SME
Pondelok, 15. august, 2022 | Meniny má Marcela

O nebezpečných airbagoch počúvame už sedem rokov, riešenie je v nedohľadne

Výrobca airbagov Takata ešte stále zisťuje príčiny a počíta škody. Iné automobilové kauzy sa objavujú a zanikajú, no autá so život ohrozujúcimi airbagmi jazdia naďalej.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR)

Spoločnosť Takata podľa najnovších správ dodala možno až 287,5 miliónov airbagov s chybnými plynovými patrónami. Tie už sú preukázateľne zodpovedné za jedenásť úmrtí a vyše sto zranení. Náklady na zvolanie áut a výmenu nebezpečných airbagov môžu dosiahnuť 21,24 miliárd eur.

Prečítajte si tiež: Zvolanie áut s chybnými airbagmi bude stáť viac ako 21 miliárd eur Čítajte 

Zvláštne je, ako málo sa o airbagoch Takaty hovorí. Slovenské zastúpenia dvanástich automobiliek, ktoré používajú potenciálne nefunkčné airbagy, o zvolávacích akciách verejnosť príliš neinformujú. No a čitatelia si radšej prečítajú novinky o emisnom škandáli Volkswagenu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Predsa, emisie Volkswagenu sú jednoduchý príbeh o morálke, ktorý znie úplne ako námet amerického filmu: "Vysokopostavení predstavitelia veľkej korporácie urobili všetko pre to, aby bol ich produkt najatraktívnejší na trhu - i keď to znamenalo ohýbanie pravidiel. V závere sa však divák dozvedá, že podvádzať sa nevypláca." Takata, naopak, komunikuje chybné airbagy ako ľudský omyl.

O probléme s airbagmi Takata sa začalo hovoriť okolo roku 2009 - v máji a v decembri zomreli prví dvaja ľudia na následky poranení, ktoré spôsobili chybné patróny airbagov. Pri nehode sa z kovových patrón uvoľnuje veľké množstvo plynu, ktorý nafukuje samotný airbag. Patróny Takata sa však môžu celé roztrhnúť a úlomky zasiahnu tvár alebo krk pasažiera či spolujazdca.

SkryťVypnúť reklamu

Dokopy sa airbagy Takata podpísali pod jedenásť obetí, z toho posledná v januári tohto roku. (Vo viacerých prípadoch išlo o autá, ktoré už boli zvolané do servisu na výmenu airbagov.) New York Times uvádza, že kovové črepiny tiež spôsobili vyše 130 poranení - vrátane poškodenia očí či straty sluchu.

Načítavam video...

Spomalené video ukazuje kovové črepiny, ktoré vyletia pri výbuchu patrónu airbagu Takata.

Airbagy sa vymieňajú už tretí rok

V apríli 2013 spustili v USA kvôli airbagom Takata prvú veľkú zvolávaciu akciu štyri japonské automobilky - Toyota, Honda, Mazda a Nissan. Postupne sa k nim pridali ďalšie automobilky.

V USA eviduje federálny úrad pre bezpečnosť cestnej premávky prebiehajúce zvolávacie akcie na BMW, Chrysler, Dodge, Ford, koncern General Motors (Chevrolet, GMC, Pontiac, Saab a Saturn), Honda, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Nissan, Subaru, Toyota a Volkswagen. Zoznam modelov s airbagmi Takata nám pripomenul, že často si ani neuvedomujeme, koľko spoločných dielov majú autá rôznych značiek.

SkryťVypnúť reklamu

Kompletný zoznam pre USA možno nájsť tu. Napríklad Ford v Európe autá nezvolával; z tuzemských BMW platí zvolávacia akcia len na rad 3 generácie E46. Dôvodom je to, že v mnohých autách sa používajú pre rôzne trhy - európsky a severoamerický - rôzne airbagy. Medzi kontinentmi sú totiž odlišnosti v technických predpisoch aj v metodike crash testov americkej agentúry IIHS oproti európskej EuroNCAP.

Zvolávacia akcia, ktorá trhá rekordy

Aktuálne podlieha zvolávacím akciám celosvetovo vyše 50 miliónov áut, posledné pesimistické odhady hovoria o tom, že chybných môže byť až 287,5 milióna patrón. (Treba mať pritom na pamäti, že jedno auto obsahuje viacero airbagov a viacero patrón.) Doposiaľ sa všetky správy týkali len predných airbagov vodiča a spolujazdca.

SkryťVypnúť reklamu

Už teraz ide o historicky najväčšiu zvolávaciu akciu na autá; druhou najväčšou je problém spínacích skriniek General Motors.

Samozrejme, z päťdesiatich miliónov áut, ktoré podliehajú zvolávacím akciám, sa nehody zúčastní iba relatívne malý počet. Minulý rok v júni Takata uviedla, že z airbagov podliehajúcich výmene vystrelilo asi 1,2 milióna kusov, pričom patrón sa roztrhol v 88 prípadoch.

Consumer Records uvádza, že Takata od novembra roku 2014 do mája 2015 podrobila balistickým skúškam 30 000 patrón. Z nich sa roztrhlo 265, čo je takmer 0,9 percenta. Dôležité je uvedomiť si, že 0,9 % nepredstavuje podiel prípadov, v ktorých si kľúčový bezpečnostný prvok nebude plniť svoju funkciu a nenafúkne sa; znamená to, že v 0,9 % prípadoch môže airbag napáchať viac škody ako úžitku.

SkryťVypnúť reklamu

Pre porovnanie len dodáme, že podľa amerického ministerstva dopravy airbagy medzi rokmi 1987-2012 zachránili 37 000 životov. Oproti tomu môžeme jedenásť mŕtvych a 130 zranených považovať za víťazstvo väčšieho dobra.

Airbagom prekáža vlhký vzduch

Dôvod, prečo patróny vybuchujú, nie je jednoznačný. Spomínajú sa tri hlavné príčiny:

  • V patrónoch sa ako hnacia látka používal lacnejší dusičnan amónny namiesto drahšieho 5-aminotetrazolu. Dusičnan amónny nie je dostatočne stabilný a najmä v teplom a vlhkom podnebí sa ľahko vznieti.
  • Továreň spoločnosti Takata v Mexiku nedokázala zabezpečiť primeranú výrobnú kvalitu, objavovali sa problémy so zváraním aj hrdzavé súčiastky. Reuters uvádza, že z každého milióna patrón, ktoré fabrika odovzdala odberateľom v roku 2002, bolo 60 až 80 defektných. (Norma pritom povoľovala najviac 10 defektných patrón.)
  • Patrón nebol konštrukčne dobre navrhnutý a ak sa roztrhol, všetka energia bola smerovala na cestujúcich v aute. Podľa nedávno zverejnenej správy si Honda ešte v roku 2009 u Takaty objednala upravené patróny, ktoré by pri výbuchu energiu lepšie rozptyľovali.

Prečo ešte Takate dôverujeme?

Práve Honda je v centre pozornosti kauzy airbagov. Honda má 1,2-percentný podiel v spoločnosti Takata, navyše desať z jedenástich úmrtí následkom zlých airbagov boli práve v autách tejto automobilky. (Jedenásta obeť zomrela tento rok vo Forde Ranger.) Viaceré zdroje hovoria, že Honda o problémoch s airbagmi vedela dlhšie dopredu.

SkryťVypnúť reklamu

Všetkým automobilkám vrátane Hondy sa však podarilo udržať výrobcu airbagov ako jediného vinníka. Automobilky si tak udržali svoju reputáciu a trpí jedine Takata - kým do minulého roku sa hodnota akcií spoločnosti pohybovala na úrovni 1500 - 2000 jenov (11,8 - 15,7 eur), v súčasnosti je to len 431 jenov (3,4 eura).

Airbagy pritom nie sú prvá zvolávacia akcia spoločnosti Takata - v roku 1995 musela v takmer 8,5 miliónoch áut vymeniť pracky bezpečnostných pásov. Pôvodne Takata montovala plastové pracky, ktoré vekom nedržali v úchytoch. Aj po takejto veľkej kauze automobilky ďalej Takate dôverovali v otázke bezpečnosti - dnes je Takata s trhovým podielom 22 % jedným z najväčších výrobcov airbagov na svete.

Skontrolujte, či aj vaše auto nepotrebuje nový airbag

Na zvolávacích akciách samotných nevidíme nič zlé - priznať si chybu a zorganizovať jej nápravu je zodpovedný postup, automobilky navyše často stojí veľa peňazí. Ani jedna zvolávacia akcia však nedosahovala takéto rozmery - v USA musí ísť do servisu každé siedme auto. Čísla pritom ešte stále nie sú definitívne.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa serveru iDnes podlieha v Česku zvolávacím akciám približne 9 000 áut. Aj vy si preto overte, či náhodou nejazdíte s granátom na volante, čakajúcim na výbuch. Ak je vaše auto na zozname zvolávaných áut, nechajte si túto informáciu potvrdiť slovenským importérom značky a objednajte sa do servisu. Americký úrad pre bezpečnosť cestnej dopravy odporúča s autom s nebezpečnými airbagmi vôbec nejazdiť.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  3. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  5. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  6. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. Po rokoch cichosci richtuju v Raslavicoch slavnosci
  2. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom.
  3. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  4. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  5. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  6. Trenčín potrebuje nový impulz!
  7. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  8. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 20 387
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 15 593
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 13 511
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 741
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 3 838
  6. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 2 584
  7. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné 2 223
  8. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 2 128
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jesenná vlna by už nemala zaplniť nemocnice.

Hlavný hygienik nepredpokladá zavedenie celoplošných opatrení.


11. aug
K1 Attack lákala na svoje autá aj na autosalónoch.

K-1 Attack bol fenoménom. Ale len krátko.


5 h
Nataša Holinová

Ficovci opomenuli jednu zásadnú vec, lebo sa im nehodí do krámu.


11 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


4 h

Blogy SME

  1. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa
  2. Jozef Sitko: Tajomstvo môjho dlhého veku (2.)
  3. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Jánošíkove diery, Terchovské srdce
  4. Marian Nanias: Jadrová energia - Múdrosť je viac ako hrubá sila.
  5. Ján Serbák: Nová adrenalínová atrakcia na tyrkysovom jazierku v lome Beňatina
  6. Peter Remeň: Vodná nádrž Čierny Váh (horná)
  7. Štefan Vidlár: Volebňí SaS
  8. Jaroslav Polaček: Zo schátranej telocvične sme vytvorili moderné centrum úpolových športov
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 63 778
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 14 976
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 890
  4. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 803
  5. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 5 682
  6. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 4 885
  7. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 4 739
  8. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 3 504
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu