V F1 vyhráva tímová stratégia, nie šoférske zručnosti

Jazdci F1 by mali jazdiť naplno a bojovať od začiatku do konca. Miesto toho počas veľkých cien len šetria pneumatiky a palivo.

Mechanici tímu Mercedes pracujú na monoposte Lewisa Hamiltona.(Zdroj: TASR / AP)

Nové pravidlá, ktoré organizácia FIA pre Formulu 1 posledné roky zavádza, robia z pretekov súťaž tímových stratégií a nie jazdcov. “Mali by sme viac rozprávať o jazdcoch a autách, miesto toho stále riešime pneumatiky,” povedal bývalý jazdec F1 Mark Webber pre  Top Gear.

Problémom sú podľa Webbera pneumatiky Pirelli s extrémne krátkou výdržou a zložité pravidlá ich výberu a výmeny. Kvôli nim sa naozaj súťaží iba v prvých dvoch a posledných piatich kolách každej veľkej ceny.

Zložité pravidlá obutia

Od súťaženia odvádzajú prešpekulované pravidlá o výbere a používaní pneumatík výrobcu Pirelli. Ten v roku 2011 nahradil Bridgestone ako jediného dodávateľa pneumatík do súťaže.

Na túto sezónu pripravilo Pirelli päť rôznych zmesí pneumatík na suchý povrch - od tvrdých až po ultramäkké. Okrem nich sú, tak ako doteraz, k dispozícii aj "mokré" a intermediálne pneumatiky.

Pneumatiky sú farebne odlíšené podľa nápisu na bočniciach. Na každú veľkú cenu ponúkne Pirelli na výber tri z piatich suchých zmesí.

V každý pretekársky víkend má každý jazdec k dispozícii tri sady mokrých pneumatík, štyri sady intermediálnych a trinásť sád pneumatík do suchého počasia. Sady suchých pneu si môže tím (pre každého jazdca nezávisle) nakombinovať zo zmesí, ktoré na pretek Pirelli ponúkne.

Výrobca pneumatík tiež určí pre všetkých jazdcov dve sady, ktoré musia použiť počas hlavných pretekov.

Video znázorňuje, ako prebieha výber a zostavovanie sád pneumatík pre jedného jazdca na veľkú cenu.

Nové pneumatiky majú relatívne nízku výdrž, a tak väčšinu pretekov musia jazdci šetriť pneumatiky - a meniť ich relatívne často. Na Veľkej cene Bahrajnu zvolili všetci jazdci okrem troch taktiku troch zastávok v boxoch - no výber zmesí sa líšil.

Často sa hovorí o tom, že dnešné zastávky v boxoch sú extrémne krátke - môžu trvať aj menej ako dve sekundy. Pravdou je, že ide o veľké zrýchlenie oproti časom, kedy zastávka v boxoch obsahovala aj dotankovanie. V roku 1993 - poslednom ročníku pred tým, ako sa do F1 vrátilo tankovanie počas preteku - zvládol tím Benetton výmenu pneumatík za 3,2 sekundy - a bežný čas bolo okolo štyroch sekúnd.

Webberove tvrdenia o jazdcoch šetriacich pneumatiky sa však nezhodujú úplne s realitou. Na veľkej cene Číny bol prekonaný rekord v počte predbehnutí za jeden pretek. Predbiehalo sa až 161-krát, hoci s hojným využitím systému DRS, ktorý krátkodobo znižuje prítlak pri predbiehacích manévroch.

Faktom však ostáva, že jazdci musia väčšinu pretekov jazdiť s tým, že majú na pamäti výdrž pneumatík, ale aj množstvo paliva v nádrži. 

Ďalšou zmenou, ktorú tento ročník priniesol, bolo obmedzenie komunikácie cez tímové rádio. Riaditeľ pretekov F1 Charlie Whiting sa vyjadril, že jazdci by mali byť samostatní a tím by ich nemal na diaľku koučovať.

Nové pneumatiky sú na obzore

Práve pneumatiky sú jedna z veľkých zmien, ktoré Formulu 1 čakajú v sezóne 2017. Budúci rok by mali prísť odolnejšie zmesi s lepšou priľnavosťou, ktoré by mali priniesť viac akcie a menej šetrnej jazdy.

Niki Lauda sa na videu vyjadril, že práve vďaka pneumatikám s nižšou priľnavosťou a jednoduchším správaním na limite je dnešná F1 divácky nezaujímavá. Pretekárov označil deťmi, ktoré nevedia, čo to znamená šoférovať skutočne nebezpečný monopost z jeho éry.

Na testovanie nových pneumatík vyhradila FIA pre Pirelli 25 dní. Pri testovaní bude výrobcovi pomáhať bývalý jazdec F1 Pastor Maldonado. Top Gear vtipne dodáva, že s jeho pretekárskou históriou Maldonado prinajmenšom zabezpečí, že pneumatiky budú dobre fungovať pri výlete do štrku mimo trať.

Ďalšími zmenami, ktoré nás budúci rok čakajú, sú "svätožiara" čiže nová ochrana hlavy pretekára (ktorej konkrétna podoba ešte nie je úplne známa) a možné zvýšenie hluku monopostov. Tie súčasné sú podľa divákov píliš tiché.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Red Bull testoval kryt hlavy jazdca F1 v tréningu na VC Ruska

Formula 1 je dlhodobo kritizovaná za to, že v pretekoch sa stráca súťaživosť. Jazdci by mali ísť od štartu do cieľa naplno a bojovať, nie len brániť svoju pozíciu a šetriť palivo.

Počas veľkej ceny mohli tímy dotankovať palivo naposledy v sezóne 2010. Prestávky na dotankovanie sa zrušili kvôli tomu, aby F1 pôsobila ekologickejšie; neoficiálne aj kvôli tomu, že špeciálne zariadenie na tankovanie počas pretekov (ktoré zároveň do nádrže tlačí benzín pod vysokým tlakom a vysáva z nej vzduch) stojí asi 50 000 eur a každý tím si musí nosiť svoje vlastné.

Monoposty sú tiež pomalšie - na viacerých okruhoch nebol rekordný najrýchlejší čas kola prekonaný od roku 2010. Rekord za okruh prejdený najvyššou priemernou rýchlosťou - jedno kolo na Monze zajazdené rýchlosťou 262,24 km/h - drží Juan Pablo Montoya od roku 2004.

Rozdiely medzi bohatými a chudobnými tímami sú veľké, poradie na štarte zamieša len občasná penalizácia za nedovolené mechanické opravy.

Keď sa chce, tak sa mení

Nebudeme však len kritickí a dodáme, že vedenie súťaže občas prijme zmeny, ktoré navrhujú súťažiace tímy a majú za cieľ F1 zatraktívniť. Jednou z posledných takých zmien bolo zamietnutie nového spôsobu kvalifikácie po prvých dvoch tohtoročných veľkých cenách. Súťažiace tímy si odhlasovali, že kvalifikácia pred hlavným pretekom sa vráti k pravidlám z roku 2015.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Tímy F1 dnes hlasujú, ako bude túto sezónu prebiehať kvalifikácia

Jeden z faktorov, v ktorom Formula 1 skutočne za posledné roky pokročila, je bezpečnosť. Jedinou výnimkou je Jules Bianchi, ktorý minulý rok zomrel na následky havárie v roku 2014, kedy narazil do traktoru, ktorý z výjazdovej zóny odťahoval monopost Adriana Sutila.

Kritika sa však nevyhla ani novým okruhom so širokými  výjazdovými zónami z hrubého asfaltu (ako je napríklad okruh Yas Marina v Abú Zabí) pretože sú vraj - opäť - divácky príliš nezaujímavé..

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  2. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  3. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  4. Legendárna Transsibírska magistrála
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  8. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  10. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  1. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  2. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  3. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  4. Používate make-up? Potom spozornite
  5. Legendárna Transsibírska magistrála
  6. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  7. Vianočný bázar chalaňov
  8. Vianočné mecheche 2017
  9. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  10. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 37 332
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 207
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 001
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 143
  5. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 219
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 202
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 122
  8. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 1 097
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 962
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 862

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Poórovi a jeho ľuďom sa za posledný rok v trnavskej nemocnici darilo

Firmy s väzbami na trnavského podnikateľa dodávajú nemocnici palivo, servisujú počítače a riadia tendre.

KOMENTÁRE

Fico to zabalil, s horúcou kávou si nebude páliť prsty

Aká neopätovaná je náklonnosť kaviarne k Smeru – tam ju predsa nik nemiluje!

Denník SME s knihou Róberta Bezáka

Denník SME pripravil pre vás v utorok 19. decembra špeciálne vydanie.

KULTÚRA

Najškaredšia modelka na svete sa dočkala vlastného filmu

Madame slúžka je netypická francúzska komédia.

Neprehliadnite tiež

Tesla X ako off-road do lesa? Pre Nóra žiaden problém

Jazda sa skončila natrhnutým nárazníkom.

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.