Spoločnosť Takata podľa najnovších správ dodala možno až 287,5 miliónov airbagov s chybnými plynovými patrónami. Tie už sú preukázateľne zodpovedné za jedenásť úmrtí a vyše sto zranení. Náklady na zvolanie áut a výmenu nebezpečných airbagov môžu dosiahnuť 21,24 miliárd eur.

Zvláštne je, ako málo sa o airbagoch Takaty hovorí. Slovenské zastúpenia dvanástich automobiliek, ktoré používajú potenciálne nefunkčné airbagy, o zvolávacích akciách verejnosť príliš neinformujú. No a čitatelia si radšej prečítajú novinky o emisnom škandáli Volkswagenu.
Predsa, emisie Volkswagenu sú jednoduchý príbeh o morálke, ktorý znie úplne ako námet amerického filmu: "Vysokopostavení predstavitelia veľkej korporácie urobili všetko pre to, aby bol ich produkt najatraktívnejší na trhu - i keď to znamenalo ohýbanie pravidiel. V závere sa však divák dozvedá, že podvádzať sa nevypláca." Takata, naopak, komunikuje chybné airbagy ako ľudský omyl.
Dieselgate (2015 - ?)
Po sprísnení amerických emisných noriem bolo jedinou legálnou možnosťou, ako ich motor 2,0 TDI s označením EA189 (neskôr sa k prípadu pridali aj ďalšie motory) mohol splniť, zariadenie na selektívnu katalytickú redukciu čiže vstrekovanie aditíva AdBlue. Nutnosť dolievať aditívum komplikuje údržbu a tým výrazne znižuje atraktivitu naftového motora.
Volkswagen v rokoch 2009-2015 do dieselových motorov inštaloval riadiacu jednotku so softvérom, ktorý počas laboratórnych meraní automaticky prepol motor do režimu s nízkymi emisiami oxidov dusíka. Získal tak konkurenčnú výhodu oproti ostatným výrobcom, ktorí naozaj začali používať vstrekovanie AdBlue.
O probléme s airbagmi Takata sa začalo hovoriť okolo roku 2009 - v máji a v decembri zomreli prví dvaja ľudia na následky poranení, ktoré spôsobili chybné patróny airbagov. Pri nehode sa z kovových patrón uvoľnuje veľké množstvo plynu, ktorý nafukuje samotný airbag. Patróny Takata sa však môžu celé roztrhnúť a úlomky zasiahnu tvár alebo krk pasažiera či spolujazdca.
Dokopy sa airbagy Takata podpísali pod jedenásť obetí, z toho posledná v januári tohto roku. (Vo viacerých prípadoch išlo o autá, ktoré už boli zvolané do servisu na výmenu airbagov.) New York Times uvádza, že kovové črepiny tiež spôsobili vyše 130 poranení - vrátane poškodenia očí či straty sluchu.
Spomalené video ukazuje kovové črepiny, ktoré vyletia pri výbuchu patrónu airbagu Takata.
Airbagy sa vymieňajú už tretí rok
V apríli 2013 spustili v USA kvôli airbagom Takata prvú veľkú zvolávaciu akciu štyri japonské automobilky - Toyota, Honda, Mazda a Nissan. Postupne sa k nim pridali ďalšie automobilky.
V USA eviduje federálny úrad pre bezpečnosť cestnej premávky prebiehajúce zvolávacie akcie na BMW, Chrysler, Dodge, Ford, koncern General Motors (Chevrolet, GMC, Pontiac, Saab a Saturn), Honda, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Nissan, Subaru, Toyota a Volkswagen. Zoznam modelov s airbagmi Takata nám pripomenul, že často si ani neuvedomujeme, koľko spoločných dielov majú autá rôznych značiek.
Kompletný zoznam pre USA možno nájsť tu. Napríklad Ford v Európe autá nezvolával; z tuzemských BMW platí zvolávacia akcia len na rad 3 generácie E46. Dôvodom je to, že v mnohých autách sa používajú pre rôzne trhy - európsky a severoamerický - rôzne airbagy. Medzi kontinentmi sú totiž odlišnosti v technických predpisoch aj v metodike crash testov americkej agentúry IIHS oproti európskej EuroNCAP.
Zvolávacia akcia, ktorá trhá rekordy
Aktuálne podlieha zvolávacím akciám celosvetovo vyše 50 miliónov áut, posledné pesimistické odhady hovoria o tom, že chybných môže byť až 287,5 milióna patrón. (Treba mať pritom na pamäti, že jedno auto obsahuje viacero airbagov a viacero patrón.) Doposiaľ sa všetky správy týkali len predných airbagov vodiča a spolujazdca.
Už teraz ide o historicky najväčšiu zvolávaciu akciu na autá; druhou najväčšou je problém spínacích skriniek General Motors.
Kauza spínacích skriniek General Motors (2014 - 2015)
Kvôli nedostatočnému uchyteniu kľúča v spínacej skrinke mohol v autách koncernu General Motors (Buick, Cadillac, Chevrolet, Oldsmobile, Pontiac, Saturn) kľúč za jazdy vyskočiť z polohy "on" a tak vypnúť motor. Tým sa zároveň vypli posilňovače bŕzd a riadenia aj bezpečnostné systémy vrátane airbagov. V súvislosti s touto chybou General Motors odškodnilo pozostalých po 124 obetiach.
GM zvolal celosvetovo takmer 30 miliónov áut a zaplatil vyše 1,5 miliardy dolárov na pokutách a odškodnom. Obdivuhodné je, že General Motors sa dokázal s prípadom vyrovnať veľmi rýchlo - zvolávacia akcia začala vo februári 2014 a po dvoch rokoch môžeme celý prípad považovať za prakticky ukončený.
Samozrejme, z päťdesiatich miliónov áut, ktoré podliehajú zvolávacím akciám, sa nehody zúčastní iba relatívne malý počet. Minulý rok v júni Takata uviedla, že z airbagov podliehajúcich výmene vystrelilo asi 1,2 milióna kusov, pričom patrón sa roztrhol v 88 prípadoch.
Consumer Records uvádza, že Takata od novembra roku 2014 do mája 2015 podrobila balistickým skúškam 30 000 patrón. Z nich sa roztrhlo 265, čo je takmer 0,9 percenta. Dôležité je uvedomiť si, že 0,9 % nepredstavuje podiel prípadov, v ktorých si kľúčový bezpečnostný prvok nebude plniť svoju funkciu a nenafúkne sa; znamená to, že v 0,9 % prípadoch môže airbag napáchať viac škody ako úžitku.
Pre porovnanie len dodáme, že podľa amerického ministerstva dopravy airbagy medzi rokmi 1987-2012 zachránili 37 000 životov. Oproti tomu môžeme jedenásť mŕtvych a 130 zranených považovať za víťazstvo väčšieho dobra.
Airbagom prekáža vlhký vzduch
Dôvod, prečo patróny vybuchujú, nie je jednoznačný. Spomínajú sa tri hlavné príčiny:
- V patrónoch sa ako hnacia látka používal lacnejší dusičnan amónny namiesto drahšieho 5-aminotetrazolu. Dusičnan amónny nie je dostatočne stabilný a najmä v teplom a vlhkom podnebí sa ľahko vznieti.
- Továreň spoločnosti Takata v Mexiku nedokázala zabezpečiť primeranú výrobnú kvalitu, objavovali sa problémy so zváraním aj hrdzavé súčiastky. Reuters uvádza, že z každého milióna patrón, ktoré fabrika odovzdala odberateľom v roku 2002, bolo 60 až 80 defektných. (Norma pritom povoľovala najviac 10 defektných patrón.)
- Patrón nebol konštrukčne dobre navrhnutý a ak sa roztrhol, všetka energia bola smerovala na cestujúcich v aute. Podľa nedávno zverejnenej správy si Honda ešte v roku 2009 u Takaty objednala upravené patróny, ktoré by pri výbuchu energiu lepšie rozptyľovali.
Prečo ešte Takate dôverujeme?
Práve Honda je v centre pozornosti kauzy airbagov. Honda má 1,2-percentný podiel v spoločnosti Takata, navyše desať z jedenástich úmrtí následkom zlých airbagov boli práve v autách tejto automobilky. (Jedenásta obeť zomrela tento rok vo Forde Ranger.) Viaceré zdroje hovoria, že Honda o problémoch s airbagmi vedela dlhšie dopredu.
Všetkým automobilkám vrátane Hondy sa však podarilo udržať výrobcu airbagov ako jediného vinníka. Automobilky si tak udržali svoju reputáciu a trpí jedine Takata - kým do minulého roku sa hodnota akcií spoločnosti pohybovala na úrovni 1500 - 2000 jenov (11,8 - 15,7 eur), v súčasnosti je to len 431 jenov (3,4 eura).
Airbagy pritom nie sú prvá zvolávacia akcia spoločnosti Takata - v roku 1995 musela v takmer 8,5 miliónoch áut vymeniť pracky bezpečnostných pásov. Pôvodne Takata montovala plastové pracky, ktoré vekom nedržali v úchytoch. Aj po takejto veľkej kauze automobilky ďalej Takate dôverovali v otázke bezpečnosti - dnes je Takata s trhovým podielom 22 % jedným z najväčších výrobcov airbagov na svete.
Skontrolujte, či aj vaše auto nepotrebuje nový airbag
Na zvolávacích akciách samotných nevidíme nič zlé - priznať si chybu a zorganizovať jej nápravu je zodpovedný postup, automobilky navyše často stojí veľa peňazí. Ani jedna zvolávacia akcia však nedosahovala takéto rozmery - v USA musí ísť do servisu každé siedme auto. Čísla pritom ešte stále nie sú definitívne.
Podľa serveru iDnes podlieha v Česku zvolávacím akciám približne 9 000 áut. Aj vy si preto overte, či náhodou nejazdíte s granátom na volante, čakajúcim na výbuch. Ak je vaše auto na zozname zvolávaných áut, nechajte si túto informáciu potvrdiť slovenským importérom značky a objednajte sa do servisu. Americký úrad pre bezpečnosť cestnej dopravy odporúča s autom s nebezpečnými airbagmi vôbec nejazdiť.