Počítače dokážu identifikovať konkrétneho šoféra podľa toho, ako používa brzdu

Spôsob, akým šoférujeme, prirovnávajú vedci k odtlačku prsta. Štúdia upozorňuje na možnosť zneužitia osobných dát šoféra.

(Zdroj: Pixabay / CC)

SEATTLE, BRATISLAVA. Počítač sa dokáže naučiť rozpoznávať šoférov podľa toho, ako šoférujú. Najlepším ukazovateľom je používanie brzdového pedálu, hovoria závery štúdie, ktorá vznikla v spolupráci univerzít v San Diegu a v Seattli.

Výskumníci vzali vzorku 15 šoférov a každého z nich posadili do rovnakého auta, s rovnakou hudbou a v rovnakom čase dňa. Títo šoféri potom dostali za úlohu absolvovať niekoľko parkovacích manévrov na parkovisku dve a 80-kilometrové jazdy po Seattli a okolí. Každý strávil v aute približne 160 minút.

Článok pokračuje pod video reklamou

Počas jazdy pripojili výskumníci k autu počítač, ktorý zaznamenával 16 údajov bežne dostupných z riadiacej jednotky - úroveň stlačenia jednotlivých pedálov, natočenie volantu, rýchlosť vozidla, otáčky motora a ďalšie. 90 % zo zaznamenaných dát nahrali do počítača, ktorý ich mal strojovým učením analyzovať.

Potom vedci nahrali do počítača zvyšných 10 % údajov o jazde a chceli od počítača, aby podľa údajov identifikoval vodiča.

Ako ukazuje priložená tabuľka, počítač dokázal identifikovať jednotlivých šoférov relatívne úspešne počas jázd po meste a mimo neho (Drive Part1 - 15 minút a Part2 - 150 minút), menej pri parkovaní (Parking Lot - 8 minút). Pri jazde dokázal relatívne dobre rozlišovať medzi vodičmi len na základe vstupov z brzdového pedálu. Vedci dokonca prirovnávajú spôsob, akým šoférujeme, k identifikácii pomocou odtlačku prsta.

Samozrejme, najúspešnejší bol počítač vtedy, keď skombinoval výstupy z viacerých senzorov. Očakáva sa, že v blízkej budúcnosti bude riadiaca jednotka auta zbierať ešte viac údajov o jazde a identifikácia konkrétnych šoférov tak bude ešte presnejšia.

S príchodom autonómnych áut prestane identifikácia vodiča podľa toho, ako jazdí dávať zmysel. V tom prípade ale vedci tvrdia, že rovnakou metódou budú vedieť rozlíšiť konkrétne algoritmy jednotlivých áut, a teda zistiť, o aký model ide.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: FBI varuje pred kyberútokmi na autá

Vzorka 15 šoférov veľmi malá a preto môžeme o výpovednej hodnote výskumu pochybovať. Na druhej strane, výsledkami - i keď na malej vzorke - vedci poukazujú na to, že autá o nás zbierajú relatívne veľké množstvo dát, vďaka čomu o nás automobilky vedia oveľa viac, než si myslíme.

Vedci tiež upozorňujú na bezpečnostné riziká externých zariadení, ktoré si k autu pripájame.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  2. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  3. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  5. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  6. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  7. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  8. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  9. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  10. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  1. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  2. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  3. Tréningové moduly HACCP online
  4. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  5. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  6. Slováci si nevedia predstaviť svoj deň bez chleba a pečiva
  7. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  10. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 442
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 15 227
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 083
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 12 046
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 8 013
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 5 398
  7. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 4 847
  8. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 4 574
  9. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 4 078
  10. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 020

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Dunajská Atlantída navždy zmizla pod vodou

Ako zmizlo jedno z najkurióznejších miest v Európe, ostrov Ada Kaleh.

PLUS

Odborník na výchovu: Mama má právo povedať dosť

Marek Herman hovorí, že dnešní rodičia majú na seba príliš vysoké nároky.

ŠPORT

Sagan: Môj fanklub a moji fanúšikovia sú dve veci

Majster sveta prišiel na Slovensko.

Neprehliadnite tiež

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.

Volkswagen zverejnil kompletný cenník Touaregu. Čo ponúkne slovenské SUV?

Novými prvkami je natáčanie zadných kolies aj automatické dovieranie dverí

Ako prepraviť psa v aute jednoduchšie a bezpečnejšie?

Prinášame prehľad príslušenstva, ktoré vám pomôže s prepravou vášho štvornohého pasažiera.

Ako vyzerá dizajn auta v roku 2018? Veľké logá, veľké zadky a račie klepetá

Dizajnéri chcú autá odlíšiť, ale všetci používajú rovnaké prvky.

Lego vyrobilo Porsche 911 z obrovských kociek v životnej veľkosti

Zmenšenú verziu si môžu fanúšikovia kúpiť v múzeu za 25 eur.