Počítače dokážu identifikovať konkrétneho šoféra podľa toho, ako používa brzdu

Spôsob, akým šoférujeme, prirovnávajú vedci k odtlačku prsta. Štúdia upozorňuje na možnosť zneužitia osobných dát šoféra.

(Zdroj: Pixabay / CC)

SEATTLE, BRATISLAVA. Počítač sa dokáže naučiť rozpoznávať šoférov podľa toho, ako šoférujú. Najlepším ukazovateľom je používanie brzdového pedálu, hovoria závery štúdie, ktorá vznikla v spolupráci univerzít v San Diegu a v Seattli.

Výskumníci vzali vzorku 15 šoférov a každého z nich posadili do rovnakého auta, s rovnakou hudbou a v rovnakom čase dňa. Títo šoféri potom dostali za úlohu absolvovať niekoľko parkovacích manévrov na parkovisku dve a 80-kilometrové jazdy po Seattli a okolí. Každý strávil v aute približne 160 minút.

Počas jazdy pripojili výskumníci k autu počítač, ktorý zaznamenával 16 údajov bežne dostupných z riadiacej jednotky - úroveň stlačenia jednotlivých pedálov, natočenie volantu, rýchlosť vozidla, otáčky motora a ďalšie. 90 % zo zaznamenaných dát nahrali do počítača, ktorý ich mal strojovým učením analyzovať.

Potom vedci nahrali do počítača zvyšných 10 % údajov o jazde a chceli od počítača, aby podľa údajov identifikoval vodiča.

Ako ukazuje priložená tabuľka, počítač dokázal identifikovať jednotlivých šoférov relatívne úspešne počas jázd po meste a mimo neho (Drive Part1 - 15 minút a Part2 - 150 minút), menej pri parkovaní (Parking Lot - 8 minút). Pri jazde dokázal relatívne dobre rozlišovať medzi vodičmi len na základe vstupov z brzdového pedálu. Vedci dokonca prirovnávajú spôsob, akým šoférujeme, k identifikácii pomocou odtlačku prsta.

Samozrejme, najúspešnejší bol počítač vtedy, keď skombinoval výstupy z viacerých senzorov. Očakáva sa, že v blízkej budúcnosti bude riadiaca jednotka auta zbierať ešte viac údajov o jazde a identifikácia konkrétnych šoférov tak bude ešte presnejšia.

S príchodom autonómnych áut prestane identifikácia vodiča podľa toho, ako jazdí dávať zmysel. V tom prípade ale vedci tvrdia, že rovnakou metódou budú vedieť rozlíšiť konkrétne algoritmy jednotlivých áut, a teda zistiť, o aký model ide.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: FBI varuje pred kyberútokmi na autá

Vzorka 15 šoférov veľmi malá a preto môžeme o výpovednej hodnote výskumu pochybovať. Na druhej strane, výsledkami - i keď na malej vzorke - vedci poukazujú na to, že autá o nás zbierajú relatívne veľké množstvo dát, vďaka čomu o nás automobilky vedia oveľa viac, než si myslíme.

Vedci tiež upozorňujú na bezpečnostné riziká externých zariadení, ktoré si k autu pripájame.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 7 002
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 6 560
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 951
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 217
  5. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 802
  6. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 030
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 766
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 759
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 378
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 323

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Geológ: Ochladili Zem a vyhubili ľudí. Našu planétu čaká supererupcia

Výbuch supervulkánu by bol aj dnes katastrofický, hovorí geochronológ Martin Danišík, ktorý publikoval v prestížnom vedeckom časopise.

ŠPORT

Slovanu kuriózny gól nepomohol, doma prehral s Kazaňou

Bratislavský klub v stretnutí aj vyhrával, napokon prehral o tri góly.

SVET

Merkelová prijatie utečencov po rokoch neľutuje

Nemecká kancelárka nechce prijímať ďalších ľudí zo Sýrie.

Neprehliadnite tiež

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.

Budúcnosť podľa Audi? Umelá inteligencia s empatiou

Vo Frankfurte sme okrem sériových modelov v stánku Audi mohli vidieť aj dva elektrické autonómne koncepty.

BMW X5 prekonáva konkurenciu silným dieselom (test)

Najlepšie veľké SUV na cesty pochádza z Mníchova.

Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten správny

Zvažujete prechod od spaľovacieho motora k elektrickému? Toto by ste mali predtým vedieť.