Prečo sa na Slovensku ťažko predbieha?

Dnešné autá sú výkonnejšie, napriek tomu predbiehanie nie je ľahšie. A nielen pre hustú premávku.

Ilustračné(Zdroj: Michal Švančara)

V minulosti ste na predbiehanie potrebovali výhľad na veľkú vzdialenosť. Na predbiehací manéver sa bolo dôležité dobre pripraviť. Základom bolo nechať si rozostup od auta pred sebou, podradiť a zrýchľovať už v zákrute, aby bol rozdiel rýchlostí pri výjazde na rovinku značný. Tým sa dal skrátiť čas v protismere na minimum.

Ak išlo aj na rovinke oproti auto, šofér situáciu predvídal a manéver ukončil skôr, ako začal. S trochou odhadu a cviku sa takto dalo zvládnuť predbiehanie bezpečne, aj na menej výkonných autách minulosti.

Dnes nám pomáha turbo

Ani dnes nie je na škodu dodržiavať tieto "pravidlá", ale už to nie je nevyhnutné. Väčšina šoférov má totiž k dispozíci silné, turbom prepĺňané motory. Vysoký krútiaci moment, dostupný už v nízkych otáčkach, spraví požadovaný rozdiel rýchlostí potrebný pre predbiehací manéver v priebehu momentu. 

Napriek tomu dnes predbiehanie nie je ľahšie. Na jednej strane je tu objektívny fakt v podobe hustejšej premávky, ale ani my, vodiči, si situáciu mnohokrát neuľahčujeme.

Dodržiavanie rozostupov, keď nechceme alebo nemôžeme predbiehať, je základom bezpečnosti. Je to aj slušnosťou voči ostatným, ktorí predbiehať chcú. 

Stačí, aby sa za sebou zoradili tri, štyri autá bez rozostupu a kolóna, jazdiaca 70 km/h je na svete. Tu pomôže iba "nadupané" auto a odvaha porušiť predpisy a bezpečnosť. Vonkoncom neobhajujeme správanie agresívnych šoférov, len chceme poukázať aj na druhú stranu mince - aký diel viny nesieme na vytváraní kolón našou jazdou bez bezpečného odstupu.

A to už nehovoríme o vodičoch, síce dodržujúcich odstup, ktorí keď zbadajú v zrkadle rýchlejšie auto, tak dupnú na plyn, aby dotyčnému predbiehací manéver sťažili a prípadne mu zavreli miesto pre návrat do svojho pruhu. Na záver ešte "priateľsky" pozdravia zablikaním a zatrúbením. 

"Lízači" milujú stredovú čiaru

Zvláštnou kategóriou sú takzvaní "lízači" stredovej čiary. Síce idú pomaly, ale predbehnúť ich je mimoriadne nebezpečné, od stredovej čiary sa totiž nevzdialia ani na centimeter. 

Najlepšie je, keď lízač sedí v aute s tmavými sklami, alebo v dodávke. Aby ste pred predbiehaním skontrolovali situáciu v protismere, musíte sa vykloniť aspoň meter do ľavého pruhu a počítať s rýchlym úhybným manévrom pred protiidúcim autom.

Týmto článkom asi hádžeme hrach na stenu, tak aspoň jedna praktická rada. Keď už chcete predbehnúť milovníka stredovej čiary, je lepšie vykuknúť do protismeru pri dodržaní väčšieho odstupu od auta, jazdiaceho pred vami.

Máte tak viac času pre prípadný núdzový návrat do svojho pruhu a zároveň pri menšom vyklonení do protismeru vidíte do väčšej vzdialenosti.

Či už patríme do kategórie rýchlych, alebo aj pomalých jazdcov, vždy treba myslieť na fakt, že na ceste nie sme sami. Trochu ohľaduplnosti spraví z našich ciest bezpečnejšie miesto s plynulejšou premávkou.

Nabudúce ukážeme na konkrétnom prípade, ako nám predbiehanie sťažuje správca cesty.

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 25 903
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 126
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 912
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 178
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 581
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 446
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 379
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 325
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 210
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 994

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Fico otáča, odchod do penzie má dostať strop

V roku 2012 štát nastavil vek odchodu do dôchodku na strednú dĺžku dožitia.

ŠPORT

Hamšík vyrovnal gólový rekord Maradonu v drese Neapola

Marek Hamšík dal za Neapol 115 gólov.

KOMENTÁRE

Ako by vyzeral ideálny parlament

V Národnej rade by neboli fašisti ani Smer.

Neprehliadnite tiež

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.