Prečo sa na Slovensku ťažko predbieha?

Dnešné autá sú výkonnejšie, napriek tomu predbiehanie nie je ľahšie. A nielen pre hustú premávku.

Ilustračné(Zdroj: Michal Švančara)

V minulosti ste na predbiehanie potrebovali výhľad na veľkú vzdialenosť. Na predbiehací manéver sa bolo dôležité dobre pripraviť. Základom bolo nechať si rozostup od auta pred sebou, podradiť a zrýchľovať už v zákrute, aby bol rozdiel rýchlostí pri výjazde na rovinku značný. Tým sa dal skrátiť čas v protismere na minimum.

Ak išlo aj na rovinke oproti auto, šofér situáciu predvídal a manéver ukončil skôr, ako začal. S trochou odhadu a cviku sa takto dalo zvládnuť predbiehanie bezpečne, aj na menej výkonných autách minulosti.

Dnes nám pomáha turbo

Ani dnes nie je na škodu dodržiavať tieto "pravidlá", ale už to nie je nevyhnutné. Väčšina šoférov má totiž k dispozíci silné, turbom prepĺňané motory. Vysoký krútiaci moment, dostupný už v nízkych otáčkach, spraví požadovaný rozdiel rýchlostí potrebný pre predbiehací manéver v priebehu momentu. 

Napriek tomu dnes predbiehanie nie je ľahšie. Na jednej strane je tu objektívny fakt v podobe hustejšej premávky, ale ani my, vodiči, si situáciu mnohokrát neuľahčujeme.

Dodržiavanie rozostupov, keď nechceme alebo nemôžeme predbiehať, je základom bezpečnosti. Je to aj slušnosťou voči ostatným, ktorí predbiehať chcú. 

Stačí, aby sa za sebou zoradili tri, štyri autá bez rozostupu a kolóna, jazdiaca 70 km/h je na svete. Tu pomôže iba "nadupané" auto a odvaha porušiť predpisy a bezpečnosť. Vonkoncom neobhajujeme správanie agresívnych šoférov, len chceme poukázať aj na druhú stranu mince - aký diel viny nesieme na vytváraní kolón našou jazdou bez bezpečného odstupu.

A to už nehovoríme o vodičoch, síce dodržujúcich odstup, ktorí keď zbadajú v zrkadle rýchlejšie auto, tak dupnú na plyn, aby dotyčnému predbiehací manéver sťažili a prípadne mu zavreli miesto pre návrat do svojho pruhu. Na záver ešte "priateľsky" pozdravia zablikaním a zatrúbením. 

"Lízači" milujú stredovú čiaru

Zvláštnou kategóriou sú takzvaní "lízači" stredovej čiary. Síce idú pomaly, ale predbehnúť ich je mimoriadne nebezpečné, od stredovej čiary sa totiž nevzdialia ani na centimeter. 

Najlepšie je, keď lízač sedí v aute s tmavými sklami, alebo v dodávke. Aby ste pred predbiehaním skontrolovali situáciu v protismere, musíte sa vykloniť aspoň meter do ľavého pruhu a počítať s rýchlym úhybným manévrom pred protiidúcim autom.

Týmto článkom asi hádžeme hrach na stenu, tak aspoň jedna praktická rada. Keď už chcete predbehnúť milovníka stredovej čiary, je lepšie vykuknúť do protismeru pri dodržaní väčšieho odstupu od auta, jazdiaceho pred vami.

Máte tak viac času pre prípadný núdzový návrat do svojho pruhu a zároveň pri menšom vyklonení do protismeru vidíte do väčšej vzdialenosti.

Či už patríme do kategórie rýchlych, alebo aj pomalých jazdcov, vždy treba myslieť na fakt, že na ceste nie sme sami. Trochu ohľaduplnosti spraví z našich ciest bezpečnejšie miesto s plynulejšou premávkou.

Nabudúce ukážeme na konkrétnom prípade, ako nám predbiehanie sťažuje správca cesty.

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 8 006
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 720
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 671
  4. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 307
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 999
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 609
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 320
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 295
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 173
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 903

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Podnikajú na hranici prežitia. V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili dvaja Bratislavčania svojho tvorivého ducha i značnú časť finančných úspor.

KOMENTÁRE

Pravda a láska stoja na našej strane

Môj manžel a ja, na túto frázu si aj po vyše dvoch rokoch manželstva stále zvykám.

PLUS

Prečo je dobré nájsť si architekta

Len rozumný architekt vymyslí dom, v ktorom budete naozaj šťastní.

ŠPORT

Fotografka z Tour: Sagan má výraznú tvár, je fotogenický

Češka bola roky jedinou ženou, ktorá fotila Tour z motorky.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.