Koenigsegg vyvíja 1,6-litrový motor s výkonom 400 koní

Majiteľ automobilky zameranej predovšetkým na superšporty chce poukázať na skrytý potenciál spaľovacích motorov.

Agregát s technológiou FreeValve predstavil Koenigsegg na pekingskom autosalóne v koncepte Qoros Qamfree(Zdroj: Koenigsegg)

Už informácia, že Koenigsegg pracuje na výrobe štvorvalca so zdvihovým objemom 1,6 litra, vzbudzuje pozornosť. Veď švédska automobilka je známa skôr superšportmi s osemvalcami a výkonmi prevyšujúcimi tisíc koní.

Ešte zaujímavejším faktom však je, že pripravovaný motor by mal produkovať výkon 400 koní. Jeho vývoj prebieha vo Švédsku, avšak s finančnou podporou automobilky Qoros.

S čínskym výrobcom automobilov už napokon Koenigsegg spolupracuje dlhšie. Len nedávno na pekingskom autosalóne spolu predstavili v prototype Qoros Qamfree motor bez vačkového hriadeľa ventilov (tzv. systém FreeValve), ktorý by sa časom mohol objaviť aj v sériových modeloch.

Ventily sú v tomto agregáte ovládané pneumatickými motorčekmi, čo zlepšuje možnosti pre reguláciu sania a výfuku. Výsledkom má byť nižšia spotreba a až o polovicu vyšší výkon.

Ambíciu dostať sa do sériovej výroby má aj najnovšie vyvíjaná jednotka, ale o tom momentálne majiteľ spoločnosti Christian Von Koenigsegg hovoriť nechce. Podľa jeho vyjadrení pre portál carbuzz.com chce takýmto spôsobom v prvom rade poukázať na skrytý potenciál spaľovacích motorov.

Nový motor bude postavený na rovnakých princípoch ako v prípade hyperšportov. Tepelné straty má zredukovať zmenšenie vŕtania a predĺženie zdvihu. Vlastnosti agregátu zlepšia aj kované piesty a ojnice či kvalitnejšie ventily.

Pri sériovej výrobe by tieto materiály pritom nemuseli byť ani extrémne drahé. Využitie technológie FreeValve ešte zlepší efektivitu o ďalšie tri až štyri percentá.

Agregát sa pritom nezaobíde bez prepĺňania, určite však nepôjde o elektrické turbo. Túto technológiu považuje Koenigsegg za „drahú a zbytočne ťažkopádnu, keď sa to dá robiť jednoduchšie.“

Otázne je, ako sa všetky tieto úpravy prejavia na kultivovanosti chodu a životnosti motora. Ak by sa však automobilke podarilo vývoj úspešne dotiahnuť do konca, mali by sme tú česť so zaujímavým agregátom, ktorý by disponoval na jeden liter objemu výkonom 250 koní. 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 6 884
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 5 478
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 042
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 701
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 264
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 089
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 910
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 585
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 137
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 661