SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

O nebezpečných airbagoch počúvame už sedem rokov, riešenie je v nedohľadne

Výrobca airbagov Takata ešte stále zisťuje príčiny a počíta škody. Iné automobilové kauzy sa objavujú a zanikajú, no autá so život ohrozujúcimi airbagmi jazdia naďalej.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR)

Spoločnosť Takata podľa najnovších správ dodala možno až 287,5 miliónov airbagov s chybnými plynovými patrónami. Tie už sú preukázateľne zodpovedné za jedenásť úmrtí a vyše sto zranení. Náklady na zvolanie áut a výmenu nebezpečných airbagov môžu dosiahnuť 21,24 miliárd eur.

Prečítajte si tiež: Zvolanie áut s chybnými airbagmi bude stáť viac ako 21 miliárd eur Čítajte 

Zvláštne je, ako málo sa o airbagoch Takaty hovorí. Slovenské zastúpenia dvanástich automobiliek, ktoré používajú potenciálne nefunkčné airbagy, o zvolávacích akciách verejnosť príliš neinformujú. No a čitatelia si radšej prečítajú novinky o emisnom škandáli Volkswagenu.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Predsa, emisie Volkswagenu sú jednoduchý príbeh o morálke, ktorý znie úplne ako námet amerického filmu: "Vysokopostavení predstavitelia veľkej korporácie urobili všetko pre to, aby bol ich produkt najatraktívnejší na trhu - i keď to znamenalo ohýbanie pravidiel. V závere sa však divák dozvedá, že podvádzať sa nevypláca." Takata, naopak, komunikuje chybné airbagy ako ľudský omyl.

O probléme s airbagmi Takata sa začalo hovoriť okolo roku 2009 - v máji a v decembri zomreli prví dvaja ľudia na následky poranení, ktoré spôsobili chybné patróny airbagov. Pri nehode sa z kovových patrón uvoľnuje veľké množstvo plynu, ktorý nafukuje samotný airbag. Patróny Takata sa však môžu celé roztrhnúť a úlomky zasiahnu tvár alebo krk pasažiera či spolujazdca.

Skryť Vypnúť reklamu

Dokopy sa airbagy Takata podpísali pod jedenásť obetí, z toho posledná v januári tohto roku. (Vo viacerých prípadoch išlo o autá, ktoré už boli zvolané do servisu na výmenu airbagov.) New York Times uvádza, že kovové črepiny tiež spôsobili vyše 130 poranení - vrátane poškodenia očí či straty sluchu.

Načítavam video...

Spomalené video ukazuje kovové črepiny, ktoré vyletia pri výbuchu patrónu airbagu Takata.

Airbagy sa vymieňajú už tretí rok

V apríli 2013 spustili v USA kvôli airbagom Takata prvú veľkú zvolávaciu akciu štyri japonské automobilky - Toyota, Honda, Mazda a Nissan. Postupne sa k nim pridali ďalšie automobilky.

V USA eviduje federálny úrad pre bezpečnosť cestnej premávky prebiehajúce zvolávacie akcie na BMW, Chrysler, Dodge, Ford, koncern General Motors (Chevrolet, GMC, Pontiac, Saab a Saturn), Honda, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Nissan, Subaru, Toyota a Volkswagen. Zoznam modelov s airbagmi Takata nám pripomenul, že často si ani neuvedomujeme, koľko spoločných dielov majú autá rôznych značiek.

Skryť Vypnúť reklamu

Kompletný zoznam pre USA možno nájsť tu. Napríklad Ford v Európe autá nezvolával; z tuzemských BMW platí zvolávacia akcia len na rad 3 generácie E46. Dôvodom je to, že v mnohých autách sa používajú pre rôzne trhy - európsky a severoamerický - rôzne airbagy. Medzi kontinentmi sú totiž odlišnosti v technických predpisoch aj v metodike crash testov americkej agentúry IIHS oproti európskej EuroNCAP.

Zvolávacia akcia, ktorá trhá rekordy

Aktuálne podlieha zvolávacím akciám celosvetovo vyše 50 miliónov áut, posledné pesimistické odhady hovoria o tom, že chybných môže byť až 287,5 milióna patrón. (Treba mať pritom na pamäti, že jedno auto obsahuje viacero airbagov a viacero patrón.) Doposiaľ sa všetky správy týkali len predných airbagov vodiča a spolujazdca.

Skryť Vypnúť reklamu

Už teraz ide o historicky najväčšiu zvolávaciu akciu na autá; druhou najväčšou je problém spínacích skriniek General Motors.

Samozrejme, z päťdesiatich miliónov áut, ktoré podliehajú zvolávacím akciám, sa nehody zúčastní iba relatívne malý počet. Minulý rok v júni Takata uviedla, že z airbagov podliehajúcich výmene vystrelilo asi 1,2 milióna kusov, pričom patrón sa roztrhol v 88 prípadoch.

Consumer Records uvádza, že Takata od novembra roku 2014 do mája 2015 podrobila balistickým skúškam 30 000 patrón. Z nich sa roztrhlo 265, čo je takmer 0,9 percenta. Dôležité je uvedomiť si, že 0,9 % nepredstavuje podiel prípadov, v ktorých si kľúčový bezpečnostný prvok nebude plniť svoju funkciu a nenafúkne sa; znamená to, že v 0,9 % prípadoch môže airbag napáchať viac škody ako úžitku.

Skryť Vypnúť reklamu

Pre porovnanie len dodáme, že podľa amerického ministerstva dopravy airbagy medzi rokmi 1987-2012 zachránili 37 000 životov. Oproti tomu môžeme jedenásť mŕtvych a 130 zranených považovať za víťazstvo väčšieho dobra.

Airbagom prekáža vlhký vzduch

Dôvod, prečo patróny vybuchujú, nie je jednoznačný. Spomínajú sa tri hlavné príčiny:

  • V patrónoch sa ako hnacia látka používal lacnejší dusičnan amónny namiesto drahšieho 5-aminotetrazolu. Dusičnan amónny nie je dostatočne stabilný a najmä v teplom a vlhkom podnebí sa ľahko vznieti.
  • Továreň spoločnosti Takata v Mexiku nedokázala zabezpečiť primeranú výrobnú kvalitu, objavovali sa problémy so zváraním aj hrdzavé súčiastky. Reuters uvádza, že z každého milióna patrón, ktoré fabrika odovzdala odberateľom v roku 2002, bolo 60 až 80 defektných. (Norma pritom povoľovala najviac 10 defektných patrón.)
  • Patrón nebol konštrukčne dobre navrhnutý a ak sa roztrhol, všetka energia bola smerovala na cestujúcich v aute. Podľa nedávno zverejnenej správy si Honda ešte v roku 2009 u Takaty objednala upravené patróny, ktoré by pri výbuchu energiu lepšie rozptyľovali.

Prečo ešte Takate dôverujeme?

Práve Honda je v centre pozornosti kauzy airbagov. Honda má 1,2-percentný podiel v spoločnosti Takata, navyše desať z jedenástich úmrtí následkom zlých airbagov boli práve v autách tejto automobilky. (Jedenásta obeť zomrela tento rok vo Forde Ranger.) Viaceré zdroje hovoria, že Honda o problémoch s airbagmi vedela dlhšie dopredu.

Skryť Vypnúť reklamu

Všetkým automobilkám vrátane Hondy sa však podarilo udržať výrobcu airbagov ako jediného vinníka. Automobilky si tak udržali svoju reputáciu a trpí jedine Takata - kým do minulého roku sa hodnota akcií spoločnosti pohybovala na úrovni 1500 - 2000 jenov (11,8 - 15,7 eur), v súčasnosti je to len 431 jenov (3,4 eura).

Airbagy pritom nie sú prvá zvolávacia akcia spoločnosti Takata - v roku 1995 musela v takmer 8,5 miliónoch áut vymeniť pracky bezpečnostných pásov. Pôvodne Takata montovala plastové pracky, ktoré vekom nedržali v úchytoch. Aj po takejto veľkej kauze automobilky ďalej Takate dôverovali v otázke bezpečnosti - dnes je Takata s trhovým podielom 22 % jedným z najväčších výrobcov airbagov na svete.

Skontrolujte, či aj vaše auto nepotrebuje nový airbag

Na zvolávacích akciách samotných nevidíme nič zlé - priznať si chybu a zorganizovať jej nápravu je zodpovedný postup, automobilky navyše často stojí veľa peňazí. Ani jedna zvolávacia akcia však nedosahovala takéto rozmery - v USA musí ísť do servisu každé siedme auto. Čísla pritom ešte stále nie sú definitívne.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa serveru iDnes podlieha v Česku zvolávacím akciám približne 9 000 áut. Aj vy si preto overte, či náhodou nejazdíte s granátom na volante, čakajúcim na výbuch. Ak je vaše auto na zozname zvolávaných áut, nechajte si túto informáciu potvrdiť slovenským importérom značky a objednajte sa do servisu. Americký úrad pre bezpečnosť cestnej dopravy odporúča s autom s nebezpečnými airbagmi vôbec nejazdiť.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  2. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  3. Magazín SME Ženy už v predaji
  4. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  5. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  6. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  7. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  8. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  9. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 284
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 509
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 314
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 168
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 130
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 14 760
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 370
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 11 730
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 370
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 312
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezidentka Zuzana Čaputová.
Píše Janka Debrecéniová

„Spoločná zodpovednosť“ je ukážkou nezodpovednosti

Uznesenie vlády fakticky porušuje viacero základných práv a slobôd.

Testovanie na nový koronavírus v Bánovciach nad Bebravou.

Koronavírus na Slovensku: Celoplošné testovanie sa podľa Čaputovej nestihne. Matoviča vyzvala prehodnotiť postihy (minúta po minúte)

Celkovo sa koronavírusom na Slovensku nakazilo 55 091 ľudí. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 212 obetí.

Prezidentka Zuzana Čaputová.

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom.

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.