Partnerstvo Nissan-Mitsubishi: vrátia nám Mitsubishi Lancer Evo?

Kúpa jednej japonskej automobilky druhou vznikla za zvláštnych okolností. Čo môžeme od ich spolupráce očakávať?

Rodina crossoverov Nissanu. Bude niektorý z nich niesť aj znak Mitsubishi?(Zdroj: Nissan)

Kúpou 34 % akcií Mitsubishi za 1,9 miliardy eur sa Nissan stane najväčším akcionárom v japonskej automobilke, informovalo včera SME. Okolnosti tejto kúpy vyznievajú ako veľký podraz zo strany Nissanu, no vo výsledku môže partnerstvo obom značkám pomôcť.

Nissan totiž kúpil akcie Mitsubishi po tom, ako ich hodnota koncom apríla spadla na polovicu. Dôvodom bola správa, podľa ktorej Mitsubishi podvádzalo pri emisných testoch tým, že na testy používalo neoprávnene upravené autá. 

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Mitsubishi podvádzalo v palivových testoch, akcie firmy klesli o 15 percent

V prvom rade treba povedať, že emisné podvody sa týkajú výhradne miniáut určených pre japonský trh (tzv. kei cars), na európske ani americké modely tento podvod vplyv nemá. Dokopy sa problém týka 625 000 áut, ktoré sa predávali pod značkami Mitsubishi aj Nissan - pričom väčšina z predaných kusov boli Nissany (468-tisíc Nissanov vs. 157-tisíc kusov Mitsubishi.)

Práve Nissan zverejnil správu, že Mitsubishi vyrába autá nespĺňajúce emisné limity - Nissan na to prišiel pri svojich interných emisných meraniach a upozornil verejnosť.

Nissan tak pod svojou značkou predával autá, ktoré Mitsubishi vyrobilo a "upravilo" im emisie pri laboratórnom meraní. Je vysoko pravdepodobné, že Nissan o problémoch s emisiami vedel dlhšie dopredu, no práve teraz sa rozhodol o probléme informovať verejnosť a tesne pred plánovanou kúpou tak znížiť hodnotu Mitsubishi.

Ohlásenie podvádzania pri emisných testoch tak v skutočnosti môže byť chladnokrvne vypočítavý krok vedenia Nissanu, ktoré si brúsilo zuby na menšiu automobilku už dlhšie. Spolupráca japonských automobiliek by však mohla priniesť tieto výsledky.

Šetrenie nákladov

Prvé z opatrení, na ktoré by automobilky mohli pristúpiť, je optimalizácia nákladov. Automobilky môžu napríklad spoločne nakupovať súčiastky od subdodávateľov či spoločne investovať do vývoja a výskumu. Do úvahy prichádza pokračovanie spoločného projektu japonských miniáut či návrh nových elektromobilov.

Pripomíname, že Nissan už v jednej aliancii je - s Renaultom. Renault a Nissan si vymenili 15 percent zo svojich akcií a používajú viacero spoločných dielov a technológií - napríklad Renault dodáva Nissanu malé naftové motory dCi. Zapojenie Mitsubishi by tak bol ďalší logický krok.

Spoločné autá

Renault s Nissanom napríklad využíva spoločnú podvozkovú platformu CMF, na ktorej stoja viaceré modely oboch značiek (spomedzi mnohých vyberáme - Renault Mégane, Talisman, Kadjar; Nissan Qahsqai, X-Trail, Pulsar.)

Aktuálne modelové portfólio Nissanu a Mitsubishi je veľmi podobné - pre oboch je ťažiskovým modelom kompaktný crossover (Qashqai/ASX) a stredný crossover (X-Trail/Outlander), majú tiež veľmi podobné pracovné pick-upy (Navarra/L200). Vieme si predstaviť, že nasledujúce generácie týchto modelov už vzniknú na spoločnom základe.  

Úspech Mitsubishi v USA a Nissanu v Ázii

Pre obe automobilky môže byť vzájomne výhodné, že sú rôzne úspešné v rôznych častiach sveta. Mitsubishi napríklad živorí v USA, kde je jeho portfólio modelov malé a neatraktívne; Nissan si, naopak, nevie získať srdcia zákazníkov v juhovýchodnej Ázii, kde má Mitsubishi veľký úspech.

Pomocou správnej optimalizácie a nových spoločných modelov by tak vzájomná spolupráca mohla automobilkám priniesť zlepšenie predajných číslel na celom svete. 

Nové športové Mitsubishi

Mitsubishi má dlhú históriu športových áut (Lancer Evo, 3000GT, Eclipse...), ktorá však postupne kvôli šetreniu nákladov skončila; v minulosti sa značka tiež angažovala v rely (WRC, rely Paríž-Dakar.)

Dúfame, že v spolupráci Mitsubishi a Nissanu sa nájde dosť prostriedkov na to, aby Mitsubishi obnovilo projekt športového auta, ideálne v podobe novej generácie Lanceru Evolution. Ten by mohol využívať spoločnú podvozkovú platformu či dokonca pohon z Nissanu GT-R - jeden z najpokročilejších pohonov všetkých kolies, čo sa športových výkonov týka.

Bojíme sa však, že tento bod je skôr našim zbožným prianím než legitímnym očakávaním. 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 10 973
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 6 221
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 936
  4. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 2 327
  5. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 2 032
  6. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 1 569
  7. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 1 092
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 979
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 913
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 750

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Historické fiaská aj rekordné úspechy. Česko má po voľbách víťazov i porazených

V novom českom parlamente zasadne deväť strán. Nie všetky sú so svojim výsledkom spokojné.

KOMENTÁRE

Balada o zrade, alebo bez Babiša to nepôjde

Andrej Babiš vyhral v premiérskom referende.

SVET

Deň, keď padla aj Praha

Je zbytočné hovoriť o porážkach jednotlivých strán. V českých voľbách prehralo Česko.

Neprehliadnite tiež

Prešli sme sa pohrebiskom klasických áut uprostred švédskej prírody

Vraky sú dnes spomienkou na majiteľa aj domovom lesných zvierat.

Nové Audi A7 Sportback dostane ku všetkým motorom hybrid

Predaj odštartuje so šesťvalcovým motorom 3,0 TFSI.

Takmer tretina nových áut nemá rezervné koleso

Pri defekte sa musia vodiči spoliehať na lepiacu sadu.