V F1 vyhráva tímová stratégia, nie šoférske zručnosti

Jazdci F1 by mali jazdiť naplno a bojovať od začiatku do konca. Miesto toho počas veľkých cien len šetria pneumatiky a palivo.

Mechanici tímu Mercedes pracujú na monoposte Lewisa Hamiltona.(Zdroj: TASR / AP)

Nové pravidlá, ktoré organizácia FIA pre Formulu 1 posledné roky zavádza, robia z pretekov súťaž tímových stratégií a nie jazdcov. “Mali by sme viac rozprávať o jazdcoch a autách, miesto toho stále riešime pneumatiky,” povedal bývalý jazdec F1 Mark Webber pre  Top Gear.

Problémom sú podľa Webbera pneumatiky Pirelli s extrémne krátkou výdržou a zložité pravidlá ich výberu a výmeny. Kvôli nim sa naozaj súťaží iba v prvých dvoch a posledných piatich kolách každej veľkej ceny.

Zložité pravidlá obutia

Od súťaženia odvádzajú prešpekulované pravidlá o výbere a používaní pneumatík výrobcu Pirelli. Ten v roku 2011 nahradil Bridgestone ako jediného dodávateľa pneumatík do súťaže.

Na túto sezónu pripravilo Pirelli päť rôznych zmesí pneumatík na suchý povrch - od tvrdých až po ultramäkké. Okrem nich sú, tak ako doteraz, k dispozícii aj "mokré" a intermediálne pneumatiky.

Pneumatiky sú farebne odlíšené podľa nápisu na bočniciach. Na každú veľkú cenu ponúkne Pirelli na výber tri z piatich suchých zmesí.

V každý pretekársky víkend má každý jazdec k dispozícii tri sady mokrých pneumatík, štyri sady intermediálnych a trinásť sád pneumatík do suchého počasia. Sady suchých pneu si môže tím (pre každého jazdca nezávisle) nakombinovať zo zmesí, ktoré na pretek Pirelli ponúkne.

Výrobca pneumatík tiež určí pre všetkých jazdcov dve sady, ktoré musia použiť počas hlavných pretekov.

Video znázorňuje, ako prebieha výber a zostavovanie sád pneumatík pre jedného jazdca na veľkú cenu.

Nové pneumatiky majú relatívne nízku výdrž, a tak väčšinu pretekov musia jazdci šetriť pneumatiky - a meniť ich relatívne často. Na Veľkej cene Bahrajnu zvolili všetci jazdci okrem troch taktiku troch zastávok v boxoch - no výber zmesí sa líšil.

Často sa hovorí o tom, že dnešné zastávky v boxoch sú extrémne krátke - môžu trvať aj menej ako dve sekundy. Pravdou je, že ide o veľké zrýchlenie oproti časom, kedy zastávka v boxoch obsahovala aj dotankovanie. V roku 1993 - poslednom ročníku pred tým, ako sa do F1 vrátilo tankovanie počas preteku - zvládol tím Benetton výmenu pneumatík za 3,2 sekundy - a bežný čas bolo okolo štyroch sekúnd.

Webberove tvrdenia o jazdcoch šetriacich pneumatiky sa však nezhodujú úplne s realitou. Na veľkej cene Číny bol prekonaný rekord v počte predbehnutí za jeden pretek. Predbiehalo sa až 161-krát, hoci s hojným využitím systému DRS, ktorý krátkodobo znižuje prítlak pri predbiehacích manévroch.

Faktom však ostáva, že jazdci musia väčšinu pretekov jazdiť s tým, že majú na pamäti výdrž pneumatík, ale aj množstvo paliva v nádrži. 

Ďalšou zmenou, ktorú tento ročník priniesol, bolo obmedzenie komunikácie cez tímové rádio. Riaditeľ pretekov F1 Charlie Whiting sa vyjadril, že jazdci by mali byť samostatní a tím by ich nemal na diaľku koučovať.

Nové pneumatiky sú na obzore

Práve pneumatiky sú jedna z veľkých zmien, ktoré Formulu 1 čakajú v sezóne 2017. Budúci rok by mali prísť odolnejšie zmesi s lepšou priľnavosťou, ktoré by mali priniesť viac akcie a menej šetrnej jazdy.

Niki Lauda sa na videu vyjadril, že práve vďaka pneumatikám s nižšou priľnavosťou a jednoduchším správaním na limite je dnešná F1 divácky nezaujímavá. Pretekárov označil deťmi, ktoré nevedia, čo to znamená šoférovať skutočne nebezpečný monopost z jeho éry.

Na testovanie nových pneumatík vyhradila FIA pre Pirelli 25 dní. Pri testovaní bude výrobcovi pomáhať bývalý jazdec F1 Pastor Maldonado. Top Gear vtipne dodáva, že s jeho pretekárskou históriou Maldonado prinajmenšom zabezpečí, že pneumatiky budú dobre fungovať pri výlete do štrku mimo trať.

Ďalšími zmenami, ktoré nás budúci rok čakajú, sú "svätožiara" čiže nová ochrana hlavy pretekára (ktorej konkrétna podoba ešte nie je úplne známa) a možné zvýšenie hluku monopostov. Tie súčasné sú podľa divákov píliš tiché.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Red Bull testoval kryt hlavy jazdca F1 v tréningu na VC Ruska

Formula 1 je dlhodobo kritizovaná za to, že v pretekoch sa stráca súťaživosť. Jazdci by mali ísť od štartu do cieľa naplno a bojovať, nie len brániť svoju pozíciu a šetriť palivo.

Počas veľkej ceny mohli tímy dotankovať palivo naposledy v sezóne 2010. Prestávky na dotankovanie sa zrušili kvôli tomu, aby F1 pôsobila ekologickejšie; neoficiálne aj kvôli tomu, že špeciálne zariadenie na tankovanie počas pretekov (ktoré zároveň do nádrže tlačí benzín pod vysokým tlakom a vysáva z nej vzduch) stojí asi 50 000 eur a každý tím si musí nosiť svoje vlastné.

Monoposty sú tiež pomalšie - na viacerých okruhoch nebol rekordný najrýchlejší čas kola prekonaný od roku 2010. Rekord za okruh prejdený najvyššou priemernou rýchlosťou - jedno kolo na Monze zajazdené rýchlosťou 262,24 km/h - drží Juan Pablo Montoya od roku 2004.

Rozdiely medzi bohatými a chudobnými tímami sú veľké, poradie na štarte zamieša len občasná penalizácia za nedovolené mechanické opravy.

Keď sa chce, tak sa mení

Nebudeme však len kritickí a dodáme, že vedenie súťaže občas prijme zmeny, ktoré navrhujú súťažiace tímy a majú za cieľ F1 zatraktívniť. Jednou z posledných takých zmien bolo zamietnutie nového spôsobu kvalifikácie po prvých dvoch tohtoročných veľkých cenách. Súťažiace tímy si odhlasovali, že kvalifikácia pred hlavným pretekom sa vráti k pravidlám z roku 2015.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Tímy F1 dnes hlasujú, ako bude túto sezónu prebiehať kvalifikácia

Jeden z faktorov, v ktorom Formula 1 skutočne za posledné roky pokročila, je bezpečnosť. Jedinou výnimkou je Jules Bianchi, ktorý minulý rok zomrel na následky havárie v roku 2014, kedy narazil do traktoru, ktorý z výjazdovej zóny odťahoval monopost Adriana Sutila.

Kritika sa však nevyhla ani novým okruhom so širokými  výjazdovými zónami z hrubého asfaltu (ako je napríklad okruh Yas Marina v Abú Zabí) pretože sú vraj - opäť - divácky príliš nezaujímavé..

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 12 392
  2. Moskva alebo Petrohrad? 7 184
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 4 525
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 706
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 283
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 090
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 962
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 620
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 484
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 418

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Ocenený psychológ o Rómoch: Ak sú v partii, je tam bašavel a robia

Keď má človek motyku v ruke, pomáha mu to vymotať sa z ťažkostí, hovorí psychológ Štefan Straka, ktorý učí Rómov ekologickému záhradníčeniu.

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Ján Vrbenský hovorí, že za holé časti môžu kalamity.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.