SME
Pondelok, 5. december, 2022 | Meniny má Oto

Bluetooth, AUX-in alebo USB? Správna odpoveď neexistuje

Spôsobov, akými si môžeme spojiť telefón s autom, je mnoho. Každý však má svoje muchy.

(Zdroj: Michael Kasarda)

Jedným z prejavov Syndrómu motoristického novinára je prehnaná citlivosť na nedostatky v "ovládacom rozhraní" auta. Novinár jazdí na autách relatívne krátko a strieda ich často, preto chce, aby od prvého momentu auto fungovalo presne podľa jeho predstáv.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zabúda na to, že reálni zákazníci jazdia na jednom aute roky a stovky tisíc kilometrov. Za ten čas si bez problémov dokážu zvyknúť na absurdné ovládanie palubného počítača, nelogické rozmiestnenie tlačidiel aj zmätočnú grafiku obrazovky infotainmentu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Dilemu, pred ktorou na začiatku každého testu stojíme, je - ako spojiť auto s telefónom tak, aby sme mohli telefonovať s voľnými rukami, ale aj pustiť si Waldemara Matušku, ktorého máme stále uloženého v Spotify.

Väčšina moderných áut totiž ponúka hneď niekoľko možností pripojenia telefónu k autu. Ideálna možnosť by mala byť spoľahlivá, prenášať hudbu aj hlasové hovory, ideálne aj pokyny z nášho obľúbeného navigačného systému Waze.

Áno, alternatívou je používať telefón na telefonovanie a hudbu si nosiť na samostatnom pamäťovom nosiči. Opäť - ak máte vlastné auto, nie je to problém. Autor však už vďaka krátkodobým redakčným testom prišiel o nespočet USB kľúčov a SD kariet (nehovoriac o prípade, kedy SD kartu vkladal naslepo a strčil ju do CD mechaniky) - ale telefón si v aute nezabudol ani raz.

SkryťVypnúť reklamu

Nejde však len o pohodlie a príslušný zvukový doprovod, ale o bezpečnosť - čím viac informácií z telefónu sa k nám dostane cez zabudovanú obrazovku a reproduktory v kabíne, tým menej času trávime tým, že sa hráme s telefónom a nesledujeme cestu.

Na logiku ovládania infotainmentového systému si možno novinár za ten týždeň nezvykne, ale nejakú hudbu počúvať musíme. Preto skúšame všetky druhy pripojenia telefónu s autom - a ako sme zistili, ideálny nie je ani jeden.

Pripojenie AUX-in

Analógové prepojenie telefónu a auta "slúchadlovým káblom" je spoľahlivé, okrem samotného zvuku si však zariadenia nevedia vymieňať žiadne iné informácie.

AUX kábel považujeme za riešenie "na istotu". Siahame však po ňom, až keď všetky ostatné zlyhajú. 

SkryťVypnúť reklamu

Výhody

  • Nekomplikované a blbuvzdorné
  • Funguje spoľahlivo v každom aute a s každým telefónom
  • 3,5 mm jack-jack kábel je lacný a dostupný

Nevýhody

  • Výber hudby môžete ovládať len cez telefón
  • Hlasitosť ovládate na dvoch miestach (telefón + auto)
  • Prehrávanie sa nevypne automaticky, keď vypnete motor
  • Pri hovore sa prenáša iba zvuk z reproduktoru; mikrofón musíte použiť ten na telefóne
  • Dochádza k istej strate kvality zvuku

Pripojenie USB (iPod v prípade iOS / Mass Storage v prípade Androidu)

Pripojenie cez USB kábel používame najradšej a najčastejšie, no nie vždy si rozumejú auto s telefónom na prvý raz.

Pripojenie iPhonu vyžaduje - aspoň z našich skúseností - originálny kábel od Apple, cez neznačkový si hudbu nepustíte. Kým microUSB alebo AUX kábel sú prakticky centové položky, Lightning kábel je relatívne drahý.

SkryťVypnúť reklamu

Výhody

  • Relatívne spoľahlivé
  • Funguje s ovládaním na volante
  • Telefón sa zároveň nabíja
  • Popri hudbe sa prenášajú aj hlasové pokyny z navigácie

Nevýhody

  • Na iOS funguje iba s drahým originálnym káblom
  • Výber skladby v autách niektorých značiek hapruje, reakcie sú pomalé
  • Na hovor musíte použiť reproduktor v telefóne 

Pripojenie Apple CarPlay (pre iOS zariadenia)

Koncom vlaňajška sme predpovedali, že rok 2016 je rokom Apple CarPlay - v týchto mesiacoch by sa malo špeciálne rozhranie pre iPhone masovo rozšíriť v nových autách.

Z CarPlay by si mali automobilky brať príklad - ovládanie infotainmentu s minimálnou grafikou a veľkými tlačidlami je skvelo vymyslené a výborne sa používa. 

Prečítajte si tiež: Toto prinesie automobilový svet v roku 2016 Čítajte 

Výhody

  • Výborné ovládanie cez infotainmentovú obrazovku (alebo tlačidlami na volante)
  • Siri v palubnej jednotke auta
  • Telefón sa zároveň nabíja

Nevýhody

  • Obmedzený počet aplikácií (sme spokojní s podporou Spotify, chýba nám Waze)
  • Nie vždy sa telefón správne pripojí na prvý raz - treba ho niekoľkokrát odpojiť a pripojiť
  • Do áut sa CarPlay dostáva postupne; v niektorých značkách je za osobitný príplatok (napr. Volvo)
  • Funguje len s iPhone 5 a vyššie (je to vlastne výhoda - musíte si kúpiť iPhone, a to je dôvod na radosť)

Pripojenie cez Bluetooth

Bezdrôtové pripojenie je pohodlné a po krátkom boji s párovaním funguje celkom dobre. Daňou je, pochopiteľne, znížená výdrž na batérie.

SkryťVypnúť reklamu

Výhody

  • Väčšinou "bezbolestné" prvé pripojenie, potom automatické párovanie
  • Nepotrebujete žiadne ďalšie káble
  • Telefón nemusíte vyťahovať z vrecka

Nevýhody

  • Telefón sa rýchlejšie vybíja
  • Niekedy nefunguje ovládanie hudby tlačidlami na volante
  • Aj keď má posledná verzia Buetoothu udávaný bitrate 24 Mbit/s, na veľmi kvalitných audiosystémoch (napr. Bang&Olufsen v BMW) počuť zhoršenie kvality oproti káblovému pripojeniu

Čo teda odporúčame? Najčastejšie využívame kombináciu Bluetoothu na krátke trasy a pripojenia cez USB vtedy, keď vieme, že v aute budeme sedieť dlhšie.

Najhoršie riešenie zo všetkých je jazdiť so slúchadlami - takých vodičov vídame pravidelne, a to nielen za volantmi starších áut bez moderných autorádií. Slúchadlá v ušiach (najmä tie vnútroušné) výrazne zhoršujú sluchovú orientáciu a zvyšujú šancu, že vodič prepočuje trúbiace auto alebo húkajúcu sanitku.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  2. Ikonický projekt Metropolis vyhral CIJ Awards
  3. Pozor na predvianočné online podvody, takto nakúpite bezpečne
  4. Darujte predplatné a získate poukaz v hodnote 10 € do Panta Rhei
  5. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce?
  6. Deti cestujú do exotiky zadarmo
  7. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý
  8. Predaj osobných automobilov Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s.
  1. Developer projektu Metropolis sa stal Lídrom roka 2022
  2. Nepotrebné telefóny pomáhajú na Vianoce deťom a rodinám v núdzi
  3. Tisíc líp aj pre včely od slovenskej prezidentky
  4. Changes to the System of Remedies
  5. How to succeed when acquiring a business in Slovakia
  6. Nová éra stavieb začína teraz
  7. Pozor na predvianočné online podvody, takto nakúpite bezpečne
  8. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 231
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 558
  3. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 5 820
  4. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 3 713
  5. Deti cestujú do exotiky zadarmo 3 710
  6. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 3 508
  7. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 038
  8. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého 2 404
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


2. dec
Ilustračná snímka.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec
Kia Sportage je tento rok najžiadanejším SUV na Slovensku.

Jednotkou je Kia Sportage.


2. dec
Honda Civic Type R

Hot hatche sú čoraz drahšie pre vysoké emisie.


1. dec

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Luster podobný lampiónu...
  2. Michala Guľasová: Andrea Rimová – 29. február - knižná recenzia
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka
  4. INESS: O platoch zdravotníkov nemajú rozhodovať ministri
  5. Internátny život UK: Decembrový internát: 10 tipov na dlhé zimné večery
  6. Rudolfa Vallová: Keď odchádzajú talentovaní mladí ľudia...
  7. Štefan Vidlár: Alea iacta est
  8. Peter Maroncik: Ekomarxistickí odborníci
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 216 713
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 6 272
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 6 206
  4. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 378
  5. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 984
  6. Jana Melišová: V závoji hmly 2 970
  7. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 674
  8. Café Európa: Čo sa môžeme naučiť od starších demokracií v právach LGBTI+ komunity? 1 968
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  2. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  3. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  4. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  5. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  6. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  8. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
SkryťZatvoriť reklamu