Čo má prednosť? Semafor, značka alebo čiary na ceste?

Vyznať sa v predpisoch o otáčaní v križovatke nie je ľahké. Najmä ak sa názor vodiča líši s názorom policajta.

(Zdroj: Ján Krošlák)

Problémy s výkladom pravidiel cestnej premávky sa objavujú najmä vtedy, keď máme na križovatke viac druhov značiek, ktoré hovoria rôzne veci. V rýchlosti sa medzi nimi zorientovať môže byť komplikované.

Ako radi s humorom dodávame - pravidlo, že prednosť má najväčšie a najdrahšie osobné auto, by niekedy bolo ďaleko jednoduchšie na výklad a aplikáciu.

Poďme sa však pozrieť na to, akú silu má ktorý druh dopravného značenia. Na spodku hierarchie nájdeme všeobecné pravidlá (napríklad najvyššiu povolenú rýchlosť alebo pravidlo prednosti sprava), ktoré môžu byť upravené značkami alebo pokynmi policajta. Sila je odstupňovaná nasledovne:

Keď si zákon preložíme do ľudskej reči, prídeme na to, že sú zoradené od najsilnejšej po najslabšiu takto:

  1. Pokyn policajta,
  2. Semafor,
  3. Zvislá (stojaca) dopravná značka,
  4. Vodorovná (nakreslená na ceste) dopravná značka,
  5. Všeobecné pravidlá.

To znamená, že v prvom rade musíme poslúchať policajta a semafory; na zvyšné dopravné značenie sa pozeráme až vtedy, keď policajt ani semafory križovatku neriadia.

Treba tiež dodať, že na ceste môžeme robiť len to, čo nám pravidlá cestnej premávky dovoľujú, nie to, čo nám nezakazujú. (Tohto rozlišovania sa drží aj zákon o cestnej premávke. V skutočnosti ide o princíp typický pre celé verejné právo.)

Križovatka, ktorú nám čitateľ odfotil, je Rožňavská - Slovniská/Turbínova; čitateľ ide na aute v smere po Rožňavskej von z mesta a chce sa otočiť do protismeru.

Zaujímavé je, že značenie na križovatke v Google Street View z júla 2014 je iné, než aké je na fotografiách čitateľa zo začiatku tohto roka. (Priemerný vek fotiek na Google Maps / Google Street View je približne tri roky.) Budeme teda vychádzať z fotografií, ktoré nám čitateľ Ondrej zaslal.

Na riešenie tejto križovatky použijeme horeuvedenú hierarchiu, avšak v obrátenom poradí.

5. Podľa § 22 odseku (4) písmena b) nie je vo všeobecnosti možné otáčať sa v križovatke. Len podľa tohto pravidla sa teda vodič v križovatke otáčať nesmie. Môže to však dovoliť dopravné značenie.

4. Hoci to z fotky nie je úplne jasné, vodorovné dopravné značenie (šípky na zemi) pred križovatkou umožňujú z pruhu najviac vľavo pruhu okrem odbočenia z Rožňavskej doľava aj otočenie do protismeru. Na tejto križovatke je teda dovolené otáčať sa do protismeru.

3. Zvislá dopravná značka zakazuje otáčanie do protismeru len pre autá nad 3,5 tony. Autá do 3,5 tony sa stále môžu do protismeru otočiť.

2. Semafor je v tomto prípade trochu mätúci. Pre odbočovací pruh je vyhradené samostatné svetlo so šípkou vľavo, šípka na odbočenie však chýba. Pre porovnanie: na Bajkalskej ulici v smere od Prístavného mostu je na križovatke s Rožňavskou na semafore pre ľavý pruh zobrazená šípka ako pre odbočenie, tak aj otočenie.

Podľa vyhlášky k zákonu o cestnej premávke je možné otočiť sa do protismeru aj vtedy, ak semafor otáčanie neukazuje:

Písmeno e) tretieho odseku paragrafu hovorí (relatívne) jasne - ak aj šípka na semafore neukazuje možnosť otočiť sa, ale v tej križovatke je otáčanie dovolené dopravnou značkou (aj šípka na zemi je dopravná značka), je možné sa na zelenej otočiť do protismeru.

[1. pokyny policajta v tomto prípade nepotrebujeme; máme však za to, že keby policajt riadil túto križovatku, bolo by stále možné otočiť sa do protismeru.]

V tomto prípade teda policajti pravdu nemali - v tejto križovatke je možné otočiť sa, pretože to dovoľuje vodorovné dopravné značenie. Čitateľ Ondrej sa tak môže (s osobným autom do 3,5 tony) v tejto križovatke naďalej otáčať; správcovi cesty by sme odporučili, aby otáčanie do protismeru pre jednoznačnosť doplnil aj na šípkach na semafore.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  1. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  2. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  3. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  4. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  5. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  6. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  7. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  8. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  9. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť.
  1. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 668
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 4 631
  3. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 3 159
  4. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 2 904
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 459
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 436
  7. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 2 411
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 362
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 890
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 712

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Superpočítač kúpili za milióny. Nevyužívali ho, o chvíľu zostarne

Slovenskí vedci vyčíslili škody za nepoužívanie počítača na viac ako milión. Dnes už funguje v poriadku, no čoskoro ho bude treba vymeniť.

KOMENTÁRE

Danko to možno myslel dobre. Nech vysvetlí, ako presne

Naozaj Dankovi nik iný ako Volodin číslo nedal?

Neprehliadnite tiež

Fiat Punto dostal nula hviezdičiek za bezpečnosť, najhoršie hodnotenie v histórii

Sklamali aj viaceré modely, ktoré v základnej výbave dostali iba tri z piatich hviezdičiek za bezpečnosť.

Autá dostanú novú povinnú výbavu: núdzové volanie eCall

Každé auto si bude vedieť privolať sanitku v prípade nehody.

Nová Dacia Duster už nie je len z núdze cnosť (prvá jazda)

Lacné SUV je krajšie a má kvalitnejší interiér.

Renault ukázal nový koncept. Je určený iba pre Santu

Sánky s raketovými motormi majú skrátiť čakanie na Vianoce.

Vyskúšali sme novinky od BMW: modely 6 GT a X3 M40i

X3 M40i je jedno z najzábavnejších súčasných BMW.