Bluetooth, AUX-in alebo USB? Správna odpoveď neexistuje

Spôsobov, akými si môžeme spojiť telefón s autom, je mnoho. Každý však má svoje muchy.

(Zdroj: Michael Kasarda)

Jedným z prejavov Syndrómu motoristického novinára je prehnaná citlivosť na nedostatky v "ovládacom rozhraní" auta. Novinár jazdí na autách relatívne krátko a strieda ich často, preto chce, aby od prvého momentu auto fungovalo presne podľa jeho predstáv.

Zabúda na to, že reálni zákazníci jazdia na jednom aute roky a stovky tisíc kilometrov. Za ten čas si bez problémov dokážu zvyknúť na absurdné ovládanie palubného počítača, nelogické rozmiestnenie tlačidiel aj zmätočnú grafiku obrazovky infotainmentu.

Dilemu, pred ktorou na začiatku každého testu stojíme, je - ako spojiť auto s telefónom tak, aby sme mohli telefonovať s voľnými rukami, ale aj pustiť si Waldemara Matušku, ktorého máme stále uloženého v Spotify.

Väčšina moderných áut totiž ponúka hneď niekoľko možností pripojenia telefónu k autu. Ideálna možnosť by mala byť spoľahlivá, prenášať hudbu aj hlasové hovory, ideálne aj pokyny z nášho obľúbeného navigačného systému Waze.

Áno, alternatívou je používať telefón na telefonovanie a hudbu si nosiť na samostatnom pamäťovom nosiči. Opäť - ak máte vlastné auto, nie je to problém. Autor však už vďaka krátkodobým redakčným testom prišiel o nespočet USB kľúčov a SD kariet (nehovoriac o prípade, kedy SD kartu vkladal naslepo a strčil ju do CD mechaniky) - ale telefón si v aute nezabudol ani raz.

Nejde však len o pohodlie a príslušný zvukový doprovod, ale o bezpečnosť - čím viac informácií z telefónu sa k nám dostane cez zabudovanú obrazovku a reproduktory v kabíne, tým menej času trávime tým, že sa hráme s telefónom a nesledujeme cestu.

Na logiku ovládania infotainmentového systému si možno novinár za ten týždeň nezvykne, ale nejakú hudbu počúvať musíme. Preto skúšame všetky druhy pripojenia telefónu s autom - a ako sme zistili, ideálny nie je ani jeden.

Pripojenie AUX-in

Analógové prepojenie telefónu a auta "slúchadlovým káblom" je spoľahlivé, okrem samotného zvuku si však zariadenia nevedia vymieňať žiadne iné informácie.

AUX kábel považujeme za riešenie "na istotu". Siahame však po ňom, až keď všetky ostatné zlyhajú. 

Výhody

  • Nekomplikované a blbuvzdorné
  • Funguje spoľahlivo v každom aute a s každým telefónom
  • 3,5 mm jack-jack kábel je lacný a dostupný

Nevýhody

  • Výber hudby môžete ovládať len cez telefón
  • Hlasitosť ovládate na dvoch miestach (telefón + auto)
  • Prehrávanie sa nevypne automaticky, keď vypnete motor
  • Pri hovore sa prenáša iba zvuk z reproduktoru; mikrofón musíte použiť ten na telefóne
  • Dochádza k istej strate kvality zvuku

Pripojenie USB (iPod v prípade iOS / Mass Storage v prípade Androidu)

Pripojenie cez USB kábel používame najradšej a najčastejšie, no nie vždy si rozumejú auto s telefónom na prvý raz.

Pripojenie iPhonu vyžaduje - aspoň z našich skúseností - originálny kábel od Apple, cez neznačkový si hudbu nepustíte. Kým microUSB alebo AUX kábel sú prakticky centové položky, Lightning kábel je relatívne drahý.

Výhody

  • Relatívne spoľahlivé
  • Funguje s ovládaním na volante
  • Telefón sa zároveň nabíja
  • Popri hudbe sa prenášajú aj hlasové pokyny z navigácie

Nevýhody

  • Na iOS funguje iba s drahým originálnym káblom
  • Výber skladby v autách niektorých značiek hapruje, reakcie sú pomalé
  • Na hovor musíte použiť reproduktor v telefóne 

Pripojenie Apple CarPlay (pre iOS zariadenia)

Koncom vlaňajška sme predpovedali, že rok 2016 je rokom Apple CarPlay - v týchto mesiacoch by sa malo špeciálne rozhranie pre iPhone masovo rozšíriť v nových autách.

Z CarPlay by si mali automobilky brať príklad - ovládanie infotainmentu s minimálnou grafikou a veľkými tlačidlami je skvelo vymyslené a výborne sa používa. 

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Toto prinesie automobilový svet v roku 2016

Výhody

  • Výborné ovládanie cez infotainmentovú obrazovku (alebo tlačidlami na volante)
  • Siri v palubnej jednotke auta
  • Telefón sa zároveň nabíja

Nevýhody

  • Obmedzený počet aplikácií (sme spokojní s podporou Spotify, chýba nám Waze)
  • Nie vždy sa telefón správne pripojí na prvý raz - treba ho niekoľkokrát odpojiť a pripojiť
  • Do áut sa CarPlay dostáva postupne; v niektorých značkách je za osobitný príplatok (napr. Volvo)
  • Funguje len s iPhone 5 a vyššie (je to vlastne výhoda - musíte si kúpiť iPhone, a to je dôvod na radosť)

Pripojenie cez Bluetooth

Bezdrôtové pripojenie je pohodlné a po krátkom boji s párovaním funguje celkom dobre. Daňou je, pochopiteľne, znížená výdrž na batérie.

Výhody

  • Väčšinou "bezbolestné" prvé pripojenie, potom automatické párovanie
  • Nepotrebujete žiadne ďalšie káble
  • Telefón nemusíte vyťahovať z vrecka

Nevýhody

  • Telefón sa rýchlejšie vybíja
  • Niekedy nefunguje ovládanie hudby tlačidlami na volante
  • Aj keď má posledná verzia Buetoothu udávaný bitrate 24 Mbit/s, na veľmi kvalitných audiosystémoch (napr. Bang&Olufsen v BMW) počuť zhoršenie kvality oproti káblovému pripojeniu

Čo teda odporúčame? Najčastejšie využívame kombináciu Bluetoothu na krátke trasy a pripojenia cez USB vtedy, keď vieme, že v aute budeme sedieť dlhšie.

Najhoršie riešenie zo všetkých je jazdiť so slúchadlami - takých vodičov vídame pravidelne, a to nielen za volantmi starších áut bez moderných autorádií. Slúchadlá v ušiach (najmä tie vnútroušné) výrazne zhoršujú sluchovú orientáciu a zvyšujú šancu, že vodič prepočuje trúbiace auto alebo húkajúcu sanitku.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  7. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 8 386
  2. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 7 274
  3. Moskva alebo Petrohrad? 4 339
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 3 463
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 873
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 765
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 310
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 083
  9. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 1 713
  10. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 599

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Najskôr rozdal cukríky, potom nariadil zabíjanie. Bosnianskeho mäsiara odsúdili

Niektorí Mladiča považujú za vojnového hrdinu, iní za kriminálnika. Rozsudok ich názor nezmení.

ARCHÍVNY ROZHOVOR

Nedžad Avdič: Chlapec, ktorý prežil vlastnú smrť v Srebrenici

Rozhovor s mužom, ktorý vraždenie v Srebrenici prežil.

KOMENTÁRE

Bezdôsledkový Smer nám zahral komédiu

Smer je len napodobenina s niekoľkými vonkajšími znakmi politickej strany.

SVET

Mladič dostal za zverstvá v Bosne doživotie

Priznali mu zodpovednosť za etnické čistky aj za genocídu v Srebrenici.

Neprehliadnite tiež

Nový Aston Martin Vantage je ľahší, silnejší a rýchlejší

Najmenší model v ponuke dostane 510 koní a nový elektronický diferenciál.

Škoda na veľtrhu predstavila nový elektrobus E'City

Plzenský výrobca tak reaguje na zvýšený dopyt po ekologickej doprave.

Uber má novinky pre vodičov aj cestujúcich. Spoplatní čakanie

Zákazník má dve minúty na zrušenie jazdy aj dobehnutie k autu

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.