LOS ANGELES, BRATISLAVA. Tesla nedávno oznámila predaj akcií v hodnote 1,24 miliardy eur, aby získala prostriedky na urýchlenie spustenia výroby nedávno predstaveného Modelu 3. Pri príležitosti predaja akcií uverejnila automobilka správu o svojej ekonomickej situácii - a podľa nej začínajú zákazníci rušiť svoje objednávky na Model 3, informuje Bloomberg.
Ešte nedávno hovorili zástupcovia automobilky, že na Model 3 evidujú "približne 400 000" objednávok. Za zaregistrovanie objednávky vyberá Tesla vratnú zálohu 1 000 dolárov.
S Modelom 3 sa nešpekuluje
Zakladateľ Tesly Elon Musk v apríli na Twitteri uviedol, že až 95 % zaregistrovaných objednávok je len na jedno auto (pričom limitom sú dve). To podľa neho svedčí o malom počte špekulantov v poradovníku.
Loading
...
Ekonomická správa pritom hovorí, že aktuálne má Tesla 373 000 objednávok na Model 3 a ďalších 12 200 musela zrušiť. 4 200 z nich zrušila automobilka z vlastnej iniciatívy, pretože išlo o duplicitné objednávky (správa nespresňuje, či sa niekto úmyselne registroval dvakrát, alebo ide o technickú chybu pri spracovaní).
Zvyšných 8 000 objednávok stiahli zákazníci a nechali si vyplatiť zálohu. Ide síce len o dve percentá z celkového počtu záujemcov, no aj tak to naznačuje, že prvotný ošiaľ okolo nového "lacného" elektromobilu je pomaly na ústupe.

Zákazníci s kúpou čakajú na zvýšenie kvality
"Veríme, že keby sme chceli, mohli by sme len s minimálnym úsilím zvýšiť počet objednávok na Model 3. Myslíme si však, že je lepšie smerovať zákazníkov ku kúpe modelov, ktoré práve vyrábame," komentovala situáciu vo svojej správe Tesla. Pripomíname, že automobilka dlhodobo neinvestuje do tradičnej reklamy - Tesla sa teší prirodzenému záujmu verejnosti aj technologických a motoristických médií.
Prvé kusy Modelu 3 mali zákazníci pôvodne dostať na konci roku 2017; Musk neskôr oznámil začiatok výroby na 1. júla 2017. Podľa zverejnených pesimistických scenárov by vybavenie len súčasných objednávok mohlo trvať do roku 2020. Preto automobilka investuje do rozšírenia fabriky s cieľom vyrobiť prvých 500 000 kusov Modelu 3 len do konca roku 2018.
Otázne je, či si zákazníci budú chcieť svoj Model 3 prevziať hneď po spustení výroby. Po medializácií viacerých problémov s výrobnou kvalitou SUV Modelu X (čelné sklo s "dvojitými" odrazmi v noci, zle fungujúce "sokolie" dvere, odpadávajúce gumové tesnenia - mnohé ďalšie sú uvedené v .pdf na tomto fóre) sa viacero záujemcov rozhodlo s kúpou počkať, kým sa kvalita nevyladí.
Muskova doktrína
Bloomberg túto stratégiu označil ako "Muskovu doktrínu". Musk si zámerne stanovuje ciele, ktoré vie, že nedokáže naplniť. "Úprimne - dokážeme spustiť masovú výrobu budúci rok prvého júla? Samozrejme, že nie," povedal Elon Musk. "Ale aby sme si boli istí, že výrobu Modelu 3 zahájime do konca roku 2017, musíme si ako cieľ dať stred roku 2017."
Stanovovať si príliš ambiciózne ciele a potom meškať s ich splnením je stratégia, ktorá väčšinou nepraje firmám ako Tesla, ktorej akcie sú obchodované na verejnej burze. Investori totiž preferujú firmy, ktoré vedia dodržať svoje ciele, prípadne ich prekonať. V prípade Tesly však burzoví analytici stále odporúčajú do automobilky investovať.