Partnerstvo Nissan-Mitsubishi: vrátia nám Mitsubishi Lancer Evo?

Kúpa jednej japonskej automobilky druhou vznikla za zvláštnych okolností. Čo môžeme od ich spolupráce očakávať?

Rodina crossoverov Nissanu. Bude niektorý z nich niesť aj znak Mitsubishi?(Zdroj: Nissan)

Kúpou 34 % akcií Mitsubishi za 1,9 miliardy eur sa Nissan stane najväčším akcionárom v japonskej automobilke, informovalo včera SME. Okolnosti tejto kúpy vyznievajú ako veľký podraz zo strany Nissanu, no vo výsledku môže partnerstvo obom značkám pomôcť.

Nissan totiž kúpil akcie Mitsubishi po tom, ako ich hodnota koncom apríla spadla na polovicu. Dôvodom bola správa, podľa ktorej Mitsubishi podvádzalo pri emisných testoch tým, že na testy používalo neoprávnene upravené autá. 

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Mitsubishi podvádzalo v palivových testoch, akcie firmy klesli o 15 percent

V prvom rade treba povedať, že emisné podvody sa týkajú výhradne miniáut určených pre japonský trh (tzv. kei cars), na európske ani americké modely tento podvod vplyv nemá. Dokopy sa problém týka 625 000 áut, ktoré sa predávali pod značkami Mitsubishi aj Nissan - pričom väčšina z predaných kusov boli Nissany (468-tisíc Nissanov vs. 157-tisíc kusov Mitsubishi.)

Práve Nissan zverejnil správu, že Mitsubishi vyrába autá nespĺňajúce emisné limity - Nissan na to prišiel pri svojich interných emisných meraniach a upozornil verejnosť.

Nissan tak pod svojou značkou predával autá, ktoré Mitsubishi vyrobilo a "upravilo" im emisie pri laboratórnom meraní. Je vysoko pravdepodobné, že Nissan o problémoch s emisiami vedel dlhšie dopredu, no práve teraz sa rozhodol o probléme informovať verejnosť a tesne pred plánovanou kúpou tak znížiť hodnotu Mitsubishi.

Ohlásenie podvádzania pri emisných testoch tak v skutočnosti môže byť chladnokrvne vypočítavý krok vedenia Nissanu, ktoré si brúsilo zuby na menšiu automobilku už dlhšie. Spolupráca japonských automobiliek by však mohla priniesť tieto výsledky.

Šetrenie nákladov

Prvé z opatrení, na ktoré by automobilky mohli pristúpiť, je optimalizácia nákladov. Automobilky môžu napríklad spoločne nakupovať súčiastky od subdodávateľov či spoločne investovať do vývoja a výskumu. Do úvahy prichádza pokračovanie spoločného projektu japonských miniáut či návrh nových elektromobilov.

Pripomíname, že Nissan už v jednej aliancii je - s Renaultom. Renault a Nissan si vymenili 15 percent zo svojich akcií a používajú viacero spoločných dielov a technológií - napríklad Renault dodáva Nissanu malé naftové motory dCi. Zapojenie Mitsubishi by tak bol ďalší logický krok.

Spoločné autá

Renault s Nissanom napríklad využíva spoločnú podvozkovú platformu CMF, na ktorej stoja viaceré modely oboch značiek (spomedzi mnohých vyberáme - Renault Mégane, Talisman, Kadjar; Nissan Qahsqai, X-Trail, Pulsar.)

Aktuálne modelové portfólio Nissanu a Mitsubishi je veľmi podobné - pre oboch je ťažiskovým modelom kompaktný crossover (Qashqai/ASX) a stredný crossover (X-Trail/Outlander), majú tiež veľmi podobné pracovné pick-upy (Navarra/L200). Vieme si predstaviť, že nasledujúce generácie týchto modelov už vzniknú na spoločnom základe.  

Úspech Mitsubishi v USA a Nissanu v Ázii

Pre obe automobilky môže byť vzájomne výhodné, že sú rôzne úspešné v rôznych častiach sveta. Mitsubishi napríklad živorí v USA, kde je jeho portfólio modelov malé a neatraktívne; Nissan si, naopak, nevie získať srdcia zákazníkov v juhovýchodnej Ázii, kde má Mitsubishi veľký úspech.

Pomocou správnej optimalizácie a nových spoločných modelov by tak vzájomná spolupráca mohla automobilkám priniesť zlepšenie predajných číslel na celom svete. 

Nové športové Mitsubishi

Mitsubishi má dlhú históriu športových áut (Lancer Evo, 3000GT, Eclipse...), ktorá však postupne kvôli šetreniu nákladov skončila; v minulosti sa značka tiež angažovala v rely (WRC, rely Paríž-Dakar.)

Dúfame, že v spolupráci Mitsubishi a Nissanu sa nájde dosť prostriedkov na to, aby Mitsubishi obnovilo projekt športového auta, ideálne v podobe novej generácie Lanceru Evolution. Ten by mohol využívať spoločnú podvozkovú platformu či dokonca pohon z Nissanu GT-R - jeden z najpokročilejších pohonov všetkých kolies, čo sa športových výkonov týka.

Bojíme sa však, že tento bod je skôr našim zbožným prianím než legitímnym očakávaním. 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hypotéka pre mladých? Len do konca roka
  2. Týchto 5 adrenalínových zážitkov na dovolenke radšej neskúšajte
  3. Posledná šanca na Nobelovu cenu
  4. Kŕčové žily: Nepekné a nebezpečné
  5. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa
  6. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  7. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  8. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  9. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  10. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  1. Hypotéka pre mladých? Len do konca roka
  2. Týchto 5 adrenalínových zážitkov na dovolenke radšej neskúšajte
  3. Posledná šanca na Nobelovu cenu
  4. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa
  5. Mladí futbalisti získali takmer 50 tisíc eur
  6. OMV modernizuje čerpacie stanice. Prioritou je pohodlie zákazník
  7. Aj zmrzlina podlieha trendom, mali ste už špenátovú?
  8. Prémiovosť slovenského trhu rastie, dovozová Metaxa je na čele
  9. Neseďte doma, cestujte z Košíc do sveta
  10. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 10 081
  2. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 4 449
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka 4 080
  4. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 601
  5. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 3 207
  6. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 039
  7. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 2 857
  8. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 2 601
  9. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu? 1 914
  10. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 1 911

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Na krádežiach munície si mohli privyrobiť aj vojaci. Sklady sa majú strážiť inak

Investície do zabezpečenia munície a ďalších vojenských objektov chýbajú už roky.

KOMENTÁRE

Kým nezmizne MiG, Gajdoš bude v kresle

V normálnom štáte by sa minister obrany rána vo funkcii nedožil.

DOMOV

Historička: Nerobme rovnaké chyby ako Rimania pri utečencoch

Vždy ju zaujímal stret civilizácií a spôsob, ako sa dokážu integrovať.

DOMOV

Na krádežiach munície si mohli privyrobiť aj vojaci. Sklady sa majú strážiť inak

Investície do zabezpečenia munície a ďalších vojenských objektov chýbajú už roky.

Neprehliadnite tiež

Pokuty v Česku: Kde a na čo si treba dať pozor?

Body zbierajú iba miestni. Aké dopravné predpisy a pokuty má Česko

Pokuty v Maďarsku: Kde a na čo si treba dať pozor?

Pokuta vám príde aj za jazdu bez diaľničnej známky. Aké dopravné predpisy a pokuty má Maďarsko

Pokuty v Rakúsku: Kde a na čo si treba dať pozor?

Pokuta za rýchlosť vám môže prísť aj poštou. Aké dopravné predpisy a pokuty má Rakúsko

Seat predstavil malý crossover Arona

Arona je druhé z troch SUV, ktoré plánuje Seat vyrábať.