Sanitke sa treba uhnúť za každú cenu, aj jazdou na červenú

Vozidlám s právom prednostnej jazdy treba umožniť plynulý a bezpečný prejazd, aj keby sme mali ísť na červenú.

Keď sanitka smeruje k pacientovi, mala by húkať aj blikať majákom.(Zdroj: PETIT PRESS)

V minulom týždni zarezonovala v médiách správa o bezohľadnej jazde vodiča Mercedesu. Blokovanie sanitky so zapnutým majákom a sirénou v tomto prípade prekročilo snáď všetky medze arogancie.

Takýto do očí bijúci prípad isto nie je každodennou realitou slovenských ciest. Naše predchádzajúce skúsenosti s akciou Maják však ukazujú, že nie všetci vodiči správne reagujú na vozidlo s právom prednostnej jazdy.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Mercedes zablokoval v Trenčíne sanitku so zapnutou sirénou

Počas akcie Maják sa polícia zameriava na správanie ostatných vodičov, keď sa v ich blízkosti objaví vozidlo s právom prednostnej jazdy.

Prvoradá je pozornosť za volantom

Vodiči hasičských áut a sanitiek nemajú ľahkú úlohu. Zvládnuť bezpečnú a zároveň rýchlu jazdu s ťažkým vozidlom nie je jednoduché ani v prípade, keď ostatní členovia premávky ukážkovo spolupracujú.

Vodiči týchto vozidiel si môžu vynútiť právo prednostnej jazdy, nesmú však nikoho ohroziť, ani spôsobiť dopravnú nehodu. V reálnej premávke sa nemôžu spoliehať na to, že im všetky ostatné autá umožnia bezproblémový prejazd.

Problémy na ceste im okrem arogancie spôsobuje najmä nepozornosť vodičov. Sledovať dianie na ceste a plne sa venovať vedeniu vozidla je základnou podmienkou, ako neprekážať na ceste sanitkám, hasičským, či policajným autám so zapnutými majákmi. Ak si vozidlo s právom prednostnej jazdy všimneme skoro, získame dostatok času na úhybný manéver.

Správne riešenie vždy záleží od konkrétnej situácie. Napríklad ak stojíme v kolóne, je dobré nenalepiť sa na kufor vozidla vpredu, ale nechať si mierny odstup. Ak sa objaví za nami sanitka, máme možnosť posunúť sa dopredu a ku kraju a spraviť jej tak miesto na prejazd.

Prvým krokom šoféra by mala byť v každom prípade snaha o vytvorenie potrebného priestoru tak, aby podľa možností čo najmenej prekážal vozidlu s právom prednosti jazdy.

Mnohí vodiči však často v panike začnú prudko brzdiť, čo nemusí byť ideálnym riešením. Samozrejme, v prípade jazdy po ceste prvej triedy a rýchlosti 90 km/h je zvoľnenie tempa namieste.

V úzkych mestských uliciach však treba spomaliť, prípadne úplne zastaviť iba v závislosti od konkrétnej situácie. Ak zastavíme a napríklad nákladné hasičské auto nás nemá kadiaľ obísť, tak sme mu neumožnili bezpečný a plynulý prejazd. V tomto prípade je lepšie pokračovať a hľadať najbližšie vhodné miesto, kde sa môžeme uhnúť.

Do križovatky môžeme vojsť aj na červenú

Ak stojíme na červenej a nie je iná možnosť, je potrebné posunúť sa do križovatky a spraviť dostatočný priestor. Pri tomto manévri nesmieme zabudnúť na zvýšenú opatrnosť.

Pozor si treba dať na fakt, že ďalšie autá môžu mať v danej chvíli povolený prejazd križovatkou a ich vodiči nemuseli zaregistrovať auto s právom prednostnej jazdy.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Voči šoférovi, ktorý blokoval sanitku, začali trestné stíhanie

Na diaľnici je väčšinou situácia jednoduchšia a urobiť miesto napríklad pre policajné auto nebýva problém.

V prípade kolón využijú vozidlá s právom prednostnej jazdy odstavný pruh. Horšie je to na úseku diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou. Tam už pár rokov odstavný pruh chýba.

Vozidlá s právom prednostnej jazdy v tomto prípade štandardne využívajú priestor, ktorý vznikne medzi stredným a ľavým pruhom, posunutím áut do strán.

Univerzálne riešenie neexistuje a mení sa od situácie k situácii. V budúcnosti sa predpokladá prepojenie vozidiel komunikačným systémom. V tom prípade by vodič informáciu o blížiacej sa sanitke uvidel zobrazenú na displeji s dostatočným predstihom. Kým sa takéhoto riešenia dočkáme, musíme sa spoľahnúť na seba a svoju pozornosť za volantom. 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  2. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  3. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  4. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  5. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  6. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  7. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  8. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  9. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  10. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 9 959
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 844
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 917
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 245
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 440
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 946
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 105
  8. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 3 991
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 638
  10. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 2 629

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Polícia zasahovala u kotlebovcov, prehľadala Mizíkovu kanceláriu

Poslanec je obvinený z extrémistických trestných činov.

Spúšťame Sľuby.sme.sk. Skontrolujeme (ne)splnené sľuby politikov

SME bude sledovať záväzky politikov, strán, úradov aj organizácií.

DOMOV

Areál bývalej nemocnice na Patrónke získal Eset

Softvérová firma dala za pozemok vyše 26 miliónov eur.

EKONOMIKA

Nezmyselné zákazy aj bezbrehé rozdávanie. Príklady, kedy Smer pochybil

Prijatých bolo veľa nezmyselných zákonov.

Neprehliadnite tiež

Majiteľka Tesly X žiada odškodné milión dolárov

Pri nehode začala Tesla horieť a zadné dvere ostali zablokované.

Uber chce mať do roku 2020 lietajúci taxík

Lietajúce taxi Uber bude malé lietadlo, ktoré bude vzlietať a pristávať vertikálne.

Formula F1 od sezóny 2018 s ďalšími zmenami

Stretnutie Strategickej skupiny a Komisie F1 v Paríži prinieslo odsúhlasenie viacerých zmien pre sezónu 2018.

Revolúciu elektroáut povedie Čína, nie Západ

Najväčší trh s autami zabojuje proti smogu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop