3. Dvojnásobný šampión v rozhovore o ceste, ktorá mu priniesla zisk
  4. Cestou - necestou
  5. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  6. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  7. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  8. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  9. Zábavný aj sebavedomý
  10. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3
  1. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň
  2. Dvojnásobný šampión v rozhovore o ceste, ktorá mu priniesla zisk
  3. Cestou - necestou
  4. Za štadiónom Lokomotívy rastie zaujímavý projekt
  5. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  6. Konferencia o využívaní ITP v trestnom konaní splnila svoj cieľ
  7. Nadácia Poštovej banky podporí grantom folklór a tradície
  8. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  9. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  10. Prednáška holandského veľvyslanca na EU v Bratislave
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 29 359
  2. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci 8 969
  3. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň 6 732
  4. Zábavný aj sebavedomý 4 436
  5. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností 4 189
  6. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 4 049
  7. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu 3 275
  8. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 2 556
  9. Za štadiónom Lokomotívy rastie zaujímavý projekt 2 099
  10. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku 2 038

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Poznali Gauliedera. Vylučujú, že by spáchal samovraždu

Gaulieder mal u seba dokumenty, ktoré by boli aktuálne, keby sa zrušili Mečiarove amnestie, tvrdí poslanec Ján Budaj (OĽaNO).

KOMENTÁRE

Kto čelí zlu, nech sa pripraví na najhoršie

Nad mnohými úmrtiami sa vznáša otázka: Komu prekážali?

ŠPORT

Cibulková vypadla v Miami v osemfinále, nestačila na Šafářovú

Slovenská tenistka nezvládla druhý set, získala v ňom len gem.

EKONOMIKA

Nevyhovujúce brazílske mäso našli aj v slovenských obchodoch

Nedostatky sú v 17 druhoch potravín.

Neprehliadnite tiež

Elon Musk ukázal takmer hotovú Teslu Model 3

Výroba začne v polovici tohto roka, sľubuje automobilka.

Polícia zastavila pred obcou Orechová cestného piráta

Policajti vodičovi namerali rýchlosť 161 kilometrov za hodinu.

Odmínovací stroj Božena bude potláčať demonštrácie

Celosvetovo najznámejší odmínovací systém Božena dostal špeciálnu modifikáciu, ktorú si všimli i médiá v zahraničí.

Ako si nastavíte upozornenie pred vypršaním emisnej a technickej kontroly

Vďaka notifikácii sa môžete vyhnúť automatickej pokute 330 eur.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop