SME

Paríž zakáže vjazd autám vyrobeným pred rokom 1997

Francúzske hlavné mesto má najšpinavší vzduch v Európe. Obmedzenie starých áut by malo situáciu o niečo zlepšiť.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SITA / AP)

PARÍŽ, BRATISLAVA. Do francúzskeho hlavného mesta budú mať od 1. júla tohto roku zakázaný vjazd vozidlá vyrobené pred rokom 1997 a motorky spred roku 1999. Paríž tak chce bojovať proti znečistenému vzduchu, píše Le Monde.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Napriek tomu, že najviac fotografií mesta zamoreného smogom pochádza z Pekingu či Los Angeles, v posledných mesiacoch o post mesta s najšpinavším vzduchom na svete bojuje aj Paríž. Zákaz vjazdu starých áut  a motoriek by mal situáciu o niečo zlepšiť.

Zákazu predchádzala diskusia medzi starostkou Paríža Anne Hidalgo, ministerkou ekológie Ségolène Royal a francúzskou asociáciou dopravných úradov (GART). Výsledkom je systém šiestich rôznofarebných nálepiek, ktoré budú mať motorové vozidlá nalepené na čelnom okne podľa toho, do akej emisnej skupiny patria - od áut na elektrinu a palivové články až po bežné benzínové a naftové autá do roku 1997.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Európske metropoly verzus autá. Kto vyhráva? Čítajte 

Podľa toho, do ktorej kategórie vozidlo patrí, sa bude odvíjať výška ročného poplatku za nálepku. Len autá s týmito nálepkami budú mať povolený vjazd do Paríža.

Povolenie na vjazd sa bude postupne sprísňovať - od roku 2020 budú môcť vojsť do mesta iba autá mladšie ako 10 rokov. (O výnimke na historické vozidlá sa ešte diskutuje.)

Odhaduje sa, že ide asi o desať percent zo súčasného vozového parku v meste - no tieto autá môžu tvoriť až polovicu celkových emisií z dopravy. Namiesto individuálnej osobnej dopravy ponúka mesto šoférom hromadnú dopravu aj krátkodobý prenájom skútrov a bicyklov.

Paríž nie je jediným mestom, kde proti smogu bojujú redukovaním áut v uliciach. Mexico City chce najnovším zákazom znížiť počet áut na cestách až 40 %, hlási Wall Street Journal.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 16 542
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 502
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 252
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 159
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 807
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 759
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 705
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 891
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  2. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  3. Eva Bachletová: Naše svetlo
  4. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  5. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  6. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  7. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  8. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 31 057
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 872
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 422
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 837
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 435
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 127
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 162
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 063
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu