Počítače dokážu identifikovať konkrétneho šoféra podľa toho, ako používa brzdu

Spôsob, akým šoférujeme, prirovnávajú vedci k odtlačku prsta. Štúdia upozorňuje na možnosť zneužitia osobných dát šoféra.

(Zdroj: Pixabay / CC)

SEATTLE, BRATISLAVA. Počítač sa dokáže naučiť rozpoznávať šoférov podľa toho, ako šoférujú. Najlepším ukazovateľom je používanie brzdového pedálu, hovoria závery štúdie, ktorá vznikla v spolupráci univerzít v San Diegu a v Seattli.

Výskumníci vzali vzorku 15 šoférov a každého z nich posadili do rovnakého auta, s rovnakou hudbou a v rovnakom čase dňa. Títo šoféri potom dostali za úlohu absolvovať niekoľko parkovacích manévrov na parkovisku dve a 80-kilometrové jazdy po Seattli a okolí. Každý strávil v aute približne 160 minút.

Článok pokračuje pod video reklamou

Počas jazdy pripojili výskumníci k autu počítač, ktorý zaznamenával 16 údajov bežne dostupných z riadiacej jednotky - úroveň stlačenia jednotlivých pedálov, natočenie volantu, rýchlosť vozidla, otáčky motora a ďalšie. 90 % zo zaznamenaných dát nahrali do počítača, ktorý ich mal strojovým učením analyzovať.

Potom vedci nahrali do počítača zvyšných 10 % údajov o jazde a chceli od počítača, aby podľa údajov identifikoval vodiča.

Ako ukazuje priložená tabuľka, počítač dokázal identifikovať jednotlivých šoférov relatívne úspešne počas jázd po meste a mimo neho (Drive Part1 - 15 minút a Part2 - 150 minút), menej pri parkovaní (Parking Lot - 8 minút). Pri jazde dokázal relatívne dobre rozlišovať medzi vodičmi len na základe vstupov z brzdového pedálu. Vedci dokonca prirovnávajú spôsob, akým šoférujeme, k identifikácii pomocou odtlačku prsta.

Samozrejme, najúspešnejší bol počítač vtedy, keď skombinoval výstupy z viacerých senzorov. Očakáva sa, že v blízkej budúcnosti bude riadiaca jednotka auta zbierať ešte viac údajov o jazde a identifikácia konkrétnych šoférov tak bude ešte presnejšia.

S príchodom autonómnych áut prestane identifikácia vodiča podľa toho, ako jazdí dávať zmysel. V tom prípade ale vedci tvrdia, že rovnakou metódou budú vedieť rozlíšiť konkrétne algoritmy jednotlivých áut, a teda zistiť, o aký model ide.

Prečítajte si tiež: FBI varuje pred kyberútokmi na autá

Vzorka 15 šoférov veľmi malá a preto môžeme o výpovednej hodnote výskumu pochybovať. Na druhej strane, výsledkami - i keď na malej vzorke - vedci poukazujú na to, že autá o nás zbierajú relatívne veľké množstvo dát, vďaka čomu o nás automobilky vedia oveľa viac, než si myslíme.

Vedci tiež upozorňujú na bezpečnostné riziká externých zariadení, ktoré si k autu pripájame.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 123
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 325
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 16 491
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 15 320
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 732
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 392
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 011
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 511
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 828
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 675

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Môj dom, môj hrad. Sternbergovci si to môžu povedať už 800 rokov

So súrodencami sa tu pretekali na trojkolkách, pre miestnych robili omše. Na súkromnom hrade Český Šternberk hradný pán stále býva.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

PLUS

Prísne tajné. Ako sa zrodila najhoršia zbraň v dejinách

Ako sa vznikla najhoršia zbraň ľudstva.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.