SEATTLE, BRATISLAVA. Počítač sa dokáže naučiť rozpoznávať šoférov podľa toho, ako šoférujú. Najlepším ukazovateľom je používanie brzdového pedálu, hovoria závery štúdie, ktorá vznikla v spolupráci univerzít v San Diegu a v Seattli.
Výskumníci vzali vzorku 15 šoférov a každého z nich posadili do rovnakého auta, s rovnakou hudbou a v rovnakom čase dňa. Títo šoféri potom dostali za úlohu absolvovať niekoľko parkovacích manévrov na parkovisku dve a 80-kilometrové jazdy po Seattli a okolí. Každý strávil v aute približne 160 minút.
Počas jazdy pripojili výskumníci k autu počítač, ktorý zaznamenával 16 údajov bežne dostupných z riadiacej jednotky - úroveň stlačenia jednotlivých pedálov, natočenie volantu, rýchlosť vozidla, otáčky motora a ďalšie. 90 % zo zaznamenaných dát nahrali do počítača, ktorý ich mal strojovým učením analyzovať.
Potom vedci nahrali do počítača zvyšných 10 % údajov o jazde a chceli od počítača, aby podľa údajov identifikoval vodiča.

Ako ukazuje priložená tabuľka, počítač dokázal identifikovať jednotlivých šoférov relatívne úspešne počas jázd po meste a mimo neho (Drive Part1 - 15 minút a Part2 - 150 minút), menej pri parkovaní (Parking Lot - 8 minút). Pri jazde dokázal relatívne dobre rozlišovať medzi vodičmi len na základe vstupov z brzdového pedálu. Vedci dokonca prirovnávajú spôsob, akým šoférujeme, k identifikácii pomocou odtlačku prsta.
Samozrejme, najúspešnejší bol počítač vtedy, keď skombinoval výstupy z viacerých senzorov. Očakáva sa, že v blízkej budúcnosti bude riadiaca jednotka auta zbierať ešte viac údajov o jazde a identifikácia konkrétnych šoférov tak bude ešte presnejšia.
S príchodom autonómnych áut prestane identifikácia vodiča podľa toho, ako jazdí dávať zmysel. V tom prípade ale vedci tvrdia, že rovnakou metódou budú vedieť rozlíšiť konkrétne algoritmy jednotlivých áut, a teda zistiť, o aký model ide.

Vzorka 15 šoférov veľmi malá a preto môžeme o výpovednej hodnote výskumu pochybovať. Na druhej strane, výsledkami - i keď na malej vzorke - vedci poukazujú na to, že autá o nás zbierajú relatívne veľké množstvo dát, vďaka čomu o nás automobilky vedia oveľa viac, než si myslíme.
Vedci tiež upozorňujú na bezpečnostné riziká externých zariadení, ktoré si k autu pripájame.