SME
Pondelok, 14. jún, 2021 | Meniny má VasilKrížovkyKrížovky

Koenigsegg vyvíja 1,6-litrový motor s výkonom 400 koní

Majiteľ automobilky zameranej predovšetkým na superšporty chce poukázať na skrytý potenciál spaľovacích motorov.

Agregát s technológiou FreeValve predstavil Koenigsegg na pekingskom autosalóne v koncepte Qoros QamfreeAgregát s technológiou FreeValve predstavil Koenigsegg na pekingskom autosalóne v koncepte Qoros Qamfree (Zdroj: Koenigsegg)

Už informácia, že Koenigsegg pracuje na výrobe štvorvalca so zdvihovým objemom 1,6 litra, vzbudzuje pozornosť. Veď švédska automobilka je známa skôr superšportmi s osemvalcami a výkonmi prevyšujúcimi tisíc koní.

Ešte zaujímavejším faktom však je, že pripravovaný motor by mal produkovať výkon 400 koní. Jeho vývoj prebieha vo Švédsku, avšak s finančnou podporou automobilky Qoros.

S čínskym výrobcom automobilov už napokon Koenigsegg spolupracuje dlhšie. Len nedávno na pekingskom autosalóne spolu predstavili v prototype Qoros Qamfree motor bez vačkového hriadeľa ventilov (tzv. systém FreeValve), ktorý by sa časom mohol objaviť aj v sériových modeloch.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Ventily sú v tomto agregáte ovládané pneumatickými motorčekmi, čo zlepšuje možnosti pre reguláciu sania a výfuku. Výsledkom má byť nižšia spotreba a až o polovicu vyšší výkon.

Ambíciu dostať sa do sériovej výroby má aj najnovšie vyvíjaná jednotka, ale o tom momentálne majiteľ spoločnosti Christian Von Koenigsegg hovoriť nechce. Podľa jeho vyjadrení pre portál carbuzz.com chce takýmto spôsobom v prvom rade poukázať na skrytý potenciál spaľovacích motorov.

Nový motor bude postavený na rovnakých princípoch ako v prípade hyperšportov. Tepelné straty má zredukovať zmenšenie vŕtania a predĺženie zdvihu. Vlastnosti agregátu zlepšia aj kované piesty a ojnice či kvalitnejšie ventily.

Pri sériovej výrobe by tieto materiály pritom nemuseli byť ani extrémne drahé. Využitie technológie FreeValve ešte zlepší efektivitu o ďalšie tri až štyri percentá.

Skryť Vypnúť reklamu

Agregát sa pritom nezaobíde bez prepĺňania, určite však nepôjde o elektrické turbo. Túto technológiu považuje Koenigsegg za „drahú a zbytočne ťažkopádnu, keď sa to dá robiť jednoduchšie.“

Otázne je, ako sa všetky tieto úpravy prejavia na kultivovanosti chodu a životnosti motora. Ak by sa však automobilke podarilo vývoj úspešne dotiahnuť do konca, mali by sme tú česť so zaujímavým agregátom, ktorý by disponoval na jeden liter objemu výkonom 250 koní. 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hudbou proti holorubom.
  2. Ako sa mení dynamika firiem?
  3. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  4. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  5. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy
  6. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  7. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  8. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  9. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  1. Ako sa mení dynamika firiem?
  2. Hudbou proti holorubom.
  3. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  4. Pečeň je priamo zodpovedná za stav vášho imunitného systému
  5. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  6. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  7. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  9. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  10. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 11 313
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 10 283
  3. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 8 994
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 8 723
  5. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 8 619
  6. Tostov palác - moderné bývanie s atmosférou historických Košíc 7 954
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 278
  8. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát 6 931
  9. Dnes ma živí instagram, hovorí bývalá tanečníčka Katarína Jakeš 6 859
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 6 113
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Advokát Roman Kvasnica.

Súd pôvodne uprednostnil úvahy pred riadnymi dôkazmi.


12 h
Aj v prípade hromadných podujatí sa treba preukazovať negatívnym testom. Nemusia tak však robiť očkovaní, pričom za zaočkovaného sa po novom považuje už človek po 21 dňoch od prvej dávky vakcíny.

Štát uzná status zaočkovaného skôr ako doteraz.


TASR 2 h

Neprehliadnite tiež

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid

Čisto na elektrinu prejde vyše 80 kilometrov.


16 h
Volkswagen Multivan

Už nemá podvozok dodávky a dostal plug-in hybrid.


11. jún
Opel Grandland

Nový je interiér aj systém nočného videnia.


11. jún
Seat Arona Xperiance

Malé mestské SUV ostáva v ponuke aj so štvorvalcom.


10. jún