O nebezpečných airbagoch počúvame už sedem rokov, riešenie je v nedohľadne

Výrobca airbagov Takata ešte stále zisťuje príčiny a počíta škody. Iné automobilové kauzy sa objavujú a zanikajú, no autá so život ohrozujúcimi airbagmi jazdia naďalej.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR)

Spoločnosť Takata podľa najnovších správ dodala možno až 287,5 miliónov airbagov s chybnými plynovými patrónami. Tie už sú preukázateľne zodpovedné za jedenásť úmrtí a vyše sto zranení. Náklady na zvolanie áut a výmenu nebezpečných airbagov môžu dosiahnuť 21,24 miliárd eur.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Zvolanie áut s chybnými airbagmi bude stáť viac ako 21 miliárd eur

Zvláštne je, ako málo sa o airbagoch Takaty hovorí. Slovenské zastúpenia dvanástich automobiliek, ktoré používajú potenciálne nefunkčné airbagy, o zvolávacích akciách verejnosť príliš neinformujú. No a čitatelia si radšej prečítajú novinky o emisnom škandáli Volkswagenu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Predsa, emisie Volkswagenu sú jednoduchý príbeh o morálke, ktorý znie úplne ako námet amerického filmu: "Vysokopostavení predstavitelia veľkej korporácie urobili všetko pre to, aby bol ich produkt najatraktívnejší na trhu - i keď to znamenalo ohýbanie pravidiel. V závere sa však divák dozvedá, že podvádzať sa nevypláca." Takata, naopak, komunikuje chybné airbagy ako ľudský omyl.

O probléme s airbagmi Takata sa začalo hovoriť okolo roku 2009 - v máji a v decembri zomreli prví dvaja ľudia na následky poranení, ktoré spôsobili chybné patróny airbagov. Pri nehode sa z kovových patrón uvoľnuje veľké množstvo plynu, ktorý nafukuje samotný airbag. Patróny Takata sa však môžu celé roztrhnúť a úlomky zasiahnu tvár alebo krk pasažiera či spolujazdca.

Dokopy sa airbagy Takata podpísali pod jedenásť obetí, z toho posledná v januári tohto roku. (Vo viacerých prípadoch išlo o autá, ktoré už boli zvolané do servisu na výmenu airbagov.) New York Times uvádza, že kovové črepiny tiež spôsobili vyše 130 poranení - vrátane poškodenia očí či straty sluchu.

Spomalené video ukazuje kovové črepiny, ktoré vyletia pri výbuchu patrónu airbagu Takata.

Airbagy sa vymieňajú už tretí rok

V apríli 2013 spustili v USA kvôli airbagom Takata prvú veľkú zvolávaciu akciu štyri japonské automobilky - Toyota, Honda, Mazda a Nissan. Postupne sa k nim pridali ďalšie automobilky.

V USA eviduje federálny úrad pre bezpečnosť cestnej premávky prebiehajúce zvolávacie akcie na BMW, Chrysler, Dodge, Ford, koncern General Motors (Chevrolet, GMC, Pontiac, Saab a Saturn), Honda, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Nissan, Subaru, Toyota a Volkswagen. Zoznam modelov s airbagmi Takata nám pripomenul, že často si ani neuvedomujeme, koľko spoločných dielov majú autá rôznych značiek.

Kompletný zoznam pre USA možno nájsť tu. Napríklad Ford v Európe autá nezvolával; z tuzemských BMW platí zvolávacia akcia len na rad 3 generácie E46. Dôvodom je to, že v mnohých autách sa používajú pre rôzne trhy - európsky a severoamerický - rôzne airbagy. Medzi kontinentmi sú totiž odlišnosti v technických predpisoch aj v metodike crash testov americkej agentúry IIHS oproti európskej EuroNCAP.

Zvolávacia akcia, ktorá trhá rekordy

Aktuálne podlieha zvolávacím akciám celosvetovo vyše 50 miliónov áut, posledné pesimistické odhady hovoria o tom, že chybných môže byť až 287,5 milióna patrón. (Treba mať pritom na pamäti, že jedno auto obsahuje viacero airbagov a viacero patrón.) Doposiaľ sa všetky správy týkali len predných airbagov vodiča a spolujazdca.

Už teraz ide o historicky najväčšiu zvolávaciu akciu na autá; druhou najväčšou je problém spínacích skriniek General Motors.

Samozrejme, z päťdesiatich miliónov áut, ktoré podliehajú zvolávacím akciám, sa nehody zúčastní iba relatívne malý počet. Minulý rok v júni Takata uviedla, že z airbagov podliehajúcich výmene vystrelilo asi 1,2 milióna kusov, pričom patrón sa roztrhol v 88 prípadoch.

Consumer Records uvádza, že Takata od novembra roku 2014 do mája 2015 podrobila balistickým skúškam 30 000 patrón. Z nich sa roztrhlo 265, čo je takmer 0,9 percenta. Dôležité je uvedomiť si, že 0,9 % nepredstavuje podiel prípadov, v ktorých si kľúčový bezpečnostný prvok nebude plniť svoju funkciu a nenafúkne sa; znamená to, že v 0,9 % prípadoch môže airbag napáchať viac škody ako úžitku.

Pre porovnanie len dodáme, že podľa amerického ministerstva dopravy airbagy medzi rokmi 1987-2012 zachránili 37 000 životov. Oproti tomu môžeme jedenásť mŕtvych a 130 zranených považovať za víťazstvo väčšieho dobra.

Airbagom prekáža vlhký vzduch

Dôvod, prečo patróny vybuchujú, nie je jednoznačný. Spomínajú sa tri hlavné príčiny:

  • V patrónoch sa ako hnacia látka používal lacnejší dusičnan amónny namiesto drahšieho 5-aminotetrazolu. Dusičnan amónny nie je dostatočne stabilný a najmä v teplom a vlhkom podnebí sa ľahko vznieti.
  • Továreň spoločnosti Takata v Mexiku nedokázala zabezpečiť primeranú výrobnú kvalitu, objavovali sa problémy so zváraním aj hrdzavé súčiastky. Reuters uvádza, že z každého milióna patrón, ktoré fabrika odovzdala odberateľom v roku 2002, bolo 60 až 80 defektných. (Norma pritom povoľovala najviac 10 defektných patrón.)
  • Patrón nebol konštrukčne dobre navrhnutý a ak sa roztrhol, všetka energia bola smerovala na cestujúcich v aute. Podľa nedávno zverejnenej správy si Honda ešte v roku 2009 u Takaty objednala upravené patróny, ktoré by pri výbuchu energiu lepšie rozptyľovali.

Prečo ešte Takate dôverujeme?

Práve Honda je v centre pozornosti kauzy airbagov. Honda má 1,2-percentný podiel v spoločnosti Takata, navyše desať z jedenástich úmrtí následkom zlých airbagov boli práve v autách tejto automobilky. (Jedenásta obeť zomrela tento rok vo Forde Ranger.) Viaceré zdroje hovoria, že Honda o problémoch s airbagmi vedela dlhšie dopredu.

Všetkým automobilkám vrátane Hondy sa však podarilo udržať výrobcu airbagov ako jediného vinníka. Automobilky si tak udržali svoju reputáciu a trpí jedine Takata - kým do minulého roku sa hodnota akcií spoločnosti pohybovala na úrovni 1500 - 2000 jenov (11,8 - 15,7 eur), v súčasnosti je to len 431 jenov (3,4 eura).

Airbagy pritom nie sú prvá zvolávacia akcia spoločnosti Takata - v roku 1995 musela v takmer 8,5 miliónoch áut vymeniť pracky bezpečnostných pásov. Pôvodne Takata montovala plastové pracky, ktoré vekom nedržali v úchytoch. Aj po takejto veľkej kauze automobilky ďalej Takate dôverovali v otázke bezpečnosti - dnes je Takata s trhovým podielom 22 % jedným z najväčších výrobcov airbagov na svete.

Skontrolujte, či aj vaše auto nepotrebuje nový airbag

Na zvolávacích akciách samotných nevidíme nič zlé - priznať si chybu a zorganizovať jej nápravu je zodpovedný postup, automobilky navyše často stojí veľa peňazí. Ani jedna zvolávacia akcia však nedosahovala takéto rozmery - v USA musí ísť do servisu každé siedme auto. Čísla pritom ešte stále nie sú definitívne.

Podľa serveru iDnes podlieha v Česku zvolávacím akciám približne 9 000 áut. Aj vy si preto overte, či náhodou nejazdíte s granátom na volante, čakajúcim na výbuch. Ak je vaše auto na zozname zvolávaných áut, nechajte si túto informáciu potvrdiť slovenským importérom značky a objednajte sa do servisu. Americký úrad pre bezpečnosť cestnej dopravy odporúča s autom s nebezpečnými airbagmi vôbec nejazdiť.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kreditná karta – áno alebo nie
  2. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  3. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  4. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  5. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  6. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  8. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  10. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  1. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  2. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  3. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  4. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  5. Kreditná karta – áno alebo nie
  6. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  7. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  8. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  9. Uncovering Artificial Intelligence in Slovakia
  10. Digitalizácia dokumentov firmám ušetrí nielen peniaze
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 24 229
  2. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 18 163
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 12 668
  4. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 12 563
  5. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 12 384
  6. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 6 980
  7. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 4 567
  8. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 4 529
  9. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 4 405
  10. Sú bolesti kĺbov dôvodom, že nemôžete v živote robiť čo chcete? 3 065

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kočner vypovedal na polícii, Pavla Ruska zadržali

Mariana Kočnera zadržala NAKA v stredu.

PÍŠE MATÚŠ RITOMSKÝ

Prísne tajné dezinformácie sú v každom výklade

Je prirodzené, ak súkromník podnikanie spája s určitými hodnotami či etikou.

Neprehliadnite tiež

Nové Volvo S60 má americký pôvod a žiaden diesel

Dvorná divízia Polestar vyladí výkon nového Volva na 415 koní.

Radšej Kiu alebo Hyundai ako Porsche. Ktoré auto má najviac chýb?

V prieskume pohorelo Volvo, Jaguar, Land Rover.

Tesla v USA vyšetruje prvé samovznietenie Modelu S

Ide o prvý prípad bezdôvodného samovznietenia batérie Tesly.

Audi A1 narástlo na veľkosť Pola. Dieselový motor už nedostane

Digitálne budíky na prístrojovej doske ponúkne už v základe.