SME
Streda, 7. december, 2022 | Meniny má Ambróz

Partnerstvo Nissan-Mitsubishi: vrátia nám Mitsubishi Lancer Evo?

Kúpa jednej japonskej automobilky druhou vznikla za zvláštnych okolností. Čo môžeme od ich spolupráce očakávať?

Rodina crossoverov Nissanu. Bude niektorý z nich niesť aj znak Mitsubishi?Rodina crossoverov Nissanu. Bude niektorý z nich niesť aj znak Mitsubishi? (Zdroj: Nissan)

Kúpou 34 % akcií Mitsubishi za 1,9 miliardy eur sa Nissan stane najväčším akcionárom v japonskej automobilke, informovalo včera SME. Okolnosti tejto kúpy vyznievajú ako veľký podraz zo strany Nissanu, no vo výsledku môže partnerstvo obom značkám pomôcť.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nissan totiž kúpil akcie Mitsubishi po tom, ako ich hodnota koncom apríla spadla na polovicu. Dôvodom bola správa, podľa ktorej Mitsubishi podvádzalo pri emisných testoch tým, že na testy používalo neoprávnene upravené autá. 

Prečítajte si tiež: Mitsubishi podvádzalo v palivových testoch, akcie firmy klesli o 15 percent Čítajte 

V prvom rade treba povedať, že emisné podvody sa týkajú výhradne miniáut určených pre japonský trh (tzv. kei cars), na európske ani americké modely tento podvod vplyv nemá. Dokopy sa problém týka 625 000 áut, ktoré sa predávali pod značkami Mitsubishi aj Nissan - pričom väčšina z predaných kusov boli Nissany (468-tisíc Nissanov vs. 157-tisíc kusov Mitsubishi.)

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Práve Nissan zverejnil správu, že Mitsubishi vyrába autá nespĺňajúce emisné limity - Nissan na to prišiel pri svojich interných emisných meraniach a upozornil verejnosť.

Nissan tak pod svojou značkou predával autá, ktoré Mitsubishi vyrobilo a "upravilo" im emisie pri laboratórnom meraní. Je vysoko pravdepodobné, že Nissan o problémoch s emisiami vedel dlhšie dopredu, no práve teraz sa rozhodol o probléme informovať verejnosť a tesne pred plánovanou kúpou tak znížiť hodnotu Mitsubishi.

Ohlásenie podvádzania pri emisných testoch tak v skutočnosti môže byť chladnokrvne vypočítavý krok vedenia Nissanu, ktoré si brúsilo zuby na menšiu automobilku už dlhšie. Spolupráca japonských automobiliek by však mohla priniesť tieto výsledky.

SkryťVypnúť reklamu

Šetrenie nákladov

Prvé z opatrení, na ktoré by automobilky mohli pristúpiť, je optimalizácia nákladov. Automobilky môžu napríklad spoločne nakupovať súčiastky od subdodávateľov či spoločne investovať do vývoja a výskumu. Do úvahy prichádza pokračovanie spoločného projektu japonských miniáut či návrh nových elektromobilov.

Pripomíname, že Nissan už v jednej aliancii je - s Renaultom. Renault a Nissan si vymenili 15 percent zo svojich akcií a používajú viacero spoločných dielov a technológií - napríklad Renault dodáva Nissanu malé naftové motory dCi. Zapojenie Mitsubishi by tak bol ďalší logický krok.

Spoločné autá

Renault s Nissanom napríklad využíva spoločnú podvozkovú platformu CMF, na ktorej stoja viaceré modely oboch značiek (spomedzi mnohých vyberáme - Renault Mégane, Talisman, Kadjar; Nissan Qahsqai, X-Trail, Pulsar.)

SkryťVypnúť reklamu

Aktuálne modelové portfólio Nissanu a Mitsubishi je veľmi podobné - pre oboch je ťažiskovým modelom kompaktný crossover (Qashqai/ASX) a stredný crossover (X-Trail/Outlander), majú tiež veľmi podobné pracovné pick-upy (Navarra/L200). Vieme si predstaviť, že nasledujúce generácie týchto modelov už vzniknú na spoločnom základe.  

Úspech Mitsubishi v USA a Nissanu v Ázii

Pre obe automobilky môže byť vzájomne výhodné, že sú rôzne úspešné v rôznych častiach sveta. Mitsubishi napríklad živorí v USA, kde je jeho portfólio modelov malé a neatraktívne; Nissan si, naopak, nevie získať srdcia zákazníkov v juhovýchodnej Ázii, kde má Mitsubishi veľký úspech.

Pomocou správnej optimalizácie a nových spoločných modelov by tak vzájomná spolupráca mohla automobilkám priniesť zlepšenie predajných číslel na celom svete. 

SkryťVypnúť reklamu

Nové športové Mitsubishi

Mitsubishi má dlhú históriu športových áut (Lancer Evo, 3000GT, Eclipse...), ktorá však postupne kvôli šetreniu nákladov skončila; v minulosti sa značka tiež angažovala v rely (WRC, rely Paríž-Dakar.)

Dúfame, že v spolupráci Mitsubishi a Nissanu sa nájde dosť prostriedkov na to, aby Mitsubishi obnovilo projekt športového auta, ideálne v podobe novej generácie Lanceru Evolution. Ten by mohol využívať spoločnú podvozkovú platformu či dokonca pohon z Nissanu GT-R - jeden z najpokročilejších pohonov všetkých kolies, čo sa športových výkonov týka.

Bojíme sa však, že tento bod je skôr našim zbožným prianím než legitímnym očakávaním. 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  2. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  3. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  4. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  5. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  6. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  7. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  8. Darujte predplatné a získate poukaz v hodnote 10 € do Panta Rhei
  1. Auto do 14-tisíc už nekúpite. Zvážte radšej prenájom
  2. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  3. Helenky prichádzajú na svetlo sveta s ďalšími novými bytmi
  4. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  5. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  6. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  7. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  8. Šariš ľuďom pomáha regiónu už takmer 20 rokov
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 689
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 603
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 846
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 4 976
  5. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 270
  6. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME 3 193
  7. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 092
  8. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 3 051
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Borgward BX7 predstavený v roku 2015.

Veriteľom dlhuje stovky miliónov eur.


21 h
Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


2. dec
Ilustračná snímka.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec
Kia Sportage je tento rok najžiadanejším SUV na Slovensku.

Jednotkou je Kia Sportage.


2. dec

Blogy SME

  1. Miroslav Haviar: A čo takto kráľovstvo?
  2. Vladimír Čuchran: Takový schody do nebe... (na košický magistrát)
  3. Štefan Vidlár: Skaza vojny
  4. Irena Šimuneková: Fotohrátky 17.
  5. Anton Kaiser: Druhá adventná nedeľa
  6. Ján Valchár: Veľké problémy malého Macka Pú. Intro.
  7. Peter Maroncik: Riaditeľské kvóty pre ženy nie sú teda diskrimináciou?
  8. Štefan Vidlár: Husárský kúsek
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 38 145
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 12 114
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 6 001
  4. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 314
  5. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 2 948
  6. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 920
  7. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 228
  8. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 055
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťZatvoriť reklamu