Sanitke sa treba uhnúť za každú cenu, aj jazdou na červenú

Vozidlám s právom prednostnej jazdy treba umožniť plynulý a bezpečný prejazd, aj keby sme mali ísť na červenú.

Keď sanitka smeruje k pacientovi, mala by húkať aj blikať majákom.(Zdroj: PETIT PRESS)

V minulom týždni zarezonovala v médiách správa o bezohľadnej jazde vodiča Mercedesu. Blokovanie sanitky so zapnutým majákom a sirénou v tomto prípade prekročilo snáď všetky medze arogancie.

Takýto do očí bijúci prípad isto nie je každodennou realitou slovenských ciest. Naše predchádzajúce skúsenosti s akciou Maják však ukazujú, že nie všetci vodiči správne reagujú na vozidlo s právom prednostnej jazdy.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Mercedes zablokoval v Trenčíne sanitku so zapnutou sirénou

Počas akcie Maják sa polícia zameriava na správanie ostatných vodičov, keď sa v ich blízkosti objaví vozidlo s právom prednostnej jazdy.

Prvoradá je pozornosť za volantom

Vodiči hasičských áut a sanitiek nemajú ľahkú úlohu. Zvládnuť bezpečnú a zároveň rýchlu jazdu s ťažkým vozidlom nie je jednoduché ani v prípade, keď ostatní členovia premávky ukážkovo spolupracujú.

Vodiči týchto vozidiel si môžu vynútiť právo prednostnej jazdy, nesmú však nikoho ohroziť, ani spôsobiť dopravnú nehodu. V reálnej premávke sa nemôžu spoliehať na to, že im všetky ostatné autá umožnia bezproblémový prejazd.

Problémy na ceste im okrem arogancie spôsobuje najmä nepozornosť vodičov. Sledovať dianie na ceste a plne sa venovať vedeniu vozidla je základnou podmienkou, ako neprekážať na ceste sanitkám, hasičským, či policajným autám so zapnutými majákmi. Ak si vozidlo s právom prednostnej jazdy všimneme skoro, získame dostatok času na úhybný manéver.

Správne riešenie vždy záleží od konkrétnej situácie. Napríklad ak stojíme v kolóne, je dobré nenalepiť sa na kufor vozidla vpredu, ale nechať si mierny odstup. Ak sa objaví za nami sanitka, máme možnosť posunúť sa dopredu a ku kraju a spraviť jej tak miesto na prejazd.

Prvým krokom šoféra by mala byť v každom prípade snaha o vytvorenie potrebného priestoru tak, aby podľa možností čo najmenej prekážal vozidlu s právom prednosti jazdy.

Mnohí vodiči však často v panike začnú prudko brzdiť, čo nemusí byť ideálnym riešením. Samozrejme, v prípade jazdy po ceste prvej triedy a rýchlosti 90 km/h je zvoľnenie tempa namieste.

V úzkych mestských uliciach však treba spomaliť, prípadne úplne zastaviť iba v závislosti od konkrétnej situácie. Ak zastavíme a napríklad nákladné hasičské auto nás nemá kadiaľ obísť, tak sme mu neumožnili bezpečný a plynulý prejazd. V tomto prípade je lepšie pokračovať a hľadať najbližšie vhodné miesto, kde sa môžeme uhnúť.

Do križovatky môžeme vojsť aj na červenú

Ak stojíme na červenej a nie je iná možnosť, je potrebné posunúť sa do križovatky a spraviť dostatočný priestor. Pri tomto manévri nesmieme zabudnúť na zvýšenú opatrnosť.

Pozor si treba dať na fakt, že ďalšie autá môžu mať v danej chvíli povolený prejazd križovatkou a ich vodiči nemuseli zaregistrovať auto s právom prednostnej jazdy.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Voči šoférovi, ktorý blokoval sanitku, začali trestné stíhanie

Na diaľnici je väčšinou situácia jednoduchšia a urobiť miesto napríklad pre policajné auto nebýva problém.

V prípade kolón využijú vozidlá s právom prednostnej jazdy odstavný pruh. Horšie je to na úseku diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou. Tam už pár rokov odstavný pruh chýba.

Vozidlá s právom prednostnej jazdy v tomto prípade štandardne využívajú priestor, ktorý vznikne medzi stredným a ľavým pruhom, posunutím áut do strán.

Univerzálne riešenie neexistuje a mení sa od situácie k situácii. V budúcnosti sa predpokladá prepojenie vozidiel komunikačným systémom. V tom prípade by vodič informáciu o blížiacej sa sanitke uvidel zobrazenú na displeji s dostatočným predstihom. Kým sa takéhoto riešenia dočkáme, musíme sa spoľahnúť na seba a svoju pozornosť za volantom. 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie online predplatné SME.sk na 1 rok len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  9. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  1. Najvýhodnejšie online predplatné SME.sk na 1 rok len za 29€
  2. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  3. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  7. Alarica – new business project in the market of shoes
  8. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  9. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  10. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 10 333
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 082
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 053
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 2 399
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 005
  6. Kam do tepla v januári? 1 700
  7. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 1 460
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 353
  9. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018? 1 142
  10. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 928

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Najdrahšiu kampaň mal Kusý, čísla za plagáty však nesedia

Most-Híd minul podľa oficiálnej správy na kampaň v župných voľbách najviac, no do nákladov zarátal aj sumy na vlastnú propagáciu.

KOMENTÁRE

Stačilo by, keby sa nekradlo. Základy politického hochštaplerstva

Politici neprestanú nepoctivo zavádzať.

KOMENTÁRE

Chceme viac detí v odborných školách? Tak sa o tom bavme

Menej žiakov na osemročných gymnáziách, ale prečo?

Neprehliadnite tiež

Pozrite si, ako budú musieť dávať autá prednosť chodcom. Možno už budúci rok

Slovenské dopravné predpisy sa majú viac podobať na rakúske.

Diaľničné známky: všetko, čo o nich potrebujete vedieť

Elektronické známky zaviedlo už aj Rakúsko.

Je luxusná Dacia oxymoron? Podľa francúzskeho dizajnéra nie

Jeho realistická počítačová úprava posúva lacnú značku medzi prémiu.

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.