Sanitke sa treba uhnúť za každú cenu, aj jazdou na červenú

Vozidlám s právom prednostnej jazdy treba umožniť plynulý a bezpečný prejazd, aj keby sme mali ísť na červenú.

Keď sanitka smeruje k pacientovi, mala by húkať aj blikať majákom.(Zdroj: PETIT PRESS)

V minulom týždni zarezonovala v médiách správa o bezohľadnej jazde vodiča Mercedesu. Blokovanie sanitky so zapnutým majákom a sirénou v tomto prípade prekročilo snáď všetky medze arogancie.

Takýto do očí bijúci prípad isto nie je každodennou realitou slovenských ciest. Naše predchádzajúce skúsenosti s akciou Maják však ukazujú, že nie všetci vodiči správne reagujú na vozidlo s právom prednostnej jazdy.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Mercedes zablokoval v Trenčíne sanitku so zapnutou sirénou

Počas akcie Maják sa polícia zameriava na správanie ostatných vodičov, keď sa v ich blízkosti objaví vozidlo s právom prednostnej jazdy.

Prvoradá je pozornosť za volantom

Vodiči hasičských áut a sanitiek nemajú ľahkú úlohu. Zvládnuť bezpečnú a zároveň rýchlu jazdu s ťažkým vozidlom nie je jednoduché ani v prípade, keď ostatní členovia premávky ukážkovo spolupracujú.

Vodiči týchto vozidiel si môžu vynútiť právo prednostnej jazdy, nesmú však nikoho ohroziť, ani spôsobiť dopravnú nehodu. V reálnej premávke sa nemôžu spoliehať na to, že im všetky ostatné autá umožnia bezproblémový prejazd.

Problémy na ceste im okrem arogancie spôsobuje najmä nepozornosť vodičov. Sledovať dianie na ceste a plne sa venovať vedeniu vozidla je základnou podmienkou, ako neprekážať na ceste sanitkám, hasičským, či policajným autám so zapnutými majákmi. Ak si vozidlo s právom prednostnej jazdy všimneme skoro, získame dostatok času na úhybný manéver.

Správne riešenie vždy záleží od konkrétnej situácie. Napríklad ak stojíme v kolóne, je dobré nenalepiť sa na kufor vozidla vpredu, ale nechať si mierny odstup. Ak sa objaví za nami sanitka, máme možnosť posunúť sa dopredu a ku kraju a spraviť jej tak miesto na prejazd.

Prvým krokom šoféra by mala byť v každom prípade snaha o vytvorenie potrebného priestoru tak, aby podľa možností čo najmenej prekážal vozidlu s právom prednosti jazdy.

Mnohí vodiči však často v panike začnú prudko brzdiť, čo nemusí byť ideálnym riešením. Samozrejme, v prípade jazdy po ceste prvej triedy a rýchlosti 90 km/h je zvoľnenie tempa namieste.

V úzkych mestských uliciach však treba spomaliť, prípadne úplne zastaviť iba v závislosti od konkrétnej situácie. Ak zastavíme a napríklad nákladné hasičské auto nás nemá kadiaľ obísť, tak sme mu neumožnili bezpečný a plynulý prejazd. V tomto prípade je lepšie pokračovať a hľadať najbližšie vhodné miesto, kde sa môžeme uhnúť.

Do križovatky môžeme vojsť aj na červenú

Ak stojíme na červenej a nie je iná možnosť, je potrebné posunúť sa do križovatky a spraviť dostatočný priestor. Pri tomto manévri nesmieme zabudnúť na zvýšenú opatrnosť.

Pozor si treba dať na fakt, že ďalšie autá môžu mať v danej chvíli povolený prejazd križovatkou a ich vodiči nemuseli zaregistrovať auto s právom prednostnej jazdy.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Voči šoférovi, ktorý blokoval sanitku, začali trestné stíhanie

Na diaľnici je väčšinou situácia jednoduchšia a urobiť miesto napríklad pre policajné auto nebýva problém.

V prípade kolón využijú vozidlá s právom prednostnej jazdy odstavný pruh. Horšie je to na úseku diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou. Tam už pár rokov odstavný pruh chýba.

Vozidlá s právom prednostnej jazdy v tomto prípade štandardne využívajú priestor, ktorý vznikne medzi stredným a ľavým pruhom, posunutím áut do strán.

Univerzálne riešenie neexistuje a mení sa od situácie k situácii. V budúcnosti sa predpokladá prepojenie vozidiel komunikačným systémom. V tom prípade by vodič informáciu o blížiacej sa sanitke uvidel zobrazenú na displeji s dostatočným predstihom. Kým sa takéhoto riešenia dočkáme, musíme sa spoľahnúť na seba a svoju pozornosť za volantom. 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  6. Bratislava gets a new public space and park
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  8. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  9. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  10. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 28 382
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 794
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 2 124
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 015
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 818
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 562
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 501
  8. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 467
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 414
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 263

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

V SNS vyčkávajú na Danka a mlčia, viaže ich zákaz zhora

Andrej Danko nezvládol situáciu, SNS na vstup do koalície nemala. Myslí si to jej bývalý člen Rudolf Pučík, ktorý Danka do politiky dostal.

DOMOV

Horúčavy končia, príde ochladenie aj dážď

Meteorologická jeseň sa začína už prvého septembra.

SVET

Španielska polícia zastavila druhý útok, zabila päť útočníkov

Pásy s výbušninami zastrelených mužov boli atrapami.

ŠPORT

Číňanom už len hráči nestačia. Doplatil na to aj Kucka

Čínske spoločnosti míňajú stovky miliónov.

Neprehliadnite tiež

BMW predstavilo roadster Z4 v takmer sériovej podobe

Oproti predchodcovi bude výkonnejší a luxusnejší.

Britský záhradník sa vydal v šope na 1 400 kilometrov dlhú cestu

Jeho šopa je najrýchlejšou na svete, na cesty ju pomohol dostať britský expremiér David Cameron.

Blíži sa najväčšia dražba áut roka. Aké kúsky sú na predaj?

Očakáva sa predaj za takmer 250 miliónov eur.

Porsche 911 dostalo špeciálnu metalízu, ktorá stojí ako nové Porsche 911

Jedinečnosť je zaručená, v špeciálnych farbách Chromaflair sa vyrobí maximálne päť kusov za rok.