SME
Sobota, 1. október, 2022 | Meniny má Arnold

Oplatí sa zmeniť trasu do Chorvátska?

V Maďarsku pribudli ďalšie rýchlostné cesty. Zisťovali sme, ako ovplyvnia cestu na dovolenku.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Gabriel Kuchta)

Cesta do Chorvátska je tradičným letným rituálom množstva slovenských turistov. Výber trasy do dovolenkovej destinácie samozrejme, závisí od toho, z ktorého kúta Slovenska dovolenkári štartujú.

My sme si počas reportážnej cesty zvolili kratšiu, ale pomalšiu alternatívu z Bratislavy cez Mosomagyarovár, Csornu, Szombathely, ďalej cez Slovinsko na Čakovec a chorvátsku diaľnicu smer Záhreb.

Prečítajte si tiež: Pozrite si Chorvátsko pred sezónou na fotografiách Čítajte 

Túto, možno nie najobľúbenejšiu trasu, sme si vybrali zámerne, z dôvodu postupného vylepšovania infraštruktúry v Maďarsku. Dostavba štvorpruhovej rýchlostnej cesty M86 (E65) postupne zrýchľuje prejazd územím nášho južného suseda.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

V porovnaní s minuloročným dovolenkovým obdobím však pribudlo iba 11 km novej cesty, vrátane obchvatu okolo mesta Csorna. V súčasnosti je v prevádzke 37,56 km úseku M86, ďalších 33,4 km sprevádzkujú Maďari až koncom roka, po dovolenkovej sezóne.

Celková dĺžka rýchlostnej cesty má dosiahnuť 101,46 km a prepojiť Mosomagyarovár a Szombathely. Kým nie je celá v plnej prevádzke, tak sa touto trasou neoplatí cestovať.

Výnimkou môže byť akurát prípad pomalšej rodinnej jazdy v menej exponovaných časoch. Aj mimo sezóny je tu cez deň pomerne hustá nákladná doprava.

Ak sa predsa len rozhodnete pre túto trasu, ušetríte pár eur za diaľničnú známku, pretože tento úsek zatiaľ nie je spoplatnený, ale po dostavbe sa to zmení. Pred jazdou si treba aktualizovať mapy v navigácii, ale ani to nezaručuje pri nových úsekoch ich aktuálnosť a treba sa viac spoliehať na inak dobré značenie nových ciest.

SkryťVypnúť reklamu

 

Asi najviac turistov využije pri ceste maďarské diaľnice. U našich susedov už roky funguje podobný systém platenia za spoplatnené cesty, ako spustila NDS tento rok u nás. Pri platbe za elektronickú diaľničnú známku treba nadiktovať EČV.

Cena za 10 dňovú známku sa pohybuje okolo 10 eur v závislosti od aktuálneho kurzu. Kúpite ju na pumpe, ale my odporúčame jej kúpu cez internet na stránke https://ematrica.nemzetiutdij.hu/. Vyhnete sa tak zbytočnému zdržaniu.

Nás o tom presvedčil ešte minuloročný zážitok, keď sme cestu do Chorvátska absolvovali v najsilnejšej sezóne na prelome júla a augusta.

Pumpa na slovenskej strane nebola predajným miestom pre maďarské známky. Ďalšia čerpacia stanica, situovaná až tesne pred diaľnicou, bola doslova zaplavená slovenskými autami a na kúpu známky sa čakalo aj viac ako pol hodinu v rade (o polnoci!).

SkryťVypnúť reklamu

Riskovanie pokuty a prejazd na najbližšie predajné miesto priamo na diaľnici dokáže čakanie skrátiť na minimum, ale nestojí za to. Kúpa cez internet vyžaduje iba krátku registráciu so zadaním emailu a hesla.

Prejazd Slovinskom nie je taký drahý ako pred rokmi. Okrem ročnej diaľničnej známky sú k dispozícii sedemdňové, aj mesačné za 15, resp. 30 eur. Kúpiť sa dajú hneď na hraničnom priechode Rédics - Dolga Vas a nalepiť ich treba na čelné sklo do ľavého horného rohu.

S dvojnásobným poplatkom za známku musia počítať vodiči väčších áut do 3,5 tony (napr. Citroen Jumper, Ford Transit), ktorých výška nad prednou nápravou presahuje 1,3 m. Ak sa chcete vyhnúť slovinskej diaľnici, je potrebné na kruhovom objazde, hneď za hraničným priechodom, odbočiť doľava.

SkryťVypnúť reklamu

V Chorvátsku sa diaľnici za normálnych okolností neoplatí vyhýbať. Na spôsobe platenia za mýto sa nič nezmenilo. Pri vstupe na diaľnicu treba prejsť cez mýtnu bránu a zobrať si lístok, ktorý odovzdáte pri platbe na ďalšej mýtnej bráne pri opustení diaľnice.

Platiť sa dá v hotovosti, domácou menou aj eurom, ale výdavok dostanete iba v kunách. Ďalšími možnosťami sú platobná karta a bezkontakný systém ENC.  

 

Ako funguje bezkontaktný systém ENC?

Na využitie ENC systému je potrebné zakúpiť si ENC prístroj, ktorý je potrebné namontovať na čelné sklo pod spätné zrkadlo tak, aby nezavadzalo vo výhľade. Pozor, problém môže nastať pri skle s UV ochranou.

V tomto prípade treba namontovať zariadenie na časť okna bez UV ochrany. V opačnom prípade nemusí zariadenie pracovať správne a spôsobíte si zbytočné nepríjemnosti. Cena prístroja je 122 kuna a minimálna čiastka na dobitie kreditu je 100 kuna.

SkryťVypnúť reklamu

Ušetriť sa dá pri nákupe zvýhodneného balíka (prístroj + kredit). Vtedy v závislosti od výberu konkrétneho balíka môžete ušetriť na cene prístroja až do 22 kuna. Prístroj môžete zakúpiť na predajných miestach zverejnených na adrese http://hac.hr/cestarina/prodaja-i-nadoplata.

Zvýhodnené balíky (prístroj + kredit) sú k dispozícii non-stop aj priamo na všetkých mýtnych bránach, spravovaných spoločnosťou Hrvatske Autoceste d.o.o.

Dobíjanie kreditu je možné nielen na spomínaných miestach, ale aj prostredníctvom SMS, alebo cez webový portál prostredníctvom platobnej karty. Použitie nového kreditu je možné po približne pol hodine, až hodine od zaplatenia.

V prípade bankového prevodu môžete využiť ENC až na druhý deň, cez víkend a prázdniny treba počítať s dvojdňovou lehotou. Aj keď sa to neodporúča, pri platení mýta prostredníctvom bezkontaktného systému môžete ísť do mínusu, ale iba jednou platbou.

SkryťVypnúť reklamu

Potom máte 30 dní na dobitie kreditu. Na využitie kreditu nie je žiadne časové obmedzenie a môžete ním pokojne platiť aj na ďalšej dovolenke o rok.

Hlavnými výhodami bezkontaktného systému sú zľava 21,74 percenta a menšie zdržanie na mýtnych bránach. Zľava je účtovaná pri dobíjaní kreditu. To znamená, že ak si objednáte kredit za 100 kuna, zaplatíte iba 78,26 kuna.

So šetrením času na mýtnych bránach to nemusí byť vždy až také ružové. Kolóna pred nimi siaha v exponovanom dovolenkovom čase aj niekoľko kilometrov na miesta, kde ešte nie je cesta rozdelená do pruhov pre jednotlivé mýtne brány.

Navyše v dovolenkovom období sa výhradný pruh ENC môže zmeniť na zmiešaný, a tak ľahko môžete stáť v rade za autami, ktoré platia hotovosťou, alebo kartou. Rovnako nám to potvrdila minuloročná skúsenosť, keď zriadenci riadiaci dopravu vyzývali všetky autá, aby využívali aj pruh inokedy vyhradený pre ENC. 

SkryťVypnúť reklamu

Zatiaľ, čo my sme v období pred dovolenkami zažili voľné mýtne brány a prázdne diaľnice, letná realita bude iná. Zvlášť tento rok, keď sa očakáva v Chorvátsku zvýšený nápor dovolenkárov z dôvodu neistej bezpečnostnej situácie v mnohých známych letoviskách.

Prvé kolóny očakávame na mýtnych bránach na obchvate Záhrebu. Situáciu na cestách je však ťažko predpovedať vzhľadom na to, že dopravu ovplyvňuje množstvo faktorov a hlavne nehody je nemožné predvídať.

Znovu sa len môžeme oprieť o skúsenosti z minulého roka. Najväčšie kolóny predpokladáme okolo tunela Sveti Rok. Minulé leto sme na ňom zažili asi 40 km dlhú, na dvoch- troch miestach prerušenú kolónu.

Tiahla sa zhruba od úrovne obce Vrebac až pár km za tunel. Bolo to okolo šiestej hodiny večer, v čase keď sme sa v opačnom smere vracali z Chorvátska.

SkryťVypnúť reklamu

Univerzálne rady na obchádzanie dopravnej zápchy asi nie sú. Najlepším riešením je sledovať hustotu dopravy online. V tomto prípade môže pomôcť navigácia, ktorá zohľadňuje aj zdržanie na ceste a podľa toho vodičovi odporučí náhradnú trasu.

Dobrým pomocníkom je aj aplikácia HAK od Chorvátskeho autoklubu. Jej funkčnosť samozrejme, vyžaduje pripojenie na internet.

Vďaka nej si viete preveriť dopravnú situáciu, zavolať asistenčnú službu, nájsť najbližšiu benzínovú pumpu, porovnať ceny pohonných hmôt, zistiť, koľko vás bude stáť mýto, skontrolovať, či nemá doprava trajektami z nejakého dôvodu výluku a hlavne sa môžete prostredníctvom online kamier pozrieť, ako to v reálnom čase vyzerá na jednotlivých mýtnych bránach, hraničných priechodoch, ale napríklad aj v okolí spomínaného tunela Sveti Rok.

SkryťVypnúť reklamu

Vzhľadom na očakávaný zvýšený nápor na Chorvátsku cestnú sieť odporúčame vyraziť s väčšou časovou rezervou ako po minulé roky. Za zváženie stojí aj to, či sa oplatí riskovať vycestovanie bez dopredu zabezpečeného ubytovania.

V turisticky najsilnejšej časti sezóny bude ťažšie nájsť ubytovanie, zodpovedajúce vašim predstavám. Z hľadiska množstva dovolenkárov bude najhorším obdobím prelom mesiacov júl, august.

Asi nikoho neprekvapí informácia, že najlepšie je cestovať po chorvátskych cestách v utorok, stredu, alebo vo štvrtok. Najhoršia je sobota a úplne najťažší bude posledný júlový víkend. Pokiaľ je to aspoň trochu možné, vyhnite sa mu.

 

Čo sa oplatí v Chorvátsku vidieť?

Turistický ruch v Chorvátsku sa netočí len okolo mora a oddychovania na pláži. Cesta na dovolenku, prípadne späť, je príležitosťou na návštevu mnohých atrakcií, či prírodných krás.

SkryťVypnúť reklamu

Pohodlnejším riešením je spraviť si vlastný fakultatívny výlet ešte počas dovolenky. Nemusíte myslieť na časovú tieseň a na nadchádzajúcu dlhú cestu.

Úplne najlepším riešením je precestovať Chorvátsko mimo sezóny, je to dobrý tip napríklad na motorkársky výlet. V tom prípade vás čakajú prázdne cesty, prázdne turisticky obľúbené miesta a zvýhodnené ceny vstupeniek.

Asi najznámejším miestom sú Plitvické jazerá, ktoré minimálne z počutia pozná snáď každý. My sme si počas našej cesty náhodne vybrali tri iné zaujímavé miesta.

Národný park Krka

K národnému parku Krka sa možno dostať z viacerých strán. Jednou z možností je výlet loďou z mesta Šibenik cez Prokljansko jazero až po známe Skradinské vodopády. Pod týmito perejami je dovolené kúpanie. My sme sa k nim dostali z parkoviska, pri dedine Lozovac.

SkryťVypnúť reklamu

Značky, ohlasujúce národný park, sú už na diaľnici a dá sa podľa nich trafiť aj bez navigácie. Počas celej sezóny je parkovanie pre návštevníkov zadarmo. Od apríla do októbra funguje z parkoviska kyvadlová doprava autobusmi.

Mimo sezóny môžete využiť aj vlastné auto. V letných mesiacoch stojí vstup do národného parku 150 kuna pre dospelých. Mládež do 18 rokov má vstup za 90 kuna a deti do sedem rokov zdarma.

Parkovisko pri vstupe od dediny Lozovac. K dispozícii je tu niekoľko pokladní a zastávka kyvadlovej dopravy je zhruba 150 m od parkoviska.

Národný park Paklenica

Vstup do národného parku Paklenica leži pri dedine Starigrad, neďaleko od diaľnice, spájajúcej tunel Sveti Rok a mesto Zadar. V Starigrade treba odbočiť z hlavnej cesty doprava, pokiaľ prichádzate z juhu.

SkryťVypnúť reklamu

Miesto odbočenia je vyznačené a pokračuje sa miestami úzkou dedinskou cestou až k samotnému vstupu do národného parku. Tu sa nachádza parkovisko s možnosťou krátkodobého parkovania zadarmo.

V prípade, že si zaplatíte vstupné a parkovné 10 kuna, pustia vás s autom na ďalšie parkovisko za závorou. V Paklenici sa treba pridŕžať značených trás.

Nejde tu o hrozbu pokuty, ako skôr o vlastnú bezpečnosť. Nachádzajú sa tu totiž ešte od vojny neodmínované miesta. Sú riadne vyznačené značkou. Inak tu nájdete naozajstné krásy prírody, 53 priepastí a 37 jaskýň. Za zmienku stojí jaskyňa Manita peč, v ktorej nájdete 80 000 rokov staré stalaktity i stalagmity, podobajúce sa na čarodejnicu, helmu, či organ.

Jama Baredine

Baredine je známa jaskyňa, kde môžete zažiť pocit skutočného jaskyniara, odhaľujúceho nové podzemné zákutia. Vyzbrojený lanom, čelovkou a ďalším vybavením sa môžete vydať v sprievode profesionálov smerom k novým zážitkom.

SkryťVypnúť reklamu

Nevyžadujú sa žiadne predchádzajúce skúsenosti. Lezenie po jaskyni si môžu vyskúšať ľudia vo veku od 8 do 75 rokov. Hmotnostný limit jedného účastníka je 120 kg a jedna skupina môže mať maximálne 10 členov.

Pod zemou môžete stráviť od 3,5 do 5 hodín v závislosti od vašich schopností a veľkosti skupiny. Záujemcovia musia byť v dobrom zdravotnom stave bez zranenia a operácie v posledných šiestich mesiacoch.

Vstupné pre dospelého je 370 kuna, za deti sa platí 290 kuna. Pri skupinách je možné vyjednať zľavu. Objednať sa treba určite dopredu. Jama Baredine sa nachádza na Istrii pri dedinke Nova Vas.

Ak nenájdete vo svojej navigácii priamo jaskyňu, nespoliehajte sa na zadanie blízkej dediny. Dediny s názvom Nova Vas sa vyskytujú na viacerých miestach Chorvátska a aj na Istrii sme našli minimálne jednu ďalšiu. Lepšie je zadať do navigácie presné súradnice jaskyne. Tá je dobre značená aj na okolitých hlavných ťahoch.

SkryťVypnúť reklamu

 

Trasu do dovolenkovej destinácie z rôznych kútov Slovenska odporúčame plánovať prostredníctvom stránky viamichelin.com.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  3. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 7 077
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 956
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 948
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 596
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 3 999
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 884
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 765
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 496
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Sloníča...2022
  2. Štefan Vidlár: KET
  3. Marek Košík: Anaëlle - bez lásky ani na krok
  4. Ľuboš Vodička: Európska geologická rarita v Moravských Budějoviciach
  5. Lucia Žárska: Zvyšovanie úrokových sadzieb v ČR a SR
  6. Erik Kriššák: William Wordsworth - Blúdim sťa mrak osamelý
  7. Jakub Konečný: UKRAJINA PRIPOJILA 21 RUSKÝCH OBLASTÍ
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam.
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 652
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 768
  3. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 672
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 5 262
  5. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 4 830
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 888
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 416
  8. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 2 983
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu