Nie je to tak dávno, čo sa riaditeľ Tesly Elon Musk nechal počuť, že semiautonómne technológie vo vozidle Model 3 znižujú riziko nehody o polovicu. Svoje tvrdenie oprel o dáta zo 75 miliónov kilometrov, ktoré najazdili Tesly s aktivovaným Autopilotom.

O tom, že aj poloautonómny režim má svoje limity, sa nedávno presvedčil Chris Thomann. Relaxujúc počas jazdy sa z pozície šoféra prizeral zlyhaniu autopilota a nárazu do odstavenej dodávky. Informáciu priniesol portál carscoops.com.

Paradoxom nehody bolo, že namiesto brzdenia systém “prikázal“ autu zrýchľovať. Pripomíname, že za prípadnú nehodu, spôsobenú testovacou beta verziou autopilota stále nesie zodpovednosť vodič.
Ak naozaj Tesla akcelerovala namiesto brzdenia, tak mal šofér situáciu výrazne sťaženú. Podobnú situáciu sme zažili v aute, keď šofér nechtiac stlačil tlačidlo na reaktiváciu tempomatu. Auto začalo prudko akcelerovať pre dosiahnutie nastavenej rýchlosti na tempomate práve v momente, keď bolo potrebné brzdiť.
Na takúto situáciu šoféri nie sú zvyknutí a reakcia je v prvej sekunde panická. Nezáleží na tom, koľko krízových situácií a šmykov ste už zvládli (či už v premávke alebo tréningom v bezpečí okruhu), na takúto situáciu väčšina ľudí nie je pripravených a niekedy stačí ku vzniku nehody len krátke zaváhanie, kým mozog vyhodnotí chybu.
Veď napokon túto teóriu podporuje aj prax a už zabudnutá kauza z minulosti. Viacero nehôd Toyoty s údajne zaseknutým plynovým pedálom sa nemuselo stať, stačilo si zachovať chladnú hlavu.

Vráťme sa k Tesle. Pri využívaní testovacej verzie autopilota si šofér jednoducho nemôže oddýchnuť a musí byť v strehu. Upozornenie na problém so stojacimi objektami je aj v samotnom manuáli Tesly.
Podľa neho auto nemusí zareagovať na stojacu prekážku a aktivovať brzdy, zvlášť pri rýchlosti vozidla nad 80 km/h. Aj preto je spanie za volantom Tesly, ako to predviedol jeden z vodičov v nasledujúcom videu, obzvlášť nezodpovedné.