Prečo sa na Slovensku ťažko predbieha?

Dnešné autá sú výkonnejšie, napriek tomu predbiehanie nie je ľahšie. A nielen pre hustú premávku.

Ilustračné(Zdroj: Michal Švančara)

V minulosti ste na predbiehanie potrebovali výhľad na veľkú vzdialenosť. Na predbiehací manéver sa bolo dôležité dobre pripraviť. Základom bolo nechať si rozostup od auta pred sebou, podradiť a zrýchľovať už v zákrute, aby bol rozdiel rýchlostí pri výjazde na rovinku značný. Tým sa dal skrátiť čas v protismere na minimum.

Ak išlo aj na rovinke oproti auto, šofér situáciu predvídal a manéver ukončil skôr, ako začal. S trochou odhadu a cviku sa takto dalo zvládnuť predbiehanie bezpečne, aj na menej výkonných autách minulosti.

Dnes nám pomáha turbo

Ani dnes nie je na škodu dodržiavať tieto "pravidlá", ale už to nie je nevyhnutné. Väčšina šoférov má totiž k dispozíci silné, turbom prepĺňané motory. Vysoký krútiaci moment, dostupný už v nízkych otáčkach, spraví požadovaný rozdiel rýchlostí potrebný pre predbiehací manéver v priebehu momentu. 

Napriek tomu dnes predbiehanie nie je ľahšie. Na jednej strane je tu objektívny fakt v podobe hustejšej premávky, ale ani my, vodiči, si situáciu mnohokrát neuľahčujeme.

Dodržiavanie rozostupov, keď nechceme alebo nemôžeme predbiehať, je základom bezpečnosti. Je to aj slušnosťou voči ostatným, ktorí predbiehať chcú. 

Stačí, aby sa za sebou zoradili tri, štyri autá bez rozostupu a kolóna, jazdiaca 70 km/h je na svete. Tu pomôže iba "nadupané" auto a odvaha porušiť predpisy a bezpečnosť. Vonkoncom neobhajujeme správanie agresívnych šoférov, len chceme poukázať aj na druhú stranu mince - aký diel viny nesieme na vytváraní kolón našou jazdou bez bezpečného odstupu.

A to už nehovoríme o vodičoch, síce dodržujúcich odstup, ktorí keď zbadajú v zrkadle rýchlejšie auto, tak dupnú na plyn, aby dotyčnému predbiehací manéver sťažili a prípadne mu zavreli miesto pre návrat do svojho pruhu. Na záver ešte "priateľsky" pozdravia zablikaním a zatrúbením. 

"Lízači" milujú stredovú čiaru

Zvláštnou kategóriou sú takzvaní "lízači" stredovej čiary. Síce idú pomaly, ale predbehnúť ich je mimoriadne nebezpečné, od stredovej čiary sa totiž nevzdialia ani na centimeter. 

Najlepšie je, keď lízač sedí v aute s tmavými sklami, alebo v dodávke. Aby ste pred predbiehaním skontrolovali situáciu v protismere, musíte sa vykloniť aspoň meter do ľavého pruhu a počítať s rýchlym úhybným manévrom pred protiidúcim autom.

Týmto článkom asi hádžeme hrach na stenu, tak aspoň jedna praktická rada. Keď už chcete predbehnúť milovníka stredovej čiary, je lepšie vykuknúť do protismeru pri dodržaní väčšieho odstupu od auta, jazdiaceho pred vami.

Máte tak viac času pre prípadný núdzový návrat do svojho pruhu a zároveň pri menšom vyklonení do protismeru vidíte do väčšej vzdialenosti.

Či už patríme do kategórie rýchlych, alebo aj pomalých jazdcov, vždy treba myslieť na fakt, že na ceste nie sme sami. Trochu ohľaduplnosti spraví z našich ciest bezpečnejšie miesto s plynulejšou premávkou.

Nabudúce ukážeme na konkrétnom prípade, ako nám predbiehanie sťažuje správca cesty.

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  2. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  3. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  4. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  5. Zábavný aj sebavedomý
  6. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3
  7. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo
  8. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori
  9. Bezpečnostný pás vám chráni život, antivírus váš virtuálny svet
  10. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať?
  1. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  2. Konferencia o využívaní ITP v trestnom konaní splnila svoj cieľ
  3. Nadácia Poštovej banky podporí grantom folklór a tradície
  4. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  5. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  6. Prednáška holandského veľvyslanca na EU v Bratislave
  7. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku
  8. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  9. Poradňa: Ako vybrať účet pre mladých
  10. Sajfa odkázal študentom:„Buďte nároční a vydržte!“
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 24 988
  2. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu 5 340
  3. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci 4 683
  4. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori 4 432
  5. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 4 378
  6. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 3 888
  7. Zábavný aj sebavedomý 3 581
  8. Bývanie, ktoré vás oslobodí od stresu 3 207
  9. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností 3 042
  10. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať? 2 520

Hlavné správy zo Sme.sk

NITRA

Bývalého poslanca parlamentu Gauliedera našli mŕtveho

Príčiny smrti vyšetruje polícia. Pracuje s verziou, že by mohlo ísť o samovraždu.

DOMOV

Bán o debatách s kotlebovcami: Povedali, že Mazurek je ešte nevycválaný

Diskusie s tvrdým jadrom ĽSNS sú na hrane, agresivita je však prejav strachu, tvrdí novinár Andrej Bán.

SVET

Prvý coming out českej politiky! No a čo?

Česi nie sú až takí tolerantní ako skôr ľahostajní.

Neprehliadnite tiež

Classic Show Brno 2017 je komorný veľtrh, plný hviezd

Classic Show nebýva veľká výstava, no organizátorom sa tam zvyčajne podarí pritiahnuť zaujímavé exponáty.

Každé štvrté auto predané v Európe je SUV

Najpopulárnejšie sú stále malé mestské autá.

Piatkovú dopravu skomplikoval havarovaný kamión

Pri križovatke Blatné sa ráno prevrátil kamión.

Maťo Homola stavil na nový tím a nové auto

Po úspešnej sezóne v TCR bude slovenský pretekár, Maťo Homola, obhajovať výborné 5. miesto.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop