Počítače dokážu identifikovať konkrétneho šoféra podľa toho, ako používa brzdu

Spôsob, akým šoférujeme, prirovnávajú vedci k odtlačku prsta. Štúdia upozorňuje na možnosť zneužitia osobných dát šoféra.

(Zdroj: Pixabay / CC)

SEATTLE, BRATISLAVA. Počítač sa dokáže naučiť rozpoznávať šoférov podľa toho, ako šoférujú. Najlepším ukazovateľom je používanie brzdového pedálu, hovoria závery štúdie, ktorá vznikla v spolupráci univerzít v San Diegu a v Seattli.

Výskumníci vzali vzorku 15 šoférov a každého z nich posadili do rovnakého auta, s rovnakou hudbou a v rovnakom čase dňa. Títo šoféri potom dostali za úlohu absolvovať niekoľko parkovacích manévrov na parkovisku dve a 80-kilometrové jazdy po Seattli a okolí. Každý strávil v aute približne 160 minút.

Článok pokračuje pod video reklamou

Počas jazdy pripojili výskumníci k autu počítač, ktorý zaznamenával 16 údajov bežne dostupných z riadiacej jednotky - úroveň stlačenia jednotlivých pedálov, natočenie volantu, rýchlosť vozidla, otáčky motora a ďalšie. 90 % zo zaznamenaných dát nahrali do počítača, ktorý ich mal strojovým učením analyzovať.

Potom vedci nahrali do počítača zvyšných 10 % údajov o jazde a chceli od počítača, aby podľa údajov identifikoval vodiča.

Ako ukazuje priložená tabuľka, počítač dokázal identifikovať jednotlivých šoférov relatívne úspešne počas jázd po meste a mimo neho (Drive Part1 - 15 minút a Part2 - 150 minút), menej pri parkovaní (Parking Lot - 8 minút). Pri jazde dokázal relatívne dobre rozlišovať medzi vodičmi len na základe vstupov z brzdového pedálu. Vedci dokonca prirovnávajú spôsob, akým šoférujeme, k identifikácii pomocou odtlačku prsta.

Samozrejme, najúspešnejší bol počítač vtedy, keď skombinoval výstupy z viacerých senzorov. Očakáva sa, že v blízkej budúcnosti bude riadiaca jednotka auta zbierať ešte viac údajov o jazde a identifikácia konkrétnych šoférov tak bude ešte presnejšia.

S príchodom autonómnych áut prestane identifikácia vodiča podľa toho, ako jazdí dávať zmysel. V tom prípade ale vedci tvrdia, že rovnakou metódou budú vedieť rozlíšiť konkrétne algoritmy jednotlivých áut, a teda zistiť, o aký model ide.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: FBI varuje pred kyberútokmi na autá

Vzorka 15 šoférov veľmi malá a preto môžeme o výpovednej hodnote výskumu pochybovať. Na druhej strane, výsledkami - i keď na malej vzorke - vedci poukazujú na to, že autá o nás zbierajú relatívne veľké množstvo dát, vďaka čomu o nás automobilky vedia oveľa viac, než si myslíme.

Vedci tiež upozorňujú na bezpečnostné riziká externých zariadení, ktoré si k autu pripájame.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  2. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  3. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  4. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  5. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  6. Keď Slováci krotia morský vietor
  7. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  8. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  9. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy
  10. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
  1. Zamestnanci nestrážia svoje heslá dostatočne
  2. Predstavenie projektu Ružomberok v pohybe
  3. OMV ponúkne svojim zákazníkom chute známeho šéfkuchára
  4. OMV ponúkne zákazníkom chute známeho šéfkuchára Braňa Križana
  5. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  6. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  7. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  8. Všetko, čo rodiny milujú
  9. Bratislava má najmodernejšiu linku na triedenie surovín
  10. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  1. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 24 639
  2. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek 14 806
  3. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely 8 795
  4. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach? 7 404
  5. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 7 371
  6. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 5 768
  7. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo 5 287
  8. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 5 043
  9. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby 4 415
  10. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť 3 459

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Nekradnite, Boh vás vidí. Ako vyzerali prvé zájazdy po Nežnej revolúcii

Cestovali s paštétami a termoskami a hodiny v autobusoch prespievali. Keď Taliani videli československý autobus, zamykali záchody.

PRIMÁR

Víkendové dospávanie môže ovplyvniť dĺžku života

Žijú dlhšie víkendoví dospávači, alebo ľudia s pravidelným spánkom?

KULTÚRA

Pavol Habera: Rozum ma drží pri zemi, preto som tak dlho nevydal platňu

Slovenské texty môžu byť najväčšia sila.

Neprehliadnite tiež

Citroen C5 Aircross prichádza. Má byť najpohodlnejším SUV

Novinka chce zaujať aj farebnými kombináciami a kvalitným interiérom.

Ferrari SP38 je ďalším unikátom z Maranella

Pod jedinečným zovňajškom sa skrýva technika z modelu 488 GTB.

Volvo už do nových modelov nebude montovať naftové motory

Švédska automobilka sa sústredí na elektrifikáciu svojich modelov.

Pod Prístavným mostom havaroval linkový autobus

Kĺbová Karosa sa po zrážke s osobným autom skoro prevrátila do priekopy.

Peugeot Traveller Business VIP: Podarený útok na Multivan

Šesťmiestna verzia je dobrým spoločníkom na veľké výlety aj pojazdnou kanceláriou.