Sanitke sa treba uhnúť za každú cenu, aj jazdou na červenú

Vozidlám s právom prednostnej jazdy treba umožniť plynulý a bezpečný prejazd, aj keby sme mali ísť na červenú.

Keď sanitka smeruje k pacientovi, mala by húkať aj blikať majákom.(Zdroj: PETIT PRESS)

V minulom týždni zarezonovala v médiách správa o bezohľadnej jazde vodiča Mercedesu. Blokovanie sanitky so zapnutým majákom a sirénou v tomto prípade prekročilo snáď všetky medze arogancie.

Takýto do očí bijúci prípad isto nie je každodennou realitou slovenských ciest. Naše predchádzajúce skúsenosti s akciou Maják však ukazujú, že nie všetci vodiči správne reagujú na vozidlo s právom prednostnej jazdy.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Mercedes zablokoval v Trenčíne sanitku so zapnutou sirénou

Počas akcie Maják sa polícia zameriava na správanie ostatných vodičov, keď sa v ich blízkosti objaví vozidlo s právom prednostnej jazdy.

Prvoradá je pozornosť za volantom

Vodiči hasičských áut a sanitiek nemajú ľahkú úlohu. Zvládnuť bezpečnú a zároveň rýchlu jazdu s ťažkým vozidlom nie je jednoduché ani v prípade, keď ostatní členovia premávky ukážkovo spolupracujú.

Vodiči týchto vozidiel si môžu vynútiť právo prednostnej jazdy, nesmú však nikoho ohroziť, ani spôsobiť dopravnú nehodu. V reálnej premávke sa nemôžu spoliehať na to, že im všetky ostatné autá umožnia bezproblémový prejazd.

Problémy na ceste im okrem arogancie spôsobuje najmä nepozornosť vodičov. Sledovať dianie na ceste a plne sa venovať vedeniu vozidla je základnou podmienkou, ako neprekážať na ceste sanitkám, hasičským, či policajným autám so zapnutými majákmi. Ak si vozidlo s právom prednostnej jazdy všimneme skoro, získame dostatok času na úhybný manéver.

Správne riešenie vždy záleží od konkrétnej situácie. Napríklad ak stojíme v kolóne, je dobré nenalepiť sa na kufor vozidla vpredu, ale nechať si mierny odstup. Ak sa objaví za nami sanitka, máme možnosť posunúť sa dopredu a ku kraju a spraviť jej tak miesto na prejazd.

Prvým krokom šoféra by mala byť v každom prípade snaha o vytvorenie potrebného priestoru tak, aby podľa možností čo najmenej prekážal vozidlu s právom prednosti jazdy.

Mnohí vodiči však často v panike začnú prudko brzdiť, čo nemusí byť ideálnym riešením. Samozrejme, v prípade jazdy po ceste prvej triedy a rýchlosti 90 km/h je zvoľnenie tempa namieste.

V úzkych mestských uliciach však treba spomaliť, prípadne úplne zastaviť iba v závislosti od konkrétnej situácie. Ak zastavíme a napríklad nákladné hasičské auto nás nemá kadiaľ obísť, tak sme mu neumožnili bezpečný a plynulý prejazd. V tomto prípade je lepšie pokračovať a hľadať najbližšie vhodné miesto, kde sa môžeme uhnúť.

Do križovatky môžeme vojsť aj na červenú

Ak stojíme na červenej a nie je iná možnosť, je potrebné posunúť sa do križovatky a spraviť dostatočný priestor. Pri tomto manévri nesmieme zabudnúť na zvýšenú opatrnosť.

Pozor si treba dať na fakt, že ďalšie autá môžu mať v danej chvíli povolený prejazd križovatkou a ich vodiči nemuseli zaregistrovať auto s právom prednostnej jazdy.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Voči šoférovi, ktorý blokoval sanitku, začali trestné stíhanie

Na diaľnici je väčšinou situácia jednoduchšia a urobiť miesto napríklad pre policajné auto nebýva problém.

V prípade kolón využijú vozidlá s právom prednostnej jazdy odstavný pruh. Horšie je to na úseku diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou. Tam už pár rokov odstavný pruh chýba.

Vozidlá s právom prednostnej jazdy v tomto prípade štandardne využívajú priestor, ktorý vznikne medzi stredným a ľavým pruhom, posunutím áut do strán.

Univerzálne riešenie neexistuje a mení sa od situácie k situácii. V budúcnosti sa predpokladá prepojenie vozidiel komunikačným systémom. V tom prípade by vodič informáciu o blížiacej sa sanitke uvidel zobrazenú na displeji s dostatočným predstihom. Kým sa takéhoto riešenia dočkáme, musíme sa spoľahnúť na seba a svoju pozornosť za volantom. 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  2. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  3. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  4. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  5. Zábavný aj sebavedomý
  6. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3
  7. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo
  8. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori
  9. Bezpečnostný pás vám chráni život, antivírus váš virtuálny svet
  10. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať?
  1. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  2. Konferencia o využívaní ITP v trestnom konaní splnila svoj cieľ
  3. Nadácia Poštovej banky podporí grantom folklór a tradície
  4. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  5. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  6. Prednáška holandského veľvyslanca na EU v Bratislave
  7. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku
  8. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  9. Poradňa: Ako vybrať účet pre mladých
  10. Sajfa odkázal študentom:„Buďte nároční a vydržte!“
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 25 640
  2. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci 5 683
  3. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu 4 958
  4. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 4 089
  5. Zábavný aj sebavedomý 3 722
  6. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 3 629
  7. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori 3 388
  8. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností 3 255
  9. Bývanie, ktoré vás oslobodí od stresu 3 211
  10. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať? 2 419

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Golfista, ktorý sa vzoprel Mečiarovi (profil Františka Gauliedera)

Minulý rok uplynulo 20 rokov odvtedy, ako parlament protiprávne zbavil Františka Gauliedera mandátu. Exposlanec v sobotu nadránom zomrel.

PLUS

Bezdomovec, ktorý pil drahé víno a 42-krát daroval krv

Štefan Karner žil osem rokov na ulici. Netradične.

NITRA

Bývalého poslanca parlamentu Gauliedera našli mŕtveho

Príčiny smrti vyšetruje polícia.

Neprehliadnite tiež

Classic Show Brno 2017 je komorný veľtrh, plný hviezd

Classic Show nebýva veľká výstava, no organizátorom sa tam zvyčajne podarí pritiahnuť zaujímavé exponáty.

Každé štvrté auto predané v Európe je SUV

Najpopulárnejšie sú stále malé mestské autá.

Piatkovú dopravu skomplikoval havarovaný kamión

Pri križovatke Blatné sa ráno prevrátil kamión.

Maťo Homola stavil na nový tím a nové auto

Po úspešnej sezóne v TCR bude slovenský pretekár, Maťo Homola, obhajovať výborné 5. miesto.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop