SME

Partnerstvo Nissan-Mitsubishi: vrátia nám Mitsubishi Lancer Evo?

Kúpa jednej japonskej automobilky druhou vznikla za zvláštnych okolností. Čo môžeme od ich spolupráce očakávať?

Rodina crossoverov Nissanu. Bude niektorý z nich niesť aj znak Mitsubishi?Rodina crossoverov Nissanu. Bude niektorý z nich niesť aj znak Mitsubishi? (Zdroj: Nissan)

Kúpou 34 % akcií Mitsubishi za 1,9 miliardy eur sa Nissan stane najväčším akcionárom v japonskej automobilke, informovalo včera SME. Okolnosti tejto kúpy vyznievajú ako veľký podraz zo strany Nissanu, no vo výsledku môže partnerstvo obom značkám pomôcť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nissan totiž kúpil akcie Mitsubishi po tom, ako ich hodnota koncom apríla spadla na polovicu. Dôvodom bola správa, podľa ktorej Mitsubishi podvádzalo pri emisných testoch tým, že na testy používalo neoprávnene upravené autá. 

Prečítajte si tiež: Mitsubishi podvádzalo v palivových testoch, akcie firmy klesli o 15 percent Čítajte 

V prvom rade treba povedať, že emisné podvody sa týkajú výhradne miniáut určených pre japonský trh (tzv. kei cars), na európske ani americké modely tento podvod vplyv nemá. Dokopy sa problém týka 625 000 áut, ktoré sa predávali pod značkami Mitsubishi aj Nissan - pričom väčšina z predaných kusov boli Nissany (468-tisíc Nissanov vs. 157-tisíc kusov Mitsubishi.)

SkryťVypnúť reklamu

Práve Nissan zverejnil správu, že Mitsubishi vyrába autá nespĺňajúce emisné limity - Nissan na to prišiel pri svojich interných emisných meraniach a upozornil verejnosť.

Nissan tak pod svojou značkou predával autá, ktoré Mitsubishi vyrobilo a "upravilo" im emisie pri laboratórnom meraní. Je vysoko pravdepodobné, že Nissan o problémoch s emisiami vedel dlhšie dopredu, no práve teraz sa rozhodol o probléme informovať verejnosť a tesne pred plánovanou kúpou tak znížiť hodnotu Mitsubishi.

Ohlásenie podvádzania pri emisných testoch tak v skutočnosti môže byť chladnokrvne vypočítavý krok vedenia Nissanu, ktoré si brúsilo zuby na menšiu automobilku už dlhšie. Spolupráca japonských automobiliek by však mohla priniesť tieto výsledky.

SkryťVypnúť reklamu

Šetrenie nákladov

Prvé z opatrení, na ktoré by automobilky mohli pristúpiť, je optimalizácia nákladov. Automobilky môžu napríklad spoločne nakupovať súčiastky od subdodávateľov či spoločne investovať do vývoja a výskumu. Do úvahy prichádza pokračovanie spoločného projektu japonských miniáut či návrh nových elektromobilov.

Pripomíname, že Nissan už v jednej aliancii je - s Renaultom. Renault a Nissan si vymenili 15 percent zo svojich akcií a používajú viacero spoločných dielov a technológií - napríklad Renault dodáva Nissanu malé naftové motory dCi. Zapojenie Mitsubishi by tak bol ďalší logický krok.

Spoločné autá

Renault s Nissanom napríklad využíva spoločnú podvozkovú platformu CMF, na ktorej stoja viaceré modely oboch značiek (spomedzi mnohých vyberáme - Renault Mégane, Talisman, Kadjar; Nissan Qahsqai, X-Trail, Pulsar.)

SkryťVypnúť reklamu

Aktuálne modelové portfólio Nissanu a Mitsubishi je veľmi podobné - pre oboch je ťažiskovým modelom kompaktný crossover (Qashqai/ASX) a stredný crossover (X-Trail/Outlander), majú tiež veľmi podobné pracovné pick-upy (Navarra/L200). Vieme si predstaviť, že nasledujúce generácie týchto modelov už vzniknú na spoločnom základe.  

Úspech Mitsubishi v USA a Nissanu v Ázii

Pre obe automobilky môže byť vzájomne výhodné, že sú rôzne úspešné v rôznych častiach sveta. Mitsubishi napríklad živorí v USA, kde je jeho portfólio modelov malé a neatraktívne; Nissan si, naopak, nevie získať srdcia zákazníkov v juhovýchodnej Ázii, kde má Mitsubishi veľký úspech.

Pomocou správnej optimalizácie a nových spoločných modelov by tak vzájomná spolupráca mohla automobilkám priniesť zlepšenie predajných číslel na celom svete. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nové športové Mitsubishi

Mitsubishi má dlhú históriu športových áut (Lancer Evo, 3000GT, Eclipse...), ktorá však postupne kvôli šetreniu nákladov skončila; v minulosti sa značka tiež angažovala v rely (WRC, rely Paríž-Dakar.)

Dúfame, že v spolupráci Mitsubishi a Nissanu sa nájde dosť prostriedkov na to, aby Mitsubishi obnovilo projekt športového auta, ideálne v podobe novej generácie Lanceru Evolution. Ten by mohol využívať spoločnú podvozkovú platformu či dokonca pohon z Nissanu GT-R - jeden z najpokročilejších pohonov všetkých kolies, čo sa športových výkonov týka.

Bojíme sa však, že tento bod je skôr našim zbožným prianím než legitímnym očakávaním. 

Nissan

Nissan X-Trail

Predaje vozidiel v Číne aj v ďalších krajinách klesli.


TASR

Prudké zhoršenie výhľadu automobilka odôvodnila nákladnou reštrukturalizáciou a neistotou v medzinárodnom obchode.


TASR
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Čo bude toto leto in?
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Čo bude toto leto in?
  4. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 210
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 811
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 257
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 920
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 309
  6. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 498
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 457
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 289
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Otilia Horrocks: Pitný režim na Úrade vlády SR
  2. Milan Buno: Temnota v podaní Stephena Kinga. Desivá a vražedná! | 7 knižných tipov
  3. Martin Fronk: Smernica č. 666/2025 Z.z.
  4. Martin Fronk: Keď metla prednáša o gramotnosti
  5. František Kukura: Prekladač politických fráz do ľudskej reči časť 2.
  6. František Kukura: Prekladač politických fráz do ľudskej reči časť 1.
  7. Milan Srnka: Ficov parlamentný rybník
  8. Tomáš Mikloško: Toxické peklo: Ako rozpoznať narcistu a jeho obeť
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 291
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 355
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 117
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 957
  5. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 072
  6. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 6 519
  7. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 5 859
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 705
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu