SME
Sobota, 3. december, 2022 | Meniny má Oldrich

V F1 vyhráva tímová stratégia, nie šoférske zručnosti

Jazdci F1 by mali jazdiť naplno a bojovať od začiatku do konca. Miesto toho počas veľkých cien len šetria pneumatiky a palivo.

Mechanici tímu Mercedes pracujú na monoposte Lewisa Hamiltona.Mechanici tímu Mercedes pracujú na monoposte Lewisa Hamiltona. (Zdroj: TASR / AP)

Nové pravidlá, ktoré organizácia FIA pre Formulu 1 posledné roky zavádza, robia z pretekov súťaž tímových stratégií a nie jazdcov. “Mali by sme viac rozprávať o jazdcoch a autách, miesto toho stále riešime pneumatiky,” povedal bývalý jazdec F1 Mark Webber pre  Top Gear.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Problémom sú podľa Webbera pneumatiky Pirelli s extrémne krátkou výdržou a zložité pravidlá ich výberu a výmeny. Kvôli nim sa naozaj súťaží iba v prvých dvoch a posledných piatich kolách každej veľkej ceny.

Zložité pravidlá obutia

Od súťaženia odvádzajú prešpekulované pravidlá o výbere a používaní pneumatík výrobcu Pirelli. Ten v roku 2011 nahradil Bridgestone ako jediného dodávateľa pneumatík do súťaže.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Na túto sezónu pripravilo Pirelli päť rôznych zmesí pneumatík na suchý povrch - od tvrdých až po ultramäkké. Okrem nich sú, tak ako doteraz, k dispozícii aj "mokré" a intermediálne pneumatiky.

Pneumatiky sú farebne odlíšené podľa nápisu na bočniciach. Na každú veľkú cenu ponúkne Pirelli na výber tri z piatich suchých zmesí.

V každý pretekársky víkend má každý jazdec k dispozícii tri sady mokrých pneumatík, štyri sady intermediálnych a trinásť sád pneumatík do suchého počasia. Sady suchých pneu si môže tím (pre každého jazdca nezávisle) nakombinovať zo zmesí, ktoré na pretek Pirelli ponúkne.

Výrobca pneumatík tiež určí pre všetkých jazdcov dve sady, ktoré musia použiť počas hlavných pretekov.

Načítavam video...

Video znázorňuje, ako prebieha výber a zostavovanie sád pneumatík pre jedného jazdca na veľkú cenu.

SkryťVypnúť reklamu

Nové pneumatiky majú relatívne nízku výdrž, a tak väčšinu pretekov musia jazdci šetriť pneumatiky - a meniť ich relatívne často. Na Veľkej cene Bahrajnu zvolili všetci jazdci okrem troch taktiku troch zastávok v boxoch - no výber zmesí sa líšil.

Často sa hovorí o tom, že dnešné zastávky v boxoch sú extrémne krátke - môžu trvať aj menej ako dve sekundy. Pravdou je, že ide o veľké zrýchlenie oproti časom, kedy zastávka v boxoch obsahovala aj dotankovanie. V roku 1993 - poslednom ročníku pred tým, ako sa do F1 vrátilo tankovanie počas preteku - zvládol tím Benetton výmenu pneumatík za 3,2 sekundy - a bežný čas bolo okolo štyroch sekúnd.

Webberove tvrdenia o jazdcoch šetriacich pneumatiky sa však nezhodujú úplne s realitou. Na veľkej cene Číny bol prekonaný rekord v počte predbehnutí za jeden pretek. Predbiehalo sa až 161-krát, hoci s hojným využitím systému DRS, ktorý krátkodobo znižuje prítlak pri predbiehacích manévroch.

SkryťVypnúť reklamu

Faktom však ostáva, že jazdci musia väčšinu pretekov jazdiť s tým, že majú na pamäti výdrž pneumatík, ale aj množstvo paliva v nádrži. 

Ďalšou zmenou, ktorú tento ročník priniesol, bolo obmedzenie komunikácie cez tímové rádio. Riaditeľ pretekov F1 Charlie Whiting sa vyjadril, že jazdci by mali byť samostatní a tím by ich nemal na diaľku koučovať.

Nové pneumatiky sú na obzore

Práve pneumatiky sú jedna z veľkých zmien, ktoré Formulu 1 čakajú v sezóne 2017. Budúci rok by mali prísť odolnejšie zmesi s lepšou priľnavosťou, ktoré by mali priniesť viac akcie a menej šetrnej jazdy.

Načítavam video...

Niki Lauda sa na videu vyjadril, že práve vďaka pneumatikám s nižšou priľnavosťou a jednoduchším správaním na limite je dnešná F1 divácky nezaujímavá. Pretekárov označil deťmi, ktoré nevedia, čo to znamená šoférovať skutočne nebezpečný monopost z jeho éry.

SkryťVypnúť reklamu

Na testovanie nových pneumatík vyhradila FIA pre Pirelli 25 dní. Pri testovaní bude výrobcovi pomáhať bývalý jazdec F1 Pastor Maldonado. Top Gear vtipne dodáva, že s jeho pretekárskou históriou Maldonado prinajmenšom zabezpečí, že pneumatiky budú dobre fungovať pri výlete do štrku mimo trať.

Ďalšími zmenami, ktoré nás budúci rok čakajú, sú "svätožiara" čiže nová ochrana hlavy pretekára (ktorej konkrétna podoba ešte nie je úplne známa) a možné zvýšenie hluku monopostov. Tie súčasné sú podľa divákov píliš tiché.

Prečítajte si tiež: Red Bull testoval kryt hlavy jazdca F1 v tréningu na VC Ruska Čítajte 

Formula 1 je dlhodobo kritizovaná za to, že v pretekoch sa stráca súťaživosť. Jazdci by mali ísť od štartu do cieľa naplno a bojovať, nie len brániť svoju pozíciu a šetriť palivo.

Počas veľkej ceny mohli tímy dotankovať palivo naposledy v sezóne 2010. Prestávky na dotankovanie sa zrušili kvôli tomu, aby F1 pôsobila ekologickejšie; neoficiálne aj kvôli tomu, že špeciálne zariadenie na tankovanie počas pretekov (ktoré zároveň do nádrže tlačí benzín pod vysokým tlakom a vysáva z nej vzduch) stojí asi 50 000 eur a každý tím si musí nosiť svoje vlastné.

SkryťVypnúť reklamu

Monoposty sú tiež pomalšie - na viacerých okruhoch nebol rekordný najrýchlejší čas kola prekonaný od roku 2010. Rekord za okruh prejdený najvyššou priemernou rýchlosťou - jedno kolo na Monze zajazdené rýchlosťou 262,24 km/h - drží Juan Pablo Montoya od roku 2004.

Rozdiely medzi bohatými a chudobnými tímami sú veľké, poradie na štarte zamieša len občasná penalizácia za nedovolené mechanické opravy.

Keď sa chce, tak sa mení

Nebudeme však len kritickí a dodáme, že vedenie súťaže občas prijme zmeny, ktoré navrhujú súťažiace tímy a majú za cieľ F1 zatraktívniť. Jednou z posledných takých zmien bolo zamietnutie nového spôsobu kvalifikácie po prvých dvoch tohtoročných veľkých cenách. Súťažiace tímy si odhlasovali, že kvalifikácia pred hlavným pretekom sa vráti k pravidlám z roku 2015.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Tímy F1 dnes hlasujú, ako bude túto sezónu prebiehať kvalifikácia Čítajte 

Jeden z faktorov, v ktorom Formula 1 skutočne za posledné roky pokročila, je bezpečnosť. Jedinou výnimkou je Jules Bianchi, ktorý minulý rok zomrel na následky havárie v roku 2014, kedy narazil do traktoru, ktorý z výjazdovej zóny odťahoval monopost Adriana Sutila.

Kritika sa však nevyhla ani novým okruhom so širokými  výjazdovými zónami z hrubého asfaltu (ako je napríklad okruh Yas Marina v Abú Zabí) pretože sú vraj - opäť - divácky príliš nezaujímavé..

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  3. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  4. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  5. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  6. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  7. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  3. V dôsledku nadmerného užívania alkoholu umiera čoraz viac ľudí
  4. Ikonický projekt Metropolis vyhral CIJ Awards
  5. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  6. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  7. dm a jej zákazníci podporili inštaláciu fotovoltických panelov
  8. Zimná ríša divov Maďarska
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 10 686
  2. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 8 628
  3. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 5 503
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 2 827
  5. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 2 531
  6. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 2 356
  7. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 2 264
  8. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 741
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


2. dec
Ilustračná snímka.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec
Kia Sportage je tento rok najžiadanejším SUV na Slovensku.

Jednotkou je Kia Sportage.


2. dec
Honda Civic Type R

Hot hatche sú čoraz drahšie pre vysoké emisie.


1. dec

Blogy SME

  1. Ján Škerko: Ako by Viktor Orbán obliekol snehuliaka
  2. Štefan Vidlár: SAS THE BEST
  3. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom
  4. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Biely Kameň
  5. Ľubomír Maretta: Melódia
  6. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách
  7. Tomáš Vodvářka: Výročí soudružských poprav
  8. Anton Kovalčík: Ukrajina vs. Rusko, 1 - Hladomor.
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 245 226
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 6 506
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 5 966
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 742
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 3 922
  6. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 629
  7. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 354
  8. Post Bellum SK: Bez nohavíc, s krvavými stehnami i nosom musel šliapať po ulici k mame 2 232
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu