SME
Sobota, 23. november, 2019 | Meniny má Klement

Prečo sa na Slovensku ťažko predbieha?

Dnešné autá sú výkonnejšie, napriek tomu predbiehanie nie je ľahšie. A nielen pre hustú premávku.

IlustračnéIlustračné(Zdroj: Michal Švančara)

V minulosti ste na predbiehanie potrebovali výhľad na veľkú vzdialenosť. Na predbiehací manéver sa bolo dôležité dobre pripraviť. Základom bolo nechať si rozostup od auta pred sebou, podradiť a zrýchľovať už v zákrute, aby bol rozdiel rýchlostí pri výjazde na rovinku značný. Tým sa dal skrátiť čas v protismere na minimum.

Ak išlo aj na rovinke oproti auto, šofér situáciu predvídal a manéver ukončil skôr, ako začal. S trochou odhadu a cviku sa takto dalo zvládnuť predbiehanie bezpečne, aj na menej výkonných autách minulosti.

Článok pokračuje pod video reklamou

Dnes nám pomáha turbo

Ani dnes nie je na škodu dodržiavať tieto "pravidlá", ale už to nie je nevyhnutné. Väčšina šoférov má totiž k dispozíci silné, turbom prepĺňané motory. Vysoký krútiaci moment, dostupný už v nízkych otáčkach, spraví požadovaný rozdiel rýchlostí potrebný pre predbiehací manéver v priebehu momentu. 

Napriek tomu dnes predbiehanie nie je ľahšie. Na jednej strane je tu objektívny fakt v podobe hustejšej premávky, ale ani my, vodiči, si situáciu mnohokrát neuľahčujeme.

Dodržiavanie rozostupov, keď nechceme alebo nemôžeme predbiehať, je základom bezpečnosti. Je to aj slušnosťou voči ostatným, ktorí predbiehať chcú. 

Stačí, aby sa za sebou zoradili tri, štyri autá bez rozostupu a kolóna, jazdiaca 70 km/h je na svete. Tu pomôže iba "nadupané" auto a odvaha porušiť predpisy a bezpečnosť. Vonkoncom neobhajujeme správanie agresívnych šoférov, len chceme poukázať aj na druhú stranu mince - aký diel viny nesieme na vytváraní kolón našou jazdou bez bezpečného odstupu.

A to už nehovoríme o vodičoch, síce dodržujúcich odstup, ktorí keď zbadajú v zrkadle rýchlejšie auto, tak dupnú na plyn, aby dotyčnému predbiehací manéver sťažili a prípadne mu zavreli miesto pre návrat do svojho pruhu. Na záver ešte "priateľsky" pozdravia zablikaním a zatrúbením. 

"Lízači" milujú stredovú čiaru

Zvláštnou kategóriou sú takzvaní "lízači" stredovej čiary. Síce idú pomaly, ale predbehnúť ich je mimoriadne nebezpečné, od stredovej čiary sa totiž nevzdialia ani na centimeter. 

Najlepšie je, keď lízač sedí v aute s tmavými sklami, alebo v dodávke. Aby ste pred predbiehaním skontrolovali situáciu v protismere, musíte sa vykloniť aspoň meter do ľavého pruhu a počítať s rýchlym úhybným manévrom pred protiidúcim autom.

Týmto článkom asi hádžeme hrach na stenu, tak aspoň jedna praktická rada. Keď už chcete predbehnúť milovníka stredovej čiary, je lepšie vykuknúť do protismeru pri dodržaní väčšieho odstupu od auta, jazdiaceho pred vami.

Máte tak viac času pre prípadný núdzový návrat do svojho pruhu a zároveň pri menšom vyklonení do protismeru vidíte do väčšej vzdialenosti.

Či už patríme do kategórie rýchlych, alebo aj pomalých jazdcov, vždy treba myslieť na fakt, že na ceste nie sme sami. Trochu ohľaduplnosti spraví z našich ciest bezpečnejšie miesto s plynulejšou premávkou.

Nabudúce ukážeme na konkrétnom prípade, ako nám predbiehanie sťažuje správca cesty.

 

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Predražené zamestnanecké systémy? Mýtus!
  2. Dvadsaťdva hotelov a destinácií, kam za romantikou a teplom
  3. Vyberte si z ponuky Black Friday, ktorý trvá až dva týždne
  4. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  5. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  6. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  7. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  8. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich
  9. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť
  10. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  1. COOP Jednota oslavovala 150. výročie spotrebného družstevníctva
  2. Viac ako vzdelanie
  3. Predražené zamestnanecké systémy? Mýtus!
  4. Dvadsaťdva hotelov a destinácií, kam za romantikou a teplom
  5. Študuj umenie. Študuj na VŠMU.
  6. Trnavská univerzita v Trnave je výskumná a kvalitná
  7. CUPRA si podmanila parížske nebo
  8. Radšej škola ako metla
  9. Prečo študovať techniku na Slovensku?
  10. Zažite svoj vlastný úspech
  1. Tipy na lyžovačku v Rakúsku 8 743
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 8 434
  3. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 8 287
  4. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich 7 511
  5. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť 7 004
  6. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou 6 759
  7. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 5 941
  8. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 4 480
  9. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí... 4 347
  10. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv 4 271

Hlavné správy zo Sme.sk

Zdanie ohrozenia a žiadne odpovede. Čo ukázalo obvinenie Naďa z OĽaNO

Budúci týždeň sa prípad dostane aj pred parlamentný výbor.

Jaroslav Naď a Igor Matovič.
Stĺpček Petra Schutza

Na vazalstve polície sa nič nezmenilo

Stíhanie Naďa z OĽaNO je zneužitím štátnej moci.

Peter Schutz.

V Bratislave zmizol študent z Prešova

Bez stopy sa stratil počas behu s kamarátmi.

Nezvestný Michal Stach.
Apartmán na Donovaloch vedľa Jána Počiatka daroval Ladislav Bašternák tiež rodine.

Neprehliadnite tiež

PSA plánuje podpísať ešte v tomto roku dohodu o fúzii s FCA

Stali by sa štvrtým najväčším výrobcom automobilov.

Ilustračné foto.

Natural 95 končí. Nový benzín je vhodný pre väčšinu áut

Vyšší podiel biozložky šetrí životné prostredie.

Ilustračná foto.
Mitsubishi Space Star po facelifte