Čo má prednosť? Semafor, značka alebo čiary na ceste?

Vyznať sa v predpisoch o otáčaní v križovatke nie je ľahké. Najmä ak sa názor vodiča líši s názorom policajta.

(Zdroj: Ján Krošlák)

Problémy s výkladom pravidiel cestnej premávky sa objavujú najmä vtedy, keď máme na križovatke viac druhov značiek, ktoré hovoria rôzne veci. V rýchlosti sa medzi nimi zorientovať môže byť komplikované.

Ako radi s humorom dodávame - pravidlo, že prednosť má najväčšie a najdrahšie osobné auto, by niekedy bolo ďaleko jednoduchšie na výklad a aplikáciu.

Poďme sa však pozrieť na to, akú silu má ktorý druh dopravného značenia. Na spodku hierarchie nájdeme všeobecné pravidlá (napríklad najvyššiu povolenú rýchlosť alebo pravidlo prednosti sprava), ktoré môžu byť upravené značkami alebo pokynmi policajta. Sila je odstupňovaná nasledovne:

Článok pokračuje pod video reklamou

Keď si zákon preložíme do ľudskej reči, prídeme na to, že sú zoradené od najsilnejšej po najslabšiu takto:

  1. Pokyn policajta,
  2. Semafor,
  3. Zvislá (stojaca) dopravná značka,
  4. Vodorovná (nakreslená na ceste) dopravná značka,
  5. Všeobecné pravidlá.

To znamená, že v prvom rade musíme poslúchať policajta a semafory; na zvyšné dopravné značenie sa pozeráme až vtedy, keď policajt ani semafory križovatku neriadia.

Treba tiež dodať, že na ceste môžeme robiť len to, čo nám pravidlá cestnej premávky dovoľujú, nie to, čo nám nezakazujú. (Tohto rozlišovania sa drží aj zákon o cestnej premávke. V skutočnosti ide o princíp typický pre celé verejné právo.)

Križovatka, ktorú nám čitateľ odfotil, je Rožňavská - Slovniská/Turbínova; čitateľ ide na aute v smere po Rožňavskej von z mesta a chce sa otočiť do protismeru.

Zaujímavé je, že značenie na križovatke v Google Street View z júla 2014 je iné, než aké je na fotografiách čitateľa zo začiatku tohto roka. (Priemerný vek fotiek na Google Maps / Google Street View je približne tri roky.) Budeme teda vychádzať z fotografií, ktoré nám čitateľ Ondrej zaslal.

Na riešenie tejto križovatky použijeme horeuvedenú hierarchiu, avšak v obrátenom poradí.

5. Podľa § 22 odseku (4) písmena b) nie je vo všeobecnosti možné otáčať sa v križovatke. Len podľa tohto pravidla sa teda vodič v križovatke otáčať nesmie. Môže to však dovoliť dopravné značenie.

4. Hoci to z fotky nie je úplne jasné, vodorovné dopravné značenie (šípky na zemi) pred križovatkou umožňujú z pruhu najviac vľavo pruhu okrem odbočenia z Rožňavskej doľava aj otočenie do protismeru. Na tejto križovatke je teda dovolené otáčať sa do protismeru.

3. Zvislá dopravná značka zakazuje otáčanie do protismeru len pre autá nad 3,5 tony. Autá do 3,5 tony sa stále môžu do protismeru otočiť.

2. Semafor je v tomto prípade trochu mätúci. Pre odbočovací pruh je vyhradené samostatné svetlo so šípkou vľavo, šípka na odbočenie však chýba. Pre porovnanie: na Bajkalskej ulici v smere od Prístavného mostu je na križovatke s Rožňavskou na semafore pre ľavý pruh zobrazená šípka ako pre odbočenie, tak aj otočenie.

Podľa vyhlášky k zákonu o cestnej premávke je možné otočiť sa do protismeru aj vtedy, ak semafor otáčanie neukazuje:

Písmeno e) tretieho odseku paragrafu hovorí (relatívne) jasne - ak aj šípka na semafore neukazuje možnosť otočiť sa, ale v tej križovatke je otáčanie dovolené dopravnou značkou (aj šípka na zemi je dopravná značka), je možné sa na zelenej otočiť do protismeru.

[1. pokyny policajta v tomto prípade nepotrebujeme; máme však za to, že keby policajt riadil túto križovatku, bolo by stále možné otočiť sa do protismeru.]

V tomto prípade teda policajti pravdu nemali - v tejto križovatke je možné otočiť sa, pretože to dovoľuje vodorovné dopravné značenie. Čitateľ Ondrej sa tak môže (s osobným autom do 3,5 tony) v tejto križovatke naďalej otáčať; správcovi cesty by sme odporučili, aby otáčanie do protismeru pre jednoznačnosť doplnil aj na šípkach na semafore.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  2. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  3. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  5. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  6. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  7. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  8. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  9. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  10. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  1. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  2. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  3. Tréningové moduly HACCP online
  4. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  5. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  6. Slováci si nevedia predstaviť svoj deň bez chleba a pečiva
  7. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  10. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 442
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 15 227
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 083
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 12 046
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 8 013
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 5 398
  7. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 4 847
  8. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 4 574
  9. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 4 078
  10. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 020

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Odborník na výchovu: Mama má právo povedať dosť

Marek Herman hovorí, že dnešní rodičia majú na seba príliš vysoké nároky.

ŠPORT

Sagan: Môj fanklub a moji fanúšikovia sú dve veci

Majster sveta prišiel na Slovensko.

PLUS

Prečo má charizmu len pár vyvolených. Aká je tá vaša?

Rodíme sa s ňou alebo platí, že stačí dobrý tréning a charizma naskočí ako motor?

Neprehliadnite tiež

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.

Volkswagen zverejnil kompletný cenník Touaregu. Čo ponúkne slovenské SUV?

Novými prvkami je natáčanie zadných kolies aj automatické dovieranie dverí

Ako prepraviť psa v aute jednoduchšie a bezpečnejšie?

Prinášame prehľad príslušenstva, ktoré vám pomôže s prepravou vášho štvornohého pasažiera.

Ako vyzerá dizajn auta v roku 2018? Veľké logá, veľké zadky a račie klepetá

Dizajnéri chcú autá odlíšiť, ale všetci používajú rovnaké prvky.

Lego vyrobilo Porsche 911 z obrovských kociek v životnej veľkosti

Zmenšenú verziu si môžu fanúšikovia kúpiť v múzeu za 25 eur.